يكشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۲ - Apr 30, 2006
رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران :
انتخابات شوراي محل موازي كاري با شوراياري ها است
ايسكانيوز : هر اقدامي كه به نوعي اختيارات و وظايف شوراها را محدود كند و موجب اختلال در مديريت واحد شهري شود با شرايط فعلي مغايرت خواهد داشت پس بايد در آن تجديد نظر شود و بهتر است آقايان تكليف شوراي شهر را در رابطه با تحقق مديريت شهري مشخص كنند.
دكتر نادر شريعتمداري -رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهرتهران- در خصوص لايحه جديد دولت به مجلس كه در جهت محدود ساختن وظايف و اختيارات شوراي شهرها هستند، گفت: متاسفانه نظرات افراد قبل از مسئوليت با بعد از استقرار آنها در موضع قدرت مغايرت دارد كه اين يكي از آفت هاي جريانات سياسي در كشور ما است پس آقايان خوب است كه نظرات و صحبت هايي كه قبلا داشته اند را مرور كنند تا امروز كه خودشان بر صندلي قدرت تكيه زده اند تفاوت صحبت هايشان را احساس كنند.
وي با بيان اين كه اعضاي شوراي شهر اصرار جدي دارند تا قبل از اين كه مسائل براي تصميم گيري و اظهار نظر نهايي به دستگاه هاي بالاتر برود در جريان آنها قرار گيرند گفت: چنانچه مسئولان لطف كنند و قبل از تصميم گيري هاي نهايي در رابطه با وظايف شوراي شهر با اعضاي اين شورا نيز مشورت كنند مي توانيم اميدوار تحقق مديريت واحد شهري باشيم اما متاسفانه در عمل اين گونه نبوده است و ما هنوز از جزئيات اين لايحه هيچ اطلاعي نداريم اما اگر هر اقدامي در رابطه با شوراها بخواهد اعمال شود بايد با نظرات شوراها و مكانيزم شوراي عالي استان ها بررسي شود زيرا درست نيست لايحه اي را مستقيماً به مجلس ببرند و كسي نداند كه چه جزئياتي و چه ويژگي هايي دارد.شريعتمداري با اعلام اين مطلب كه ما انتظار داريم آقايان جزئيات طرح هاي خود را به نظرخواهي گذاشته تا كار كارشناسي بر روي آن انجام شود ،گفت: هر اقدامي كه به نوعي اختيارات شوراها و مديريت شهري را محدود و مختل كند، با شرايط فعلي كه كشور با سرعت زيادي به سوي پيشرفت گام بر مي دارد در مغايرت است و بايد در اين گونه اقدامات تجديد نظر شود.
رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران، قانون انتخابات شوراي محل را كه از سوي وزارت كشور به هيات دولت مطرح شده با شوراياري (انتخاب معتمدين محلات) موازي كاري دانسته و گفت: شوراياري ها كه همان انجمن معتمدين محلات در سطح شهرها هستند عملا داراي كاركرد واحدي با شوراي محل مي باشند و شوراياري ها در واقع همان منتخبين محلات هستند و بهتر است آقايان در خصوص اين طرح به شوراي شهر نيز توضيح دهند.

چشم انداز
000045.jpg
شكل گيري شوراها مشاركت گسترده مردم را در امور شهرها و روستاها در پي داشت.
از آنجا كه در قانون اساسي، شوراها به عنوان يكي از اركان تصميم گيري در كشور محسوب مي شوند، چنانچه هرگونه اقدام و يا اصلاح قوانين و مقررات و آئين نامه هاي مرتبط با شوراها متناسب با جايگاهي كه در قانون اساسي براي اين نهاد مردمي در نظر گرفته شده، صورت پذيرد،مشاركت مردم در اداره امور جامعه بيش از پيش فراهم مي شود.

رئيس شوراي اسلامي شهر تهران:
شوراها پتانسيل عظيمي براي اداره مطلوب كشور دارند
000048.jpg
فارس: مهندس مهدي چمران، در نماز جمعه تهران گفت: شوراهاي اسلامي شهر و روستا با ۱۱۰ هزار عضو شورا، پتانسيل عظيمي براي اداره كشور هستند كه بايد از اين توان براي رشد و پيشرفت كشور به بهترين نحو استفاده كنيم.
وي با اشاره به جايگاه شورا و مشورت در قرآن تصريح كرد: درست است كه ما شوراها را محصولي وارداتي از غرب مي دانيم، اما شورا و مشورت از ابتداي اسلام يكي از مسائل مهم و هميشه مطرح بوده است و اين از افتخارات ماست.
چمران با اشاره به مصاديق تأكيد اسلام در قرآن به امر شورا و مشورت كردن اضافه كرد: خداوند حتي به پيامبر خود در قرآن امر به مشورت مي كند و هرچند خدا مي تواند به پيامبر خود وحي كند اما به او امر مي كند كه مشورت كند تا اين امر مهم حياتي در جامعه نهادينه شود. وي با بيان اين كه اگر مشورت كنيم ايمن از خطا و پشيماني خواهيم بود، بيان داشت: در سال پيامبر اعظم(ص) بايد به سيره ايشان كه اهميت دادن به مشورت است عمل كنيم و در اين سال شوراها بايد جايگاه اصلي خود را بيابند و مسئولان و دولتمردان هم بايد در اين زمينه تلاش خود را بكنند. رئيس شوراي شهر تهران با اشاره به جايگاه شوراهاي اسلامي شهر و روستا در قانون اساسي خاطرنشان كرد: در قرآن، احاديث، سيره ائمه و قانون اساسي ما به اهميت و جايگاه والاي شوراها تأكيد بسيار شده است و مجالس قانونگذاري ما نيز به اين مسئله اهتمام خوبي داشته اند و از مجلس شوراي اسلامي و هيأت دولت مي خواهم كه در جهت ارتقا و تحكيم جايگاه و كارآيي شوراها تمام تلاش خود را بنمايند چرا كه ما ۱۱۰ هزار عضو شورا داريم كه از توان آنها مي توان براي پيشبرد كشور استفاده كرد.
چمران با بيان اين كه جايگاه شوراها براي دستگاه هاي اجرايي هنوز به درستي تبيين نشده است تأكيد كرد: از توانمندي شوراها خيلي خوب مي توان استفاده كرد و دوره دوم شوراي شهر تهران نشان داد كه با كار علمي و خالصانه و در حد توان مي توان نه تنها يك شهر بلكه يك كشور را متحول كرد و ديديم كه خدمت خالصانه به مردم يك شهر باعث شد منتخب شوراي شهر تهران با يك تلاش سخت نشان داد كه مي توان در شرايط سخت هم كارهاي بزرگ كرد و لذا منتخب همه مردم كشور شد و به رياست جمهوري رسيد و امروز تلاش او را در راستاي حل مشكلات مردمي با كار خستگي ناپذير شاهد هستيم و موضع گيري هاي شجاعانه او در كنار رهبري و مردم را مي بينيم و از خدا مي خواهيم پيروزي نهايي را هرچه سريع تر نصيب مردم و ملت ما بنمايد. وي با بيان اين كه اگر همه ما با خلوص نيت براي خدا كار كنيم به لطف خدا هرچه زودتر به پيروزي نهايي خواهيم رسيد، ادامه داد: هرچند كارهاي خالصانه ما در دوره دوم شهر تهران به تحولاتي مثبت در تهران و كشور منجر شد اما تهران يك ابرشهر و شايد بتوان گفت يك كشور شهر است و ما براي حل همه مشكلات تهران نياز به امكانات و زمان بيشتري داريم و هرچند ما در مسير خدمت صادقانه و خالصانه خود به نقاط مطلوبي رسيديم ، ان شاءالله با سرعت بيشتر در اين دوره و دوره هاي بعدي، شوراها بتوانند با كمك شما مردم تلاش موثرتري براي حل مشكلات به عمل بياورند.
رئيس شوراي عالي استان ها گفت: ما در اين مدت كه از فعاليت دوره دوم شوراي شهر تهران مي گذرد ۲۲۷ جلسه اصلي و فوق العاده ، ۳۸۰ مصوبه داشتيم و حدود ۵۰۰ نامگذاري كه بيش از ۹۵ درصد آن نام شهدا بوده است داشته ايم. همچنين در مسير اصلاح قوانين شهري و شهرداري تلاش كرديم و قانون تقسيط بدهي هاي مردم و حذف بهره آن از كارهاي خوبي است كه براي مردم انجام داديم و همچنين قانون تجميع ريزبافت هاي شهري براي خانه هاي كوچكي كه با هم تجميع شده و مجتمع هاي مسكوني مي سازند تا از تخفيف ۹۰ درصدي از عوارض ساخت بناي مسكوني برخوردار شوند تا بافت هاي فرسوده اصلاح شوند. همچنين تهيه و تدوين طرح جامع و تفصيلي تهران كه در ۶ ماهه اول امسال مي توان نتايج آن را ديد كه اينها بخشي از كارهاي ما مي باشد.
چمران با بيان اين كه ما به دنبال تدوين چشم انداز ۲۰ ساله براي تهران در راستاي سياست هاي چشم انداز ۲۰ ساله كشور هستيم افزود: ما حذف عوارض مساجد و معافيت بخش هايي از بناهاي تجاري آن را داشتيم، براي مراكز فرهنگي و هنري نيز معافيت هاي خاصي قائل شديم، به احياي فضاهاي سبز تهران به خصوص تپه هاي عباس آباد توجه داشتيم و تشكيل دومين دوره شورا ياري هاي محلات شهر تهران، ايجاد فضاهاي تفريحي و ورزشي مختص بانوان، قانونمند كردن حفاري هاي تهران، تصويب راه اندازي تمام هشت خط متروي تهران كه از دولت و مجلس مي خواهيم بودجه كافي براي هرچه سريع تر ساخته شدن خطوط باقي مانده مترو اختصاص دهند كه تا حدود ۳۰ درصد ترافيك را كم مي كند و صرفه جويي در هزينه واردات بنزين است نيز از ديگر اقدامات دومين دوره شوراي شهر تهران است.
چمران با اشاره به ديگر مشكلات شهر تهران نظير آلودگي زيست محيطي ترافيك، حمل و نقل و نبود مديريت واحد شهري كه آن را مهم ترين و بزرگ ترين مشكل شهرهاي كشور برشمرد، گفت: تا وقتي در شهرها دستگاه هاي مختلف كار و حكومت مي كنند و هركدام براي خود سياست هايي متفاوت با بقيه دارند مشكلات شهري پابرجاست و مسئله ديگر برخورداري شوراها از درآمد ثابت است تا به مردم براي دريافت عوارض فشار نيايد. زلزله احتمالي تهران نيز مشكل ديگري است كه ما بايد براي آن آماده باشيم و بافت هاي فرسوده را ترميم كنيم. وي اظهار داشت: به حريم شهر تهران ظلم بسياري شده است و در حالي كه همه شهرهاي كشور تا ۵ برابر وسعت خود حريم شهري دارند تهران تنها شهري است كه علي رغم بزرگي خود حريم ندارد و اين مشكلات بسياري را براي استان تهران ايجاد كرده و مي كند.

رئيس فراكسيون محيط زيست مجلس:
كميسيون اصل ۹۰ مجلس موضوع آلودگي هواي تهران را رها كرد
فارس: رئيس فراكسيون محيط زيست مجلس درباره اقدامات كميسيون اصل ۹۰ در راستاي كاهش آلودگي هواي تهران گفت: متاسفانه اين كميسيون موضوع آلودگي هواي تهران را رها كرده است.
احمد سادات موسوي افزود: كميسيون اصل ۹۰ مجلس، حركتي را زمستان سال گذشته همراه با بحراني  شدن وضعيت آلودگي هواي تهران شروع كرد و از سازمانها و دستگاههاي مرتبط با موضوع آلودگي هواي تهران درخواست كرد تا گزارشي از فعاليتهاي انجام داده شده و پيشنهادات احتمالي را به اين كميسيون ارائه كنند.
وي در ادامه گفت: ظاهرا هيچ كدام از اين دستگاهها، گزارشي از راه حل هاي كاهش آلودگي هواي تهران را به كميسيون اصل ۹۰ ارائه نكرده اند و حركت كميسيون نيز در اين راستا متوقف شد.
رئيس فراكسيون محيط زيست مجلس درباره اقدامات مجلس در خصوص كاهش آلودگي هواي تهران اظهار داشت: موضوعاتي مثل دوگانه سوز كردن خودروها و از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده از جمله موضوعات كلي است كه مجلس براي كاهش آلودگي هوا به آن پرداخته است كه هم به منظور بهينه سازي مصرف سوخت و هم كاهش آلودگي هواست.
سادات موسوي گفت: متاسفانه تاكنون اين كميسيون به صورت جدي براي صنايع خودروسازي كه خودروهاي غيراستاندارد توليد مي كنند، اقدامي انجام نداده است.

معاون طرح و برنامه  سازمان زيباسازي:
كف پوش خيابان طالقاني،گالري هنر مي شود
پايگاه اطلاع رساني شهرسازي و معماري :مسير خيابان طالقاني و تقاطع
ولي عصر با تلاش سازمان زيبا سازي شهرداري تهران و با به كارگيري عناصر هنري طراحي مي شود. اين عناصر هنري نشان دهنده ويژگي هاي فرهنگي و هويتي منطقه اند.
بنا براين گزارش، كف پوش هاي محور طالقاني و تقاطع ولي عصر با آثار حجاري و هنري، فضاي بصري مناسبي را براي شهروندان به وجود مي آورد.
«علي ياوري» معاون طرح و برنامه  سازمان زيباسازي گفت: «از آنجا كه تهران دچار كمبود فضاي جمعي است طرح پياده راه سازي و بهبود كف پوش هاي هفت محور از شهر در حال اجراست.»
به گفته ياوري مسير طالقاني تا ولي عصر تبديل به يك گالري خطي مي شود كه بيانگر فرهنگ و شاخص هاي هنري چند تن از هنرمندان شهر است.
معاون طرح و برنامه  سازمان زيباسازي در ادامه افزود: «هر منطقه از شهر داراي هويت ويژه است كه توجه به ويژگي هاي منطقه اي در طرح پياده راه سازي و تجهيز مبلمان منطقه در اولويت برنامه هاي سازمان زيباسازي تهران قرار دارد.»
وي پياده راه سازي در اين مسير را علاوه بر شناسايي پتانسيل هاي موجود در الگوسازي براي ديگر مناطق و محورها مؤثر دانست و گفت: «طبق دستور شهردار ،برنامه هايي براي افزايش مسيرهاي پياده به شهرداري مناطق مختلف ابلاغ شده كه محور ولي عصر يكي از اين طرح هاست.»

ارگ بم به پيش از زلزله برمي گردد
000039.jpg
ايسنا:عمليات تسطيح آوارهاي جمع شده در بخش غربي ارگ تاريخي بم با هدف پياده سازي الگوي عكس هاي هوايي سال ۱۳۳۵ اجرا مي شود.
اسكندر مختاري، مدير پروژه  نجات بخشي ارگ بم، اظهار داشت: بر اساس طرحي كه به زودي اجراي آن آغاز خواهد شد، آوارهايي كه در بخش غربي ارگ جمع شده اند، تسطيح و پوشش گياهي كوتاهي در آنجا ايجاد مي شود؛ اين برنامه با توجه به عكس هاي هوايي قديمي ارگ بم طراحي شده است و با هدف سامان دهي حريم اطراف ارگ در بخش غربي و در ابعاد مختلف اجرا مي شود.
وي بستر سبزي را كه در حريم اطراف ارگ ايجاد خواهد شد، تداعي كننده  تصوير باغ هاي محيطي ارگ در گذشته دانست و افزود: مهم ترين هدف از انجام اين عمليات، ايجاد فضاهاي سبز زيبا و مناسب مطابق با الگوهاي دوران پيش از زلزله  بم است كه بر اساس عكس ها و نقشه هاي موجود پيگيري و اجرا مي شود.
مدير پروژه  نجات بخشي ارگ بم همچنين آواربرداري از خندق و نيز بخش هاي شمال و شرق ارگ بم را از جمله  ديگر اقدامات انجام شده در اين مجموعه دانست.
به گفته  مختاري بزرگ ترين مشكل سامان دهي محيط اطراف ارگ بم، وضعيت تملك اراضي آن منطقه است كه اميدواريم با كمك بخش حقوقي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اين مشكل هرچه سريع تر حل شود.

گورستان رودان؛ قرباني ديگر قاچاقچيان
000036.jpg
ايسنا:گورستاني مربوط به دوره  پيش از تاريخ در منطقه  رودان به دليل حفاري هاي غيرمجاز به شكل كامل تخريب شده است.
سيامك سرلك، باستانشناس و مسئول بخش پيش از تاريخ موزه  ملي ايران، ضمن بيان اين مطلب گفت: حدود ۱۸۰ اثر با دو فصل كاوشي كه براي نخستين بار پس از انقلاب در منطقه  ميناب و رودان استان هرمزگان انجام شد، شناسايي شده است؛ اين آثار كه از پنج هزار سال پيش از ميلاد تا دوره  قاجار قدمت دارند، بين ۱۰ تا ۱۰۰ درصد تخريب شده اند.
اين باستانشناس اضافه كرد: بيشتر تخريب ها در اين محوطه هاي باستاني توسط قاچاقچيان استان هاي همجوار و بخصوص استان كرمان انجام شده است و اغلب مردم بومي اين مناطق به هويت و پيشينه  فرهنگي و تاريخي خود علاقه مندند.

هوا
000063.jpg
000069.jpg
000072.jpg

مشايي، رئيس كميته فرهنگي ايران درجام جهاني فوتبال شد
000030.jpg
فارس:اسفنديار رحيم مشايي -رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري- مسئوليت كميته فرهنگي جام جهاني فوتبال ۲۰۰۶ آلمان را برعهده گرفت.
از سوي رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، كميته اي سياست گذار درباره نحوه برگزاري روز ملي ايران، تهيه سبد تبليغاتي و برپايي نمايشگاه در طول زمان برگزاري مسابقات جام جهاني فوتبال ۲۰۰۶ آلمان تشكيل شده كه نماينده  تام الاختيار رحيم مشايي در اين باره ملك زاده ،معاون گردشگري سازمان است.
بر اساس اين گزارش، شركت «اوج» مسئوليت اجرايي تهيه و توزيع سبد تبليغاتي و برپايي نمايشگاه را برعهده دارد.
كشورهاي حاضر در جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان يك روز را به عنوان روزملي خود انتخاب مي كنند و طرفداران و اتباع همان كشور در جشني كه ترتيب ديده شده است شركت خواهند كرد.

برگزاري دومين همايش «خليج هميشه فارس»
000042.jpg
خبرگزاري ميراث فرهنگي و گردشگري:دومين همايش بزرگ «خليج هميشه فارس» با شعار «گردشگري پاسدار هويت تاريخي» همزمان با روز ملي خليج فارس در جزيره قشم با حضور دانشجويان سراسر كشور و اعضاي مركز گردشگري علمي- فرهنگي دانشجويان ايران برگزار مي شود.
سرپرست مركز گردشگري علمي و فرهنگي دانشجويان ايران ، با بيان اين كه اين همايش دومين دوره طرح خليج هميشه فارس است كه سال گذشته در روز جهاني جهانگردي برگزار شده است، گفت: با توجه به استقبال پرشور دانشجويان و شركت كنندگان و اهميت تاكيد بر نام تاريخي خليج فارس از سوي قشر نخبه دانشگاهي، امسال نيز اين همايش با شعار «گردشگري، پاسدار هويت تاريخي» در جزيره قشم برگزار مي شود و فاز دوم آن كه سمينار علمي خليج  فارس است در دانشگاه تهران مصادف با روز جهاني جهانگردي برگزار خواهد شد.
«سيد علي اكبر هاشمي راد» افزود: مرحله اول اين همايش از تاريخ هشتم تا يازدهم ارديبهشت ماه با شعار «گردشگري؛ پاسدار هويت تاريخي» بر حفظ نام تاريخي خليج  فارس از طريق اشاعه گردشگري در اين منطقه تاكيد خواهد داشت.
سرپرست مركز گردشگري علمي- فرهنگي دانشجويان ايران ادامه داد: مرحله دوم اين همايش همزمان با روز جهاني جهانگردي مهرماه امسال در تهران با ارائه مقاله هايي با محورهاي گردشگري، اقتصادي سياسي و تاريخي منطقه خليج  فارس برگزار مي شود و با توجه به آثاري كه تاكنون به دبيرخانه رسيده پيش بيني مي شود با استقبال خوبي روبرو شود.

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |