يكشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۲ - Apr 30, 2006
مشاهده تولد ستارگان بزرگ
000105.jpg
پارس اسكاي: دانشمندان با استفاده از تلسكوپ فضايي مادون قرمز آژانس فضايي اروپا (ISO ) موفق شدند تولد ستارگان غول آسايي را مشاهده كنند كه ۱۰۰هزار برابر خورشيد ما درخشندگي دارند. اين كشف به ستاره شناسان اين امكان را مي دهد كه بتوانند مطالعات خود را در اين زمينه آغاز كنند كه چرا ستارگان بزرگ، تنها در برخي از نواحي فضا متولد مي شوند. فضا پر از ابرهاي عظيم گازي (سحابي) است و در قسمت هايي از اين سحابي ها كه گاز متراكم مي شود ستارگان شكل مي گيرند. اما سؤال اساسي اينجاست كه چرا بعضي از اين سحابي ها ميزبان ستارگان بزرگ و كوچك و متنوع اند اما در برخي ديگر از سحابي ها تنها ستارگان كوچك با جرم هاي كم، شكل مي گيرند. پيش بيني شرايط لازم براي شكل گيري ستارگان بزرگ بسيار دشوار است زيرا اين جنين هاي ستاره اي در دوردست ها و در پشت لايه هايي از غبار قرار گرفته اند. تنها طول موج هاي بلند مانند مادون قرمز مي توانند از ميان اين لايه ها عبور كرده و مكان شكل گيري هسته ستاره را نمايان سازند.
ستاره شناسان انستيتوي ماكس پلانك با استفاده از دوربين ISOPHOT (طول موج مادون قرمز دور) موفق به جمع آوري اطلاعاتي از دو هسته بسيار بزرگ و متراكم سرد شدند كه هر كدام، مقدار ماده لازم را براي تبديل به يك ستاره پرجرم دارا مي باشند. به گفته دانشمندان، اين پروژه نقطه عطفي در رصد ستارگان پرجرم پيش از شكل گيري محسوب مي شود. ISO پس از ماموريت خود بين سال هاي ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۸ فهرستي از رصد هاي خود را منتشر كرد. پژوهشگران انستيتوي ماكس پلانك به رهبري استفن بركمن توانستند ۱۵ جنين ستاره اي را پيدا كنند كه به احتمال زياد در آينده تبديل به ستارگان سنگين خواهند شد. آنها در ادامه با استفاده از تلسكوپ هاي زميني، دو هسته متراكم سرد كشف كردند كه بيشترين استعداد تشكيل ستاره را دارند و در فهرست ISO با نام ها ي ISOSS J18364-۰۲۲۱ شناخته شده بودند. هسته اول، دمايي برابر ۵/۱۶ درجه كلوين (۵/۲۵۶- درجه سانتي گراد) و جرمي معادل ۷۵ برابر خورشيد دارد. دماي هسته دوم ۱۶ كلوين (۲۶۱- درجه سانتي گراد) است و جرم آن ۲۸۰ برابر جرم خورشيد ماست.

استفاده از ويروس به عنوان نانوالكترود در باتري ها
ايسنا : محققان انستيتو فناوري ماساچوست (MIT) از ويروسي كه به طريق ژنتيكي دستكاري شده بود به عنوان الگويي براي ساخت نانوسيم هاي اكسيد كبالت و طلا در دماي اتاق استفاده كردند. اين ويروس ها مي توانند به صورت ورقه هايي بر روي لايه هاي پليمري خودآرايي كنند. اين فرآيند به توليد موادي با انعطاف پذيري مطلوب منجر مي شود كه به عنوان الكترود در باتري هاي ليتيومي به كار مي روند.
محققان براي ساخت اين نانوسيم ها، پروتئين هاي اصلي ويروس M13 را از طريق تغيير ژن اين ويروس اصلاح كردند. آنها گروه هاي گلوتامات را به هر يك از ۲۷۰۰ پروتئين اين ويروس افزودند. گروه هاي گلوتامات با فرآيند مبادله يون به يون هاي فلزي متصل مي شوند.
آنجلا بيلچر از MIT گفت: به محض اين كه اين ويروس را به منظور رشد الكترودها تغيير داديم، مي توانيم ميليون ها نسخه يكسان از آن را تكثير كرده و از آنها براي تشكيل باتري هاي مورد نظر استفاده كنيم. ذرات اكسيد كبالت را به اين دليل انتخاب كرديم كه داراي ظرفيت ويژه خيلي بالايي هستند و مي توانند براي توليد باتري هايي با دانستيه انرژي بالا مفيد واقع شوند.
براي روكش دادن ويروس ها با اكسيد كبالت، ذرات ويروس را در محلول آبي كلريد كبالت در دماي اتاق قرار دادند. سپس مخلوط را با محلول NaBH4 احيا كردند و در نتيجه اكسيداسيون خودبه خودي ذرات در آب، نانوسيم هايي تشكيل شدند كه شامل نانوبلورهاي Co3O4 با قطر ۲-۳ نانومتر در طول رشته ويروس بودند. اين سيم ها داراي ۶ نانومتر قطر و ۸۸۰ نانومتر طول يعني درست به اندازه ويروس ها بودند. بيلچر گفت: ما مي توانيم نانوسيم هايي با قطر بيشتر توليد كنيم اما همه آنها داراي طول ۸۸۰ نانومتر مي باشند.
هنگامي كه از اين نانوسيم ها به عنوان الكترود استفاده شد رفتار مشابهي با نانوذرات Co3O4 توليد شده در دماي بالاي ۵۰۰ درجه سانتي گراد نشان دادند. اين گروه تحقيقاتي ويروس مورد نظر را با وارد كردن يك پپتيد متصل به طلا به درون بخشي از پروتئين هاي آن مجدداً اصلاح كردند. برهمكنش  ويروس با ذرات طلاي ۵ نانومتري در محلول معلق قبل از برهمكنش اكسيد كبالت منجر به توليد نانوسيم هاي مركب حاوي نانوذرات اكسيد كبالت و طلا شد. نانوسيم هاي مركب ظرفيت ذخيره ليتيوم و برگشت پذيري بيشتري نسبت به نانوسيم هاي اكسيد كبالت خالص نشان دادند.
محققان با انجام اين مرحله قبل از مرحله رشد اكسيد كبالت بر روي ويروس، آرايش هاي سازمان يافته اي از نانوسيم ها با طول بيش از ۱۰ سانتيمتر ساختند.

سيستم عامل مايكروسافت براي موبايل
000099.jpg
ايرنا:شركت مايكروسافت در حال آماده سازي يك سيستم عامل جديد ويژه استفاده در گوشي هاي تلفن همراه با نام اختصاري «كراس بو» است كه قابليت هايي نظير چت كردن را در تلفن هاي همراه تسهيل مي كند.
به گزارش سايت اينترنتي پي سي ورلد، سيستم عامل جديد كراس بو(Crossbow) كاملا سازگار با برخي ديگر از نرم افزارهاي مايكروسافت از قبيل آفيس ۲۰۰۷بوده و در زمان ارائه، جايگزين سيستم عامل ويندوز موبايل ۵‎/۰ اين شركت خواهد شد. شركت مايكروسافت اميدوار است بتواند سيستم عامل جديد كراس بو خود را به رقيب اصلي سيستم عامل تلفن همراه سيمبين تبديل كند. سيمبين هم اكنون به عنوان سيستم عامل اصلي بسياري از انواع گوشي هاي تلفن همراه مورد استفاده قرار مي گيرد.
به گفته مسئولان مايكروسافت، ارائه يك سيستم عامل جديد براي گوشي هاي تلفن همراه نيز داراي دشواري هاي خاص خود است زيرا سيستم  عامل جديد بايد با شبكه هاي مخابراتي اوپراتورهاي تلفن همراه مختلف آزمايش شده و ميزان سازگاري آن با شبكه هاي موبايل مختلف مورد سنجش قرار گيرد.
شركت مايكروسافت علاوه بر قابليت چت كردن، قابليت ارسال نامه الكترونيكي تنها با فشردن يك تكمه را نيز به سيستم عامل موبايل جديد خود افزوده كه در صورت هماهنگي شبكه مخابراتي كاربران با اين سيستم عامل، مي توان از آن براي ارسال و دريافت آسان نامه الكترونيكي از طريق گوشي تلفن همراه استفاده كرد. زمان دقيق انتشار سيستم عامل كراس بو شركت مايكروسافت و ميزان استقبال شركت هاي سازنده گوشي هاي موبايل از اين سيستم عامل، هنوز مشخص نيست.

شكاف ديجيتالي در جهان كاهش يافته است
گروه علمي فرهنگي: يك بررسي اينترنتي نشان داد با امكان ارتباط اينترنتي شهروندان بازارهاي نوظهور از طريق رايانه و تلفن همراه و برابري برخي مناطق با كشورهاي توسعه يافته از نظر ارتباطات اينترنتي، شكاف ديجيتالي در جهان رو به كاهش گذارده است.
به گزارش رويترز، بررسي ساليانه شركت آي بي ام و واحد اطلاعات هوشمند مجله انگليسي «اكونوميست» نشان مي دهد كاهش آشكار شكاف ديجيتالي اميدواركننده است. اين موضوع به ويژه در زمينه ارتباطات بنيادين مشهودتر است. بازارهاي نوظهور بخش اعظم ارتباطات اينترنتي و تلفن هاي جديد را ارايه مي دهند.
پيتر كروستن مدير اروپايي موسسه آي.بي.ام گفت: در چين و هند مناطقي مانند شانگهاي و بنگلور وجود دارد كه از لحاظ ميزان تماس هاي تلفن همراه و اينترنت تقريبا با كشورهاي توسعه يافته برابري مي كند. اين اولين باري است كه شاهد يك ميدان برابر بين كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه از نظر ارتباطات هستيم. اكنون بهره گيري از اين امكانات با آموزش و ديگر برنامه ها بر عهده دولت ها است.
در اين بررسي علاوه بر ارتباطات بنيادين ، چگونگي استفاده از اينترنت براي افزايش بهره وري و كاهش هزينه ها از جمله دستيابي اينترنتي به خدمات عمومي نيز مورد پژوهش قرار گرفت. اين مطالعه افزود: تقريبا تمامي كشورها منابع خود را در چند سال گذشته بهبود بخشيده اند. در نتيجه فاصله اي كه بهترين را از بقيه جدا مي كند، كاهش يافته است.

ساخت درايوهاي «بلو ري»
000096.jpg
كمپاني پاناسونيك ژاپن قصد دارد تا فروش درايوهاي بلو ري خود را به منظور استفاده بر روي كامپيوترهاي روميزي تا ماه ژوئن آغاز كند. بلو ري نسل جديدي از دي وي اي هاست كه مي تواند با استفاده از ليزر آبي با طول موج كوتاه تر چندين برابر اطلاعات را با كيفيت بسيار بالا بر روي خود ذخيره كرده و ده ها فيلم سينمايي را درون خود جاي دهد.
درايو توليد پاناسونيك LF-MB121JD نام دارد كه استانداردهاي نصب بر روي كامپيوترهاي شخصي را نيز داراست و با ۱۱ قسم از انواع استانداردهاي ديسك هاي نوري نيز كاملا سازگار است و توانايي ضبط ۵۰GB اطلاعات را بر روي لوحهاي فشرده خام دارد.
در دسترس بودن لوح هاي بلو ري مي تواند براي كاربران PC بسيار جذاب باشد. زيرا يك لوح بلو ري مي تواند به اندازه ۱۰ عدد لوح DVD معمولي در خود اطلاعات جاي دهد.
كمپاني پاناسونيك توصيه كرده كه اين درايوها بر روي كامپيوترهايي نصب شود كه حداقل از پردازشگر ۳۷۰۰ مگاهرتز و حافظه ۱۲۸ مگابايت بانضمام ۱۰ گيگابايت فضاي هاردديسك سود  برند. لازم به ذكر است كه اين درايوها با سيستم عامل ويندوز اكس پي و ۲۰۰۰ نيز سازگار است.
منبع: PCWorld

نوت بوك ضد آب
000093.jpg
كمپاني ماتسوشيتا الكترونيك كه عموما توليد كننده قطعات الكترونيكي براي شركت بلند آوازه پاناسونيك است نوت بوك جديدي را طراحي كرده كه در مقابل نفوذ آب و ضربات شديد مقاوم مي باشد و حتي صفحه كليد آن نيز در مقابل ريخته شدن آب جوش و سرد مقاومت مي كند.اين محصول جديد كه Note CF-Y5 نام دارد. سيمايي شبيه يك سطح ضد آب را دارد و بوسيله يك سيستم زه كشي اختصاصي از هاردديسك، مدارهاي الكترونيكي و صفحه نمايشگر به خوبي حراست مي كند.
CF-Y5 مي تواند در مقابل ضربات شديدي معادل ۲۲۰ پوند از قطعات داخلي محافظت كند. انتظار مي رود كه اين نوت بوك تا ۱۹ ماه مي با قيمتي معادل ۲۳۰۰ دلار وارد بازارها و فروشگاههاي ژاپن شود.
كمپاني ماتسوشيتاي ژاپن در ميان ديگر سازندگان قطعات الكترونيكي در ژاپن رقابت سختي را با شركتهاي كره اي، چيني و تايواني دارد. اين شركت محصولات ديگري از قبيل پنل هاي TV، دوربين هاي ديجيتال، باطري هاي قابل شارژ، تراشه هاي كامپيوتري و كامپيوترهاي شخصي را توليد مي كند.
منبع: AP

هاردديسك ۷۵۰ گيگابايتي
000102.jpg
بهنام نظيري راد: كمپاني سي گيت در توسعه فضاي هارد ديسك، يك درايو بسيار بزرگ ۷۵۰ گيگابايتي را ساخته است كه در صنعت ذخيره سازي ديجيتالي اطلاعات كامپيوتري بي نظير و يك پيشكش بسيار خوب براي مصرف كنندگان و كاربران كامپيوتر است.
اين هارد ديسك كه Barracuda ۷۲۰۰.۱۰ نام دارد قرار است چهارشنبه بر روي اولين كامپيوتر روميزي معرفي و پرده برداري شود. ۷۵۰ گيگابايت فضا بر روي هارد ديسك نشان از يك رشد ۵۰ درصدي در اين صنعت در مقايسه با محصولات ۵۰۰ گيگابايتي قبلي است.
اسكات والي مدير سي گيت اعلام كرده كه هارد ديسك هاي حجيم در جهان در حال ساخته شدن هستند اما اين محصول اولين هاردديسك حجيمي است كه درون كامپيوترهاي خانگي قابل نصب و استفاده است. البته مدل اكسترنال آن هم تا هفته آينده براي استفاده مشتريان معرفي خواهد شد. قيمت پيش بيني شده براي اين هاردديسك ۵۵۹ دلار است.
منبع: AP

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |