پنجشنبه ۲۲ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۳ - Jul 13, 2006
در پي توافق دولت و مجلس
قيمت آهن، سيمان، حبوبات و لبنيات
به سطح اسفند ۸۴ باز مي گردد
006246.jpg
006249.jpg
006252.jpg
گروه اقتصادي - رئيس كميسيون اقتصادي مجلس از توافق دولت و مجلس در زمينه بازگشت قيمت كالاهايي كه اخيراً گران شده اند به سطح آخر سال ۱۳۸۴ خبر داد.
محمد شاهي عربلو در گفتگو با همشهري در رابطه با جلسه روز سه شنبه مجلس و دولت در زمينه گراني هاي اخير، گفت: در بررسي هاي صورت گرفته در مجلس مشخص شد قيمت برخي كالاها از خرداد ماه تاكنون افزايش يافته كه آهن آلات، سيمان، حبوبات، لبنيات و برخي ديگر مصالح ساختماني از آن جمله است.
وي علل برخي از اين افزايش قيمت ها را صادرات به خارج در عين نياز داخلي عنوان كرد و افزود: مثلاً در شرايطي كه هم اكنون با ۲ ميليون تن كمبود سيمان در داخل كشور مواجه هستيم
يك ميليون تن از اين محصول پرمصرف صادر شده است.
شاهي عربلو علت افزايش قيمت حبوبات را علاوه بر صادرات، كاهش توليد آن ذكر كرد و گفت: در شرايطي كه طي يك سال گذشته، توليد حبوبات ۷/۷ درصد كاهش يافته است ولي ۵۰۰ تن از اين محصول به خارج از كشور صادر شده است.
وي علت ديگر گراني هاي اخير را عدم تنظيم بازار اعلام كرد و اضافه نمود كه در زمينه برخي كالاها مثل آهن كه با افزايش تقاضاي داخل مواجه شده ايم، وزارت بازرگاني به موقع اقدام به افزايش واردات نكرد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود، عامل ديگر گراني هاي اخير را افزايش سطح جهاني قيمتها دانست و افزود: به علت افزايش قيمت نفت در جهان، هزينه انرژي در كشورهايي كه ايران از آنها كالا وارد مي كرده، افزايش يافته است و همين امر موجب افزايش قيمت برخي كالاها در بازار داخل شده است.
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس تصريح كرد كه در مجموع از ديدگاه مجلس، علت اصلي ۷۰ درصد از افزايش قيمتها فقدان مديريت قوي در كشور بوده است.
شاهي عربلو همچنين از تشكيل ستاد ساماندهي قيمت ها در وزارتخانه هاي بازرگاني، صنايع، جهاد كشاورزي و تعاون خبر داد و گفت: قرار شد كه هريك از وزارتخانه هاي مزبور اقدام به كنترل قيمت كالاهاي مربوط به حوزه خود نمايند و قيمت كالاهايي را كه طي سال جاري افزايش يافته اند، به سطح آخر سال ۸۴ كاهش دهند. به گفته شاهي عربلو دولت و مجلس همچنين بر تشديد مبارزه با سودجوياني كه بر گراني ها دامن زده اند تأكيد نموده اند.
وي در رابطه با آهن آلات و سيمان گفت: بر طبق توافق دولت و مجلس قرار شد به منظور تنظيم بازار اين دو محصول پرمصرف، بخش خصوصي و همچنين وزارتخانه هايي كه مصرف بالايي از اين دو محصول دارند اقدام به واردات كنند.
شاهي عربلو همچنين از حل مشكل ۱۳۰ هزار تن تيرآهن موجود در گمركات كه به علت عدم انطباق استانداردها متوقف شده بودند، خبر داد و گفت با ورود اين ۱۳۰ هزار تن آهن به بازار طي هفته آينده قيمت هر كيلو آهن ۱۰۰ تومان كاهش خواهد يافت.
وي در رابطه با حبوبات و لبنيات نيز اعلام كرد كه قيمت اين فرآورده ها به سطح آخر سال ۸۴ باز خواهد گشت.
به گفته شاهي عربلو، دولت و مجلس همچنين توافق كردند كه درمورد آهن آلات، حبوبات، لبنيات و سيمان اگر با افزايش واردات و تنظيم بازار بازهم امكان بازگشت قيمت ها به سطح آخر سال ۸۴ وجود نداشت، دولت با تخصيص يارانه اين كار را عملي كند.

وزير نيرو خواستار شد
حاكم شدن ساز و كار بازار در صنعت برق
گروه اقتصادي- به دليل فقدان ساز و كارهاي اقتصادي و حاكم نبودن شرايط بنگاهداري اقتصادي در نظام توليد و عرضه آب و برق در كشور، ظرفيت سازي توليد از سرمايه گذاري در نگهداري و اصلاح شبكه عرضه اين خدمات در كشور پيشي گرفته است.
به گزارش همشهري، حاكم نبودن سازو كارهاي اقتصادي و بي توجهي به باز دهي اقتصادي طرح ها موجب شده تا به شبكه توزيع و عرضه توجهي نشود.
پرويز فتاح وزير نيرو در اين زمينه با تأييد سرمايه گذاري هاي گذشته و عدم توجه به توزيع و عرضه گفت: ظرفيت سازي در زمينه توليد آب و برق در كشور از سرمايه گذاري در زمينه اصلاح و بازسازي شبكه انتقال و توزيع سبقت گرفته است. وي در گفتگو با ايرنا  افزود: دولت ها در ايران بيشتر به توليد توجه كرده و به انتقال و عرضه توجه نكرده اند.
وي از ارائه لايحه اي از سوي اين وزارتخانه براي اختصاص ۵/۱ ميليارد دلار از محل حساب ذخيره ارزي براي تكميل طرح هاي آب رساني و زهكشي سدها در كشور خبر داد.
فتاح با اشاره به ضرورت سرمايه گذاري منطقي در بخش  برق و آب يك مانع اصلي در اين راه را قيمت گذاري غلط و تعرفه هاي عرضه محصولات توليدي اعلام كرده است.
فتاح از ارايه پيشنهادهاي اين وزارتخانه در مورد قيمت برق به مجلس خبر داد و ابراز اميدواري كرد كه با تصويب اين پيشنهادها علاوه بر ايجاد فرصت سرمايه گذاري از محل درآمدهاي داخلي اين وزارتخانه، امكان اصلاح شبكه عرضه نيز فراهم شود.
گزارش خبرنگار ما حاكي است كه تلفات برق در شبكه سراسري از سوي برخي منابع تا ۲۰ درصد تخمين زده مي شود و اتلاف انرژي در نيروگاه هاي كشور به دليل فعاليت و فراتر از ظرفيت آنان همه ساله خسارات فراواني به اقتصاد كشور وارد مي كند كه همه ناشي از حاكم نبودن نظام اقتصادي كارآمد در اين بخش است.

آغاز مراحل اجرايي سياست هاي كلي اصل ۴۴ قانون اساسي
واحد مركزي خبر: علي آقامحمدي- كارشناس اقتصادي ديروز گفت: كارهاي اجرايي واگذاري ۸۰ درصد سهام دولت در شركت هاي بزرگ و دولتي آغاز شده است.
وي كه در دومين نشست سياست هاي كلي اصل ۴۴ قانون اساسي سخن مي گفت، افزود:كاهش تصدي اقتصادي دولت، هدايت نقدينگي و نيروي انساني متخصص و كارآمد و افزايش درآمد سرانه از اهداف مهم واگذاري شركت هاي دولتي به بخش غيردولتي، مردم، تعاوني ها و بخش خصوصي است.

با تصويب هيأت وزيران
وزارت اقتصاد وام ۲۷ ميليون يورويي
راه آهن غرب كشور را تضمين كرد
گروه اقتصادي - هيأت وزيران به وزارت امور اقتصادي و دارايي اجازه داد وام ۲۷ ميليون يورويي وزارت راه و ترابري از بانك توسعه اسلامي را تضمين نمايد.
به گزارش همشهري، هيأت دولت به استناد بند «ب» ماده ۱۳ قانون برنامه چهارم توسعه و بند «۵» تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۳۸۵ كل كشور به وزارت امور اقتصادي و دارايي اجازه داد تا بازپرداخت تسهيلات اعتباري ميان مدت و بلندمدتي را كه توسط وزارت راه و ترابري از طريق سيستم بانكي كشور براي اجراي طرح احداث راه آهن غرب كشور تا سقف ۲۷ ميليون و ۱۹۲ هزار يورو از بانك توسعه اسلامي اخذ مي شود، تضمين نمايد.
همچنين هيأت وزيران تصويب كرد كه صدور ضمانت نامه توسط وزارت امور اقتصادي و دارايي منوط به اعلام سيستم بانكي درخصوص رعايت مقررات ارزي و اخذ وثايق كافي و يا تأييديه هاي صادرشده توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور جهت پوشش معادل ريالي اقساطي كه به هنگام سررسيد بازپرداخت مي گردند، اعم از اصل مبلغ قرارداد و هزينه هاي تبعي مربوط باشد.

با ارجاع لايحه به كميسيون اقتصادي براساس اصل ۸۵
لايحه ماليات بر ارزش افزوده
پس از تصويب به صورت آزمايشي اجرا مي شود
گروه اقتصادي - نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ديروز به طرحي راي دادند كه براساس آن امكان اجرايي شدن سريعتر لايحه ماليات بر ارزش افزوده فراهم مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، با تصويب نمايندگان مجلس، بررسي و تصويب لايحه ماليات بر ارزش افزوده براساس اصل ۸۵ قانون اساسي به كميسيون اقتصادي واگذار شد. تصويب اين لايحه در كميسيون مربوطه، و تاييد شوراي نگهبان، به صورت آزمايشي در كشور اجرا مي شود و با تصويب نهايي در مجلس ماهيت دائمي پيدا خواهد كرد. اين تصميم مجلس با هدف تسريع در مراحل بررسي و تصويب اين مهم گرفته شد.
در شور اول، كليات اين لايحه به تصويب نمايندگان مجلس رسيده بود. هم اكنون در حدود ۱۵۰ كشور جهان سيستم ماليات بر ارزش افزوده را اجرا مي كنند. اين سيستم ضمن افزايش درآمدهاي دولت به نظام مند و هدفمند شدن ساختار مالياتي كشور منجر مي شود. دستور كار اقتصادي ديگر مجلس، يك فوريت طرح منع صادرات گاز در صورت مصارف داخل بود كه فوريت آن به تصويب نرسيد .

افزايش قيمت طلا در بازارهاي جهاني
006243.jpg
گروه اقتصادي- افزايش قيمت طلا در بازارهاي جهاني در دو روز اخير و درپي انفجارات پي درپي در هند، روند سريعتري پيدا كرد.
به گزارش خبرنگار ما، ديروز هر اونس طلا در بازارهاي جهاني ۶۵۲ دلار معامله شد كه نسبت به روز دوشنبه ۳۰ دلار رشد نشان مي دهد.
كارشناسان بازار طلا و مسكوكات دليل اصلي اين افزايش را برهم  خوردن بازار طلا در هند به عنوان بزرگترين مصرف كننده طلاي جهان درپي انفجارات اخير بمبئي ارزيابي مي كنند.به دنبال افزايش قيمت جهاني طلا، قيمت طلا در بازارهاي داخلي نيز رو به افزايش گذاشت.
ديروز هر گرم طلاي ۱۸ عيار در حدود ۱۴۴۳۰ تومان داد و ستد شد كه نسبت به روز دوشنبه، در حدود ۵۰۰ تومان افزايش نشان مي دهد.
يك سكه بهار آزادي (طرح جديد) نيز در بازارهاي داخلي در حدود ۱۴۵ هزار تومان فروخته شد كه ۵ هزار تومان نسبت به روز دوشنبه افزايش داشته است.

بررسي طرح جامع مسكن در هيأت دولت آغاز شد
فارس: طرح جامع مسكن به هيات دولت ارائه و كار بررسي آن توسط كميسيون مربوطه آغاز شد.
وزارت مسكن و شهرسازي پس از ماهها بررسي همه جانبه طرح جامع مسكن، سرانجام اين طرح را براي بررسي و تصويب به كميسيون مربوطه هيات دولت ارائه كرد.
بنا بر اين گزارش، طرح جامع مسكن كه در حال حاضر به ۵۵ برنامه اقدامات در ۹ محور اساسي تبديل شده است، قرار است پس از بررسي در كميسيون هاي مختلف هيات دولت، تصويب و ابلاغ شود. اين گزارش مي افزايد: مسئولين وزارت مسكن و شهرسازي بارها براي توضيحات بيشتر در خصوص طرح جامع مسكن به هيات دولت رفته اند كه تاكنون از سوي كميسيون مربوطه هيات دولت با عكس العمل هاي مثبت مواجه شده و هنوز ايرادي از آن گرفته نشده است.
طرح جامع مسكن كه با هدف پاسخگويي به نيازهاي بخش مسكن تدوين شده است تعداد زيادي برنامه و اقدامات اجرايي دارد. يعني سياستها و شعارهايي كه هميشه درخصوص بخش مسكن گفته شده و عملي نشده است در اين طرح به صورت عملياتي اجرا خواهد شد.

گفت وگوي امروز
خريد ۶ ميليون و ۵۴۸ هزار تن گندم از كشاورزان
گروه اقتصادي- دولت هر ساله اعتباراتي براي خريد تضميني گندم اختصاص مي دهد. امسال نيز از اواخر فروردين ماه سال جاري كار خريد تضميني گندم شروع شده است. با كمال ذبيحي مجري طرح هاي ويژه وزارت جهاد كشاورزي گفت وگو كرده ايم.
***
* با توجه به شروع خريد گندم از اواخر فروردين امسال، تاكنون چه ميزان گندم مازاد بر مصرف از كشاورزان خريداري شده است؟
- تا مورخ ۲۰/۴/۸۵ كلاً ۶ ميليون و ۵۴۸ هزار تن گندم مازاد بر مصرف كشاورزان از سوي شركت بازرگاني دولتي و سازمان تعاون روستايي خريداري شده است. ميزان كل خريد گندم طي سال زراعي گذشته (۸۴-۸۳) نيز معادل ۱۰ ميليون و ۹۵ هزار تن بوده است اما هنوز براي امسال به جمع بندي براي اعلام رقم نهايي خريد گندم نرسيده ايم. تاكنون استان هاي فارس با يك ميليون و ۳۹۰ هزار تن، خوزستان با يك ميليون و ۱۶۰ هزار تن و گلستان با ۷۶۱ هزار تن بيشترين ميزان خريد گندم از كشاورزان را به خود اختصاص داده اند.
*ميزان اعتبار پيش بيني شده براي خريد گندم در سال جاري چقدر است و براي خريد ۶ ميليون و ۵۴۸ هزار تن گندم از كشاورزان تاكنون چه ميزان اعتبار پرداخت شده است؟
- كل اعتبار پيش بيني شده براي خريد گندم در سال جاري ۲۵۰۰ تا ۲۶۰۰ ميليارد تومان است كه تاكنون بيش از ۱۲۰۰ ميليارد تومان براي خريد گندم به شكل نقدي و از طريق سيستم سامانه جام بانك پرداخت شده است. در واقع هيچ مشكلي براي پرداخت وجه در قبال خريد گندم از كشاورزان نداريم.
* يعني با اين حجم اعتبار توان خريد چه ميزان گندم را خواهيد داشت؟
- امسال نقدينگي موجود براي خريد بيش از ۱۱ ميليون تن گندم كافي است.
* ظاهراً پيشتر مجوز واردات مقاديري گندم صادر شده بود. علت اين امر ناشي از چه تمهيداتي بوده است؟
- صدور مجوزهايي كه قبلاً براي واردات مقاديري گندم انجام گرفته بود ناشي از ايجاد اشتغال براي كارخانجات آرد بود كه تنها با كمتر از ۶۰ درصد ظرفيت خود كار مي كردند. مقرر شده بود مقاديري گندم براي كمك به اين واحدها جهت تبديل گندم به آرد و بالا رفتن ظرفيت كارخانجات وارد شود.
* سطح كشت كل گندم در سال جاري چقدر است؟
- سطح كشت كل گندم براي امسال ۶ ميليون و ۴۹۰ هزار هكتار تعيين شده است كه ۲ ميليون و ۵۹۰ هزار هكتار آن كشت گندم آبي و ۳ ميليون و ۹۰۰ هزار هكتار سطح كشت ديمي است.
* ميزان خريد دانه روغني كلزا از كشاورزان براي امسال تاكنون چقدر بوده است؟
- تاكنون ۲۵۳ هزار تن دانه روغني كلزا تحويل كارخانجات روغن كشي شده است كه اين رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد افزايش دارد. پيش بيني مي شود بيش از ۳۰۰ هزار تن دانه روغني كلزا از كشاورزان در سال جاري خريداري شود. سال گذشته كل خريد ۲۱۲ هزار تن بوده است.

واحدهاي صنفي كم درآمد از پرداخت ماليات معاف شدند
واحد مركزي خبر: رئيس  شوراي  اصناف  كشور گفت:  براساس  توافق  سازمان  امور مالياتي  كشور با اين  شورا از اين  پس  واحدهاي  صنفي  كه  دچار ركود شوند از پرداخت  ماليات  معاف  مي شوند.
علي  فاضلي  افزود: براساس  موافقتنامه  سازمان  امور مالياتي  كشور و شوراي  اصناف  در صورتي  كه  اتحاديه  هاي  صنفي تاييد كنند واحد صنفي  زير پوشش  آنان  درآمد حد نصاب  مالياتي  ندارد، سازمان امور مالياتي  تأييد مستقيم  اتحاديه  را مي  پذيرد و اين  واحد صنفي  از پرداخت  ماليات  معاف  مي  شود. وي  خاطرنشان  كرد: اين  موافقتنامه  براي  محاسبه  ماليات  سال  ۱۳۸۴ واحدهاي صنفي  نيز قابل  اجراست.
 رئيس  شوراي  اصناف  كشور گفت:  براساس  توافق  اين  شورا با سازمان  امورمالياتي  كشور ماليات  واحدهاي  صنفي  پلكاني  محاسبه  خواهد شد.فاضلي  افزود: محاسبه  پلكاني  ماليات  اصناف  در دو گروه  افزايش  مالياتي صفر تا ۱۰ درصدي  و ۱۰ تا ۲۲ درصدي صورت  مي  گيرد.

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |