سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۲ - Dec 19, 2006
ملودي هفته
بزرگان از مفاخر موسيقي رفع اتهام كردند
محمدرضا عاطفي- برنامه هاي جشنواره موسيقي فجر اعلام شد. البته هنوز قضاوت در مورد اين برنامه ها زود است. ولي يك نكته را نبايد فراموش كرد كه برگزاري جشنواره در يكي دو دهه گذشته نشان داده است كه كيفيت تا حدودي به دست دبير جشنواره نيست چرا كه در مقاطعي سكان از دست سكاندار در مي رود و پس از آن نتيجه به شانس دبير خوشبخت بستگي دارد كه به كدام سمت برود.
مقايسه
در هفته گذشته اتفاقات متعددي در زمينه موسيقي رخ داد؛ چندين كنسرت در مكان هاي مختلف و مصاحبه ها و انتشار آثار جديد و... كه متاسفانه ما نمي توانيم به همه آنها برسيم. اما چند كنسرت به طور همزمان در يكي دو شب و در چند محل برگزار شد كه اگر امكاني بود تا همه اين اجراها را مثل چند عكس كنار هم مي گذاشتيم و آنها را با هم مقايسه مي كرديم آن نتيجه مطلوب و مورد نظر را به دست مي آورديم.يك گروه چهار نفره نوازنده گيتار از اسپانيا براي اجراي كنسرت به ايران آمده بودند كه هفته پيش بدون تبليغات در سالن رودكي در دو شب به اجراي قطعاتي از موسيقي آمريكاي لاتين پرداختند. اين گروه در كمال سادگي و با روحيه و انرژي مثبت و سرشار خود موسيقي خالص را به حضار هديه دادند و چنان وجدي در سالن به وجود آوردند كه كاملاً در چهره افراد مشخص بود.توجه به رنگ و فرم لباس، دقت در اجرا و تدوين قطعات، آرامش ،صحبت هاي بجا و به موقع و نگاه هاي مهربانانه و خوب آنها به كمك اجراي موسيقي آمده بود تا تماشاگر بتواند از لحظات خود لذت ببرد.
اهداف فراموش شده
يك گروه سنتي در همين ايام در جاي ديگري كنسرت داشت كه هدف آنها از اجراي برنامه مشخص نبود، نه موسيقي نه شعر نه پيام و نه رعايت آداب صحنه و پوشش مناسب و هماهنگ! متاسفانه اهداف برگزاري كنسرت در ايران در حال مخدوش شدن است؛ غالب موزيسين هاي ما فراموش كرده اند كه اساسا برگزاري كنسرت براي چيست. وقتي يك خانواده و اصولا مخاطباني علاوه بر صرف هزينه مادي، وقت مي گذارند و زحمت رفت و آمد را بر خود هموار مي كنند، مي خواهند يكي دو ساعت را به خوبي و در فضايي نشاط آور  با شنيدن و ديدن صحنه هاي زيبا و خاطره آميز سپري كنند، نه اين كه شاهد نا هماهنگي ، اجراي بد و صداي ناكوك ساز و آواز باشند .
سنت حسادت
حسادت اهل موسيقي به خصوص خوانندگان نسبت به هم سابقه اي چند هزار ساله دارد؛ درگيري باربد با رقباي خود در دربار ساسانيان و بعد ها حسادت اهل موسيقي نسبت به ماهان كرماني (موصلي) در دوران خلافت هارون الرشيد و زنداني شدن اين موسيقيدان تاثير گذار در اثر تخريب و تحريك همگنانش .امروز نيز مي توان اين سنت را در كشور مان به خوبي ببينيم. اشتباه نشود !اين نوشته از ما نيست بلكه گفته و نوشته جناب استاد محمدرضا لطفي است كه اخيرا در جلد يكي از آثارمنتشرشده نوشته است.

بازار فيلم در جشنواره بين المللي فيلم فجر
006729.jpg
گروه ادب و هنر- دهمين بازار فيلم و برنامه هاي تلويزيوني ايران از 15 تا 19 بهمن ماه و در طول برگزاري بيست و پنجمين جشنواره بين المللي فيلم فجر برپا مي شود.
امير اسفندياري مدير اين بازار گفت: در اين بازار كه در مركز آفرينش هاي هنري كانون فكري پرورشي كودكان و نوجوانان برپا مي شود جمع كثيري از فعالان عرصه پخش سينمايي، تهيه كنندگان و شبكه هاي تلويزيوني و خريداران حقوق محصولات سينمايي و تلويزيوني حضور خواهند داشت.
هدف از برگزاري اين بازار، ايجاد محلي مناسب و فضايي حرفه اي جهت عرضه فيلم هاي سينمايي، كوتاه و برنامه هاي تلويزيوني در منطقه است وخوشبختانه با برنامه ريزي هاي صورت گرفته بازار فيلم و برنامه هاي تلويزيوني ايران در طول سال هاي اخير رشد چشمگيري داشته و با توجه به توان فرهنگي موجود و بهره گيري از پشتوانه موفقيت هاي سينماي ايران در عرصه جهاني، اين روند رو به رشد ادامه خواهد داشت. در نهمين بازار فيلم و برنامه هاي تلويزيوني بيش از 72 كمپاني از سوي 42 كشور حضور داشتند و اين بازار حضور 75 نفر از نمايندگان جشنواره هاي معتبر بين المللي را تجربه كرد و شمار ميهمان خارجي اين رويداد به بيش از 200 نفر رسيد. در نهمين دوره بيش از 40 غرفه به موسساتي معتبر از كشورهاي مختلف دنيا اختصاص داشت.از سويي ديگر تا پايان مهلت مقرر 377 فيلم مستند و كوتاه به دبيرخانه اين رويداد ارسال شد.
۲۵۳ فيلم مستند متقاضي حضور در بخش چشم واقعيت و 124 فيلم كوتاه متقاضي شركت در بخش فيلم كوتاه، شده اند. هيات انتخاب بخش فيلم هاي مستند و كوتاه داستاني بيست و پنجمين جشنواره به زودي معرفي و كار خود را آغاز خواهند كرد. پيش بيني مي شود هيأت انتخاب اين بخش فيلم هاي منتخب را تا بيستم دي ماه انتخاب و معرفي كند.

جعبه موسيقي و خواستگار محترم در راه جشنواره فيلم
گروه ادب و هنر- "جعبه موسيقي" فرزاد مؤتمن و "خواستگارمحترم" داوود موثقي به بيست و پنجمين جشنواره فيلم فجر مي رسد."جعبه موسيقي" درامي ماورايي است و مضموني ديني دارد. قصه اين فيلم درباره پسربچه اي است كه بر اثر يك اتفاق با فرشته اي آشنا مي شود و اين آشنايي خود ماجراهايي به همراه دارد.
محمد خزاعي تهيه كننده "جعبه موسيقي" و ساير عوامل اين فيلم سعي دارند آن را براي حضور در جشنواره آماده كنند. در "جعبه موسيقي" رامبد جوان، شاهرخ فروتنيان، مرتضي احمدي و ... نيكي كريمي ايفاي نقش مي كنند.از سوي ديگر تهيه كننده فيلم سينمايي "خواستگار محترم" به كارگرداني داود موثقي از آماده شدن فيلم براي حضور در جشنواره فيلم فجر امسال خبر مي دهد و اين در حالي است كه تاكنون حدود 35 درصد فيلمبرداري به اتمام رسيده است.به گفته داريوش بابائيان اين فيلم از مضموني اجتماعي با درونمايه طنز برخوردار است. فرهاد آئيش، گوهر خيرانديش، نگين صدق گويا و مجيد مشيري دراين فيلم بازي مي كنند.

۳ كاريكاتوريست ايراني برنده جايزه دو سالانه طنز ايتاليا
ايسنا: نتايج دو سالانه بين المللي طنز يوروهيومر ايتاليا، اعلام شد. در مسابقه اين دوسالانه با موضوع "مدرسه، معلم زندگي"، سه كاريكاتوريست ايراني برنده جوايز بخش هاي اصلي شدند. داريوش رمضاني، جايزه اول پنج هزار دلاري بخش اصلي را گرفت و دو جايزه 500 دلاري بخش هاي "از چراغ قوه تا عصر هسته اي" و "مسير صلح در هزاره سوم" به سعيد صادقي و فرهاد بهرامي رسيد. دوسالانه يادشده در چهار بخش "مدرسه، معلم زندگي"، "مسير صلح در هزاره سوم"، "اروپاي ساختگي در چين" و "از چراغ قوه تا عصر هسته اي" تعريف شده بود.

۱۰ شب 10 نمايش در تئاتر شهر
006732.jpg
گروه ادب و هنر- 10 گروه نمايش در اولين دوره برنامه فصلي كارگاه نمايش برنامه اجرا مي كنند.
به گزارش واحد اطلاع رساني مجموعه تئاتر شهر، اولين دوره برنامه فصلي كارگاه نمايش كه از اول تا يازدهم دي ماه در آتليه شماره 1 كارگاه نمايش برگزار مي  شود گروه هاي زير در دو نوبت آثار نمايشي خود را به روي صحنه مي برند؛گروه زا از كرمان به كارگرداني بابك دقيقي. گروه سايه شيدا از بندر انزلي به كارگرداني مشهور، گروه كاكتوس به كارگرداني رضا گوران. گروه بازي به كارگرداني آتيلا پسياني. گروه ويرگول به كارگرداني آروند رشت آراي. گروه نمايشي به كارگرداني هادي كمالي مقدم. گروه نيوشا به كارگرداني محمودرضا رحيمي. گروه اتوپيا به كارگرداني تينوش نظم جو. گروه نمايشي به كارگرداني رضا مولايي و گروه پاراواتا به كارگرداني رضا كشاورز. نظرسنجي اولين دوره برنامه فصلي يازدهم دي ماه نيز برگزار مي شود.

نگاه
مردم واژه هاي جديد فارسي مي سازند
مهر: عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسي، گفت: شيوه هاي واژه گزيني در زبان فارسي به زودي منتشر مي شود و در اختيار عموم مردم قرار مي گيرد تا همه مردم در زمينه واژه گزيني وارد عمل شوند.
علي كافي با اعلام اين خبر افزود: بعد از اعلام فراخوان فرهنگستان زبان درباره اعلام نظر عموم مردم و كارشناسان در مورد شيوه هاي كنوني واژه گزيني در فرهنگستان تاكنون بعد از گذشت شش ماه فقط 20 نظر كارشناسي قابل اعتنا به فرهنگستان ارسال شده است. وي افزود: از ميان اين پاسخ ها و نظرات كه به فرهنگستان ارسال شده است، فرهنگستان زبان و ادب فارسي منتظر تصميم گيري دكتر حبيبي در خصوص نظرات اعلام شده است كه چگونه به اين پرسش ها و ايرادات پاسخ دهيم.
اين عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسي يادآور شد: تصميم گيري در مورد اين هم انديشي با رياست فرهنگستان است و دكتر حبيبي پس از بررسي اين نظرات، چارچوب بعدي شيوه هاي واژه گزيني را تعيين خواهد كرد. وي تصريح كرد: برخي از اين پاسخ ها به صورت تعارفات معمول است و وارد حوزه نقد نشده اند و تنها برخي ايرادات جزئي را مطرح كرده اند كه اين دسته از نقدها هم راهگشاي ما نيست، تنها گروه كوچكي در قالب سه يا چهار مقاله به فرهنگستان رسيده است كه بايد در شوراي اصول و ظوابط واژه گزيني مورد بررسي قرار گيرد.وي در مورد برنامه آينده فرهنگستان زبان و ادب فارسي در حوزه واژه گزيني گفت: به زودي اصول و ظوابط واژه گزيني در زبان فارسي شامل اصول، شرح و مثال منتشر مي شود تا افراد با خواندن آن بتوانند به صورت خودآموز در جريان اصول و ضوابط واژه گزيني قرار بگيرند.

بر ديوار نگارخانه ها
گالري فرامرزي: نمايشگاه نقاشي علي باقرزاده‎/ 29 آذر تا دوم دي‎/ ونك، خيابان ونك، ارم، پلاك 54/ تلفن: 88796809.
گالري شيرازي: نمايشگاه نقاشي فرزانه قيدر‎/ اول تا 6 دي‎/ ميدان محسني، بهروز، كوچه هشتم، پلاك 7/ تلفن: 22272084.
گالري كمال الملك: نمايشگاه نقاشي علي رضوي‎/ تا 29 آذر‎/ پاسداران، گلستان سوم، پلاك يك‎/ تلفن: 22565434.
گالري مس نگار: نمايشگاه زيورهاي سيمين آثار مهدي و هادي بردبار‎/ تا 30 آذر‎/ شيراز شمالي، پارك پرنس، بخش نجاري، شماره 5/ تلفن: 887067566.
نگارخانه هفت ثمر: نمايشگاه نقاشي گروه آفتاب‎/ تا 29 آذر‎/ مطهري، كوه نور، كوي پنجم، شماره 25/ تلفن: ۸۸۷۳۱۴۰۳.

اخبار كوتاه
جشنواره هنر جوان: از ميان 1300 نقاشي ارسال شده به دبيرخانه سومين جشنواره هنر جوان، هيأت اوليه انتخاب، 268 اثر را قابل توجه دانستند تا مرحله اصلي داوري در اين رشته آغاز شود.آيدين آغداشلو، كاظم چليپا، حبيب الله صادقي، مرتضي اسدي و احمد وكيلي در روزهاي آتي، به قضاوت و بررسي اين 268 اثر مي پردازند تا آثار منتخب براي راهيابي به نمايشگاه جشنواره و نفرات برگزيده را انتخاب كنند.
تعطيلي تئاتر شهر:تالارهاي نمايشي مجموعه تئاتر شهر روز چهارشنبه 29آذرماه به دليل فرا رسيدن سالروز شهادت امام محمدتقي(ع) برنامه اي ندارند و اجراي همه نمايش ها در اين روز تعطيل است.
نمايشگاه نگارگران اصفهاني: 20 هنرمند نگارگر اصفهاني آثارشان را در نگارخانه سوره تهران به نمايش گذاشتند.در اين نمايشگاه 50 تابلو نقاشي، نگارگري، گرافيك و پوستر از هنرمندان اصفهاني در معرض ديد عموم قرار خواهد گرفت.
006726.jpg
ياد شهريار در روسيه: مراسم گراميداشت محمدحسين شهريار در مسكو برگزار شد. اين مراسم به مناسبت يك صدمين سالگرد تولد استاد شهريار برپا شد و در آن شخصيت هاي فرهنگي، ايرانيان و آذري هاي مقيم روسيه شركت كردند.
بزرگداشت رودكي: مراسم بزرگداشت پدر شعر فارسي ابوعبدالله رودكي با حضور گروهي از دانشجويان در اتاق ايران در دانشگاه دولتي پزشكي ابن سيناي شهر دوشنبه برگزار شد.
مدير عامل جديد موزه سينما: با تصويب اعضاي هيأت مديره موزه سينما محمدحسن پزشك به عنوان مدير عامل موزه سينما انتخاب شد.
جشنواره ترنم رحمت: مركز موسيقي و سرود در نظر دارد به مناسبت سال پيامبر اعظم(ص) جشنواره ترنم رحمت را برگزار كند.هنرمندان مي توانند آثار خود را به صورت لوح فشرده همراه با شعر اثر تا تاريخ پانزدهم بهمن ماه به دبيرخانه جشنواره به آدرس
www.iribmusic.ir ارسال كنند.
نمايشگاه كتاب دبي: هفدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب دبي با حضور شيخ محمد بن زائد  آل نهيان- پادشاه دبي از 21 فروردين 86 برگزار خواهد شد. از جمله برنامه هاي نمايشگاه امسال برگزاري سمينار با موضوع كتاب، صنعت كتاب و راه اندازي بازار كتاب است.
۵۹ فيلم در جشنواره نماز: دبير اجرايي دومين جشنواره سراسري نماز و نيايش قم از راهيابي 59 فيلم به اين جشنواره خبر داد. در يك ماه گذشته 302 فيلم كوتاه از سراسر كشور به دبير خانه جشنواره در استان قم ارسال شد و مورد بررسي و ارزيابي هيات انتخاب قرار گرفت. اين جشنواره همزمان با قم در 10 استان كشور، از 14 تا 17دي ماه سال جاري  برگزار مي شود.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |