چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۸ - Jul 19, 2006
رئيس جمهوري:
خواهان حل دوستانه مساله هسته اي هستيم
گروه سياسي - محمود احمدي نژاد تصريح كرد: داشتن چرخه سوخت هسته اي حق مسلم ايران است و ما اهل گفت و گو هستيم و سياست ما استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي و همكاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي است.
رئيس جمهوري روز گذشته در جمع نمايندگان مجلس دانش آموزي و در حالي كه گروه هشت و وزيران خارجه اتحاديه اروپا از ايران خواسته كه به بسته پيشنهادي جواب مثبت دهد و به تعليق بازگردد، تصريح كرد: آمريكايي ها سعي در ايجاد اختلاف نكنند، ما با اروپايي ها كار را پيش مي بريم. وي با تأكيد بر خواسته ايران مبني بر دستيابي به انرژي صلح آميز هسته اي گفت: جمهوري اسلامي خواهان حل دوستانه اين بحث است ولي اگر مشكلي پيش بيايد، براي همه اتفاق خواهد افتاد.
غلامحسين الهام، سخنگوي دولت نيز روز گذشته در جلسه هفتگي خود با خبرنگاران از تأكيد دولت بر ديپلماسي گفت و بسته پيشنهادي را مبناي خوبي براي گفت و گو دانست.
به گزارش ايرنا، الهام گفت: دكترين سياسي و نظامي ما در اين زمينه روشن است و ما نه به دنبال سلاح هسته اي هستيم و نه به آن نياز داريم. به نظر ما فضا براي پيشرفت گفت و گوها مهيا ست و جمهوري اسلامي معتقد است كه با رويكرد صلح طلبانه مي شود مشكل را حل كرد.
تلاش ديپلماتيك ايران براي حل مسئله هسته اي در حالي ادامه دارد كه بحث جنايات رژيم صهيونيستي نيز به صدر اقدامات مهم ايران اضافه شده است.
منوچهر متكي روز گذشته راهي هند شد تا موضوعات بسياري كه نياز به گفت و گو دارد را مورد مباحثه و رايزني قرار دهد. هند متعهد به ان.پي.تي نيست اما بمب اتمي دارد و از سوي آمريكا و اروپا بيش از ۳۵ سال است كه در تحريم انرژي به سر مي برد. اين كشور قصد دارد از ايران گاز بخرد اما در همين حال با پيشنهاد همكاري هسته اي با آمريكا به سمت ديگر مي رود. متكي نكات زيادي براي رايزني در هند دارد. معاون متكي نيز روز گذشته با همتاي روس خود ديدار و گفت و گو كرد. مهدي صفري و الكساندر سالتوف نخستين تماس ديپلماتيك ايران و روسيه را پس از پايان اجلاس جي هشت انجام دادند تا همچنان پوتين و روسيه جدي ترين طرفدار حل ديپلماتيك پرونده هسته اي ايران بمانند.
روز گذشته وزراي اتحاديه اروپا نيز پس از نشست خود در بروكسل از تأخير ايران در پاسخ به بسته پيشنهادي اظهار نااميدي كرده و از ايران خواستند كه به همكاري طولاني مدت با اروپا فكر كند. به گزارش سايت رسمي پارلمان اتحاديه اروپا، در بيانيه اي كه وزرا و نمايندگان اتحاديه اروپا صادر كرده اند، از ايران خواسته شده كه به بسته پيشنهادي جواب مثبت دهد و وارد گفت وگوها شود. اين روزها جواب مثبت دادن به بسته پيشنهادي مترادف بله گفتن به تعليق غني سازي است كه از سوي مقامات اروپا و آمريكا اعلام مي شود و البته ايران به زبان هر دو پاسخ داده و گفته كه به تعليق باز نمي گردد.
ايسنا دو خبر از پايان اجلاس جي هشت منتشر كرد : مركل، صدراعظم آلمان گفته كه به زودي پاسخ ايران به بسته پيشنهادي اعلام مي شود، ضمن اين كه رئيس جمهور آفريقاي جنوبي كه وزير خارجه خود را پيش از اجلاس به ايران فرستاده بود، اطمينان خاطر داد كه پيام ايران را به اعضاي حاضر در اجلاس منتقل كرده است.

حداد عادل در تجمع ضد صهيونيستي مردم تهران:
ايران از هيچ كمكي به لبنان و فلسطين دريغ نخواهد كرد
عكس: گلناز بهشتي
007068.jpg
گروه سياسي- رئيس قوه مقننه اعلام كرد كه ايران از هيچ كمكي به ملل فلسطين و لبنان دريغ نخواهد كرد.
غلامعلي حداد عادل كه ديروز در اجتماع تظاهركنندگان تهران سخن مي گفت، اسرائيل را نشانه بي عدالتي و جنايتي دانست كه نسبت به مسلمانان خاورميانه اعمال مي شود.
در تجمع ضدصهيونيستي صبح ديروز كه در ميدان فلسطين برگزار شد، هزاران تن از اقشار مختلف مردم شركت داشتند.
وي افزود: از حدود يك ماه گذشته اسرائيل بر دامنه حملات خود افزوده است و نمونه آن خانواده بي گناهي بودند كه در كنار ساحل نشسته بودند و مورد هجوم آن رژيم قرار گرفتند.
حداد عادل با بيان اين كه امروز حملات بر مردم فلسطين و غزه افزايش يافته است، ولي مجامع بين المللي همچنان سكوت كرده اند و مردم فلسطين و لبنان را به دست اين جنايتكاران رها كردند افزود:آنها نه تنها به مردم بي گناه رحم نكردند بلكه به سراغ نمايندگان مجلس و وزراي دولت حماس نيز رفته اند و مي خواهند به اين شكل از مردمي انتقام بگيرند كه به حماس رأي دادند.
وي افزود: مردم فلسطين با رأي دادن به حماس علاقه خود را به اين گروه فلسطيني نشان دادند.
اسرائيل مي خواهد با اين حملات و كشتارها انتقام خود را از مردمي كه به حماس رأي دادند بگيرد.
اسرائيل براي يك اسير خود اين همه كشت و كشتار راه انداخته است در حالي كه هزاران اسير فلسطيني در زندانهاي اسرائيل گرفتار هستند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با اعلام اين كه جهان بايد به فلسطين و لبنان حق بدهد گفت: امروز ايران از ملت فلسطين و لبنان حمايت مي كند.
وي با اشاره به اين كه اين جنايتكاران به هيچ چيز رحم نمي كنند، افزود: آنان زنان و كودكان را زنده زنده در آتش مي سوزانند و اسرائيل كه از قدرت حزب الله هراسان است مي خواهد با فلج كردن زندگي در لبنان و كشتار مردم در واقع مردم لبنان را در مقابل حزب الله قرار دهد ولي زهي خيال باطل!
حداد عادل افزود: ما امروز از ايران انقلابي و اسلامي كه به حكم انسانيت حامي و پشتيبان همه مظلومان جهان است به اسرائيل مي گوييم امروز ديگر ديروز نيست و اگر در گذشته شما به سوريه لبنان و مصر و بقيه كشورهاي اسلامي حمله مي كرديد، امروز جهان اسلام با جهان ديروز متفاوت است، چرا كه ملت هاي مسلمان بيدار شدند و در مقابل شما ايستادگي مي كنند.
وي خطاب به رژيم صهيونيستي گفت: شما هنوز جرأت نكرده ايد به خاك لبنان قدم بگذاريد، امروز كسي در مقابل شما فرش قرمز پهن نمي كند بلكه خاك فلسطين با خون شما رنگين مي شود و امروز درگيري در عمق خاك شماست و شهرهاي آباد شما در تيررس مدافعان حزب الله قرار گرفته است و بدانيد هيچ منطقه از اسرائيل در امان نخواهد بود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در پايان خاطرنشان كرد: اين مردم با شجاعت و ايستادگي خود پيروز خواهند شد و روزي مي رسد كه ما در قدس شريف نماز شكر و نماز آزادي بخوانيم و شاهد پيشرفت بيشتر جهان اسلام باشيم.
بيانيه پاياني تجمع ضدصهيونيستي مردم تهران
مردم تهران در پايان تجمع ضد صهيونيستي ديروز خود در بيانيه اي اعلام كردند كه شواهد ثابت مي كند كه با مقاومت دلاور مردان مسلمان لحظه به لحظه بر ذلت اسرائيل افزوده و شمارش معكوس براي سقوط هميشگي اين رژيم غاصب آغاز شده است.
در بيانيه پاياني اين تجمع كه صبح ديروز در ميدان فلسطين قرائت شد، آمده است: بار ديگر رژيم جنايتكار و متجاوز اسرائيل از زمين و هوا، غزه مقاوم و لبنان قهرمان را مورد هجوم وحشيانه خود قرار داده و ثابت كرد كه وجود صهيونيست ها در منطقه همچنان وجودي شيطاني و غده اي چركين براي تمام جهان است.
اين بيانيه با تأكيد بر اين كه جنايت هاي بي شرمانه رژيم صهيونيستي در راستاي تحقق سناريوهاي آمريكا براي آينده خاورميانه، صفحات سياه ديگري را در تاريخ بشر رسم مي نمايد، تصريح كرد: شوراي امنيت سازمان ملل حتي از صدور يك قطعنامه اجتناب مي نمايد، سران آمريكا اقدام اسرائيل را مشروع و دفاع از خويش قلمداد مي كنند و متاسفانه برخي از كشورهاي مسلمان و عرب هم مواضعي همسو با متجاوزان و اشغالگران اتخاذ مي كنند.
آيت الله اميني:
سكوت كشورهاي اسلامي  در قبال جنايات اسرائيل باعث تأسف است
نايب رئيس مجلس خبرگان رهبري كشتار بي رحمانه مردم و تخريب زيرساخت هاي اقتصادي لبنان و فلسطين توسط رژيم صهيونيستي را محكوم و از سكوت مجامع بين المللي و سران كشورهاي اسلامي  ابراز تعجب و تأسف كرد.
آيت الله نوري همداني نيز با بيان اين كه دنياي استكبار با ما در حال جنگ است، گفت: وظيفه داريم در هر شرايطي فرهنگ مبارزه با استكبار و صهيونيسم را اشاعه دهيم.
نامه سيد حسن خميني
به سيد حسن نصرا لله
حجت الاسلام والمسلمين سيد حسن خميني در نامه اي به سيد حسن نصرالله نوشت: برادران شما در ايران آماده اند در هر سنگري كه صداي ياللمسلمين از آن به گوش مي رسد، همراه و همدوش شما به دفاع از حدود و ثغور امت اسلام بكوشند.

مسئولان تلاش كنند تا فساد در جامعه كاسته شود
مهر: رئيس قوه قضائيه اعلام كرد: متاسفانه وجود اسناد جعلي كه منجر به تضييع حقوق شهروندان مي شود، يكي از معضلات كنوني جامعه به شمار مي رود و بايد با معضل جعل اسناد كه اصلي ترين ابزار زمين خواري است برخورد جدي و در عين حال علمي و تكنيكي صورت گيرد. آيت الله هاشمي شاهرودي ديروز در جلسه شوراي عالي حفظ حقوق بيت المال، در خصوص پرونده هاي بزرگ زمين خواري اظهار داشت: پرونده هاي كلان زمين خواري در تهران و برخي استان هاي كشور در اين حوزه وجود دارد كه بعضا دست عوامل اداري از گذشته در آن دخالت داشته و براي رسيدگي هرچه سريعتر و دقيق تر معضل زمين خواري بزودي مجتمع ويژه در اين خصوص در تهران تشكيل مي شود.

با تصويب نمايند گان
اصلاح قانون انتخابات مجلس سه ماه مسكوت ماند
007077.jpg
گروه سياسي- مجلس شوراي اسلامي بررسي طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس را به مدت سه ماه مسكوت گذاشت.
به گزارش خبرنگار ما پيشنهاد دهنده مسكوت ماندن بررسي اين طرح حشمت الله فلاحت پيشه بود كه بحث اصلاح قوانين مختلف و متعدد انتخاباتي در مجلس را علت طرح پيشنهاد خود عنوان كرد و گفت: اين مسأله مي تواند شائبه انتخاباتي شدن خيلي از مصوبات را مطرح كند.
پس از ارائه توضيحات فلاحت پيشه رأي گيري به عمل آمد كه مجلس با ۱۰۳ رأي موافق، ۵۴ رأي مخالف و ۱۷ رأي ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماينده حاضر با مسكوت ماندن شش ماهه موافقت نكرد اما پيشنهاد موسي الرضا ثروتي نماينده بجنورد را براي مسكوت ماندن سه ماهه طرح با ۱۲۲ رأي موافق، ۵۴ رأي مخالف و ۱۱ رأي ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماينده حاضر تصويب كرد.
حق رأي براي كميسيونهاي فرعي
در جلسه علني ديروز مجلس همچنين طرح دو فوريتي الحاق يك تبصره به ماده ۱۶۸ آئين نامه داخلي مطرح شد كه با ۱۴۳ رأي موافق، ۲۶ رأي مخالف و ۷ رأي ممتنع از مجموع ۲۲۳ نماينده حاضر به تصويب نرسيد.
در اين طرح پيش بيني شده كه سه نفر نماينده از كميسيونهاي فرعي به كميسيونهاي تخصصي اصلي كه طرح يا لايحه اي را براساس اصل ۸۵ قانون اساسي بررسي مي كند دعوت شوند و اين سه نماينده نيز حق رأي داشته باشند.
پس از آنكه پيشنهاد دو فوريت رأي نياورد، باهنر رأي گيري براي يك فوريت طرح را اعلام كرد كه به تصويب رسيد.
همكاري فضايي آسيا - اقيانوسيه
مجلس ديروز با بررسي لايحه دو فوريتي تصويب كنوانسيون سازمان همكاري فضايي آسيا - اقيانوسيه به آن رأي مثبت داد و مقرر كرد كه اسناد كنوانسيون از سوي دولت امضا شود.
درباره نيروگاه اتمي بوشهر
در ادامه جلسه علني ديروز گزارش كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در خصوص سئوال پيرمؤذن نماينده اردبيل از وزير امور خارجه در خصوص نحوه ادامه همكاري روسيه در ساخت نيروگاه اتمي بوشهر خوانده شد.
كاظم جلالي مخبر كميسيون امنيت ملي در توضيح نظر سازمان انرژي اتمي گفت: بر اساس گزارش سازمان انرژي اتمي ايران به كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي پيشرفت فيزيكي نيروگاه بوشهر ۹۳ درصد مي باشد و عمليات نصب تجهيزات توسط ۱۱ شركت روسي و ايراني در ساختمان ها و كانال هاي ارتباطي كه عمليات ساختماني آنها پايان پذيرفته در حال انجام مي باشد و پيشرفت عمليات نصب نيز معادل ۶۵ درصد برآورد مي گردد و ساير عمليات در حال انجام مي باشد و پيش بيني شده است كه پس از اتمام فعاليت هاي ساختماني و نصب امكان بهره برداري از واحد طي سال ۱۳۸۶ فراهم گردد.
جلالي در بخش ملاحظه و نظريه اين گزارش خاطر نشان كرد: كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي معتقد است كه تعلل در پيشرفت كار نيروگاه بوشهر كم و بيش به طرفين قرارداد مربوط مي شود اما با توجه به جدول زمان بندي تكميل نيروگاه اتمي بوشهر اين نيروگاه بايد در سال ۲۰۰۶ ميلادي به ايران تحويل داده شود. طرف ايراني نيز بايد ضمن پرداخت به موقع مبالغ قرارداد بهانه اي جهت تأخير در ادامه كار احداث نيروگاه به روسها ندهد. زيرا هدف جنگ رواني آمريكا و چند كشور اروپايي ايجاد تاخير در تاريخ و حضور مي باشد.
بيانيه نمايندگان مجلس
در حمايت از لبنان و فلسطين
ديروز نمايندگان مجلس شوراي اسلامي براي حضور در راهپيمايي ضد صهيونيستي مردم تهران در ميدان فلسطين حضور يافته و طي بيانيه اي كه از سوي حسين مظفر نماينده تهران قرائت شد اعتراض خود را به اقدامات رژيم صهيونيستي عليه مردم فلسطين و لبنان اعلام كردند.
وزرا هفته اي يك بار با نمايندگان نهار بخورند
در نامه سيد احمد موسوي معاون پارلماني رئيس جمهوري كه ديروز بر روي تابلوي اعلانات مجلس نصب شده بود، خطاب به وزرا و معاونين رئيس جمهوري آمده بود كه در اجراي بند ۵ دستور كار مبني بر روابط دولت و مجلس شوراي اسلامي و همچنين لزوم هماهنگي و گسترش مناسبات دولت و مجلس و نيز اثرات خوب و سازنده تعامل اعضاي هيأت دولت با نمايندگان مجلس، خواهشمند است ترتيبي مقرر فرماييد تا هفته اي يك بار پس از شركت در نماز جماعت مجلس شوراي اسلامي، نهار نيز در كنار نمايندگان مجلس صرف گردد.
تذكر در مورد بدحجابي
ديروز تعدادي از نمايندگان مجلس در تذكر مكتوب به وزير كشور خواستار پاسخگويي وي به علت عدم برخورد با بدحجابي و تشديد اشاعه منكرات مشهود در سطح جامعه شدند. همچنين به وزير ارشاد در مورد توزيع سي دي هاي نامناسب در مراكز عرضه آثار كودكان و نوجوانان تذكر داده شد.نماينده ديگري نيز به وزير راه  و ترابري در مورد تأخيرهاي بيش از حد و فراوان هواپيمايي هما تذكر داد.

سفير ايران در بغداد در گفت وگو با همشهري خبر داد:
دعوت رسمي رئيس جمهوري ايران
از طالباني براي سفر به تهران
گروه سياسي- حسن كاظمي قمي، سفير ايران در عراق روز گذشته در گفت وگو با همشهري خبر داد كه دعوت نامه رسمي محمود احمدي نژاد براي سفر جلال  طالباني به تهران تسليم رئيس جمهوري عراق شده است. طالباني در ديداري كه با سفير ايران داشت، با استقبال از دعوت سفر به تهران ابراز خوشحالي كرد كه پس از تشكيل دولت جديد عراق، نخستين سفر خود را از ايران شروع كند.طالباني متقابلاً از رئيس جمهوري ايران براي سفر به عراق دعوت كرده است. كاظمي قمي گفت: در جريان ديدار با رئيس جمهوري عراق دعوت ايشان از رئيس جمهوري ايران نيز اعلام شد و اين دعوت به دفتر رئيس جمهوري ارسال شده تا در صورت تصميم گيري دكتر احمدي نژاد، زمان سفر مشخص شود. طالباني در اين ديدار سفر احمدي نژاد به عراق را گامي مثبت در تحكيم روابط با دولت جديد و نزديكي بيشتر در روابط دو كشور و همچنين تشويق كشورهاي همسايه عراق براي گسترش روابط اعلام كرد.

رئيس جمهوري در مجلس دانش آموزي:
دولت سايه جوانان تشكيل مي شود
ايسنا:محمود احمدي نژاد طي سخناني در جمع نمايندگان سومين مجلس دانش آموزي با بيان اين كه حمله جديد رژيم صهيونيستي به لبنان يك طرح برنامه ريزي شده براي اشغال اين كشور است، گفت: برخي كشورهاي غربي آرزوي تسلط بر خاورميانه را داشتند و امروز به بهانه هولوكاست، كشوري ساخته اند تا مأموريت آنها را انجام دهد.
احمدي نژاد انتقال رژيم اشغالگر قدس به يك جاي ديگر و حق تصميم گيري و انتخاب به مردم فلسطين را دو پيشنهاد به كشورهاي غربي براي پايان دادن به ناآرامي هاي منطقه دانست و گفت:  بازهم فردا نروند بگويند كه رئيس جمهوري ايران جنگ طلب است. خير، ما صلح طلب هستيم و خواهان يك صلح پايدار در منطقه ايم و نمي پذيريم كه كشوري در منطقه هر روز با زور بر سر ديگران بزند و بخواهد مقاصد خود را جلو ببرد.
رئيس جمهوري خطاب به نمايندگان دانش آموزان گفت: شما بايد موضوعات مختلف را بررسي و پيگيري كنيد. وزير آموزش و پرورش نيز بايد موضوعات مختلف را به اين پارلمان ارجاع دهد تا مورد بررسي قرار بگيرد.وي همچنين گفت: به رئيس مشاوران جوان رئيس جمهوري گفته ايم كه يك دولت در سايه متشكل از جوانان تشكيل دهد تا بتوان به عنوان آينده مملكت از آنها استفاده كرد.

احمد توكلي:
با سفرهاي استاني، وقت دولت صرف جزئيات مي شود
ايسنا: رئيس مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي گفت: چنان چه بخواهيم بدون برنامه ريزي و با عجله پول نفت را خرج كنيم به مخمصه خواهيم افتاد و دچار تورم ركودي خواهيم شد.
احمد توكلي طي سخناني در هشتمين هم انديشي مسئولان بسيج اساتيد دانشگاهها و مراكز آموزش عالي كشور افزود: در كشور ما اكثر طرح هايي كه در طول سال هاي گذشته شروع شد هيچ كدام توجيه فرهنگي، فني، اقتصادي، اجتماعي و زيست محيطي ندارند و نمايندگان مجلس، دولتي ها، ائمه جمعه و گروه هاي رسمي و غيررسمي فشار اقدام به كلنگ زدن مي كنند و طرح بيش از ظرفيت و بدون تناسب فني، اجتماعي، اقتصادي پروژه ها شروع مي شود.
رئيس مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به معايب سفرهاي استاني دولت اظهار داشت: دولت هر ۱۵ روز يك بار خارج از مسايل كلان كشور به امور فردي معطوف و وقت گران بهاي هيأت دولت صرف مسايل جزئي مي شود.

يادداشت
جغرافياي شكاف
دكتر محمدرضا تاجيك
بحث از خرده فرهنگ جوانان در ايران، هنوز جوان است و به آينده تعلق دارد. فرهنگ جوانان، در جامعه امروز ما، عمدتاً تداعي كننده تازه ها، ناشناخته ها، فاصله ها، دگربودگي ها، افراط كاري ها، معصيت ها، ناپختگي ها، نژندي ها، كژرفتاري ها و... است. نتيجه اين تداعي هراس آلوده، چيزي جز حسرت خوردن هاي مرتجعانه براي گذشته نبوده است.
در ساحت و افق اين نگاه، روزنه اي براي ديدن استعداد رهايي بخشي، اميد و نشاط، خلاقيت و تحول خواهي، بدعت طلبي وبداعت جويي،هيجان طلبي و خودجويي، نهفته در متن فرهنگ جوانان نيست. اين نگاه، امكان درك ابراز وجود جوانان در قالب تصاوير، موسيقي، سبك هاي خياباني، مدهاي لباس، هيجان هاي لحظه اي، كنش ها و واكنش هاي زيباشناسانه، زبان متفاوت، انتخاب هاي متفاوت و... ندارد. از اين رو، امروز شاهد نوعي روانپريشي مديريتي در اين عرصه هستيم.
منظر اين مديريت روانپريش، قاصر از درك اين واقعيت است كه در ايران امروز، زندگي اجتماعي به طور فزاينده اي در معرض و مسير يك جريان تغيير سريع و ريشه اي قرار گرفته است. بالمآل، پيوندهاي سنتي با طبقه و خانواده، به تدريج كم اهميت تر شده و جوانان بيشتر خود رامسئول زندگي خويش مي پندارند. و از اين رو، جوانان ايراني امروز، ديگر همچون گذشته، دنباله رو والدين خود نيستند، بلكه توانايي و امكان بيشتري براي انتخاب مستقل و آزاد سبك زندگي خويش احساس مي كنند. بسياري از آنها، ديگر از سوي والدين وادار به انتخاب يك سبك خاص زندگي نمي شوند، لذا آزمودن و تغيير دادن سبك هاي زندگي را كاملاً ممكن مي دانند. به بيان ديگر، در ميان آنان، نياز و تمايل به آزمودن تازه ها و شكل دادن به هويت هاي فردي از هميشه قوي تر شده است. اما در عين حال، اين خود خرد شده و اين فرد تفرد يافته، ديگر قادر به تصور «فرد» به عنوان يك «خود» تام، متمركز، پايدار و كامل يا يك «خود» خودمختار، مستقل و عقلاني نيست. زيرا «خود» او پاره پاره و متشكل از چندين «خود» يا هويت در ارتباط با دنياهاي اجتماعي متفاوت كه او در آنها زندگي مي كند، شده است.
اكنون، اين خرده فرهنگ، در مسير طرد ارزش هاي سنتي و يا تغيير و اصلاح آنان، و خروج از مسير فرهنگ پذيري قرار گرفته است. چنانچه فرهنگ پذيري را جرياني بدانيم كه فرد را عميقاً و از هر لحاظ با فرهنگ جامعه همانند مي كند، و يا آن را نوعي خوگيري با فرهنگ جامعه و يا پذيرش فرهنگ نو و طرد فرهنگ پيشين تعريف كنيم، آنگاه بايد بگوييم كه فرهنگ جوانان در ايران امروز، به طور فزاينده اي در حال گريز از فرايند شبيه سازي فرهنگ جامعه است و تمايلي به انطباق با فرهنگ عمومي (و سنتي) جامعه نشان نمي دهد.
در جغرافياي شكاف خروج از فرايند فرهنگ پذيري، هويت هاي مقاومت و با چالش مواجه شدن نظم و نظام فرهنگي موجود و مستقر هستيم. اهم اين چالش ها را مي توان در موارد زير خلاصه كرد:
۱- فاصله گيري با عصبيت هاي فرهنگي،
۲- نگرش باز و منطقي در عرصه فرهنگ،
۳- نگاهي انتقادي به فضاي فرهنگي جامعه؛
۴- ارجحيت دادن به ارزش ها و هنجارهاي كاذب فرهنگي نظير مد، طرز پوشش و آرايش،
۵- نگاهي مثبت به اختلاط فرهنگي،
۶- تأكيد بر پلوراليسم فرهنگي،
۷- تعريف متفاوت - نسبت به تعريف فرهنگ رسمي و مسلط - از بهنجاري و «زندگي خوب»،
۸- جايگزيني «ارضاي آني» يا «لذت طلبي لحظه اي» به جاي «ارضاي معوق»،
۹- شركت در مهماني هاي خصوصي غيرمجاز،
۱۰- ارتباطات و معاشرت هاي خارج از چارچوب ازدواج با جنس مخالف،
۱۱- الگوپذيري از ستاره هاي موسيقي و فيلم در عرصه فرهنگ عامه پسند جهاني،
۱۲- ترويج سبك هاي خياباني،
۱۳- طرد فرهنگ پيشينيان يا به اصطلاح «فرهنگ مادري».
از رهگذر گزاره هاي فوق، مي خواهم يك بار ديگر «جوان» و «فرهنگش» را در مسير تأمل و تعمق جدي نخبگان فكري و اجرايي جامعه جوان خود قرار دهم. ترديدي ندارم كه عبور از ورطه اين روانپريشي در عرصه نظر و عمل، جز در پرتو شناخت زشتي ها و زيبايي ها و آسيب ها و فرصت هاي نهفته در فرهنگ جوانان ايراني ممكن نمي گردد.

هيچ نيروي ايراني در لبنان وجود ندارد
ايسنا: فرمانده  نيروي مقاومت بسيج تأكيد كرد: هيچ نيرويي از ايران در لبنان وجود ندارد و آن چه رخ داده است، افتخارآفريني فرزندان لبنان است.
فرمانده نيروي مقاومت بسيج موفقيت جوانان لبناني را حاكي از توانمندي سياسي آنان دانست و خاطرنشان كرد: اسرائيل و جهان همچنان بايد منتظر شگفتي هاي جوانان مسلمان باشند.

در نشست مشترك الهام با خبرنگاران مطرح شد
هيچ كس از پاسخگويي مستثني نيست
عكس: عليرضا بني علي
007080.jpg
گروه سياسي - غلامحسين الهام سخنگوي دولتي در نشست هفتگي خود با خبرنگاران تصريح كرد كه مبادله اسرا راه حل معقولي براي درگيريهاي لبنان و فلسطين است. با مبادله اسرا، زمينه آرامش در منطقه فراهم خواهد شد.
سخنگوي دولت ادعاي دخالت ايران در مناقشه اخير لبنان و فلسطين را رد كرد و تأكيد كرد: ماهيت رژيم صهيونيستي زير سئوال است و اين رژيم با مشكلات دروني، هويتي و ساختاري مواجه مي باشد و به همين دليل چاره اي جز فرافكني ندارد. وي ادامه داد: انداختن نقطه مشكل به گردن ديگران يك بازي سياسي براي فرافكني و برون رفت از مشكلات است.به گزارش ايرنا، الهام خاطرنشان كرد: اگر جامعه جهاني در چارچوب همين ضوابط نه چندان كامل موجود جهاني عمل كند و يك حركت روشن و معقول حقوقي و ديپلماتيك داشته باشد، مي شود مسأله را حل كرد.
در ادامه اين نشست خبرنگاري با اشاره به نقد همسر الهام در مورد عملكرد دولت گذشته از سخنگوي دولت پرسيد كه آيا نقد دولت نهم نيز آزاد است؟ الهام در پاسخ با بيان اينكه «من هر بيماري كه داشته باشم، بيماري مردسالاري از نوع بدخيم آن ندارم» گفت: معتقد به آزادي بيان و گفتار و انديشه براي همه هستم. وي تأكيد كرد: همه در برابر قانون يكسان هستند و هيچ كسي از پاسخگويي مستثني نيست. سخنگوي دولت در ادامه افزود: رسانه ملي آنگونه كه القا مي شود، در اختيار دولت نيست.الهام با بيان اينكه هيچ رسانه اي به آن معنا سخنگوي دولت نيست، افزود: هيچ رسانه اي مثل گذشته به آن معنا رسانه دولت نيست كه گفتمان دولت را ترويج كند و برخي رسانه هايي نيز كه همراه دولت هستند، انتقادهاي خود را نيز دارند. وي در مورد ادامه توقيف روزنامه ايران به عنوان روزنامه دولت نيز گفت: اين روزنامه تابع مقررات قضايي است و بايد منتظر بمانيم و ببينيم كه دستگاه قضايي چه تصميمي مي گيرد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |