دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۵ - Nov 6, 2006
غريب پور در مراسم بزرگداشتش:
من از جنس موجم
000033.jpg
ايسنا: بدون مبالغه بايد بگويم كه هنوز كاري نكرده ام و اميدوارم كه آنقدر زنده بمانم كه هر آنچه در ذهن، قلب و باور دارم به اجرا بگذارم.
به گزارش خبرنگار هنري ايسنا، اين كارگردان تئاتر همچنين گفت: ايران كشور بزرگ و عظيمي است و زيباترين نقطه خاك خدا است پس در مقابل فردوسي، حافظ، سعدي و مولانا فردي چون بهروز غريب پوربودن چيزي نيست.
وي در ادامه درباره  نام فيلمي كه در اين مراسم به نمايش درآمد، گفت: فكر مي كنم كه بهترين نام را براي اين فيلم انتخاب كرده ايد، چون من از جنس موج هستم و مثل آن آرام و قرار ندارم ولي فكر مي كنم كه هنوز شايسته چنين لطفي نبودم كه بزرگاني چون نوش آفرين انصاري، مينو فرشچي ونصرالله قادري درباره من سخن بگويند و هنوز هم از من بترسند.
وي ادامه داد: چند روزي است كه پدرم فوت كرده ولي من خيلي كم گريه كرده ام، چون مطمئن هستم كه او روحش شاد است و مي داند كه از خودش فرزنداني را به جا گذاشته است كه لحظه اي را از خدمت به مردم غافل نبوده اند و حتي ثانيه اي از عمرشان را تلف نكرده اند.
نوش آفرين انصاري هم طي سخناني با اظهار خرسندي از برپايي اين بزرگداشت، گفت: غريب پور يك ايراندوست و شخصيتي مورد احترام جهانيان است كه در بينوايان تا اپراي رستم و سهراب از جهان به ايران و از ايران به جهان سير كرده است. وي افزود: او مرد ادبيات كودك و نوجوان، فيلمنامه نويس آثاري چون دونده و تنبل قهرمان و مرد مديريتهاي فرهنگي بين المللي است و همچنين در عرصه پژوهش و دايره المعارف نويسي نيز دستي به قلم دارد. انصاري در ادامه غريب پور را مرد احيا و تبديل دانست و گفت: او فرهنگسراي بهمن و خانه هنرمندان ايران را از كشتارگاه و پادگان به جايگاهي براي رشد خلاقيت هنرمندان تبديل كرد و اين تفكر ناشي از نگاه جاودانگي ايران و ايراني است و به همين دليل هم براي اداره چنين مكانهايي نياز به مديري جدي و سختگير هست كه من آن را در بهروز غريب  ديده ام و در كنارش بزرگي، تربيت، صلابت و عشق ورزي را از او يادگرفته ام. در ادامه اين مراسم، نصرا ... قادري نيز، غريب پور را مدير سخت گيري دانست وگفت: كودكي در او هرگز نمرده است. كودكي كه هميشه به دنبال همبازي بودن است، پس او تنهاست در عين آشنايي و او نام آور است در عين گمنامي. قادري اضافه كرد: ما بهروز غريب پور را به عنوان كارگردان، پژوهشگر و مدير مي شناسيم ولي او هنوز شناخته شده نيست، پس در برپايي بزرگداشت چنين فردي كه همه عمرش را صرف تئاتر كرده و هر وقت كه ساخته از آنجا رانده شده و به دولتي بودن متهم شده است، گفتن رنجهاي او دردي را دوا نمي كند. وي  همچنين گفت: بهروز غريب پور معلم است و معلم ما خواهد ماند. در ادامه اين مراسم بعد از پخش كليپي از زندگي و گفته هاي غريب پور و اجراي يك نمايش خيمه شب بازي مينو فرشچي، با تبريك به مسئولان سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران براي برپايي چنين بزرگداشتي، گفت: خواندن هفتاد صفحه درباره بهروز غريب پور در هفت دقيقه كار بسيار مشكلي است، اما در يك جمله مي توانم بگويم كه غريب پور يك انسان كامل است. وي افزود: 25 سال پيش در مقام شاگرد، او را دوست داشتم و همچنان دوست مي دارم و به او احترام مي گذارم و در عين حال به شدت از او مي ترسم كه تمام اينها به ابعاد شخصيتي و مديريتي او بر مي گردد.
فرشچي گفت: در كنار تحصيل علم و هنر، از غريب پور درس زندگي، اخلاق و شرافت آموختم و با درستكاري  مثال زدني اش ياد گرفتم كه هميشه از خدا بترسم و از بنده او هيچ هراسي نداشته باشم.
بعد از سخنراني اين افراد، لوح تقديري و تنديس مسابقه نمايشنامه نويسي كودك و نوجوان توسط استاد غلامحسين اميرخاني به غريب پور اهدا شد.

جايزه ويژه جشنواره سوئيس به سينماي ايران اهدا شد
000027.jpg
مهر: فيلم سينمايي شب بخير فرمانده به كارگرداني انسيه شاه حسيني در جشنواره بين المللي سينما توت در شهر ژنو سوئيس موفق به دريافت جايزه ويژه به دليل نگاه انسان دوستانه به فضاي جنگي شد.
در اين جشنواره جايزه نقدي پنج هزار فرانكي به شاه حسيني تعلق گرفت. همچنين جايزه ويژه حمايت از اكران جهاني به فيلم شب بخير فرمانده اختصاص يافت.
شب بخير فرمانده پيش از اين در جشنواره هاي كارلووي واري چك، فوكوئوكا ژاپن، اوراسياي قزاقستان، آنتالياي تركيه و مدرسه فيلم جين سيسكل در شيكاگو حضوري چشمگير داشته و در كارلووي واري جايزه ويژه كليساي كاتوليك، در اوراسيا جايزه بهترين بازيگر زن در يافت كرده ،و در فوكوئوكا مورد تحسين ويژه تماشاگران و مسئولان جشنواره قرار گرفته است.
شب بخير فرمانده به تهيه كنندگي سيدسعيد سيدزاده محصول حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي است كه فروردين 86 همزمان با اكران نوروزي در تهران و شهرستان ها اكران خواهد شد.

برترين نمايشنامه هاي كودك و نوجوان معرفي شدند
فارس: طي مراسمي برگزيدگان اولين مسابقه نمايشنامه نويسي كودك و نوجوان معرفي شدند.بر اساس اين خبر، حميدرضا نعيمي براي نمايشنامه قصه خوب خدا ، حسن دولت آبادي براي نمايشنامه خوب و عزيز، اي ايران زيبا و مريم كاظمي براي نمايشنامه رؤياي ماه از برگزيدگان اولين دوره بودند. همچنين در اين برنامه هفت اثر براي چاپ و نشر كتاب معرفي شدند. نمايشنامه هاي حضرت سليمان ، اولين بازي تعزيه ، خواب هديه خدا ، بازي پسر و گرگ ، بچه هاي نماز نوشته ، واي به حال عنكبوت ، سيبي كه نصف شد از برگزيدگان اين دوره بودند.

حضور دو فيلم ايراني در جشنواره بين المللي اسپانيا
ايرنا: چهل  و چهارمين  جشنواره  سينمايي  بين المللي  خيخون  اسپانيا با حضور دو فيلم  ايراني  در بخش  رسمي  مسابقه  دوم  آذرماه  كار خود را آغاز مي كند.دو فيلم  بلند آفسايد به  كارگرداني  جعفر پناهي  و به  آهستگي به  كارگرداني  مازيار ميري  در بخش  رسمي  فستيوال  خيخون  حضور دارند.در اين  بخش  امسال  16 اثر از كشورهاي  آمريكا، فرانسه ، تايوان ، استراليا، مكزيك ، اسپانيا، آلمان ، اتريش ، چاد، بلژيك  و انگليس  براي  كسب  جايزه  برتر به  رقابت  با يكديگر مي پردازند.
پابلو نونيز سخنگوي  جشنواره  خيخون  در اين  زمينه  گفت : فيلم  نوار خالي ساخته  فريبرز كامكاري نيز در بخش  جهان  رسانه اي  اين  جشنواره  حضور دارد.

جيمز باند به سينما بازگشت
مهر: كازينو رويال ، بيست و يكمين فيلم از مجموعه جيمز باند با بازي دانيل كريگ در نقش اصلي، شب گذشته براي نخستين بار در بريتانيا به نمايش درآمد و با استقبال منتقدان رو به رو شد. به گفته يك منتقد داستان اين فيلم پيش از تمام جيمز باندهاي ديگر روي مي دهد. خيلي ها كانري يا مور را ترجيح مي دهند، اما كريگ مي تواند از هر دو بهتر باشد. اين فيلم از او يك ستاره خواهد ساخت. از اين پس مردم با دقت بيشتري فيلم هاي باند را خواهند ديد. اين منتقد ادامه مي دهد: فيلم كازينو رويال نشان مي دهد جيمز باند براي اين كه مامور 007 شود چه مسيري را طي كرد. كريگ بازيگري بسيار خوب است.

اخبار كوتاه
بر ديوار نگارخانه ها
نگارخانه سبحان- نمايشگاه نقاشي فريده شوركابي و هنرمندان‎/۱۹تا 25آبان/منظريه، كوي پيشتاز، بن بست بعثت، پلاك۱۳‎/ تلفن:22231480.
نگارخانه شمس- نمايشگاه آثار عربعلي شروه/تا۱۷آبان/بلوار آفريقا، نرسيده به چهارراه جهان كودك، كوچه كمان، پلاك۴‎/ تلفن:88774571.
گالري الهه- نمايشگاه نقاشي سوسن مبشر‎/۱۸تا۲۵آبان‎/ خيابان آفريقا، گلفام، پلاك۴۷‎/ تلفن:22054128.
نگارخانه ماه مهر- نمايشگاه عكس راميار منوچهرزاده با عنوان پدر / تا 21آبان‎/ وليعصر، روبه روي پارك ملت، كاج آبادي، پلاك۱۲/تلفن:22051786.
تالار هنر ميزبان دو نمايش- نمايش هاي الاغ خوش خيال و سوسكه پري به كارگرداني عبدالله آتشاني و سيامك بانياني به ترتيب ساعت 17 و 18:30 در تالار هنر روي صحنه مي روند.
مادربزرگ پرنده در شيكاگو-فيلم پويانمايي مادربزرگ پرنده به كارگرداني فاطمه گودرزي در بخش مسابقه جشنواره سينما توآنفا در سوئيس به نمايش گذاشته شد. اين جشنواره كه مختص فيلم هاي پويانمايي است در روزهاي 6 تا۱۴آبان در ژنو برگزار شد.
انتشار بخت گمشده- بخت گمشده در ادامه آلبوم هاي 5گانه با عنوان هاي عطر گيسو، افسونگر، من عشقم ، دلم تنگ است و چشم شب منتشر مي شود كه شامل 9آهنگ بر روي اشعار مرحوم نواب صفا، تورج نگهبان، عبدالله الفت، ابوالقاسم هالت و پرويز وكيلي است.
بوي گندم در شبكه 3- مجموعه تلويزيوني بوي گندم به كارگرداني همايون اسعديان در شبكه سوم توليد مي شود . در اين سريال آتيلا پسياني، فرهاد اصلاني، آزاده صمدي و هومن سيدي بازي مي كند.
سرزمين مجازات در سينما ماورا- فيلم سينمايي سرزمين مجازات محصول 2001 آلمان، ايتاليا و فرانسه به كارگرداني بيل پكتسون از برنامه سينما ماورا پخش مي شود .
000030.jpg
تقاطع با بيشترين سينماها- فيلم تقاطع ساخته ابوالحسن داوودي با در اختيار داشتن 17 سالن بيشترين سينماهاي پايتخت را به خود اختصاص داده است. ميم مثل مادر با 13 سينما و چه كسي امير را كشت به ترتيب در مراحل بعدي قرار دارند.
آغاز فستيوال زنان آسيا- فستيوال فيلم زنان آسيا روز شنبه براي اولين بار در ايالت كرالا هند آغاز به كار كرد. اين فسيتوال تا فردا ادامه خواهد داشت. در اين فستيوال آثار زنان فيلمساز پاكستان، عربستان، بنگلادش، افغانستان و هند به نمايش درمي آيد.

هنر ايراني
مشهد- همايش پژوهش هاي قرآني
نشست مقدماتي همايش  پژوهش هاي قرآني حوزه و دانشگاه در دانشگاه آزاد مشهد برگزار شد. اين نشست با حضور استادان و اعضاي هيأت علمي دانشگاه هاي سراسر كشور و مدرسان حوزه هاي علميه از صبح پنج شنبه به مدت دو روز در دانشگاه آزاد اسلامي مشهد برگزار خواهد شد.
گچساران- نمايش در خدمت مردم
هنر نمايش  بايد در جهت  خدمت  به  مردم  و بيان  مشكلات  و معضلات  جامعه  باشد. مجيد پرهيز در نشست  كارگردانان  و هيأت  امناي  انجمن هاي  نمايش  استان  كهگيلويه  و بويراحمد در گچساران  افزود: نبايد نگاه  به  تئاتر و نمايش  تنها نگاه  جشنواره اي  باشد بلكه  بايد اجراي  عمومي  و نمايش  براي  مردم  ملاك  قرار گيرد.
شبستر- هم انديشي تخيل هنري
سومين هم انديشي تخيل هنري شيخ محمود شبستري روز 16 آبان در شبستر برگزار مي شود.
گلشن راز، هزار بيتي عرفان (غلامرضا اعواني)، وجوه تمايز تفكر شهودي و عقلي در گلشن راز شبستري (مهدي دهباشي)، حضور ابن عربي در گلشن راز شبستري (شهلا خليل اللهيان)، وحدت وجود در آيينه گلشن راز (بتول مهدوي)، زبان، عقل و حقيقت در گلشن راز (محمد ايلخاني) و نگاهي به حديقة المعارف در شرح گلشن راز از مقالاتي است كه در اين هم انديشي ارائه مي شود.
تبريز- فروش 7 ميليارد ريال كتاب
مديركل  فرهنگ  و ارشاد اسلامي  آذربايجان  شرقي  اعلام  كرد: در طول  برگزاري  چهارمين  نمايشگاه  بين المللي  كتاب  تبريز بيش  از هفت  ميليارد ريال  كتاب  و محصولات  فرهنگي  فروخته  شد.وي در آيين  اختتاميه  نمايشگاه  كتاب  تبريز، افزود: ارتقاي  سطح  فرهنگ  كتاب  و كتابخواني  از عمده ترين  اهداف  برگزاري  نمايشگاه  مزبور بود كه  تا حدودي  به  اين  هدف  دست  يافتيم .
تكاب- نمايشگاه حماسه مقاومت
حماسه  پيروزي  حزب  الله  لبنان  در مقابل  رژيم  جنايتكار اسراييل  در قالب  نمايشگاهي  با عنوان 
حماسه  مقاومت  در مجتمع  فرهنگي  و هنري  شهرستان  تكاب  گشايش  يافت . در اين  نمايشگاه  300 قطعه  عكس ، پوستر از خبرنگاران  و عكاسان  برجسته  و خبرگزاري هاي  جهان  در ارتباط  با نبرد حزب  الله  لبنان  با ارتش  رژيم  صهيونيستي  و ابعاد مختلف  جنگ  به  نمايش  درآمده  است .

اردبيل- 500 ناشر در نمايشگاه كتاب
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اردبيل گفت: آثار تأليفي 500 ناشر ايراني در نمايشگاه كتاب در شهر اردبيل عرضه مي شود. وي افزود: در اين نمايشگاه كه از 25 آبان ماه جاري در نمايشگاه بين المللي اردبيل به مدت يك هفته برپا مي شود، 40 هزار عنوان كتاب در دسترس مردم قرار مي گيرد.عرضه و فروش انواع سي دي و نوارهاي آموزشي، كتب الكترونيكي، لوازم كمك آموزشي و سرگرمي براي علاقه مندان در اين نمايشگاه پيش بيني شده است.

محمود حكيمي در مدرسه پروين اعتصامي
ايسنا:كتاب در مدرسه پروين اعتصامي به مناسبت يك صدمين سال تولد اين شاعر توسط محمود حكيمي منتشر مي شود. اين كتاب تا اسفندماه سال جاري توسط نشر قلم منتشر خواهد شد و در كنگره يك صدمين سال تولد اين شاعر ارايه مي شود. از مجموعه در مدرسه ها پيش از اين شش اثر از جمله در مدرسه سعدي شيراز، در مدرسه ناصر خسرو قبادياني و در مدرسه مولانا منتشر شده كه در مدرسه مولانا به تازگي به چاپ سوم رسيده است. حكيمي اكنون مشغول نوشتن در مدرسه سنايي است كه پس از آن قصد دارد در مدرسه بابا افضل كاشاني را بنويسد.
داستان هاي ايراني در آلمان
انتخاب و ترجمه  تعدادي از داستان هاي ايراني برخي داستان نويسان سال هاي اخير توسط دو مترجم ايراني و آلماني به زبان آلماني انجام مي شود. سيدمحمود حسيني زاد در حال حاضر با يك مترجم آلماني آشنا به زبان فارسي مشغول مذاكره است تا تعدادي از اين داستان ها را انتخاب و به آلماني ترجمه كنند. او توضيح داد كه پيش تر تصميم داشته است درباره  شعر معاصر ايران نيز چنين اثري را انتخاب و به زبان آلماني ترجمه و منتشر كند، اما چون در تهيه  اين اثر برخي از شاعران مورد مشورت، سليقه اي برخورد كرده اند، فعلاً از اين اقدام منصرف شده است.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |