سه شنبه ۴ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۴ - Sep 26, 2006
نماي سه بعدي صورتك مريخي
000237.jpg
000243.jpg
گروه علمي فرهنگي- مدارگرد سريع السير مريخ در جديدترين تصوير ارسالي خود توانست نمايي سه بعدي از صورت انسان روي مريخ را به نمايش بكشد.
همه ماجراها از 25جولاي 1976شروع شد؛ اولين اسطوره از افسانه فضاپيماهاي وايكينگ. جريان از اين قرار بود كه مدارگرد وايكينگ-1 در يكي از تصاوير ارسالي خود قسمتي از منطقه سيدونيا بر روي مريخ را كه محيطي پست و هموار شامل كوهستان ها و تپه هاي فراوان بود به نمايش كشيد. در مركز تصوير، نماي صورتي ديده مي شد كه بسيار شبيه به انسان بود. همه در تعجب بودند. چطور چنين شكلي ايجاد شده است؟ موضوع به سرعت در رسانه هاي عمومي گسترش يافت. بعضي درباره آن مي گفتند كه موجودات فضايي اين صورتك را ساخته اند! بعضي ديگر هم آن را مقبره مقدس موجودات مريخي مي دانستند! موضوع كم كم داشت جالب مي شد كه 6 روز بعد ناسا در تاريخ 31جولاي 1976 براي فرونشاندن جو عمومي، سريعا بيانيه اي منتشر كرد كه در آن، نتيجه تحقيقات دانشمندان در اين زمينه شرح داده شده بود. آنان به اين نتيجه رسيده بودند كه به علت روشنائي زياد از حد اين منطقه و نماي كج مدارگرد وايكينگ صرفا چند تپه بزرگ و كوچك كه در كنار هم قرار داشته اند، به علت خطاي ديد توانسته اند اين شكل را ايجاد كنند. نتيجه گيري آنان كاملا درست بود. همچنين فضاپيماي نقشه بردار سراسري مريخ، 8سال پيش در يكي از مراحل انجام كار خود بود كه اتفاقي توانست از زاويه اي ديگر، اين صورتك را به نمايش بكشد. در آن تصوير ديگر خبري از صورت انسان بر روي مريخ نبود بلكه فقط چند تپه بزرگ و كوچك در كنار هم ديده مي شدند.
به نوشته سايت پارس اسكاي، اداره كنندگان مدارگرد سريع السير مريخ از آژانس فضايي اروپا كه به اين موضوع علاقه مند بودند تصميم گرفتند تا نماي ديگري از اين ناحيه را به تصوير بكشند. سريع السير مريخ كار خود را از 2 سال پيش آغاز كرد اما در اين ميان شانس با او يار نبود! منطقه سينوديا كه صورتك در آن واقع بود (40.75 درجه شمالي و 350.54 درجه شرقي مريخ) از دو سال پيش در زير سايه اي از گرد و غبار موجود در سطح مريخ فرورفت. ديگر، مدارگرد نمي توانست آن ناحيه را مشاهده كند تا اينكه امسال زماني كه كم كم اثرات گردوغبار از روي منطقه پاك مي شد، فضاپيما فرصت را غنيمت شمرد و با استفاده از دوربين قدرتمند خود، تصوير جالبي از آن تهيه كرد. نمايي سه بعدي از صورتك مريخي كه اطلاعاتي بي سابقه از اين ناحيه را ارائه مي كرد. كيفيت تصوير بسيار بالا بود. در اين نما هم از صورتك مريخي چيزي جز تپه هاي بزرگ و كوچك نزديك به هم ديده نمي شد. سرانجام داستان هاي تخيلي كه در مورد اين صورتك مطرح شده بود و زماني همه را نگران كرده بود به كمك تصاوير مدارگردهايي چون سريع السير مريخ به پايان رسيد. اين تنها نمونه اي نبود كه روي مريخ مشاهده شد. قلب مريخي و لبخند صورتكي بر روي مريخ از ديگر موضوعات جالبي بودند كه به خاطر خطاي ديد در تصاوير ارسالي، به گونه اي ديگر نمايش داده شدند.

نمايشگرهايي براي بازي هاي رايانه اي
000240.jpg
گروه علمي فرهنگي- شركت رايانه اي Asustek نمايشگرهايي را به بازار ارائه كرده كه با بهره گيري از سيستم صوتي Power Bass و زمان واكنش تنها 2 ميلي ثانيه پاسخگوي نياز بالاي صوتي تصويري بازي هاي رايانه اي است.
بازي هاي رايانه اي در قرن بيست ويكم چيزي بيش از تفريح است و جزئي از زندگي شده است. براي همين، استفاده كنندگان از بازي هاي رايانه اي نيازمند بهترين تركيب و آماده سازي سيستم هستند. اين مساله تنها به سخت افزار رايانه مربوط نيست؛ بلكه شامل كيسي با طراحي چشمگير، موس، صفحه كليد و نمايشگر هم مي شود. نمايشگرهاي PG191 طراحي صنعتي منحصر به فرد و پايه اي براق از آلياژ آلومينيوم دارند. پايه آن به ظرافت ساخته شده و صفحه نمايش مشكي آن شفاف و خيره كننده است. نماي جلوي اين دستگاه شبيه بمب افكن هاي استيلت طراحي شده و نماي پشتي كه شامل جعبه بلندگوي subwoofer مي شود شبيه لوله تانك است!
اين نمايشگرها بلندگوهاي 2و۱ كاناله دارند و با داشتن فناوري صوتي فضاي مجازي موسوم به flagship TruSorroud XT، اين نمايشگر قادر به پخش صداي دالبي است. اين دستگاه از فناوري بدون اثر بهره مي گيرد كه زمان واكنش خاكستري تا خاكستري را تا 2 ميلي ثانيه كوتاه مي كند. به اين ترتيب پخش تصاوير يكنواخت و بدون پرش خواهد بود، چه هنگام يك مسابقه فوتبال چه يك بازي سه بعدي و چه پخش DVD. دوربين 3/1مگاپيكسلي تعبيه شده روي دستگاه به همراه سوكت هدفون و ميكروفون در مجموع دستگاه مجهزي را براي بازي هاي آنلاين ارائه مي كند.
علاوه بر اين Life Frame كاربران را قادر مي سازد از تصاوير نمايشگر عكس بگيرند و به آساني و با لذت فيلم تهيه كنند. اين نمايشگر كليدهاي دسترسي سريعي دارد كه حالت هاي صوتي تصويري خاص را فعال مي كند. با انتخاب حالت صحيح، كيفيت پخش برنامه صوتي تصويري خود را بهينه مي كند.

خودروهاي برقي ارزان
گروه علمي فرهنگي- شركت EEstor در شهر اوستين ايالت تگزاس آمريكا سرگرم طراحي نوعي خودرو برقي كم  مصرف با نام تجاري ESU است.
به گزارش ايسنا، اين خودرو از باتري هاي اسيدي سبك تر از باتري هاي خودروهاي برقي فعلي استفاده مي كند و در صورتي كه به توليد انبوه برسد با قيمتي به مراتب كم تر از خودروهاي معمولي عرضه مي شود. ESU نوعي خازن قدرتمند دارد كه به اندازه كافي الكتريسته براي راه اندازي خودرو ذخيره مي كند و زماني كه صرف شارژ دوباره خازن آن مي شود به اندازه مدتي است كه يك خودرو معمولي سوخت گيري مي كند. يك نمونه از اين خودرو ساخته شده كه مي توان ميليون ها بار خازن آن را تخليه و از نو شارژ كرد حال آن كه باتري هاي معمولي تا مدت زمان مشخصي قابل شارژ و استفاده هستند.

طناب هايي كه هنگام فرسودگي بوق مي زنند
000246.jpg
گروه علمي فرهنگي- محققان دانشكده فني آخن آلمان در حال تكميل طرح هشداردهنده اي هستند كه قبل از پاره شدن طناب اخطار مي دهد.
پايگاه اينترنتي دويچه وله (راديو آلمان) در اين مورد اعلام كرد كه يكي از رشته تارهايي كه طناب يا كابل از آن بافته شده، مانند يك حس گر عمل مي كند، حس گري كه درون بافت طناب قرار مي گيرد. فرسودگي طناب باعث پاره شدن اين رشته مي شود و چون حس گري كه سينگال مي فرستد قطع شده، بخش انتهايي طناب بوق مي زند، مي توان هر كدام از اين تارها را مثل يك واحد حس گر در نظر گرفت و مثلا چند واحد حس گر درون يك كابل گذاشت كه با پاره شدنشان سيستم شروع به بوق زدن كند. البته قدرت مقاومت تار هشداردهنده بايد كمتر از بقيه رشته تارهاي تشكيل دهنده طناب باشد تا قبل از پاره شدن طناب هشدار بدهد.
نكته مهم اين است كه اين تار از چه جنسي باشد. البته گزينه هاي متفاوتي را مي توان در نظر گرفت و مي توان حس گري از جنس شيشه ساخت كه با تابش نور كنترل شود، يعني رشته تاري از جنس شيشه يا تار فلزي كه هادي جريان الكتريسيته است و در صورت پاره شدنش و قطع جريان هشدار بدهد. در حال حاضر اين گروه مهندسي تصميم گرفته اند از تارهاي شيشه اي استفاده كنند و در صورت عملي شدن كامل طرح، كابل هاي هشدار دهنده به وارد بازار اقتصادي خواهد شد.
مثلا تخليه بار كاميون توسط كمربندهاي ايمني كنترل مي شود، وقتي از اين نوع كابل هاي هشداردهنده استفاده شود، زماني كه بار بيش از حد روي كمربندها وارد شود، اخطار دهنده الكتريكي به طور اتومات به راننده هشدار مي دهد و در اين صورت بايد تخليه را متوقف كرد و ديد كدام يك از باندهاي اين كمربند فرسوده شده و بايد عوض شود. اگر اين تارها با رنگ هاي درخشان، درون پوشش كابل بافته شوند در صورت فرسودگي كابل و از بين رفتن پوشش رويي رشته شبرنگ تار نمايان مي شود و مصرف كننده متوجه مي شود كابل يا طناب فرسوده شده و قابل اطمينان نيست. بهترين حالت تركيبي از هر دو حس گر است، يكي آلارمي كه هنگام فشار بيش از ظرفيت هشدار بدهد و ديگري همين تارهاي شبرنگ كه كابل هاي فرسوده را مشخص مي كنند. احتمالا ظرف سه ماه آينده اين طرح به مرحله عمل خواهد رسيد.

آموزش و پرورش
برنامه درسي ملي از جزيره اي شدن نظام آموزشي جلوگيري مي كند

گروه علمي فرهنگي- علي اصغر محمدي: با اجراي برنامه درسي ملي از جزيره اي شدن نظام آموزشي جلوگيري مي شود.
به گزارش همشهري دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش با اعلام اين مطلب گفت: برنامه درسي ملي تاليف و برنامه ريزي كتاب هاي درسي و نظام ارزشيابي را نيز تحت الشعاع قرار خواهد داد.
حجت الاسلام بهرام محمديان با اشاره به بررسي طرح اوليه برنامه درسي ملي در كميسيون مربوطه شوراي عالي آموزش و پرورش، ضمن اظهار اميدواري نسبت به تدوين آن تا پايان سال 86 ،گفت: مجري اين برنامه سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي است و نظارت كلي آن نيز بر عهده شوراي عالي آموزش و پرورش است.
وي افزود: برنامه درسي ملي، عناوين و چارچوبهاي درسي نظير برنامه، محتوا، روشهاي اشاعه، آموزش لازم براي مدرسان و  تكنولوژي آموزشي را يكجا مي بيند.
دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش با بيان اينكه تا كنون برنامه درسي كشور هيچگاه مدون نبوده است،  گفت: نظام آموزشي در برنامه درسي كنوني به صورت يكپارچه ديده نشده است و اجزا نسبت به هم سنجيده نشده اند.
محمديان با اعلام نهايي شدن سند توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در آموزش و پرورش اظهاركرد: اين سند هم اكنون در نوبت دستور شوراي عالي آموزش و پرورش قرار دارد كه هدف از تدوين آن ترغيب جهت توانمندسازي و تحول در آموزش و پرورش است، ضمن اينكه در سند، نقش محوري معلم و اصل امنيت و امانت در حوزه اطلاعات مدنظر بوده است.
به گفته وي كميسيون برنامه درسي و تربيتي آموزش و پرورش در نظر دارد با همكاري واحدهاي ذيربط كتابهاي درسي و محتواي آنها را از جهت انطباق با برنامه هاي مصوب را مورد بررسي مجدد قرار دهد و بر اين اساس تا كنون راهنماي درسي دوره ابتدايي( تعليمات ديني و قرآن ) بررسي و مصوب شده است.
محمديان از فعال سازي كميسيون اهداف و خط مشي هاي شوراي عالي آموزش و پرورش خبرداد و گفت: حدود 34 درصد مصوبات اين شورا درباره مقررات و دستورالعمل ها ۱۰، درصد اساسنامه ها ، يك درصد در زمينه تاليف كتاب هاي درسي ، يك درصد منحصر به مشاركت ها ، يك درصد در زمينه تربيت معلم و بقيه موارد آن درباره مسائل موردي و خاص بوده است.
وي همچنين از عدالت آموزشي ، بازنگري در نظام جذب ، تامين و نگهداشت نيروهاي انساني ، بررسي خط مشي ها در مبادلات بين المللي ، خط مشي هاي آموزشي و برنامه درسي ملي را از عنوان هاي جدي در دستور كار اين شورا اعلام كرد.
توسعه شاخه كاردانش
000249.jpg
ايرنا: معاون آموزشي دفتر آموزش و پرورش كاردانش وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد: 175هنرستان جديد كاردانش در سال تحصيلي جاري در سطح كشور احداث مي شود. محمدجواد آيت اللهي گفت: هم اكنون دوهزار و 947هنرستان كاردانش در كشور فعاليت مي كند كه اين شمار در سال تحصيلي جديد به سه هزار و 117باب افزايش خواهد يافت. وي افزود: اعتبارات عمراني آموزش و پرورش 26??درصد است كه براي ساخت اين مدارس از اعتبارات استاني هزينه خواهد شد. وي اظهار داشت: بالابردن كيفيت آموزش از جمله سياست هاي اصلي اين دفتر است و در تلاش هستيم كه سطح آموزش شاخه كاردانش را به استانداردهاي بين المللي ارتقا دهيم. آيت اللهي توضيح داد: دفتر كاردانش هم اكنون قراردادهايي با سازمانها و شركتهاي صنعتي كشور از جمله ايران خودرو و پتروشيمي امضا كرده است تا فراگيران پس از فارغ التحصيلي از توانمندي هاي بالقوه اي در بازار كار برخوردار باشند.

فرهنگي
از افطار تا سحر در بوستان كتاب
گروه علمي فرهنگي نمايشگاه از افطار تا سحر   در ماه مبارك رمضان به همت موسسه نشر شهر وابسته به سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران، در بوستان كتاب در تهران برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي موسسه نشر شهر، در اين نمايشگاه حدود دو هزار عنوان محصولات مرتبط با قرآن، مفاتيح، صحيفه سجاديه و انواع قرآن هاي نفيس متناسب با فضاي معنوي ماه رمضان عرضه مي شود.از ويژگي هاي برجسته اين نمايشگاه فروش آثار صنايع دستي با موضوع قرآن نظير كريستال هاي قرآني با احاديث و آيات كنده كاري شده تا ارزش 10ميليون ريال است.
علاقه مندان براي بازديد از اين نمايشگاه مي توانند همه روزه تا پايان ماه رمضان از ساعت 19 تا 24 به بوستان كتاب واقع در خيابان پاسداران، خيابان زمرد، شماره 17، مراجعه كنند.

آموزش عالي
راه اندازي پايگاه اطلاع رساني طريق جاويد

گروه علمي فرهنگي- با هدف تبيين ابعاد شخصيتي و بررسي سيره عملي رهبر كبير انقلاب اسلامي و آشنايي قشر دانشجو و نخبه جامعه با آراء و انديشه هاي امام خميني(ره) پايگاه اينترنتي طريق جاويد از سوي مركز فرهنگي دانشجويي امام و انقلاب اسلامي جهاد دانشگاهي راه اندازي شد.
به گزارش روابط عمومي جهاد دانشگاهي، در بخش هاي مختلف اين پايگاه اطلاع رساني مطالب مختلفي در زمينه بررسي انديشه ها و نظرات امام خميني(ره) پيرامون دانشجويان و دانشگاهيان و انعكاس نظريات تشكلهاي دانشجويي، دانشجويان و استادان دانشگاه در خصوص ابعاد و زواياي مختلف انديشه هاي امام راحل(ره)، انعكاس ديدگاه هاي صاحب نظران حوزه فرهنگ و هنر در رابطه با انديشه ها و سيره عملي حضرت امام(ره) در اين حوزه و بازخواني انديشه هاي سياسي امام خميني(ره) با استفاده از نظرات فعالان سياسي و مسئولان نظام ارائه شده است.
براساس اين گزارش، ارائه جديدترين اخبار و رويدادها و مقالات منتشر شده در رسانه هاي داخلي و خارجي با محوريت امام خميني(ره) و انقلاب اسلامي و معرفي فعاليت ها و برنامه هاي مركز فرهنگي دانشجويي امام و انقلاب اسلامي جهاد دانشگاهي از ديگر مطالبي است كه اين پايگاه اينترنتي در اختيار علاقه مندان قرار مي دهد.
اين گزارش مي افزايد، پايگاه اطلاع رساني طريق جاويد ضمن معرفي آثار و تأليفات امام خميني(ره)، مطالب و تصاوير مختلفي از زندگينامه، مبارزات و دوران رهبري امام راحل(ره) را به علاقه مندان ارائه مي دهد.
پايگاه اطلاع رساني طريق جاويد به نشاني اينترنتي www.Trigh.ir در دسترس علاقه مندان است.
پذيرش بدون كنكور و هياهوي آموزشگاه هاي غير مجاز

ايسنا: اين روزها همزمان با اعلام نتايج كنكور و آغاز سال تحصيلي جديد، تبليغات موسسات آموزشي غيرمجاز با دادن وعده هاي وسوسه انگيزي چون پذيرش بدون كنكور دانشجوي فراگير ، با يك تلفن دانشجوي دانشگاه پيام نور شويد و ... در سطح شهر و روزنامه ها افزايش يافته و هر نوجوان پشت كنكوري را غافل از صحت يا سقم وعده ها جذب خود مي كند.
موسساتي كه با سوءاستفاده از روياي تحصيلات عالي خانواده ها و اخذ هزينه هاي گزاف، سود كلاني به جيب مي زنند و فارغ از ترس و واهمه اي به صورت زنجيره اي توسعه مي يابند، اين در حاليست كه مسئولان آموزش عالي تنها به صدور اطلاعيه بسنده كرده اند.
دفتر آموزش هاي آزاد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با هشدار نسبت به تشديد فعاليت هاي موسسات غيرقانوني در زمينه آموزش عالي، اعلام كرد كه وزارت علوم هيچ گونه مجوزي براي برگزاري دوره هاي آموزشي فراگير براي موسسه هاي غيردولتي صادر نكرده است و هيچ يك از اين موسسه ها مجاز نيستند تحت عنوان آموزش فراگير ، ورود به دانشگاه بدون كنكور  و مشابه آن تبليغ كنند. همچنين برگزاري هر نوع كلاس تقويتي آموزش عالي همانند كلاس هاي آمادگي آزمون هاي كارداني به كارشناسي، آمادگي آزمون هاي كارشناسي ارشد و تقويتي دانشگاه پيام نور، صرفاً در موسسات آموزش عالي آزاد مصوب وزارت علوم امكان پذير است و اين موسسات موظفند نسخه اي از موافقت نامه قطعي و مجوز برگزاري دوره هاي خود را در محل مناسبي در معرض ديد كاربران نصب كنند.
مجوز پذيرش دانشجوي فراگير براي هيچ مؤسسه اي صادر نشده است
در عين حال رييس دانشگاه پيام نور تصريح كرد: دانشگاه پيام نور تا به امروز به هيچ موسسه و سازماني مجوز پذيرش دانشجو در دوره هاي فراگير نداده است.
عليرضا علي احمدي،تاكيد كرد: با توجه به سوء استفاده برخي آموزشگاه هاي خصوصي از نام و آرم دانشگاه پيام نور، كليه داوطلبان دوره هاي فراگير دانشگاه پيام نور بايد توجه داشته باشند براي ثبت نام و شركت در دوره هاي آموزشي دوره هاي فراگير فقط از طريق مراكز و واحدهاي دانشگاه پيام نور اقدام كنند. وي گفت: حتي يك مورد مجوز براي موسسات آموزش آزاد وابسته و يا داراي مجوز و مورد تاييد دانشگاه پيام نور در كشور وجود ندارد و ادعاي آموزشگاه ها مبني بر وابسته بودن به دانشگاه پيام نور بي اساس، غيرمعتبر و قابل پيگيري حقوقي است.
وي مسئوليت مقابله با موسسات غيرمجاز آموزشي را بر عهده ستاد وزارت علوم،  تحقيقات و فناوري دانست. رييس دانشگاه پيام نور در خاتمه گفت: دانشگاه در آينده در زمينه پذيرش دانشجوي فراگير با بخش دولتي وارد فعاليت خواهد شد اما در بخش خصوصي به هيچ موسسه اي مجوز نداده است.
افزايش دانشجو و كمي اعتبارات دانشگاه پيام نور

فارس: رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با بيان اينكه افزايش آمار دانشجو و كمي اعتبارات دانشگاه پيام نور نگران كننده است، گفت: افزايش آمار دانشجو بدون اعتبارات مالي به معني كاهش كيفيت آموزشي در دانشگاه پيام نور است.علي عباسپور تهراني فرد با اشاره به اينكه دانشگاه پيام نور بايد سطح كيفي آموزش هاي خود را افزايش دهد، افزود: كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس و وزارت علوم، برنامه هاي دانشگاه پيام نور براي افزايش كيفيت آموزشي اين دانشگاه را بررسي مي كنند.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |