پنجشنبه ۲۲ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۳ - Jul 13, 2006
براي اولين بار در ايران انجمن صنفي شاعران تشكيل مي شود
رسيدگي به مشكلات شاعران
006147.jpg
گروه ادب و هنر- الهام اناري: تشكيل انجمن صنفي شاعران، ضرورت مهمي است كه بايد سال ها قبل انجام مي شد. فراخوان عضوگيري انجمن در سال جاري منتشر مي شود و تا پايان سال به يك تشكيلات منسجم مي رسد و از ابتداي سال آينده فعاليت انجمن به طور رسمي آغاز مي شود.
پرويز بيگي حبيب آبادي، شاعر و از بانيان تشكيل انجمن صنفي شاعران در ادامه مي گويد: امروزه فعاليت شاعران همانند گذشته نيست زيرا بسيار گسترده شده و از سويي شاعران با مشكلات عديده اي مواجه هستند. هدف از تشكيل انجمن صنفي شاعران، رفع مشكلات اين قشر است. حمايت از خانواده شاعران درگذشته و سفر كرده؛ اقدام در جهت چاپ كتاب ها و مقالات پژوهشي در زمينه شعر و رفع مشكلات مالي شاعران و خانواده هاي آنها از جمله اهداف اين انجمن است.
بيگي در اين مورد مي گويد: انجمن صنفي اهداف زيادي در نظر دارد كه معتقديم در اين رابطه بايد با سطوح بالاي مديريتي از جمله مقامات قانونگذاري در مجلس وارد مذاكره شويم. ما خواستار تدوين قوانين تازه اي هستيم كه در آن جايگاه شاعران تثبيت شود. البته تاكنون در ميان اصناف ايراني چنين اتفاقي نيفتاده اما در برخي كشورها قوانيني در جهت حمايت از شاعران وجود دارد كه باعث مي شود آنها در خلق اثر، دچار درگيري هاي حاشيه اي كمتري شوند و زودتر به هدف برسند.
بيگي در مورد نحوه عضوگيري انجمن مي گويد: همه كارها در مداري قانوني انجام مي شود در حال حاضر تنها اطلاع رساني كرديم ولي در آينده نزديك در يك حركت قانونمند از تمامي شاعران دعوت مي كنيم تا در اولين جلسه عمومي انجمن شركت كنند. طبعاً تعدادي مايلند در بخش هاي تصميم گيري و مديريتي با انجمن همكاري كنند، درخواست ها بررسي مي شود و افراد مورد اطمينان به عنوان سكان دار انجمن انتخاب مي شوند.
اما آيا انجمن تازه تأسيس شاعران از شعراي جوان عضو مي گيرد؟ بيگي در پاسخ مي گويد: همه كساني كه در عرصه شاعري توانايي هاي خود را بروز داده اند مي توانند عضو شوند، البته قرار است ملاك هايي براي عضو گيري تعيين و به رأي گذاشته شود تا به امروز استقبال شاعران خوب بوده اما صبر مي كنيم تا ليست اسامي كامل شود و حتي از نمايندگان وزارتخانه ها نيز دعوت مي كنيم تا فعاليت در يك روند قانوني انجام شود.
بيگي پيش بيني مي كند انجمن صنفي شاعران همه طيف ها و گروه ها را در خود جاي دهد. او در ادامه مي گويد: انجمن هيچ خط و خطوطي را مشخص نكرده و از هر طيفي عضو مي گيرد حتي اگر شاعران به سراغ ما نيايند در صورت بروز مشكل، ما سراغ آنها مي رويم چون هدف مشتركي داريم و آن پاسداري از ادبيات كشور است.
همه ما در يك فضا كار مي كنيم و الفباي مان يكي است پس هيچ چيز باعث تشتت و پراكندگي شاعران نمي شود.
فراخوان انجمن،
يك دعوت عمومي است
بيگي در خصوص چگونگي تأمين منابع مالي مي گويد: در حال حاضر ساليانه 24 رقابت ادبي در كشور برگزار مي شود، همه اين تلاش ها خوب است و به يك نكته يعني حمايت از شاعران ختم مي شود. در كشور ما افرادي هستند كه حاضرند به جريان هاي ادبي كمك كنند. يك سؤال اين كه بودجه 24 جايزه ادبي از كجا تأمين مي شود ما هم از همانجا بودجه انجمن را تأمين مي كنيم از طرفي سازمان برنامه و بودجه و وزارت ارشاد نيز رديف بودجه براي انجمن ها دارند.
امروزه در كشورهاي خارجي بسياري كارخانه ها و شركت هاي بزرگ، اسپانسر فرهنگ و ادب كشورشان هستند. انجمن صنفي شاعران هم مي تواند روزي به اين مرحله برسد.
وزارت ارشاد در حال حاضر در طرحي با عنوان تكريم هنرمندان، هنرمندان 60 سال به بالا در طيف هاي مختلف را مورد حمايت مادي قرار مي دهد كه شاعران، نويسندگان، فيلم سازان، اهالي موسيقي و... در اين طيف قرار مي گيرند.در حال حاضر يكي از مشكلات بزرگ شاعران، نداشتن بيمه است. يكي از اهداف انجمن صنفي شاعران به نتيجه رساندن بيمه است و در كنار آن برقراري ارتباط با شاعران كشورهاي خارجي نيز در برنامه هاي اين انجمن جاي مي گيرد.
بنيانگذاران انجمن صنفي شاعران اميدوارند اين انجمن پس از رسيدن به يك تشكيلات منسجم با گام هاي مطمئن و بدون پرداختن به مسائل حاشيه اي به پيش رود تا روزي به بازدهي صددرصد برسد.

يادداشت
تنوع فيلم ها، اغتشاش در پخش
شهاب مهدوي- اگر در دهه شصت، تلويزيون در طول هفته فقط يك بار فيلم سينمايي پخش مي كرد، حالا كمتر روزي است كه چند فيلم از شبكه هاي مختلف سيما روي آنتن نرود؛ فيلم هايي با حال و هواي متفاوت كه قرار است طيف گسترده مخاطبان را اقناع كنند؛ تنوعي كه در پخش فيلم هاي سينمايي رعايت مي شود تماشاگران را با سليقه هاي مختلف و گوناگون پاي گيرنده ها بنشاند.
گويا سياست سيما رعايت اين تنوع و جذب مخاطبان از هر قشر و گروهي است. به همين خاطر در روزي كه فيلم درخشان مترو پليس ساخته فريتس لانگ روي آنتن مي رود، يكي ديگر از شبكه هاي سيما فيلم تجاري هالك را پخش مي كند تا نوعي توازن رعايت شود. بديهي است كه فيلم صامت فريتس لانگ با همه ارزش ها و جذابيتش براي دوستداران جدي سيما، چندان مورد توجه عموم قرار نگيرد. كلاً برنامه سينماي صامت (كه فيلم لانگ نيز در اين برنامه به نمايش درآمد) نخبگان را مخاطب خود قرار داده است. در عوض شبكه دو سيما و همين طور شبكه تهران اغلب به پخش فيلم هايي مي پردازند كه سرگرم كنندگي در آن حرف اول را مي زند.در حالي كه شبكه چهار، با رويكردي نخبه گرايانه، تنها ارزش هاي يك فيلم را ملاك پخش قرار مي دهد. به اين ترتيب شبكه تهران فيلم هندي باج را روي آنتن مي برد كه اثر پر مخاطبي هم به شمار مي آيد و در برنامه سينماي صامت، مردي با دوربين فيلمبرداري ساخته ژيكا ورتوف پخش مي شود.
در كنار اينها البته مي توان به پخش فيلم هايي پرداخت كه در عين دارا بودن ارزش هاي هنري، قابليت جذب مخاطب عام را هم داشته باشند. در گذشته برنامه سينما يك مي كوشيد تا با اين ديدگاه فيلم هايش را برگزيند. يعني به فيلم هايي بپردازد كه هم دوستداران جدي سينما و هم مردم عادي را جذب كند. با توجه به اينكه سري جديد اين برنامه در حال توليد است، مي توان اميدوار بود كه سينما يك به رويه اي كه روزگاري آن را لحاظ مي كرد، همچنان وفادار باشد. اين را البته جايگاه و ويژگي هاي شبكه يك سيما نيز مي طلبد.
نكته اي كه در مورد پخش فيلم هاي سينمايي بايد به آن اشاره كرد، عوض شدن تاريخ پخش فيلم ها در دقيقه نود است. مثلاً چندي پيش يكي از شبكه هاي سيما، با پخش مكرر تيزري نويد بخش در بارانداز را داد ولي در ساعتي كه قرار بود اين فيلم روي آنتن برود، يك كمدي نازل تجاري به جاي فيلم درخشان كازان پخش شد!اتفاقي كه البته بارها شاهدش بوده ايم و تنها دليلش عدم برنامه ريزي اصولي در پخش است.

اخبار كوتاه
چاپ دو نمايشنامه
دو نمايشنامه برگزيده مسابقه نمايشنامه نويسي نهمين جشنواره تئاتر دانشگاهي در نوبت چاپ قرار گرفتند. ده اثر برگزيده دانشجويان در مسابقه نمايشنامه نويسي جشنواره نهم به مركز هنرهاي نمايشي معرفي شدند. طي بررسي اين آثار، دو نمايشنامه خانه فراموشان نوشته طلا معتضدي از دانشكده هنرهاي زيبا و بازي آونگ نوشته مهديه حسيني رباطي از دانشگاه تربيت مدرس جهت چاپ معرفي شدند.
اسپيريت در سينما فرهنگ
صبح فردا 23 تير در نشست سفري با انيميشن ، فيلم اسپيريت در سينما فرهنگ به روي پرده مي رود. به نقل از روابط عمومي بنياد سينمايي فارابي، پس از نمايش فيلم، بابك نكويي كارگردان انيميشن و حسين ضيايي كارشناس سينماي انيميشن به نقد و بررسي اين اثر مي پردازند.
برنامه جلسات نمايش و نقد و بررسي آثار برگزيده انيميشن داخلي و خارجي توسط بنياد سينمايي فارابي و با همكاري موسسه پيلبان هر دو هفته يك بار برگزار مي شود. علاقه مندان مي توانند براي حضور در اين نشست روز جمعه به سينما فرهنگ مراجعه كنند.
سينماي ايران در جشنواره
زردآلوي طلايي ارمنستان
در سومين جشنواره فيلم زردآلوي طلايي كه از 19 تا 24 تيرماه سال جاري در شهر ارمنستان برگزار مي شود، سينماي ايران حضور چشمگيري دارد.
روابط عمومي بنياد سينمايي فارابي اعلام كرد:فيلم گيلانه ساخته رخشان بني اعتماد و محسن عبدالوهاب در بخش مسابقه بين المللي اين رويداد به روي پرده مي رود. برپايه اين گزارش، همچنين بخش خصوصي فيلم شهر خاموشان ساخته عطاء حياتي را در بخش غير رقابتي اين رويداد شركت داده است.
در سومين دوره جشنواره فيلم زردآلوي طلايي ايروان بخش ويژه نيز به مرور آثار خانواده مخملباف اختصاص يافته است كه در اين بخش فيلم هاي بايسيكل ران (از سوي بنياد سينمايي فارابي) سلام سينما ، نون و گلدون ، روزي كه زن شدم و لذت ديوانگي  (از سوي تهيه كننده و پخش كننده خارجي) به روي پرده مي رود.
حضور گسترده سينماي ايران
در جشنواره مونته ويدئو
در بيست و چهارمين جشنواره بين المللي فيلم مونته ويدئو كشور اروگوئه 6 فيلم ايراني به نمايش درمي آيد. به گزارش روابط عمومي بنياد سينمايي فارابي، فيلم هاي ايستگاه متروك ساخته عليرضا رئيسيان ، ارتفاع پست ساخته ابراهيم حاتمي كيا ،  سفر به فردا ساخته محمدحسين حقيقي ، اينجا چراغي روشن است ساخته رضا ميركريمي ، واكنش پنجم ساخته تهمينه ميلاني  و ديشب باباتو ديدم آيدا  ساخته رسول صدر عاملي در بيست و چهارمين دوره اين جشنواره به نمايش درمي آيد. براساس اين گزارش، نمايش همگي اين آثار توسط بنياد فارابي در جشنواره فيلم مونته ويدئو صورت مي گيرد.

شوخي دني لوي با آلمان نازي
گروه ادب و هنر– آلمان دوران حكومت هيتلري يك بار ديگر سوژه اصلي يك فيلم كمدي مي شود. دني لوي فيلمساز مطرح سينماي آلمان با ساخت بچه هاي ريچي با دوران حكومت نازي ها  شوخي مي كند.
به نوشته خبرگزاري رويتر، فيلم لوي براساس يك ماجراي واقعي رخ مي دهد. قصه فيلم درباره گروهي از مهاجرين آلماني است كه در دوران جنگ جهاني دوم براي دولت آمريكا و ديگر كشورهاي عضو جبهه متفقين جاسوسي مي كردند. آنها اخبار و اطلاعات مورد نياز نيروهاي متفقين را در اختيار آنها مي گذاشتند. در تاريخ از كساني كه اين كار را در دوران جنگ انجام مي دادند با عنوان بچه هاي ريچي ياد مي كنند و نام فيلم هم اشاره اي به همين موضوع است.
از آنجا كه ماجراهاي مربوط به دوران جنگ و جنايات طرفداران رژيم هيتلري تلخ و ناگوار هستند، منتقدين سينماي منتظر هستند كه لوي در فيلم خود چگونه شوخي و هجو موضوع مهمي مثل بچه هاي ريچي را به تصوير خواهد كشيد.
اين فيلمساز عقيده دارد حتي اگر بچه هاي ريچي واقعيت خارجي نداشته و حاصل ذهنيت تاريخ باشد، باز هم بايد آنها را به عنوان يك واقعيت تاريخ پذيرفت. فيلم او قصد دارد نوعي اداي دين به افرادي باشد كه در دوران جنگ با به خطر انداختن جان خود، به سقوط رژيم هيتلري كمك كردند.سال قبل كمدي پرفروش براي زوكر برو   دني لوي در مراسم جوايز فيلم آلمان – اسكار آلماني – موفق به دريافت شش جايزه (و از جمله جايزه بهترين فيلم سال) شد.

۸۳ كشور مهمان اسكار بهترين فيلم خارجي زبان
006141.jpg
گروه ادب و هنر- كيكاوس زياري: بخش اسكار بهترين فيلم خارجي سال، فعاليت هاي خود براي مراسم اسكار 2007را شروع كرد.
به نوشته سايت اسكار، آكادمي اسكار كه برگزاركننده مراسم سالانه اسكار است كارت هاي دعوتي براي هشتاد و سه كشور جهان فرستاد و از آنها خواست كه فيلم مورد نظر خود براي شركت در رقابت هاي اسكار بهترين فيلم خارجي سال را به اين آكادمي معرفي كنند.
در بين كشورهايي كه امسال قرار است براي اولين بار در رقابت هاي اين بخش شركت داشته باشند نام دو جمهوري قرقيزستان و آذربايجان هم به چشم مي خورد. اين كشورها بيش از يك دهه قبل با استقلال از اتحاد جماهير شوروي تبديل به كشورهايي مستقل شدند.
آكادمي اسكار از سال 1956 جايزه اسكار بهترين فيلم خارجي سال را به مجموع جوايز خود اضافه كرد. اولين فيلمي كه موفق به دريافت اين جايزه شد، جاده شاهكار فدريكو فليني (محصول ايتاليا) بود. آخرين بار هم اين جايزه به محصولي از آفريقاي جنوبي به نام سوتسي تعلق گرفت. گاوين هود كارگردان فيلم در قصه دراماتيك فيلمش ماجراهاي يك جوان خلافكار را در شهر ژوهانسبورگ دنبال مي  كند.چند هفته قبل آكادمي اسكار يك تغيير عمده در نحوه انتخاب فيلم هايي كه در اين بخش نامزد مي شوند به وجود آورد.
بر اساس اين تغيير، دو گروه متفاوت به داوري فيلم هاي خارجي مي نشينند و اين امر كمك مي كند تا فيلم هاي بهتري در تركيب نهايي پنج نامزد اصلي رشته اسكار بهترين فيلم خارجي سال قرار گيرد. اهل فن مي گويند جايزه اسكار به يك هنرمند غيرآمريكايي، هم باعث شهرت و اعتبار وي مي شود و هم فروش بيشتر بين المللي فيلم او را تضمين مي كند.

چهره روز
رضا كيانيان در چاه پنجاه
006144.jpg
مجموعه تلويزيوني چاه پنجاه به كارگرداني محمد بزرگ نيا و با بازي رضا كيانيان، كاري از گروه فيلم و سريال شبكه دو سيما است كه در 10 قسمت 40 دقيقه اي در مرحله پيش توليد قرار دارد و تهيه كننده و نويسنده آن
سيد حسن بني طبا است}.}در خلاصه داستان اين مجموعه آمده است: مهار نمودن چاه هاي نفت در حال فوران و يا آتش گرفته، تحت انحصار يك شركت آمريكايي است كه تجهيزات و نيروي انساني را به طور كامل در اختيار دارد}.} چاه نفت شماره 50 در استان خوزستان منفجر مي شود و شركت آمريكايي براي خاموش كردن آن امتيازاتي مي خواهد كه از نظر سياسي و اقتصادي ميسر نيست و در اين ميان حوادثي رخ مي دهد.ژاز ديگر بازيگراني كه براي ايفاي نقش در اين مجموعه انتخاب شده اند، مي توان به جعفر دهقان - جمشيد جهان زاده و عليرضا اوسيوند اشاره كرد. برخي از عوامل سريال عبارتند از:ژمدير تصويربرداري: محمد آلادپوش، طراح صحنه و لباس: محمدهادي قميشي، كارگردان: محمد بزرگ نيا، صدابردار: محمود سماك باشي طراح گريم: عبدا... اسكندري}.}
گلاب آدينه:
حساسيت  در بازيگري نه بازيگرداني
006135.jpg
آنا: گلاب آدينه در حال حاضر مشغول همكاري با سريال 15 قسمتي پرواز در حباب (سيروس مقدم) به عنوان بازيگردان است. اين سريال در قالب 13 قسمت 45 دقيقه اي ساخته مي شود}.}ژ گلاب آدينه مي گويد: فعاليت در عرصه بازيگرداني، راحت نيست و دشواري خاص خود را دارد اما حساسيت هايي را كه من براي پذيرش و بازي در يك نقش دارم، براي بازيگرداني ندارمژ}.}
وي با تجربه هاي بالاي خود در عرصه بازي و بازيگرداني، درباره احتمال كارگرداني مستقل يك فيلم سينمايي متذكر شد: راستش من تمايل به كارگرداني دارم اما در حال حاضر شرايط اين كار وجود ندارد. اگر شرايط فراهم شود حتماً اين كار را انجام خواهم داد؛ چه در سينما و چه در تئاتر. ژ
ژ يكي از برجسته ترين كارهاي آدينه در تلويزيون، بازي در سلطان و شبان (داريوش فرهنگ) بود. او درباره علت عدم حضور در سريال هاي تلويزيوني گفت: بنا به خيلي مسائل اين اتفاق نمي افتد. يكي از دلايل مهم، نبود پيشنهاد جذاب است و اگر پيشنهاد جذابي براي بازي در سريال به دستم برسد، آن را قبول خواهم كردژ}.}
وي درباره كارهاي آماده نمايش خود گفت: دو فيلم سينمايي وقتي همه خواب بودند (فريدون حسن پور) و آرامش در ميان مردگان (مهرداد فريد) را آماده نمايش دارم. در سريال رقص پرواز (احمد مرادپور) با بازي مهدي هاشمي و لاله اسكندري و شهاب حسيني به عنوان بازيگردان فعاليت كرده ام و سريال ملك دل را هم آماده نمايش دارم}.}

انتقاد يك گوينده از لودگي در راديو
006132.jpg
ايسنا: يك گوينده زن پيشكسوت راديو معتقد است: اگر تك تك ما كه در اين رسانه(راديو) كاري را به عهده داريم- چه از طريق نويسندگي و تهيه كنندگي و از همه مهمتر گويندگي- بدانيم كه راديو براي بيشتر مردم يك الگو و مرجع حساب مي شود، بيشتر در كارمان دقت مي كنيم.
سرور پاك نشان كه در دوران 40ساله فعاليت خود اجراهاي موفقي در برنامه هاي اجتماعي،  ادبي،  فرهنگي و  علمي راديو داشته است با بيان مطالب بالا ادامه داد: از وقتي بچه بودم در بحث هاي مختلف مي شنيدم بزرگ ترها مي گويند: اين را راديو گفت... خودم شنيدم . درست است كه نوآوري و خلاقيت لازمه كار رسانه است اما تحت شرايطي بايد انجام شود كه در شأن دست اندركاران است.
اين گوينده كه درباره اهميت ادبيات گفتاري در راديو سخن مي گفت افزود: در اين ميان، نقش گويندگان و نويسندگان، بسيار حساس است. يك گوينده خوب و توانا بايد بداند براي چه كسي صحبت مي كند و در چه مورد. نكته مهم ديگر، واژه گزيني  است. در زبان فارسي، واژه هاي متفاوت اما با يك مفهوم، زياد است. گوينده آگاه بايد بهترين و مناسب ترين واژه ها را به كار برد كه البته اين نكته را بايد نويسنده و گويندگان برنامه زنده كه بداهه گويي مي كنند نيز مدنظر داشته باشند.
پاك نشان كه در برنامه هايي چون آيينه جادو، تعاون توسعه، سرود روشني و ويژه برنامه هاي مناسبتي(اعياد - وفات) در شبكه ايران گويندگي مي كند، اظهار كرد: ما گويندگان مي توانيم با به كارگيري لحن و آهنگ مناسب يك برنامه، متن را تا حدود زيادي با مخاطب هماهنگ كنيم. لحن هاي خشن، تمسخرآميز، نصيحت گونه يا آمرانه، در خور شأن هيچ شنونده اي نيست. هر چه با شنونده  صميمانه و صادقانه تر صحبت كنيم، بيشتر در او تاثير خواهيم كرد و باعث جلب اعتمادش مي شويم. بايد توجه داشته باشيم زباني كه براي برنامه علمي يا خبري انتخاب مي كنيم با برنامه ادبي و قرائت شعر يا نقل قصه و داستان فرق مي كند و هر كدام جايگاه خاص خودش را دارد.
اين گوينده، همچنين در زمينه به كارگيري درست ادبيات و مراقبت براي جايگزين نشدن لودگي به جاي طنز در راديو گفت: بايد بگويم طنز، جايگاه خاص، مهم و تاثيرگذاري در فرهنگ و ادبيات دارد، اما نبايد آن را با لودگي اشتباه گرفت. هنرمند با زبان طنز به بازسازي ارزش هاي فرسوده يا مورد بي مهري قرارگرفته در جامعه مي پردازد، ولي لودگي عبارت است از تخريب ارزش هاي مرسوم در جامعه.
بنابراين تفاوت هايي بنيادي بين طنز و لودگي وجود دارد و به همين جهت راديو نبايد عرصه بروز لودگي باشد.
سرور پاك نشان در پايان خاطرنشان كرد: وظيفه اصلي گوينده، بنياد نهادن ارزش هاست. بنابراين هر واژه و هر لهجه اي كه به كار مي برد، بايد بخشي از فرهنگ ملي ما باشد.

اسكورسيزي از هنگ كنگ الهام گرفت
006138.jpg
گروه ادب و هنر- مارتين اسكورسيزي هم از سينماي آسيا الهام مي گيرد. اين فيلمساز كهنه كار نيويوركي براي فيلم تازه اش به سراغ دوباره سازي يك اثر معروف هنگ كنگي رفته است.
به نوشته خبرگزاري رويتر، اسكورسيزي قصد دارد درام دلهره آور و جنايتكارانه پرفروش موضوعات داخلي  را به زودي روانه پرده سينماها كند. نسخه اي كه اين هنرمند ساخته از دست رفته نام دارد و به جز لئوناردو دي كاپريو و مت ديمون كه در نقشهاي اصلي آن بازي كرده اند. جك نيكلسن و مارك والبرگ هم در آن حضور دارند.
ساخت نسخه  دوباره سازي شده اين فيلم هنگ كنگي با استقبال سازندگان نسخه اصلي آن روبه رو شده است. اندرو لائو كارگردان اين فيلم مي گويد كه از اينكه اسكورسيزي فيلم او را دوباره سازي كرده احساس افتخار مي كند. وي در ادامه مي گويد: البته من دوست دارم كه اين فيلم هم يك اثر جذاب، خوب و ديدني باشد. به هر حال، نبايد فراموش كرد كه فيلم اسكورسيزي نسخه دوباره سازي شده يك محصول محلي از يك كشور كوچك است. تا به امروز كمتر شاهد اين اتفاق بوده ايم كه هاليوود يك فيلم هنگ كنگي را دوباره سازي كند.
نسخه اصلي فيلم كه سال 2002 به روي پرده سينماها رفت، قصه يك افسر پليس را روايت مي كند كه براي مبارزه با يك گنگستر خطرناك خودش را به شكل يك آدم خلافكار درمي آورد تا بتواند وارد دنياي مافياي زيرزميني شود. توني ليونگ چيو واي براي اين فيلم جايزه بهترين بازيگر مرد جشنواره كن را گرفت.

تجسمي
تصويرگران به خانه جديد مي روند
فارس: رئيس مركز هنرهاي تجسمي گفت: مكاني براي استقرار انجمن تصويرگران كتاب كودك و هنرمندان سفالگر، تا دو هفته آينده در نظر گرفته مي شود.
فريده شهبازي، عضو هيات مديره انجمن تصويرگران كتاب كودك در جلسه اي كه به منظور بررسي مشكلات انجمن هاي هنرهاي تجسمي در موزه هنرهاي معاصر برگزار شد، با انتقاد از برگزاري جلسات متعدد بدون نتيجه، گفت: سه سال از تاسيس انجمن تصويرگران كتاب كودك مي گذرد و در اين مدت ما همچنان سرگرم برآوردن حداقل نيازهايمان كه اختصاص مكان است بوده ايم. وي افزود: ما هنوز درست نمي دانيم كه چه ارگان و نهادي بايد
در خصوص تصويرگري كتاب كودك سرمايه گذاري كند و براي احقاق حقوق خود به چه مركز و نهادي بايد مراجعه كنيم تا پاسخگوي سؤالات ما باشد.
وي با اشاره به بحث فتوت نامه  ها كه درگذشته مرسوم بوده است، افزود: ما به عنوان هنرمند بايد آداب معنوي كارمان را بشناسيم و به آن رجوع كنيم.
صادقي گفت: اگر چه كم كاري هايي در بخش هاي مختلف هنرهاي تجسمي وجود دارد، ولي بايد عوامل و موانع رشد و چالش هاي آن را هم در همه زمينه ها پيش رو قرار دهيم و اين نگاه نگران را از چشم و دلمان كنار بگذاريم. رئيس مركز هنرهاي تجسمي همچنين از اختصاص مكاني براي استقرار تمامي انجمن هاي تجسمي در آينده خبر داد و گفت: با حمايت معاونت وزارت ارشاد قرار است ساختماني پنج طبقه به اين منظور در نظر گرفته شود ولي تا آن زمان انجمن  تصويرگران كتاب كودك و هنرمندان سفالگر كه با مشكل مكان روبه رو هستند مكاني براي آنها اجاره خواهد شد. همايش سه روزه نگارگري ايراني، اسلامي ديروز با حضور مسئولان انجمن هاي مختلف و رئيس مركز هنرهاي تجسمي در موزه هنرهاي معاصر برگزارشد.
حبيب الله صادقي در ميزگرد بررسي سياست هاي فرهنگي و جايگاه دوسالانه ها كه در موزه هنرهاي معاصر برگزار شد، برگزاري دوسالانه هاي هنرهاي تجسمي از دوران پيش از انقلاب را، دوسالانه هايي پر از فراز و نشيب توصيف كرد و افزود: تبيين سياست هاي فرهنگي تنها به عهده يك بخش دولتي نيست بلكه در تعيين اين اهداف هنرمندان نيز دخالت دارند و با تعامل ميان مديريت فرهنگي و هنرمند سياست هاي فرهنگي تبيين و تعيين مي شود.
صادقي همچنين درباره جايگاه نقد هنري در داوري ها با تأكيد بر جايگاه علمي و هنري داوران گفت: انتخاب آثار از سوي داوران، بايد مبناي علمي داشته باشد چون تأثير داوري آنها به صورت لايه لايه در دوره هاي بعدي ديده مي شود. يعني هنرمندان براي اينكه به نتيجه برسند سعي مي كنند خاطرات دوره هاي مختلف داوري را درهم بتنند و طبق خواسته و سليقه داوران، آثار هنري خود را ارائه كنند كه در اين شرايط هنرمند به درك و شعور عالي در هنر خود نمي رسد و ترجماني از خواسته هاي داوران ارائه مي دهد.

راهنما
كارشناسان ترانه هاي عاميانه را بررسي مي كنند
آنا: برنامه رواق با موضوع نقد و بررسي فرهنگ عامه و مردم شناسي به بررسي ادبيات و ترانه هاي عاميانه مي پردازد و در اين برنامه احمد وكيليان به عنوان مجري، كارشناسي با احمد پناهي سمناني، از محققان فرهنگ عامه كشور به گفت و گو مي نشيندژ}.}
احمد وكيليان با تأييد اين خبر درباره اهداف توليد اين برنامه گفت: فرهنگ مردم و مردم شناسي در كشور ما -با وجود گستره وسيعي كه دارد- آنچنان كه بايد مورد توجه قرار نگرفته است و نمونه اين
بي توجهي، اين است كه در هيچ كدام از دانشگاه هاي كشور، رشته اي در اين زمينه وجود ندارد}.}در قسمت بعد برنامه رواق به موضوع قصه هاي عاميانه و ساختار آنها خواهيم پرداخت و با حضور محمد جعفري قنواتي كه در حال گذراندن دوره دكتراي فولكلور در تاجيكستان است و آثار متعددي نيز در اين زمينه و به طور مردم شناسي منتشر كرده است، درباره تعريف قصه و لطيفه هاي عاميانه و تبيين و بررسي اين موضوع هاي فرهنگ گفت و گو خواهيم كرد}.}گفتني است برنامه رواق يكشنبه و جمعه شب ها ساعت 50/19 از شبكه گفت وگو پخش مي شودژ}.
تحليل شعر و انديشه
دكتر شفيعي كدكني
مهر: ميراحمد ميراحسان در ادامه نشست هاي ماهانه پونتيك نو و بازخواني هاي نيمايي ، شعر و انديشه محمدرضا شفيعي كدكني را تحليل و بررسي مي كند.اين سلسله نشست ها با هدف ارزيابي ، تحليل و آسيب شناسي جريان هاي ادبي و چهره هاي تأثيرگذار بر شعر انقلاب اسلامي و تبيين آثار اين جريان ها تشكيل مي شود.طي نشست هاي پيشين، شعر و انديشه شاعران شناخته شده اي چون: سيد علي موسوي گرمارودي و طاهره صفارزاده مورد بررسي قرار گرفته است.نشست هاي ادبي حوزه هنري استان تهران ، چهارشنبه هاي پاياني هر ماه در تماشاخانه آيينه واقع در ميدان آرژانتين، بلوار بيهقي ، خيابان شانزدهم شرقي شماره 21 برگزار خواهد شد.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |