سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۷ - Sep 5, 2006
نشست خبري جشنواره سلام بر نصرالله برگزار شد
جايزه استثنايي به هنرمندان برگزيده
اشعار بيش از يكصد شاعر از۲۰ كشور جهان درباره نصرالله و مقاومت منتشر مي شود
015183.jpg
گروه ادب و هنر- ابراهيم زاهدي مطلق: هنرمندان برگزيده جشنواره سلام بر نصر الله به لبنان سفر مي كنند تا با رهبران حزب الله ديدار كرده و از چگونگي مقاومت در برابر صهيونيست ها مطلع شوند.
رضا اميرخاني روز گذشته در جمع خبرنگاران و در يك نشست خبري با اعلام اين خبر توضيح داد: برگزاركنندگان اين جشنواره تصميم گرفته اند به جاي جوايز مرسوم و متداولي كه در ساير جشنواره ها اهدا مي شود، جايزه اي را به هنرمندان تقديم كنند كه در آينده نيز به كار توليد آثار هنري شان بيايد.
نويسنده  رمان من او تأكيد كرد: البته برگزيدگان اين جشنواره به رسم يادبود لوح تقدير و تنديس دريافت خواهند كرد، اما جايزه اصلي اين هنرمندان سفري است كه به لبنان خواهند داشت تا از دستاورد 33 روز مقاومت بازديد كرده و با خالقان اين حماسه بزرگ بشري به گفت وگو بنشينند.
اميرخاني گفت: به گمان ما، هنرمندان مستغني از يكي دو سكه يا جوايزي در اين حدود هستند. آنها به دنبال خلق آثاري هستند كه فراتر از هر هديه مادي است؛ به همين دليل، به منظور حفظ شأن آنان، تلاش كرده ايم سفري را برايشان تدارك ببينيم كه در شرايط عادي امكان دستيابي به آن تقريباً غيرممكن است.
اين نويسنده و رئيس انجمن قلم ايران درباره دلايل برگزاري جشنواره سلام بر نصر الله توضيح داد: ما مي توانستيم مثل خيلي از تشكل هاي ادبي و هنري يا حتي سياسي يك بيانيه صادر كنيم و ضمن آن، متجاوز را محكوم و از مقاومت هم حمايت كنيم. اما اين را در شأن هنرمندان و نويسندگان ندانستيم. چرا كه وظيفه هنرمند را صدور بيانيه نمي دانيم، بلكه اثر هنري را كه اوخلق مي كند، بيانيه اش تلقي مي كنيم كه گامي عملي براي ابراز نظر هر هنرمندي است. ضمن آنكه صدور بيانيه كار ساده اي است كه از دست همه برمي آيد. مگر آنها كه بيانيه نداده اند، تجاوز اسرائيل را محكوم نكرده اند؟ اقدام انجمن قلم، كار ماندگاري است كه ضمن آن، به داشته هاي هنري جهان هم چيزي افزوده شده است.
سلام بر وعده الهي
همچنين رضا رسولي، دبير جشنواره در اين نشست خبري از تمديد مهلت ارسال آثار هنري تا روز قدس خبر داد.وي گفت: مي خواستيم اين جشنواره را به روز جهاني قدس پيوند بزنيم تا وجهه جهاني آن را بارزتر كرده باشيم. اين روز مبارك مي تواند حلقه وصلي باشد براي هنر متعهد و انسان هاي آزاده جهان كه در هر جاي عالم عليه تجاوزگري و متجاوزان مقاومت مي كنند.دبير جشنواره سلام بر نصرالله تأكيد كرد: حزب الله به عنوان يك گروه مسلمان كه در خط مقدم مقاومت قرار دارد و از حيثيت همه مسلمانان دفاع مي كند، بايد حاميان معنوي داشته باشد؛ حاميان و پشتيباناني كه مقاومت آنان را در قالب هنر ريخته و به بشريت عرضه كنند. چرا كه به قول رهبر فرهيخته انقلاب، بيان مقاومت اگر به زبان هنر باشد، ماندگار مي شود.رسولي گفت: از نگاه ما و برگزاركنندگان اين جشنواره، سلام بر نصرالله، سلام بر تحقق وعده الهي است. وي در خصوص آثار رسيده به دبيرخانه جشنواره افزود: آثار قابل توجهي رسيده اما در مقايسه با مقاومت بي نظير حزب الله، هنوز انتظارات از لحاظ كمي برآورده نشده است، اگرچه به لحاظ كيفي آثار جالبي دريافت كرده ايم.
رسولي ضمن معرفي مجدد سايت لوح به نشاني www.louh.com به عنوان مرجع خبرگيري از اين جشنواره بين المللي، گفت: در چند روز آينده كتابي از عليرضا قزوه منتشر مي شود كه دربرگيرنده اشعار بيش از يكصد شاعر از 20 كشور جهان در ارتباط با سيدحسن نصرالله و مقاومت لبنان است. اين كتاب كه در چند روز آينده به دست علاقه مندان مي رسد هر چهار جهت، جنوب است امروز نام دارد و توسط انتشارات سروش چاپ مي شود.
گفتني است نويسندگان و هنرمندان ايراني با تلاش انجمن قلم ايران، به زودي با تعدادي از فرماندهان و رهبران حزب الله ديدار مي كنند كه اين ديدار در تهران خواهد بود.

ديدگاه
عباس براتي پور:
در حوزه فرهنگ
انتظارات برآورده نشده است
015180.jpg
فارس: عباس براتي پور، شاعر گفت: هنوز در حوزه فرهنگ آنچه را كه پيش از اين تصور مي  كرديم، رخ نداده است؛ شايد به قول وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيازمند زمان هستيم.
براتي پور افزود: ما توقع داريم كه كمبودهايي كه در حوزه فرهنگ وجود دارد، هرچه زودتر رفع شود.
وي اظهار داشت: بودجه هايي كه در اختيار مراكز فرهنگي گذاشته مي شود، يكسان نيست. بايد از اسراف ها در مراكز فرهنگي جلوگيري شود و بيشتر به فرهنگ كشور رسيدگي شود.
اين شاعر ادامه داد: گاهي كنگره هايي برگزار مي شود كه هزينه هاي هنگفتي را خرج مي كنند، اما برداشت لازم انجام نمي شود. من شاهد برخي از شب شعرهايي هستم كه شعرهاي مبتذل خوانده مي شود. چرا بايد ادبيات ايران كه با بيت المال اين مملكت اداره مي شود، صرف فرهنگي شود كه مبتذل است.
براتي پور اضافه كرد: گماردن افراد فرهنگي در رأس كارهاي فرهنگي خيلي مهم است. اگر خود شعرا و نويسندگان مهر و محبت از مسئولان ببينند مسلماً آثار خوبي در كارهايشان خواهد داشت.
وي گفت: اگر وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به طور مرتب با اهالي فرهنگ ارتباط داشته باشد، مسلماً در راستاي اهداف جمهوري اسلامي قلم خواهند زد و تا جايي كه مي توانند به دولت كمك خواهند كرد.
اين شاعر در پايان گفت: انتشار كتاب بايد از فيلتر درستي عبور كند. هم از لحاظ قوت كلام و هم از جهت محتوا مورد بررسي قرار گيرد. به طور كلي بايد براي مميزي كتاب يك تيم كارشناس تعيين شود كه در آن تيم هم متخصصان باشند و هم متعهدان.

كاميار عابدي:
بهترين اشعار دفاع مقدس
در دوران جنگ سروده شد

گروه ادب و هنر كاميار عابدي گفت: بهترين اشعار دفاع مقدس در همان دوران جنگ خلق شد و پس از آن دوران، اشعار باكيفيت نديده ام، چون در دوران جنگ، اشعار به صورت كاملا خودجوش پديد مي آمد.
عابدي با بيان اين مطلب كه نمي توان براي شعر دفاع مقدس پيش انديشي كرد، افزود: برخلاف رمان و داستان كه مي توان براي آن برنامه ريزي كرد، شعر، ژانر بخصوصي است و تقريبا محال است كه بتوان براي آن از پيش، برنامه ريزي كرد و به همين دليل است كه رمان نويسي و داستان نويسي در عرصه دفاع مقدس، گسترش و غناي بيشتري پيدا كرده است، ولي اشعار خوب دفاع مقدس، تنها در همان دوره جنگ گفته شدند.
وي تاكيد كرد: شعر دفاع مقدس بايد مورد نقد علمي و ادبي قرار بگيرد تا از حالت تكرار دور شده و بتواند وارد ميدان هاي جديدتري بشود.
عابدي با طرح اين پيشنهاد كه مي بايست در كنگره شعر دفاع مقدس جلساتي را به نقد و بررسي شعر دفاع مقدس اختصاص دهند تاكيد كرد: همچنين بايد اشعار عرضه شده به چهارده دوره پيشين را هم مورد بررسي و ارزيابي دقيق قرار دهند تا نقاط ضعف و قوت آن بررسي شود.
وي همچنين با اشاره به نقدهايي كه سيدحسن حسيني در خصوص شعر دفاع مقدس انجام داد، گفت: به جز نقد سيدحسن حسيني كه نمونه هايي از شعر دفاع مقدس را مورد بررسي قرار داد، تاكنون نقدهايي كه در خصوص شعر دفاع مقدس صورت گرفته است، صرفا به بيان رشادت ها، ايثار و فداكاري هاي رزمندگان اشاره دارد و غربال و نقد اصولي در اين مورد انجام نشده است.

ملكه،  محبوب ترين فيلم جشنواره ونيز شد
مهر: فيلم ملكه ساخته استفن فريرز عنوان محبوب ترين فيلم جشنواره فيلم ونيز را از آن خود كرد.
شصت وسومين جشنواره بين المللي فيلم ونيز به نيمه رسيده و تا كنون فيلم ملكه محبوب ترين اثر به نمايش درآمده در اين رويداد هنري بوده است. اين اثر براي كسب تنديس شير طلائي بايد رقباي سرسختي را پشت سربگذارد. نيمي از 21 فيلم بخش رقابتها به نمايش درآمده اند و منتقدان ونيز از فيلمهاي بچه هاي مرد ساخته آلفونسو كيوران و ترس هاي خصوصي در مكان هاي عمومي ساخته الن رسنائيس به عنوان ديگر شانس هاي دريافت جايزه برتر ياد مي كنند.
فيلم كيوران يكي از آرماني ترين آثاري است كه امسال در جشنواره فيلم به نمايش درآمد و با تحسين منتقدان مواجه شد. اين اثر كه از حضور كليو اوون و جوليان مور درنقش هاي محوري سود مي جويد تلاش هاي دو فرد را براي احقاق حقوق مهاجران به تصوير مي كشد. رويدادهاي اين فيلم در سال 2027 در بريتانيا شكل مي گيرد و بچه هاي مرد را مي توان تنها فيلم علمي- تخيلي به شمار آورد كه درجشنواره به نمايش درآمد.
اوون كه به پاس حضور در فيلم نزديك تر نامزد دريافت تنديس اسكار شده بود اعلام كرد كه همواره مترصد همكاري با كيوران بوده است. او گفت: كيوران از استعداد بسياري در كارگرداني برخوردار است و مي توان او را فيلمسازي مولف ناميد. اودر فهرست كارگردانهاي مورد علاقه من جايگاه رفيعي دارد و دوست داشتم كه با او همكاري كنم.

گردهمايي منتقدان هنري جهان در سنگاپور
ايسنا: بينال سنگاپور بزرگترين برنامه هنري برگزار شده طي ماه هاي اخير است كه گفته مي شود استقبال زيادي را از سوي منتقدان هنر بين المللي و موزه داران جهان به خود جذب كرده است. در اين بينال 70 روزه، صدها اثر از هنرمندان 38 كشور جهان به نمايش درآمده است.
بينال سنگاپور، مجموعه اي از ايده ها و افكار است و موضوع عقيده كه بخش جديدي در توسعه صحنه فرهنگي اين بينال به شمار مي رود، به توسعه بخش هنرهاي تجسمي مي پردازد.
بريان مولر، مدير اجرايي و ناشر مجله معاصر به شبكه خبري كانادايي گفت: يكي از اتفاقات مهمي كه در سنگاپور مي افتد آن است كه هنرمندان زيادي را از نقاط مختلف جهان به سنگاپور مي آورد كه فكر مي كنم باعث توليد هنرهاي جالب تري شود.
دكتر چارلز ميرودر - مدير هنري و موزه دار بينال سيدني - دراين باره افزود: من فكر مي كنم در اين زمان به موفقيت بسيار بزرگي دست يافته ايم.
او گفت: من در اين مكان هيچ نردباني يا كارگري نديدم و اين نشانه آن است كه همه كارها به خوبي تدارك ديده شده است.
اين بينال در مكان هاي مختلفي نظير موزه ها، معابد و ساختمان هاي هنري برگزار مي شود تا ميراث چند فرهنگي و چند مذهبي سنگاپور را به  نمايش بگذارد.

گزارش فروش تابستاني هاليوود
موفقيت دزدان دريايي در آمريكا
015171.jpg
۳گروه ادب و هنر- صنعت سينما موفقيت تابستاني خود را جشن گرفت و فيلم هاي سينمايي آمريكايي در فصل تابستان يك فروش كلي 85/3 ميليارد دلاري را تجربه كردند.
به نوشته نشريه ورايتي، موفقيت عظيم دزدان دريايي كارائيب۲ يكي از دلايل اصلي موفقيت كلي محصولات سينمايي در فصل گرم تابستان بود. امسال يازده فيلم به فروش بالاي 100 ميليون دلار دست پيدا كردند. پل درگارابديان، تحليل گر اقتصادي سينما در رابطه با موفقيت مالي فيلم هاي فصل تابستان مي گويد: بر خلاف تابستان 2005 كه عدم موفقيت فيلم ها تمام دست اندركاران سينمايي را شگفت زده كرد، تابستان امسال نسيم خوبي وزيد و تماشاگران از فيلم هاي روي پرده استقبال خوبي كردند .
۱۰ فيلم موفق فصل تابستان به شرح زير است: 1- دزدان دريايي كارائيب۲ (408 ميليون دلار)، 2- ماشين ها (241 ميليون)، 3- مردان ايكس 3 (234 ميليون)، 4- رمز داوينچي (218 ميليون) 5- سوپرمن بازمي گردد (196 ميليون)، 6- بالاي پرچين (155 ميليون)، 7- كليك (136 ميليون)، 8- ماموريت غيرممكن۳ (134 ميليون)،  ۹- شب هاي تالادگا (128 ميليون)، 10- شيطان پرادا مي پوشد(121 ميليون)، فصل تابستان سينما كه از اول ماه مه شروع مي شود تا اول سپتامبر ادامه دارد.

همكاري جواد رضويان و مهران مديري
فارس: جواد رضويان-بازيگر- گفت: قراردادم را براي حضور در كار جديد مهران مديري بسته ام و حضورم در اين مجموعه قطعي است.
رضويان افزود: به محض اينكه تست گريمم را براي حضور در اين مجموعه انجام دادم درباره نقشم در اين مجموعه توضيح خواهم داد. وي درباره موضوع كار جديد مهران مديري گفت: من خيلي درگير موضوع نشدم و فقط با توضيح مختصري كه مديري درباره مجموعه جديد داد، من بازي در آن را پذيرفتم چرا كه به مهران مديري اطمينان دارم و تجربه هاي گذشته همكاري با او اين اميد را به من مي دهد كه كار جديد هم با موفقيت همراه است.
وي در مورد ساير همبازي هاي خود در اين مجموعه گفت: مهران مديري قصد دارد با گروهي كه قبلا با آنها كار كرده كار كند، اما در ميان آنها حضور سيامك انصاري قطعي شده است. جواد رضويان در مجموعه هاي پاورچين ، جايزه بزرگ و...با مهران مديري همكاري كرده است.

برادبري هنوز به آسمان نگاه مي كند
015177.jpg
گروه ادب و هنر- ري براد بري نويسنده قصه هاي علمي- خيالي و فضايي هنوز هم نگاهش به آسمان و ستاره هاست. او كه تازه 86ساله شده است، مي گويد كه هنوز هم مثل دوران جواني تشنه نوشتن قصه هاي فضايي است.
به نوشته سي ان ان، برادبري مي گويد: انسان دوباره به ماه برمي گردد، بعد به مريخ مي رود و پس از آن بقيه كهكشان را فتح مي كند. آينده بشر درخشان و فوق العاده است. احساس مي كنم كه نه فقط من، بلكه تمام مردم جهان دوستدار اخبار فضايي و كرات ديگر هستند . اين نويسنده قديمي همچنين گفت كه اين روزها مشغول نگارش فيلمنامه اي براساس قصه كتاب پرخواننده خود وقايع نگاري مريخي است،  قصه كتاب او سال 1980 به صورت يك مجموعه چهار قسمتي تلويزيوني با بازي راك  هادسن ساخته شد. دوستداران ادبيات برادبري را با شاهكار ضدسانسور او فارنهايت ۴۵۱ مي شناسند. اين كتاب قصه جامعه اي را تعريف مي كرد كه مطالعه كتاب در آن ممنوع بود و دولت كتاب ها را  آتش مي زد به همين دليل مردم كتاب ها را از بر مي  كردند. اين كتاب كه سال 1966 توسط فرانسوا تروفوس فرانسوي تبديل به فيلم سينمايي شد، قرار است دوباره سازي شود.
براد بري با يادآوري گذشته ها مي گويد: اولين قصه ام را در سن 21 سالگي نوشتم و 15دلار حق التحرير گرفتم. ناگهان ديدم كه ثروتمند شده ام!

اخبار كوتاه
اركستر موسيقي ملل در سالن وزارت كشور
اركستر موسيقي ملل، آذرماه سال جاري پس از مدت ها به اجراي برنامه مي پردازد.
پيمان سلطاني- رهبر اركستر ملل- گفت: تمرينات از يك ماه گذشته آغاز شده است و قرار است در سالن وزارت كشور به اجراي برنامه بپردازيم.
وي تاكيد كرد: در اين برنامه آثاري از آهنگسازان معاصر مثل شهداد روحاني، اسفنديار منفردزاده، اسماعيل واثقي، حسين دهلوي، احمدپژمان، دلنوازي و همايون رحيميان اجرا مي شود.

موفقيت آن در اردن
فيلم كوتاه داستاني آن ساخته پوپك مظفري جايزه بزرگ جشنواره بين المللي فيلم اردن را دريافت كرد.
جشنواره بين المللي فيلم كوتاه اردن از ? تا ??شهريورماه در امان- پايتخت اين كشور- برگزار شد. به گزارش مركز گسترش سينماي مستند و تجربي، فيلم آن كه به نمايندگي از سينماي ايران در اين جشنواره شركت كرد، جايزه دوهزار يورويي اين رويداد هنري را دريافت كرد.
فيلم ايراني آن علاوه بر اردن، پيش تر در جشنواره هاي بين المللي تامپره فنلاند، آوانكا پرتغال، بريس بين استراليا و مركز فرهنگي سائوپائولو برزيل حضور داشته است.
سينماي ايران در طول سال هاي اخير بيش از هزار جايزه معتبر جهاني دريافت كرده و سينماي كوتاه و مستند، در اين ميان داراي نقش ممتازي است.

درگذشت بانوي نقاشي مدرن آمريكا
بوفين جانسون - هنرمند نقاش آمريكايي - در سن 94سالگي درگذشت.
او در 20 فوريه سال 1912 در شهر نيويورك متولد شد و در مدرسه  هنري ليگ و آكادمي جوليان در پاريس درس خواند و از دانشگاه كاليفرنيا با مدرك كارشناسي ارشد فارغ التحصيل شد.

آبان ماه و فيلم جديد ميلاني
پروژه سينمايي جديد تهمينه ميلاني كه هنوز نامي براي آن انتخاب نشده، آبان ماه در تهران كليد مي خورد و به زندگي چهار دختر خلافكار مي پردازد.
ميلاني براي فيلم جديد خود تحقيقات مفصلي را در بهزيستي آغاز كرده و قصد دارد در اين فيلم نيز مانند ديگر ساخته هاي خود به موضوع زنان از زاويه اي تازه نگاه كند. طبق معمول، ميلاني فيلمنامه را خودش نوشته و تهيه كنندگي كار هم به عهده محمد نيك بين است.

مسابقه نمايشنامه نويسي سيره پيامبر(ص)
مركز نمايشي حوزه هنري از نمايشنامه نويسان خواست تا طرح نمايشنامه هاي خود با موضوع سيره پيامبر اسلام را حداكثر تا 15مهر به دبيرخانه مسابقه سراسري نمايشنامه نويسي سيره پيامبر اعظم (ص) ارسال كنند.

جامعه شناسي هنر  در مجموعه صبا
كلاس هاي فلسفه و جامعه شناسي هنر با تدريس علي رامين در موسسه فرهنگي- هنري صبا برگزار مي شود.
اين كلاس ها از سوم مهرماه آغاز و پس از گذراندن كلاس هاي مذكور، گواهي پايان دوره به شركت كنندگان اعطا مي شود.

افشاي مافياي روسيه در قول هاي شرقي
015174.jpg
گروه ادب و هنر- مافياي زيرزميني روسيه در فيلم جديد قول هاي شرقي افشا مي شود. اين درام دلهره آور را ديويد كراننبرگ فيلمساز كانادايي كارگرداني مي كند.
به نوشته خبرگزاري رويترز، تائومي واتس و وينسنت كسل نقش هاي اصلي فيلم را بازي مي كنند. كل صحنه هاي فيلم در لندن و مسكو فيلمبرداري مي شود. قرار است فيلم اواسط پاييز جلوي دوربين برود. واتس كه تماشاگران تلويزيون طي ماه هاي گذشته فيلم هاي حلقه و كينگ كونگ را از او ديده اند، در قول هاي شرقي نقش يك پرستار را بازي مي كند.
وي در فيلم، جواني است كه سرگرم تحقيق درباره مرگ مشكوك يك زن تيره بخت روسي در داخل بيمارستان است. تحقيقات واتس وي را به يك گروه زيرزميني روسي مي رساند كه با قاچاق بچه ها و زنان روسي به اروپا، آنها را در معرض فروش قرار مي دهند. اداره پليس روسيه از اين پرستار درخواست كمك مي كند. وي با پذيرش اين دعوت، خودش را در معرض خطرات زيادي قرار مي دهد. وينسنت كسل بازيگر فرانسوي در فيلم نقش جواني را دارد كه خانواده اش هتل دار هستند و درگير ماجراهاي قصه مي شود.
دو شركت فيلمسازي فوكوس فيچرز و بي بي سي فيلمز تهيه كننده اين محصول مستقل سينما هستند. كوين نايت نويسنده فيلمنامه فيلم- كه كار درخشان و ضدنژادپرستي چيزهاي خوب كثيف را در كارنامه اش دارد- قصد دارد در كار تازه اش وضعيت اقليت هاي نژادي و قومي در كشورهاي اروپايي را مورد بررسي قرار دهد.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |