يكشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۴ - - ۳۸۵۴
مشكلات رنگ آميزي و لكه بري ساختمان
اين سوي ديوار
005913.jpg
مهديا گل محمدي
هزينه نقاشي ساختمان باتوجه به ملاك هاي گوناگوني همچون كيفيت رنگ، نقاشي، لكه گيري، نوع رنگ و محل كار، تفاوت هايي دارد. تا سال پيش به طور تقريبي رنگ پلاستيك همراه با مصالح متري 400 تومان، رنگ پلاستيك بدون مصالح متري 300 تومان، رنگ روغني همراه با مصالح متري 900تومان، رنگ روغني بدون مصالح نيز متري 500تومان محاسبه مي شد. اين قيمت هم اكنون در هر كدام از انواع فوق حدود 300تومان افزايش يافته كه براي بسياري از خانواده ها مشكل ساز شده است.
اگرچه علت افزايش قيمت رنگ بين اتحاديه فروشندگان رنگ و تعاوني رنگ سازان جابه جا مي شد، در پايان، اتحاديه فروشندگان رنگ، تعاوني رنگ سازان را به عنوان عامل اصلي افزايش قيمت رنگ معرفي كرد. اما به نظر مي رسد باتمامي اين فراز و نشيب ها كه هرازچندگاهي تكرار مي شود، قيمت بالاي مواداوليه رنگ را بايستي به عنوان علت اصلي افزايش قيمت، مورد ارزيابي قرارداد.
بخش زيادي از قيمت تمام شده رنگ همانند بسياري از كالاهاي ديگر به قيمت مواد اوليه آن بستگي دارد. مواداوليه رنگ تا حدود 70-60 درصد از خارج و فقط۳۰تا۴۰ درصد آن از داخل تامين مي شود كه بخش داخلي اين مواد به طور عمده از طريق شركت پتروشيمي و شركت نفت تامين مي شود و اين در حالي ست كه در اين شرايط حدود 90 درصد مواداوليه مورد نياز رنگ عملا خارجي مي شود.
بنابراين همانطور كه گفته شد بسياري خانواده ها شخصا اقدام به رنگ آميزي ديوارها مي كنند تا جدا از آسودگي از حضور كارگران و نقاشان، بتوانند بخش عمده اي از هزينه هاي مربوط به كارمزد كارگران را صرفه جويي كنند.
در مورد نقاشي ساختمان نيز مانند هر هنر و فن ديگري نكات مهمي وجود دارد كه آگاهي از آنها در دستيابي به نتيجه اي مطلوب تر، موثر خواهد بود.
اگرچه يادآوري برخي از اين نكات ممكن است براي نقاشان حرفه اي ساختمان تكراري باشد، اما براي آن دسته از افرادي كه با قصد خودكفايي در امورخانه، مي خواهند رنگ آميزي سطوحي از ديوارها، سقف يا اصولا هر سطح ديگري را خودشان تقبل كنند، بسيار مفيد است.
هنگامي كه قوطي رنگ را از فروشگاه تهيه مي كنيد، پيش از انتقال به ظرفي بزرگتر و ساخت رنگ مورد نظر و در نهايت رقيق كردن آن، با تكه چوبي رنگ را خوب به هم بزنيد. به اين ترتيب تمام مواد ته نشين شده دوباره تركيب مي شوند. از آنجا كه رنگ ها ممكن است داراي ناخالصي هايي باشند، پيش از كاربرد، آنها را از صافي عبور دهيد تا مايعي صاف حاصل شود. هنگامي كه به رنگ آميزي سطح ديوار مشغول هستيد، در حين كار از لوازم خنك كننده مانند كولر و پنكه به منظور بالا بردن سرعت خشك شدن رنگ استفاده نكنيد زيرا با اين كار لايه هاي رنگي كنار هم در يك زمان خشك نشده و ديوار لك دار مي شود.
در صورتي كه رنگ دلخواهي را مدنظر داريد، ابتدا آن را در ظرف كوچكي به ميزان كم و به عنوان نمونه ساخته و پس از تصميم گيري نهايي مقدار زياد رنگ ها را با هم مخلوط كنيد. همچنين براي امتحان كردن رنگ ساخته شده كلي و مقايسه آن با رنگ نمونه، قطره اي از آن را داخل رنگ نمونه بچكانيد به اين ترتيب ميزان روشني و تيرگي و كمبود يا زيادي هر يك از اجزا، تركيب و در نهايت تفاوت آنها را بهتر درك خواهيد كرد. دانستن اين نكته ضروري ست كه رنگ ها پس از خشك شدن، اندكي تغيير يافته و تيره تر مي شوند. بنابراين براي اطمينان از اينكه رنگ ساخته شده، همان رنگ مورد نظر است، ابتدا آن را روي سطحي صيقلي مانند در قوطي رنگ، زده و با گرفتن روي حرارت شعله اجاق گاز در فاصله 20 سانتي متري بسرعت خشك كنيد. حال تصميم گيري را روي رنگ حاصل انجام دهيد.
هنگامي كه ترك ديوار نيز عميق باشد، براي پر كردن آن از گچ استفاده مي كنند، حال آنكه براي ترميم ترك هاي كم عمق بتونه با تركيب آب، پودر ميل ، رنگ و روغن الف مورد استفاده قرار مي گيرد، ولي احتمالا بارها با اين مورد مواجه شده ايد كه نقاش ترك را با بتونه پر كرده و پس از گذشت مدتي كوتاه از رنگ آميزي، دوباره همان قسمت ترك مي خورد. در چنين شرايطي نقاشان حرفه اي پيشنهاد مي كنند كه براي جلوگيري از ايجاد ترك مجدد در محل قبلي، به تركيب بتونه، مقداري چسب  چوب اضافه كنيد.
چگونگي پاكسازي لكه هاي دوده نيز نكته اي ست كه چنانچه مورد استفاده قرار گيرد، زحمت رنگ آميزي مجدد نيز از ميان مي رود.
هنگامي كه در كنار ديوار آتش  روشن كرده يا بخاري و اجاقي كنار ديوار نصب شده كه دود مي زند، پس از خاموش كردن آتش يا اجاق، لكه هاي دود و سياهي بر ديوار و سقف باقي مي ماند. اين لكه ها روغني هستند و پاك كردن آنها مشكل است.
بهترين راه اين است كه به دليل روغني بودن اين لكه ها، آنها را با مواد قليايي از بين ببريم. مواد قليايي بهترين زداينده اين قبيل لكه هاست. براي اين كار بهتر است محلولي تهيه كنيد كه غلظت آن بيشتر از حالت معمول باشد، اما محلول هايي كه بيش از حد غليظ هستند، در اين زمينه توصيه نمي شوند، چون جداره ديوار را نيز در خود حل مي كنند. براي از بين بردن اين لكه ها از روي ديوارهاي رنگ شده يا چوبي بهتر است يك قاشق غذاخوري سولفات تري سديم را در يك گالن چهار ليتري آب نيمه گرم حل كرده و با يك اسفنج روي ديوار بكشيد تا لكه ها برطرف شوند. سپس يك اسفنج را در آب تميز فرو برده و با آن ديوار را شست وشو دهيد. پس از آن آب روي ديوار را با يك تكه پارچه كتاني بگيريد.
چنانچه نتوانستيد با اين محلول دوده ها را پاك كنيد، دوباره كمي سولفات تري سديم به آن اضافه كنيد. حداكثر مي توانيد تا يك قاشق غذاخوري به آن اضافه كنيد. در واقع حداكثر ميزان سولفات تري سديم دو قاشق غذاخوري در هر 4 ليتر آب است. اگر اين ميزان بيشتر شود، رنگ ديوار مات و كدر شده يا كاملا از بين مي رود.
سولفات تري سديم را مي توانيد از مغازه هاي رنگ فروشي يا رنگرزي متخصص خريداري كنيد. اين ماده يك ماده چگال است كه از آن براي از بين بردن رنگ هاي قبلي يا لعاب هاي روي ديوارها پيش از رنگ كردن دوباره ديوار استفاده مي شود.
از ديگر محلول هاي قليايي هم مي توان براي اين منظور استفاده كرد. اين مواد عبارتند از: آمونياك، كربنات، سديم بلورين و پودر رختشويي (استفاده از پودرهاي رختشويي با كف كمتر آسان تر است).
ابتدا مقدار كمي از اين مواد را امتحان كنيد، اگر لكه مقاوم تر بود و پاك نشد كمي به آن بيفزاييد. فراموش نكنيد كه محلول غليظ باعث از بين بردن رنگ ديوار مي شود. در هنگام استفاده از اين مواد، حتما از دستكش استفاده كنيد و مراقب باشيد كه محلول با صورت شما يا ديگر نقاط منزل تماس پيدا نكند. بهترين زمان نيز براي تميز كردن ديوارها، بهار و پيش از شروع فصل گرماست. در اين زمان ديوارها براي مدت بيشتري پاكيزه خواهند ماند.
اين روزها كه بحث دكوراسيون داخلي با هدف داشتن محيطي زيباتر و دلپذير بسيار داغ است، رنگ، بازگشتي دوباره و پس از گذشت چندين سال دوري از به كارگيري رنگ هاي متنوع در ديوارهاي مختلف يا يك فضا يا فضاهاي مختلف خانه، پذيرش براي داشتن ديوارهاي رنگي بيشتر شده، ولي اين مسئله به دليل مشكلاتش به هنگام رنگ آميزي براي نقاشان چندان خوشايند نيست، زيرا براي رنگ آميزي به رنگ هاي مختلف، بايد از تعداد زيادتري قلم مو يا غلتك استفاده كرد يا مرتب آنها را شست وشو داد. در ضمن براي صاف و يكنواخت شدن مرز رنگ هاي متفاوت ديوارهاي كنار هم، به ماسكه كردن نياز است. در ماسكه كردن، شما بايد از چسب هاي كاغذي استفاده كنيد، به اين ترتيب كه تمامي لبه هاي خارجي از يك سطح ديوار روي ديوارهاي مجاور وحتي سقف و لبه قرنيز را بايد با لايه اي از چسب كاغذي پوشش داده و سپس محدوده داخلي اين چسب ها را رنگ آميزي كنيد. مرحله بعدي كندن چسب ها و تكرار همين كار با چسب هاي جديد و براي ديوارهاي ديگر ا ست. به طور كلي به هنگام ماسكه كردن و همچنين برداشتن چسب ها توجه به چند نكته مهم ضروري ست.
- كندن چسب ها را هنگامي انجام دهيد كه از خشك شدن كامل رنگ زيرين مطمئن باشيد.
- مرحله كندن بايستي به آرامي صورت گيرد، زيرا ممكن است همزمان با چسب، رنگ نيز برداشته شود.
- براي ماسكه كردن از صاف بودن خط حاصل از چسباندن نوار چسب اطمينان حاصل كنيد، زيرا اين همان مرز بين دو رنگ خواهد بود.
تمامي اين توضيحات درباره رنگ آميزي منازل بود؛ آن هم منازلي كه سرپرست خانوار به هر دليلي مي خواهد به وسيله شيوه هاي گوناگوني، هزينه رنگ آميزي را كاهش دهد، اما بسياري از ساختمان هاي اداري در كنار انباشت مشغله هاي افراد براي رنگ آميزي ديوار منازل، اين امكان را از افراد مي گيرد تا خود اقدام به نقاشي ساختمان كنند، بنابراين موضوع كارگران نقاش و قيمت هاي گوناگون آنها پيش مي آيد.
سعيد كارگر نقاش- كه هر روز صبح نبش فلكه دوم صادقيه را به عنوان پاتوق كاري انتخاب كرده، درخصوص علل اختلاف قيمت ها مي گويد: برخي از ناآشنايي افراد با قيمت ها استفاده مي كنند و قيمت هاي بالا و نامعقولي پيشنهاد مي كنند، اما علت گراني باقي موارد به سختي كار و خراب بودن ديوارها بازمي گردد. بعضي ساختمان هاي نوساز با ديوارهاي صاف و مناسب، نيازي به كاري غير از نقاشي ندارد، اما بعضي ديگر با سطحي ناصاف و پر از لكه، ساعت ها براي بتونه كاري وقت مي گيرند كه قيمت تمام شده را افزايش مي دهد .

ديوارهاي كدر
ديوار خانه ها از نيمه دوم سال گذشته كه قيمت رنگ افزايش يافت، ديگر رنگ و روي تازگي به خود نديدند. رنگ گرچه گران است اما توانايي روح بخشي به فضاي خانه را دارد. اينك گراني رنگ، طراوت و شادابي خانه ها را به چالش كشيده است.

زنبيل
چترها براي كه باز مي شوند
005955.jpg
مهديا گل محمدي- چترها در كنار استفاده هاي معمول، نشانگر برخي سويه ها و ديدگاه هاي فكري و اجتماعي نيز هستند، به طوري كه اگرچه چتر در كشورهاي غربي و اروپايي به عنوان نوعي بايسته پوششي تلقي مي شود و حتي براي جلوگيري از آفتاب و سوختگي ناشي از آن هم مورد استفاده قرار مي گيرد، ايرانيان استفاده زيادي از اين وسيله نمي كنند و با وجود بارندگي هاي فصلي، تعداد معدودي از عابران زير چتر مي روند.
دلايل چنين رويكردي را تنها در نگاه سهراب كه زير باران بايد رفت نمي توان جست وجو كرد، چرا كه بسياري از مردم به هنگام بارندگي به قدري كلافه مي شوند كه از لذت زيرباران بودن در آنها اثري ديده نمي شود.با كمي واقع گرايي متوجه مي شويم كه انبوه اولويت هاي اقتصادي خانواده، خريد چتر را كه استفاده مقطعي داشته و مختص زمان كوتاه و خاص است را به تاخير انداخته و بنابراين بسياري باز كردن چتر را نه اقدامي احتياطي و بازدارنده از بيماري، بلكه اقدامي ژيگولي بررسي مي كنند.
شايد تقصيري متوجه مردم نباشد. اغلب چترها كه قيمت مناسبي دارند پس از چندي دچار شكستگي و پارگي مي شوند، به طوري كه از ميان آن مي شود آسمان صاف يا ابري را مشاهده كرد و بهتر از سازمان هواشناسي به پيش بيني هوا پرداخت.
بنابراين چتر وسيله اي لوكس و تزئيني محسوب مي شود كه با ضرورت هاي خانواده نسبت چنداني ندارد.همچنين اگر با رعايت
حال چترهاي ارزان و بي كيفيت عمر آنها را بلند كنيم مشكل ديگري نيز وجود دارد و آن عبارتند از جا گذاشتن چتر كه مطمئنا براي هر كسي چند باري اتفاق افتاده است.در مقابل اين مشكلات اگر به آمار رو به افزايش افراد سرماخورده و بيمار، پس از بارندگي هاي پاييزي توجه كنيم، مشاهده مي كنيم كه اغلب آنها زير باران خيس شده اند و چنانچه از چتر استفاده مي كردند، دچار اين مشكل نمي شدند. بنابراين چنانچه قصد خريد چتر را داريد به انواع گوناگون و كاربري هاي مختلف آن توجه كنيد. سايز چترها بيشتر در سه نوع بچگانه، يك نفره و دونفره خلاصه مي شود، چترهاي دونفره كه براي زوج ها طراحي شده، به اشتباه به عنوان چترهاي لوكس و تك نفره تلقي مي شود.چترهاي ليواني نيز چند سالي ست كه به بازار آمده و مشكل خيس شدن كف اتاق را حل ساخته است. با خريد اين چترها مي توانيد پس از پايان بارندگي و آويختن چتر، آب چتر را از ته محفظه آن خالي كنيد.دسته چترها نيز در پنج دسته شامل معمولي، فول اتومات، صدفي، عصايي و تلسكوپي قابل بررسي ست.
قيمت ها نيز اگرچه در نقاط مختلف تفاوت هايي دارد، اما غالبا از يكهزار و 500 تومان آغاز مي شود و چترهاي كلاهي كودكان با قيمت حدود 2 هزار تومان، چتر عروسكي حدود 3 هزار و 500 تومان، تلسكوپي 3 هزار تومان، فول اتومات 4 هزار و 500 تومان و چترهاي عصايي با كيفيت بالا حدود 8 هزار و 500 تومان به فروش مي رسد.

برداشت دوم
وقتي سخاوتمندانه انرژي هدر مي دهيم
005967.jpg
افرا نيكزاد- سرما كه از راه مي رسيد، نه ديوار مي شناخت ونه سيم خاردار! نه نه سرما راه خود را از هر روزنه و دريچه ومنفذي باز مي كرد و آرام آرام در جان آدم ها و خانه ها مي نشست. گاه آب حوض، يخ مي بست و پاي عابران تا زانو در سرماي برف فرو مي رفت وگاه برف و بوران راه ها را مي بست. مادربزرگ پاي قل قل سماورش نشسته؛ مي گويد: بركت از روزگار رفته، آن روزها آنقدر برف مي باريد كه راه ها بسته مي شد .
مي گويم:  حالا بدون آنكه برفي بيايد، همه راه ها بسته شده!
مادربزرگ از اهالي روزگار قديم است؛ روزگاري كه گوشه اتاق بخاري هيزمي با صداي گنجشك مي سوخت و چهره سرخ آتش، خانه را گرم مي كرد. مادربزرگ از زماني آمده كه لحاف چهل تكه روي ميز كرسي مي انداختند و در چاله زمين زغال داغ مي ريختند تا در گرماي مطبوع كرسي، سرماي استخوا ن شكن زمستان را فراموش كنند.
مادربزرگ مي گويد: آن موقع ها زمستان خيلي سردتر بود، اما ما مثل شما لباس نمي پوشيديم. شال پشمي مي بستيم به كمرمان و لباس گرمكن مي پوشيديم. اصلا سرما نمي فهميديم . شهرها ديگر مثل قديم سرد و برفي نمي شوند، سرما هم انگار از نفس افتاده و مردم ترجيح مي دهند در سرماي زمستان، لباس سبك و تابستاني بپوشند و در عوض درجه حرارت بخاري ها، شوفاژها و بقيه وسايل گرمازا را تا آنجا كه ممكن است بالا ببرند. بخاري گازي با شدت و حدت مي سوزد و مقدار زيادي از حرارت توليد شده از لاي درزهاي پوشانده نشده درها و پنجره ها هدر مي رود و اهل خانه هم با لباس تابستاني احساس راحتي مي كنند. خيلي ها مي گويند: اگر آدم در خانه خودش هم راحت نباشد پس كجا راحت باشد؟
اما اين استدلال براي هدر دادن سخاوتمندانه و بي دريغ منابع انرژي استدلال ناقص و غيرمنطقي به نظر مي رسد.
خيلي ها مي گويند: ما دومين كشور بزرگ دارنده منابع عظيم گاز در جهان هستيم، يعني حق نداريم هر قدر كه مي خواهيم خانه مان را گرم كنيم؟
بعضي هم مي گويند: اين همه گاز به كشورهاي همسايه صادر مي شود، حالا همه مشكلات منابع انرژي كشور به خاطر درجه 90 آبگرمكن ماست؟ شايد نتوان براي تمام ذهن هايي كه اين پرسش ها يا پرسش هاي مشابه آن را در خود مي پرورند، پاسخي پيدا كرد، اما باور داشتن به اصل صرفه جويي و حفظ منابع طبيعي از آب و برق و بنزين و گاز گرفته تا چوب و جنگل و دريا، يكي از نشانه هاي مهم انسان عصر خود بودن است؛ نشانه اي كه به نظر مي رسد مادربزرگ هاي ما بدون خواندن كتاب و روزنامه، بدون تحصيل در دانشگاه و بدون اتكا به هيچ دانش اكتسابي، تنها با تكيه بر هوش و دانش زندگي خيلي بيشتر از ما آدم هاي نيمه مدرن اين روزگار به ارزش آن پي برده بودند. شكي نيست كه زندگي مدرن (راستي چقدر مدرن هستيم و در چه مواقعي؟) ابزار مدرن مي طلبد، اما آيا نمي توان از اين ابزار به شكلي مفيدتر و مقرون به صرفه تر بهره برد؟

چرتكه
سرما و لبوهاي هزار توماني
005946.jpg
ملك امينـــــي- دستفروش هاي كنار خيابان كه خوراكي مي فروشند، هميشه بازار داغي براي كسب و كار خود دارند. تابستان ها كه گرماي هوا امان همه را مي برد، آنها روي چرخ دستي هايشان شيشه هاي خوش آب و رنگ زرشك و آلبالو را مي گذارند و عابران تشنه را وسوسه مي كنند؛ آبميوه هايي كه خوشرنگ است، ولي مسلما اثري از بهداشت در آنها يافت نمي شود. آنهايي كه چندان به فكر سلامتي خودشان نيستند كنار خيابان مي ايستند و يك ليوان بزرگ آبميوه با قيمت منصفانه تر از آبميوه فروشي ها، مي نوشند و رفع عطش مي كنند، اما هوا كم كم رو به سردي مي رود، چرخ دستي ها همچنان پابرجاست، اما نوع كسب و كار فروشنده هايش عوض شده و البته خوراكي هايشان دوباره خوش آب و رنگ است؛ چغندرهاي شيريني كه به آنها لبو مي گوييم. بساط كار لبوفروش ها با يك چرخ دستي، يك چراغ پيك نيكي، يك سيني نسبتا بزرگ و چند عدد سيخ براحتي برپا مي شود. يك بشقاب كوچك لبو بسته به اينكه در چه نقطه اي از شهر فروخته شود بين 200 تا هزار تومان قيمت دارد، هر جا هوا سردتر باشد، لبوها گران تر است. چغندرها آنقدر روي اين چرخ دستي خوش آب و رنگ مي شوند كه هر عابر سرمازده اي را براحتي وسوسه مي كنند، آنقدر كه اصلا ديگر فكر سلامتي و بهداشت از سر مي رود. اينكه اصلا آيا اين چغندرها بخوبي شسته شده اند و در شرايط بهداشتي طبخ مي شوند، مسلما پاسخ منفي ست. خوردن يك بشقاب كوچك لبويي كه از آن بخار بلند مي شود، به لبوخورها اجازه فكر كردن نمي دهد. چرخ دستي لبويي ها گاهي باقالي پخته هم دارد، باقالي هاي خشكي كه حالا بعد از پخته شدن هنوز هم خشكي خود را دارند. اما لبو و باقالي از آن دسته خوراكي هاي زمستاني ست كه شما مي توانيد براحتي آن را در منزل به شيوه بهداشتي و با صرفه اقتصادي تهيه كنيد. باقالي را بايد در فصلش تهيه كرده و خشك كنيد، در فصل سرما آن را آب پز كرده و با گلپر و سركه نوش جان كنيد. و اما لبو؛ قيمت خريد يك كيلو چغندر از مغازه، ارزان تر از يك بشقاب كوچك لبوفروشي هاست. پس شما با پول اندكي مي توانيد براي خود و خانواده يك عصرانه زمستاني تهيه كنيد. لبو را به روش هاي مختلف طبخ مي كنند؛ روي گاز و داخل فر، عده اي آن را در نايلون ريخته، در آن را مي بندند و در قابلمه آب جوش مي اندازند، اين طوري چغندر خوب رنگ انداخته، قرمز و خوشرنگ مي شود. چغندر پخته در سالاد فصل هم طعم خوبي به آن مي دهد. مي توانيد لبو درست كردن در خانه را امتحان كنيد. آن وقت ديگر بساط لبوفروشي ها هم شما را وسوسه نمي كند. قصد نداريم كسب و كار آنها را كساد كنيم، اما مي دانيم كه در هر شرايطي سلامتي از همه چيز مهمتر است.

نگاه
حوله پالتويي نمي خرند
حوله هاي پالتويي با وجود كارايي بهتر، از آنجا كه قيمت آنها از حدود 15 هزار تومان به بالاست، كمتر مورد توجه مردم قرار مي گيرد. به طور كلي حوله ها نسبت به ساير وسايل شخصي بيشتر مورد بي مهري قرار مي گيرند، زيرا اگرچه تمامي كارشناسان بهداشتي استفاده از حوله شخصي را به منظور كنترل بيماري هاي پوستي توصيه مي كنند، گاهي تعداد بالاي ميهمانان در يك خانه ، حوله ها را به وسيله اي عمومي تبديل مي كند كه براي كنترل چنين نقيصه اي حتما تعدادي حوله را بايستي فقط به ميهمانان اختصاص داد. با وجود كارخانه هاي متعدد توليد حوله از جمله برق لامع، هنر، ثنا، تن پاك و كوير و بهبود وضعيت كيفيت برخي از آنها، همچنان با جايگاه مطلوب - چه براي مصرف داخل و چه براي گسترش صادرات- فاصله زيادي داريم. در توجيه چنين وضعيتي توليد كنندگان نيز فروش كم اين محصول را خاطرنشان مي كنند و تنها در خصوص خريد جهيزيه و سيسموني نوزاد اين محصول مورد اقبال قرار مي گيرد. قيمت حوله هاي دستي بين يكهزار و 500 تا 3 هزار و 500 تومان براي حوله هاي ايراني و بين 6 هزار تا 9 هزار و 500 تومان براي حوله هاي خارجي در نوسان است. اين قيمت ها براي حوله هاي پالتويي، براي نمونه هاي حوله هاي دوقلوي مين تكس تركيه، ماكسيم فرانسه و لي كامي ايتاليا تا 60 هزار تومان هم مي رسد، همچنين قيمت حوله 12 تكه فوسن آلمان بالغ بر 95 هزار تومان هم مي شود. حوله هاي دستي فوسن آلمان، تركيه اي و برزيلي نيز بين 2 هزار و 800 تا
9 هزار و 500 تومان قابل خريد است.

دريچه
آنها كه مي بازند، آنها كه مي برند
005943.jpg
فريبا صادقي- خودروهاي فرسوده معضل دارندگانش است،نه معضلي براي دولت است و نه معضلي براي خودروسازان، حتي به قول عاميانه بايد گفت نوندوني خوبي براي خيلي از شركت ها هم هست. دخل وخرج خيلي از دلال ها را هم به راه كرده است. در اين ميانه فقط دارنده خودرو فرسوده متضرر است! متضرر است، زيرا به سبب تحميل شرايط خودروسازان و تحميل شرايط اقتصادي، نتوانسته خود را به روز تغيير دهد و اينك مجبور به متحمل شدن شرايط و امكانات ناعادلانه هم هست.
در واقع دارنده خودرو فرسوده مجبور است تاوان بي توجهي دولت به حقوق و درآمد سرانه اش را از يك سو، ناعادلانه بودن قيمت خودرو داخلي از سوي ديگر و سودهاي كلان تسهيلات اعطايي را در تعويض خودرو پس بدهد.
در اين راه، خودروسازان جنس ها و توليدات بي مشتري خود را هم قالب مي كنند. مثل آن است كه كسي روغن بخواهد و فروشنده مجبورش كند در ازاي هر كيلو روغن يك عدد سنگ پا هم بخرد! شركت سايپا چندي قبل صرفا خودرو پي.كي خود را در قبال خودرو فرسوده تحويل مي داد و بعد از آنكه اين طرحش مورد وثوق قرار نگرفت، نقشه ديگري ريخت. سايپا طرح جايگزيني پرايدهاي 3 تا 5 ساله را ريخته است. در واقع با اين كار يك تير و دو نشان مي زند! از يك طرف پرايد 3 تا 5 ساله را به دارنده خودرو فرسوده مي فروشد و از سود تسهيلاتش بهره مي برد، از سوي ديگر پرايد نو را به دارنده پرايد 3 تا 5 ساله مي فروشد و باز از سود تسهيلاتش بهره مي برد.
گويي همه در خدمت سودگيري از پولي هستند كه متاسفانه مردم، نقد آن را ندارند. در اين ميان هر موسسه اي كه توان كار مالي دارد به فعاليت اعطاي تسهيلات براي خريد و فروش خودرو مشغول شده است.
تازه ترين خبر مربوط به موسسه مالي و اعتباري بنياد است. خبرگزاري فارس بتازگي گزارش داد شرايط پرداخت وام موسسه مالي و اعتباري بنياد به متقاضيان واجد شرايط تعويض خودروهاي فرسوده اعلام شد.
در اين گزارش به نقل از روابط عمومي اين موسسه آمده بود، سقف وام 50 ميليون ريال است و تا
80 درصد ارزش كارشناسي يا ارزش نويي خودرو به متقاضي پرداخت مي شود. مدت بازپرداخت اين وام 48 ماه و اقساط آن به ازاي هر يك ميليون تومان در ماه 32 هزار تومان است.
بر اساس اين گزارش، اين وام به متقاضيان خريد خودروهاي دست دوم نيز تعلق مي گيرد و خودرو مورد نظرنبايستي از 5 سال ساخت بيشتر باشد.
بنابراين گزارش، مدارك مورد نياز براي استفاده از اين وام شامل ارائه معرفي نامه و پيش فاكتور از شركت ستكو، گواهي اشتغال به كار و آخرين فيش حقوقي براي كارمندان و مدارك معتبر براي مشاغل آزاد، گواهينامه رانندگي و شناسنامه همراه با كپي و يك فقره چك معادل 120 درصد مجموع اصل تسهيلات و سود مورد انتظار با ظهرنويسي ضامن معتبر است.
گفتني ست، اين وام در تمام شعب موسسه در سراسر كشور پرداخت مي شود.
موسسه ياد شده نخستين موسسه مالي- اعتباري بود كه وام خودرو داد. خريد خودرو با تسهيلات 25 درصد براي يك خودرو، معادل دو خودرو پاي خريدار محسوب مي شود. حالا خودتان بنشينيد و ببينيد كه چه كسي در اين ميانه ضرر مي كند و چه كسي يا چه كساني سود؟

كسب وكار
كالاهايي كه اشتغال توليد مي كنند
كالاهاي سرمايه اي عبارت است از آن دسته كالاهايي كه در فرآيند توليد ساير كالاها نقش اساسي و مولد بازي مي كنند. كالاهاي سرمايه اي، قابل مصرف توسط مصرف كنندگان نيستند و به عنوان بخشي از تعريف سرمايه در اقتصاد شمرده مي شوند.
كالاهاي سرمايه اي به دو قسمت عمده كالاهاي سرمايه اي معمولي و كالاهاي سرمايه اي مادر طبقه بندي مي شوند.
كالاهاي سرمايه اي مادر، سرمايه گذاري هستند كه خود مولد كالاهاي سرمايه اي معمولي اند. براي مثال دستگاه تراشكاري يك كالاي سرمايه اي ست، ولي دستگاه هايي كه دستگاه تراشكاري را توليد مي كنند به عنوان كالاهاي سرمايه اي مادر شناخته مي شوند.
همانگونه كه خانوارها انواع مختلف كالاهاي مصرفي اعم از بي دوام و نيمه بادوام و بادوام مصرف مي كنند، بنگاه هاي توليدي نيز از انواع كالاهاي سرمايه اي و مواد واسطه اي و مصرفي بهره مند مي شوند. خانوارها با استفاده از كالاها اقدام به مصرف آنها كرده، تا مطلوبيت ناشي از مصرف را حاصل كنند. در مقابل، بنگاه ها از كالاهاي سرمايه اي و واسطه اي استفاده كرده و كالاهاي جديدي توليد مي كنند. همانگونه كه مصرف كننده در اين فرآيند تقاضا كننده كالاهاست، همانند آن توليد كننده با توليد اين كالاها، عرضه كننده آن كالاهاست، ولي در عوض توليد كننده، متقاضي كالاهاي سرمايه اي و واسطه اي و نيروي كار، مصرف كننده است.
كالاهاي سرمايه اي كه اقدام به توليد ابزارهاي سرمايه اي توليد مي كنند، كالاهاي سرمايه اي مادر ناميده مي شوند. حساسيت كالاهاي سرمايه اي مادر بسيار بيشتر از كالاهاي سرمايه اي معمولي ست. وقتي تكنولوژي ساخت ابزار توليد، يعني كالاهاي سرمايه اي مادر در اختيار كشوري قرار گيرد، پس از مدتي كوتاه، اشتغال و توليد در آن كشور بالا مي رود و حساسيت اين تكنولوژي بسيار بسيار بالاتر از تكنولوژي توليد كالاست.

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |