چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۱ - May 10, 2006
در صد و سي و هفتمين روز فعاليت سامانه ۱۳۷ اعلام شد:
سامانه «۱۸۸۸» براي نظارت
بر خدمات شهرداري از هفته آينده
گروه شهري: شهرداري تهران درنظر دارد همزمان با روز ارتباطات
(۲۶ ارديبهشت) سامانه نظارتي ۱۸۸۸ را راه اندازي كند.
اين سامانه به گونه اي طراحي شده است كه ضمن برطرف كردن ضعف هاي سامانه ۱۳۷ در اسرع وقت به شكايت هاي شهروندان در اين باره رسيدگي مي كند.
به گزارش همشهري دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران صبح ديروز در دو همايش حاضر شد. نخست همايش نكوداشت يكصد و سي و هفتمين روز فعاليت سامانه ۱۳۷ و پس از آن با ترك تالار ايران زمين واقع در خيابان بهشت به منظور شركت در همايش شناخت فرصت هاي سرمايه گذاري در شهر تهران راهي مركز همايش ها ي كتابخانه ملي در بزرگراه شهيد حقاني شد.قاليباف در تالار ايران زمين وظيفه سامانه ۱۳۷ را انتقال بدون واسطه و بي منت تقاضاهاي شهروندان به مديريت شهري ارزيابي كرد و گفت: درحالي كه ۸۰ كيلومتر شبكه فيبر نوري در مدت ۱۲ سال در شهرداري كشيده شد ما موفق شديم ظرف مدت كمتر از سه ماه ۷۵ كيلومتر ديگر شبكه فيبر نوري در سطح شهرداري هاي مناطق ايجاد كنيم و متعاقب آن تا پايان امسال سامانه ۱۳۷ را قادر سازيم تا تمام ماموريت هاي مربوط به رسيدگي درخواست هاي شهروندان را از طريق ديتا به نواحي مختلف ابلاغ نمايد.
قاليباف از مزاياي اين طرح را افزايش سرعت، دقت و صحت عمل و تزريق نشاط و پويايي به بدنه شهرداري اعلام كرد و گفت: بايد درجهت گسترش ارتباط مستقيم با مردم تلاش كنيم تا مبادا مردم براي انجام كارهاي روزمره خود در شهرداري دچار سرگرداني و اتلاف وقت شوند.
از طرف ديگر قاليباف نقش سامانه ۱۳۷ را شناسايي دقيق مشكلات مردم، كاهش استرس زندگي شهروندي و تنش هاي روحي و رواني مردم اعلام كرد اما تذكر داد علي رغم اينكه ۷۲ درصد از ۲۷۰ هزار پيام تماس شهروندان تهراني با ۱۳۷ اجرايي شده اما هنوز از عملكرد اين سيستم راضي نيستيم به ويژه كه در روزهاي اول راه اندازي اين سيستم شاهد كم كاري و به نوعي از سر باز كردن و پشت گوش انداختن درخواست هاي مردم از سوي اپراتورها بوديم كه اخيرا اين رفتارها پس از برپايي دوره هاي آموزشي فشرده براي اپراتورها برطرف شده است.
قاليباف همچنين از افتتاح سامانه شهرسازي در آينده نزديك خبر داد و گفت:  باتوجه به اين كه ۷۵ درصد مراجعات مردم به شهرداري مربوط به اين معاونت است بايد اين سامانه هرچه سريعتر افتتاح شود كه البته شكل آزمايشي آن در منطقه ۶ درحال اجراست تا بعد از رفع اشكالات احتمالي در تمام مناطق گسترش يابد.
قاليباف از شهرداران مناطق ۲۲ گانه خواست با استفاده از پيام ها، اطلاعات و تحليل هاي موجود در سامانه هاي ۱۳۷ نسبت به شناسايي جنس خواسته ها و معضلات مناطق تحت پوشش خود مطلع شوند و متعاقب آن هدايت نيرو و بودجه دراختيارشان را به سمت خواسته هاي اصلي سوق دهند.
شهردار تهران از كم لطفي برخي مناطق در حق مردم و پايين بودن سرعت عمل سامانه ۱۳۷ در پاسخگويي و رسيدگي به مشكلات مردم گلايه كرد و از معاونت امور مناطق خواست براي حل اين معضل بازديدهاي منطقه اي و نظارت عاليه خود را افزايش دهند.

ارائه خدمات ورزشي نبايد با هدف درآمدزايي باشد:
مصوبه شوراي شهر براي استفاده همگاني
شهروندان از ورزشگاه هاي شهرداري
001899.jpg
گروه شهري: در جلسه ديروز شوراي شهر، لايحه تعادل و ايجاد وحدت رويه در نحوه ارائه خدمات اماكن ورزشي متعلق به شهرداري تهران تصويب و مديريت آنها به شهرداري هاي مناطق بيست ودو گانه واگذار شد.
به گزارش همشهري، شوراي اسلامي شهر تهران، با تصويب اين لايحه اميدوار است از اين پس ارائه خدمات مجموعه هاي ورزشي شهرداري به مردم نه با رويكرد اقتصادي و درآمدزايي، بلكه صرفاً با رويكرد توسعه ورزش همگاني و امكان دسترسي عموم مردم به فضاهاي ورزشي انجام شود.
مهندس  مهدي چمران رئيس شوراي شهر هدف از تصويب اين لايحه را رعايت تعادل نرخ و ارائه ارزان خدمات اماكن ورزشي شهرداري به مردم در راستاي توسعه ورزش همگاني دانست.
وي گفت: ديدگاه شوراي شهر به خدمات ورزشي ديدگاه درآمدزايي براي شهرداري نيست بلكه ديدگاه خدماتي و توسعه ورزش در بين اقشار مختلف جامعه است.
در جلسه ديروز شوراي شهر همچنين يك فوريت لايحه استفساريه ابلاغ دفترچه ارزش معاملاتي سال ۸۴ براي استفاده در سال ۸۵ به تصويب رسيد.
انتقاد از يك آئين نامه دولت
از سوي ديگر رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر با انتقاد از آئين نامه اجرايي تبصره ۱۳ قانون بودجه كل كشور از سوي دولت در ارتباط با اختصاص ۴ ميليارد دلار فاينانس و استفاده از يك ميليارد و ۲۵ ميليون دلار از صندوق ذخيره ارزي براي توسعه حمل و نقل شهري گفت: اين آئين نامه طوري تنظيم شده كه هرگونه سياست گذاري، اولويت بندي و تخصيص اعتبارات مربوطه و اجراي طرحها بايد با نظر نمايندگان ويژه رئيس جمهور انجام شود.
محدودشدن اختيارات شوراها
از سوي ديگر رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر از تهيه پيش نويس اصلاح قانون شوراها در دولت انتقاد كرد و گفت: در اين قانون ۱۱۰ مورد اصلاح بدون حضور شوراهاي شهر و شوراي عالي استانها صورت گرفته است.
وي از رئيس جمهوري  خواست به عنوان عضوي از خانواده بزرگ شوراها از حقوق اين نهاد مردمي دفاع و از محدود شدن اختيارات آنها جلوگيري كند.
تحقيق و تفحص از روابط عمومي شهرداري
از سوي ديگر، زياري رئيس كميسيون شهرسازي در تذكري به هيأت رئيسه شورا از عدم اعلام خبر مربوط به تصويب طرح تحقيق و تفحص از روابط عمومي شهرداري تهران انتقاد كرد.
وي گفت: اين طرح در جلسه روز يكشنبه با ۱۴ رأي به تصويب رسيد ولي خبر آن اعلام نشد. چمران رئيس و سخنگوي شوراي شهر نيز در پاسخ گفت: به دليل اينكه روز يكشنبه نشست خبري نداشتم فرصت براي اعلام مصوبه پيدا نشد ولي به هر حال موضوع تحقيق و تفحص تصويب و ابلاغ شده است.
مصوبات شوراي شهر
در دويست و سي و دومين جلسه علني شوراي شهر تهران، لايحه ايجاد تعادل و وحدت رويه در نحوه ارائه خدمات ورزشي شهر تهران به تصويب رسيد.
براساس ماده واحده اين مصوبه، شهرداري تهران به منظور گسترش ورزش همگاني و خدمات رساني فارغ از نگاه درآمدي موظف است نسبت به طبقه بندي اماكن ورزشي متعلق به خود با لحاظ ميزان كمي و كيفي خدمات ارائه شده در اماكن مذكور و تعيين بهاي خدمات استفاده شهروندان از امكانات و تسهيلات اماكن ورزشي يادشده، متناسب با سطح برخورداري و محروميت محلات مختلف مناطق ۲۲گانه شهر تهران به ميزان حداكثر سرانه هزينه واقعي استفاده هر فرد از هريك از اماكن ورزشي (قيمت تمام شده) تا سطح ۵۰درصد كاهش (به عنوان يارانه) اقدام نمايد. تبصره۱: تعيين سرانه هزينه هاي واقعي استفاده هر فرد از فضاهاي ورزشي متعلق به شهرداري صرفاً هزينه هاي مربوط به خدمات ارائه شده و بازسازي اماكن ورزشي را دربرمي گيرد.تبصره ۲: شهرداري موظف است اعتبارات مربوط به يارانه اماكن ورزشي مذكور را از محل اعتبارات خود تأمين كند. تبصره ۳: با تأكيد بر رويكرد محله محوري در توسعه ورزش همگاني در ارائه خدمات ورزشي در مناطق مختلف، شهرداري تهران موظف است در چارچوب ضوابط و مقررات موضوعه و برنامه هاي اعلامي معاونت فرهنگي و اجتماعي و شركت ورزش نسبت به اعمال مديريت بر اماكن متعلق به خود صرفاً از طريق شهرداري هاي مناطق ۲۲گانه شهر تهران اقدام كند. تبصره ۴: شهرداري موظف است حداكثر ظرف ۳ ماه گزارش مبسوطي درباره طبقه بندي اماكن ورزشي متعلق به خود و نحوه دريافت بهاي خدمات از شهروندان تهراني را به شوراي شهر ارائه كند. شوراي شهر همچنين يك فوريت لايحه استفساريه ابلاغيه دفترچه ارزش بهاي معاملات سال ۸۴ براي استفاده در سال ۸۵ را تصويب كرد.

گزارش شهروند
نه چندان قانوني و معقول
پاركبانها از جمله شخصيت هاي ويژه شهر شده اند.
اغلب جوان هستند و از ظاهرشان برمي آيد كه تحصيلكرده باشند. لباس شان شبيه مأموران انتظامي  است اما ديالوگ هايشان به كارمندان شهرداري بيشتر شباهت دارد. مأمور كاري بسيار دشوار شده اند: وصول پول بابت موضوعي كه پرداخت  كنندگان هنوز از فلسفه آن سر در نياورده اند. قبلاً گفته مي شد اين طرح از آن بابت راه اندازي شده كه مانع تضييع حق مردم توسط مغازه داراني بشود كه حاشيه خيابان را هم بخشي از ملك خود مي  دانند و صبح تا شب خودروي خود را در آن پارك مي كنند و بي آنكه هزينه اي از اين بابت بپردازند، بخشي از فضاي عمومي خيابان را از دسترس ديگران خارج مي كنند.
پاركبانها فراخوانده شدند تا داد مردم از اين دسته از مغازه داران بستانند. اما به نظر مي رسد اكنون گروهي نيز لازم است كه داد مردم از خود پاركبانان بستانند. براي مثال شما لحظه اي مقابل يك كيوسك روزنامه فروشي توقف مي كنيد براي خريدن يك روزنامه همشهري. خود روزنامه را ۵۰ تومان مي خريد، كل مدت توقف شما براي خريد روزنامه هم قطعاً كمتر از ۵ دقيقه است. اما پاركبان محترم اصرار مي كند كه براي همين ۵ دقيقه هم يا ۱۲۵ تومان بپردازيد يا برگ جريمه را در اختيار بگيريد! شما صميمانه توضيح مي دهيد كه قاعدتاً پرداخت حق الپارك! فقط بايد شامل توقف هاي بيشتر از نيم ساعت باشد،  اما ايشان براي شما توضيح مي دهند كه ۱۲۵ تومان كمتر از ۱۵ هزار تومان است و اگر حتي براي همان چند دقيقه هم مبلغ مذكور را نپردازيد مشمول جريمه پارك خودرو در مكان غيرمجاز خواهيد بود. و در نهايت اگر شما يك شهروند مدني باشيد مبلغ مذكور را مي پردازيد، اگر نه هم كه كار شما به دست به يقه شدن با پاركبان زحمتكش مي انجامد، صحنه اي كه گاه به گاه در حاشيه خيابانها شاهد آن هستيم. اينكه طرح پاركبان چاره اي براي بهره برداري عادلانه همه مردم از حاشيه خيابانها بوده يا راهي براي درآمدزايي، البته موضوع مناقشه برانگيزي است. نگارنده اصل طرح را برآمده از انگاره اول و شيوه اجراي آن را عمدتاً منطبق بر گمان دوم مي داند. اما نكته مهم اين است كه در همه جاي دنيا پاركباني حاشيه خيابان به دستگاه هاي ويژه اين كار سپرده شده و در هيچ كجاي دنيا به محض توقف در جايي از خيابان ولو براي پرسيدن يك آدرس فردي دوان دوان به قصد گرفتن پول به سراغ شما نمي آيد. ممكن است گفته شود كه با توجه به بحران اشتغال در ايران اتفاقاً طرح پاركبان ايده بدي براي ايجاد انبوهي فرصت هاي شغلي تازه نبوده است. كه تصور چندان غلطي هم نيست، چون اين طرح اگر براي عامه شهروندان آب نداشته، براي متوليان آن قطعاً نان داشته است، اما فراموش نكنيم كه انسان انسان است و ماشين،  ماشين، و كاري را كه يك دستگاه كوچك صد هزار توماني (پاركومتر) منطقي تر و منظم  تر مي تواند انجام بدهد نبايد به يك انسان عاقل و بالغ و تحصيلكرده سپرد كه قطعاً مي تواند هزار كار مفيدتر انجام دهد.

اراضي اطراف ايستگاه هاي مترو ساماندهي مي شود
گروه شهري : با هدف ساماندهي نواحي و اراضي اطراف ايستگاه هاي مترو، مجتمع هايي با كاربري هاي خدماتي، اداري، تجاري، فرهنگي، ورزشي و مسكوني در محيط اطراف و مجاور ايستگاه هاي مترو احداث مي گردند.
مهندس محمدمهدي خورسندنيا، مديرعامل شركت توسعه مجتمع هاي ايستگاهي تهران و حومه كه در حاشيه همايش يك روزه شناخت فرصت هاي سرمايه گذاري در شهر تهران سخن مي گفت با بيان اين مطلب اظهار داشت: شبكه هاي مترو در حقيقت محركه مهمي در توسعه و اصلاح ساختار شهري به شمار مي آيند كه بي ترديد مي توانيم از طريق تلفيق حمل و نقل ريلي و كاربري اراضي اطراف مسير و ايستگاه هاي مترو به توسعه موزون و پايدار نواحي شهري همزمان با توسعه مترو برسيم.مهندس خورسندنيا با اشاره به اين مهم كه مترو به جهت پايداري و ويژگيهاي خاص به عنوان ستون فقرات حمل و نقل در كلان شهرها محسوب مي شود، تصريح كرد: مجتمع هاي ايستگاهي نمونه اي از تلفيق كاربري زمين و حمل و نقل ريلي است كه افزايش تعداد و سرانه سطوح فرهنگي، ورزشي، خدماتي و فعاليتهاي تجاري و نيز ايجاد مطلوبيت بيشتر براي زندگي در مناطق مجاور و نيز امكان نوسازي و مقاوم سازي بناها در مقابل بلاياي طبيعي و در نتيجه ارتقاي كيفيت محيط زيست شهري از جمله تاثيرات مثبت آن در بعد برنامه ريزي شهري و شهرسازي است.وي در بخش ديگري از سخنان خود با تاكيد بر اهميت مديريت تقاضاي حمل و نقل در كاهش و رفع مشكلات ترافيك افزود: كاهش حجم سفرها، ايجاد زمينه تسهيل مديريت تقاضاي حمل و نقل، امكان بيشتر در انتخاب وسيله نقليه، افزايش ميزان دسترسي و ترويج و گسترش فرهنگ پياده روي و استفاده از دوچرخه از ديگر اهداف مهمي است كه در اجراي طرح ايجاد مجتمع هاي ايستگاهي دنبال مي شود.

اصلاح هندسي ۶۰ تقاطع
سما: با اجراي ۶۰ مورد اصلاح هندسي در مدت ۶ ماه اخير و با بيش از۵/۱ برابر رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ركورد اصلاحات هندسي در تهران شكسته شد.
اجراي اين حجم عمليات عمراني و اين تعداد اصلاحات هندسي در شبكه معابر تهران طي سال هاي اخير سابقه نداشته است.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با تاكيد بر دو مقوله «دقت» و «سرعت» در اجراي پروژه هاي عمران شهري، اظهار كرد: انجام مطالعات دقيق كارشناسي براي هريك از اصلاحات به عمل آمده در كنار حداكثر سرعت در عمليات اجرايي به منظور حداقل مشكل اختلال مقطعي در ترافيك، دو مولفه اي به شمار مي آيند كه در انجام پروژه هاي ترافيكي مورد توجه قرار گرفته اند.
مهندس مهرداد تقي زاده «روان سازي» و «ايمن سازي» ترافيك را دو تاثير مهم اجراي اصلاحات هندسي برشمرد و تصريح كرد: كاهش تاخير در حركات وسايل نقليه و رواني ترافيك و بهبود سطح سرويس و كاهش تصادفات از ديگر اثرات مثبت اين اقدام به شمار مي آيد.
معاون شهردار تهران ايجاد تسهيلات عبوري براي عابرين پياده و معلولان و جانبازان با هدف پيوستگي در سطح معابر به ويژه در تقاطع ها را از جمله نتايج اجراي اصلاحات هندسي عنوان كرد .
تعدادي از اصلاحات هندسي انجام شده در مناطق يك تا بيست و دو به شرح زير اعلام شده است:
ميدان اخگري، تقاطع پاسداران- رضايي، احداث ميدان دريا، رمپ همت غرب به حقاني جنوب، دوربرگردان هاي بزرگراه باقري، احداث ميدان در تقاطع عدل- گلستان، تقاطع الوند- زاگرس، تقاطع قدوسي- گوهري، فاز يك ترمينال استاد معين، تقاطع استاد معين- نهر فيروزآباد، خيابان امام خميني (ره)- از رودكي تا پل نواب، سه راه آزمايش، ميدان شهيد محلاتي، دوربرگردان  تقاطع خيابان امام سجاد (ع) با بزرگراه امام رضا(ع)، تقاطع شيرمحمدي- خالقي پور، تقاطع بهار- معلم-رضايي، دوربرگردان جوانه، پهلوگاه ايستگاه اتوبوس در خيابان قم، بزرگراه مخصوص _ تقاطع گل ها، تقاطع هاي سه راه دهكده و سه راه استاديوم و بلوار شرقي استاديوم آزادي.

نگاه
001896.jpg
داود كاظمي

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
رسانه
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |