يكشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۲ - Apr 30, 2006
حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام
نفرين خدا باد بر كساني كه امر به معروف مي كنند ولي خودشان معروف را ترك مي كنند و نهي از منكر مي كنند و خودشان به منكر عمل مي كنند.
وسائل الشيعه ج ۱۶ ص ۱۵۱
امروز با حافظ
يار باز آيد و با وصل قراري بكند
طاير دولت اگر باز گذاري بكند
بخورد خوني و تدبير نثاري بكند
ديده را دستگه در و گهر گرچه نماند
نمايش هاي امروز تئاتر شهر رايگان به صحنه مي آيد
000162.jpg
ادب و هنر: مجموعه تئاتر شهر در سومين هفته فعاليت خود در سال جديد، پذيراي بيش از ۹۰۰ تماشاگر بوده است و از اين هفته نيز با اجراي رايگان به استقبال هفته جشن تئاتر خواهد رفت.
به گزارش از روابط عمومي مجموعه تئاترشهر، نمايش «دشمن مردم» نوشته هنريك ايبسن به كارگرداني اكبر زنجان پور در مدت ۱۸ اجراي خود در تالار اصلي توانسته حدود ۴۱۰۰ تماشاگر را جذب اين تالاركند.ساعت اجراي اين نمايش ۱۹ و مدت زمان آن  ۱۵۰ دقيقه است.
تالار قشقايي همچنان ميزبان دو نمايش «شب بخير جناب كنت »و «آهنگهاي شكلاتي »است كه از جمله نمايش هاي تك پرده اي اكبر رادي هستند و ميكائيل شهرستاني آنها را اجرا مي كنند. اين دو نمايش كه به طور همزمان اجرا مي شوند پذيراي ۱۵۶۷ تماشاگر بوده اند. اين نمايش ها ساعت  ۳۰/۱۸ و به مدت  ۹۰ دقيقه اجرا مي شوند.
« تيغ و ماه» كه همان قسمت سوم نمايش« گنگ خوابديده »است، نمايشي است به نويسندگي و كارگرداني آتيلا پسياني كه ساعت ۲۰ و به مدت  ۶۰ دقيقه در تالار چهارسو اجرا مي شود. اين نمايش تا كنون پذيراي بيش از ۱۵۰۰ تماشاگر بوده است.« وقتي فرشته خواب سگ مي بيند » به نويسندگي و كارگرداني علي نرگسي نژاد، از جمله نمايش هاي برگزيده بيست و چهارمين جشنواره تئاتر فجر بود كه اين روزها در تالار شماره  ۲ كوچك اجرا مي شود. اين نمايش تا كنون  ۷۲۴تماشاگر داشته است.
به گزارش ايسنا« آواز ستاره ها »نمايشي است به نويسندگي و كارگرداني مهرداد كوروش نيا كه اجراي خود را در تالار نو پشت سر مي گذارد. اين نمايش نيز كه جزء نمايش هاي برگزيده شهرستاني در بيست و چهارمين جشنواره تئاتر فجر بود، حدود  ۶۷۰ تماشاگر را روانه اين تالار ۵۰نفره كرده است. ساعت اجراي اين نمايش ۱۹و مدت زمان آن ۸۰ دقيقه است.
«سكوت» عنوان نمايشي است به كارگرداني حسين مهكام كه اين روزها ميهمان تالار« سايه »است. اين نمايش كه ساعت  ۳۰/۱۹ اجرا مي شود، موفق به جذب بيش از  ۶۲۰ تماشاگر شده است.
گفتني است همزمان با هفته جشن تئاتر، نمايش هاي تئاترشهر روز يكشنبه به صورت رايگان و در روزهاي بعد با تخفيف  ۵۰ درصد ويژه عموم مردم و به صورت رايگان ويژه دانشجويان و هنرمندان تئاتراجرا مي شوند.

راديويي ها بر مزار نوذري گردهم مي آيند
000165.jpg
مهر: عوامل برنامه هفت شنبه به مناسبت سالروز تولد منوچهر نوذري امروز به قطعه هنرمندان و سر مزار نوذري مي روند تا خاطرات خودشان را با او تجديد كنند.
برنامه «هفت شنبه» هر جمعه به صورت زنده از ساعت ۹ تا ۱۱ظهر از شبكه راديويي جوان پخش مي شود.
عوامل اين برنامه هر هفته يك آيتم از مرحوم منوچهر نوذري پخش مي كنند، به همين دليل امروز به مناسبت سالروز تولد مرحوم نوذري، ساعت ۱۰ صبح سر مزار او گردهم مي آيند تا بار ديگر خاطراتشان را با ياد او زنده كنند. پخش برنامه هفت شنبه كه از سال گذشته شروع شده، اولين برنامه اي است كه مجري ندارد و اعضاي واحد نمايش اين برنامه را اجرا مي كنند.
آنها يك وبلاگ و سايت خصوصي دارند و برنامه هميشه با استقبال زياد مخاطبان روبرو است.عوامل اين برنامه باشگاه هفت تايي ها را راه اندازي كرده اند تا شنوندگان با يك دليل منطقي كه از عدد هفت ارائه مي دهند، عضو اين باشگاه شوند.

فروش مستقيم كتاب دفاع مقدس در نمايشگاه
فارس : مدير انتشارات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس گفت: با مجوز وزارت ارشاد، تمامي كتاب هاي منتشر شده پايداري و مقاومت را در نوزدهمين دوره از نمايشگاه كتاب به نمايش مي گذاريم.
محمد رستمي با اشاره به اين كه از تمام ناشراني كه به چاپ كتاب هاي دفاع مقدس مبادرت ورزيده اند، نمايندگي فروش دريافت خواهيم كرد، يادآور شد: علاوه بر بحث نمايش كتاب در موضوعات مختلف، امسال براي دومين سال پياپي غرفه فروش مستقيم هم خواهيم داشت. وي با بيان اين مطلب كه بيش از ۲۰۰ عنوان كتاب در اين نمايشگاه خواهيم داشت، افزود: امسال براي اولين بار در سالن ناشران خارجي هم غرفه اي گرفته ايم و در آن جا بحث نمايش و اطلاع رساني داريم و به پرسش هاي مراجعان درباره ادبيات دفاع مقدس پاسخ خواهيم گفت.
نوزدهمين دوره از نمايشگاه هاي بين المللي كتاب تهران از سيزدهم ارديبهشت ماه سال جاري به مدت ۱۰ روز در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي كتاب تهران برگزار مي شود.

با رهبري در نمايشگاه
بخش اول از بيانات حضرت آيت الله خامنه اي درباره كتاب، رمان و ادبيات و هنر را در همين صفحه به چاپ رسانديم و بخش دوم را به صفحه ۲۶ (راهنما) منتقل كرديم. اما تماسهاي متعددي كه داشتيم، بازتاب توجه دقيق و عميق اهالي هنر بود به ديدگاه هاي رهبر فرهيخته انقلاب. همين تماسها و درخواستها ما را ملزم كرد ادامه كار را در همين صفحه (آخر) پي بگيريم. اينك فصل سوم از اين سلسله بيانات را به مناسبت آغاز نمايشگاه بين المللي كتاب تهران تقديم روشنفكران و هنرمندان مي كنيم:
***
تفاوت تولستوي، ويكتور هوگو و نويسندگان ما
به نظر من، «جنگ و صلح» ، يكي از عظيم ترين آثار بشري است... از لحاظ كار داستاني، واقعاً فوق العاده است. بنده در ذهن خودم، تفاوت و تمايزي بين اين تولستوي و ويكتورهوگو قايلم. اگر اينها را... از لحاظ داستان نويسي با هم مقايسه كنيم، خيلي معلوم نيست كه به هم باجي بدهند؛... منتها تفاوتش اين است كه ويكتورهوگو ميان مردم سير مي كند؛ لذا داستانش براي خواننده اي كه احساسات اجتماعي و مردمي و انساني دارد، دلنشين است... اخيراً يكي از داستانهاي ويكتورهوگو به نام «زنداني قلعه فراموشي» ترجمه شده، كه من آن را خوانده ام؛ داستان متوسطي هم هست؛... در عين حال طاقت نمي آورد و در اواسط داستان ناگهان شما مي بينيد كه داستان ميان مردم رفت و يك جنبه  مردمي پيدا كرد؛ خاصيت ويكتورهوگو اين است.
تولستوي اين طور نيست؛ داخل قصرهاي پادشاهان و خانه هاي اشراف است؛ اصلاً از مردم خبري نيست. داستان به اين عظمت و آتش سوزي مسكو را كه سروكارش با مردم است، نوشته، اما شما از مردم هيچ اثري در آن جا نمي بينيد؛ فقط اشاره و مروري به يكي، با اين كه كوچك مي كند! حتي جنگ را هم كه تصوير مي كند، با اين كه جنگ كار مردم است، اما شما مي بينيد كه همه قضايا در ميان فرماندهان و سرداران و ژنرالها مي چرخد! لذاست كه داستان تولستوي براي كسي كه احساسات مردمي و انساني دارد، خيلي دلنشين نيست. اين داستان، از لحاظ هنري فوق العاده است؛ يك داستان ماندني و فراموش نشدني است؛ اوجش ماجراي فتح مسكو به وسيله ناپلئون، و آتش سوزي مسكو به وسيله مردم است. وقتي كه مردم مسكو ديدند شهرشان به دست دشمن افتاده است، ناگهان به عنوان يك مقاومت، شهر خودشان را آتش زدند! اين حادثه عجيبي است؛ در نهايت استادي و خبرگي اين را به رشته نگارش درآورده است. شما اينها را بخوانيد، آن وقت آن را با خرمشهر مقايسه كنيد؛ خواهيد ديد كه ماجراي خرمشهر، خيلي عظيمتر از ماجراي مسكو است و اصلاً قابل مقايسه با آن نيست. اصلاً شما مقاومت مردم خرمشهر را مقايسه كنيد با عدم مقاومت مردم مسكو، كه پادشاه زودتر از همه از مسكو گريخت و به پطروگراد رفت و پايتخت را به آن جا برد و بقيه مردم هم شهر را تسليم كردند و به آتش كشيدند! اين كجا، و خانه به خانه جنگيدن و دفاع كردن از خرمشهر كجا؟! آنگاه ببينيد چه ماجرايي درست خواهد شد. حالا در همه دنيا و در تاريخ، ماجراي مسكو و آتش سوزي آن، به عنوان يك حادثه عظيم مانده است! چه كسي اين را ماندگار كرد؟ فقط تولستوي. اما ماجراي خرمشهر هنوز آن جاي خودش را در دنيا ندارد. البته بعد از اين لابد برجسته تر خواهد شد؛ اما بسته به اين است كه شما چه كار مي كنيد.
يك داستان هم جنگهاي خياباني داخل پاريس در قصه «بينوايان» است. شما آن را با سنگربندي داخل خرمشهر مقايسه كنيد؛ ببينيد اصلاً قابل مقايسه است؟ اين جا همه چيز برجسته است. با اين مقياسهاي معمول دنيايي، اين جا همه چيز غيرقابل اندازه گيري است. آن وقت آن نويسنده هاي چيره دست آمدند از آن چه چيزي ساختند؟ شما بياييد داستان خرمشهر را بنويسيد.

برگي از تاريخ
خلع يد از انگليس
پس از ملي شدن صنعت نفت، دولت ايران تصميم گرفت كه دست انگليسي ها را از شركت نفت ايران كوتاه كند بنابراين لايحه اي به مجلس برد كه طي آن، از انگستان در امور نفت ايران، خلع يد و سلب اختيار مي شد. با تصويب اين قانون درروز۱۰ ارديبهشت، كارمندان انگليسي از شركت نفت اخراج شدند و صنعت نفت به دست ايراني ها افتاد. انگلستان كه منافع خود را از دست رفته مي ديد، به سازمان ملل و دادگاه داوري لاهه شكايت برد ولي ديوان لاهه، حكم به نفع ايران داد. در نتيجه، روابط سياسي ايران و انگلستان قطع گرديد. انگليسي ها كه مصدق را عامل اصلي اين واقعه مي دانستند، تصميم به بركناري مصدق و فشار به شاه گرفتند كه حوادث متعدد بعدي را به وجود آورد.
درگذشت استاد آشتياني
استاد اسماعيل آشتياني، نقاش شهير و شاعر متخلص به شعله در سال ۱۲۷۱ شمسي در تهران به دنيا آمد. وي پس از طي دوره ابتدايي در مدرسه عالي دارالفنون، نزد كمال الملك، نقاش و هنرمند شهير ايراني، هنر نقاشي را فرا گرفت. استاد آشتياني بزرگ ترين شاگرد كمال الملك بود چنانكه در سال ۱۳۱۱ شمسي كه كمال الملك از رياست مدرسه عالي صنايع مستظرفه كناره گيري كرد، او را به جانشيني خود انتخاب نمود. در سال هاي مديريت استاد آشتياني، علاوه بر تاسيس كتابخانه، آموزش دروس تازه اي چون تاريخ، هنر و رياضيات در اين مدرسه آغاز شد. آشتياني در چهره پردازي، قوي دست بود و علاوه بر رنگ و روغن، در آبرنگ و سياه قلم نيز مهارت داشت. وي در سال ۱۳۲۴ شمسي با كمك عده اي از هنرمندان انجمن هنرمندان ايران را بنيان نهاد و پس از مدتي به رياست آن انتخاب شد. وي هنرمندي و تدين را با هم درآميخته بود و بعد از درگذشت كمال الملك، از هر جهت جانشين او گرديد. نامه نويس، روياي حافظ و پرنده هاي تيرخورده از برجسته ترين تابلوها و ديوان اشعار، سفرنامه اروپا و تاريخ حيات كمال الملك از آثار ادبي اوست. استاد آشتياني در سال ،۱۳۲۵ به پاس خدمات بي دريغش در طول تدريس، به دريافت درجه دكتراي افتخاري نائل شد. سرانجام اين هنرمند بزرگ در روز ۱۰ ارديبهشت در ۷۸ سالگي در تهران درگذشت و در صحن حضرت عبدالعظيم (ع) مدفون گرديد.

بهارستان
دو برادر
دو برادر بودند. يكي از ايشان به هوايي (عشق) مبتلا شد. پس آن را بر برادر خود ظاهر كرد و گفت: من رنجور شدم، پس اگر تو خواهي كه بر عقد برادري خود نباشي فرمان تو راست.
او گفت: عقد برادري كه با تو بسته ام، به سبب گناه تو هرگز انحلال را بدان راه ندهم پس بينه و بين الله عقد بست كه تا خداي _ عز وجل- برادر او را از هواي او شفايي نبخشد، او آب و نان نخورد. پس چهل روز بي نان و آب بود، و در آن مدت از هواي او مي پرسيد و او مي گفت: دل به جاي خود است و او از غم گرسنگي مي گداخت، تا پس از چهل روز هوا از دل برادرش زايل شد و او را خبر كرد، آن گاه نان و آب خورد.
احياء علوم الدين امام محمد غزالي / ترجمه
مؤيدالدين محمد خوارزمي / به كوشش حسين خديوجم

رونمايي از« ايران در چهار كهكشان ارتباطي»
در هجدهمين جشن رونمايي كتاب سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، كتاب «ايران در چهار كهكشان ارتباطي» اثر دكتر مهدي محسنيان راد رونمايي مي شود.
به گزارش اداره كل روابط عمومي و امور بين الملل سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران فريدالدين حداد عادل دبير جشن هاي كتاب رونمايي اين سازمان گفت: اين كتاب در سه جلد به سير تحولات تاريخ ارتباطات در ايران از آغاز تا امروز مي پردازد و نظريه جديدي در ارتباطات ارائه مي كند.
وي از حضور علي اكبر اشعري مشاور رئيس جمهور و رئيس كتابخانه اسناد ملي و رئيس مركز تحقيقات صدا و سيما و دكتر علي عسگري رئيس سازمان فرهنگي هنري خبر داد و گفت: اين كتاب از انتشارات سروش است كه با حضور جمعي از اساتيد و دانشجويان رشته ارتباطات علامه طباطبايي و دانشكده صدا و سيما رونمايي مي شود.
جشن رونمايي كتاب ايران در چهار كهكشان ارتباطي يكشنبه دهم ارديبهشت ماه ساعت ۱۴ در كتابخانه ملي واقع در بزرگراه حقاني، بعد از خروجي مترو ميرداماد، سالن همايش ها برگزار مي شود.

كوتاه از هفت هنر
عيادت از پروين سليماني: جمعي از مديران سيما از «پروين سليماني» بازيگر پيشكسوت سينما و تلويزيون عيادت كردند. پروين سليماني از چند هفته گذشته به دليل عارضه قلبي در بيمارستان بستري بود و هم اكنون دوران نقاهت را در منزل سپري مي كند.
عروسك ها در خانه هنرمندان : جمعه پانزدهم ارديبهشت ماه جشن انجمن نمايشگران عروسكي خانه تئاتر، در آخرين روز از جشن تئاتر از ساعت ۱۶ در خانه هنرمندان برگزار مي شود. تقدير از خانواده مرحوم عيسي رزمجو و هنرمند پيشكسوت رضا خمسه اي، اجراي نمايش مرشد و مبارك، مناظره ميان استاد خمسه اي و جواد ذوالفقاري و اجراي موسيقي زنده و... از ديگر برنامه هاي انجمن نمايشگران عروسكي خانه تئاتر در اين روز است.
خانه خنجرهاي پران: فيلم سينمايي خانه خنجرهاي پران ساخته ژانگ ييمو از روز چهارشنبه در ۱۰ سالن سينمايي كشور به روي پرده مي رود. اين فيلم محصول سال ۲۰۰۴ كشورهاي چين و هنگ كنگ است و از حضور بازيگراني چون كانشيرو تاكاسيف لائواندي و ژانگ زيي بهره مي برد.
000168.jpg
ميهماني تالار هنر: به مناسبت هفته جهاني تئاتر تالار هنر امروز ميزبان كودكان نوجوانان و خانواده ها خواهد بود و نمايش ها به صورت رايگان اجرا خواهند شد. برنامه هاي يكشنبه به اجراي نمايش «آقاي كفاش و خانم همسايه» به كارگرداني امير مشهدي عباس ساعت ۳۰/۱۷ و نمايش «خاله سوسكه» به كارگرداني مجتبي مهدي ساعت ۱۹ اختصاص دارد.
ديدار با گالري دارها: ۹۶ گالري دار، روز چهارشنبه ششم ارديبهشت در محل موزه هنرهاي معاصر با رئيس موزه و مركز هنرهاي تجسمي در خصوص برگزاري اكسپو دوم ديدار كردند. در اين جلسه، نقاط ضعف و قوت اكسپوي اول كه چند سال پيش در محل تالار وحدت برگزار شده است، آسيب شناسي شد. اما زمان دقيق برگزاري اكسپوي دوم همچنان نامشخص ماند.
۵ نمايش در اهواز: به مناسبت گراميداشت هفته تئاتر پنج نمايش در شهرستان اهواز به روي صحنه مي رود. اين نمايشها به مدت يك هفته از ۲۳ تا ۲۹ ارديبهشت ماه در تالار «آفتاب» و «آينه» اهواز اجرا مي شوند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
چشم انداز
منظره آن قدر زيبا و ديدني بود كه براي تماشايش ماشين را متوقف كردم.
آبشاري بلند از ميان كوهها جاري شده و به مرتعي پر از گلهاي درخشان زرد و نارنجي مي رسيد، چشم اندازي كم نظير و رؤيائي، بي درنگ تابلو را از نقاش سيار خريدم....
مصطفي چترچي

گشتي در دنياي خبرها
۱۰ پوند پاداش براي اطلاعات موثق
لندن: پليس در جنوب شرق انگليس براي كاهش نرخ جرم و جنايت دست به ابتكار جالبي زده است. بر اساس اين طرح شهروندان و به ويژه نوجوانان و جوانان مي توانند اطلاعات محرمانه خود را درمورد مجرمان به شماره تلفن پليس (sms) كنند. پليس تمام اين پيام ها را بررسي خواهد كرد كه در صورت واقعي بودن اين اطلاعات به هر يك از صاحبان پيام ۱۰ پوند پاداش خواهد داد. البته اين پاداش نقدي نخواهد بود بلكه به اعتبار تلفن همراه شخص اطلاع دهنده اضافه مي شود.
عاقبت كوچك بودن خودرو
تگزاس: يك زوج به دليل كوچك بودن خودروشان توسط پليس دستگير شدند. اين زوج پس از اينكه يك دستگاه تلويزيون ۵۵ اينچ صفحه تخت را به سرقت بردند متوجه شدند به دليل عريض بودن دستگاه قادر به حمل آن با خودروشان نيستند به همين دليل يكي از درهاي عقب خودرو را بازگذاشتند و به حمل دستگاه پرداختند. به همين دليل پليس در طول مسير به آنها مشكوك شد و خودرو را متوقف كرد. در جريان بازجويي ها مشخص شد كه اين تلويزيون سرقتي است.
آتش سگ
سياتل: روز دوشنبه هفته گذشته يك خانه در آمريكا طعمه حريق شد و در شعله هاي آتش سوخت. كارشناسان آتش نشاني و بيمه به بررسي علل اين حادثه پرداختند ديروز مشخص شد عامل اين آتش سوزي يك سگ بوده است. با توجه به اينكه يك ظرف غذا روي اجاق گاز قرار داشت سگ گرسنه چندين بار روي اجاق پريد و در پي اين فعل و انفعالات اجاق گاز روشن شد و شعله هاي آن به ساير قسمت هاي خانه سرايت كرد.
گربه وحشي در پايگاه نظامي
واشنگتن: وجود يك گربه وحشي در يك پايگاه نظامي موجب هراس ساكنان اين پايگاه شده است. چند روز پيش خانواده هاي افسراني كه در مجتمع مسكوني اين پايگاه اسكان دارند با يك گربه وحشي بسيار بزرگ مواجه شدند و بلافاصله موضوع را به پليس اطلاع دادند. به همين دليل از آن روز تا كنون نيروهاي ويژه براي به دام انداختن اين حيوان در پايگاه نظامي مستقر شده اند اما تا كنون اثري از اين حيوان وحشي ديده نشده است.
سرقت خودرو با خوكچه
نيويورك: يك سارق در آمريكا خودرويي را كه حامل يك خوكچه بود به سرقت برد اما به واسطه حضور همين حيوان به دام افتاد. دو روز پيش صاحب اين خودرو به پليس اطلاع داد خودرواش به سرقت رفته آن هم در شرايطي كه يك خوكچه روي صندلي عقب خودرو قرار داشت. بر اين اساس پليس در شهر به جستجوي اين خودرو پرداخت تا اينكه خودرويي را شناسايي كرد كه در آن خوكچه بالا و پايين مي پريد. پليس پس از دستگيري اين راننده متوجه شد كه وي تحت تاثير مشروبات الكلي قرار دارد.
مبارزه با مشتريان دردسرساز
لندن: صاحبان رستورانهاي يكي از شهرهاي انگليس دست به ابتكار جالبي زده اند تا اينكه افراد مست و دردسرساز نتوانند وارد اين اماكن بشوند. در اين طرح مشتريان بلافاصله پس از ورود به رستوران بايد انگشت نشانه خود را روي يك دستگاه اسكنر قرار بدهند تا اينكه اثر انگشت آنها اسكن شود. اين دستگاهها كه هم اكنون در ۷ رستوران نصب شده است از طريق كامپيوتر به يكديگر متصل مي باشد و هر مشتري اي كه در رستوران اختلال ايجاد كند بلافاصله نامش در سيستم وارد خواهد شد و ديگر نمي تواند وارد ساير رستورانهاي شهر بشود.

گل و گياه
گياه طاووس
000159.jpg
نام علمي:
Calathea makoyana
خانواده: MARANTACEAE
گياه آپارتماني زيبا كه سطح برگ ها داراي نقش هاي زيباي سبز و سفيد و سطح زيرين آنها داراي نقوش قرمز رنگ است. حداكثر بلندي ۶۰ و گستردگي آن به ۱۲۰ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان سايه يا سايه _ آفتاب، خاك اسيدي با اسيديته ۵/۵-۵ كه حاوي خاك پيت دانه درشت و خاكبرگ سوزني برگان باشد. خاك را هميشه نسبتاً مرطوب نگهداريد. رطوبت بالاي ۶۰ درصد براي آن ايده آل است. در فصل رشد هر دو هفته يك بار خاك گلدان را تقويت كنيد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۶ درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |