يكشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۲ - Apr 30, 2006
رئيس جمهور:
همه در برابر مردم مسئول هستيم
ايسنا: رئيس جمهور گفت: ما براي رسيدن به قله هاي بلند پيشرفت بايد همدلي، ايستادگي، مجاهدت به خرج داده و عالمانه و با برنامه ريزي، آينده نگري و توكل به خداوند حركت كنيم.
دكتر محمود احمدي نژاد عصر روز شنبه طي سخناني در گردهمايي شوراهاي اسلامي استان تهران افزود: ما اگر چنين روحيه اي داشته باشيم هيچ كس نمي تواند مانع مان شود. انشاءالله دولت و ملت دست به دست هم اين وظيفه را به خوبي انجام مي دهند. اميدوارم و مطمئنم كه ملت ما چون هميشه اين ماموريت تاريخي را به بهترين نحو ممكن انجام خواهد داد. خوشحال باشيم كه بسياري از سران دنيا با ما تماس مي گيرند و در حل مسايل اجرايي كشور خود از ما كمك مي خواهند و ما را دعوت مي كنند.
وي ادامه داد: اگر شما تصور كنيد كه با دوري از مشي انبيا مي توانيد حركتي انجام دهيد اشتباه مي كنيد. شما سرنوشت كمونيست ها را ديديد و در حال حاضر سرنوشت طرفداران ليبرال ها را نيز مشاهده مي كنيد. ليبرال ها به صراحت مي آيند و مي گويند در رفتار ما كرامت اخلاقي هيچ جايگاهي ندارد. من به يكي از همين آقايان گفتم كه شما چگونه انتظار داريد كه ما وعده هاي شما را قبول كنيم. خود شما به صراحت مي گوييد كه موازين اخلاقي را رعايت نمي كنيد. ما با توجه به اين حرف بر روي كدام قول شما حساب باز كنيم؟ شما اصلا وفا به عهد نداريد. من مطمئنم كه ملت ايران مي تواند قله هاي بلند سعادت را فتح كند و اين ۲۰ سالي كه براي چشم انداز مشخص شده براي مراعات حال ماست، وگرنه ظرفيت ملت ما بيش از اينهاست.
رئيس جمهور با بيان اين كه امسال چند خبر خوش ديگر در راستاي پيشرفت هاي فن آوري اعلام خواهد كرد، گفت: دانشمندان جوان ما به كشورها نشان دادند كه مي توانند، در صورتي كه آنها تبليغ مي كردند ما نمي توانيم.
احمدي نژاد در ادامه خطاب به مسئولان گفت: من به همه مي گويم از احمدي نژاد گرفته تا دهيار اين مملكت، اين ايران اسلامي متعلق به همه است و ما همه در مورد مسايل جامعه مسئوليم.
وي با بيان اين كه حوزه مشورت بايد باز باشد و به چند نفر محدود نيست، گفت: شوراي شهر مسئول تصميم گيري است ولي همه ملت در برابر تمامي مسايل جامعه مسئول هستند؛ در اقتصاد، فرهنگ، معماري، كشاورزي و صنعت همه مسئول هستيم.
رئيس جمهور با بيان اينكه مردم هستند كه بايد كشور را بسازند و متن جامعه را اداره كنند، گفت: دولت، مجلس و شوراها فقط يك بستر قانوني هستند تا مردم راحت تر كار كنند.
وي گفت: بعضا در گزارش ها مشاهده مي كنم كه تصميمات شوراي شهر و شهرداري ها پخته تر شده ولي برخي از اخبار را نيز از مردم مي شنوم و ناراحت مي شوم. بايد مراقبت كرد. شوراها از آن مردم هستند و بايد در بطن مردم باشند. شورا يك پل يكطرفه نيست بلكه دوطرفه است و بايد منافع مردم را در ساختن شهر و روستا در نظر گرفت. شما بايد از اطلاعات محافظت كنيد؛ مثلا وقتي كه قرار است در آينده يك نقطه اي به يك منطقه شهري افزوده شود كسي زودتر برود و آن زمين ها را به قيمت ارزان بخرد و بعد از آن كه آن منطقه به شهر افزوده شد به قيمت ۵۰ برابر به مردم بفروشد، بايد مراقب بود و از حقوق مردم مراقبت كرد.
احمدي نژاد ادامه داد: بعضا در سيستم هاي اداري و شهرداري ها ارتباطات ناصحيحي را مشاهده مي كنيم و شوراها در جهت تصحيح اين امر مسئوليت مهمي دارند. شورا يك مجلس قانون گذاري كوچك براي شهر و روستاست و بسياري از قوانين مصوب در اين مكان زمينه را براي آسان تر شدن كارها براي مردم فراهم مي كند. به مردم احترام بگذاريد. مردم اسير ما نيستند. ما خادم مردم هستيم. بنشينيد و كارها را براي مردم روان و مشكلات را رفع كنيد، به نحوي كه از يك طرف جلوي سوءاستفاده ها گرفته شود و از طرف ديگر كارها تسهيل شود. تصميماتي نگيريد كه مردم دچار التهاب و نگراني شوند. جلوي اين گونه تصميمات را بگيريد. ما براي خدمت و آرامش مردم هستيم. در نقطه مقابل مردم قرار نداريم. ما بالاي سر مردم نيستيم.
وي با بيان اين كه شورا يك پل يكطرفه نيست بلكه يك پل دوطرفه است، گفت: شوراها بايد در جهت تسهيل حركت مردم و فعاليت هاي آنها فعاليت كنند.
احمدي نژاد با اشاره به اين كه مردم در ساختن ايران اسلامي داراي نقش بسيار مهم و تاثيرگذاري هستند، افزود: يك مسئوليت ويژه بر عهده مردم است كه به وسيله آن سلامتي تمام دستگاه ها تضمين مي شود و آن نظارت دائمي است.
وي ادامه داد: مردم نبايد بگويند ما احمدي نژاد را انتخاب كرديم، مجلس را انتخاب كرديم، اعضاي شوراي شهر را انتخاب كرديم و برويم چهار سال بعد دوباره بياييم در انتخابات شركت كنيم. نخير، انتخاب كردن يك مسئوليت است و نظارت كردن يك مسئوليت ديگر. بنابراين بايد تمام اعمال كارگزاران حكومت زير چشم مردم باشد. بهترين امر به معروف و نهي از منكر، امر به معروف و نهي از منكر مسئولان است. بايد نظارت كرد تا مسئولان تخلف نكنند.

انتقادات مصباح يزدي از حجتيه و رئيس جمهور
ايسنا: رئيس موسسه امام خميني(ره) در قم هرگونه سئوالي مبني بر اين كه وي عضو انجمن حجتيه هست يا خير را از پايه غلط و بي اساس دانست.
آيت الله مصباح يزدي در جلسه اي كه به مناسبت گرامي داشت روز معلم و در روز هفتم ارديبهشت ماه در محل دانشگاه آزاد اسلامي  كرمانشاه برگزار شد، دراين باره توضيح داد: من تنها فردي به نام حاج محمود حلبي را مي شناختم و شنيده بودم كه تفكرش با اصل انقلاب مخالف بود و بعدها امام(ره) دستور انحلال اين گروه را صادر كرد و بس، ديگر اطلاعي از اين فرقه ندارم.
رئيس موسسه امام خميني(ره) در قم همچنين به بيان ديدگاه خود در ارتباط با دستور اخير رئيس جمهور در مورد حضور بانوان در ورزشگاه ها پرداخت و گفت: رئيس جمهور خادمي ارزشمند و قابل احترام است، به نظر من مرتكب اشتباهي شده است كه منشاء آن اين تصور بوده كه اگر به طرقي خاص بتوان از اختلاط زن و مرد در ورزشگاه ها جلوگيري كرد و زنان و شوهران شان به اتفاق در محل خاصي حضور يابند، احتمال فساد از بين مي رود و لذا چنين دستوري را صادر كرده است. فكر كرده است كه مشكل علما در اين مورد كه تا به حال چنين اجازه اي را نداده اند حل مي شود، حال غافل از اين موضوع كه مراجع صرفا به اين علت نبوده كه تا به حال اجازه نداده اند، بلكه مساله حكمي  است در اسلام كه مرد نبايد به بدن زن نگاه كند، چه پير باشد چه جوان يا مجرد باشد و يا متاهل، موجب فساد مي شود.

سولانا: شوراي امنيت بايد وارد عمل شود
ايرنا: خاوير سولانا نماينده  عالي  سياست  خارجي  اتحاديه  اروپا خواستار حل  مناقشه  اتمي  ايران  از طريق  ديپلماسي  شد و گفت : ما همچنان  براي  حل  اين  مناقشه  از طريق  ديپلماتيك  تلاش  مي كنيم .
سولانا در گفت  وگو با شماره  جديد هفته  نامه  آلماني  بيلد ام  زونتاگ  كه  روز يكشنبه  منتشر مي شود، افزود: شوراي  امنيت  بايد پرونده  ايران  را بررسي كرده  و وارد عمل  شود.

حضور ۲ بازرس آژانس در ايران
تا روز چهارشنبه هفته جاري
فارس : دو بازرس آژانس بين المللي انرژي اتمي كه در راستاي بازرسي هاي معمولي از تأسيسات هسته اي كشورمان به ايران سفر كرده اند تا روز چهارشنبه در ايران حضور دارند.يك منبع آگاه با اعلام اين خبر گفت:  اين بازرسان روز چهارشنبه هفته گذشته (۶ ارديبهشت ماه) در چارچوب توافقنامه پادمان و به منظور انجام بازرسي هاي معمولي از تأسيسات هسته اي اصفهان و نطنز آمده اند.

فرمانده كل ارتش:
كمترين گستاخي دشمن را با قدرت پاسخ مي دهيم
گروه سياسي: امير سرلشكر صالحي فرمانده  كل ارتش با اشاره به آمادگي كامل دفاعي ارتش و نيروهاي مسلح در مقابله با تهديدات گفت: كمترين گستاخي دشمن را با قدرت پاسخ خواهيم داد.
وي كه در مراسم گشايش يك دوره ويژه دانشكده افسري ارتش سخن مي گفت، افزود: هنر ما بهره گيري از توانمندي ها، تجهيزات و آموزش هاي مبتني بر خوداتكايي است و با وجود گام هاي استوار، اعتقاد والا و پايداري بي نظير افسران جوان و فرماندهان باتجربه در ارتش و نيروهاي مسلح پرتوان در صورت درگيري احتمالي ما به طور يقين پيروز خواهيم شد.
صالحي كه در جمع بيش از هزار نفر از دانشجويان دانشگاه هاي افسري ارتش و جمعي از پيشكسوتان و فرماندهان دوران دفاع مقدس سخن مي گفت، افزود: شما عزيزاني كه براي آشنايي بيشتر با حماسه هاي دفاع مقدس در مناطق عملياتي جنوب حاضر شده ايد، تلاش كنيد تا به نداي شهدا به طور شايسته اي پاسخ دهيد و دلتان را در اين سرزمين مقدس براي بازگشت به فطرت هاي خود آماده كنيد كه بهترين و مفيدترين آموزش براي شما همين است.

پاسخ رئيس جمهوري به گزارش البرادعي
احمدي  نژاد: درباره غني سازي مذاكره نمي كنيم
عكس : مسعود خامسي پور
000186.jpg
درخواست روسيه از تهران: ايران غني سازي را تعليق و به صورت كامل با آژانس همكاري كند ايسنا: به گزارش آسوشيتدپرس، وزير خارجه روسيه روز گذشته از ايران خواست تا فعاليت هاي غني سازي را به حال تعليق درآورد.
اين خبرگزاري از مسكو گزارش كرد، سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه در تماس تلفني با منوچهر متكي، همتاي ايراني خود، همچنين از تهران خواست تا با آژانس بين المللي انرژي اتمي همكاري كند. خبرگزاري رويترز نيز با انتشار گزارشي در اين خصوص نوشت:  وزير خارجه روسيه به همتاي ايراني خود گفت كه تهران بهتر است غني سازي را به حال تعليق درآورد و همكاري كاملي را با آژانس داشته باشد.وزارت خارجه روسيه نيز با صدور بيانيه اي اعلام كرد: طرف روسي بر لزوم اتخاذ فوري گام هاي محكم از سوي ايران براي بازسازي اعتماد در برنامه هسته اي  از طريق تعليق كارهاي علمي و اكتشافي درباره غني سازي اورانيوم و نيز از طريق همكاري كامل با آژانس براي شفاف سازي موضوعات باقي مانده  درباره برنامه هسته اي اين كشور تأكيد كرد.

گروه سياسي _ كامبيز توانا: محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور ايران در پاسخ به هجمه هاي رسانه اي پس از گزارش البرادعي و ادعاي مقامات آمريكايي مبني بر تصميم شوراي امنيت در مقابله با ايران، اعلام كرد كه جمهوري اسلامي ايران اين مقطع زماني را فرصت راستي آزمايي اهداف و مأموريت هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد مي داند و انتظار دارد اين شورا از آبروي خود دفاع كند.
روز گذشته و با انتشار گزارش البرادعي واكنش هاي گوناگوني از سوي مجامع بين المللي صورت گرفت. جان بولتون، نماينده آمريكا در شوراي امنيت سازمان ملل در گفت وگويي تلفني به آسوشيتد پرس گفت كه شوراي امنيت به سرعت دست به كار مي شود تا پاسخ گزارش دبيركل آژانس و عدم همكاري ايران با آژانس را بدهد.
محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور در پايان جلسه هيأت وزيران در استانداري زنجان اعلام كرد كه كشورهاي توليد و آزمايش كننده بمب هاي اتمي نمي توانند ايران را به دليل اين كه آنها ادعا مي كنند در برنامه صلح آميز هسته اي ما نكات مبهمي وجود دارد از حقوق مسلم و بين المللي محروم كنند.وي با اشاره به اين كه بعضي از قدرت هاي بزرگ خود مسئله را درست كرده و بعد آن را پيچيده مي كنند، به آنها توصيه كرد كه حق ملت ايران را محترم بشمارند و با سپردن پرونده ايران به آژانس آن را در مسير قانوني خود قرار دهند.
رئيس جمهوري تصريح كرد تا به حال هيچ كشوري به اندازه ايران اين گونه باز و شفاف برخورد نكرده و اين نشان دهنده آن است كه جمهوري اسلامي ايران در مسير درست حركت كرده و نگراني ندارد.
احمدي نژاد تصريح كرد: تصميم ايران در مورد داشتن اين فناوري و توليد سوخت هسته اي مطابق تعهدات بين المللي، قانوني است و غيرقابل بازگشت است.
شكاف آمريكا با چين و روسيه
رويترز گزارش داد كه آمريكا در حال رايزني با چين و روسيه است اما بعيد است كه اين دو كشور در اعمال تحريم عليه ايران با آمريكا همراه شوند. از همين رو يكي از سناتورهاي آمريكايي اخطار داده كه اگر چين و روسيه با آمريكا همراه نشوند بر روابط و منافع مشترك آنها با ايالات متحده ضربه وارد مي شود.
جان مك كين، سناتور جمهوري خواه ايالت آريزونا در بروكسل ادعا كرد: برنامه هسته اي ايران زماني خطرناك تر مي شود كه بدانيم اين كشور خطري براي امنيت جهان است. وي در ادامه با تكرار ادعاهاي كاخ سفيد مبني بر بازگذاشتن تمام راه هاي مقابله با ايران، تكرار كرد كه در صورتي كه پكن و مسكو با آمريكا مخالفت كنند، حوزه هاي مشترك زيادي آسيب خواهد ديد. اما مك كين در همين حال اشاره كرد كه شايد گفت وگوهاي چندجانبه مانند مدل كره شمالي، براي ايران نيز ضروري و مفيد باشد.
نامه ايران به آژانس
دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران نيز با ارسال نامه اي به دبيركل آژانس بين  المللي انرژي اتمي اعلام آمادگي كرد كه ايران حاضر است در حل موضوع هسته اي در يك برنامه زمان بندي با آژانس مذاكره و موارد باقي مانده را حل كند. لاريجاني در اين نامه تصريح كرد كه تهران به تعهدات خود طبق معاهده ان.پي.تي پايبند بوده و براي ادامه بازرسي ها تحت پادمان جامع هسته اي آمادگي كامل وجود دارد.
اما موضوع نامه ديگري نيز در گزارش ها آمد. نامه اي كه از سوي رئيس سازمان انرژي اتمي ايران نگاشته شده و به دبيرخانه آژانس تحويل شده است. شبكه خبر در گزارشي تلويزيوني از محمد سعيدي، معاون بين الملل و برنامه ريزي آژانس اين پرسش را مطرح كرد كه سعيدي در پاسخي كوتاه گفت: «نامه ايران مي تواند نقطه عطفي باشد براي كشورها و دولت هايي كه مي خواهند موضوع از راه ديپلماتيك حل شود. اين نامه بهترين مسير براي رسيدن به هدف است.»
اگر اين نامه، آن گونه كه به آن اشاره شده، مبني بر اين باشد كه ايران حاضر است در يك ظرف زماني مشخص و در يك برنامه كاري دقيق، به ابهامات آژانس پاسخ گويد، مي توان تعبيري ديگر بر آن جست و آن تعليق در مدت زمان بندي شده است. اگر اين فرض صحيح باشد، آن وقت جلسه آقازاده رئيس سازمان انرژي اتمي ايران، با ديپلمات هاي اروپايي پيش از گزارش البرادعي، و پاسخي كه آنها دادند، بهتر تعبير مي شود. ديپلمات ها اعلام كرده بودند كه: «كمي دير شده است.» اين در حالي است كه پيشتر ايران اعلام كرده كه بر سر غني سازي حاضر به مذاكره نيست.
واكنش به گزارش البرادعي
محمد سعيدي درخصوص گزارش البرادعي اظهار داشت: اين گزارش تفاوتي شكلي و ماهوي با ساير گزارشها دارد، حجم گزارش بسيار محدود است و صرفاً در ۸ صفحه تنظيم شده و اين نشان مي دهد كه حجم سؤالات نسبت به گزارشات قبلي كه در ۵۰ الي ۶۰ صفحه منتشر مي شد بسيار كم شده است.
وي درخصوص نامه ايران به آژانس كه در گزارش البرادعي نيز به آن اشاره شده، توضيح داد: در بند ۶ اين نامه آمده است جمهوري اسلامي ايران حاضر است در صورتي كه موضوع ايران از شوراي امنيت خارج شود و به مسير اصلي خود در آژانس باز گردد، در جدول زماني كه طي ۳ هفته ارائه خواهد داد، كليه مسايل باقي مانده را حل كند.
سعيدي كه با شبكه خبر گفت وگو مي كرد، افزود: ما اعلام كرده ايم چنانچه موضوع هسته اي ايران در آژانس باقي بماند و شوراي امنيت درگير اين موضوع نشود، حاضريم به سؤالات باقي مانده آژانس طبق قوانين بين المللي كه يكي از آنها اجراي پروتكل الحاقي است، پاسخ دهيم.
وي با اشاره به مصوبه مجلس شوراي اسلامي ايران درخصوص لغو همكاري هاي ايران و آژانس در قالب پروتكل الحاقي بعد از گزارش موضوع به شوراي امنيت، گفت: طبق نامه ايران به آژانس درصورت خروج موضوع از شوراي امنيت، اجراي داوطلبانه پروتكل الحاقي را به عنوان اقدامي اعتمادساز از سر مي گيريم.
سعيدي درخصوص احتمال تعليق مجدد غني سازي در ايران گفت: برنامه غني سازي ايران طبق سياست ها به عنوان حق مسلم كشور ما ادامه پيدا خواهد كرد و آنچه كه فكر مي كنيم مي تواند قابل مذاكره باشد اين است كه نگراني هايي را كه چند كشور خاص مطرح مي كنند را در قالب مذاكرات حل كنيم. وي درخصوص بندهاي ديگر گزارش البرادعي گفت: سؤالات البرادعي در گزارش اخير، سؤالات كوچكي از موضوعات حل و فصل شده ميان ايران و آژانس است.
معاون بين الملل سازمان انرژي اتمي در پاسخ به اين سؤال كه آيا اين گزارش راضي كننده بود، گفت: اين گزارش براي ما بطور كامل راضي كننده نبود و نيست و فكر مي كنيم مي توانست بهتر تنظيم شود.
وي درخصوص نكات مورد اعتراض ايران به گزارش توضيح داد: مثلاً ما در موضوع آلودگي فكر مي كنيم موضوعي تمام شده است و بايد از گزارشات پاك شود. البرادعي اشاره مي كند كه اطلاعات مورد لزوم از اين پس خارج از خاك ايران است و بر اين اساس به دسترسي وي و همكاران شان به افرادي خارج از ايران مربوط مي شود و لزومي به تكرار آن در گزارشهاي ايران نيست.

رهبر معظم انقلاب:
تاريخ مستند و دقيقي از مشروطيت بايد ارائه شود
فارس : رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار اعضاي شوراي مركزي و كميته هاي علمي همايش صدمين سالگرد مشروطيت بيان داشتند: بايد به مسئله مشروطيت و تجربه اندوزي از آن توجه جدي و بر همين اساس تاريخي مستند، جامع، روشن و دقيق از مشروطيت ارائه شود.
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ديروز در ديدار شوراي مركزي و كميته هاي علمي همايش صدمين سالگرد مشروطيت و همچنين همايش يكصد سال قانونگذاري در ايران، ضمن تأكيد بر لزوم شناخت واقعيت ماجراي مشروطيت، نقش و خواسته علما در اين نهضت، علل منحرف شدن حركت مشروطيت از هدف اصلي خود و كاميابي انگليسي ها، خاطرنشان كردند: بايد به مسئله مشروطيت و تجربه اندوزي از آن توجه جدي و بر همين اساس تاريخي مستند، جامع، روشن و دقيق از مشروطيت ارائه شود.
ايشان در تبيين صحنه واقعي مشروطيت، نقش علما را در اين حركت، انكارناپذير و غيرقابل مقايسه با نقش ديگر گروه ها ارزيابي كردند و افزودند: مهمترين رويكرد علما در جريان نهضت مشروطيت، وجهه ضد سلطه بيگانه و وجهه ضد استبدادي آنان بود كه اين مسئله در بررسي ماهيت مشروطيت نبايد مورد غفلت قرار گيرد.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به شعار عدالت خواهي علما در حركت مشروطيت، اين شعار را فراتر از توقعي اخلاقي دانستند و تأكيد كردند: عدالت مورد نظر علما در مشروطيت، عدالت در حكومت و تشكيل يك دستگاه قانوني تأمين كننده عدالت براساس قوانين اسلامي و با اختيارات و قدرتي بود كه بتواند حكومت و سلسله مراتب آن را تحت نظارت و مراقبت دقيق قرار دهد.
حضرت آيت الله خامنه اي، خواست مردم را نيز كه تحت هدايت علما بودند، اجراي احكام و قوانين اسلامي برشمردند و خاطرنشان كردند: استعمار انگليس در مدت چهارده سال حركت مشروطيت، با فرصت طلبي از اين نهضت و با استفاده از روشنفكرهاي غرب زده و برخي رجال حكومتي و حذف تدريجي جنبه هاي ديني و ملي مشروطيت و همچنين ايجاد هرج و مرج در ايران، زمينه را براي حكومت استبدادي مطلق و روي كار آمدن رضاخان فراهم كرد.
ايشان، علت اصلي كاميابي غربيها بويژه انگليسي ها را در اين ماجرا از بين بردن حساسيت در ميان برخي چهره هاي جبهه عدالتخواهي دانستند و افزودند: متأسفانه برخي از چهره هاي جبهه عدالتخواهي فريب سخنان روشنفكران غرب زده و عمال حكومت را خوردند و گرفتار نوعي حسن ظن و تغافل شدند و در نهايت ميان جبهه عدالتخواهي اختلاف بروز كرد و انگليسي ها با استفاده از اين اختلاف بر امور مسلط شدند.
رهبر انقلاب اسلامي، بزرگترين هنر امام خميني (ره) را در هدايت نهضت و انقلاب اسلامي ايران، گرفتارنشدن به تغافل و اشتباه حركت مشروطيت ارزيابي و تأكيد كردند: امام (ره) از همان ابتدا مستقيم و صريح به طرف هدف انقلاب اسلامي حركت كردند بنابراين بايد همواره هدف اصلي انقلاب اسلامي با صراحت و بدون مجامله مدنظر باشد.
در اين ديدار پيش از سخنان مقام معظم رهبري، آقاي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به ارتباط مجلس در ايران با نهضت مشروطيت و آثار اين حركت در تحولات پس از مشروطيت، گزارشي از اقدامات مجلس شوراي اسلامي بويژه كميته هاي علمي دو همايش يكصدمين سالگرد مشروطيت و يكصد سال قانونگذاري در ايران ارائه كرد.
همچنين برخي از اعضاي كميته هاي علمي اين دو همايش مطالبي در خصوص مشروطيت و نقش آن در تاريخ معاصر ايران و تاريخ نگاري مشروطيت بيان كردند.

افروغ: زنگ خطر به صدا درآمده است
ايسنا: عماد افروغ رئيس كميسيون فرهنگي مجلس در آستانه سالروز شهادت آيت الله مطهري ضمن مباحث مربوط به روشنفكري ديني به بيان برخي انتقادات نسبت به عملكرد دولت پرداخته است.
وي با اعتقاد بر اينكه فضاي عمومي جامعه تا حدودي از فضاي اول انقلاب اسلامي فاصله گرفته است گفت: بايد زنگ خطر را به صدا درآوريم و بار ديگر در آستانه سالروز شهادت آيت الله مطهري آثار ايشان را كه تماما مورد تاييد حضرت امام(ره) بوده، در دستور مطالعات جدي خود قرار داده و تلاش كنيم كه اگر افكار ، آثار، آرا و ايده هاي ايشان را جلو نمي بريم حداقل در حد افكار ايشان به مسائل اجتماعي و فرهنگي خود بنگريم.
عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس تصريح كرد: با شكل گيري دولت نهم اين زنگ خطر را به صدا درمي آورم كه اتفاقاتي در حال رخ دادن است كه اين جريان روشنفكري بنا به دلايلي، گوشه عزلت اختيار كرده و نوميدانه كناره گيري مي كند. «بار ديگر فضاي احساسي، هيجاني، اقتدارگرايانه، سياست زده و بعضا اقتصادزده درحال غالب شدن است و من اين زنگ خطر را به صدا در مي آورم.»افروغ افزود: «بار ديگر روشنفكران ما بايد متوجه اين معنا باشند كه هيچ گاه نبايد صحنه را خالي كنند و هميشه بايد در صحنه باشند ولو بلغ ما بلغ.»
وي در بيان دلايلي كه با شكل گيري دولت نهم، روشنفكران گوشه عزلت اختيار كرده اند اظهار داشت: «ممكن است روشنفكران بگويند كه با شكل گيري دولت نهم، وظيفه  ما تمام شده، ما به نمود سياسي دلخواه خود رسيده و ديگر تكليف از دوش ما ساقط است؛ دسته  ديگري از اين روشنفكران ممكن است احساس كنند كه اين دولت، اصلا به جريان روشنفكري وقعي نمي نهد، ظاهرا تمام مطالب روشنفكري را مصادره كرده و براي اين نوع آگاهي بخشي اعتباري قائل نيست.»به اعتقاد وي، اين دسته از روشنفكران مي گويند كه اگر دولت متوجه اين جريان روشنفكري نيست حداقل او را مورد جفا نيز قرار ندهد. وي در عين حال افزود: «احساس مي شود كه دولتي را روي كار آوردند، يا در واقع دولتي به خاطر اين روشنگريها روي كار آمده كه يك نوع انحصارطلبي در تمام مسائل در او ديده مي شود. يعني دولتي مستغني از هرگونه مشورت، استفاده از تجربه و تخصص ديگران. گويي در اتفاقات جديدي كه رخ داده اين روشنفكران هيچ نقشي نداشتند، درحالي كه اينطور نيست.»
نماينده  مردم تهران با بيان اينكه زنگ خطر را براي دولت نهم به صدا درمي آورم، گفت: «خدا مي داند اگر اين روشنفكران عقب نشيني كنند، اولين ضربه  آن را دولت نهم و آقاي احمدي نژاد خواهد خورد. آقاي احمدي نژاد بايد متوجه اين معنا باشد، بايد خود را وامدار اين جريان روشنفكري بداند، فكر نكند كه اگر شرايط به گونه اي رقم خورده كه ايشان آمده و رييس جمهور شده اينها همه مربوط به مؤلفه ها و تدبيرها و زمان سنجي ايشان است.»
وي با بيان اينكه عوامل بسياري در حصول شرايط براي رياست جمهوري احمدي نژاد دخيل بوده اند، در اين راستا به شرايط اجتماعي، انضمامي و تجربي، فكري و معرفتي مختلف اشاره كرد و گفت: «اينطور نشود كه نخبگان ما اينگونه احساس كنند كه رييس جمهور مي خواهد به تنهايي و انحصارطلبانه، كانون توجهات سياسي، اقتصادي و حتي فرهنگي شود.»وي مصداق سخن فوق خود را در اقدامات شتابزده، تصميم گيري هاي عجولانه، كابينه نه چندان قوي، بي توجهي نسبت به مشورت با فقها و مراجع و كارشناسان بارز دانست و گفت: «اصولا امكانپذير نيست كه يك نفر به تنهايي بتواند جامعه را اداره كند و اصولا اين موضوع نبايد به مخيله  هيچ فردي خطور كند.»
وي در اين راستا با اشاره به نامه  اميرالمؤمنين علي (ع) به مالك اشتر كه طي آن مكرر دعوت به استفاده از تجربه، تخصص و مشورت كرده است، بر لزوم به صدا درآوردن زنگ خطر در شرايط حساس توسط روشنفكر تأكيد كرد و گفت: «روشنفكر بايد در شرايط حساس، زنگ خطر را به صدا درآورد و نه اينكه بنشيند دست روي دست بگذارد تا شرايط طور ديگري رقم بخورد و بعد بگويد ما هم چنين پنداري داشتيم.»عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس ادامه داد: «شخص آقاي احمدي نژاد مي خواهد يكه تاز تصميم گيري هاي سياسي، اقتصادي و حتي فرهنگي كشور باشد.»نماينده  مردم تهران با بيان اينكه دولت اصولگرا يعني دولت قانونمند، اظهار داشت: «صندوق مهر رضا كه رييس جمهور در هر استاني كه در آن حضور مي يابد آن را تبليغ مي كند، در مجلس شوراي اسلامي هنوز تصويب نشده است و حتي به دليل اشتباهات و اشكالات فراوان آن، از يك فوريتي خارج شده است.»وي اين نوع اقدامات خلاف قانون را مصداق بار كجي دانست كه به مقصد نمي رسد و افزود: «آقاي احمدي نژاد فكر مي كند منجي عالم بشريت است در حالي كه اينطور نيست و اين در حاليست كه حتي بزرگان ما هم چنين تصوري نداشتند.»
افروغ، در پايان نگاه حاكم به مديريت اجرايي كشور را نگاهي انحصارجويانه و منجي گرايانه دانست و گفت: «من اين تفكر منجي گرايانه را به صلاح و زيبنده  كشوري كه ۲۷ سال از عمر انقلاب اسلامي اش مي گذرد و نخبگان صاحب تخصص و تجربه و درايت دارد، نمي دانم.»

تحرك تازه در روابط تهران و قطر
000189.jpg
ايسنا: پنجمين كميسيون مشترك جمهوري اسلامي  ايران و قطر روز گذشته  با حضور وزير خارجه، وزير مشاور در امور قطر، وزير دارايي اين كشور و هيأت هاي سياسي و اقتصادي دو كشور برگزار شد.
منوچهر متكي، كه به مناسبت آيين افتتاح پنجمين كميسيون مشترك ايران و قطر سخن مي گفت، اظهار داشت: در دولت جديد ايران اهميت ويژه اي به گسترش و تعميق روابط با كشورهاي همسايه و به ويژه كشورهاي حاشيه خليج فارس داده مي شود. وي با تأكيد بر لزوم گسترش مناسبات دو جانبه تهران - دوحه، افزود:  همكاري هاي ما در زمينه هاي مختلف از جمله سرمايه گذاري، بازرگاني و نفت و گاز در سطح مطلوب مورد نظر رهبران دو كشور قرار ندارد و ما به عنوان كميسيون هاي مشترك بايد راهكارهاي ارتقاي اين روابط را فراهم آوريم.
متكي با اعلام حمايت كشورمان از هرگونه سرمايه گذاري مشترك يا مستقل، با اشاره به سخن رئيس جمهور كشورمان تصريح كرد: به اعتقاد ما اجراي خوب توافقات، مهم تر از امضاي خوب توافقات است.
وي با بيان اين كه تا كنون ۴۰ سند همكاري ميان دو كشور به امضا رسيده، ادامه داد: بخشي از اين اسناد اجرايي شده و بخش ديگر نيز در مراحل مختلف اجرايي شدن است كه اميدواريم هرچه زودتر اجرايي شوند.
در اين مراسم هم چنين احمدبن عبدالله خالد محمود، وزير مشاور در امور خارجي قطر ضمن تشكر از استقبال گرم مقامات كشورمان از او و هيأت همراهش، علاقه شديد دو كشور براي گسترش مناسبات دو جانبه را مورد اشاره قرار داد و افزود:  ما به گسترش روابط دو جانبه با كشور برادر، ايران بر مبناي پايه هاي مورد اعتقاد دو طرف تأكيد داريم.
وزير مشاور در امور خارجي قطر هم چنين ابراز اميدواري كرد كه شيخ حمد آل خليفه، امير كشورش به زودي به تهران سفر كند.

آصفي گزارش ساليانه تروريسم آمريكا را محكوم كرد
فارس: سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در واكنش به گزارش ساليانه آمريكا در خصوص حاميان تروريسم تصريح كرد: آمريكا بايد پاسخگوي جنايات رژيم صهيونيستي باشد.حميدرضا آصفي در واكنش به گزارش ساليانه آمريكا در خصوص حاميان تروريسم گفت: اين گزارش از نظر تهران بي اهميت و بي ارزش است.وي افزود: دولت آمريكا كشورهايي را كه مخالف سياست هاي خود و جنايات رژيم صهيونيستي هستند، به عنوان حاميان تروريسم معرفي مي كند.
سخنگوي وزارت خارجه افزود: آمريكا كه بزرگترين حامي رژيم صهيونيستي است، صلاحيت قضاوت در اين خصوص را ندارد و بايد پاسخگوي جنايات رژيم صهيونيستي باشد.آصفي اضافه كرد: رويكرد و روش غلط آمريكا موجب تشديد خشونت و رشد تروريسم در نقاط مختلف جهان شده است.

ايران به دنبال بي ثباتي منطقه نبوده است
ايسنا: معاون اداره امور خلع سلاح و امنيت بين الملل وزارت خارجه گفت:  ايران براساس سابقه تاريخي كه داشته و براساس آنچه كه در گذشته خودش نشان داده اهل بي رحمي و ظلم به هيچ كجا نبوده است و تاريخ كشور نشان مي دهد شروع كننده هيچ جنگي در منطقه نبوديم.
دكتر محمد تقي حسيني در نشستي پيرامون برنامه هسته اي ايران و چرخه سوخت هسته اي كه به همت انجمن اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه علوم پزشكي در اين دانشگاه برگزار شد گفت: ايران هرگز به دنبال بي ثبات كردن منطقه نبوده و به دليل گستردگي مرز و رشد اقتصادي ناگزير است از انرژي هسته اي استفاده كند. تا سال ۲۰۲۵ جمعيت ايران به بيش از ۱۰۰ ميليون نفر خواهد رسيد؛ رشد اقتصاد ايران در حال حاضر حدود ۷ درصد است و پيش بيني مي شود كه اين رشد اقتصادي بالاتر از اين هم برود.
وي ادامه داد: همچنين گرايش ايران از سمت كشاورزي به سمت توسعه صنعتي در چندين دهه اخير باعث شده ايران از انرژي هاي مختلف استفاده كند.

بازديد عضو شوراي روابط خارجي آمريكا
از تاسيسات اصفهان
مهر: مايكل لوي عضو ارشد شوراي روابط خارجي آمريكا گفتگوي مستقيم با ايران را ، راه حلي اساسي براي حل موضوعات بين دو كشور مي داند.
شوراي روابط خارجي آمريكا در جلسه پرسش و پاسخي با مايكل لوي Michael Levi عضو ارشد شوراي روابط خارجي آمريكا در بخش علوم و فن آوري و كارشناس مسائل هسته اي به بررسي موضوع هسته اي ايران پرداخته است.
لوي اخيرا در دو كنفرانس در ايران شركت كرده كه يكي در زمينه امنيت منطقه با محوريت عراق بود و ديگري به بررسي سياست هاي انرژي هسته اي و جنبه هاي آن مربوط مي شد .وي در مورد ارزيابي كنفرانس هايي كه خود در آن حضور داشته ، گفت : ما در موقعيتي نيستيم كه بخواهيم با ايراني ها در مورد موضوع هسته اي آنها مذاكره كنيم ، چون داراي علائق مشترك مهمي در اين زمينه نيستيم ولي در مورد عراق منافع مشتركي بين ما وجود دارد . ايراني ها نسبت به نتايج هفته اخير در عراق( نامزدي نوري مالكي به عنوان نخست وزير اين كشور) احساس پيروزي بيشتري مي كنند و مثل چند هفته گذشته چندان تمايلي براي مشاركت در انجام مذاكرات با ما ندارند.
لوي در ادامه به ديدار خود از نيروگاه تبديل اورانيوم اصفهان اشاره كرد و گفت كه در هر لوله و مخزن در اين نيروگاه برچسبي به زبان انگليسي براي هدايت و كمك به بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي قرار داده شده تا آنها به راحتي بتوانند راه خود را پيدا كنند. وي اين مركز را داراي تكنولوژي بالا ارزيابي نكرد و گفت كه يك مركز اتمي ساده است ، اما يك بخش مهم براي برنامه هسته اي ايران به شمار مي رود.
عضو ارشد شوراي روابط خارجي آمريكا در مورد گزينه هاي پيش روي آمريكا براي حل برنامه هسته اي ايران نيز گفت : گفتگوي مستقيم با ايراني ها بسيار مهم است . در مرحله نخست شما نمي توانيد بدون گفتگو درباره يك راه حل با هم مذاكره كنيد.
لوي به عنوان راهكار دو مسئله را پيشنهاد مي كند كه اولين آن همان گفتگو است و ديگري انجام اقداماتي از طريق سازمان هايي مثل شوراي روابط خارجي آمريكا.

خبر ديدار مقامات ايران و آمريكا تكذيب شد
ايسنا: تلويزيون الشرقيه  عراق به نقل از جلال طالباني مدعي شد كه مقامات آمريكايي و ايراني گفتگوهايي را بر سر عراق در منطقه كردستان عراق انجام داده اند.به گزارش خبرگزاري رويتر، بنا به گزارش الشرقيه، جلال طالباني، رييس جمهور عراق روز گذشته به نويسندگان عراقي و عرب در جريان جشنواره ي فرهنگي بهاره گفت كه اين گفتگوها چندي پيش در منطقه ي دوكان انجام گرفته و فقط بر موضوع عراق متمركز بوده است.
اين گزارش حاكي است كه طالباني ابراز اميدواري كرده اين جلسات ادامه يابد، اما هيچ جزييات ديگري را در اين باره فاش نكرد.
در همين حال خبرگزاري رويتر به نقل از يك سخنگوي سفارت آمريكا در بغداد اعلام كرد كه او از چنين نشستي بي اطلاع است. يك سخنگوي دفتر طالباني نيز گفت كه چيزي درباره ي گفتگوهاي دوكان نمي داند. يك منبع آگاه نيز در گفتگو با ايسنا خبر اين ديدار را تكذيب كرد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |