سه شنبه ۴ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۴ - Sep 26, 2006
رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
بهشت دري دارد به نام ريّان كه فقط روزه داران، از آن وارد مژشوند.
وسائل الشيعه، ج 7 ،ص 295، حژ۳۱
امروز با حافظ
ناز بنياد مكن تا نكني بنيادم
زلف بر باد مده تا ندهي بر بادم
سر مكش تا نكشد سر به فلك فريادم
مي مخور با همه كس تا نخورم خون جگر
عكس روز
000360.jpg
عكس: فارس / علي رفيعي
به مناسبت فرا رسيدن ماه مبارك رمضان مراسم رونمايي از 10 نسخه خطي قرآن نفيس متعلق به گنجينه كتابخانه ملي انجام شد. در عكس، قرآني با خط منتسب به امام رضا(ع) مشخص است.

آب و هوا
000354.jpg

بازار
000309.jpg
در انتظار خودروهاي جديد

بازار خودرو درحالي در انتظار خودروهاي جديد است كه بدهي خودروسازان به قطعه سازان هر روز ابعاد جديدتري به خود مي گيرد. اگرچه اين بدهي به سرعت به عنوان يكي از اركان اصلي افزايش قيمت خودرو مطرح شد اما در حال حاضر مسئولان بر پرداخت اين بدهي از طريق منابع بانكي تاكيد مي كنند. خريداران نيز در اين بازار اميدوارند بدهي يك ميليارد و 100 ميليون توماني خودروسازان شرايط را براي افزايش مجدد قيمت ها فراهم نكند. عرضه سمند جديد با تجهيزات پيشرفته ايمني شامل كيسه هوا، سيستم جديد فرمان تاشو و كمربندهاي ايمني مدرن و منطبق با استانداردهاي بين المللي به بازارهاي خارجي نيز از ديگر اخبار بازار خودرو است كه در كنار بررسي ايراد شلنگ هاي سوخت رساني پژو 405 و امكان پرداخت خسارت درصورت محرزشدن ايراد فني اين خودرو اخبار حاشيه بازار خودرو را تشكيل مي دهند.

تلويزيون
000192.jpg

در شهر چه خبر
همايش تلفن همراه
نخستين همايش مربوط به نرم افزارهاي داخلي تلفن همراه با عنوان نقش تلفن همراه در زندگي توسط انجمن صنفي فروشندگان تلفن همراه و سيم كارت برگزار مي شود. اين همايش با هدف ارتقاي فرهنگ استفاده از تلفن همراه و اهميت توليد نرم افزارهاي بومي اين وسيله چهارم مهرماه در سالن باشگاه وزارت كار و امور اجتماعي به آدرس خيابان وليعصر نرسيده به تقاطع ملي عصر، چمران از ساعت 16 تا 21 برگزار خواهد شد.

وفور كتاب درسي
گويا اندكي از مشكلات هرساله مربوط به توزيع كتاب هاي درسي حل شده است. با چاپ تعداد كافي كتاب درسي متقاضيان مي توانند به صورت نامحدود هر تعداد كتاب كه نياز دارند از كتاب فروشي ها خريداري كنند. علاوه بر اين، خريد تك جلدي كتاب نيز مجاز اعلام شده است و به گفته مديركل دفتر چاپ و توزيع كتاب هاي درسي با عاملان فروشي كه از فروش كتاب به صورت تك جلدي خودداري كنند، برخورد قانوني خواهد شد. همچنين در سال جاري هيچ دانش آموزي بدون كتاب درسي نخواهد ماند.

پوشاك ارزان
پوشاك هم از قافله توزيع كالا و اقلام خوراكي با قيمت هاي مناسب عقب نماند. واحدهاي صنفي توزيع كننده پوشاك با نصب پارچه نوشته هاي آبي رنگ بر روي سردر مغازه ها عضويت خود را در طرح تخفيف ويژه ماه مبارك رمضان اعلام مي كنند. بدين ترتيب از اول تا پايان ماه مبارك رمضان انواع پوشاك شامل پيراهن، شلوار تك، مانتو، مقنعه، كت و شلوار و ديگر اجناس با 10 درصد تخفيف توزيع مي شوند. واحدهاي داراي مجوز اين طرح بعد از افطار نيز تا ساعت 22 آماده عرضه انواع پوشاك با تخفيف ويژه هستند.

گراني زولبيا و باميه
با توزيع 10 هزار تن شكر به قيمت هر كيلو 470 تومان در ماه مبارك رمضان توسط وزارت بازرگاني و عرضه روغن نباتي 15 درصد كمتر از قيمت مصوب به شيريني فروشي ها قرار بر اين شد كه زولبيا و باميه اتيكتي بالاتر از 1200 تومان بر خود نبيند. اما برخي قنادي ها اين قيمت را تا 1600 تومان هم افزايش داده اند. بنابراين رشد 33 درصدي قيمت زولبيا و باميه توجيه منطقي و اقتصادي ندارد.

تجهيز پارك ها
موج جديدي از نصب انواع وسايل بازي و سرگرمي در بوستان هاي شهر آغاز شده كه با استقبال شهروندان به ويژه كودكان روبه رو شده است. سرسره دايناسور، اله كلنگ ايستاده، سرسره موج دار، بازي هاي دسته جمعي، ماشين متري، پل چوبي لرزان و... ازجمله وسايلي است كه مطابق با استانداردهاي جهاني در برخي پارك ها و بوستان هاي شهر نصب شده است. در حال حاضر بوستان هاي قيطريه، لاله، ملت و آزادگان داراي اين اسباب بازي ها هستند.

كارگاه علوم قرآني
فرهنگسراي كودك كارگاه علوم قرآني برپا مي كند. در اين دوره از كلاس ها: روانخواني، روخواني، ترجمه و تفسير قرآن، آموزش قرآن كريم به روش اشاره و حفظ قرآن زير نظر اساتيد مجرب برگزار مي شود. علاقمندان جهت استفاده از اين دوره مي توانند همه روزه به نشاني: خيابان شريعتي روبروي سه راه شهيد كلاهدوز (دولت) كوچه امامزاده، واحد آموزش فرهنگسراي كودك مراجعه و يا جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره 22009000 تماس بگيرند.

سكه، طلا و ارز
000312.jpg

ضيافت مهر
علي اصغر عطاران طوسي
attaratoosi@gmail.com
دعا روز دوّم ماه مبارك رمضان
اللهمّ قَرّبْني فيهِ ال مَرْضاتِكَ وجَنّبْني فيهِ من سَخَطِكَ ونَقماتِكَ ووفّقْني فيهِ لقرائةِ آياتِكَ برحْمَتِكَ يا أرْحَمَ الرّاحِمين.
خدايا مرا در اين ماه به مرز خوشنوديت نزديك كن و در آن از خشم و انتقامت بركنارم دار، و مرا در اين ماه برا تلاوت آيات قرآن توفيق ده، به رحمتت ا مهربان ترين مهربانان.

يك حكم شرعي
پرسش: اگر پزشك، شخصي را از روزه گرفتن منع كند آيا با توجه به اينكه بعضي از پزشكان اطلاعي از مسائل شرعي ندارند، عمل به گفته او واجب است؟
پاسخ: اگر مكلّف از گفته پزشك يقين پيدا كند كه روزه براي او ضرر دارد و يا از گفته او يا منشأ عقلاني ديگري، براي او خوف از ضرر حاصل شود، روزه گرفتن براي او واجب نيست، بلكه جائز هم نيست.
مقام معظم رهبري

يك حكايت
يحيي بن معاذ همواره مي گفت: اي دانشوران! كاخ هاي شما قيصري است و خانه هايتان خسروي و مركب هايتان قاروني و ظرف هايتان فرعوني و خوي هايتان نمرودي و سفرهايتان جاهلي و مذهب هايتان پادشاهي. پس راه و روش محمدي كو؟
كشكول شيخ بهايي

يك سخن
اوج عشق در گفتگو با خالق
ادعيه رسيده از امامان معصوم عليهم السلام، مجموعه اي از معارف اصيل و ناب معرفتي است كه قدر و منزلتِ آنها بر درد آشنايان و درمان پويانِ واقعي پوشيده نيست. دعا _ اين اكسير اعظم _ درمانِ درد بندگان و مرهمِ زخم آنان است. دعا، ابزاري كليدي براي گفتگوي صريح، بي پرده و رو در رو ميان خلق و خالق است كه اگر اين وسيله ارتباطي در اختيار بشر نمي بود، معلوم نبود سرنوشت آدميان چگونه رقم مي خورد؟
دعا، نه تنها الگويي كارآمد براي سخن گفتن با خالق هستي است كه حتي مؤثرترين شيوه گفتگو ميان عاشق و معشوق حقيقي است. تنها عاشقِ دلباخته است كه مي داند و به خوبي درك مي كند چه نعمتي بزرگ _ دعا _ در اختيار اوست. چرا كه اين عشقبازي، نه نياز به وقت قبلي دارد و نه هزينه اي را بر او تحميل مي كند. منّت و خواهش از او، نه ريسك است و نه از شخصيت و جايگاه فرد، مي كاهد.
در حقيقت؛ عشق در بالاترين حدّ خود جلوه نمايي مي كند و در مقابل، هزينه كرد و ريسك پذيريِ عاشق در نازلترين حدّ ممكن. و اين است واقعيت ناشناخته دعا.
بي ترديد؛ اوج عشق بازي را تنها مي توان در دعاهاي وارده از اولياي دين و امامان معصوم عليهم السلام جُست. تأمّل در دعاها و مناجات هايِ امام سجاد عليه السلام به ويژه دعاي شريف ابوحمزه ثمالي كه در اسحارماه مبارك رمضان خوانده مي شود، گوياي همين واقعيت است. اگر من و تو نيز فرصتي را به انديشيدن در مضامين عاليه اين دعاي پر مغز اختصاص داده و در هر يك از سحرهاي ماه مبارك، فرازهايي از آن را با توجه به مفاهيمِ بلند آن، با خود زمزمه كنيم، چه بسا به برخي از مراتب اين عشق حقيقي دست يافته و به حريم دوست نائل آييم، ان شاء الله.
جلوه هايي از اين عشقِ بي نظير را در فرازي از دعاي ابوحمزه مي خوانيم: خداي من! اگر مرا عفو نمايي، بهترين بخشنده اي و اگر دچار عذابت كني، هيچ ظلم و ستمي روا نداشته اي 1.
و يا در جاي ديگر مي خوانيم: "قسم به عزّتت اي آقايِ من! اگر مرا از درگاه خويش براني، هرگز به سراغ ديگري نخواهم رفت و از التماس و تملق خويش نسبت به حضرتت، دست نخواهم كشيد"2 . به راستي! آيا اين، جز اوج عشق در گفتگو با حضرت دوست است؟!

۱ - فإن عفوتَ فخيرُ راحم و إن عذّبتَ فغير ظالم. مناجات ابوحمزه.ژ
۲ - فَوعزّتك يا سيّدي لو نهرتني ما برحتُ من بابكَ و لا كففتُ عن تملّقك. همان.

آلودگي هواي تهران
000357.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
يك عمر آرزو
در ابتداي دوران ازدواج، مستأجر بودند و ايام سختي را پشت سر مي گذاشتند. هميشه آرزو مي كرد اي كاش در بيابان ها چادرنشين بود، اما مستقل . تا اينكه وضع شوهرش بهتر شد و آپارتماني كوچك به صورت قسطي خريدند. بچه دار شدند و بچه ها بزرگ و بزرگتر، خانه هم بزرگتر شد، يك خوابه به 2 خوابه تبديل شد و بزرگتر، تا زمان مرگ شوهرش فرا رسيد، خانه و مايملك فروخته شد و فرزندان ارثيه را بين خود تقسيم كردند، اقامت مادر نيز بين فرزندان تقسيم شد. در حاليكه او باز در اين آرزوست كه، اي كاش در بيابان ها چادرنشين باشد، اما مستقل .
اكبر عليزاده اعتمادي

گشتي در دنياي خبرها
عاقبت دعواي خانوادگي
لندن: يك زوج در انگليس كه درگيري لفظي آنها به درگيري فيزيكي منتهي شد جان خود را از دست دادند. به گفته همسايگان، صداي داد و فرياد اين زوج به مدت چند دقيقه از داخل خانه شنيده مي شد كه ناگهان سر و صداي كشمكش زن و شوهر قطع شد. به همين دليل همسايه ها پليس را خبر كردند كه پليس پس از ورود به منزل با اجساد اين دو نفر مواجه شد. به گفته پزشكي قانوني اين زوج به دليل كتك كاري با يكديگر جان باختند و شخص ثالثي در كار نبوده است.
اختلال در عرضه ناهار سالم
منچستر:  چندي پيش هنگامي كه اعلام شد چاقي مفرط، سلامت دانش آموزان انگليسي را تهديد مي كند مدارس اين كشور تصميم گرفتند به جاي غذاهاي حاضري، مواد غذايي مغذي در قالب ناهار در اختيار دانش آموزان خود قرار بدهند. اما چندي پيش اعلام شد كه دو مادر با فروش غذاهاي حاضري( ساندويچ همبرگر، سيب زميني سرخ شده و نوشابه) در كنار يكي از مدارس اين كشور سعي در ايجاد اختلال در طرح عرضه ناهار سالم در مدرسه مورد نظر داشتند. اين دو مادر هر روز ظهر با تهيه همبرگر، سيب زميني سرخ شده و نوشابه به كنار نرده هاي مدرسه مي آمدند و اين مواد غذايي را در اختيار فرزندان خود و ساير دانش   آموزان قرار مي دادند. البته مدير مدرسه با اطلاع از اين موضوع هر دو مادر را به مذاكره دعوت كرد و آنها قول داده اند تا مشخص شدن نتايج مذاكرات، عرضه غذاهاي حاضري را متوقف كنند.
حمايت از مأمور پياده
كارديف: سازمان حمايت از سلامت و امنيت شهروندان اعلام كرد مامور پليس يكي از دهكده هاي كشور انگليس از اين پس نبايد با پاي پياده به گشت زني در خيابانهاي اين دهكده بپردازد. به گفته سخنگوي اين سازمان با توجه به اينكه در اين دهكده پياده رو وجود ندارد، پليس بايد براي مامور خود خودرو تهيه كند؛ چون ممكن است خودروهاي عبوري با ماموري كه كنار خيابان قدم مي زند، برخورد كنند.
صرفه جويي در بيمارستان
لندن: برق يكي از قديمي ترين بيمارستانهاي كشور انگليس ديروز قطع شد و به همين دليل برق مورد نياز اين مركز درماني توسط ژنراتور تامين مي شود. همين موضوع باعث شده تا هم كادر درماني و هم بيماران اين بيمارستان به صرفه جويي در مصرف برق روي آورند. در همين راستا پرستاران به جاي روشن كردن لامپ بخش ها از چراغ هاي اضطراري دستي كه با باتري كار مي كند استفاده مي كنند. همچنين جوش آوردن آب با كتري برقي ممنوع اعلام شده است. از سوي ديگر، بيماران حق تماشاي تلويزيون را ندارند البته تا زماني كه برق اصلي بيمارستان وصل بشود.
خطا در شناسايي جهت خيابان
پاريس: در كشور انگليس بر خلاف بسياري از كشورهاي جهان، رانندگان از سمت چپ خيابان رانندگي مي كنند. همين موضوع باعث مرگ يك راننده 65 ساله فرانسوي شده است. اين خانم كه با خودرو از فرانسه وارد انگليس شده بود فراموش كرد كه بايد از سمت چپ خيابان رانندگي كند به همين دليل بر خلاف جهت حركت خودروها در خيابان به رانندگي پرداخت و به صورت شاخ به شاخ با يك خودرو برخورد كرد. متاسفانه بر اثر اين سانحه رانندگي وي جان خود را از دست داد.
سه ماه خوش شانسي
رم: اگر يك راننده تاكسي در ايتاليا خوش شانس باشد صاحب 200هزار پوند خواهد شد. ديروز يك تاجر انگليسي در فرودگاه رم سوار بر تاكسي اين راننده شد و دو گردنبند گرانقيمت را داخل تاكسي جا گذاشت. البته اين راننده درستكار هر دو گردنبند را تحويل پليس داده است اما اگر صاحب آن تا سه ماه آينده براي دريافت اين اشيا‍ء گرانقيمت مراجعه نكند، گردنبند به راننده تاكسي تعلق خواهد گرفت.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |