چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۱ - May 10, 2006
نتايج يك نظرسنجي بين المللي
رسانه ها مورد اعتمادترين نهاد در دنيا
001707.jpg
بي بي سي: بر اساس يك نظرسنجي بين المللي، مردم دنيا بيش از دولت هاي خود به رسانه ها اعتماد دارند. به طور متوسط ۶۱ درصد از شركت كنندگان در اين نظرسنجي به رسانه ها اعتماد داشتند. در مقابل ۵۲درصد، آنچه دولت هايشان مي گويند را باور دارند. اين نظرسنجي همچنين حاكي از رشد فزاينده استفاده از منابع خبري اينترنتي نظير وبلاگ ها، خصوصا در ميان نوجوانان است.
حدود ده هزار و ۲۳۰ نفر از ۱۰كشور در اين نظرسنجي كه براي بي بي سي، خبرگزاري رويترز و مركز رسانه (The Media Center) در آمريكا صورت گرفته و رسانه ها و مسئله اعتماد مردم به آنها را مورد بررسي قرار داده شركت كرده اند. گلوب اسكن (Globescan) سازماني كه اين نظرسنجي را انجام داده همچنين از درخواست زياد مخاطبان براي كسب اطلاعات و اخبار و افزايش قابل توجه آگاهي و استفاده از منابع خبري اينترنتي خبر داده است.
بر اساس اين نظرسنجي تقريبا سه چهارم مردم (۷۲%) گفته اند كه هر روز اخبار را با استفاده از تلويزيون هاي ملي (۸۲%) يا روزنامه هاي محلي (۷۵%) كه قابل اعتمادترين خروجي اخبار محسوب مي شوند به دقت دنبال مي كنند. منابع خبري اينترنتي اولين انتخاب ۱۹% از جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله بوده در حالي كه تنها ۳% از ۵۵ تا ۶۴ساله ها آنها را به عنوان منبع خبري خود معرفي كرده اند.
حفظ اعتماد
اين نظرسنجي حاكي است سطح اعتماد به رسانه ها در مجموع طي چهار سال گذشته افزايش يافته است. نتايج اين نظرسنجي در كشورهاي مختلف متفاوت بوده است. اعتماد به روزنامه نگاران بالاترين حد را در نيجريه داشته است (۸۸% در مقابل ۳۴% اعتماد به دولت) و بعد از آن اندونزي (۸۶% در مقابل ۷۱%)، هند (۸۲% در مقابل ۶۶%) و مصر (۷۴%، در مورد دولت سؤال نشده بود) قرار گرفته اند.
(۴۳%رسانه ها). در سه كشور ديگر شركت كننده در اين نظرسنجي يعني روسيه، كره جنوبي و برزيل، تنها ۳۰% گفته اند به روايت دولتي اخبار و رويدادها اعتماد دارند.
اين نظرسنجي ارزيابي كرده كه به رغم اين نتايج حفظ اعتماد سخت تر و سخت شده است. بيش از يك چهارم يا ۲۸% گفته اند كه به خاطر از دست دادن اعتماد، استفاده از يكي از انواع منابع خبري را در ۱۲ماه گذشته كنار گذاشته اند. مردان شهري ۱۸تا ۲۴ساله گروهي هستند كه بيشتر از ديگران استفاده از يك نوع منبع خبري را كنار گذاشته اند.
برد جهاني
درحالي كه تلويزيون و روزنامه ها همچنان در دنيا حرف اول را مي زنند، بسياري از مخاطبان در حال يافتن راهي براي دستيابي دقيق تر به منابع خبري هستند. حدود ي۷۷% ترجيح مي دهند به جاي تكيه بر تنها يك منبع، منابع خبري متفاوتي را مورد وارسي قرار دهند. پديده اي كه خصوصا در ميان استفاده كنندگان از اينترنت رواج دارد.
وبلاگ ها نيز درميان منابعي هستند كه مردم از آنها استفاده مي كنند، هرچند اعتماد كامل به محتويات آنها كمتر ديده مي شود. ۲۵% گفته اند به وبلاگ ها اعتماد دارند و تقريبا همان حدود (۲۳%) نيز به آنها بي اعتمادند. تنها ۳% همه پاسخگويان گفته اند وبلاگ ها منبع خبري اصلي آنها هستند. تنها استثناي اين جريان كره جنوبي است كه كسب اخبار آن لاين از محبوبيت زيادي (۱۷%) در آن برخوردار است. حدود يك سوم پرسش شوندگان در كره جنوبي (۳۴%) اينترنت را بعنوان اولين منبع خبري خود معرفي كرده اند كه فاصله قابل توجهي (۱۴%) با كشور بعدي يعني ايالات متحده در اين زمينه دارد.
در مجموع، ۵۶% از شركت كنندگان در اين نظرسنجي تلويزيون هاي خبري را نخستين منبع دريافت اخبار اعلام كرده اند. روزنامه ها با ۲۱% جايگاه دوم را به خود اختصاص داده اند.
مورد اعتمادترين رسانه هاي خبري در جهان، سازمان هاي بين المللي خبري بوده اند. نام هاي نوپاي اينترنتي نيز اعتماد قابل توجهي را به خود جلب كرده اند. گوگل (۳۰%)، ياهو! (۲۸%) و مايكروسافت/ام اس ان (۲۷%).

آسمان هجوم مي آورد
برخورد بيش از يك تن شهاب سنگ با ماه در روز
001704.jpg
ايسنا: ناسا قصد دارد با به كارگيري داده هاي لرزه نگارهاي قديمي آپولو تعداد شهاب سنگ هايي را كه با ماه برخورد مي كنند، تخمين بزند. هر روز بيش از يك تن شهاب سنگ با سطح ماه برخورد مي كند. اين اجرام با اندازه ها و شكل هاي مختلف از ذرات و غبار دنباله دارها گرفته تا خرده سيارك هاي تمام عيار كه با سرعت صد هزار مايل در ساعت سفر مي كنند به سوي ماه پرتاب مي شوند. جالب اين كه آنها در اتمسفر نمي سوزند زيرا ماه جو ندارد در نتيجه مستقيما با سطح برخورد مي كنند.
فضانوردان آپولو هيچ گاه مورد آزار اين پرتابه ها واقع نشدند. اول به اين دليل كه سطح ناهموار ماه تقريبا هم اندازه با قاره آفريقا است. اگر شما برخوردها را روي اين قطعه زمين تقسيم كنيد احتمال آنكه مورد اصابت قرار گيريد بسيار كم است و دوم مجموع مدت زماني كه تمام ماموريت هاي آپولو روي سطح ماه انجام گرفت، دو هفته بود كه اين بازه زماني كوتاه احتمال برخورد را بسيار كاهش مي دهد.
ناسا قصد دارد فضانوردان خود را مجددا به ماه بفرستد ولي اين بار براي اقامتي طولاني تر و ساخت بنيان هايي عظيم تر در نتيجه احتمال اينكه شيئي گران بها مورد اصابت قرار گيرد بالا مي رود. آيا ناسا بايد نگران باشد؟ كوك و ديكمن كه در حال تحقيق درباره اين موضوع هستند، گفتند: «واقعيت اين است كه ما نمي دانيم در هر روز چه تعداد شهاب سنگ با ماه برخورد مي كنند. بهترين تخمين ما از مدل استاندارد شهاب سنگ ها بدست آمده كه ناسا از آن براي پيش بيني برخوردهاي احتمالي با ايستگاه و شاتل فضايي استفاده مي كند. مسأله اين است كه مدل ها بر اساس داده هاي زميني ساخته شده است؛ به اين ترتيب كه ماهواره ها برخورد شهاب سنگ ها را با ارتفاعات اتمسفر زمين ثبت و انسان ها شهاب هايي كه از آسمان شب در حال عبورند رصد مي كنند. در نتيجه اين مدل استاندارد براي ماه كاربردي ندارد.»
البته براي عزيمت به سوي ماه اطلاعات بيشتري نياز است كه خوشبختانه آپولو آن را در اختيار ما قرار داده است. بر اساس داده هاي حاصل از چهار لرزه نگار كه طي سال هاي ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۲ در ماموريت هاي آپولو ۱۲ و ۱۴ و ۱۵ و ۱۶ روي ماه نصب شدند، سرنخ هايي از چگونگي و تعداد برخوردهاي وارد بر سطح اين قمر به دست آمده است. ساليان متمادي اين زلزله سنج ها امواج حاصل از لرزه هاي ايجاد شده روي سطح را ضبط كرده اند كه شامل ۳۰۰۰ ماه لرزه، ۱۷۰۰ برخورد شهاب سنگ و ۹ فضاپيماست كه روي ماه سقوط كردند.
نكته جالب توجه اين است كه كمتر از نصف ۱۲ هزار پديده اي كه لرزه نگارها ثبت  كرده اند با دلايل شناخته شده قابل توضيح است و هزاران لرزش بر اثر عواملي كه نمي دانيم چه چيزي است ايجاد شده اند! دانشمنداني كه روي اين موضوع كار مي كنند حدس مي زنند تعداد زيادي از آنها بر اثر برخورد شهاب سنگ ها به وجود آمده اند.
دانشمندان آپولو بسيار زيرك و باهوش بودند ولي از مزاياي كاربرد كامپيوترهاي مدرن محروم بودند. كوك و ديكمن با استفاده از ماشين حساب هاي ديجيتالي با سرعتي كه ۳۰ سال قبل غير ممكن بود الگوريتمي براي اطلاعات بدست آمده از لرزه نگارهاي قديمي پيدا كردند.
به نوشته «نجوم» در گزارش ها ۹ برخورد ساخت بشر وجود دارد. زمان فعاليت لرزه نگارها قطعاتي از برخي فضاپيماها جدا و روي ماه سقوط كردند كه عبارتند از گردونه فرود و بخش هاي لازم براي صعود آپولو ۱۲ و ۱۴ و ۱۵ و ۱۷ و پنج راكت سترن آپولو ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ و ۱۶ و ۱۷.
شكل امواج ثبت شده از لرزه هايي كه آنها را ايجاد كرده اند شكل موج يك برخورد را به محققان نشان مي دهد. همچنين در سال ۱۹۷۲ يك سيارك به جرم ۱۱۰۰ كيلوگرم با شمال بخشي از ماه موسوم به درياي ابرها برخورد كرد.
اين لرزه بزرگي بود كه در هر چهار زلزله سنج ثبت شد.اگر شكل امواجي را كه سيارك ايجاد كرده با برخوردهاي ساخت بشر مقايسه كنيم خواهيم ديد همشكل هستند پس تحقيقات مسير صحيحي را مي پيمايند. بنابراين كوك و ديكمن مي توانند لرزه هاي حاصل از برخورد شيء به كوچكي ۱۰ سانتيمتر با جرمي كمتر از ۱ كيلوگرم را كشف كنند.
البته شيء ۱۰ سانتيمتري بسيار كوچك است ولي با توجه به اينكه با سرعت هاي كيهاني سفر مي كند همين ذره ناچيز گودالي به بزرگي ميز تحرير شما ايجاد مي كند! در مدل استاندارد مشاهده مي كنيم چنين شهاب هايي تقريبا ۴۰۰ بار در سال با ماه برخورد مي كنند. بيش از يكي در هر روز(نقشه آفريقا را تصور كنيد كه با ۴۰۰ پونز به ديوار نصب شده باشد). لرزه نگار آپولو مي تواند اين پيش بيني و مسائل بسيار ديگر را بررسي كند. تجزيه و تحليل ها تازه شروع شده اند.مسلما نتايج هر چه كه باشند بسيار ارزشمند خواهند بود.محققان معتقدند لرزه نگارهاي جديدي بر روي ماه و مريخ نصب خواهند شد و بي صبرانه در انتظار اطلاعات حاصل از آنها هستند.

تماشاي برنامه هاي تلويزيوني با نرم افزار رايگان
گروه علمي فرهنگي _ عليرضا سزاوار: احتمالا براي شما پيش آمده است كه بخواهيد برنامه اي را مشاهده كنيد. ولي در زمان پخش آن برنامه در محل ديگري باشيد و يا مشكلي داشته باشيد و نتوانيد برنامه مورد علاقه خود را تماشا كنيد.
اكنون با استفاده از برنامه Stream Beyond اين امكان به شما داده مي شود كه تمامي برنامه هاي مورد علاقه خود را كه از تلويزيون و يا گيرنده ماهواره اي، پخش مي شود بر روي كامپيوتر خود ضبط كرده و هر وقت كه دوست داشتيد به تماشاي آن بپردازيد. اين نرم افزار رايگان بوده و داراي قابليت هاي بسيار جالبي است، به طور نمونه مي توانيد كنترل كامل برنامه هاي تلويزيون را در اختيار داشته باشيد.
و نيز مي توانيد تمام آگهي هاي بازرگاني و تبليغاتي را به طور كامل حذف نمايي و از آن جالب تر امكان جستجو به دنبال برنامه مورد علاقه شما براساس عنوان فيلم و يا نام بازيگر و كارگردان است و حتي مي توانيد برنامه مورد علاقه خود را در يك زمينه خاص مانند برنامه هاي ورزشي يا فيلم هاي كمدي يا نمايشي و غيره جستجو نماييد.

اپل به جاي ويندوز
001698.jpg
ايرنا: بزرگترين شركت توليدكننده رايانه هاي شخصي و لپ تاپ در جهان خواهان فروش رايانه هايي است كه به جاي سيستم عامل ويندوز، سيستم عامل شركت اپل به نام مك او اس اكس روي آنها نصب شده است.
به گزارش بي سي مگزين، مدير اجرايي اين شركت به تازگي در زمينه فروش رايانه هاي شخصي كه به جاي ويندوز، سيستم عامل مك او اس اكس روي آنها نصب شده، ابراز علاقه كرده است. مك او اس اكس سيستم عاملي است كه شركت اپل ويژه استفاده در رايانه هاي شخصي خود طراحي كرده و اين سيستم عامل هم اكنون در ساير رايانه هاي شخصي قابل اجرا نيست.
هنوز مشخص نيست كه آيا اين شركت با شركت اپل در زمينه امكان نصب مك او اس اكس در رايانه هاي غير از اپل مذاكره اي داشته است و يا نه اما به نظر مي رسد براي محقق شدن اين هدف جديد، شركت اپل بايد يك نگارش جديد از سيستم عامل خود را ويژه نصب در رايانه هاي غير اپل طراحي و آماده سازي كند. در حالي كه تا چندي پيش دنياي رايانه هاي عادي مبتني بر ويندوز با دنياي رايانه هاي اپل از لحاظ سخت افزاري و نرم افزاري كاملا متفاوت بود، اما اپل از سال گذشته توليد رايانه هاي جديدي را كه از پردازنده هاي اينتل استفاده كرده و داراي قابليت نصب ويندوز هستند، آغاز كرد و به همين علت عكس همين موضوع، يعني راه يافتن سيستم عامل مك او اس اكس اپل به رايانه هاي شخصي عادي نيز چندان دور از ذهن به نظر نمي رسد.
مسئولان اپل هنوز هيچ واكنشي به ابراز علاقه مقامات بزرگترين شركت توليد كننده رايانه هاي شخصي در زمينه نصب مك او اس اكس در رايانه هاي شخصي اين شركت، از خود نشان نداده اند.

فناوري هاي نوين هدست
001701.jpg
ايرنا: شركت هاي برتر ژاپني در زمينه توسعه فناوري هاي جديد هدست ها با يكديگر به رقابت خواهند پرداخت.
به گزارش KATAWEB، شركت هاي يادشده در زمينه توسعه تركيب پردازنده يك هسته اي LSI و سيستم هاي نرم افزاري عملكرد با يكديگر به رقابت مي پردازند.اين شركت ها اظهار اميدواري كردند كه بتوانند در نيمه دوم سال مالي ۲۰۰۷ اين سيستم را توسعه دهند و قابليت هاي جديد را مانند حمايت از فناوري هاي HSPDA و EDGE و توسعه كامل سيستم عملكرد و درايوها را صورت دهند.
همكاري شركت هاي ژاپني سبب مي شود كه نياز به توسعه سيستم را به طور جداگانه براي شركت ها فراهم سازد.همچنين اين همكاري بر كاهش هزينه و وقت درجهت توسعه همزمان، امكان صرف زمان و منابع بيشتر را در هدست ها فراهم مي كند.براين اساس توسعه فناوري هاي جديد در هدست ها سبب مي شود تا در قبول جهاني سرويس هاي CDMA شامل FOMA و توليد هدست ها با قيمت كمتر، شدت يابد.

تازه هاي دارويي
ميثم كريم پور:شايد براي هركس پيش آمده كه درمورد موارد مصرف دارويي از او سؤالي بپرسند يا اينكه فردي به علت بيماري به پزشك مراجعه كند و براي او دارويي تجويز كنند كه علاقه داشته باشد كه در كنار موارد مصرف دارو از عوارض آن نيز آگاه باشد. هرچند كه اين روزها در بروشور داروها، در كنار موارد استفاده از عوارض داروها نيز مطالبي نگاشته مي شود اما اين مورد شامل اكثر داروها نيست.
به هرحال اگر علاقه مند به دانستن اطلاعات بيشتري درمورد موارد مصرف انواع و اقسام داروها هستيد كافي است به وبلاگ تازه هاي دارويي سري بزنيد تا ليست بالا بلندي از انواع و اقسام داروها پيش چشمتان گشوده شود. نويسنده اين وبلاگ مبادرت به تهيه ليستي از نام داروها كرده است كه در كنار نام لاتين دارو، موارد مصرف و عوارض احتمالي استفاده از دارو را نيز گنجانده است.
به طور كلي ماه ها از به روز رساني اين وبلاگ مي گذرد و در آن نمي توان علت راه اندازي اين وبلاگ را دريافت. شايد هدف اصلي نويسنده به نوعي اطلاع رساني و غني كردن دانش دارويي باشد. به هرحال هدف هرچه باشد خواندن اين وبلاگ مي تواند براي علاقه مندان به مباحث دارويي خالي از لطف نباشد.
در اين وبلاگ بيش از ده ها دارو معرفي شده است. به عنوان نمونه درمورد داروي «وراپاميل» نوشته شده است: نام ژنتيك: وراپاميل، نام تجاري: ورتب SR، اشكال دارويي: قرص آهسته رهش ۲۴۰ mg، دسته دارويي: بلوك كننده كانال كلسيم، موارد مصرف: كنترل آنژين صدري، كنترل هايپرتانسيون، آريتمي هاي فوق بطني، عوارض جانبي: براديكاردي، بلوك قلبي، نارسايي قلبي، آسيستون گذرا، سردرد، سرگيجه، گرگرفتگي،يبوست «شايع ترين عارضه خارج قلبي» ، تهوع، خستگي، هايپرپلازي لثه، تداخلات دارويي: ديگوكسين، بتابلوكرها، داروهاي ضدآريتمي، داروهاي ضدفشار خون، ديورتيكها، كاربامازپين، ليتيم، داروهاي ضدافسردگي، داروهاي ضد سايكوز، هوشبرها، داروهاي القا و مهاركننده متابوليسم كبدي، شل كننده هاي عضلاني و...
آدرس وبلاگ: rehani.persianblog.com

جايزه  ۲‎/۵ ميليون دلاري براي طراحي فضاپيماي آتي ناسا
ايسنا: مقامات آژانس فضانوردي آمريكا (ناسا) در اقدامي بحث برانگيز از برگزاري رقابتي ۵/۲ ميليون دلاري بين شركت هاي فضايي خصوصي جهت طراحي فضاپيمايي با هدف اعزام فضانورد به ماه در دهه آتي خبر دادند. به گفته شانا دال، معاون مايكل گريفين رييس آژانس فضانوردي آمريكا (ناسا)، مجري اين رقابت جالب علمي- فضايي صندوق Ansari XPRIZE است كه شركت هاي خصوصي را ترغيب كرده است تا به طراحي مدل هاي گوناگون فضاپيما اقدام كنند.
سرمايه گذار اصلي اين صندوق يك خانواده ايراني مقيم آمريكا است كه در سال هاي اخير فعاليت هاي گسترده اي در ترغيب شركت هاي خصوصي به مشاركت در ماموريت هاي فضايي داشته اند. اين خانواده مبتكر جايزه
۱۰ ميليون دلاري X Prize است كه براي طراحان و سازندگان فضاپيماهاي خصوصي كه قابليت پرواز در ارتفاع بيش از ۱۰۰ كيلومتري زمين را داشته باشد در نظر گرفته شده بود.
از سوي ديگر، اين روزها، نام يكي از اعضاي اين خانواده كه مدير يك شركت ارتباطي در آمريكاست، به عنوان نخستين زن گردشگر فضايي جهان در كانون توجه رسانه هاي خبري است. وي قرار است در سال ۲۰۰۷ ميلادي به وسيله يك فضاپيماي سويوز روسيه به ايستگاه فضايي بين المللي اعزام شود.
الكسي كراسنوف متصدي پروازهاي فضايي سرنشين دار آژانس فضايي فدرال روسيه گفت: قراردادهاي اوليه پرواز  وي امضا شده است و وي براي آموزش هاي فضايي آماده مي شود. او كه ۳۸ سال سن دارد، روز جمعه به همراه يك سرمايه دار ژاپني كه در فهرست گردشگران فضايي آتي قرار دارد، بازديدي از فضاپيماي سويوز داشتند.

هند تجهيزات فضايي آمريكا را به سوي ماه مي برد
ايسنا: تجهيزات فضايي آمريكا طي ماموريت فضايي هند به سوي ماه پرتاب خواهند شد. به گفته مقامات رسمي سازمان تحقيقات فضايي هند (ISRO) آژانس فضانوردي آمريكا (ناسا)، يك رادار تركيبي طراحي و ساخته شده در آزمايشگاه فيزيك كاربردي و يك نقشه بردار و معدن شناسي ماه را نيز كه حاصل طراحي و ساخت آزمايشگاه پيش رانش جت آژانس فضانوردي آمريكا (ناسا) است به فضا خواهد برد. اين تجهيزات در قالب ماموريت فضايي Chandrayaan-۱ به سوي ماه پرتاب خواهند شد.
توافق به عمل آمده در خصوص پرتاب اين دو تجهيزات فضانوردي آمريكايي به ماه در نشست مشترك كارگروه همكاري هاي فضايي دو كشور صورت گرفته است. با اين حال توافقنامه اصلي در هفته آتي و در بنگلور هند به امضاي طرفين خواهد رسيد. هيات بلندپايه اي از آژانس فضانوردي آمريكا (ناسا)، به زودي وارد بنگلور هند خواهند شد كه در راس آن مايكل گريفين رييس ناسا حضور داشته و اين توافقنامه را امضاء خواهد كرد. به جز اين تجهيزات فضايي، پنج قلم تجهيزات فضايي هند نيز كه سه مورد از آنها ساخت آژانس فضانوردي اروپا (اسا) هستند به فضا پرتاب خواهند شد. يكي ديگر از اين تجهيزات نيز در آزمايشگاه  فضايي بلغارستان طراحي و ساخته شده است.

جستجو در اينترنت با هوش مصنوعي
گروه علمي فرهنگي _عليرضا سزاوار :كمپاني Esearch به تازگي موتور جستجوگر جديدي را راه اندازي كرده است كه با استفاده از تكنولوژي هوش مصنوعي مي تواند مطالبي كه به طور كامل مرتبط با كليد واژه هاي درخواستي كاربران است را از اينترنت به دست آورد.
اين موتور جستجوگر كه آكونا نام دارد، در حال حاضر به آدرس اينترنتي Acoona.com به راحتي قابل دسترسي است و با استفاده از هوش مصنوعي مفهوم لغات را درك كرده و تلاش مي كند با استفاده از الگوريتم هاي خاصي، مطالب كاملا مرتبط با كليد واژه هاي كاربران از اينترنت به دست آورده و در اختيار آنها قرار دهد. با استفاده از موتور جستجوي آكونا كه برخي ويژگيهاي آن در آينده نزديك راه اندازي خواهد شد، كاربران مي توانند اطلاعات درخواستي خود را از فيلترهايي مانند زمان انتشار مطالب، منابع مورد نظر، كشور و يا شهر و منطقه مورد نظر و يا اسامي افراد سرشناس يادشده در مطالب خبر داده و چكيده مفيدي از اطلاعات مورد نظر خود دست پيدا كنند.
كارشناسان از هم اكنون با توجه به ويژگيها و امتيازات استثنايي اين موتور جستجوگر پيش بيني مي كنند كه اين سرويس بتواند ميليون ها كاربر را به خود جذب نمايد و به رقيبي براي موتور جستجوگر MSN از مايكروسافت و حتي گوگل و ياهو تبديل شود.
منبع: PCmag.com

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
زادبوم
رسانه
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |