دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۵ - Nov 6, 2006
۱۰ باور غلط در مورد يك بيماري شايع ؛
خرافه هاي سرماخوردگي
دكتر فرنوش صفوي فر
000066.jpg
آن قدر در زمستان و پاييز - و گاهي حتي بقيه سال! سرماخورده ايم و خانه نشين شده ايم، كه حالا ديگر هر كدام مان انباني از تجربيات ريز و درشت داريم درباره عطسه، سرفه، گلودرد، آب ريزش از بيني و كسالت و بي حالي و سرماخوردگي. به محض ديدن كوچكترين علائمي از طرف  مقابل يكي از اين تجربيات را كه به بهاي كوهي از دستمال كاغذي هاي مچاله شده و روزهاي كسالت بار خانه نشيني به دست آمده، رو مي كنيم تا دوست و همنشينمان مبتلا نشود، يا اگر مبتلاست، زودتر خوب شود.اما واقعيت اين است كه اين دستگاه تنفس عريض و طويل ما، كه از اول پاييز خودش را آماده مي كند براي ميزباني انواع و اقسام آلودگي ها، ويروس ها و باكتري ها و قارچ ها، گاهي از اين درمان ها و توصيه ها چندان فايده اي نمي برد. يا برخي از اين توصيه هاست كه با تمام شدن طول دوره بيماري همزمان مي شود و ما تنها گمان مي كنيم كه توصيه مناسب و كارآمدي بوده است. ما هم چند تا از اين توصيه ها را مرور مي كنيم.
***
۱ از خانه بيرون نرو، هوا سرده، سرما مي خوري.
اين جمله و مشابهاتش را در اين فصل زياد مي شنويم، به خصوص از زبان آنها كه كمي پا به سن گذاشته اند و كمي هم دلسوز مايند! حتي گاهي وقتي از دوستي مي پرسيم چرا سرما خورده اي؟ جواب مي دهد: هوا سرد شد، رفتم بيرون، سرماخوردم! البته هواي سرد مي تواند تا اندازه اي سيستم ايمني را ضعيف كند. كه اين اندازه چندان هم زياد نيست. اما نكته در اينجاست كه عامل سرماخوردگي چند نوع ويروس است و نه هواي سرد! و اتفاقاً محيط هاي بسته بيشتر باعث انتشار ويروس ها بين افراد مي شوند. چطور؟ يك نفر حامل ويروس است، در اتوبوس، در محل كار، در مهماني، كنار بقيه مي نشيند كار مي كند و راه مي رود. در و پنجره ها بسته است و هيچ تهويه اي هم نيست، ويروسي كه با ترشحات تنفسي او خارج شده و سرگردان مانده، خودش در خانه ميزبان ديگري؛يكي از افراد حاضر در جمع جا مي دهد!
۲ عطسه مي كنم! آنفلوانزا گرفتم!
به خصوص از وقتي كلمه اپيدمي آنفلوانزا و آنفلوانزاي پرندگان را زياد مي شنويم، و ترس برمان داشته كه نكند آنفلوانزا بگيريم، انگار بيشتر آنفلوانزا مي گيريم! حالا ديگر از نظر ما يك عطسه، معادل آنفلوانزا است. (و البته چون درماني براي آن نمي شناسيم، فقط با تأسف و دلسوزي بيمار روبه رويمان را نگاه مي كنيم و سر تكان مي دهيم).
اما آنفلوانزا با سرماخوردگي فرق دارد، گيرم كه خيلي شبيه هم باشند و فقط با كشت ترشحات تنفسي بتوان مطمئن شد كه بيماري از كدام نوع است. اما آنفلوانزا با سرماخوردگي فرق دارد. عامل بيماري آنفلوانزا، يك نوع ويروس است كه طبيعتاً نامش آنفلوانزا است در حالي كه صدها نوع ويروس مي توانند انواع و اقسام سرماخوردگي ها را ايجاد كنند (متهم رديف اول در اينجا رينو ويروس ها هستند) شايد عطسه، آب ريزش از بيني و چشم و بي حالي و حس كسالت سرماخوردگي خيلي بيشتر جلب توجه و ترحم ما را بكند، اما در آنفلوانزا به جاي اين مشكلات، چيزهاي ناراحت كننده تري مثل تب بالا، سردرد و درد شديد عضلات و مفاصل داريم و فرق در بيماري هم در همين هاست. علاوه بر اين شروع آنفلوانزا ناگهاني و بي مقدمه است و آدم را غافلگير مي كند، در حالي كه سرماخوردگي آرام آرام شديد مي شود و بعد هم فروكش مي كند.
۳ سرماخورده ام، فقط سوپ جوجه خوبم مي كند.
در مورد سوپ جوجه و تأثير آن بر سرماخوردگي حرف و حديث هاي زيادي بين اصحاب علم پزشكي مطرح است، حتي در مورد اين كه اگر جوجه مورد بحث جوجه مرغ باشد يا خروس چه فرقي در سرماخوردگي دارد هم تحقيقاتي انجام شده! ماحصل بحث اين است كه سوپ جوجه از دو طريق به كم كردن علائم سرماخوردگي كمك مي كند. اول متوقف كردن حركت سلول هاي التهابي (با نام نوتروفيل ها) به طرف مجاري تنفسي و دوم سرعت دادن به حركت مخاط ترشح شده اضافي به طرف خارج كه اين دو كار باعث كم كردن التهاب احتقان اين منطقه مي شود.
اما نكته در اينجاست كه انواع ديگر سوپ ها و آش ها به دليل آن كه حجم اصلي آنها را مايع تشكيل مي دهد، آن هم مايعي گرم و مطبوع، مي تواند چنين اثري داشته باشد. اين نوع غذاها كه هم حاوي سبزيجات لازم و هم محتواي پروتئيني مناسب هستند، همه جوره و البته خيلي ملايم و خوشايند، به بدن كمك مي كنند كه التهاب و ويروس را از خود دور كند.
۴ - نه، چيزي نمي خورم، آخه سرماخورده ام!
اين هم از آن جملاتي است كه بعضي وقت ها به خصوص وقتي مريض سن كمي داشته باشد يا سالمند باشد خيلي مي تواند خطرناك باشد. بعضي وقت ها اين حرف را موقع اسهال هم از مبتلايان شنيده ايم. در هر حال سرماخوردگي دليلي بر نخوردن غذا نيست و هيچ سرماخوردگي اي با كم غذا خوردن بهبود پيدا نمي كند بهتر است از مصرف غذاهايي با چربي بالا، ادويه تند و سرخ كردني در اين مدت پرهيز كنيم و مايعات بيشتري از جمله آب ميوه هاي طبيعي، شير، چاي كم رنگ و نيز آب بنوشيم، اما هيچ نيازي به پرهيز كامل از غذا نيست كه هيچ، اين كار باعث مي شود دفاع بدن در مقابل عوامل خارجي كمتر و كمتر شود.
۵ سرماخورده ام، ?تا ?يك ? پني سيلين ?نزنم ?خوب نمي شم.
اين جمله در ذات خود تناقضي بي حد و حصر دارد. هنوز معلوم نشده اولين كسي كه باعث رواج اين باور غلط شد، چه كسي بود. شايد اگر تحت تعقيب قرار بگيرد، پرونده سنگيني پيدا كند! علت هم اين است كه عامل سرماخوردگي همان طور كه گفتيم، ويروس است و ويروس ها هيچ كدام به داروهايي كه تحت عنوان آنتي بيوتيك مي شناسيم، مثل پني سيلين، آموكسي سيلين، آمپي سيلين، كوآموكسي كلاو و غيره هيچ پاسخي نمي دهند. اين داروها اختصاصاً ضدباكتري هستند (آن هم انواع خاصي از باكتري ها).
مصرف خودسرانه و بي رويه اين آنتي بيوتيك ها نه تنها كمكي به درمان سرماخوردگي و آنفلوانزا نمي كند، بلكه يك اثر منفي هم دارد و آن اين كه باعث مي شود باكتري ها با اين داروها آشناتر شوند و در نتيجه بتوانند راه هايي را براي مقاومت در برابر آنها پيدا كنند. پيدا شدن باكتري هاي مقاوم به دارو همان و بي دفاع شدن ما در برابرشان، همان!
۶ - شكمم سرماخورده، دائم دارم بالا مي آورم.
البته اعتقاد به اين باور كه سرماخوردگي شكمي هم نوعي سرما خوردگي رايج است، چندان مضر و خطرناك نيست. اما بهتر است بدانيم به ندرت مي توان سرماخوردگي را يافت كه تنها علامت يا علامت شاخصه آن تهوع، استفراغ و اسهال باشد. عامل ايجاد اين علائم بيشتر مسموميت هاي غذايي و انواع ديگري از ويروس ها هستند. راه پيشگيري از اين بيماري، شستشوي مرتب دست و نخوردن غذاي مانده و غيربهداشتي است. يك سوم از ويروس هاي عامل سرماخوردگي مي توانند علاوه بر ايجاد علائم تنفسي، باعث درجاتي از اسهال، تهوع و استفراغ يعني علائم گوارشي هم بشوند.
۷ - واكسن آنفلوانزا نمي زنم، چون ممكنه مريض بشم.
اول فصل پاييز، زمان تزريق واكسن آنفلوانزاست كه البته فقط كساني كه مشكل دستگاه ايمني دارند، بايد اين كار را بكنند. كودكان، سالمندان، ديابتي ها، آنها كه پيوند شده اند، دياليزي ها، آنها كه هر بيماري مزمني دارند يا به ويروس ايدز مبتلا هستند يا به هر دليلي دستگاه ايمني بيماري دارند، از جمله اين افراد هستند. به لطف الهي الان اين واكسن به تعداد مناسبي در كشور هست و اين افراد مي توانند به مراكز بهداشتي - درماني مراجعه كنند و آن را رايگان دريافت كنند.
اما بعضي ها سختشان مي آيد اين كار را بكنند و وقتي علت را ازشان مي پرسي مي گويند مي ترسم مريض بشوم. واكسن آنفلوانزا عوارض جانبي ناچيزي دارد ولي آنچه كه مسلم است به هيچ عنوان باعث ابتلا به آنفلوانزا و هيچ بيماري ديگري نمي شود (كه اگر اين طور بود كه نقض غرض مي شد) اين ويروس يك ويروس غيرفعال است كه باعث مي شود سيستم ايمني او را بشناسد و به حال آماده باش عليه آن دربيايد، ولي نمي تواند بيماري ايجاد كند. پس آنها كه واجد شرايط هستند، مي توانند با خيال راحت واكسن بزنند و اميدوار باشند كه امسال سرما نخورند.
۸ - سرماخورده ام، فقط بايد بخوابم توخونه تا خوب بشم.
اشتباه نشود، كار زياد، انواع استرس، آلودگي هوا، كم خوابي و همه چيزهاي مشابه آن مي تواند سيستم ايمني را تحت فشار بگذارد و اجازه ندهد كارش را درست انجام دهد بنابراين مي توان گفت كه اين حق شماست كه حداقل در يكي دو روز از اول بيماري تان كمتر كار كنيد و بيشتر استراحت كنيد. اما همه درمان اين نيست، گرچه هيچ كدام از بيماري هاي ويروسي درمان قطعي ندارند. ولي داروهاي آنتي ويروس خاصي هستند كه مي توانند تا حد زيادي تكثير ويروس ها را كنترل كنند. پزشك مي تواند شما را در اين باره راهنمايي كند. البته يادتان باشد كه شروع اين داروها در دو روز اول بعد از شروع بيماري تأثير دارد و بعد از آن ديگر بي فايده است. داروهاي ديگري هم هستند كه با كم كردن علائم بيماري، به شما كمك مي كنند كمتر از اين ويروس موذي آزار ببينيد.
۹ - روزي يك قرص ويتامينC مي خورم تا سرما نخورم.
همه باورهاي غلط چون يك انديشه درست به وجود آمده اند. در اينجا انديشه درست آن است كه اگر در رژيم غذايي شما مقادير كافي ويتامين C وجود داشته باشد، مثلا به اندزه كافي فلفل سبز، مركبات و ميوه هاي تازه مصرف كنيد، سيستم ايمني هوشيارتر و آماده تـري خواهيد داشت. اگر به بلاي سرماخوردگي هم دچار شديد قرص ويتامين C از دو راه به شما كمك مي كند. در دوزهاي پايين مي تواند طول دوره بيماري را كم كند و در دوزهاي بالا علائم را تخفيف بدهد، اما متأسفانه خوردن قرص ويتامين C نمي تواند شما را در برابر ابتلا به سرماخوردگي مصون كند. ضمن اينكه زياد خوردن اين قرص هم مثل هر داروي ديگري مي تواند عوارضي داشته باشد: استفراغ و اسهال.
۱۰ - براي پيشگيري از سرماخوردگي فقط كافيه نزديك آدم سرما خورده نروم.
دوري از قطرات تنفسي پر از ويروس فرد بيمار، البته راه مؤثر و خوبي براي پيشگيري است اما فراموش نكنيد اين قطرات ممكن است روي دست فرد بيمار هم حضور پيدا كنند و آن وقت هرجا كه او دستش را بگذارد اعم از دستگيره در، گوشي تلفن، صفحه كليد كامپيوتر و نوشت افزارها مي تواند ويروسي شود. شما دستتان را به آنها مي زنيد، دست شما هم مي شود منبع ويروس.
پس با همين آب و صابون معمولي روزي چند بار دستتان را بشوييد. دست آلوده را به دهان و چشمتان نزنيد. صفحه كليد و ميز كارتان را هم مي توانيد با محلول هاي الكلي رقيق هر روز پاك كنيد.

شيوع مسموميت غذايي ناشي از آلودگي گوجه فرنگي ها در ايالات متحده
سالمونلا مسموم مي كند
000069.jpg
صدف كوهكن- در چند روز گذشته، خبر اول بسياري از خبرگزاري هاي خارجي در حوزه سلامت، به شيوع آلودگي گوجه فرنگي هاي مورداستفاده در رستوران هاي آمريكايي به انگل سالمونلا، اختصاص داشت. گوجه فرنگي هاي آلوده به سالمونلا تاكنون 183 نفر از 21 ايالت آمريكا و كانادا را بيمار كرده اند. اگرچه درحال حاضر اين بيماري به وسيله مركز كنترل بيماري هاي آمريكا تحت كنترل درآمده است، اما با اين وجود، شدت بيماري در 22 نفر به حدي بوده كه نياز به مراقبت هاي بيمارستاني داشته و بستري شده اند. گفته مي شود اين افراد به وسيله گوجه فرنگي هاي آلوده كه در رستوران ها خورده شده، به اين بيماري مبتلا شده اند.
سالمونلا، عامل بيماري تيفوئيد است كه ما ايراني ها آن را به نام  حصبه مي شناسيم و در فرم شديد بيماري معمولاً به دنبال مسموميت با سالمونلا، تب، اسهال خوني، تهوع، استفراغ و دردهاي شكمي عارض مي شود.
سازمان غذا و داروي آمريكا، درحال تحقيق براي يافتن مكاني است كه رستوران ها، گوجه فرنگي مصرفي خود را از آنجا خريداري مي كنند، اما تاكنون هيچ رستوران خاص يا مجموعه اي از رستوران ها به عنوان كانون هاي شيوع بيماري معرفي نشده است.
شيوع مسموميت هاي غذايي در آمريكا، سابق بر اين هم اتفاق افتاده بود، مثلاً در ماه آگوست و سپتامبر(شهريور ماه)، استفاده از اسفناج آلوده به ميكروب اي كولاي، 300نفر را بيمار كرد كه 3 نفر از آنها فوت كردند و بعدها مشخص شد منشأ آلودگي، مزرعه اي در كاليفرنيا بوده است.
هشدار براي سالمونلا
سالمونلا از آن باكتري هايي است كه از طريق آب و غذاي آلوده منتقل مي شوند، بنابراين پزشكان توصيه مي كنند براي رفع آلودگي از ميوه و سبزي هايي كه ممكن است به اين باكتري آلوده باشند، قبل از مصرف، آنها را كاملاً شست وشو دهيد و اگر احتياج به نگهداري در دماي يخچال دارند، مطمئن شويد كه در سرما نگهداري شده اند. آخرين و مهم ترين نكته هم اينكه نسبت به ضدعفوني دست ها و سطوحي كه مواد غذايي با آنها در تماس خواهند بود، دقت لازم را به كار ببريد.
مركز اطلاع رساني شيوع بيماري ها در آمريكا، تخمين مي زند سالانه 76 ميليون مورد از بيماري ها با منشأ غذايي در ايالات متحده وجود دارد و در هر سال حدود 500 نفر، در اثر چنين عفونت هايي جان خود را ازدست مي دهند.
مسموميت غذايي چيست؟
مسموميت هاي غذايي، گروهي از بيماري ها هستند كه در نتيجه مصرف مواد غذايي آلوده به باكتري ها، ميكروب ها و ويروس ها عارض مي شود و يكي از علائم معمول آن، اسهال است. همچنين ممكن است بيمار مبتلا به مسموميت غذايي دچار تهوع، استفراغ و دردهاي شكمي نيز باشد.
اينكه چقدر طول مي كشد تا علائم ظاهر شوند، بيماري چقدر خطرناك است و ممكن است چقدر ادامه پيدا كند، بستگي به نوع ميكروب بيماري زا و همچنين سلامت عمومي و قدرت بدني فرد دارد(افراد ضعيف تر زودتر بيمار مي شوند). البته در بيشتر مواقع، مشكل در عرض چند روز درمان مي شود و نشانه ها خودبه خود از بين مي رود، اما با اين وجود برخي از انواع مسموميت غذايي ممكن است با خطرات بيشتري همراه باشند، مثلاً مسموميت به وسيله سالمونلا ممكن است تا يك هفته طول بكشد و فرد بيمار به مراقبت هاي بيمارستاني نياز پيدا كند يا نوعي از عفونت كه به وسيله اي كولاي (E-coli) ايجاد مي شود، مي تواند مشكلات حاد خوني و كليوي را براي فرد به وجود  آورد به خصوص اگر فرد آلوده شده كودك يا سالمند باشد.
غذاها، چطور آلوده مي شوند؟
در دستگاه گوارش حيواناتي كه ما از گوشت آنها به عنوان منابع غذايي استفاده مي كنيم، به طور معمول باكتري هايي يافت مي شود كه اگر در طول فراهم آوري، غذاها با سطح گوشت ها تماس پيدا كنند، قادر به آلوده كردن غذا هستند. ميوه ها و سبزي هاي تازه نيز، ممكن است به وسيله آبياري با آبهاي آلوده به فاضلاب انسان و حيوانات، آلوده شوند.
حتي مواد غذايي ممكن است طي آماده سازي براي پخت، آلوده شوند، چنانچه اگر از يك تخته مشترك براي خردكردن سبزيجات و گوشت هاي خام استفاده كنيد، احتمال آلوده شدن سبزيجات بسيار بالا مي رود.
در طبيعت نيز به طور معمول ارگانيسم هاي مضري در آب و خاك وجود دارند.
چطور درمان مي شود؟
اغلب مسموميت هاي غذايي در طول چند روز، درمان شده و برطرف مي شوند و اكثر مردم براي اقدامات درماني به متخصص مراجعه نمي كنند. در اين موارد اگر شما براي درمان به پزشك مراجعه كنيد، بي شك او براي يافتن علت بيماري، درباره علائم و سابقه دارويي شما سؤال كرده و از شما تست ورزش مي گيرد. همچنين ممكن است در مورد اينكه كجا غذا خورده ايد و آيا فرد ديگري هم هست كه با شما و از همان غذا خورده باشد و علائمي نظير شما در او هم وجود دارد يا نه، سؤالاتي مطرح كند.
در بسياري از موارد، اسهال و ساير نشانه هاي مسموميت غذايي ظرف 2 الي 3 روز از بين مي روند و احتياجي به درمان خاص، وجود ندارد. در اين مواقع شما تنها بايد به كنترل علائم پرداخته و به خصوص به مواردي نظير اسهال، استفراغ و... كه آب و املاح بدن دفع مي شود، توجه كنيد.
- براي جلوگيري از دهيدراتاسيون (كم آبي)، يك ليوان آب يا مايعات جايگزين بعد از هر بار دفع بنوشيد.
- وقتي به اندازه كافي سرحال شديد،  شروع به خوردن مواد غذايي كم چرب مثل موز، برنج (كته) و نان برشته كنيد.
- اگر موفق به كنترل اسهال در منزل نشديد، حتماً به يك مركز درماني مراجعه كنيد.
چطور مي شود پيشگيري كرد؟
اگر طي پروسه ذخيره، آماده سازي و پخت موادغذايي دقت و توجه كافي به خرج دهيد:
- دست ها و تمام سطوحي را كه طي آشپزي، مواد غذايي با آنها تماس دارند، بشوييد (زمان مناسب براي شست وشوي بهداشتي دست ها 30 ثانيه است).
- غذاها را در دماي مناسب بپزيد و اجازه دهيد غذاهايي مثل گوشت، كاملاً پخته شود.
- از غذايي كه باقي مي ماند،  در يخچال نگهداري كنيد.
- در پختن و حرارت دادن غذاهايي نظير تخم مرغ، ماكيان، گوشت هاي قرمز، ماهي، صدف، شير و فرآورده هاي لبني دقت كافي را به خرج دهيد.

جهان سلامت
رؤياي پيوند كامل صورت
به حقيقت مي پيوندد
گروه سلامت -دكتر سيدمحمد ابوترابي: هنگامي كه ژول ورن راجع به سفر به ماه و ساير غيرممكن هاي آن روز داستان مي نوشت، كسي باور نمي كرد كه روزي انسان بتواند به تخيلات باورنكردني خود دست يابد؛ همچنان كه وقتي فيلم Face off در سال 1997ساخته شد، كسي فكر نمي كرد كه ايده اين فيلم روزي به حقيقت بپيوندد. وقتي حدود يك سال قبل، قسمتي از صورت يك زن فرانسوي پيوند زده شد، اولين قدم برداشته شد اما هنوز تا اجراي كامل ايده اين فيلم، يعني پيوند كامل صورت، مسير طولاني اي باقي است؛ حتي با وجود ادعاهاي جديد پزشكان انگليسي.
پيش به سوي پيوند كامل صورت
مدتي است كه بزرگترين جراحان پلاستيك جهان در انجام پيوند صورت رقابت مي كنند. جراحان فرانسوي موفق شدند اولين پيوند قسمتي از صورت را انجام دهند و سپس جراحان چيني ثابت كردند كه در اين پيوند، چيزي از فرانسوي ها كم ندارند. اما پيوند كامل صورت كاري است كه انگليسي ها در حال فراهم كردن مقدمات آن هستند.
يكي از مهم ترين مراحل عملي كردن پروژه پيوند صورت، اخذ مجوز قانوني و اخلاقي است و جراحان بيمارستاني در لندن، مجوز انجام اولين پيوند كامل صورت را دريافت كرده اند. مرحله بعدي اجراي اين پروژه، تهيه فهرست بيماران واجد شرايط پيوند كامل صورت است و جراحان بيمارستان آزاد سلطنتي لندن، ظرف چند ماه آينده فهرست نهايي بيماران خود را آماده خواهند كرد. اعضاي تيم جراحي بيمارستان آزاد سلطنتي لندن بيش از يك دهه است كه در اين زمينه فعاليت مي كنند و بالاخره موفق شده اند مجوز اخلاقي لازم براي انجام اين عمل ظريف جراحي را بگيرند. آنها مي گويند قصد دارند در اين مورد، محتاطانه عمل كنند و قدم بعدي، يافتن بيمار مناسب براي دريافت پيوند است. آنها همچنين معتقدند پيوند كامل صورت، كار بسيار پيچيده و در عين حال نوآورانه اي است و لازم است كه از نقاط مختلف جهان، تيم هايي براي اين كار حضور داشته باشند. كانديداهاي اين عمل جراحي بايد با دقت انتخاب و آماده شوند تا اطمينان حاصل شود كه از لحاظ رواني و فيزيكي، قابليت تحمل اين جراحي را دارند. اين احتمال وجود دارد كه اين عمل، موفقيت آميز نباشد و حتي اگر با موفقيت انجام شود، تاثيرات آن روي ظاهر فرد، بسيار زياد خواهد بود. حتي ممكن است به اين دليل، بيمار از نظر روحي دچار مشكل شود.
در عمل پيوند صورت، از جراحي ميكروسكوپي براي پيوند عصب ها و رگ هاي خوني استفاده مي شود. با اين  اوصاف، خطر پس زدن عضو پيوندي، بسيار بالاست و به همين دليل، بيمار بايد تا مدت ها از داروهاي سركوب كننده سيستم ايمني بدن استفاده كند. دريافت كننده پيوند شايد مجبور شود براي باقي عمر از داروهايي براي كنترل سيستم ايمني و جلوگيري از پس زدن عضو دريافتي استفاده كند. مشكل اين است كه استفاده زياد از اين داروها، خطر عفونت و ابتلا به سرطان را افزايش مي دهد.
اخلاقيات؛ موضوع مهم پيوند فرانسوي
علت اينكه اخذ مجوز اخلاقي براي انجام پيوند كامل صورت، يك گام مهم تلقي مي شود، اين است كه همين موضوع در زمان انجام اولين پيوند صورت، براي جراحان فرانسوي مشكلاتي را ايجاد كرد اما پروفسور دوبرنارد و همكارانش، دلايل زيادي داشتند تا قسمتي از صورت ايزابل دينوار 38ساله را در 27نوامبر(6 آذر) سال گذشته ميلادي پيوند بزنند. 6ماه قبل از اين عمل جراحي، سگي صورت اين زن فرانسوي را گاز گرفته و به شدت زخمي كرده و باعث شده بود كه اين زن، تيغه بيني، لب و چانه خود را به طور كامل از دست بدهد.
كارولين كمبي- مديركل يكي از آژانس هاي تحت نظر وزارت بهداشت فرانسه- كه مسئول هماهنگ كردن تقسيم اعضاي پيوندي ميان مراكز نيازمند است، در باره شرايط تن دادن به پيوند صورت اين زن فرانسوي مي گويد: شيوه هاي عادي جراحي در اين مورد ممكن نبود. با كمك جراحي عادي پلاستيك، امكان بازگرداندن جنبه هاي كاربردي صورت به بيمار وجود نداشت و دقيقا به همين دليل بود كه براي پيوند، تلاش شد. بيمار توانايي عادي براي خوردن غذا را از دست داده بود، براي حرف زدن با دشواري زيادي روبه رو بود و امكان آن نبود كه با جراحي پلاستيك، عضلات اطراف دهان كه به فرد امكان مي دهد هنگام سخن گفتن كلمات را درست ادا كند و هنگام تغذيه، غذا از دهانش بيرون نريزد، ترميم شود .
به اين ترتيب پروفسور دوبرنارد به كمك تيم جراحي بيمارستان امي ينز فرانسه، بيني، لب ها و چانه بيماري را كه دچار مرگ مغزي شده بود، طي يك جراحي 21ساعته، به اين زن فرانسوي پيوند زدند.
پيوند صورت چيني
۴ماه بعد از انجام اولين پيوند صورت در فرانسه، جراحان چيني خبري منتشر كردند كه نشان از يك مسابقه علمي  و پزشكي در جهان داشت. جراحان بيمارستان نظامي  شيجينگ در شهر شيان واقع در شمال غرب چين، در فروردين ماه امسال اعلام كردند كه دومين عمل جراحي پيوند صورت جهان را روي يك مرد چيني انجام داده اند.
تيمي  به سرپرستي دكتر گو.شو.ژونگ- رئيس موسسه جراحي پلاستيك- اين عمل جراحي را بعدازظهر 24فروردين آغاز كردند و ??ساعت بعد يعني صبح جمعه با موفقيت به پايان رساندند. بيماري كه در چين تحت پيوند صورت قرار گرفت، لي.گوگ.سينگ نام داشت و يك شكارچي اهل ايالت يونان بود. لي.گوگ.سينگ دو سال پيش مورد حمله يك خرس قرار گرفت و از ناحيه صورت به شدت آسيب ديد، طوري كه غذاخوردن و حرف زدن او دچار اشكال شده بود. به همين خاطر دكتر گو.شو.ژونگ به كمك همكارانش در بيمارستان شيجينگ، مجبور شد دوسوم صورت او را عوض كند. در اين پيوند، بافت جديد در قسمت مياني صورت، زير چشم ها و بالاي دهان قرار گرفت. در اين عمل هم بافت پيوندي صورت از يك مرد دچار مرگ مغزي گرفته شده بود. با اين اوصاف، پزشكان سراسر جهان در انتظارند تا نتيجه عمل پزشكان انگليسي را ببينند.

محققان مي گويند
شيوع مصرف سيگار و افزايش چربي خون در
ميان اساتيد دانشگاه هاي پزشكي
ايسنا: يافته هاي يك پژوهش دانشجويي در بررسي فراواني عوامل خطر بيماري هاي قلبي ـ عروقي در اعضاي هيأت علمي يك دانشكده پزشكي حاكي از شيوع 95 درصد اين ريسك فاكتورها از قبيل فشار خون بالا، چاقي، كم تحركي و استعمال دخانيات در بين آنها است.
در اين طرح كه به منظور بررسي وضعيت سلامت هيأت علمي دانشگاه  اجرا شد، اعضاي هيأت علمي دانشگاه  از طريق پرسشنامه اي كه حاوي سؤالاتي شامل وضعيت قلبي عروقي، فشار خون، قند خون، كلسترول خون، مقدار تحرك، ورزش و چاقي و ... است به صورت اتفاقي مورد بررسي قرار گرفتند. مطابق اين تحقيق، از ميان 200 نفر از اعضاي هيأت علمي دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي 5/13 درصد فشار خون بالا داشتند، شش درصد اين افراد بيشتر از يك بسته در روز سيگار مي كشيدند، 59 درصد اين افراد كمتر از سه بار در هفته و هر بار دست كم نيم ساعت ورزش مي كردند، 66 درصد داراي شغل كم تحرك بودند، 5/33 درصد افراد وزنشان بيشتر از حد نرمال است كه 5/92 درصد آنها اين اضافه وزن را در زمان بزرگسالي كسب كرده اند و در مجموع تنها پنج درصد از اين 200 نفر هيچ يك از ريسك فاكتور هاي قلبي عروقي مورد بررسي را نداشتند.
الناز عمران، دانشجوي پزشكي و مجري اين طرح، با بيان اين كه اين طرح تحت نظارت بخش اپيدميولوژي دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي و با راهنمايي دكتر حيدرنيا انجام مي شود، خاطرنشان كرد: با توجه به ابراز علاقه ساير دانشكده هاي دانشگاه هاي تهران اجراي اين پروژه در ساير دانشكده ها در حال بررسي و امكان سنجي است و در پايان مقايسه اي بين دانشكده هاي مختلف صورت خواهد گرفت.

محققان هشدار مي دهند
سن ابتلا به آلرژي
در ايران رو به كاهش است
گروه سلامت: دبير اولين كنگره بين المللي راينولوژي ايران نسبت به شيوع بيماري آلرژي بر اثر استفاده رو به گسترش مواد شيميايي در كشور هشدار داد و تاكيد كرد سن ابتلا به آلرژي در كشور رو به كاهش است.
دكتر محمود سوادكوهي در آستانه برپايي اولين كنگره بين المللي راينولوژي ايران افزود: با توجه به پيشرفت هاي صنعت و مصرف مواد شيميايي در تغذيه، مصرف هورمون در خوراك دام ها و كودهاي شيميايي، مواد آرايشي، مواد رنگي و غيره ميزان شيوع آلرژي نسبت به سال هاي گذشته در كشورهاي صنعتي و نيمه صنعتي از جمله ايران رو به افزايش است. وي از حشره كش ها، انواع عطر و ادوكلن، آب و هواي خشك و آلودگي محيط زيست به عنوان عوامل زمينه ساز بروز آلرژي نام برد و گفت: آلرژي معمولاً در سنين بالاي ??سال بروز مي كند كه به علت استفاده رو به گسترش مواد شيميايي سن ابتلا به آلرژي در كشور رو به كاهش است.
به گفته دبير انجمن گوش، حلق و بيني، آلرژي سبب گرفتگي راه تنفس افراد مي شود كه به همين دليل اكسيژن كمتري به فرد مي رسد، فرد را كم تحمل و بي حوصله كرده و مشكلات جسماني فراواني براي او ايجاد مي كند.
اولين كنگره بين المللي راينولوژي ايران از ??تا ??آبان ماه سال جاري در بيمارستان ميلاد برگزار مي شود.

محققان مي گويند
پسرها زودتر از بي اشتهايي عصبي خلاص مي شوند
000072.jpg
گروه سلامت - تحقيقات دانشمندان نشان مي دهد پسرها زودتر از بي اشتهايي عصبي خلاص مي شوند.
درمان بي اشتهايي عصبي يك روند طولاني در دختران و سپس پسران است. به گزارش رويترز، تحقيقات دانشمندان، بر روي گروهي از دانش آموزان نشان داد، يك سال پس از درمان بي اشتهايي عصبي، دختران سطوح بالاتري از ادامه نگراني نسبت به وزن و خوردن غذا نسبت به پسران دارند.
همچنين هيچ كدام از پسرها در طول مطالعات بعد از گذشت يك سال درمان دچار عود و برگشت بيماري نشدند، اما بيش از 8 درصد دختران دچار عود بيماري شدند.
اين اولين تحقيقي است كه درباره تأثير جنسيت هاي مختلف بر اختلال بي اشتهايي عصبي مي پردازد. طي اين تحقيقات يك سال پس از درمان، دختران همچنان توجه بيشتري نسبت به وزن، شكل اندام و خوردن غذا و همچنين كاهش وزن كمتر از حد توصيه شده در مقايسه با پسران داشتند.
هنوز معلوم نيست كه اين يافته ها به معناي آن است كه دختران در دراز مدت بيشتر از پسران از اين بيماري رنج مي برند يا نه؟ اما تفاوت هاي ذهني ميان دختران و پسران مي تواند دليل اين تفاوت در ابتلا به بيماري باشد، اگرچه محققان معتقدند عوامل فرهنگي و اجتماعي هم مي تواند بر دختران در ابتلا به اين بيماري تاثير بگذارد.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |