چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۸ - Jul 19, 2006
راضيه تجار ، نويسنده :
آينده ادبيات ايران روسپيد است
007011.jpg
فارس: راضيه تجار گفت: با توجه به توانايي كه من در نويسندگان سراغ دارم فكر مي كنم كه در آينده ادبيات ايران رو سپيد خواهند بود.
راضيه تجار، نويسنده اظهار داشت: ادبيات با بايدها و نبايدها همخواني ندارد، ولي در مجموع فكر مي كنم كه نويسندگان پس از انقلاب، مخصوصاً نويسندگان و شعراي متعهد و ارزش مدار تلاش خودشان را كرده اند.
وي افزود: درست است كه گاهي وقفه هايي ايجاد شده است و بعضي از نويسندگان بعضي  ديگر را رد كرده اند و اتفاق هايي در حواشي آثار ادبي اتفاق افتاده است، اما در مجموع من فكر مي كنم كه نويسندگان دين خود را ادا كرده اند و يقيناً اين روند ادامه خواهد داشت.
تجار ادامه داد: هر چند كه نويسندگان جوان مشغول آزمون و خطا هستند، اما اين آزمون و خطا هيچ از ارزش كار ادبيات كم نمي كند. آنها دريافت هايي را كه از اجتماع دارند، با توجه به اهميتي كه به مطالعه مي دهند؛ بيان مي كنند. من فكر مي كنم ادبيات معاصر روز به روز پخته تر مي شود و توقفي در آن نمي بينم.
وي گفت : نويسندگان ما شايستگي خود را به اثبات رسانده اند. اما اين نويسندگان هيچ گاه نبايد در آثار خود ايمان، اعتقاد و خداباوري را فراموش كنند. اين دغدغه اي است كه در آينده هم وجود دارد. رويكرد نويسندگان اگر بخواهد جز اين باشد در حقيقت خسران و ضررش متوجه خودشان خواهدبود.
اين نويسنده ادامه داد: من چشم انداز ادبيات فارسي را اميدبخش مي بينم، به شرطي كه دولتمردان مشكلات نويسندگان را با برنامه ريزي هايي كه انجام مي دهند، حل كنند. نمي توان از ادبيات توقع يك سويه داشت. كارگزاران فرهنگي بايد مشكلات و مسائل و چالش هاي مادي و روحي ادبيات را بشناسند وسعي كنند كه آنها را حل كنند.
وي در پايان گفت: بايد نويسندگان را از سرگرداني نجات داد و با تكريم و احترام گذاشتن به آنها، آنها را به يك قراري رساند. آن گاه است كه مي توان از ادبيات ما در آينده  نزديك يا دور انتظار داشت. اگر ادبيات ما به سامان برسد، مي توان به آينده آن اميدوار بود.

بازيگر ضد صهيونيسم سينما در شب بازي مي كند
007008.jpg
گروه ادب و هنر- كيكاووس زياري: ونسارد گريو، بازيگر قديمي و ضد صهيونيست سينما در يك درام اجتماعي جديد بازي مي كند. شب فيلم جديد او براساس قصه كتاب پرفروش سوزان مينوت به همين نام ساخته مي شود.
به نوشته نشريه هاليوود ريپورتر، قصه فيلم درباره آن گرانت لرد 65 ساله است كه از بيماري سرطان رنج مي برد. تشديد بيماري آن گرانت باعث مي شود تا دو دخترش آن و نينا براي زندگي نزد او بروند. در شرايطي كه وضعيت عمومي آن گرانت بدتر مي شود، دو دخترش بايد با مشكلات شخصي خود و همچنين مشكل بيماري مادر كنار بيايند. زماني كه آن گرانت يكي از خاطرات عزيز دوران جواني اش را براي دخترانش تعريف
مي كند- خاطره اي كه قبل از اين هيچ وقت درباره اش حرفي نزده است- ارتباط نزديك تري بين اين سه زن برقرار مي شود. حالا دو دختر جوان تلاش دارند تا مادرشان را زنده نگه دارند.
نقش آن گرانت را در شب ونسارد گريو بازي مي كند و كلر دنس و توني كولته دختران او هستند. فيلم توسط لائوس كولتاي، فيلمساز مجارستاني كارگرداني مي شود. او كه پيش از اين مدير فيلمبرداري چند كار مهم سينمايي بوده، سال۲۰۰۱ براي درام اجتماعي و ضدجنگ مالنا (ساخته جوزپه تورناتوره و محصول ايتاليا) نامزد دريافت جايزه اسكار شد. وي سال قبل اولين فيلم سينمايي خود بي وفا را در مقام كارگردان جلوي دوربين برد. او قصه فيلمنامه اش را از قصه كتاب ايمره كرپتس به همين نام گرفت. اين كتاب پرخواننده كه برنده جايزه ادبي نوبل هم شد، قصه جنگ جهاني دوم و همكاري بخشي از مردم مجارستان يا نيروهاي فاشيست هيتلري را تعريف مي كند. كتاب و فيلم به دليل همين مضمون تند با واكنش هاي متفاوتي در كشور مجارستان روبه رو شدند. كار نگارش فيلمنامه شب را مينوت با همكاري نويسنده برنده جايزه ادبي پوليتزر مايكل كانينگهام (نويسنده كتاب ساعت ها كه با بازي نيكول كيدمن تبديل به فيلم سينمايي شد) مي نويسد.
ونسارد گريو سال 1975 اسكار بهترين بازيگر زن نقش مكمل را براي جوليا در شرايطي گرفت كه هنگام دريافت آن از حقوق مردم فلسطين براي رسيدن به استقلال دفاع كرد.
سخنان او با تظاهرات گروهي از اسرائيلي هاي تندرو در جلوي محل برگزاري مراسم اسكار همراه بود. از آن زمان اين بازيگر يكي از مدافعان و سخنگويان تشكيل كشور مستقل فلسطين بوده است. وي سال قبل طي سفري كه به خاورميانه داشت، اظهار اميدواري كرد كه مردم فلسطين به آرزوي ديرينه خود دست يابند و از اسرائيل خواست كه از سرزمين هاي اشغالي عقب نشيني كامل كند.

با وجود توقيف كتاب در چين صورت مي گيرد
حضور بچه شانگهاي در يك فيلم سينمايي
007005.jpg
گروه ادب و هنر- كتاب توقيف شده چيني تبديل به فيلم سينمايي مي شود. بچه شـانگهاي در شرايطي جلوي دوربين مي رود كه تحليل گران سياسي، ادبي و سينمايي بعيد مي دانند اداره سانسور چين به آن اجازه نمايش عمومي بدهد.
به نوشته سايت كونگ فوسينما، رمان بچه شانگهاي توسط وي هويي نوشته شده است. اين كتاب بلافاصله بعد از انتشار درصدر جدول كتابهاي پرفروش قرار گرفت و خيلي زود به دليل مضمونش از روي پيشخوان كتابفروشي ها جمع آوري شد. مسئول فرهنگي كه دستور جمع آوري و توقيف نسخه هاي كتاب را داد، عقيده دارد كه حال و هواي قصه، مناسب حال جامعه در حال پيشرفت چين نيست.
كاراكتر اصلي كتاب- كه به 34 زبان دنيا ترجمه شده است- يك دختر جوان است كه در چين امروزي زندگي مي كند. اين جوان در دل شهر بزرگ و صنعتي گم شده و در يك بي هويتي به سر مي برد. نويسنده كتاب با عنايت بـــه چنــين قصه اي بحث مدرنيته و سنت را پيش مي كشد و با يادآوري فرهنگ چند هزار ساله چين اين سؤال را مطرح مي كند كه جامعه چين تا چه زماني مي تواند در برابر نفوذ فرهنگ بيگانه مقاومت كند و اين كشور چگونه مي تواند با حفظ فرهنگ و اصالت خود از بخش هاي خوب فرهنگ خارجي تأثير بگيرد.
آنچه در كتاب باعث خشم مسئولين رسمي چين شده، اين است كه نويسنده دولت را در ارتباط با مشكلات متعدد فرهنگي و اجتماعي معاصر چين به عنوان مقصر اصلي معرفي مي كند. از سوي ديگر مسئولان دولتي زبان كتاب را هرزه انگارانه توصيف كرده و مي گويند دليل اصلي توقيف كتاب اين مسأله بوده است.
فيلمبرداري بچه شانگهاي ماه سپتامبر آغاز مي شود، نقش  اصلي فيلم را باي لينگ بازي مي كند كه در مراسم جوايز فيلم هنگ كنگ 2005 (اسكار هنگ كنگي) جايزه بهترين بازيگر زن نقش مكمل را گرفت.

نمايشگاه هنرمندان مقيم خارج در تهران
ايسنا: شهريورماه سال جاري تالارهاي مجموعه صبا، ميزبان هنرمندان مهاجرت كرده ايراني به خارج از كشور مي شوند.
فرهنگستان هنر جمهوري اسلامي ايران، دفاتر پژوهشي در كشورهاي دنيا داير و هنرمندان ايراني مقيم آن كشورها را جذب و براي برگزاري نمايشگاه به ايران دعوت مي كند تا آثار اين هنرمندان را فعلاً براي يك بار به نمايش بگذارد.
در اين نمايشگاه ها كه به منظور ايجاد زمينه مناسب براي تفاهم و تعامل فرهنگي و گسترش پيوند در راستاي همكاري هنرمندان ايراني در سراسر جهان و نيز تبادل تجربيات هنري هنرمندان معاصر ايران تدارك ديده شده، آثار نقاشان معاصر ايراني مقيم كشورهاي اروپا، آمريكا و ديگر نقاط دنيا، در تهران به نمايش در مي آيند.
بنا بر اين گزارش، نخستين نمايشگاه، به هنرمندان ايراني مقيم فرانسه اختصاص پيدا كرده و قرار است از دوره هاي دوم به  بعد به صورت منطقه اي و حوزه اي به اين امر پرداخته شود.
اين نمايشگاه با همكاري سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، اداره كل ايرانيان خارج از كشور، رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در پاريس و موسسه فرهنگي هنري صباي فرهنگستان هنر تدارك ديده شده است.
محسن زارع- رئيس موسسه صبا- همچنين خبر داد كه تنديس، لوح افتخار فرهنگستان هنر جمهوري اسلامي ايران و سفر مطالعاتي به ايران براي همه شركت كنندگان و نيز گواهي شركت در نمايشگاه ازجمله جوايز نمايشگاه يادشده مي باشد.

بهمن قبادي داور جشنواره آنوني مال شد
007002.jpg
ايسنا: بهمن قبادي كارگردان سينماي ايران به عنوان داور بخش مسابقه، در سومين دوره جشنواره  آنوني مال كشور روماني
(Anoni Mul) حضور خواهد داشت.قبادي سال گذشته با فيلم لاك پشتها هم پرواز مي كنند در اين جشنواره حضور داشت و توانست جايزه بهترين فيلم و جايزه تماشاگران را دريافت كند. سومين دوره جشنواره آنوني مال از 23 الي 28 مرداد (14 الي 19 آگوست) در كشور روماني برگزار مي شود. اين كارگردان سينماي ايران هم اكنون مشغول آماده سازي نهايي آخرين ساخته سينمايي اش نيومانگ براي بزرگداشت موتزارت است. در نيومانگ، گلشيفته فراهاني، حسن پورشيرازي، فرزين صابوني و هديه تهراني به ايفاي نقش مي پردازند. در فيلم جديد قبادي با توجه به دويستمين سالگرد تولد موتزارت به موسيقي كردها نيز پرداخته مي شود و حسين عليزاده كه كمتر طي سال هاي اخير موسيقي فيلم ساخته است، موسيقي اين فيلم را مي سازد.

راهنما
نمايشگاه نقاشي در گالري هفت پيكر
گروه ادب و هنر - نمايشگاه نقاشي هاي مرضيه كمانيان كه از 24 تيرماه در گالري هفت پيكر برپاست تا 2 مرداد ماه ادامه خواهد يافت.نقاشي هاي كمانيان در سبك آبستره است.گالري هفت پيكر در خيابان توانير، خيابان نظامي گنجوي جنب پارك نظامي گنجوي واقع است.
يادداشت هاي يك ديوانه در كتاب قرن
گروه ادب و هنر- يادداشت هاي يك ديوانه نوشته نيكلاي گوگول در برنامه اين ماه نمايشگاه كتاب قرن قرار گرفت. نمايشگاه كتاب قرن هر ماه تنها به نمايش يك كتاب برجسته با حضور نويسنده و يا مترجم مي پردازد. اين نمايشگاه در ضلع شمالي پارك شهرآرا، پلاك 28 قرار دارد.
دوره آموزشي پساساختگرايي
مهر: شهر كتاب مركزي، دوره آموزشي پساساختگرايي، نقد و نظريه را زير نظر اميرعلي نجوميان برگزار مي كند. در اين دوره مباحثي مانند ساختگرايي و سستي ساختارها، اثر و متن، بينامتنيت، مولف و خواننده، ناخودآگاه و زبان، گفتمان و قدرت، گفتمان و جنسيت و استراتژي و واسازي تدريس مي شود.
اين مباحث با اتكا بر آرا و نظر نويسندگان و متفكراني چون ژاك دريدا، رولان بارت، جوليا كريستيوا، ژاك لاكان و پل آستر مورد بررسي و تحليل قرار مي گيرد.دوره آموزشي پساساختگرايي زيرنظر اميرعلي نجوميان روزهاي دوشنبه ساعت 61 تا 81 برگزار مي شود و علاقه مندان مي توانند براي ثبت نام تا تاريخ هشتم مردادماه به شهر كتاب مركزي واقع در خيابان حافظ شمالي، نبش زرتشت مراجعه كنند.
جشنواره طنز 18كلمه اي در راديو جوان
فارس: حلقه طنز باشگاه راديويي جوان به مناسبت حضور مقتدرانه و پرشكوه  تيم ملي فوتبال ايران در هجدهمين جام جهاني فوتبال، جشنواره  طنز 81 كلمه اي در دو قالب نظم و نثر برگزار مي كند. در اين جشنواره كه سي ام مرداد همزمان با شب مبعث پيامبر(ص) برگزار مي شود، هيات داوراني متشكل از ابوالفضل زرويي نصرآباد ، منوچهر احترامي ، اسماعيل اميني ، مهدي ساكي و جلال سميعي ، آثار برگزيده را اعلام و در مراسمي ويژه جوايز ارزنده اين جشنواره را اهدا خواهند كرد.
همچنين در كنار اين جشنواره، نمايشگاه كاريكاتور با موضوع فوتبال از آثار هنرمندان كاريكاتوريست حرفه اي مطبوعات برگزار و از يك عمر فعاليت هنري يكي از چهره هاي طنزپرداز كشور در قالب اهداي  جايزه  ويژه اي با عنوان عبيد زاكاني تقدير مي شود.
بنا بر اين گزارش، طنازان، نويسندگان و علاقه مندان مي توانند آثارشان را در 81 كلمه براي شركت در اين جشنواره ارسال كنند. پخش برنامه هاي راديويي با عنوان توپ از بخش هاي جنبي اين جشنواره است.

موزه لوور و موسسه صبا تفاهمنامه همكاري امضا كردند
مهر: در بازديد رئيس موزه لوور و هيات همراه از نمايشگاه هنرهاي تصويري ايران در سده هاي 12 و 13 در موسسه صبا، اين دو مركز فرهنگي تفاهمنامه همكاري امضا كردند.
روابط عمومي موسسه فرهنگي هنري صبا اعلام كرد: بر اساس اين تفاهمنامه موزه لوور كليه آثار ايراني موجود در لوور را در مجموعه اي به چاپ مي رساند و موسسه صبا هم متعهد مي شود بخشي از آثار نقاشي پشت شيشه مربوط به نمايشگاه گنجينه دو قرن هنر ايراني را در موزه لوور به نمايش بگذارد.
اين نخستين همكاري مشترك بين اين دو مركز فرهنگي و هنري ايران و فرانسه است كه در چارچوب توافقات به عمل آمده در آينده صورت مي پذيرد.

گزارش روز
حسن حسيني، شاعري
در حوالي انقلاب
مهر: سيد احمد نادمي در نشست نقد و بررسي آثار سيد حسن حسيني گفت: با انتشار كتاب در ملكوت سكوت حيات شعري زنده ياد حسيني وارد مرحله تازه اي شد؛ به اين معني كه اراده گزينشگر شاعر حذف شده است.
سيد احمد نادمي، منتقد و شاعر كه در نشست كانون ادبيات معاصر ايران سخن مي گفت، افزود: دكتر قيصر امين پور كه اين مجموعه به انتخاب اوست به دلايلي از جمله دوستي نزديك با شاعر و نگاه آكادميك به متن، شيوه انتخابي نزديك به شيوه حسيني داشته و كتاب اول شاعر با نام همصدا با حلق اسماعيل را مدل قرار داده است.
اين منتقد درباره كتاب در ملكوت سكوت گفت: در سه كتاب قبلي عملاً شاعر را به عنوان شخصيت محوري در شعر نمي بينيم. البته تاثير سوژه بر شاعر هست اما در اين مجموعه اين نگاه و ويژگي مسلط است و به عبارتي شاعر حديث نفس گفته و خود را سوژه قرار داده است و اين حديث نفس به نوعي رنگش تيره است و فضاي خاكستري به كتاب داده است.
وي افزود: بسياري از شعرهاي اين كتاب آميخته اي از سپيدي عشق و اميد و سياهي نااميدي و حرمان است و به گونه اي شعرهاي اندوه زا و اندوه زده است. همان طور كه شاعر در كتاب براده ها گفته است: تنهايي تريبون اندوه است.
نادمي درباره زبان شعرهاي اين مجموعه گفت: اگر كسي كتاب گنجشك و جبرئيل را خوانده باشد با اين كتاب آشناست و اگر به تاريخ شعرها توجه كنيم مي بينيم شاعر در مسير زماني پخته تر شده است.
دقت در واژه ملك در عنوان كتاب ما را به يك ويژگي ديگر در كتاب راهنمايي مي كند. واژه هايي مانند؛ ازل، ابد، سرمد و ملكوت، را در اشعار زياد مي بينيم. اين واژه ها در كنار واقعيات روزمره مي نشيند و با تلفيقي از عين و ذهن فضاسازي خاصي به شعرهاي مجموعه داده است.
كتاب در ملكوت سكوت مجموعه اي از سروده هاي منتشر نشده زنده ياد سيد حسن حسيني است كه به انتخاب دكتر قيصر امين پور منتشر شده است.

آينده جشنواره پاريس، زمستان است
ايسنا: فيلم سينمايي زمستان است به كارگرداني رفيع پيتز طي هفته گذشته، به عنوان تنها نماينده سينماي ايران در جشنواره فيلم پاريس، جايزه اول بخش سينماي آينده اين جشنواره را دريافت كرد. اين فيلم آخرين ساخته سينمايي رفيع پيتز بعد از
فيلم هايي چون فصل پنجم و صنم است كه آخرين آن در سال 78 در ايران و عرصه بين المللي حضور موفقي داشته است. اين فيلم بنا به گفته كارگردان برداشتي آزاد از سفر محمود دولت آبادي است و نام فيلم كه زمستان است برگرفته از اشعار اخوان ثالث است. داستان كه دولت آباد در سال 1319 نوشته و در 1325 بازنويس كرده و حالا برداشت از آن در سال 83 انجام شده است و قرار است قبل از انقلاب را به تصوير بكشد. در زمستان است ميترا حجار، عليرضا نيك صولت، سعيد اوركني و اوستا عزيز شاتير به ايفاي نقش مي پردازند.

طراحي لباس با خط فارسي
ايسنا: يكي از هنرمندان و طراحان خط فارسي در يزد تي شرت و لباس هايي را با طراحي خط فارسي با تلفيق و تركيب در رنگ و خطوط اسليمي، براي ترويج فرهنگ ايراني طراحي كرده است.
مهدي راضي، از سال 8731، طرح فرهنگي طراحي خط روي تي شرت ها را با هدف ترويج فرهنگ ايراني و اسلامي و نيز استفاده از زبان و خطوط فارسي به جاي واژه ها و اصطلاحات نادرست و بي معني به صورت لاتين، ارائه كرد.
وي  بر اين تي شرت ها، اشعاري از شاعران بزرگي چون فردوسي و خيام و ديگران را به صورت تلفيق در رنگ و طراحي، مي نگارد.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |