سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۲ - Dec 19, 2006
ابر تلسكوپ غول پيكر زميني
006741.jpg
پارس اسكاي: هيأت مديره رصدخانه اروپاي جنوبي (ESO) با آغاز مطالعات اخترشناسي دقيق با بهره گيري از ابر تلسكوپ غول پيكر زميني اي ال تي (ELT ) موافقت نمود. اگر همه چيز به خوبي پيش رود، اين ابر تلسكوپ با آينه اي به قطر 42 متر به عنوان بزرگترين تلكسوپ جهان در طيف مريي/فروسرخ و با ارزش 800 ميليون يورو به بهره برداري خواهد رسيد.
تحقيقات ابتدايي ساخت اين پروژه به 57ميليون يورو بودجه نياز دارد و ساخت آن  بايد طي 3 سال آغاز شود. اين ابر تلسكوپ با طراحي و ساختار منحصر به فرد خود انقلابي ديگر در ساخت تلسكوپ هاي غول پيكر زميني ايجاد خواهد كرد. ريچارد ويد، رئيس انجمن رصدخانه اروپاي جنوبي
گفت: تصميم ساخت و بهره برداري از ابر تلسكوپ غول پيكر زميني، نقطه عطفي در اخترشناسي اروپا است . كاترين سيزارسكي رئيس كل رصدخانه اروپاي جنوبي در اين باره مي گويد: امروز روز بزرگي است، زيرا انجمن رصدخانه اروپاي جنوبي به ما اجازه داد تا پيش رويم و مراحل نهايي طراحي پرچم دار تلسكوپ هاي اروپا را به پايان رسانيم.
آينه اصلي اين تلسكوپ با قطري برابر 42 متر از 906 قطعه شش ضلعي به ابعاد۴۲‎/۱ متر تشكيل شده است و قطر آينه ثانويه نيز 6 متر است. به منظور پيشگيري از تيرگي تصاوير اجرام ستاره اي كه از آشفتگي جوي ناشي مي شود، آينه هايي منطبق كننده در اپتيك اصلي تلسكوپ تعبيه خواهد شد. علاوه بر اين، سومين آينه به قطر 2/4متر، پرتو هاي نور را پس از تقويت، به سامانه تطبيق اپتيكي متشكل از دو آينه به قطر هاي۵‎/۲ و 7/2 متر ، هدايت خواهد كرد. آينه 5/2 متري با بيش از 5000 محرك و انعطاف پذيري بسيار بالا، مي تواند هزاران بار در ثانيه شكل خود را تغيير دهد و آينه 7/2متري به تصحيح  تصوير نهايي خواهد پرداخت. نتيجه حاصل از همكاري اين پنج آينه، تصويري شفاف با وضوحي بسيار بالا و بدون هيچ گونه ايبراهي(عدم  انطباق  كانوني) در ميدان ديد است.

كشف قديمي ترين فسيل دايناسور در جهان
006747.jpg
مهر: ديرينه شناسان برزيلي از كشف و ارايه جزئيات دقيق بقاياي فسيلي خبر دادند كه به گفته آنها قديمي ترين فسيل دايناسور شناخته شده در جهان است. اين فسيل حدود 50 سانتيمتر ارتفاع داشته و دو سال پيش در صخره هاي رسوبي متعلق به دوران Triassic در برزيل كشف شد.
ديرينه شناسان برزيلي مدعي هستند كه اين فسيل عمري 228 ميليون ساله داشته و در حال حاضر نيز در وضعيت مناسبي قرار دارد. ديرينه شناسان معتقدند اين فسيل مربوط به دوراني نزديك به دوران دايناسورهاي ژوراسيك است. برخلاف چهار فسيل ديگري كه در برزيل و آرژانتين كشف شده اند، ميان تنه اين فسيل ارزشمند مشابه دايناسورهاي دوران ژوراسيك است.
بر اساس گزارش شين هوا، اين فسيل كه ULBRA PVT016 نام دارد، مربوط به دايناسوري گوشتخوار و سريع بوده كه حدودا 5/1 متر طول و 12 كيلوگرم وزن داشته است.

نگارش جديد فتوشاپ
006744.jpg
ايرنا : آدوبي نسخه آزمايشي از نگارش جديد نرم افزار گرافيكي پركاربر فتوشاپ را به صورت رايگان ارائه كرده است و نگارش نهايي اين نرم افزار را نيز در بهار آينده به بازار خواهد داد.
به گزارش سايت اينترنتي نيوزفكتور، شركت آدوبي نسخه آزمايشي نگارش جديد "فتوشاپ سي اس Photoshop CS3) 3 )را به همراه نسخه آزمايشي نگارش جديد نرم افزارهاي آدوب بريج و نيز آدوبي ديوايس سنترال (ويژه طراحي گرافيكي براي تلفنهاي همراه) عرضه كرده است. كاربران نگارشهاي قديمي تر فتوشاپ يا هر كدام از نرم افزارهاي گرافيكي ديگر شركت آدوبي هم اكنون مي توانند نگارش آزمايشي فتوشاپ سي اس۳ را به صورت رايگان از وب سايت آدوبي دانلود كرده و آن را با استفاده از شماره سريال نرم افزارهاي قديمي تر خود، مورد استفاده قرار دهند.

فروش كدهاي مخرب توسط هكرها
گروه علمي فرهنگي- كارشناسان شركت ژاپني توليدكننده نرم افزارهاي ضدويروس "ترند مايكرو" از شناسايي يك شبكه زيرزميني حراج جديدترين كدهاي نرم افزاري مخرب توسط هكرها خبر مي دهند.
به گزارش سايت اينترنتي "پي سي مگزين"، در اين حراجي زيرزميني و مخفي هكرها انواع جديدترين كدهاي نرم افزاري مخرب خود را ارائه مي كنند؛ به طور مثال به تازگي كد نرم افزاري ويژه نفوذ به رايانه ها از طريق يك ايراد امنيتي موجود در سيستم عامل جديد "ويندوز ويستا"، در اين حراجي به قيمت 50 هزار دلار به فروش رفته است.
"ريموند جينز" مدير فناوري "ترند مايكرو" اعلام كرد: اين كدهاي مخرب نرم افزاري بسته به ميزان شهرت نرم افزارهايي كه آنها را هدف قرار مي دهند و نيز ميزان كارايي آنها، معمولا بين 20هزار دلار تا 30هزار دلار به فروش مي رسند.
همچنين نرم افزارهاي مخرب كوچك موسوم به "تروجان" و يا "بات" كه رايانه هاي كاربران را به ماشينهاي ارسال انبوه ايميلهاي تبليغاتي بدل مي كنند نيز در همين حراجي به قيمت حدود 5هزار دلار به فروش مي روند.

هاردديسك 5/2 اينچي 300 گيگابيتي
گروه علمي فرهنگي- فوجيتسو اعلام كرد كه درايو هاردديسك مناسب براي استفاده در كامپيوترهاي لپ تاپ و ضبط كننده هاي ويدئويي را با ظرفيت 300 گيگابيت توليد كرده است كه در نوع خود بيشترين حجم ذخيره اطلاعات را دارد.
اين شركت در اعلاميه خود گفته است كه اين درايو، نوع 5/2 اينچي و با اينترفيس سري ATA است و ظرفيت آن 50 درصد از هاردديسك هاي حجيم فعلي فوجيتسو بيشتر است. البته درايوهاي ظرفيت بالاتر ديگري هم در دنيا توليد شده است، اما اندازه آن ها بزرگتر و داراي اينترفيس هاي كند تري هستند. اينترفيس كندتر در لپ تاپ به معني اين است كه به كارگيري فايل هاي ديجيتالي ويدئويي كندتر است.
به گزارش پي سي ورد ايران، فوجيتسو اعلام كرد كه درايو جديد از اواخر فوريه سال آينده وارد بازار خواهد شد. اين شركت اميدوار است تا در سال 2007 بتواند 5/1 ميليون از اين درايوها را بفروشد.

علمي فرهنگي
ممنوعيت دريافت وجوه متفرقه از فرهنگيان در مهدهاي كودك
گروه علمي فرهنگي- دريافت هرگونه وجه اضافي از فرهنگيان تهراني در مهدهاي كودك، ممنوع و خلاف قوانين است.
با توجه به مراجعات موردي تعدادي از فرهنگيان استفاده كننده از امكانات مهدهاي كودك به سازمان آموزش و پرورش شهر تهران، در سطح شهر تهران مشاهده شده است كه از سوي عوامل مهدها در قالب موارد گوناگوني چون خريد جايزه براي كودكان، خريد هديه روز معلم، عيدي براي سرايدار، تهيه فيلم و عكس از مراسم مختلف و ... اقدام به دريافت وجه مي شود.
بر اين اساس و با اعلام سازمان آموزش و پرورش شهر تهران و به دنبال تأكيدات قبلي، دريافت هرگونه وجهي در قالب موارد مشابه و بدون لحاظ موافقت و رضايت مندي فرهنگيان، بر خلاف قوانين و مقررات بوده و سبب پيگيري آتي از طريق مجاري ذي ربط خواهد شد؛ بنابراين دقت و نظارت كافي نسبت به اين گونه امور رفاهي از سوي عوامل مهدهاي كودك مورد انتظار است.
نصب آنتن مخابراتي در واحدهاي آموزشي ممنوع شد
گروه علمي فرهنگي- نصب هر گونه آنتن مخابراتي در واحدهاي آموزشي ممنوع شد.
سازمان آموزش و پرورش شهر تهران اعلام كرد: بر اساس استعلام به عمل آمده از دفتر مديركل سلامت محيط و كار وزارت بهداشت نصب آنتن هاي مخابراتي در مراكز آموزشي ممنوع است.
خطرات ناشي از احتمال سقوط دكل و آنتن از علل اين ممنوعيت است؛ چراكه از نظر مقاومت مصالح و استحكام سازه نصب يك دكل و متعلقات آن با چند متر ارتفاع در مواقع تكانهاي طبيعي و يا مصنوعي در ساختمان مي تواند لنگر و گشتاور قابل توجهي را ايجاد كند كه در آن صورت احتــمال آســيب به سازه و سقوط دكل منتفي نيست. همچنين اين ممنوعيت به دليل خطرات ناشي از حوادث مرتبط با تخليه الكتريكي ولتاژهاي بالاي موجود در آسمان در مواقع رعد و برق نيز اعمال شده است.
ريزش بخشي از كاشي هاي مدرسه چهارباغ
ايسنا:يك كارشناس مرمت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان دليل ريختن بخشي از كاشي هاي مدرسه  چهارباغ را جمع شدن آب كولر روي ايوان ارزيابي كرد. كريم متقي گفت:  نصب كولر در يكي از حجره هاي مدرسه ي چهارباغ در تابستان امسال توسط هيأت امناي مدرسه، سبب جمع شدن آب كولر در ايوان مقابل اين حجره و ريختن گچ هاي پشت كاشي هاي مدرسه  چهارباغ و در نهايت، فروريختن بخشي از اين كاشي ها شده است. البته اكنون عمليات مرمت كاشي ها انجام مي شود.
بخش آموزش سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در انتظار بودجه
گروه علمي فرهنگي- با وجود گذشت 9ماه از سال، هنوز حتي يك ريال از اعتبارات اختصاص يافته به بخش آموزش سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري پرداخت نشده است.
مرتضي احمدي، مديركل آموزش سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اعلام اين خبر گفت: قرار بود اعتبار بخش آموزش سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در شهريور پرداخت شود در صورتي كه هنوز هيچ بودجه اي به اين بخش اختصاص پيدا نكرده است.
وي با اشاره به اين مطلب كه باوجود كمبود اعتبارات در بخش آموزش، طرح هاي بسياري در اين بخش به اجرا درآمده است، افزود: ما منتظر تخصيص اعتبارات هستيم و در صورتي كه تا يك ماه آينده اعتبارات بخش آموزش پرداخت نشود، قادر نيستيم بسياري از طر ح ها و برنامه هاي خود را در اين بخش عملي كنيم. احمدي در خصوص آموزش هاي ارائه شده در سال جاري گفت: براساس برنامه ريزي هاي انجام شده پيش بيني مي شود تا پايان سال، 12هزار نفر طي آموزش هايي با مباحث مربوط به گردشگري و ميراث فرهنگي آشنا شوند و تاكنون نيز 7هزار نفر آموزش ديده اند.
پرتاب بزرگترين ماهواره ژاپن به فضا
ايرنا: آژانس اكتشافات فضايي ژاپن (جاكسا) اعلام كرد بزرگترين ماهواره اين كشور پس از دو روز تعويق به دليل نامساعد بودن شرايط جوي، صبح دوشنبه به فضا پرتاب شد.
خبرگزاري كيودو به  نقل از جاكسا گزارش داد كه ماهواره تحقيقاتي كيكو۸ كه داراي 3متر و۶۰سانتيمتر طول، 5متر پهنا، 7متر و۳۰سانتيمتر ارتفاع و 8/5تن وزن است، از مركز فضايي تانيگاشيما در استان كاگوشيما توسط موشك ژاپني اچ -2اي به فضا پرتاب شد. هدف از پرتاب اين ماهواره، انجام آزمايش هاي ارتباطاتي ميان آن و دستگاه هاي كوچك الكترونيك قابل حمل روي كره زمين، براي استفاده از آن براي آگاهي يافتن از وضعيت بلاهاي طبيعي است.
ماهواره كيكو 8 داراي دو آنتن بسيار بزرگ است كه 19متر طول و 17متر پهنا دارد كه پس از پرتاب به فضا و قرارگرفتن ماهواره در مدار، باز مي شوند.
از اين دو آنتن براي ارتباط ميان ماهواره و دستگاه هاي الكترونيك كوچك قابل حمل موجود در زمين استفاده مي شود.

آموزش عالي
ظرفيت پذيرش دانشجو در برخي رشته ها منتشر مي شود
گروه علمي فرهنگي- ظرفيت پذيرش دانشجو در برخي رشته ها از سوي سازمان سنجش آموزش كشور منتشر مي شود.
ظرفيت پذيرش دانشجو در برخي رشته هاي تحصيلي آموزش عالي و همچنين سري دوم برخي از رشته هاي تحصيلي موسسات آموزش عالي غير انتفاعي و غير دولتي در آزمون سراسري سال 1385 از طريق هفته نامه پيك سنجش چهارم دي منتشر خواهد شد.
داوطلبان شركت كننده در آزمون سراسري سال 1385 در صورت تمايل مي توانند نسبت به تكميل فرم تقاضا نامه اقدام كنند.
تفاهم نامه همكاري در زمينه طب انتقال خون
مهر: تفاهم نامه همكاري در زمينه طب انتقال خون با هدف گسترش روابط علمي و فني ميان ايران و فرانسه و بر اساس مصوبه شوراي عالي سازمان انتقال خون مبني بر گسترش همكاري هاي آموزشي و پژوهشي تنظيم شده است.
تقدير از 54 دانشجوي فداكار در دانشگاه تهران
گروه علمي فرهنگي- سومين همايش اهداي جايزه ملي فداكاري به دانشجويان كشور چهارشنبه 29 آذر در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار مي شود.
به گفته جمال رحيميان معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي واحد تهران در اين همايش از 18 نفر دانشجوي رده عالي با اعطاي تنديس و 36 نفر از دانشجويان نيز با اهداي لوح فداكاري تقدير مي شود.
به گزارش همشهري وي با اشاره به نحوه انتخاب اين دانشجويان گفت: اين دانشجويان طي 8 نشست در دبير خانه سازمان، با حضور نمايندگان سازمانها انتخاب شده اند.
رحيميان با اشاره به مراسم اهداي خون دانشگاهيان به نيازمندان در دانشگاه تهران گفت: در سومين همايش اعطاي تنديس ملي فداكاري از 3 دانشجو كه بيشترين اهداي خون را در دوران دانشجويي خود داشته اند نيز تقدير مي شود.
وي افزود:  همچنين در اين مراسم از خانواده يكي از دانشجوياني كه دچار مرگ مغزي شده و اعضاي بدن وي جهت پيوند به نيازمندان اهدا شده تقدير مي شود.
اعلام نتايج آزمون جايابي براي دانش آموختگان خارج از كشور دندانپزشكي
مهر: پاسخنامه داوطلبان شركت كننده در آزمون جايابي براي دانش آموختگان خارج از كشور رشته دندانپزشكي تصحيح شد و اسامي داوطلبان پذيرفته شده در اختيار دبيرخانه شوراي آموزش دندانپزشكي و تخصصي قرار گرفت.
آزمون جايابي رشته دندانپزشكي با حضور حدود 70 داوطلب روز پنجشنبه 23 آذر در دانشكده دندانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران برگزار شد.
پذيرفته شدگان مي توانند با مراجعه به دبيرخانه شوراي آموزش دندانپزشكي و تخصصي از نحوه جايابي خود مطلع شوند.
برگزاري همايش توسعه جامعه مجازي ايران
گروه علمي فرهنگي- نخستين همايش توسعه جامعه مجازي ايران، از امروز (سه شنبه) تا اول دي در سالن وزارت كشور برگزار مي شود. در اين همايش تأثيراتي را كه فناوري اينترنت و اطلاع رساني، در طول بيش از يك دهه ورود آن به جامعه ايراني بر جا گذاشته است و همچنين چشم اندازهاي آينده، مورد بررسي و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.
در اين همايش استادان حوزه هاي علوم اجتماعي، روانشناسي، مديريت، اقتصاد، الهيات، صنعت و جمعي از صاحبنظراني كه در سال هاي اخير پژوهش هايي در حوزه هاي فوق انجام داده اند، مقالات و دستاوردهاي خود را با محوريت برخي از اين موضوعات بيان خواهند داشت.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |