چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۱ - May 10, 2006
مديركل دفتر آسيب ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي خبر داد:
مركز اورژانس اجتماعي در ۲۰ استان كشور
راه اندازي مي شود
ايسنا: مديركل دفتر آسيب ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي اعلام كرد: مركز اورژانس اجتماعي (خط تلفن ۱۲۳) تا پايان سال با ۴۱۰ ميليون تومان اعتبار در ۲۰ استان كشور راه اندازي خواهد شد.
دكتر صمدي ديروز در بازديد از مركز مداخله در بحران شهيد نواب صفوي افزود: مراكز اورژانس اجتماعي به عنوان مركز ستادي موارد كودك آزاري، همسرآزاري، خشونتهاي خانگي و ساير آسيبهاي اجتماعي را مورد شناسايي و پيگيري قرار مي دهند.
وي تصريح كرد: هم اكنون در چهار استان كشور شامل تهران، مشهد، شيراز و اصفهان خط تلفن اورژانس اجتماعي راه اندازي شده است كه به زودي اين خط در استان خوزستان نيز افتتاح خواهد شد.
صمدي خبر داد: در تلاشيم تا با تجهيز خط ۱۲۳ علاوه بر موارد اورژانسي تمام فوريتهاي بهزيستي را از طريق اين خط شناسايي و مورد پيگيري قرار دهيم كه از آن جمله امور توانبخشي، پيشگيري و فرهنگي است.
دكتر رضايي فر، معاون دفتر آسيب ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي نيز با اشاره به آمار موارد شناسايي شده و مورد پيگيري قرار گرفته از سوي خط تلفن ۱۲۳ در كل كشور از ابتداي فعاليت (بهمن ماه ۱۳۸۳) تا پايان فروردين ۱۳۸۵ گفت: در اين مدت از مجموع ۶۴۰ مورد تماس قابل پيگيري تا ۱۷۸ مورد كودك آزاري، ۶۸ مورد همسرآزاري، ۳ مورد سالمندآزاري، ۶۳ مورد خشونتهاي خانوادگي، ۶ مورد اقدام به خودكشي، ۱۲ مورد رانده شدن از منزل، ۳ مورد فرار از منزل، دو مورد تعرض و تجاوز جنسي و ۵ مورد بلامكاني گزارش و مورد پيگيري قرار گرفته است.
وي همچنين اظهار كرد: در سال ۱۳۸۳ ، ۷۹۹ مورد دختر فراري توسط مراكز مداخله در بحران جذب و ساماندهي شدند كه اين تعداد در سال گذشته به ۵۶۵ مورد كاهش يافته است.
وي همچنين خاطرنشان كرد: هم اكنون ۵ مركز مداخله در بحران در تهران وجود دارد كه هركدام به طور متوسط ظرفيت نگهداري و اقامت براي ۲۰ نفر را دارند.
مريم حسيني، مدير مركز مداخله در بحران شهيد نواب صفوي نيز با اشاره به روند فعاليت در اين مركز اظهار كرد: در طول شبانه روز خط تلفن ۱۲۳ در سه شيفت كاري كارشناسان، مددكاران و روانشناسان ضمن مشاوره و ... به سئوالات پاسخ مي دهند كه در درجه اول سعي مي شود مشكل به صورت تلفني رفع شود ولي چنانچه موضوع نيازمند پيگيريهاي بيشتر باشد پذيرش جهت خدمات اورژانس اجتماعي صورت مي گيرد و موضوع توسط اورژانس اجتماعي مورد پيگيري قرار مي گيرد.
وي افزود: پس از اعزام مددكار يا روانشناس به محل در صورت حاد بودن مورد گزارش شده موضوع در محل از طريق مشاوره يا مددكاري حل شده و يا در صورت نياز به پيگيريهاي حقوقي و قانوني به مراجع انتظامي و قانوني ارجاع مي شود.
حسيني يادآور شد: كودك آزاري از ديد ما در صورت تكرار نيازمند پيگيري است.
وي همچنين با اشاره به همكاري مناسب قوه  قضاييه با سازمان بهزيستي و مراكز مداخله در بحران اين سازمان افزود: سازمان بهزيستي به عنوان مدعي العموم مي تواند موارد كودك آزاري را مورد پيگيري قانوني قرار دهد چراكه كودك آزاري از جمله جرمهاي عمومي بوده و نياز به شاكي خصوصي ندارد.
مدير مركز مداخله در بحران شهيد نواب صفوي با اشاره به اينكه حادترين موارد كودك آزاري از نوع جدي هستند افزود: متأسفانه اغلب كودك آزاري ها از سوي نزديكان و در پي ناآگاهي آنها رخ مي دهد چنانكه در يكي از موارد كودك آزاري شاهد بوديم كه پدري به دليل اينكه فرزندش ۱۹ گرفته بود به طرز شديدي او را مورد ضرب و شتم قرار داده بود كه پس از پيگيريهاي قانوني مشخص شد پدر تنبيه كودك را نوعي دلسوزي مي دانسته است.

هيأت هاي نظارت و منصفه مطبوعات جلسه مشترك تشكيل دادند
گزارش نقاط قوت و ضعف نمايشگاه
مطبوعات به رئيس جمهور ارائه مي شود
001902.jpg
يادي از لنز سوخته و پركشيده
هنوز يادمان نرفته است چه شوق انگيز و مسئوليت شناس سال پيش بر پيشخوان غرفه همشهري ايستاده و به پرسش هاي بازديدكنندگان نمايشگاه مطبوعات پاسخ مي گفت.
امسال كه همسرش با شايان و پرنيان به غرفه همشهري آمدند تا شميم روح افزاي حضورش را نظاره كنند، بغض همكارانش تركيد و او را به خاطر آوردند كه چگونه عشق به كار و دلدادگي از براي خانواده و همكاران در وجودش هميشه و همه وقت فروزان و جاودان بود.
شهيد كربلايي احمد اگر چه امسال در غرفه مطبوعات نبود تا بار ديگر با وجودش عطر اخلاص، پايمردي، آزادگي و مسئوليت شناسي به بازديدكنندگان هديه كند اما تصاوير نقش بسته اش بر جاي جاي غرفه همشهري و پرواز غم انگيزش با ۱۳۰ - C براي هميشه در خاطره ها جاويد و ماندگارند.

گروه اجتماعي: جلسه مشترك اعضاي نظارت بر مطبوعات و هيأت منصفه در حاشيه سيزدهمين نمايشگاه مطبوعات با حضور اكثريت اعضا برگزار شد.
علاءالدين ظهوريان، مديركل مطبوعات و خبرگزاري هاي داخلي در گفتگو با ستاد خبري سيزدهمين نمايشگاه مطبوعات با بيان اين مطلب گفت: اين دومين نشست مشترك هيات نظارت بر مطبوعات با اعضاي هيات منصفه بود.
وي اظهار داشت: در اين جلسه مسائل و مشكلات مطبوعات، كاستي هاي قانوني و اتفاق نظر در رويه بين هيات نظارت و منصفه مورد هم انديشي قرار گرفت.
از سوي ديگر، رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي كشور در بازديد از سيزدهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري ها گفت: پس از برآورد نقاط مثبت و منفي نمايشگاه گزارشي به رئيس جمهور ارائه خواهد شد تا وضعيت فرهنگ مكتوب كشور به طور دقيق تري مورد بررسي قرار گيرد.
به گزارش ستاد خبري سيزدهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري ها، علي اكبر اشعري گفت: برگزاركنندگان نمايشگاه عكس رويدادهاي خبري سال ۸۴ شايسته تقدير هستند.
وي افزود: برگزاري نمايشگاه هاي عكس كنار نمايشگاه مطبوعات موجب شد امسال بسياري از اين بخش بازديد داشته باشند.
وي پيشنهاد داد: درصورتي كه تصاوير ارائه شده در نمايشگاه عكس مطبوعات در قالب آلبوم به چاپ برسد، به طور قطع با استقبال همگان روبه رو خواهد شد.
اشعري با اشاره به كيفيت برگزاري سيزدهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري ها، گفت: در نمايشگاه سال آينده مطبوعات، كيفيت عملكرد و سياستگذاري مديران اين حوزه قابل ارزيابي است، زيرا نمايشگاه امسال انعكاس دهنده فعاليت مسئولان سال گذشته است.
مشاور فرهنگي رئيس جمهور همچنين برگزاري مستقل نمايشگاه مطبوعات از نمايشگاه كتاب را اقدامي مؤثر خواند و ادامه داد، ادغام نمايشگاه كتاب و مطبوعات مربوط به دوراني بود كه مطبوعات كشور ما با اقبال چنداني روبه رو نبودند، اما امروز كه آنها مخاطب خاص خود را پيدا كرده و از مهجوريت خارج شده اند بهتر است براي جذب مخاطبان ويژه، اين نمايشگاه به طور مستقل برگزار شود.

برداشت بعدي...!-علي درويش
* طرف «خودگذشتگي» را با «خودكشي» اشتباه گرفته بود!
* «شايعه» از شكم «شايد» سزارين مي شود!
* كسي كه «تمام» را مي خواهد «تنها» مي ماند!
* گذشته را «بازبيني» كن، آينده را «ارزيابي» تا اكنون را «ارزان» از دست ندهي.

اخبار كوتاه از خانه ملت
قرائت گزارش
سيد محمود ابطحي نماينده خميني شهر در تذكر آيين نامه اي خواستار قرائت گزارش عملكرد ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي شد و گفت: با گذشت ۵ سال از زمان صدور فرمان هشت ماده اي مقام معظم رهبري مبني بر مبارزه با مفاسد اقتصادي هيچ عملكرد مثبتي از ستادي كه در آن زمان براي مبارزه با مفاسد اقتصادي تشكيل شد وجود نداشته است.
استيضاح هيأت رئيسه
حداد عادل در پاسخ به تذكر اعلمي نماينده تبريز خطاب به هيات رئيسه مبني بر تشكيل هيات رسيدگي به عملكرد هيات رئيسه گفت: همه ما مي دانيم كه آقاي اعلمي به دنبال استيضاح هيات رئيسه طبق ماده ۲۵ آيين نامه داخلي هستند.
وي افزود: «از آنجا كه ما موظف به اجراي قانون هستيم هر وقت نامه اي با حداقل ۲۵ امضا بياوريد بعد از ۳ روز جلسه موردنظر شما تشكيل خواهد شد.
حداد عادل در پاسخ به اعتراض اعلمي مبني بر تسليم نامه قبلي با ۵۲ امضاء گفت:  هيچ وقت نامه شما به حدنصاب نرسيده بود. از شما نمايندگان مي خواهم يا نامه هاي آقاي اعلمي را امضا نكنيد يا اگر امضا مي كنيد به هيچ وجه امضاهايتان را پس نگيريد تا ما زير سؤال نرويم.
تنها ۶۱ مصوبه
بيژن شهبازخاني نماينده ملاير گفت: مصوبات دولت پس از تصويب براي تطبيق با قوانين عادي بايد به مجلس فرستاده شود ولي متاسفانه تاكنون با وجود بيش از هزار مصوبه استاني تنها ۶۱ مصوبه به هيات تطبيق قوانين رسيده است.
تأثيرگذاري اتمي
حميدرضا آصفي سخنگوي وزارت امورخارجه گفت:  نامه احمدي نژاد به بوش با هدف تاثيرگذاري در پرونده هسته اي كشورمان به رشته تحرير در نيامده بلكه ايران به دنبال حل اين مساله از طريق منطق و استدلال هاي حقوقي و قانوني است.
مشورت با رئيس جمهور
احمد توكلي نماينده تهران و عضو ائتلاف آبادگران با اشاره به پيشنهاد خود در خصوص مشاوره احمدي نژاد با رؤساي جمهور و نخست وزيران قبل از وي پيرامون مسايل هسته اي گفت: مشورت با آنان منجر به تصميم مناسبي از سوي سران خواهد شد و هرچه مسئله ملي تر باشد بايد تصميم گيري درباره آن فراگيرتر باشد.
وي از اظهارنظر در مورد نامه احمدي نژاد به بوش خودداري كرد و گفت: تا از محتواي نامه خبر نداشته باشيم نمي توان در مورد آن اظهارنظر كرد.
ادامه بررسي
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز خود به ادامه بررسي طرح جامع كنترل و مبارزه ملي با دخانيات پرداخته و بخش ديگري از مواد اين طرح را به تصويب رساندند.
ادامه سؤال
محمدحسين نژاد فلاح نماينده طالقان در جلسه علني ديروز مجلس شوراي اسلامي از اظهارات وزير مسكن و شهرسازي در خصوص فعاليت هاي غيرقانوني يكي از زمين خواران غرب تهران قانع نشد و سئوال براي بررسي بيشتر به كميسيون مربوطه ارجاع شد.

گفته مي شود...
ادعاي جديد آلماني ها!
خبرگزاري آلماني «د.پ.آ» ادعا كرد: يك مهندس آلماني به نام «كوتهارد لرش» قصد همكاري با ايران در رابطه با برنامه هسته اي را داشته است. دادگاه مانهايم در حال حاضر مهندس لرش را به اتهام نقض قانون و مقررات صادرات اقتصادي محاكمه مي كند.
القاعده، شاخه فلسطين
يك گروه وابسته به القاعده روز دوشنبه طي بيانيه اي موجوديت خود را در سرزمينهاي اشغالي فلسطين مطرح كرد. در اين بيانيه كه به عنوان «ارتش اسلامي قدس، تشكيلات القاعده در سرزمين جهاد» منتشر شده، آمده است كه تشكيل اين ارتش اسلامي در پاسخ به فرمان بن لادن و ديگر فرماندهان ارتش القاعده جهت مبارزه با اشغالگران متجاوز صورت گرفته است.
احمدي نژاد، مبلغ مذهبي است
جميل الذبياني نويسنده معروف عرب در مقاله اي نوشت: احمدي نژاد يك رهبر سياسي يا فرمانده نظامي نيست بلكه مبلغ مذهبي است. در اين مقاله كه در روزنامه الحيات منتشر شده آمده است احمد ي نژاد به عنوان يك مبلغ براي صدور انقلاب امام خميني و گسترش آن در منطقه و محو فقر تلاش مي كند.
نگران نباشيد
در حالي كه طي يكي دو سال گذشته آسمان برخي شهرهاي ايران به ويژه مناطق مرزي شاهد ظهور پديده اي به نام اشياي نوراني بوده كه عده اي آنها را هواپيماهاي بدون سرنشين جاسوسي مي دانستند، اكنون وزارت دفاع انگليس با اعلام نتايج تحقيقات خود، اظهار كرده كه اين اشياء ترسي ندارد.
وزارت دفاع انگليس، نتايج تحقيقات محرمانه اي را كه در دسامبر ۲۰۰۰ كامل شده بود منتشر كرد كه هيچ اثري از «بشقاب پرنده» و يا اشياي پرنده نوراني ناشناخته در آنها نبوده و آنها را تنها يك پديده طبيعي مي داند.
اين گزارش همچنين مي افزايد: هيچ مدركي وجود ندارد كه اين پديده ها خصومت  آميز بوده و تحت كنترل باشند، بلكه تنها نيروهاي فيزيكي طبيعي هستند.
آخرين اخبار از زاهدان
دو تن از افرادي كه در فاجعه تروريستي تاسوكي مشاركت داشته اند در مرز زابل _ افغانستان دستگير شده اند. بنابر گزارش انتخاب، هنوز اين خبر از سوي مقامات و منابع مستقل تأييد نشده اما شنيده ها در سطح شهرستان زابل حاكي است كه اين دو تن كه از همكاران عبدالمالك ريگي هستند كه در پي ريزي و انجام فاجعه تروريستي تاسوكي نقش هايي داشته اند و از همكاران نزديك عبدالمالك به شمار مي روند.

آغاز نشست گروه دي هشت
واحد مركزي خبر: نشست سالانه گروه كشورهاي درحال توسعه (دي هشت) با شركت مقامات هفت كشور مسلمان و نيجريه سه شنبه در بالي اندونزي آغاز به كار كرد.
محور نشست افتتاحيه كشورهاي عضو عمدتا تعيين دستور كار نشست آخر هفته با حضور سران اين كشورهاست. انتظار مي رود اين مقامات درخصوص گسترش مناسبات تجاري و بازرگاني و تصويب توليد صلح آميز برق هسته اي به توافق برسند.
در اين نشست سران كشورها يا نمايندگان ارشد بنگلادش مصر ، ايران، مالزي ، نيجريه ، پاكستان تركيه و اندونزي حضور دارند.
قرار است احمدي نژاد در سفر به اندونزي در پنجمين اجلا س دي ۸ در جزيره بالي اندونزي شركت كند.
هم اكنون رياست گروه دي ۸ بر عهده ايران است و در اين اجلا س رياست اين گروه به اندونزي براي مدت دو سال تا آخر سال ۲۰۰۷ منتقل مي شود.
گروه دي ۸ در سال ۱۹۹۷ براي افزايش مبادلا ت تجاري بين كشورهاي ايران ، نيجريه ، مالزي ، پاكستان ، اندونزي ، بنگلا دش ، تركيه و مصر ايجاد شد و در پنجمين اجلا س آن رؤساي جمهور هفت كشور ايران ، نيجريه ، مالزي ، پاكستان ، اندونزي ، بنگلا دش و تركيه شركت مي كنند. مصر نيز در اين اجلا س در سطح وزير شركت خواهد داشت.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
رسانه
حوادث
خارجي
سياسي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |