چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۸ - Jul 19, 2006
بررسي مسموميت به سرب در معتادان به ترياك
افيون سربي
صدف كوه كن
عكس : گلناز بهشتي
007059.jpg
معتادان به دليل ناخالصي ترياك به كراك روي آورده اند
چندي پيش پزشك مركز ترك اعتياد شهيد ذوالفقاري اعلام كرد: اغلب مراجعان، به ماده خطرناك كراك اعتياد دارند و اين اعتياد به دليل وجود ناخالصي در ترياك مصرفي آنان است.گودرز روزبهاني با اشاره به اينكه اغلب مراجعان به مركز درمان و ترك اعتياد شهيد ذوالفقاري 20 تا 30 ساله هستند، افزود: كراك يكي از خطرناك ترين مشتقات ترياك است كه عوارض سختي به دنبال دارد. وي خاطرنشان كرد: هم اكنون به علت كم شدن ماده مخدر ترياك و افزايش ناخالصي در اين ماده، بسياري از معتادان به كراك روي آورده اند. اين در حالي است كه اين ماده به مراتب، اعتياد بيشتري را در فرد ايجاد مي كند. وي يادآور شد: سم زدايي معتادان سه روز انجام مي شود و عوارض جسمي نيز تا دو هفته قابل كنترل مي شود ولي وسوسه هاي روحي تا 6 ماه باقي مي ماند. بنابراين مهمترين اصل در درمان اعتياد، رفع زمينه ها و علت هاي گرايش افراد به سمت اعتياد است. به گفته پزشك مركز ترك اعتياد شهيد ذوالفقاري، تنها كمتر از 20درصد معتادان مراجعه كننده موفق به ترك كامل اعتياد خود مي شوند. وي با بيان اينكه امكانات مورد نياز براي درمان اصولي اعتياد در كشور محدود است، اظهار كرد: همكاري مراكز درماني براي پيشرفت در درمان اعتياد، بسيار اهميت دارد؛ چنان كه هم اكنون مركزي براي بيماران مبتلا به ايدز نداريم و ظرفيت بيمارستان امام خميني(ره) نيز بسيار محدود است.
همه چيز آلوده است، مگر خلاف آن ثابت شود! هوايي كه استنشاق مي كنيم، آبي كه مي نوشيم، غذاهايي كه مي خوريم، همه و همه نمونه هايي از آلودگي را در سالهاي اخير در خود داشته اند تا جايي كه بعضاً جمعيت قابل توجهي را درگير كرده اند. در اين ميان به افرادي برمي خوريم كه علاوه بر آلودگي هايي كه محيط به ما تحميل مي كند، ضربه هايي بس كاري به پيكره سلامتي خود، وارد مي كنند.
مسموميت با سرب مقوله تازه اي نيست، اما موضوع از جايي جلب نظر مي كند كه يكي از متخصصان مسموميت به موارد متعددي از مسموميت با سرب در معتادان به ترياك در هفته هاي گذشته خبر مي دهد. اين نوع از مسموميت كه علايم خطرناكي را به دنبال دارد، قادر به ايجاد اختلالات اساسي در سلامتي افراد است. از اين رو گفت وگويي را با دكتر هوشنگ نوشاد- متخصص داخلي و مسموميت- ترتيب داده ايم. وي وظيفه اخلاق حرفه اي در جهت اطلاع رساني به معتادان و مسئولان را مهمترين دليل اين پيگيري ها ذكر مي كند.
***
* آقاي دكتر، مسموميت با سرب چگونه اتفاق مي افتد؟
- در واقع سرب در بعضي از صنايع و محصولات تجاري مانند باتري سازي، لحيم كاري، رنگ سازي، سفالگري و لوله كشي و همچنين در بنزين به كار مي رود و مسموميت با آن نيز معمولاً به دنبال تماس مزمن (طولاني مدت) به وجود مي آيد كه ممكن است خوراكي يا استنشاقي باشد و ضايعات آن عمدتاً در سيستم عصبي، گوارش و خونسازي ايجاد مي شود.
* علايم آن چيست؟
- علايم شايع آن شامل، دردهاي شكمي، يبوست، سردرد و عصبي بودن است و موارد شديد ممكن است باعث اغما و تشنج شود. مسموميت تدريجي در اطفال باعث كاهش بهره هوشي و بنابراين كاهش قدرت يادگيري و فلج دست ها مي شود، تكه هاي كوچك گلوله نيز در بدن مصدومان جنگي ايجاد مسموميت مي كند.البته علايم مسموميت با سرب به علت غيراختصاصي بودن، مدت ها بدون تشخيص باقي مي ماند و باعث رنج بيمار مي شود. ما شاهد افرادي بوده ايم كه با دردهاي مبهم و غيرقابل توجيه و در عين حال شديد و مقاوم به مسكن ها مراجعه مي كنند و وقتي با احتمال مسموميت با سرب آزمايشاتي انجام داديم، مشخص شد كه مسموميت با سرب وجود داشته و نكته اينجا بود كه تمام اين افراد معتاد به ترياك و شيره خوراكي آن بودند.
* شيره خوراكي؟!
- بله! ترياك زماني كه خورده مي شود تقريباً به طور كامل جذب مي شود، اما وقتي ترياك را مي كشند تنها
۳۰ درصد آن جذب مي شود و بقيه به دود تبديل مي شود.
* بنابراين طيف علايم مسموميت بسيار گسترده است و تشخيص دشوار مي شود.
- بله، اين طيف وسيع مي تواند از دردهاي روماتيسمي گرفته تا ورم روده و معده و حتي غش و تشنج را موجب شود. از اين رو مي تواند اشتباه شود و اين بيماران ممكن است مدت ها با درمان هاي ديگر يا تشخيص غلط، تحت درمان قرار گيرند و بهبودي در آنها حاصل نشود.
* تشخيص نهايي چگونه صورت مي گيرد؟
- تشخيص قطعي مسموميت با اندازه گيري سطح سرمي سرب انجام مي شود. مقادير كمتر 10 ميكروگرم معمولاً علايمي ندارد، مقادير نسبي 10تا۲۵ ميكروگرم، باعث اختلال در رشد و رفتار در اطفال مي شود.
مقادير 25 تا۵۰ ميكروگرم با دردهاي مبهم اندام ها، سردرد و تحريك پذيري همراه است و مقادير 50 تا 70 ميكروگرم باعث مسموميت متوسط و مقادير بالاي 70 ميكروگرم باعث مسموميت شديد مي شود كه شامل دردهاي شديد و مقاوم به تمام مسكن ها و درمان هاي معمول در شكم و تشنج ها و حالاتي شبيه غش است كه به علت ضايعات مغزي و تارهاي عصبي آسيب ديده در سراسر بدن است.
* ضايعات عصبي چگونه به وجود مي آيد؟
- مكانيسم اصلي تاثير سرب عبارت است از اختلال در متابوليسم هم (Heme) كه در واقع فاكتور انتقال اكسيژن در گلبول هاي قرمز است و مسموميت با سرب اختلال در ساختار آن ايجاد مي كند كه علاوه بر كم خوني، توليد ماده اي بينابيني به نام پرفوبيلينوژن مي كند كه در اثر تجمع آن، ضايعات عصبي به وجود مي آيد، در حدي كه ضايعات عصبي شكمي باعث دردهاي شديدي مي شود. مثلاً بيمارهاي جواني داشتيم كه از شدت درد، ملافه را با دندان پاره مي كردند و اين در حالي بود كه مرفين هيچ اثري در كاهش درد نداشت!
* در پايان چه توصيه هاي ديگري به افراد در معرض ابتلا به اين نوع مسموميت داريد؟
- قصد من از اين پيگيري ها اطلاع رساني است. ما مي خواهيم به اطلاع هموطنان برسانيم كه ترياك موجود در ايران تماماً آغشته و آلوده به سرب است و آزمايش خون معتادان به خصوص افرادي كه ترياك را مي خورند، مقادير بالايي از سرب را نشان مي دهد كه حال اين افراد در زماني كه ضايعات عصبي مذكور ايجاد شده باشد، دلخراش است و فقط با سرب زدايي از بدن اين افراد مي توان به آنها كمك كرد.
در واقع علت و نحوه آلودگي ترياك به سرب براي ما كاملاً روشن نيست، ولي هرچه باشد اقدام سريع پيشگيرانه عليه آن ضروري به نظر مي رسد، زيرا ضايعات ايجاد شده جبران ناپذير خواهد بود و وظيفه حرفه اي من ايجاب مي كند تا در آگاهي افراد كوشا باشم.

تازه ها
خانم هاي باردار بخوانند
پژوهشگران، شواهدي را يافته اند كه نشان مي دهد تهوع و استفراغ در بارداري به مصرف بيش از حد مواد قندي، الكل، روغن ها و گوشت مربوط مي شود. برعكس غلات، بسيار كمتر از ساير غذاها اين نوع تهوع را به وجود مي آورند.
تهوع صبحگاهي در اولين سه ماهه حاملگي ها در بيش از 80 درصد بارداري ها رخ مي دهد. تا پيش از اين تصور مي شد كه تهوع حاملگي صرفا نتيجه ناخوشايند تغييرات هورموني در ابتداي بارداري است.پژوهشگران معتقدند كه بدن انسان از دوران  اوليه نوعي بيزاري نسبت به غذاهاي حاوي ميزان بالاي سموم در خود به وجود آورده كه تا زمان فعلي ما ادامه يافته است. براي مثال، بدن ممكن است گوشت را پس بزند زيرا به طور نسبي با احتمال بيشتري، عوامل بيماري زا را منتقل مي كند.تهوع بارداري در سه ماهه اول حاملگي، بيشترين شدت را دارد؛ يعني در زماني كه مهمترين بخش نمو جنيني است، خوردن غذاهاي سالم و اجتناب از الكل، سيگار و داروهاي غيرمجاز، كمال اهميت را دارد. همچنين مصرف مكمل هاي اسيدفوليك و اجتناب از مصرف ويتامين A براي حفظ سلامت جنين مهم است.
شبكيه مصنوعي و درمان نابينايي
007065.jpg
همشهري آنلاين:دانشمندان اسكاتلندي شيوه اي جديد را براي درمان دو شكل شايع نابينايي از طريق كاشت يك وسيله الكترونيكي- نوري آزمايش مي كنند. به گزارش بي بي سي دكتر كيت ماتيسن از دانشگاه گلاسكو، سرپرست اين گروه پژوهشي، اميدوار است كه اين ايمپلنت (وسيله كاشتني) به نابينايان امكان دوباره ديدن بدهد. تكنولوژي مورد استفاده اين محققان شبيه هماني است كه در دوربين هاي ديجيتال به كار مي رود و در طول ده  سال آينده مي تواند كاربرد عمومي پيدا كند.
اين وسيله حاوي يك شناساگر تصوير است. هنگامي كه نور، تصويري را در شناساگر به وجود مي آورد، تحريك الكتريكي شبكيه به شكل اين تصوير، حاصل مي آيد. سلول هاي تحريك شده به نوبه خود تحريك را از طريق عصب بينايي به مغز مي فرستند. در واقع، مقصود آن است كه مغز خيال كند شبكيه هنوز كار مي كند.اين وسيله به خصوص براي بازگرداندن بينايي به مبتلايان به دو بيماري كه به علت صدمه زدن به شبكيه باعث نابينايي مي شوند كاربرد خواهد داشت؛ يكي رتينيت پيگمنتوزا(يك بيماري ژنتيكي كه گيرنده هاي نوري شبكيه را مبتلا مي كند) و ديگري دژنراسيون ماكولا( اختلال لكه زرد- حساس ترين بخش شبكيه- به علت رشد عروق در ته چشم در سالمندي).

دريچه
آزمايش خون و تشخيص سرطان ريه
007056.jpg
ناصر مؤمني: يك گروه از محققان آمريكايي در تازه ترين تحقيق خود دريافتند كه يك روش ساده براي تشخيص سرطان ريه، انجام يك آزمايش ساده خون با هدف بررسي چگونگي پاسخ دفاعي بدن به تومورها است.آزمايشي كه بر اساس اين تحقيق روي نمونه خون تعدادي از بيماران انجام شد و سلولهاي مستعد سرطان را در افراد، سالها پيش از اين كه بيماري سرطان آنان تأييد شود، مورد شناسايي و تشخيص قرار داد.در صورت تأييد نهايي دقت و صحت اين تحقيق، اين امر مي تواند به پيدايش روشي جديد جهت تشخيص به موقع ديگر گونه هاي سرطان بر مبناي بررسي هاي خوني كه تاكنون از طريق آزمايش PSA يا آنتي ژن ويژه پروستات صورت مي گرفت، منجر شود.
سرطان ريه بسيار بيش از ديگر انواع سرطان عامل مرگ انسانها در جهان است و همه ساله به طور ميانگين 10 ميليون نفر به آن مبتلا مي شوند كه نيمي از اين افراد طي يك سال جان خود را از دست مي دهند.به رغم اين كه روش هاي جدي شناسايي تومورهاي سرطاني با استفاده از اشعه مخصوص ايكس يا سي تي اسكن، قادر به شناسايي تومورهاي سرطاني است، با اين وجود در موارد بسياري مشاهده شده است هنگامي كه بيمار تحت عمل نسبتاً  دردآور نمونه برداري قرار مي گيرد، پزشكان تازه درمي يابند كه نمونه مورد آزمايش اساساً  سرطاني نيست و هنگامي كه بيماران نشانه هاي آشكار بيماري را از خود بروز مي دهند، در واقع زمان براي درمان آنان ديگر دير شده است. منبع: رويترز
بالارفتن قند خون
و خطر آلزايمر
همشهري آنلاين: پژوهشگران سوئدي مي گويند افزايش ميزان قند خون، خطر ابتلا به بيماري آلزايمر را افزايش مي دهد. بررسي  هاي قبلي، رابطه اي ميان ابتلا به ديابت نوع 2 و خطر آلزايمر را نشان داده بود. در اين بررسي، پژوهشگران در نظر داشتند كه اين فرضيه را امتحان كنند كه آيا ديابت مرزي(وضعيت پيش- ديابت) هم عاملي خطرساز براي دمانس و بيماري آلزايمر به حساب مي آيد يا نه؟ نتايج نشان داد كه افزايش خطر ابتلا به بيماري آلزايمر در افرادي كه ميزان قند خون آنها بالاست اما به حدي نرسيده است كه تشخيص ديابت در آنها داده شود نيز وجود دارد. اين رابطه به خصوص وقتي قوي تر بود كه اين افراد دچار افزايش شديد فشارخون نيز بودند. تعداد افرادي كه در وضعيت پيش- ديابت هستند بسيار بيشتر از افرادي است كه ديابت دارند.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |