سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۷ - Sep 5, 2006
عضو كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر تهران تأكيد كرد:
الزام سازندگان به رعايت اصول معماري در اجراي نماها
گروه شهري- غلامرضا رفيع: نماي بيروني ساختمان ها به عنوان حق عمومي مردم در حال حاضر بدون توجه به مسائل روحي و رواني و فرهنگي اجتماعي شهروندان طراحي و اجرا مي شود.
عضو كميسيون شهرسازي و معماري شوراي اسلامي شهر تهران در گفت وگو با همشهري مي افزايد: از ديدگاه حقوقي و كارشناسي نماي ساختمان حق همه مردم است و بايد متناسب با وضعيت فرهنگي و اجتماعي و روح و روان مردم و معماري اصيل جامعه ايراني طراحي و اجرا شود و نشاط آفريني در آن متبلور باشد.
حمزه شكيب با بيان اين كه نماهاي كنوني ساختمان ها در بسياري موارد همخواني چنداني با فرهنگ اصيل ايراني ندارد، گفت: قطعاً شهرداري ها وظيفه دارند براي هر منطقه و محله متناسب با موقعيت جغرافيايي و توپولوژي، پيشينه، تاريخ، فرهنگ و قدمت آن منطقه، با استفاده از متخصصين معمار و شهرساز در اين زمينه طرح هاي مناسبي را براي نماي ساختمان ها ارائه و سازندگان را به رعايت آن ملزم كنند.
وي هويت بخشي را لازمه نماي ساختمان هاي هر شهر مي داند و مي گويد: اين موضوع بايد در طراحي، رنگ، همخواني و تناسب بناها با فرهنگ ايراني اسلامي رعايت شود و به شهر هويت بدهد به گونه اي كه فرد يا جهانگردي كه وارد شهر مي شود نماهاي بيروني ساختمان ها بيانگر بخشي از فرهنگ، معماري و پيشينه شهرها و معرف هويت ايراني اسلامي باشد.
عضو شوراي شهر تهران مي گويد: متأسفانه طي سال هاي گذشته نظارت و كنترل نماسازي اصلاً جزو برنامه هاي كنترلي نظام مهندسي نبوده است و هر كسي به سليقه خود طرحي را اجرا كرده است به گونه اي كه هم اكنون شاهد نوعي بي نظمي در اين رابطه هستيم.
شكيب مي افزايد: نماي ساختمان ها در تهران نيازمند يك بازنگري جدي و اصولي است و در اين رابطه شهرداري بايد طرحي جامع براي نماي ساختمان ها و متناسب با طرح تفصيلي مناطق ارائه دهد تا از اين طريق هويت ايراني اسلامي شهر تهران در عمل محقق شود و تهران هويت پيدا كند.
به گفته وي، از آنجا كه محلات تهران هر يك تاريخ و فرهنگ خاص خود را دارند، مي توان طرحي را براي نماها ارائه كرد كه بازگو كننده هويت تاريخي همان محله باشد. از اين رو شهرسازان و معماران بايد با جديت روي اين موضوع كار كنند تا هر چه سريع تر در رابطه طراحي نماهاي شهري بازنگري به عمل آيد.
شكيب مي افزايد: با توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري در ديدار اعضاي شوراي شهر با ايشان، موضوع هويت شهر تهران از مدت ها پيش در شوراي شهر مطرح بوده و روي اين موضوع كار شده است.عضو كميسيون شهرسازي شوراي شهر مي گويد: هويت بخشي به شهر تهران يكي از بحث هاي اساسي آن ديدار بود كه به نظر من مي توان با برنامه ريزي آن را پياده كرد.
شكيب مي گويد: اگر بخواهيم كار را رها كنيم و بگذاريم هر كسي به سليقه و دلخواه خود نماي ساختمان را طراحي و اجرا كند نتيجه همان چيزي مي شود كه اكنون شاهد هستيم كه شهري بي هويت شكل گرفته است.
به گفته وي، بي توجهي و سپردن امور مربوط به نماها به افراد باعث شده تا نماهاي شهري متفاوت و ناهمگون از يكديگر شكل بگيرد و در هر كوچه و خيابان و محله اي ساختمان ها شكل و شمايل مختلفي داشته باشند و در هيچ يك از آنها مسائل اجتماعي و فرهنگي و اسلامي لحاظ نشود.
شكيب مي افزايد: بسياري از اين نماها بدون هدف و برنامه و يا به خاطر منافع اقتصادي شكل گرفته و ناهنجاري هايي را براي شهر در پي داشته است كه هم اكنون شاهد نماهايي خشن، نازيبا و بي روح در سطح شهر مي باشيم كه تأثير منفي روحي رواني فراواني براي شهروندان در پي دارد.
عضو كميسيون شهرسازي شوراي شهر مي گويد: شايد شهرداري ها اين موضوع را كاري جزئي بدانند و چندان توجهي به آن نكنند ولي در واقع اين موضوع يك كاري اساسي است كه مي تواند در مسائل روحي و رواني شهروندان بسيار تأثيرگذار باشد.
وي مي افزايد: براي نمونه اكباتان از نظر طراحي سيستم سازه اي شهرك بسيار خوبي به شمار مي رود ولي نماهاي بيروني و سيماي خشني دارد و مطابق نظرسنجي و آمارهاي ارائه شده در اين باره، مشكلات روحي و رواني ناشي از همين نماها در مقايسه با برخي محله هاي ديگر بيشتر است.
به گفته وي نماي ساختمان ها در بسياري موارد باعث افسردگي افراد مي شود و از اين رو بايد در ارتباط با وضع نامناسب و ناهمگون نماهاي ساختماني تجديد نظر و تحولي اساسي ايجاد شود.
عضو كميسيون شهرسازي شوراي شهر مي گويد: با برنامه ريزي و طراحي مناسب ظرف ۱۰ تا ۱۵ سال آينده مي توان با توجه به سرعت نوسازي شهر، هويت شهري را به پايتخت بازگرداند و در اين راستا شوراياري ها مي توانند به شهرداري  در تحقق اين امر كمك كنند.
وي مي گويد: شوراياري ها با داشتن ارتباط نزديك با مردم محله،  مي توانند آنان را به رعايت و اجراي طرح هاي مربوط به نماهاي ساختماني تشويق كنند.
ولي به هر حال براي بازگرداندن هويت به تهران بايد برنامه داشت و براي تحقق آن جدي بود.

چشم انداز
015330.jpg
به رغم داشتن پيشينه معماري ايراني- اسلامي،  اغلب بناهايي كه در دهه هاي اخير احداث شده فاقد هويت است. به اعتقاد كارشناسان، فروش تراكم و بي توجهي مديران شهري در صدور مجوز ساخت وسازهاي بي رويه بخصوص طي سال هاي ۷۰ تا ۸۰ از يك سو و عدم نظارت بر بخش نرم افزاري ساخت وساز سبب بلبشوي موجود در نماهاي ساختماني شده است. به اعتقاد برخي، عملكرد متوليان ساخت وساز سبب شد كه معماري تا آن اندازه مورد بي مهري واقع شود كه در بيش از ۹۵درصد از ساخت وسازها، سازندگان بي توجه به ارزش هاي معماري بومي، به فراخور سليقه خود و بيشتر با الگوبرداري ناقص از ساختمان هاي خارجي طرحي را انتخاب و آن را اجرا كرده اند.

ايتاليايي ها جاذبه  هاي كوير ايران را بررسي مي كنند
015315.jpg
گروه شهري- بنا به دعوت يكي از موسسه هاي توريستي كشور، سه محقق ايتاليايي به منظور بررسي جاذبه هاي جهانگردي و معماري كوير ايران به ايران مي آيند.
اين محققان كه در دانشگاه دولتي «ساپينسا » روم ايتاليا فعاليت مي كنند، اواسط پاييز به ايران مي آيند تا جاذبه  هاي معماري و عناصر آن و جاذبه هاي توريستي در كوير را بررسي كنند.
به گزارش ايسنا، اين محققان در سفر تحقيقي ۱۵ روزه  خود از مناطق تاريخي و كويري تهران، گلپايگان، اصفهان، شيراز، يزد، بوشهر و نقاطي در خليج فارس بازديد و معماري آن ها را مطالعه و بررسي مي كنند. اين سه محقق ايتاليايي بر آن هستند تا با مطالعه  معماري كويري (بيوكلماتيك) در ايران، كه بي نظير است عناصر اين نوع معماري را وارد معماري مدرن كنند. همچنين اين محقق ها در جريان سفر خود به ايران با تعدادي از معمارهاي معروف كشورمان ديدار و نشستي دارند.

امضاي تفاهمنامه گردشگري ورزشي با ۶ فدراسيون
015324.jpg
گروه شهري- سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با ۶ فدراسيون تفاهمنامه مشترك همكاري امضا كرد.
اين تفاهم نامه به امضاي كميته راهبردي گردشگري ورزشي كشور و فدراسيون هاي گلف، قايقراني و اسكي روي آب، اسكواش، اسكي، سواركاري و شطرنج، رسيده است.
به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي و گردشگري «محمدشريف ملك زاده» معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و رئيس كميته گردشگري ورزشي با اعلام اين مطلب گفت: قصد داريم با بهره مندي از تمام رشته هاي ورزشي به معرفي جاذبه هاي گردشگري كشورمان بپردازيم.
«ملك زاده» تصريح كرد: در ايران حدود ۸۰۰ رشته ورزشي محلي وجود دارد كه بايد به عنوان جاذبه هاي گردشگري ورزشي معرفي شوند.

تدوين طرح جامع شهر تاريخي سلطانيه
015318.jpg
گروه شهري- با تاييد رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري طرح جديد شهر سلطانيه تدوين مي شود.
اين طرح در راستاي تصويب اين شهر تاريخي به عنوان منطقه نمونه گردشگري توسط هيات دولت به اجرا در مي آيد. «محمد رضا قربان زاده»، مدير اجرايي پروژه بزرگ سلطانيه درگفت وگو با ميراث خبر با اعلام اين خبر افزود:« در جلسه اي با حضور رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، مدير پايگاه پژوهشي سلطانيه، شوراي راهبردي اين پايگاه، مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان زنجان و مدير اجرايي پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري، اجراي طرح جامع شهر تاريخي سلطانيه به پايگاه پژوهشي اين شهر تاريخي سپرده شد.»
وي با بيان اينكه در سال هاي پيش نيز حركت هايي به منظور ساماندهي شهر تاريخي سلطانيه براي جذب گردشگر انجام شده بود ، به ميراث خبر گفت: «در طرح كنوني بر اساس مصوبه هيات دولت كه سلطانيه را به عنوان منطقه نمونه گردشگري معرفي كرده است به مركزيت اين شهر تا شعاع حدود ۱۰۰ كيلومتر طرح ساماندهي اجرا مي شود.»
به گفته قربان زاده در حال حاضر مشاور طرح انتخاب شده و پايگاه پژوهشي سلطانيه مي كوشد در مدت زمان كوتاهي اجراي طرح را آغاز كند.
شهر سلطانيه از شهرهاي باستاني استان زنجان است كه در دوره ايلخاني به اوج رونق خود رسيد. گنبد بزرگ سلطانيه كه سال پيش در فهرست آثار جهاني به ثبت رسيد مهمترين بناي شناخته شده در اين شهر است.

بي توجهي گردشگران به محيط زيست
015321.jpg
گروه شهري- مسئولان محيط زيست استان گيلان مي گويند، بي توجهي گردشگران نسبت به بهداشت محيط زيست، اين استان را با مشكلات زيادي مواجه ساخته است.
مدير روابط عمومي اداره كل محيط زيست گيلان، در گفت وگو با ميراث خبر ضمن ابراز تأسف از تخريب چشم اندازها توسط برخي از گردشگران ناآگاه گفت:«متأسفانه به خاطر عدم آموزش و فرهنگسازي صحيح، توريسم ما مصرف زده شده و چشم اندازهاي ما تبديل به مخزني از زباله شده است».
به گفته فرجپور، سال قبل بيش از ۵۰۰ هزار كيسه زباله در مناطق مختلف استان پخش شد، ولي اين تعداد كفاف نمي دهد و بودجه سال ۸۵ در زمينه آموزش تنها پنج ميليون تومان افزايش يافته و شده ۲۵ ميليون تومان.
مديرروابط عمومي محيط زيست گيلان تصريح كرد: «بر طبق برنامه چهارم ما مكلف به فعال كردن انجمن هاي مردم نهاد هستيم در حالي كه اگر فقط بخواهيم به همين تشكل ها و گردشگران يك بروشور ساده بدهيم بودجه ۲۵ ميليوني ما تمام مي شود».

نگاه دوم
سير نزولي ورود گردشگران به كشور
گروه شهري- به دليل اوضاع سياسي منطقه و مناقشات ناشي از آن، روند ورود گردشگران خارجي به منطقه از جمله ايران همچنان سير نزولي دارد.
رئيس جامعه تورگردانان ايران در گفت وگو با ايسنا، با ابراز نارضايتي از روند ورود گردشگران به كشورمان اظهار كرد: اين ركود نه تنها در ميان تورهاي كشورهاي اروپايي وجود دارد، بلكه دامنه  آن به كشورهاي آسيايي همچون ژاپن نيز رسيده است. ابراهيم پورفرج خاطرنشان كرد: گروه هاي بزرگ گردشگران آلماني به تورهاي كوچك چند نفري محدود شده و در فصل جديد گردشگري يا رزروي صورت نمي گيرد و يا تورها كنسل و كوچك مي شود.
وي با بيان اين كه گردشگري وابسته  به مسائل سياسي است تصريح كرد: اگر اوضاع منطقه آرام و نتيجه  مذاكرات كشورمان مشخص شود، مي توان به تغيير در اين اوضاع اميدوار بود. دبير كميته تورهاي ورودي در انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ايران ادامه داد: براي جذب گردشگران بيشتر و تغيير شرايط كنوني در بازارهاي ديگر همانند كشورهاي آسيايي فعاليت ها يي صورت گرفته، ولي اوضاع اين كشورها نيز تعريفي ندارد. وي با بيان اين كه براي جذب گردشگري به تمام كشورها فكر مي كنيم، افزود: در بازارهاي جديد كارهايي صورت گرفته، ولي تبليغات منفي عليه ايران بيشتر است. پورفرج گفت: گردشگران آسيايي نسبت به گردشگران اروپايي به تاريخ و تمدن كشور ايران علاقه  كمتري دارند، بنابر اين براي سفر به سرزميني تاريخي و فرهنگي تمايل كمتري نشان مي دهند.
وي با طرح اين مساله كه چرا گردشگران كشور تركيه به ايران سفر نمي كنند، افزود: مگر رابطه ايران و تركيه چگونه است؟ يك ميليون ايراني هر سال به تركيه سفر مي كنند، ولي در مقابل تعداد اندكي گردشگر ترك به كشورمان مي آيند، ايران حتي با اين كشور مشكل ويزا ندارد!
دبير كميته تورهاي ورودي در انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ايران تصريح كرد: شرقي ها آثار مشابه بسياري در كشورهايشان دارند بنابر اين دنبال تفريح هاي خاص هستند كه كشور ما براي اين مسائل مهيا نيست و استقبال هم نمي كنيم بنابر اين بايد گردشگران علاقه مند به جاذبه هاي ايران را جذب كنيم. به گفته  رئيس جامعه تورگردانان با وجود مناقشات سياسي و تبليغات منفي عليه كشورمان، بسياري از تورهاي ورودي به ايران لغو مي شود كه اين مساله از سال گذشته شروع شده و دامنه  آن تا فصل دوم ورود گردشگران (شهريور ماه تا اواسط پاييز ) ادامه دارد. پورفرج افزود: بنابراين فعاليت در بازارهاي جديد و حضور در نمايشگاه هاي بين المللي گردشگري مورد نظر تورگردانان ايران قرار گرفته، ولي اين در شرايطي است كه سال گذشته وضعيت حضور ايران در نمايشگاه هاي بين المللي گردشگري چندان مطلوب نبوده و در شرايط فعلي كه ستاد برگزاري نمايشگاه ها طي حكمي از سوي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مسئول برگزاري غرفه هاي ايران در نمايشگاه هاي بين المللي شده، و اطلاع رساني درباره  اين نمايشگاه ها بيشتر به صورت دعوت نامه بوده است، بسياري از دفاتر خدمات مسافرتي تور گردان نيز بانگ جدايي مي زنند، چرا كه معتقدند بخش دولتي با آن نحوه برگزاري نمايشگاه هاي بين المللي در سال گذشته خود را نشان داده است.

مشكلات پايتخت فرهنگي اسلام در گفت و گو با نماينده مردم اصفهان
حلقه مفقوده گردشگري
015327.jpg
گروه شهري- اصفهان به دليل آثار متعدد تاريخي كه در خود جاي داده، همواره به عنوان يكي از قطب هاي گردشگري كشور مطرح بوده است، اطلاق عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام به اين شهر كهن، شأن و منزلت آن را دو چندان كرده است. در اين خصوص خبرگزاري ميراث فرهنگي و گردشگري گفت وگويي با حميدرضا فولادگر نماينده اين شهر در مجلس شوراي اسلامي صورت داده كه از نظرتان مي گذرد:
*به عنوان نماينده شهري كه پايتخت فرهنگي جهان اسلام است، وضعيت گردشگري كشور را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- از دو سال پيش اقدامات خوبي در اين حوزه صورت گرفته است. ادغام ميراث فرهنگي و گردشگري و سازمان صنايع دستي فرصت خوبي براي توسعه گردشگري بوده است. به نظر من اين سه بخش مكمل يكديگرند و خيلي زودتر بايد اين اقدام صورت مي گرفت. حالا كه اين بخش ها در يك مجموعه واحد قرار گرفته است، لازم است به چند نكته مهم توجه كنيم.
براي پيشرفت هر بخشي بايد سياست ها و راهكارهاي مناسبي داشته باشيم تا ضمن اجراي آنها، حمايت هايي را به اين سياست ها جلب كنيم.
درحال حاضر با اين كه راهكارهاي خوبي داريم ولي در حمايت و اجرا با مشكلات فراواني روبه رو هستيم. البته مجلس با نظارت خود مي تواند، از گردشگري حمايت كند.
كشور ما با داشتن جاذبه هاي طبيعي، تاريخي، صنايع دستي، اكوتوريسم و به خصوص توريسم مذهبي، مي تواند جزء كشورهاي برتر گردشگري دنيا باشد.
درحال حاضر، كشورهاي موفق گردشگري دنيا، با جاذبه هاي مصنوعي، ميليون ها گردشگر را جذب مي كنند و اين درحالي است كه تعداد گردشگران ما به سختي به يك ميليون نفر مي رسد. گردشگري كشور حلقه مفقوده اي دارد كه بايد شناسايي شود.
*اين حلقه مفقوده در سياست ها و قوانين است؟
-نه؛ قوانين صنعت گردشگري، اغلب كاربردي و مناسب هستند ولي گاهي در اجرا دچار مشكل مي شوند.
*براي مثال؟!
- مثلاً در بخش هتلداري اصفهان از مناطقي است كه هتل ها و مراكز اقامتي بسياري دارد اما هنوز يك هتل پنج ستاره ندارد، به طوري كه در اجلاس اوپك فقط دو هتل عباسي و كوثر براي ميهمانان خارجي قابل استفاده بود. هتل هايي كه در سال هاي اخير ساخته شده اند نيز سه ستاره و چهار ستاره هستند و كمتر مورد استفاده اين دست از گردشگران قرار مي گيرند، حال آنكه تسهيلات و قوانين خوبي در هتل سازي داريم.
*يعني ممكن است قوانين موجود اجرا نشوند؟
-بايد يك عزم ملي در توسعه گردشگري صورت گيرد. به اين منظور، ابتدا بايد اولويتي به نام گردشگري شناسايي شود اين صنعت، علاوه بر اشتغالزايي، جنبه هاي فرهنگي بسياري دارد و براي ما كه مي خواهيم از اقتصاد نفت محور دور شويم، بهترين راه درآمدزايي است.
*با توجه به شرايط موجود چه بايد بكنيم؟
-ابتدا لازم است اقدامات سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري را قبل و بعد از ادغام بررسي كنيم و ببينيم چقدر موفق و چقدر با مشكل روبه رو بوده است.
به نظر مي رسد شوراهايي مانند شوراي عالي امنيت ملي، اقتصاد و انقلاب فرهنگي هر كدام در حوزه فعاليت خود بتوانند موانع را بردارند. اگر شوراي عالي گردشگري نيز جلسات مرتبي ترتيب دهد، كار بهترپيش مي رود.
ما براي توسعه گردشگر داخلي هم بايد به دغدغه هايي چون تربيت راهنمايان تور، مترجم و ايجاد مراكز اقامتي و پذيرايي بيشتر بپردازيم.
*اغلب بناهاي تاريخي ما در آستانه تخريب هستند؛ براي حل اين مشكل چه پيشنهادي داريد؟
-يكي از وظايف مهم ما حفظ ابنيه تاريخي است. متأسفانه در سال هاي گذشته بخشي از بناهاي تخريب شده و از بين رفته اند كه بايد از اين روند جلوگيري شود و در مقابل بخشي نيز به خوبي حفظ شده است.
هزينه اي كه شهرداري اصفهان براي حفظ اين بناها صرف مي كند از بودجه سازمان مربوطه بيشتر است. بخشي از اين هزينه ها را مي توان با فروش بليت تأمين كرد كه البته اين امر نياز به بحث كارشناسي دارد.

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |