سه شنبه ۴ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۴ - Sep 26, 2006
آقازاده در مسكو:
نيروگاه بوشهربايد شش ماه ديگر شروع به كار كند
000321.jpg
گروه سياسي- معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان انرژي اتمي روز گذشته در مسكو به طرف روسي هشدار داد كار آماده سازي نيروگاه بوشهر را جدي بگيرد و در غير اين صورت آماده باشد كه پيمانكاران ايراني، بخش هاي باقيمانده را در دست گرفته و تكميل كنند. غلامرضا آقازاده در مسكو تصريح كرد هرچند طرف روسي گفته تا يك سال ديگر مي تواند نيروگاه را تمام كند اما نظر ما اين است كه مي توان اين كارا شش ماهه نيز انجام داد. آقازاده به طرف روسي هشدار داد كه نيروگاه را تا شش ماه ديگر به كار انداخته و تحويل ايران دهد.دور اول مذاكرات آقازاده با همتاي روسي اش ديروز انجام شد و پس از 2ساعت پايان يافت . طرفين توافق كردند تا مذاكرات خود را امروز هم هم ادامه دهند. از محتواي اين گفت و گوها خبري منتشر نشده است.
به گزارش ايرنا از مسكو، آقازاده پيش از مذاكرات خود خبر داد كه براي حل و فصل مباحث باقيمانده در نيروگاه بوشهر به مسكو رفته اما احتمال داد در ديدار با مقامات رسمي روس درباره پرونده هسته اي ايران نيز صحبت كند.
آقازاده درباره نيروگاه بوشهر به خبرنگاران گفت: حدود هفت تا هشت درصد كار باقي مانده و بايد ظرف شش ماه آينده كار تكميل شود.
آقازاده با نقد پيمانكار روسي- اتم اسپروي اكسپورت- اين شركت را يكي از عوامل ديركرد پايان كار نيروگاه بوشهر ياد كرد و گفت: ساختار شركت روسي نيز چند بار دچار تغيير شد كه خود عامل بسياري از تأخيرهاست. رئيس سازمان انرژي اتمي ايران اضافه كرد: اين شركت روسي به عنوان پيمانكار در عمل ضعيف بود و از نظر مالي نيز بسيار ضعف دارد و به دليل ورشكستگي، حتي بانك هاي روسي نيز به اين شركت وام نمي دهند.
با توجه به سخنان آقازاده، با اين حساب سرمايه گذاري ايران با اين شركت بايد تا به حال اين شركت را به حالت خوب رسانده باشد و در غير اين صورت بايد بررسي شود چرا مراحل پيمانكاري با اين شركت پيش تر مورد بحث و بازبيني قرار نگرفته است.آقازاده در ادامه گفت: اگر در زمان امضاي قرارداد حضور داشتم، اين كار را توصيه نمي كردم چرا كه به اندازه يك نيروگاه جديد هزينه كرده ايم اما بازدهي لازم را ندارد.معاون رئيس جمهوري ادامه داد: شركت پيمانكار روسي كه خصوصي بوده را دولت روسيه مورد حمايت قرار داده و دولتي اعلام كرده است اما اين شركت كماكان ابزار لازم براي پايان پروژه را در دست ندارد.
آقازاده در ادامه با اشاره به نقش روس ها و الزام آنها به پايان كار در بوشهر، اولتيماتوم داد در صورت مواجه شدن با مشكل در جريان تكميل نيروگاه، خودمان اقدام خواهيم كرد.
وي همچنين مباحث هسته اي و پيشنهادهاي 1+5 و يا پيشنهاد هاي ديگر مبني بر تشكيل بانك سوخت هسته اي را مورد نقد قرار داد و گفت: ديدگاه آمريكا اين است كه چرخه سوخت فقط حق چند كشور باشد. اروپا به دنبال منطقه بندي است و روسيه نيز مي خواهد سيستم تهيه سوخت را در دست بگيرد تا با جذب سرمايه سيستم هاي فرسوده خود را بهبود بخشد.

هاشمي ثمره معاون سياسي وزير كشور شد
يك منبع آگاه در وزارت كشور رو ز گذشته به ايرنا گفت كه سيدمجتبي هاشمي ثمره به عنوان معاون سياسي وزير كشور منصوب شده و فعاليت خود را آغاز خواهد كرد. اين منبع كه خواست به نامش اشاره نشود، انتصاب هاشمي ثمره را كه مشاور عالي رئيس جمهوري است، به عنوان معاون سياسي وزير كشور و جايگزين علي جنتي قطعي اعلام كرد.

گزارش هاشمي ثمره به دولت در باره ديدار باشيراك
گروه سياسي- مجتبي هاشمي ثمره مشاور ارشد رئيس جمهوري كه به عنوان فرستاده ويژه احمدي نژاد با رئيس جمهور فرانسه ديدار و گفتگو كرده بود، در جلسه هيأت دولت روز يكشنبه گزارشي از مباحث مطرح شده در ديدار با ژاك شيراك را ارائه كرد.
به گزارش دفتر امور رسانه هاي رياست جمهوري، محمود احمدي نژاد در اين جلسه با تبريك فرا رسيدن ماه مبارك رمضان به ملت ايران و همه مسلمانان جهان گفت: ماه عظيم و پربركت رمضان از الطاف بيكران الهي است كه فرصتي گرانبها براي پالايش نفس و بازگشت از اعمال نكوهيده گذشته و توبه و مناجات به درگاه الهي و دلدادگي با اوست.
وي با تاكيد بر لزوم بهره گيري از بركات اين ماه ابراز اميدواري كرد با توجه به عنايات ويژه الهي به مسلمانان در اين ماه، مشكلات جهان اسلام هر چه سريعتر رفع شود.
در اين جلسه رئيس جمهور، وزير صنايع و وزير دادگستري به صورت جداگانه گزارشي از سفر 10 روزه هيأت بلندپايه جمهوري اسلامي ايران به كشورهاي سنگال، كوبا، ونزوئلا و مقر سازمان ملل متحد بيان كردند.

موضع مشترك وزراي خارجه فرانسه و روسيه:
گفت وگو با ايران ادامه دارد
000324.jpg
000327.jpg
گروه سياسي فيليپ دوست بلازي، وزير خارجه فرانسه روز گذشته در برنامه اي تلويزيوني خبر داد كه گفت وگو با ايران ادامه دارد و بر ادامه گفت وگوهاي اروپا و ايران در پرونده هسته اي، تأكيد كرد.
خبرگزاري رسمي جمهوري اسلامي با اشاره به بخش هايي از گزارش تلويزيوني فرانسه خبر داد نظر رسمي وزارت خارجه فرانسه اين است كه با ايران به گفت وگو ادامه دهد. وزير خارجه فرانسه در اين گزارش تلويزيوني گفت: از هرگونه رويارويي و برخورد نظامي با ايران بايد پرهيز كرد چراكه اين امردر پايان ممكن است به برخورد غرب و جهان اسلام منتهي شود. دوست بلازي گفت: بايد دست دوستي دراز كرد و هم كاركرد تا گفت وگوها ادامه يابد و ايران اين امر را به خوبي درك كرده است. نمي خواهيم طوري شود كه در صورت هرگونه رويارويي احتمالي، بعد از آن احساس حسرت با ما همراه شود.
موضوع مذاكره با ايران براي برخي كشورها 1+5 بسيار جدي تر از بقيه شده است. وزير خارجه روسيه گفته بيشتر كشورهاي حاضر در 1+5 خواهان گفت وگو با ايران هستند و همه طرف ها ازعملكرد خاوير سولانا حمايت مي كنند. به گزارش واحد مركزي خبر، سرگئي لاوروف تصريح كرد: ما منتظر نتيجه كار سولانا نخواهيم ماند و از راه كانال هاي خود با همتايان و شركاي ايراني گفت وگو مي كنيم تا شرايط مطلوبي فراهم شود.لاوروف با اشاره به حفظ حقوق هسته اي ايران گفت: هدف اين است كه ايران با حقوق برابر با ديگر كشورها براساس معاهده ان پي تي و قوانين آژانس بين المللي انرژي اتمي از فعاليت هسته اي صلح آميز برخوردار شود. وزير خارجه فرانسه نيز بر حق ايران تأكيد كرد و قاطعانه گفت ايران به دنبال فناوري هسته اي نظامي نيست. دوست بلازي گفت: فكر نمي كنم ايران درصدد دستيابي به فناوري هسته اي نظامي باشد. ما يك سال است كوشش مي كنيم پرونده ايران از راه ديپلماتيك دنبال شود و به دنبال يك نتيجه از راه گفت وگو هستيم. وزير خارجه فرانسه در پايان خبر داد بين بوش و شيراك توافق بزرگي به دست آمده كه به بحث ايران و نيز لبنان مربوط مي شود.بلازي گفت: ايران گفت وگو در شرايط عادلانه را محقق دانسته و ديگر كشورهاي حاضر در گفت وگو نيز با نظر فرانسه موافق هستند. فرانسه و روسيه هر دو اعلام كرده اند كه به گفت وگوها اميد دارند و براي حل راهي ديپلماتيك تلاش مي كنند.

باشگاه احزاب
جناح ها دنبال ائتلاف يكپارچه
گروه سياسي با نزديك شدن به روزهاي انتخابات، تلاش گروه هاي سياسي براي شركت در انتخابات، شكل منسجم تري پيدا مي كند. خبرها از دو اردوگاه اصلاح طلبان و اصول گرايان حكايت از افزايش حجم رايزني ها براي رسيدن به ائتلاف يكپارچه در هر يك از اين دو طيف سياسي دارد.تشكيل ستاد انتخاباتي اصلاح طلبان به طور رسمي از سوي دو تن از سرشناسان اين جبهه (موسوي لاري و سلامتي) مورد تأييد قرار گرفته اما در عين حال خاتمي اعلام كرده است كه رئيس ستاد انتخاباتي هيچ گروهي نيست. روز گذشته اعلام شد كه حبيب الله بي طرف وزير نيرو در دوره رياست جمهوري خاتمي رئيس ستاد انتخابات اصلاح طلبان شده است. اعضاي اين ستاد براي جلب نظر كروبي و حزبش جهت ائتلاف كامل با اصلاح طلبان ديداري نيز با كروبي داشتند، اما كروبي بر مواضع گذشته خود مبني بر ورود مستقل به صحنه انتخابات تأكيد كرد و نشان داد قصد دارد حزب جديدش را در انتخابات آينده شوراها و خبرگان معرفي كرده و ائتلاف ديگري از جبهه اصلاح طلبان را شكل دهد. كروبي در اين ديدار گفته است: ما خودمان كار مي كنيم و در انتخابات آينده هم تعدادي از افراد خودمان و ديگر احزاب را در ليست قرار مي دهيم و من قول مي دهم كه ائتلاف واقعي را ما به وجود مي آوريم. كروبي در اين ديدار به اعضاي ستاد انتخاباتي اصلاح طلبان گفته است: به اعتقاد من راهي كه شما مي رويد با وضعيت فعلي به جايي نخواهد رسيد و دوباره دعوا شروع خواهد شد. بنا بر اين براي ايجاد همدلي برنامه ريزي كنيد زيرا اين مسير بهتري است. كروبي نگفت كه منظورش از برنامه ريزي براي ايجاد همدلي با چه فرد يا جرياني است.ظاهراً كروبي در اين ديدار اعلام كرده به جز كانديداهاي حزب مشاركت و مجاهدين انقلاب اسلامي، حاضر است اسامي نامزدهاي ساير گروه هاي اصلاح طلب را در فهرست انتخاباتي خود قرار دهد.
ائتلاف مصلحت نيست
رسول منتجب نيا قائم مقام دبير كل حزب اعتماد ملي، تصريح كرد كه حزب متبوعش با توجه به شرايط موجود شركت ائتلافي در انتخابات را به مصلحت نمي داند. منتجب نيا در گفتگو با ايسنا زماني قمي را به عنوان رئيس ستاد انتخابات حزب اعتماد ملي معرفي كرد.
به دنبال منشور نوين اصول گرايي
و اما جبهه اصول گرايان نيز در حال تدارك رسيدن به مفاد منشوري است كه بتواند در ميان احزاب و گروه هاي اين جبهه وفاق و همراهي ايجاد كند.طراحان اصلي اين منشور محمدرضا باهنر دبيركل جامعه اسلامي مهندسين و حسين فدايي دبيركل جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي و نمايندگان اكثر گروه هاي اصول گرا نظير جبهه پيروان خط امام و رهبري، حزب مؤتلفه اسلامي و جامعه اسلامي اصناف و بازار در جلسه تدوين منشور حضور نداشته و از آن ابراز بي اطلاعي كرده اند اما اميري معاون با هنر در جامعه اسلامي مهندسين گفته است كه جمعيت آبادگران به اين منشور پيوسته است.و اما بادامچيان قائم مقام دبيركل حزب مؤتلفه  اسلامي گفت: نيروهاي اصول گرا در تلاشند در انتخابات خبرگان و شوراها به وحدت نظر برسند، جلسه  روز پنج شنبه اصول گرايان نيز در اين راستا بود.

اولين ديدار سفير جديد آلمان با احمدي نژاد
مهر: محمود احمدي نژاد تلاش برخي كشورهاي غربي ازجمله آمريكا براي مقابله با پيشرفت كشورهاي مستقل  را شكست خورده و به ضرر آنها دانست و گفت: ما همان طور كه از پيشرفت كشورهاي مستقل حمايت مي كنيم ،انتظار داريم اين كشورها نيز از پيشرفت ملت ايران كه نه تنها در تقابل با منافع هيچ ملتي نيست بلكه در خدمت همه بشريت است، حمايت كنند.
رئيس جمهور عصر ديروز پس از دريافت استوارنامه هربرت هونزويتس سفير جديد آلمان در تهران، ايران و آلمان را دو كشور برخوردار از تمدن و فرهنگ كهن و داراي روابط ديرينه دانست و با ذكر اين نكته كه ايران مانعي براي ارتقاي سطح همكاريها با آلمان نمي بيند، مخالفتها با توسعه مناسبات تهران - برلين را به علت تاثيرگذاري ايران و آلمان در مناسبات بين المللي ارزيابي كرد.
هربرت هونزويتس سفير آلمان در ايران نيز با اشاره به روابط چند صد ساله دو ملت ايران و آلمان گفت: در طول اين سالها، فرهنگ و تمدن و فلسفه ايران بر اروپا تاثير مهمي گذاشته است و بايد با طرح راهكارهاي جديد مناسبات دوجانبه را ارتقا داد.

تصويب كليات طرح حمايت از حريم خصوصي
در كميسيون امنيت ملي
ايسنا: كليات طرح حمايت از حريم خصوصي در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس به عنوان كميسيون اصلي تصويب شد. مخبر اين كميسيون توضيح داد كه لايحه  حمايت از حريم خصوصي را دولت قبل به مجلس تقديم كرد اما دولت جديد پس از وارد كردن ايرادات زيادي به اين لايحه آن را از مجلس مسترد كرد. سرانجام نمايندگان همان لايحه را در قالب طرحي با همان محتواي قبلي به مجلس ارائه كردند كه در حال حاضر كليات آن در كميسيون امنيت ملي مجلس به تصويب رسيده است.

حسيني: صهيونيسم كانون بحران در منطقه است
مهر: سيد محمد علي حسيني گفت: رژيم نامشروع صهيونيستي با بي توجهي به اصول و مقررات، مجموعه نظام بين المللي را دچار آشفتگي و بهم ريختگي «رده و امروز خود «انون بحران و تشنج در منطقه است.
سخنگوي وزارت خارجه ، سخنان وزير خارجه اسرائيل در مجمع عمومي سازمان ملل متحد را جوسازي خواند و گفت: اين روش معمول و متداول اين رژيم براي مظلوم نمايي و مخفي «ردن ماهيت اشغالگري و سر«وب و جنايات در فلسطين و لبنان است. سخنگوي وزارت خارجه تصريح «رد: رژيم صهيونيستي غيرمشروع ش«ل گرفته و با تهديد و تجاوز به حيات ادامه مي دهد و عدالت و صلح و امنيت و توسعه را تهديد مي داند.

يادداشت
پايدارترين ره آورد دفاع مقدس
دكتر يدالله جواني
هرچه از آغاز و ختم جنگ يا به عبارت صحيح تر دوران دفاع مقدس فاصله مي گيريم، بر ضرورت بررسي و تحليل جنگ از زواياي مختلف افزوده مي گردد. به هرحال جنگ رخ داده براي هر ملتي، بخشي از تاريخ آن كشور به حساب مي آيد. چرا جنگ آغاز شده و دستاوردهاي آن چه بود؟ دو سئوال اساسي و كليدي براي نسل هاي پس از جنگ است كه بايد به درستي پاسخ آن تبيين شود. در طول ساليان گذشته و به ويژه در هر سال، در سالگرد آغاز جنگ تحميلي و هفته دفاع مقدس، رسانه هاي جمعي به اين موضوع مي پردازند و هركس از زاويه اي، تحليلي را نسبت به جنگ و دستاوردهاي آن ارايه مي دهد.
در دوران دفاع مقدس باطن زيباي ملت ايران هويدا و در اين تجلي باطن، تمامي ارزش هاي ديني، ملي و انقلابي به نمايش گذاشته شد. از اين منظر، مهمترين دستاورد و ره آورد دوران دفاع مقدس كه درعين حال پايدارترين ره آورد اين دوران است را مي توان در مفهوم واژه زيباي خودباوري جست وجو كرد. از خود بيگانه شدن و دچار خودباختگي گشتن و اعتماد از كف دادن، شايد بدترين وضعيتي باشد كه گريبانگير يك فرد يا گروه انساني و درنهايت نصيب يك ملت مي گردد.
به جرأت مي توان گفت، مشكل اصلي مسلمانان تا قبل از پيروزي انقلاب اسلامي، گرفتاري ذهني در همين مقوله پيش گفته بود و آنچه در جوامع اسلامي مشاهده مي شود، ريشه در همين انگاره دارد.
انقلاب اسلامي، بيانگر تلاش ملت ايران براي رهايي از چنين وضعيت اسف باري بود.ملتي كه مي خواست، خودش باشد و روي پاي خودش بايستد. آزمون جنگ تحميلي و دفاع مقدس ملت ايران را به اوج خودباوري رساند.
جنگ نابرابري كه در يك طرف، ملت محاصره شده ايران قرار داشت و در طرف ديگر، كشور بعث عراق با بهره مندي از حمايت هاي سياسي، مالي، تجهيزاتي و اطلاعاتي قدرت هاي منطقه اي، فرامنطقه اي و سازمان هاي موثر بين المللي، درنهايت به پيروزي ايرانيان ختم شد و اين پيروزي كه در پرتو قدرت ايمان حاصل آمد، ملت ايران را به اين باور رساند كه ما، مي توانيم . خودباوري   ملت ايران كه ره آورد پايدار دوران دفاع مقدس است، با تجلي در انديشه و عمل ما مي توانيم ،  در طول نزديك به دو دهه پس از جنگ، آثار و بركاتش هر روز ظاهر و آشكار مي گردد، اگر امروز به فرمايش دلنشين رهبر فرزانه انقلاب اسلامي، آهنگ خوش پيشرفت و عزت ملي در كشور شنيده مي شود، اين وضعيت ريشه در همان خودباوري دوران دفاع مقدس دارد. امام بزرگوارمان فرمودند كه در جنگ بود كه ياد گرفتيم بايد روي پاي خود بايستيم. و حقيقتا روي پاي خود ايستاديم و بر خدا توكل كرديم و از اين رهگذر به خودباوري رسيديم و اگر امروز مي گوييم، براي انجام هر كاري قادر و توانا هستيم و از كشورهاي پيشرفته چيزي كم نداريم، اين وضعيت به دست آمده را كه نعمتي بس بزرگ است، به عنوان ره آورد دوران دفاع مقدس بايد پاس داشته و به نسل هاي بعد منتقل كنيم.
به طور قطع بايد گفت، دستاوردهاي علمي و تكنولوژيكي سال هاي اخير در عرصه هاي هسته اي، ژنتيك، هوافضا و ديجيتال، ريشه در همين خودباوري به دست آمده از دوران دفاع مقدس دارد. اگر اينگونه باشد كه هست، ملت درحال پيشرفت ايران، بايد هميشه خود را مديون شهيدان، ايثارگران، جانبازان، خانواده هاي شهدا و امام شهيدان بداند و سعي كند با حركت در مسير آرماني آنها دين خود را ادا كند.
* رئيس اداره سياسي سپاه پاسداران

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |