يكشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۸۵
ركورد شكن تنيس
نادال، اسطوره اسپانيايي
003762.jpg
فاطمه ابوطالبي
به نظر مي رسد رافائل نادال تنها كسي است كه از عهده راجر فدرر سوئيسي برمي آيد. در فينال تورنمنت بين المللي دبي در امارات تنيسور چپ دست و ۲۰ ساله اسپانيايي در برابر رقيب راست دست و ۲۵ ساله سوئيسي اش صاحب پيروزي
۶-۲ ، ۶-۴ و ۴-۶ و عنوان قهرماني شد. شايد اين اولين قهرماني نادال در سال جاري پس از ۳ ماه مصدوميت و غيبت او بوده باشد. اين پيروزي پس از ۴ بار رويارويي اين دو تنيسور بود كه نادال توانست در پي آن نوار ۱۰ پيروزي متوالي فدرر را قطع كند. نادال توانست تنيسوري را شكست دهد كه اولين گرند اسلم امسال يعني اوپن استراليا را فتح كرده بود و تعداد پيروزي هايش در تورنمنت هاي بزرگ چهارگانه به عدد ۷ رسيده بود و فصل پيش نيز در مقابل ۸۱ بردش فقط ۴ باخت داشت.
پس از باخت فدرر در فينال مقابل نادال اين بازيكن سوئيسي گفت: «شكست در فينال بدترين نوع باخت است، زيرا تا روز آخر پيش مي تازيد و طبعاً انتظار داريد قهرمان شويد. بنابراين ترجيح مي دهم كه اگر مي بازم در همان روز نخست و مرحله اول باشد. البته به اندازه كافي فينال هاي متوالي را در سال هاي اخير برده ام و ديگر نمي توانم گله اي بابت بخت و اقبال خود بكنم» .
در سه سال گذشته فدرر اين تورنمنت را برده بود و از زمان شكستش در برابر «مارات سافين» روس در مرحله نيمه نهايي اوپن استراليا در سال ۲۰۰۵ هيچ گاه بر روي هاردكورت متحمل شكست نشده بود، به همين خاطر بود كه نادال پس از اينكه توانست بر فدرر فايق آيد، گفت: «اين كه توانستم در برابر بهترين تنيسور دنيا و يكي از برترين هاي تاريخ پيروز شوم، يك واقعه خاص و بي نظير براي من است» . خرداد ماه سال پيش هم كه فدرر و نادال در مرحله نيمه نهايي اوپن فرانسه در مقابل يكديگر ايستاده بودند نادال اين مسابقه را برد و همان جا بود كه اولين گرنداسلم عمرش را فتح كرد. با اين حال پس از فتح تورنمنت دبي زير گريه زد. اين بازيكن جوان اسپانيايي پس از اين برد باور نكردني اش گفت: «اين طبيعي است. طي ۳ ماه گذشته به دليل مصدوميت درد زيادي كشيدم و ساعات سختي را گذراندم. طي آن مدت نيز گريه زيادي كردم» .
در فينال مسابقات دبي، نادال پس از واگذاري ست اول فقط دو گيم فاصله تا باختن ست دوم و كل مسابقه داشت. فدرر پس از تحمل شكست گفت: «فكر مي كنم خوب بازي كردم، اما مسأله اين بود كه در اين شب خاص نادال از من بهتر بازي كرد و اين به خصوص بيشتر در اواخر بازي مشخص بود كه او توانست سه بار سرويس مرا بريك كند» .
با اين برد نادال نوار ۲۹ برد متوالي فدرر را در تورنمنت هاي بين المللي چند سال اخير خاورميانه قطع كرد. تا كنون نادال در ۱۵ فينالي كه حضور يافته ۱۳ برد و فقط ۲ شكست داشته با اين حال ركورد پيروزي هاي او در تنيس در بين تنيسورهاي جوان ۳ مورد كمتر از فتوحاتي است كه «بيورن بورگ» سوئدي در ايام جواني اش داشت.
فدرر نيز در نهمين فينال پياپي خود شركت كرد كه در ۸ فينال قبلي اش ۷ برد و يك باخت را كسب كرده بود. تنها شكست او در اين مرحله در ديدار نيمه نهايي تورنمنت «مسترز» ۲۰۰۵ در شهر شانگهاي چين بود كه در برابر ديودي نعلبنديان آرژانتيني صورت گرفته بود. با اين وجود فدرر از زمان شكست در برابر «توماس برويچ» از چك در دور رقابت هاي تنيس المپيك ۲۰۰۴ صاحب ركورد كلي تعجب انگيز «۱۱۳برد و ۵ باخت» است و تا قبل از فينال در مقابل نادال تمامي ۱۶ ديدار قبلي اش را در سال ۲۰۰۶ فتح كرده بود. او پس از اين شكستش مي گويد: «دبي هميشه براي من خوب بوده است، ۳ قهرماني متوالي من مي توانست ۴ مورد هم بشود، اما حالا هم كه نشد ناراحت نيستم و از بازي در اينجا احساس رضايت مي كنم. اينك در انتظار شروع فصل رقابت هاي هاردكورت در آمريكا مي باشم. معتقدم كه نادال لياقت اين پيروزي را داشت و در يك كلام از من پرتداوم تر بود. شروع خوبي داشتم، اما تحليل رفتم و اشتباهاتي داشتم. اميدوارم هر چه زودتر با او يك رويارويي داشته باشم و تسويه حساب كنم» . با اين حال اين روزها نگاه ها به نادال است.
نادال پس از پيروزي در مقابل فدرر، سلطان تنيس مي گويد: «شكست دادن فدرر افتخاري بزرگ و منحصربه فرد است. به همين دليل بسيار خوشحالم و در پوست خود نمي گنجم» . اين پيروزي نادال پس از رهايي او از بند مصدوميت در ناحيه ران پايش در ۳ ماه گذشته بود. به همين دليل او پس از شكست در پوست خود نمي گنجيد و از پيروزي بر برترين تنيس باز جهان احساس رضايت فوق العاده داشت.
رافائل نادال پررا ،در سوم ژوئن ۱۹۸۶ در ماناكور مالوركا، منطقه اي در اسپانيا متولد شد. او در سال ۲۰۰۳ دومين تنيسور جوان تاريخ اين ورزش بود كه در ليست صد تنيسور برتر قرار گرفت.
نام خانوادگي او يعني «نادال» در زبان انگليسي به معني كريسمس است.
قهرمان جوان اسپانيايي از كودكي به تنيس علاقه داشت و آن را دنبال مي كرد. اين علاقه و تمرين هاي مدام بود كه او را در سال ۲۰۰۴ به فينال مسابقات ديويس كاپ رساند. در اين مسابقات «يوردي آرسا» مربي تيم اسپانيا او را به عنوان دومين بازيكن انفرادي انتخاب كرد و او توانست پس از پيروزي بر «كارلوس مويا» و «ماردي فيس» در مقابل ديدگان ۲۵ هزار تماشاگر، «اندي روديك» نفر دوم ليست برترين ها را با نتايج ۷-۶ ، ۲-،۶ ۶-۷ و ۲-۶ شكست دهد و با اين پيروزي توانست دومين موفقيت را براي كشورش در يك تورنمنت معروف كسب كند. ۲۰۰۵ يك سال باور نكردني براي نادال بود. او توانست پيروز ۱۱ تورنمنت باشد.
او در ژوئن ۲۰۰۵در اولين حضورش در مسابقات تنيس اوپن فرانسه كه در واقع اولين حضورش در گرنداسلم بود قهرمان شد. در مرحله نيمه نهايي اين مسابقات نادال توانست بر فدرر پيروز شود و در فينال نيز از سد «ماريانو پاورتا» آرژانتيني با نتايج ۷-۶ ، ۳-۶ ، ۲-۶ و ۵-۷ گذشت. رافائل علاقه زيادي به فوتبال و از جمله زين الدين زيدان فوتباليست تيم ملي فرانسه دارد. از اين جهت جام قهرماني مسابقات تنيس آزاد فرانسه را تقديم به وي كرد. او همچنين علاقه فراواني به فرناندو آلونسوي قهرمان مسابقات فرمول۱ كه هموطنش است، دارد.
قدرت و توان بازي نادال مثال زدني است. سرعت و جنبش بالا و بازوهاي فعال، او را به يك بازيكن باورنكردني تبديل كرده است.
نادال برادرزاده «ميگوئل آنگلا نادال» فوتباليست مطرح تيم بارسلونا است. عموي ديگر او «توني نادال» است كه مربي تنيس رافائل در زمان كودكي و به مدت ۴ سال بود.
رافائل نادال به همراه «بوريس بكر» تنها تنيسوري است كه توانسته در سن جواني در مسابقات انفرادي قهرمان شود.

نگاه
- ميگوئل آنگلا نادال
003765.jpg
ميگوئل آنگلا نادال، عموي رافائل نادال، تنيسور مطرح اسپانيايي، يك فوتباليست اسپانيايي بود كه در ۲۸ ژوئيه ۱۹۹۶ در ماناكور متولد شد. او ۶۲ بار در تيم ملي بازي كرد و ۱۸ سال براي تيم هاي رئال مايوركا و بارسلونا بازي كرد. او در تيم بارسلون ۴ بار قهرمان اسپانيا شد و در سال ۱۹۹۲ به همراه تيمش جام قهرمانان اروپا را كسب كرد. در ابتدا به عنوان بازيكن مياني در زمين مسابقات حضور مي يافت، اما بعدها و پس از كسب تجربيات در زمين فوتبال به عنوان بازيكن دفاعي به ميدان مي رفت.
- موفقيت هاي آنگلا نادال:
- قهرمان جام اروپا (۱۹۹۹)
- قهرمان سوپرجام ايتاليا (،۱۹۹۸ ۲۰۰۰)
- مسابقات قهرماني ايتاليا (۲۰۰۵)
- قهرماني ايتاليا (۲۰۰۰- ۲۰۰۴)
- قهرماني سوپركاپ اروپا (۱۹۹۹-۲۰۰۳)
- جام قهرماني ايتاليا (۱۹۹۸-۲۰۰۰- ۲۰۰۳)
- جام قهرماني اروپا تيم زير ۲۱ سال (۱۹۹۶)
نادال در يك نگاه
نام: رافائل
نام خانوادگي: نادال
نام مستعار: رافا
تاريخ تولد: ۳ ژوئن ۱۹۸۶
محل تولد: مايوركا (اسپانيا)
مليت: اسپانيايي
قد: ۱۸۵ سانتي متر
وزن: ۸۵ كيلوگرم
شروع تنيس حرفه اي ۲۰۰۱
- نتايج گرند اسلم
اوپن استراليا، نفر چهارم (۲۰۰۵)
اوپن فرانسه، قهرمان (۲۰۰۵)
ويمبلدون، نفر سوم (۲۰۰۳)
اوپن آمريكا ، نفر سوم (۲۰۰۵)

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |