پنجشنبه ۲۲ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۳ - Jul 13, 2006
گفت و گو با دكتر ولايتي درباره پيوند ريه به مناسبت برگزاري جشن نفس
مغز ايستاد، نفس راه افتاد
صدف كوه كن
عكس: گلناز بهشتي
006069.jpg
مغزي از حركت ايستاد، قلبي هنوز مي تپد! آن سوي پنجره، كسي انتظار مي كشد و مي انديشد: آيا طلوع فردا را خواهد ديد؟
پيوند عضو، آخرين راه نجات بيماري محسوب مي شود كه تمام راههاي درماني ديگر در مورد او به بن بست رسيده است، اين عمل در رابطه با اعضايي از بدن مانند ريه، قلب، قرنيه و كبد در شرايطي اتفاق مي افتد كه فردي به علت مرگ مغزي، جان خود را از دست داده باشد، در اين صورت با استفاده از اعضاي بدن او، به بيمار نيازمند به پيوند، حيات دوباره مي بخشند.
جراحي پيوند ريه در بيمارستان مسيح دانشوري تهران انجام مي شود، با توجه به نزديك شدن به جشن نفس كه همه ساله در جهت تداوم برنامه هاي پيوند ريه برگزار مي شود، گفت و گويي را با دكتر علي اكبر ولايتي - رئيس بيمارستان مسيح دانشوري - ترتيب داده ايم. وي به عنوان يكي از متوليان اين جشن، به هزينه هاي بسيار بالاي جراحي پيوند اشاره كرده و از نيازمندي اكثر افراد پيوند گيرنده ياد مي كند.
ابتدا از دكتر ولايتي، در مورد سابقه و فعاليت هاي بيمارستان مسيح دانشوري جويا مي شويم:
- ساختمان مركزي اين بيمارستان در سال 1320 قمري يعني چيزي حدود 127 سال قبل توسط مظفرالدين شاه كه به بيماري سل مبتلا شده بود، ساخته شد. در آن زمان داروي سل مؤثر وجود نداشت و يكي از مهمترين راههاي درمان اين بود كه بيمار را در جايي كه هواي مناسبي داشت، بستري مي كردند. بعد از اينكه مظفرالدين شاه اين مركز را ترك كرد اينجا تعطيل شد، تا سال 1316 شمسي كه با بازگشت مرحوم مسيح دانشوري - اولين متخصص ريه ايران - از فرانسه، اينجا تبديل به مركز معالجه مسلولين شد و از سال 1354 تبديل به مركزي عمومي براي درمان بيماري هاي ريوي، خصوصاً سل شد.در سال 1370 من كه عضو هيأت علمي دانشگاه تهران بودم، به دانشگاه شهيد بهشتي منتقل شده و مأمور شدم تا اين بيمارستان را احيا كنم.در حال حاضر بيمارستان مسيح دانشوري با ظرفيت 400 تخت تمام بخش هاي مربوط به بيماري هاي ريه، داخلي، جراحي، اندوسكوپي، ليزر درماني وپاتولوژي را پوشش مي دهد.
* پيوند ريه از جمله فعاليت هاي اين بيمارستان است با توجه به دشواري، پيوند ريه طي چه فرايندي و چگونه انجام مي شود؟
- در واقع پيوند ريه كار دشواري است و اين مركز (بيمارستان مسيح) به عنوان مركز منحصر به فردي در كل ايران و حتي كشورهاي منطقه به شمار مي آيد. بيماري هاي سختي كه در مراكز ديگر درمان نمي شود به اينجا ارجاع داده مي شود. همچنين از سوي سازمان بهداشت جهاني به عنوان مركز هماهنگ كننده بيماري هاي ريه مشخص شده است و متخصصين از كشورهاي مختلف از جمله عراق، آذربايجان، يمن و بعضي از كشورهاي آفريقايي براي آموزش ديدن به اين مركز مي آيند.
* دليل كم موارد پيوند ريه  چيست؟
- پيوند ريه در بين ساير پيوندها (قلب ، كليه ، كبد و...) از همه سخت تر است. تاكنون 12 مورد موفق پيوند انجام شده است كه آخرين مورد حدود يك ماه پيش بود. وقتي كسي به هر علت دچار مرگ مغزي مي شود (مثلا تصادف موتور سواراني كه از كلاه ايمني استفاده نمي كنند) برايش از لوله استفاده مي كنند كه به دستگاه تهويه مكانيكي وصل مي شود. چون فعل و انفعالات طبيعي ريه جهت دفع ميكروب صورت نمي گيرد، ريه ها به زودي دچار عفونت مي شوند و ريه هاي عفوني شده، قابل پيوند زدن نيستند، بنابراين اگر ريه در ظرف چند ساعت پيوند زده نشود، قابل استفاده نخواهد بود.
* دهنده ريه بايد چه شرايطي داشته باشد؟
- بهتر است دهنده، جوان باشد زيرا با افزايش سن، اعضا نيز فرسوده مي شوند، همچنين بايد زمان كوتاهي از مرگ مغزي اش گذشته باشد و سريعاً هم به دستگاه تنفسي متصل شود تا ريه ها قابل استفاده باشد. البته وقتي فردي دچار مرگ مغزي مي شود، بسيار باعث تأسف است، اما با تدبيرهاي خاص مي توان از اعضاي اين فرد براي كمك به چندين نفر استفاده كرد. معمولاً در پي مرگ مغزي كه اعضاي خانواده فرد، با پيوند موافقت مي كنند و پس از طي مراحل قانوني از بيمارستان هاي مختلف مثل بيمارستان نمازي شيراز (كبد)، بيمارستان لبافي نژاد (كليه)، بيمارستان امام (قلب) و.... براي بردن اعضا بسيج مي شوند تا به چند نفر حيات مجدد ببخشند.
* پس از پيوند چه مراقبت هايي بايد صورت گيرد؟
- دو مشكل اصلي كه براي بيماران پس از پيوند پيش مي آيد، يكي رد پيوند است كه در رابطه با ساير اعضا هم اين مشكل وجود دارد و ديگري عفونت.
با هر بار نفس كشيدن امكان ورود عوامل بيماري زاي مختلفي وجود دارد، همچنين از آنجايي كه ريه پيوندي، عضوي عاريتي است براي جلوگيري از پس زدن پيوند داروهاي مهاركننده ايمني به فرد داده مي شود تا احتمال پس زدن را كاهش دهد، كه احتمال عفونت بالا مي رود بنابراين هم بايد مراقب پس زدن پيوند بود و هم بيماري هاي عفوني را كنترل كرد.
* با توجه به اهميت اين مراقبت هاي دارويي، هزينه هر پيوند در چه حدي است؟
- به دليل استفاده از تجهيزات پيشرفته و داروهاي گران قيمت، پيوند ريه در خارج از كشور با هزينه اي در حدود 200 هزار دلار انجام مي شود كه در ايران با صرفه جويي هايي كه انجام مي شود اين رقم به 70 ميليون تومان رسيده است، كه البته بيمه اين فعاليت ها را تحت پوشش قرار نمي دهد.
از آنجايي كه اكثر افرادي كه براي پيوند ريه مراجعه مي كنند از توان مالي خوبي برخوردار نيستند (مثلاً فعالان در مشاغلي مشابه حفاري معدن يا كارگران محيط هاي آلوده كه اين موارد باعث تخريب و نارسايي ريه اين افراد شده است.) همچنين مراقبت هاي پس از جراحي و تهيه داروها رقم چشمگيري را به خود اختصاص مي دهد و نياز به كمك هزينه ضروري به نظر مي رسد، از اين رو ما نه تنها بيمار را مجبور نمي كنيم تا براي تهيه اين هزينه ها خود به جمع آوري كمك هاي مالي بپردازد بلكه براي جلب كمك هاي مردم ساليانه جشني را با نام جشن نفس، برگزار مي كنيم كه امسال جشن نفس 24 - 22 تيرماه در مجموعه ورزشي انقلاب برگزار خواهد شد تا قسمتي از هزينه هاي پيوند تأمين شود.
* آيا دولت در زمينه تقبل قسمتي از هزينه ها گامي برداشته است؟
- در حال حاضر دولت بودجه اي را براي كمك به پيوند كبد اختصاص داده است، به عنوان مثال از هزينه 30 ميليون توماني كه بيمارستان نمازي شيراز براي پيوند كبد دريافت مي كرد و فرد در صورت عدم بضاعت مجبور بود تا خود به جمع آوري كمك بپردازد، حدود 25 ميليون تومان را تقبل مي كند. كه اگر اين كار انجام نمي شد، جراحي هاي پيوند تداوم پيدا نمي كرد (در اينجا جا دارد تا از دكتر ملك حسيني به دليل فعاليت هاي ارزنده در زمينه پيوند كبد ياد كنيم.)
در رابطه با پيوند ريه چون هنوز از جانب دولت حمايتي وجود ندارد، بنابراين كمك هاي مردمي در تأمين هزينه ها نقش اساسي دارد و البته ما اميدواريم دولت و وزارت بهداشت نيز بودجه اي را به اين امر اختصاص دهند.

با يك سبد سبزي به جنگ سرطان برويم
006081.jpg
مترجم: راحله زند وكيلي- تحقيقاتي انجام شده كه نشان مي دهد، سبزيجات و گياهان مي توانند از پيشرفت تومورهاي سرطاني جلوگيري كنند.
كلم بروكلي، كلم، جينگوبيلوبا(درختي كوچك با برگهاي بادبزني) و سير مي توانند از بروز انواع سرطان جلوگيري كنند يا جلوي پيشرفت تومورها را بگيرند. تحقيقات متعددي كه بر تأثير غذا و فعل و انفعالات درون سلولها و DNA انجام شده، نشان مي دهد كه رژيم مناسب غذايي مي تواند تا حد زيادي از بروز يا پيشرفت بيماريها جلوگيري كند.
مطالبي كه در زير مي خوانيد برگرفته از تحقيقاتي است كه سازمان تحقيقات سرطان آمريكا در بالتيمور انجام شده است:
در مرحله اول، دكتر آكينوري ياناكا و همكارانش از دانشگاه تسوكوباي ژاپن دريافتند كه در 20 نفري كه رژيم غني از كلم بروكلي داشتند ميزان عفونت هليكوباكتر پيلوري كه باعث بروز ورمهاي ديواره معده، زخم و سرطان معده مي شود به شدت كاهش يافته است. دكتر ياناكا مي گويد: با وجود اينكه هنوز نتوانسته ايم هليكوباكتر پيلوري را به طور كامل از بين ببريم، ولي كنترل و كاهش ميزان آن كه باعث كندي يا توقف رشد بيماريهاي معده بخصوص سرطان ديواره معده مي شود آن هم با وسيله اي ساده مثل خوردن كلم بروكلي براي بيماران خبر بسيار مسرت بخشي است و جاي اميدواري دارد.
سولفورافان يكي از مواد شيميايي موجود در كلم بروكلي است كه خاصيت بسيار قوي و مؤثر ضد سرطاني دارد. اين ماده قدرت دفاعي سلولها در برابر عوامل سرطان زا را بالا مي برد. آنتي اكسيدان ها
فعال كننده مولكولهاي سمي از بين برنده DNA و كشنده سلولها و در نتيجه مؤثر بر پيشگيري از سرطان هستند.
در تحقيق ديگري كه بر روي كلم بروكلي صورت گرفت مشخص شد وقتي مقداري از كلم بروكلي روي پوست موش آزمايشگاهي ماليده شد، تأثير خنثي كننده اشعه ماورا بنفش كه عامل اصلي سرطان پوست است از خود نشان داد. يكي از محققين فعال در اين تحقيق به نام آلبناتي. دينكئوواكستوا مي گويد: به محض اينكه تابش يووي، بر موش را قطع نموديم، شروع به گذاشتن تكه هاي بروكلي بر پوستش كرديم و متوجه شديم كه۵۰ درصد از ميزان تهديد و حالت تهاجمي تومورهاي موش در مقايسه با موشهايي كه در همان شرايط مورد تابش يو وي قرار گرفتند و ماسك بروكلي را دريافت نكردند، كاسته شد. اين مي تواند راه حل مناسبي براي كاهش پيشرفت سرطان پوست يا جلوگيري از بروز آن باشد. اين تيم در حال بررسي ميزان تأثير بروكلي بر سرطان پوست انسان هستند ولي بسيار اميدوارند كه در مورد سرطان پوست انسان نيز مانند سرطان معده به جوابهاي رضايت بخشي برسند. در مرحله سوم مطالعات، محققان دريافتند كه كلم و ترشي آن مي  تواند عامل مؤثر بر جلوگيري از بروز سرطان سينه در زنان باشد. براساس اطلاعات جمع آوري شده توسط سازمان سلامت زنان آمريكا، خوردن كلم مي تواند تا حد زيادي خطر ابتلا به سرطان سينه را در زنان كاهش دهد. همچنين تحقيقات نشان مي دهد كه زناني كه در اوايل سنين بلوغ، كلم را به وعده هاي غذايي خود افزودند و روزانه ميزان قابل توجهي از آن را دريافت كرده و اين روند را تا بزرگسالي نيز ادامه دادند بدن بسيار مقاوم تري در برابر سرطان سينه دارند. البته كلم پخته يا نيم پز بسيار مفيد تر از كلم خام يا ترشي است.
اين تحقيقات نشان داد كه گلوكوسينولاتهاي موجود در كلم با مقاوم سازي سلول و جلوگيري از بين رفتن DNA و تغيير شكل سلولها، باعث كاهش ماده مولد سرطان مي شود و در مراحل اوليه پيشرفت سلولهاي سرطاني را به خوبي كنترل مي سازد و در مراحل بعدي با ساكن كردن فرآيند پيشرفت سلولهاي مهاجم سرطاني و از بين بردن اين سلولها، از پيشرفت سرطان و وخيم شدن آن جلوگيري كرده و همچنين از تغيير شكل يافتن سلولهاي سالم نيز پيشگيري مي كند.
در بخش ديگري از تحقيق تأثير گياه جينگو بيلوبا بر جلوگيري از بروز و پيشرفت سرطان تخمدان در خانمها آزمايش شد.
طي تحقيقات به عمل آمده در بيمارستان زنان بوستون مشخص شد كه زناني كه از گياه جينگوبيلوبا استفاده مي  كردند به سرطان تخمدان دچار نشده بودند و بدين ترتيب تحقيق روي زنان مبتلا به سرطان نيز شروع شد. دكتر بين يه- يكي از محققان اين طرح، مي گويد: مطالعات جمعيتي انجام داديم تا از تأثير گياهان و سبزيجات بر سرطان آگاه شويم و در نهايت متوجه شديم كه تنها 6/1 درصد از زناني كه از گياه جينگو مصرف مي كردند، به سرطان تخمدان مبتلا شده بودند. در اين تحقيقات پي برديم كه اين گياه تأثير بسيار قوي بر بازداري از سرطان دارد و تا 80 درصد از پيشرفت سلولهاي سرطاني جلوگيري مي كند و سلولهاي مهاجم را از بين مي برد. با تلفيق اطلاعات و آمار تحقيقات جمعيتي و آزمايشگاهي نقش بازدارنده و از بين برنده اين گياه بر سلول هاي سرطاني ثابت گرديد.
در مرحله نهايي اين تحقيق، محققان دريافتند كه، گوشت و تخم مرغ پخته شده با حرارت زياد، ماده شيميايي به نام PHIP توليد مي كند كه باعث سرطان مي شود و با همراه كردن سير با اين مواد غذايي مي توان اين ماده را خنثي كرد. تحقيقات نشان داده است كه زناني كه بيشتر گوشت مي خورند بيشتر به سرطان سينه دچار مي شوند و عوامل بازافزايي آن نيز بالا بودن چربي خون و دريافت زياد چربي در وعده هاي غذايي و نامتعادل بودن هورمونهاست. در اين تحقيقات ثابت شد كه مواد موجود در سير باعث خنثي شدن PHIP مي گردد. PHIP با از بين بردن DNA و ايجاد تغييراتي در بدن باعث بروز سرطان مي شود. اين ماده با ترشح آنزيمي باعث تشديد يا بروز سرطان مي شود و اين خطر در افراد بالاي 40 سال بيشتر است. گوشتي كه زياد سرخ يا پخته مي شود اين ماده را ترشح مي كند و با خوردن آن ريسك ابتلا به سرطان بسيار افزايش مي يابد. DAS موجود در سير عامل پيشگيري از بروز و پيشرفت تومورها است و با اضافه كردن آن به گوشت مي توان اين خطر را خنثي كرد. پل برنان سر محقق مركز تحقيقات سرطان ليون فرانسه مي گويد: ما به روشني آثار ضد سرطاني گياهان چليپايي را كشف كرديم. تمامي اين تحقيقات مؤيد آثار ضد سرطاني سبزيجات هستند. براي مثال با دريافت روزانه سبزيجات خانواده كلم مي توان تا حد بسيار زيادي از بروز و پيشرفت سرطان ريه جلوگيري كرد. بدين ترتيب مي بايست برنامه غذايي روزانه خود را طوري تغيير دهيم و تنظيم كنيم كه ميزان قابل توجهي ميوه و به ويژه سبزيجات دريافت كنيم تا از ابتلا به سرطان به همين سادگي جلوگيري كنيم.
منبع: MSN/Health

همايش
نفس، هديه كنيد!
جشن نفس(جشن زندگي) به منظور حمايت از بيماران محتاج به پيوند اعضا در روزهاي
22-23 و 24 تيرماه جاري به مناسبت تولد حضرت فاطمه(س) و با هدف ارتقا بخشيدن به فرهنگ پيوند عضو در كشورمان با حضور دكتر لنكراني (وزير بهداشت) و دكتر علي اكبر ولايتي در مجموعه ورزشي انقلاب (خيابان وليعصر) برگزار مي شود.
تازه هاي قلب و عروق
006084.jpg
همايش سراسري تازه هاي قلب و عروق، با هدف ارائه جديد ترين دستاوردهاي انجام شده در اين رشته 12 تا 14 مرداد ماه امسال در سالن همايش هاي بيمارستان ميلاد تهران برگزار مي شود.
محمدرضا حسني- دبير اين همايش- در اين زمينه اعلام كرد: در اين همايش تازه هايي در زمينه جراحي قلب، پيشگيري از بيماري هاي قلبي، بيماري هاي مادرزادي قلب، روش هاي درماني به جز جراحي، تازه هاي اكوكارديوگرافي، تازه هاي فيزيولوژي و سلول هاي بنيادي مورد بحث و تبادل نظر متخصصين داخلي و خارجي قرار مي گيرد.
وي تبادل اطلاعات علمي با هدف ارتقاي سطح دانش پزشكي را از ديگر اهداف برپايي اين همايش برشمرد.

دريچه
كرم ضد آفتاب براي اين روزها
006087.jpg
همشهري آنلاين: تابش خورشيد در اين روزهاي آفتابي تابستاني خطرات خاص خود را هم به  دنبال دارد. جدا از آفتاب  سوختگي، اين حقيقت را هم در نظر داشته باشيد كه پرتوهاي ماوراءبنفش در نور خورشيد مي تواند در درازمدت باعث سرطان پوست شود.بنابراين انتخاب شيوه هاي مناسب براي محافظت از پوست در برابر نور خورشيد ضرورت دارد. يكي از راه هاي ايجاد اين حفاظت استفاده از كرم هاي ضدآفتاب است. اينجاست كه مصرف كننده بايد احتياط به خرج دهد و عاقلانه در ميان طيف گسترده فرآورده ها در بازار دست به انتخاب عاقلانه بزند.
در واقع ادعاهاي سازندگان كرم هاي ضدآفتاب را نبايد چشم بسته پذيرفت. اخيرا سازندگان اين كرم ها در اروپا و آمريكا تحت فشار قرار گرفته اند تا روي برچسب هاي محصولاتشان اطلاعات صحيح درج كنند.گزارشي در شماره اين ماه نشريه ماخذ سلامت زنان مايو كلينيك آمريكا به نكات لازم در مورد انتخاب كرم ضدآفتاب مناسب براي پوست پرداخته است. اين گزارش مي  گويد كه يك فرد بزرگسال متوسط به حدود 30گرم– حدود دو قاشق غذاخوري- كرم ضدآفتاب براي پوشاندن همه بدن خود نياز دارد.
اولين چيزي كه بايد در انتخاب كرم ضدآفتاب در نظر داشت، ميزان محافظت ايجادشده بوسيله آن در برابر اشعه  ماوراءبنفش(A) UVA) و ماوراءبنفش
B) UVB) است كه هر دو نوع اشعه براي ما مضرند.
نكته دوم اين است كه فاكتور محافظت در برابر نور خورشيد (SPF) كرم دست كم 15 باشد؛ اين مقدارSPF1،ر۹۳درصد پرتوهاي UVB را منحرف مي كند. همچنين شما امكان پيدا مي كنيد مدت بيشتري در زير آفتاب بمانيد.
سومين عامل شايان توجه، كيفيت مقاومت در برابر آب يا ضدآب بودن كرم است. اين خصوصيت در صورتي كه زياد عرق مي كنيد يا اگر قصد داشته باشيد كه شنا كنيد، اهميت پيدا مي كند. اين گزارش مي گويد: كرم هاي ضدآفتاب مقاوم در برابر آب 40 دقيقه و كرم هاي ضدآفتاب ضدآب 80 دقيقه از بدن محافظت مي كنند.
بالاخره به نوع پوست بايد دقت كرد. پوست خشك به كرم ضدآفتابي با رطوبت زياد نياز دارد، در حالي كه براي پوست چرب به كرم هاي بدون روغن نيازمنديم. براي پوست هاي حساس بايد از ضدآفتابي استفاده كرد كه حاوي اكسيد روي يا اكسيد تيتانيوم باشد. مبتلايان به اگزما بايد از لوسيون هاي ضدآفتاب براساس الكل اجتناب كنند.
نياز رانندگان به استراحت
006075.jpg
ايسنا: بهتر است رانندگان به ازاي هر يك ساعت رانندگي 5 تا 10 دقيقه استراحت كرده و يك سري حركات كششي، نرمشي براي تقويت عضلات كمر انجام دهند.
دكتر رامين مهرداد- عضو هيات علمي دانشكده علوم پزشكي دانشگاه تهران- درخصوص دردهاي رايج در بين رانندگان گفت: همه مشاغل يك سري عوامل زيان آور دارند كه شغل رانندگي از اين مقوله جدا نيست و در اين شغل افراد در معرض كمر درد قرار دارند. وي ادامه داد: در شغل رانندگي به علت اين كه افراد مدت طولاني در وضعيت نشسته قرار دارند دچار كمر درد مي شوند. بنابراين بهتر است رانندگان بعد از يكي دو ساعت رانندگي مدتي استراحت كنند. وي به ارتباط سيگار با كمردرد اشاره كرد و گفت: اثرات نامطلوب سيگار در بروز كمردرد به اثبات رسيده در نتيجه ترك و كم كردن سيگار مي تواند كمك موثري در كاهش كمردرد باشد.
اين متخصص طب كار و بيماريهاي شغلي در خاتمه خاطرنشان كرد: انجام نرمش و حركات ورزشي در صبح مي تواند براي رانندگان و تمام افرادي كه شغل هاي اين گونه دارند مؤثر بوده و احتمال بروز كمردرد را كاهش دهد.

درمانگاه
كم خوري تا مرز مرگ
دكتر ضياءالدين مظهري
006078.jpg
در ادامه بحث هاي قبلي كه در رابطه با انواع رژيم هاي غذايي و مضرات آنها بود، به شكل هاي تعديل شده رژيم صفر كالري مي پردازيم و انواع مختلف آن را مورد بررسي قرار خواهيم داد:اولين مسئله اي كه در قبال رژيم هاي صفر كالري و اثرات زيان بار آن توجه و نظر پژوهشگران روش هاي سريع لاغري را به خود جلب كرد، بيلان منفي ازت و تحليل عضلات به خصوص عضله قلب در قبال حذف كامل پروتئين ها بود، لذا در ابتدا به رژيم هاي صفر كالري 30 گرم پروتئين با ارزش بيولوژيكي بسيار بالا (مواد غذايي كه پروتئين آنها به ميزان زيادي جذب بدن مي شود) مثل سفيده تخم مرغ اضافه نمودند و بعد از دو هفته مشاهده شد كه بيلان ازتي بدن تعديل شده و تعادل پيدا كرده بود، ولي متاسفانه تغييراتي در ريتم قلب و الكتروكارديوگرافي بوجود آمده بود.ولي تعدادي از اجراكنندگان چنين برنامه اي در آمريكا كه از پروتئين هاي هيدروليزي تهيه شده در صنعت استفاده كرده بودند، به علت اختلالات قلبي فوت كردند.گرچه چنين رژيم هاي غذايي در مقايسه با رژيم صفركالري يا آب درماني مطلق ارجحيت داشته و كاهش وزن به دست آمده نيز تقريباً نزديك مقادير اعلام شده در رژيم صفر كالري (380 گرم كاهش وزن در روز در خانم ها و 450 گرم براي آقايان) بود ولي عملاً به علت فراواني آسيب هاي وارده و خطرات جدي براي ادامه حيات، چنين برنامه اي نيز مناسب كاهش وزن و دست يابي به تناسب اندام تلقي نمي شود، چرا كه عدم تامين حداقل انرژي روزانه از محل مواد قندي موجبات انباشتگي ملكولهاي كنوني را در بدن افزايش مي دهد و عوارضي را به وجود مي آورد كه سلامتي افراد را به مخاطره مي اندازد.
رژيم هاي بسيار كم كالري تعديل شده
به منظور كاستن از خطرات رژيم هاي نام برده شده، به موازات افزودن 30 تا 50 گرم پروتئين به رژيم آب درماني و صفر كالري اقدام به اضافه نمودن 50 گرم مواد قندي به منظور جلوگيري از انباشتگي ملكولهاي كتون و مهار نمودن دفع اسيد اوريك بدن انجام شد و رژيم بسيار كم كالري (VLCD) كه معادل 250 تا 300 كيلو كالري بود تنظيم شد كه كاهش وزني معادل 200 تا 300 گرم در روز را امكان پذير مي نمود و به ميزان زيادي نيز از عوارض رژيم هاي پيش گفت مي كاست، ولي همواره خطر اختلال در نظم ضربان قلب با از كار افتادن ناگهاني قلب در حين برنامه وجود دارد و اگر در مواردي ايجاب كند كه به دلايل مختلي از قبيل چاقي هاي بسيار شديد از اين رژيم ها استفاده شود، فقط بايد در شرايط بيمارستاني و در حاليكه فرد بستري است و تحت نظر تيم پزشكي كنترل مستمر وجود دارد، انجام شود.
*رئيس انجمن تغذيه ايران

تازه ها
امكان توليد اسپرم آزمايشگاهي
006072.jpg
همشهري آنلاين: دانشمندان توانسته اند در آزمايشگاه از سلول هاي بنيادي جنيني موش اسپرم توليد كنند و از اين اسپرم ها براي به دنيا آوردن موش هاي جديد استفاده كنند. به گزارش خبرگزاري رويترز، دانشمندان سلول هاي بنيادي به دست آمده از رويان هاي بسيار ابتدايي موش را واداشتند كه به سلول هاي اسپرم ابتدايي بدل شوند و سپس مراحل تمايز را بگذرانند تا نهايتا شكلي شبيه اسپرم هاي بالغ يا گامت پيدا كنند. پس از تزريق اسپرم هاي توليدشده به تخمك هاي موش، رويان هاي موش حاصل در رحم موش هاي ماده قرار داده شد و در نهايت هفت موش به دنيا آمدند كه شش تاي آنها به بلوغ رسيدند.
پروفسور كريم نيرنيا از دانشگاه گوتينگن در آلمان كه سرپرستي اين گروه تحقيقاتي را به عهده داشت مي گويد: اين تحقيق براي اولين بار نشان مي دهد كه مي توان از سلول هاي بنيادي، اسپرم بالغ توليد كرد. اين موفقيت مي تواند اساس علمي درك ناباروري مردان قرار گيرد. پيش از اينكه ما هر بيماري را درمان كنيم، بايد اساس مولكولي و ژنتيكي آن درك شود .
سلول هاي بنيادي مي توانند به همه انواع سلول هاي ديگر بدن تبديل شوند. دانشمندان اعتقاد دارند كه اين سلول ها مي توانند به عنوان يك سيستم ترميم عمل كنند به طوري كه شيوه هاي درماني جديد براي بيماري هاي مختلف از ديابت گرفته تا بيماري قلبي را امكان پذير كنند.از هر شش زوج در جهان، يك زوج شكلي از ناباروري را تجربه مي كنند. حدود چهل درصد اين موارد به مشكلي در مردان مربوط مي شود. شمار پايين اسپرم ها، فقدان اسپرم يا اختلال حركت يا شكل آنها از علل ناباروري مردان است.
كلسيم و افزايش وزن
يك مطالعه جديد نشان مي دهد مصرف زياد كلسيم با افزايش وزن در ميانسالي مقابله مي كند. به گزارش رويترزهلث از نيويورك، دكتر اليجاندرو گونزالز از مركز تحقيقات سرطان هاچينسون در سياتل و همكارانش دريافتند زنان??تا??ساله اي كه روزانه بيش از ???ميلي گرم مكمل هاي كلسيم مصرف مي كردند، افزايش وزن آنها در مدت ??سال حدود دو كيلوگرم كمتر از زناني بود كه مكمل هاي كلسيم مصرف نمي كردند. وي بر ضرورت انجام آزمايش هاي باليني تصادفي براي پي بردن به نقش كلسيم در جلوگيري از افزايش وزن تاكيد كرد.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |