چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۸ - Jul 19, 2006
ضرورت  تدوين پروتكل مرگ مغزي و اهداي عضو
ايران بيشترين مرگ مغزي و كمترين
اهدا كننده عضو را دارد
گروه اجتماعي- مريم غفاري: ايران به علت بالا بودن آمار تصادفات، بيشترين مرگ مغزي را دارد. اين در حالي است كه اهدا  عضو از سوي اين افراد نسبت به كشورهاي ديگر بسيار پايين بوده به طوري كه ۹۰ درصد پيوند كليه در ايران از افراد زنده انجام مي شود. به گزارش همشهري، در حال حاضر بيش از يك ميليون نفر در جهان از درمان پيوند عضو بهره مند مي باشند.
كتايون نجفي زاده، مسئول واحد فراهم آوري اعضاي پيوندي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي گفت: به رغم اينكه چندين سال از تصويب قانون پيوند اعضا در ايران گذشته به دليل پاره اي از مشكلات آنچنان كه بايد از اين مسئله استقبال نشده است و اين امر سبب شد تا با وجود توان بالاي علمي و تخصصي در امر انجام پيوند اعضا، تيم هاي پيوندي با مشكلات زيادي به خصوص در زمينه پيوند از جسد مواجه باشند.وي گفت: با توجه به اين آمار در كشور شاهد بيشترين آمار مرگ مغزي نسبت به ساير كشورها هستيم اما در حالي كه آمار اهداي عضو از بيمار مرگ مغزي در جهان ۳۴ نفر به ازاي يك ميليون نفر است اين آمار در ايران ۷/۱ در ميليون مي باشد.
وي افزود: در مرگ مغزي، سلول هاي مغز به علت عدم خونرساني به آنها مي ميرند و حتي نيم درصد امكان بازگشت در فردي كه دچار مرگ مغزي شده وجود ندارد اما متأسفانه به علت عدم آگاهي عموم مردم نسبت به اين نوع مرگ، بيشتر افراد مرگ مغزي را با كما اشتباه مي گيرند، در حالي كه در كما احتمال برگشت فرد وجود دارد زيرا در حالت كما سلول هاي مغز فقط متورم مي شوند و نمي ميرند.
كليه بيشترين و ريه كمترين اعضاي اهدايي
از سوي ديگر معاون اجرايي مركز تحقيقات بانك فرآورده هاي پيوندي ايران از رشد ۲ برابري اهداي نسوج طي يك سال اخير در كشور خبر داد و گفت: اين در حالي است كه اهداي ريه در كشور رشد چشمگيري نداشته است.
سيد حميدرضا آقايان با اشاره به اينكه از بين ارگان هاي قلب، كبد، كليه و ريه، كليه ديرتر و ريه زودتر از هر ارگان ديگري از كار مي افتد، اظهار كرد: اهداي كليه، ۹۰ درصد از اهداي ارگان ها را در كشور شامل مي شود. وي ۳ مركز بيمارستان امام خميني(ره)، شريعتي و مسيح دانشوري را سه قطب واحد فراهم آوري كشور دانست و در ادامه به عدم اطلاع و آشنايي جامعه پزشكي و آمار مردم در خصوص اهداي عضو و پيوند به عنوان عمده ترين مشكل موجود بر سر راه اهداي عضو اشاره كرد.
معاون اجرايي مركز تحقيقات بانك فرآورده هاي پيوندي ايران با بيان اينكه جمعيت هدف در آموزش و اطلاع رساني بايد كادر درماني و خانواده ها را شامل شود، در ادامه از ارائه پيشنهاد ورود جزواتي به واحدهاي درسي دانش آموزان و دانشجويان در مقاطع مختلف تحصيلي ترجيحا مقطع متوسطه و دانشگاهي با هدف اطلاع رساني در خصوص پيوند اعضا و نسوج خبر داد.
آقايان با اشاره به وجود مشكلات تكنيكي، عدم هماهنگي بين كادر درماني واحد فراهم آوري عضو و بيمارستان هاي مبدا اظهار كرد: اطلاع رساني و آموزش در خصوص پروتكل مرگ مغزي و نحوه اهداي عضو به كادر درماني الزامي است.
به گفته وي، دستورالعمل اهداي عضو از مرحله شناسايي مرگ مغزي تا مرحله پيوند تهيه شده است كه براي اطلاع رساني و آشنايي پزشكان با اين پروسه قابل ارائه است. معاون اجرايي مركز تحقيقات بانك فرآورده هاي پيوندي ايران با تاكيد بر اينكه در اهداي عضو هيچ گونه خريد و فروش و سود اقتصادي مطرح نيست در ادامه يادآور شد: اهداي عضو پس از آنكه مرگ مغزي به تاييد چند مركز رسيد صورت مي گيرد.

ايران كمتر از ۵۰ سال ديگر ۲۶ ميليون
سالخورده خواهد داشت
007038.jpg
گروه اجتماعي - در سال ۲۰۰۶ ، ۴ ميليون و ۵۶۲ هزار نفر يعني ۶ درصد كل جمعيت ايران را افراد با سن بالاي ۶۰ سال تشكيل مي دهند كه اين تعداد در سال ۲۰۵۰ به رقم ۲۶ ميليون و ۳۹۳ هزار نفر، يعني ۲۶ درصد از كل جمعيت ايران خواهد رسيد.
به گزارش مركز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران، براساس نمودار سالخوردگي جمعيت ۲۰۰۶ بخش جمعيت اداره امور اقتصادي و اجتماعي سازمان ملل متحد كه اخيرا در جهان انتشار يافت در سال جاري ميلادي ۶۸۸ ميليون نفر در جهان سنشان بالاي ۶۰ سال است كه برآورد مي شود اين تعداد در سال ۲۰۵۰ به رقم ۲ ميليارد نفر برسد كه در آن سال جمعيت افراد مسن از جمعيت كودكان صفر تا ۱۴ سال براي اولين بار در تاريخ بشري بيشتر خواهد بود.
براساس نمودار مزبور ژاپن با ۲۷ درصد و امارات متحده عربي با ۲ درصد به ترتيب بيشترين و كمترين درصد افراد بالاي ۶۰ سال سن را دارا هستند.

دادستان كل كشور بانك اطلاعاتي
مواريث فرهنگي تشكيل شود
گروه اجتماعي- دادستان كل كشور در نامه اي به وزير ارشاد، اقدامات و پيگيري هاي لازم جهت روشن شدن ابعاد موضوع توقيف و مصادره الواح گلين دوران هخامنشي (توسط دادگاه آمريكايي) و پيشگيري از تكرار موارد مشابه را تشريح كرد.
در اين نامه آمده است: امروز شاهد هستيم دولتي كه ميزبان بزرگترين سازمان حمايتي بين المللي است با نقض كليه مقررات كنوانسيون ها با اتخاذ شيوه هاي خلاف اصول حقوقي قضايي، سياسي و اخلاقي اقدام به ضبط، توقيف و مصادره مجموعه آثار فرهنگي تمدن ايراني كه براساس سوابق موجود جهت تبادل فرهنگي به عنوان امانت به مراجع علمي آن كشور سپرده شده به نفع عوامل رژيم مجعول صهيونيستي مي نمايد. در اين مورد هر چند مراجع بين المللي براساس كنوانسيون ها و تعهدات بين المللي داراي تكاليفي هستند اما اميد به اقدامات آنها نافي مسئوليت شرعي و قانوني دولت جمهوري اسلامي ايران و سازمان هاي بين المللي و مراجع قانوني ديگر نمي باشند.
دادستان كل كشور جمهوري اسلامي ايران بنا به وظايف ذاتي قانوني، سازماني در مورد احياي حقوق عامه و صيانت منافع عمومي از جنابعالي به عنوان وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي انتظار دارد كه با استفاده از تمام امكانات و استعدادهاي موجود ترتيبي اتخاذ فرماييد به نحو ممكن مواريث فرهنگي تمدن ايراني و اسلامي از تطاول، تعرض و اقدامات غاصبانه اشخاص داخلي - خارجي و بين المللي و دولت هاي مغرض، صيانت و زمينه اعاده آنها به وطن اسلامي فراهم شود. از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز انتظار مي رود بانك اطلاعاتي مناسب در زمينه كليه آثار داخلي و نيز مواريث گرانبهاي فرهنگي كشور مانند الواح امانتي و يا آثار گرانسنگ ديگري كه در موزه هاي دنيا موجود است تهيه و در اختيار علاقه مندان، صاحبنظران قرار دهد.

افتتاح ناوگان حمل ونقل معلولان
ايسنا: مديرعامل شركت بهزيست كار از كشوري شدن ناوگان حمل و نقل معلولان خبر داد.
سيد محمدرضا حجت پور افزود: در فاز اول بهزيست كار، طرح، پس از تهران به شهرهاي مشهد، كرج، قم، اهواز، تبريز، شيراز و كرمانشاه گسترش مي يابد.
وي تصريح كرد: ناوگان حمل و نقل معلولان ظرف دو ماه آينده در اين شهرها راه اندازي مي شود.
حجت پور يادآور شد: هم اكنون ۷۰ دستگاه ون ويژه حمل و نقل معلولان مناسب سازي شده اند كه ۳۵دستگاه در تهران فعال شده و مابقي ميان ساير شهرها توزيع مي شود.
مديرعامل شركت بهزيست كار خاطرنشان كرد: هنوز ۴۰دستگاه ون كه مقرر بود از سوي سازمان شهرداري هاي وزارت كشور در اختيار ناوگان حمل و نقل معلولان قرار گيرد تحويل داده نشده است.

بخشي از هزينه درمان مستمري بگيران پرداخت مي شود
گروه اجتماعي- مينا شهني: بخشي از هزينه بستري مستمري بگيران سازمان تأمين اجتماعي در بيمارستان هاي خصوصي پرداخت مي شود.
سرپرست معاونت درمان سازمان تأمين اجتماعي با اعلام اين خبر گفت: «مطابق تعرفه هاي دولتي، بخشي از هزينه هاي درمان در بخش خصوصي توسط سازمان تأمين اجتماعي پرداخت مي شود. همچنين هزينه بستري اورژانسي بيمه شدگان نيز مطابق تعرفه در بخش خصوصي پرداخت مي شود.»
نخستين بار در سال ۱۳۷۴ دولت بيمه ها را موظف به پرداخت بخشي از هزينه درمان بيماران در مراكز خصوصي كرد. بر اساس اين مصوبه دولت، سازمان هاي بيمه گر موظف شدند تا پس از ترخيص بيماران از بيمارستان ها و مراكز درماني خصوصي بر اساس صورتحساب صادر شده توسط مركز درماني غيردولتي درصدي از هزينه هاي بيماران را پرداخت نمايد.
اما اين مصوبه دولت در سال۸۱ لغو شد. مهم ترين دليل لغو اين مصوبه رشد غيرمنطقي بهاي ارائه خدمات در بخش خصوصي عنوان شد.
رشد بيمه هاي خصوصي و حضور بيمه هاي تكميلي سبب شد تا هزينه هاي درمان در بخش خصوصي توسط اين بيمه ها پرداخت شود. پس از آن بسياري از مراكز دولتي و غيردولتي كاركنانشان را تحت پوشش بيمه هاي تكميلي قرار دادند تا مشكل پرداخت هزينه مراكز درماني غيردولتي حل شود.
گروهي از مستمري بگيران و بازنشستگان نيز با تحت پوشش قرار گرفتن بيمه هاي تكميلي، مشكلات درمان در بخش خصوصي را پشت سر گذاشتند.
اما امسال گروهي از نمايندگان مجلس سعي در بازگرداندن مصوبه لغو شده سال۸۱ دارند. بر اساس گزارش همشهري، مجلس درصدد ارائه طرح يك فوريتي براي بازگرداندن شرايط به پيش از سال۸۱ است.
اعلام خبر سازمان تأمين اجتماعي نيز حكايت از پرداخت بخشي از هزينه هاي درمان دارد.اين اتفاق در حالي رخ مي دهد كه بسياري از بازنشستگان به دليل كهولت سن به دشواري قادرند پس از ترخيص از مراكز درماني خصوصي، در پي دريافت بخشي از هزينه ها باشند.
سرپرست معاونت درمان سازمان تأمين اجتماعي در توضيح چگونگي دريافت اين مبالغ گفت: «بيمه شدگان مي توانند با ارائه اسناد پزشكي خود به دفاتر رسيدگي به اسناد پزشكي هزينه هاي پرداختي را مطابق تعرفه دولتي دريافت كنند.»
هر چند وي تأكيد كرده است: «به منظور جلوگيري از تحميل هزينه هاي اضافي و استفاده از حق مسلم از خدمات درماني در مراكز ملكي تأمين اجتماعي و يا طرف قرارداد استفاده كنند.»

با مردم
در جست وجوي دارو
بيمار مبتلا به ام.اس هستم. تا اواخر سال ۱۳۸۴ از طريق كوپن هايي كه در اختيار ما قرار مي گرفت مي توانستيم داروهاي مورد نياز خودمان را تأمين كنيم.
از آن زمان كوپن ها را از ما گرفتند و قرار شد برايمان كارت هوشمند صادر شود كه متأسفانه تا اين تاريخ چنين وعده اي عملي نشده است و براي تهيه دارو با مشكل مواجه هستيم؛ به خصوص براي فرد از كارافتاده با بيمه تأمين اجتماعي چون من كه حقوق دريافتي  ام در ماه ۱۴۵ هزار تومان مي باشد.
آقاي حسيني- تهران
وام مي خواستيم اما...
بهمن ماه سال ۸۴ به منظور دريافت وام، طبق مقررات پست بانك، در اين بانك سپرده گذاري كرديم.
اكنون با گذشت ۶ ماه از آن زمان، وامي پرداخت نشده است و در مراجعه حضوري متوجه شديم كه به علت كاهش بهره وام به ۱۴ درصد، پرداخت وام متوقف شده است. بانك ها بايد در خدمت مردم باشند يا مردم در خدمت بانك ها؟
آقايان رضا خلفي و سعيد پيروزيان
و گروهي ديگر از كادر پرستاري بيمارستان ايران مهر
از نتيجه امتحان بي خبريم
دخترم از جمله متقاضيان استخدام در سازمان فني حرفه اي بود كه در اسفندماه ۱۳۸۴ آزمون مربوطه را نيز برگزار كرد، اما تاكنون پاسخي از اين سازمان دريافت نكرده است.
آقاي شميراني- تهران
يكي از گره هاي اصلي ترافيك
ترافيك هميشه سنگين اتوبان شيخ فضل ا... نوري از گره هاي اصلي شبكه حمل و نقل تهران است. براي حل اين معضل بايد اقدام اساسي شود.
آقاي خرمي- تهران
فرسودگي تأسيسات
تأسيسات عمومي بوستان دلاوران واقع در بلوار دريا به مرور فرسوده و خراب شده است.
اينها بخشي از اموال عمومي است كه بايد در تعمير و نگهداري آنها جديت شود.
آقاي ركني- تهران
براي كاهش ترافيك جاده چالوس
با آسفالت جاده شمشك به ديزين تا حد قابل توجهي از بار ترافيك جاده چالوس كاسته مي شود.
خانم احمدي- تهران
وعده هايي كه عمل نشد
در مورد معلمان حق التدريس منطقه ۱۸ تهران وعده ها از قبيل تأمين بيمه و ترميم حقوق هنوز عملي نشده است.
آقاي محمدي- تهران
سرعت گير نصب كنيد
سرعت خودروها در خيابان شهيد رسول فلاحي در منطقه ۱۷ شهر تهران، بسيار زياد است و ايمني عابران را به خطر مي اندازد. بهتر است در اين خيابان سرعت گير نصب شود.
آقاي كاري- تهران
آن پيش داوري و اين رفتار
چند روز پيش به همراه يكي از همسايه ها جهت انجام يك كار خير به كلانتري ۱۰۶ مراجعه كرديم، من اول تصورم مثل بقيه (البته بعضي از مردم) كه مي گويند خدا كار هيچ آدمي را به بيمارستان و كلانتري نيندازد بود، ولي ادب و متانت رئيس كلانتري اين پيش داوري را دگرگون كرد و موجب شد كه مراتب قدرداني ام را از اين بابت اعلام كنم.
رضايي لطفي

مشمولان عضو هيأت علمي به خدمت
سربازي فراخوانده شدند
گروه اجتماعي- سازمان وظيفه عمومي نيروي انتظامي در خصوص اعزام به خدمت مشمولان فارغ التحصيل عضو هيات علمي در مرداد سال جاري، اطلاعيه اي صادر كرد. در اين اطلاعيه آمده است؛ تمامي مشمولان عضو هيأت علمي وزارتخانه هاي علوم، تحقيقات و فناوري، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و دانشگاه هاي آزاد اسلامي، امام صادق(ع) و شاهد سهميه سال ۱۳۸۵ كه عضويت آنان مورد تأييد قرار گرفته است، با در دست داشتن اصل برگه اعزام به خدمت به منظور اعزام به دوره آموزش نظامي در ساعت ۷ صبح روز سه شنبه مورخ ۱۰/۵/۱۳۸۵ در تهران به ميدان سپاه- سازمان وظيفه عمومي ناجا مراجعه نمايند.در ضمن تأكيد مي شود تمامي مشمولان حداقل ۱۵ روز قبل از موعد اعزام، با مراجعه به مراكز بهداشتي، بايد واكسن مننژيت را به صورت رايگان تزريق كنند و اين موضوع توسط واكسيناتور در برگه اعزام به خدمت آنان درج و ممهور شود.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |