چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۱ - May 10, 2006
مذاكرات نهايي براي تشكيل كابينه عراق
001908.jpg
گروه سياسي خارجي: سرانجام پس از مذاكرات فشرده ميان فراكسيونهاي مختلف پارلمان عراق بر سر تعيين وزراي دولت نوري مالكي، ديروز نخست وزير عراق اعلام كرد كه تا پايان هفته جاري (پنجشنبه) كابينه خود را معرفي مي كند. مالكي با بيان اين كه برسر اكثر پست هاي اصلي توافق صورت گرفته است گفت نامزدهاي خود براي وزارتخانه هاي كليدي و مهم يعني، وزارت كشور، وزارت دفاع، وزارت نفت، وزارت دارايي و وزارت امور خارجه عراق را انتخاب كرده است.
وزارتخانه هاي مذكور به ويژه دو وزارتخانه دفاع و كشور از جمله مسايل مورد مناقشه ميان فراكسيون هاي مجلس عراق بود. همه گروه هاي سياسي عراق بيم آن داشتند كه وزراي اين دو وزارتخانه با گرايش هاي قوي و مذهبي خود موجب افزايش تنش ها و منازعات دو كشور شوند. به همين جهت يكي از دعواهاي اصلي ميان دولت سابق عراق به نخست وزيري ابراهيم جعفري با رئيس جمهور و ديگر گروه هاي مؤثر عراق برسر همين موضوع بود. موضوعي كه سرانجام به حذف نام جعفري از نامزدي پست نخست وزيري در دوره جديد انجاميد. مالكي براي رفع هرگونه شائبه اي در اين خصوص طي سخنان خود بارها تأكيد كرد دولت  وي مطلقاً رويكرد طايفه اي و حزبي نخواهد داشت و دولتي فراگير و ملي خواهد بود.نوري مالكي نخست وزير عراق در اين كنفرانس مطبوعاتي همچنين در خصوص اولويت هاي دولتش گفت: بررسي اوضاع امنيتي، مبارزه با فساد اداري و خدمت رساني به مردم جزو اولويت هاي دولت است او در همين حال تأكيد كرد كه ارائه اين خدمات تا زمان حضور تروريست ها ممكن نيست.
مالكي دراين سخنراني همچنين از مذاكراتش با افسران ارشد خبر داد و تلويحاً گفت كه با مشاوره با آنها به انتخاب وزراي دفاع و كشور دست زده است.
وي در ادامه درخصوص انحلال شبه نظاميان متعلق به گروههاي سياسي عراق گفت: به موجب توافقات صورت گرفته سعي مي كنيم تا با درنظرگرفتن سازوكارهاي مشخص به حل اين مسئله بپردازيم.
به اين ترتيب مشخص شد كه مالكي هنوز نتوانسته است نظر سالم همه گروه هاي سياسي عراق به ويژه فراكسيون كردها را براي انحلال بازوهاي نظامي خود جلب كند.
احتمال كناره گيري جبهه توافق اهل تسنن
در شرايطي كه مالكي خبر از انتخاب وزير دفاع خود داده خلف العليان عضو جبهه توافق عراق گفت: در صورتي كه با نامزدي يكي از اعضاي اين جبهه براي پست وزارت دفاع موافقت نشود، به طور كامل از روند سياسي كناره گيري خواهد كرد. العليان خبر از انصراف خود داد اما اين هشدار مي تواند به منزله خروج جبهه توافق از ائتلاف باشد. جبهه مذكور ۴۴ عضو در پارلمان دارد كه به گفته العليان در صورت عدم موافقت با نامزدهايشان براي پست وزارت دفاع استعفا خواهند داد.
در همين حال خبرگزاري عراق اعلام كرد احتمالاً نامزد مالكي براي پست دفاع، حاجم الحسيني رئيس سابق پارلمان عراق و عضو فهرست  العراقيه وابسته به اياد علاوي است.
سفر قريب الوقوع بوش به عراق
يك نشريه فلسطيني از سفر قريب الوقوع رئيس جمهور آمريكا و وزير دفاع اين كشور به عراق خبر داد.نشريه المنار چاپ بيت المقدس در جديد ترين شماره خود نوشت: «جورج بوش و دونالد رامسفلد به زودي به بغداد سفر مي كنند زيرا مسائل بسيار مهمي وجود دارد كه اقتضا مي كند بوش در بغداد حضور داشته باشد.»
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از المنار، سه تن از مقام هاي بلندپايه آمريكا از جمله رئيس برنامه ريزي وزارت دفاع، دستيار اول رئيس ستاد مشترك ارتش و يك ديپلمات بلندپايه آمريكا به طور مخفيانه وارد عراق شدند.
اين منابع گفتند: «اين هيأت بلندپايه آمريكايي كه به طور سري وارد عراق شده نشست هاي بسيار مهم و مستمري را با فرماندهان نظامي و مقام هاي امنيتي آمريكايي برگزار كرده است.»
۸ كشته و مجروح در فلوجه
ديروز در حمله افراد مسلح به يك مركز امنيتي در فلوجه، پنج سرباز عراقي كشته و سه تن ديگر مجروح شدند. در شمال شرقي بغداد نيز انفجار يك بمب منجر به مرگ دو غيرنظامي و جراحت چهار مأمور پليس شد.
منابع امنيتي عراق ديروز نيز از كشف تعدادي جسد در جنوب بغداد خبر دادند.به گزارش خبرگزاري فرانسه، پليس شهر كوت موفق به كشف اجساد بدون سر سه سرباز عراقي در رود المامل در نزديكي حله شد.
در همين حال منابع اطلاع رساني عراق خبر دادند كه با كشته شدن شش خبرنگار در هفته گذشته تعداد مقتولين رسانه  اي در عراق از زمان اشغال اين كشور به ۱۱۵ نفر رسيد.

چرا استراو بركنار شد؟
«بهترين شرايط ما وقتي است كه جسور باشيم.» اين عبارت هميشگي توني بلر است.با تكيه بر همين حرف بود كه بعد از چند رسوايي و نتايج ضعيف انتخابات محلي دست به تغييرات گسترده در كابينه زد. مهمترين جابه جايي كه در تركيب كابينه صورت گرفت، بركناري جان پريسكات و جك استراو بود. پريسكات سمت معاونت خود را حفظ كرد اما مسئوليت هاي دپارتماني را از دست داد. استراو هم از وزارت خارجه بركنار شد و مسئوليت اداره مجلس عوام را به عهده گرفت.
چارلز كلارك وزير كشور هم در ميان جابه جايي هاي كابينه بود.
اما پر سر و صدا ترين اين جابه جايي ها بركناري استراو بود. شايد يكي از دلايل اين كار نزديكي او با گوردون براون جانشين احتمالي و در انتظار بلر براي پست نخست وزيري باشد. استراو وزيري تاثيرگذار با روابطي خوب در واشنگتن و پايتخت هاي اروپايي بود. جانشين او مارگارت بكت است كه پيش از اين در دولت بلر پست وزارت محيط زيست را به عهده داشت و طبيعتا پيشينه اي در سياست خارجي ندارد.
يك منبع خبري در داونينگ استريت مي گويد، بلر با انتصاب بكت قصد داشت به او پاداش بدهد. استراو پنج سال بود كه در اين سمت حضور داشت و رياست مجلس عوام از برنامه هاي آينده اش بود. اما به اين زودي نمي خواست وزارت خارجه را واگذار كند.
اين منبع خبري مي گويد، شغل جديد استراو هم جايگاه كم اهميتي نيست.
او در اين سمت وظيفه پاكسازي نظام مالي انتخابات و كمك هاي مالي به آن و به پايان رساندن اصلاحات مجلس لردها را به عهده دارد.
اما بسياري از افراد درون دولت انگليس بر اين باورند كه بلر با اين كار قصد دارد بخشي از اختيارات وزارت خارجه را به ويژه در حوزه مربوط به اروپا سلب كند. اين فرضيه به گمانه زني هاي اخير درباره تلاش بلر براي تقويت و افزايش اختيارات دفتر نخست وزير دامن مي زند. اخيرا در لندن زمزمه هايي شنيده مي شود حاكي از اينكه بلر قصد دارد با تقويت اختيارات خود، دست خود را در انجام كارهايي كه بتواند ميراث آبرومندي برايش به جا بگذارد، باز نگه دارد.
اما به گفته يكي از افراد قديمي درون حزب كارگر، يكي ديگر از دلايل بركناري استراو از سوي بلر رويكرد نرم و ميانه روي او نسبت به ايران بوده است.
بلر وعده داده كه اين دوره از قدرت كناره گيري كرده و ديگر نخست وزير نخواهد بود. اما تغييراتي كه اخيرا در كابينه انجام داده نشان از عكس اين تصميم دارد.
او مي خواهد تا حداكثر زمان ممكن در ساختمان شماره ۱۰ «داونينگ استريت» بماند.
تايم _ ترجمه: نيلوفر قديري

درگيري هاي داخلي و تحريم هاي خارجي، دولت فلسطين را تهديد مي كند
دور تازه درگيري بين نيروهاي حماس و فتح
گروه سياسي خارجي: در حالي كه دولت فلسطين درگير تحريم شديد اقتصادي است و در شرايطي كه هر روز نيروهاي نظامي تل آويو به شهرها و مناطق اين سرزمين يورش مي برند، درگيري مسلحانه ميان نيروهاي دو جنبش بزرگ فلسطيني يعني فتح و حماس، دولت اسماعيل هنيه را با چالش هاي جدي مواجه كرده است.
در پي درگيري هاي روز دوشنبه ميان اعضاي مسلح اين دو جنبش كه به كشته و زخمي شدن تعدادي از نيروهاي دو طرف منجر شد، ديروز بار ديگر اين درگيري ها ادامه يافت كه حاصل آن مجروح شدن ۹ نفر در غزه بود. در اين ميان آنچه كه بيشتر مورد اهميت است جراحت ۵ كودك دبستاني است كه هنگام عزيمت به مدرسه مورد اصابت گلوله قرار گرفتند.
اين وقايع اسماعيل هنيه نخست وزير فلسطين را واداشت تا ديروز رسماً از دو طرف فلسطيني دعوت به مذاكره كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه هنيه در غزه اعلام كرد كه از رهبران فتح و حماس كه خود از اعضاي بلندپايه آن است درخواست كرده تا با نظارت و مشاركت وي جلسه اي تشكيل دهند تا به طريقي منازعات و تنش هاي اخير غزه به پايان برسد .وي در اين سخنراني كه براي جمعي از دانشجويان ايراد كرد گفت: خون فلسطينيان خط قرمز است و سلاح فلسطيني ها نبايد به سوي ديگر فلسطيني ها شليك كند.درگيري دو طرف تاكنون سه كشته و افزون بر ۳۰ مجروح داشته است.
به موازات اظهارات هنيه، ديروز سامي ابوزهري سخنگوي حماس در غزه در آستانه برگزاري نشست ميانجي گران كميته كاري چهارجانبه در خصوص طرح نقشه راه و اوضاع بحراني فلسطين به واسطه محاصره اقتصادي گفت: ما هر لحظه منتظر انفجار در فضاي موجود فلسطين هستيم. ابوزهري با بيان اين كه دولت حماس حتي اگر شكست هم بخورد چيزي را از دست نداده است گفت: اما فشار عليه حماس مي تواند موجب تشديد خشم جهان عرب عليه غرب شود.
هنيه نيز به عنوان نخست وزير دولت خودگردان ديروز بار ديگر از گروه چهارجانبه خواست تا درخصوص تعليق كمك هاي اقتصادي خود به فلسطينيان تجديدنظر كنند. وي گفت: من امروز (سه شنبه) يك پيام فوري براي گروه چهارجانبه فرستادم تا براساس آن در تصميمات عجولانه خود تجديدنظر كنند.
سي.ان.ان: مردم فلسطين قرباني قطع كمك هاي جهاني
سي ان ان  در گزارشي  از فلسطين  اعلام  كرد اگرچه  با روي  كار آمدن  دولت  حماس بسياري  از كشورها از جمله  آمريكا و كشورهاي  عضو اتحاديه  اروپا كمكهاي انسان  دوستانه  خود را به  تشكيلات  خودگردان  قطع  كرده اند اما واقعيت  اين است  كه  مردم  فلسطين  قرباني  اصلي  اين  اقدام  هستند.
اين  شبكه  درسلسله  برنامه هاي  خود موسوم  به «اين  سايت» كه  به  تحليل وقايع  سياسي  و اجتماعي  در جهان  مي پردازد افزود: قطع  كمك  به  تشكيلات خودگردان  در واقع  اقدامي فقط سياسي  نيست  چرا كه  اين  اقدام  مجازات بيماران  و دردمندان  هم  به  شمار مي آيد.
اعلام موجوديت القاعده
در بيت المقدس
يك  گروه  وابسته  به  شبكه  القاعده  روزدوشنبه  طي  بيانيه اي  از فعاليت  خود در بيت المقدس  خبر داد.
پايگاه  اينترنتي  هاآرتص  بااعلام  اين  مطلب  و به نقل  ازيك  گروه  فلسطيني افزود: شاخه اي  از شبكه  تروريستي  القاعده  در منطقه  ديده  شده  است .
دربيانيه  مذكور كه  ازسوي  گروهي  موسوم  به ارتش  اسلامي القدس ، منتشر شده آمده است :اين  گروه  براساس  تصميم اسامه بن لادن  رهبر گروه  القاعده  و ايمن الظواهري ، معاون  وي  تشكيل  شده است .
اين  نخستين  اعلام  موجوديت  يك  گروه  وابسته  به  القاعده  در اراضي  فلسطين است .

زكريا موسوي:
اعترافاتم دروغ بوده است
واحد مركزي خبر: وكلاي  زكريا موسوي ، تبعه  فرانسوي  كه به  اتهام  دست  داشتن  در حملات يازدهم  سپتامبر درآمريكا به حبس  ابد محكوم  شده  است ، از دستگاه  قضايي  آمريكا خواستند پرونده  وي  را بار ديگر مورد بررسي قرار دهند و اعتراف  مشاركت  او را در حملات  يازدهم  سپتامبر از پرونده اش  خارج  كنند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از واشنگتن، زكريا موسوي  در يادداشتي  كه  وكلاي  وي  به  مسئولان  قضايي آمريكا تحويل  دادند اعلام  كرده  است  اكنون  به اين  نتيجه  رسيده ام  كه  بررسي  عادلانه  پرونده  من  نيز حتي  در دادگاهي كه  قضات  آن  آمريكايي  هستند غيرممكن  نيست  و فرصت  دارم  تا ثابت  كنم  كه من  كاملا از حملات  يازدهم  سپتامبر سال ۲۰۰۱ در آمريكا بي اطلاع بودم  و در توطئه  ربودن  هواپيماها و منهدم  كردن  آنها دست  نداشتم .
براي  همين  اميدوار هستم  كه  مسئولان  قضايي آمريكا با درخواست  من  براي خارج  كردن  اعتراف  مجرميت  از پرونده ام  موافقت  كنند و با تشكيل  پرونده جديدي  به من  فرصت  دهند تا بي گناهي  خودم  را در انفجارهاي  يازده  سپتامبر ثابت  كنم .
زكريا موسوي  در اين  يادداشت  با تاكيد بر اينكه  در زمان  بازداشت، بازجويي  و جلسات  دادگاه  به  وكلاي  مدافع آمريكايي  خود اعتماد نداشته و خواستار يك  وكيل  مدافع  مسلمان  بوده  است ، تاكيد كرد من  در آن  زمان تصميم  گرفتم  به  دروغ  اعتراف  كنم  كه يكي  از اعضاي  گروه  رباينده هواپيماهاي  آمريكايي  در يازدهم  سپتامبر ۲۰۰۱ بوده ام .
وكلاي  مدافع  زكريا موسوي  نيز در اين  يادداشت  اعلام  كرده اند كه  مي دانند مطابق  با قوانين  و مقررات  قضايي  متهمان  حق  ندارند پس از محكوم  شدن خواستار باطل  شدن  اعترافات  خود شوند اما از آنجا كه  روابط دشوار و بسيار محدودي  با موكل  خود داشته اند و دادگاه  نيز در جريان  آن  بوده  است، چنين  درخواستي  را ارائه  كرده  اند.

شليك ۳۰۰ گلوله خمپاره به نوار غزه
بيروت _ واحد مركزي خبر: مناطق  شمالي  نوار غزه  ديروز آماج  حمله  هاي  زميني  بود و نظاميان  رژيم  صهيونيستي  در اين  مدت  چند ساعت بيش از سيصد گلوله  توپ  و خمپاره  به  اين  مناطق شليك  كردند.
منابع  فلسطيني  گفتند در اين  آتشباري  كه  در مدت  اخير كم  سابقه  بود زيان  هاي  فراواني  به  خانه  ها و كشتزارهاي  مناطق  بيت  لاهيا، بيت  حانون  و روستاي  البدويه  وارد آمد و دست  كم  دو فلسطيني  زخمي شدند.
منابع  اسرائيلي  نيز گفتند آتشباري  شديد نوار غزه  در چارچوب  طرح  جديد نظامي قرار دارد كه  امير پرتز وزير جديد جنگ  آن را تدارك  ديده  است .

بحرين، فعاليت سياسي در نماز جمعه را ممنوع كرد
فارس: دولت بحرين درباره استفاده از تريبون هاي نماز جمعه براي فعاليت هاي سياسي هشدار داد. به نوشته شماره روزنامه اماراتي الخليج، شيخ خليفه بن سلمان آل خليفه نخست وزير بحرين گفت: تريبون هاي ديني براي ارشاد و موعظه است و فعاليت هاي سياسي، تريبون هاي خاص خود را دارند و بايد از تريبون هاي ديني تنها براي تأمين منافع عمومي كشور استفاده كرد.
آل خليفه افزود: تريبون هاي ديني در وعظ و ارشاد مردم و آگاهي  بخشيدن به آنها در زمينه مسائل ديني نقشي مهم دارند و مسائل سياسي را بايد جايي ديگر مطرح كرد.

تلاش جامعه بين الملل براي حل ديپلماتيك مساله دارفور
001905.jpg
ايرنا: نمايندگان  اتحاديه هاي  اروپا و آفريقا و دولت  سودان  از تمام  گروههاي  شورشي  دارفور خواستند، توافقنامه  صلح  ابوجا رابراي  حل  ديپلماتيك  درگيريهاي اين  منطقه  امضا كنند.
شبكه  تلويزيوني  سي ان ان  ديروز با اعلام  اين  خبر افزود، وزراي  امورخارجه  اتحاديه  اروپا و آفريقا در نشست  خود در وين  با استقبال  از امضاي توافق  نامه  صلح  دارفور ميان  خارطوم  و ارتش  آزاديبخش  سودان  كه  به  عنوان بزرگترين  گروه  شورشي  فعال  در دارفور محسوب  مي شود، از ديگر گروه هاي  شورشي اين  منطقه  نيز خواستند تا به  منظور پايان  دادن  به  جنگ  داخلي  و استقرار صلح  و امنيت  در منطقه ، پيمان  صلح  ابوجا را امضا كنند.
اتحاديه اروپا و اتحاديه  آفريقا در بيانيه اي  مشترك  اعلام  كردند در واقع با امضاي توافق  نامه  صلح  دارفور زمينه هاي  لازم  براي  بهبود هرچه  زودتر اوضاع امنيتي  و استقرار صلح  و آرامش  دراين  منطقه  فراهم  خواهد آمد و موجب  مي شود كه  از غيرنظاميان  ساكن  دارفور بيش  از پيش  حمايت  شود.
وزراي  خارجه  آفريقا و اروپا همچنين  خاطر نشان  كردند كه  با امضاي  پيمان صلح  مذكور همچنين  اين  فرصت  براي  سازمانهاي  بشردوستانه  به  وجود خواهد آمدتا نيروهاي  خود را به  نقاط مختلف  اين  منطقه  اعزام  كنند.
بر اساس  اين  گزارش  درجريان  اين  نشست  از ديگر گروه ها و جنبش هاي  شورشي فعال  در دارفور نيز خواسته  شد تا هرچه  سريعتر و بدون  تعيين  هيچگونه  پيش شرطي ، توافق  نامه  صلح  با دولت  سودان  را امضا كنند و با حسن  نيت  كامل به  مفاد آن  عمل  كنند.
به  دنبال  آنكه  برخي  از گروه هاي  شورشي  از امضاء توافقنامه  صلح سرباززدند، وزير امور خارجه  سودان  نيز اخيرا اعلام  كرد كه  آن  دسته  ازگروه هاي  شورشي  كه  تا كنون  توافقنامه  صلح  ابوجا را امضا نكرده اند تا تاريخ پانزدهم  ماه  مه  فرصت  دارند كه  بر سر ميز مذاكره  حاضر شوند.

نشست سران اتحاديه اروپا با آمريكاي لاتين
وين _ ايرنا: گردهمايي  سران  و مقامات  بلندپايه  كشورهاي  عضو اتحاديه  اروپا و منطقه آمريكاي  لاتين  و كارائيب  از فردا به مدت  سه  روز در وين  برگزار مي شود.
در اين  گردهمايي  ۶۰ تن  از سران  و مقامات  عاليرتبه  كشورها و نيز ۱۵۰۰نفر از سياستمداران  و كارشناسان  اتحاديه  اروپا و منطقه  آمريكاي  لاتين  حضور خواهند داشت .فيدل كاسترو رهبر كوبا در اين نشست شركت نخواهد كرد.
در چارچوب  نشستهاي  منطقه اي  اتحاديه  اروپا، همچنين  دوشنبه شب  وزيران خارجه  برخي  كشورهاي  عضو اين  اتحاديه  با نمايندگان  برخي  از كشورهاي آفريقايي  ديدار و گفت وگو كردند. اجراي  راهبردهاي  اروپا-آفريقا، حوزه هاي  نوين  همكاري ها درخصوص  حقوق بشر، گفتگو درباره  مهاجران  و مسايل  جاري  در سودان ، كنگو و چاد ازجمله مهم ترين  محورهاي  اين  ديدار اعلام  شده  است .

استوني قانون اساسي اروپا را تصويب كرد
فارس: نمايندگان مجلس استوني ديروز، قانون اساسي اتحاديه اروپا را تصويب كردند. به گزارش خبرگزاري فرانسه از تالين، با تصويب متن قانون اساسي اتحاديه اروپا در مجلس استوني، اين كشور به پانزدهمين عضو اتحاديه اروپا تبديل شد كه اين سند را تصويب كرده اند. مارت ماريپو، معاون رئيس مجلس استوني پس از راي گيري درباره اين سند اعلام كرد: «قانون اساسي اتحاديه اروپا با ۷۳ راي موافق و تنها يك راي مخالف تصويب شد.» مجلس استوني در مجموع ۱۰۱ كرسي دارد.
قانون اساسي اتحاديه اروپا پيش از اجرايي شدن بايد به تصويب تمامي ۲۵ كشور عضو اين اتحاديه برسد.

سفر يك هيأت بلندپايه نظامي آمريكا به باكو
باكو _ ايرنا: خبرگزاري  غيردولتي  توران  ديروز گزارش  داد: يك  هيات  بلندپايه  نظامي آمريكا دوشنبه  وارد جمهوري  آذربايجان  شد.
اين  منبع  به  نقل  از واحد مطبوعاتي  وزارت  خارجه  جمهوري  آذربايجان  افزود:اين  هيات  دراولين  روز سفر خود با المار محمدياراف  وزير خارجه  جمهوري آذربايجان  ديدار كرد. به  گزارش  توران ، دراين  ديدار همكاري هاي  دوجانبه  نظامي ، مسايل  منطقه اي  و راههاي  حل  مناقشه  قره باغ  مورد تبادل  نظر قرار گرفت .

تظاهرات ضدآمريكايي در كاستاريكا
بوينوس آيرس _ واحد مركزي خبر: مراسم  به  قدرت  رسيدن  اسكار ارياس  رئيس  جمهور جديد كاستاريكا با حضور همسر جورج  بوش  و در ميان  تظاهرات  ضدآمريكايي  برگزار شد. علاوه  بر شهر سان  خوزه پايتخت  كاستاريكا ديگر شهرهاي  اين  كشور نيز صحنه  تظاهرات  ضد آمريكايي مردم  بود.
تظاهركنندگان  با سردادن  شعار و حمل  پارچه  نوشته  اعلام  تمايل  اسكار ارياس  رئيس  جمهور كاستاريكا را مبني  بر امضاي توافق  تجاري  با آمريكا محكوم كردند.
رئيس  جمهور جديد كاستاريكا كه  بيست  سال  پيش  نيز برنده  جايزه  صلح  نوبل شد، پيوستن  به  طرح  آمريكا را راه  حل  بحران  حاد اقتصادي  اين  كشور كوچك  و فقير آمريكاي  مركزي  اعلام  كرده  است  اما اين  تمايل  رئيس  جمهور جديد با مخالفت  عمومي مردم  روبرو است . در مراسم  تحليف  اسكار ارياس  روساي  جمهور مكزيك، كلمبيا، اكوادور، كره جنوبي  و همچنين  شاهزاده  اسپانيا شركت  داشتند. هوگو چاوز رئيس  جمهور ونزوئلا به  دليل  برنامه  فشرده  سفر از حضور در اين  مراسم  عذرخواهي  كرده بود.

بوش تحريم ها عليه سوريه را تمديد كرد
ايرنا: جرج  بوش  رئيس  جمهوري  آمريكا ممنوعيت  صدور اقلام  مشخصي از توليدات  آمريكا از جمله  تجهيزات  نظامي به  سوريه  را تمديد كرد و به مسدود ساختن  حساب هاي  برخي  از شهروندان  اين  كشور، ادامه  داد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از فورت  لادرديل  واقع  در ايالت  فلوريدا، اين  تحريم ها كه  نخستين  بار ۱۱ مه  ۲۰۰۴ صادر و آوريل  ۲۰۰۵ گسترش  يافت ، به مدت  يك  سال  تمديد مي شود.بوش  شامگاه دوشنبه در بيانيه اي  با متهم  كردن  دولت  سوريه  به  حمايت  از تروريسم ، مداخله  در لبنان ، پيگيري  سلاح  كشتار جمعي  و برنامه هاي  موشكي  و تضعيف تلاش هاي  آمريكا و بين الملل  در زمينه  ثبات  و بازسازي  عراق ، از تمديد تحريم ها خبر داد.

در اعتراض به رسميت شناختن نسل كشي ارامنه انجام شد
فراخوان سفيران تركيه از كانادا و فرانسه
ايسنا: تركيه سفيران خود را از فرانسه و كانادا در اعتراض به تحريكاتي كه در اين دو كشور براي شناسايي رسمي  نسل كشي ارامنه وجود دارد و به تازگي شدت گرفته است، فراخواند.به گزارش آسوشيتدپرس، ناميك تان، سخنگوي وزارت خارجه تركيه گفت: سفيران خود را براي مدت كوتاهي به نشانه اعتراض به ادعاهاي بي پايه و اساسي كه در فرانسه و كانادا درباره واقعيت داشتن نسل كشي ارامنه وجود دارد، فرا خوانده ايم.
وي افزود: آنها پس از انجام مشورتها و ارايه توصيه هاي لازم به پست هاي خود باز مي گردند.ارامنه معتقدند كه  ۵/۱ ميليون نفر از هم كيشانشان در دوره جنگ جهاني اول در عصر امپراتوري عثماني كشته شدند.ارمنستان و چندين كشور دنيا نسل كشي ارامنه را به عنوان اولين نسل كشي قرن بيستم مورد شناسايي رسمي قرار داده اند.
تركيه منكر اين است كه اين فاجعه نسل كشي بوده است اما اين كشور با فشارهاي در حال رشدي براي پذيرش مسئوليت نسل كشي ارامنه خصوصا از جانب برخي از كشورهاي عضو اتحاديه اروپا است.
اين موضوع براي تركيه بسيار حساس است چرا كه از يك طرف در پي الحاق به اتحاديه اروپا است و از سوي ديگر حاضر به تأييد نسل كشي ارامنه نيست.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
رسانه
حوادث
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |