شنبه ۲ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۵ - Dec 23, 2006
آيدين آغداشلو نخستين جايزه جهاني اديان توحيدي را افتتاح كرد
رنه ونر: پوستر ديني، مهم ترين نوع پوستر در جهان است
007308.jpg
گروه ادب و هنر- نخستين جايزه جهاني اديان توحيدي،  چهارشنبه شب گذشته در موزه امام علي (ع) افتتاح شد. در اين مراسم جمعي از مسئولان سازمان فرهنگي هنري شهرداري،  از جمله محمدمهدي عسگرپور، معاون هنري اين سازمان و دبير جايزه حضور داشتند، اما اين آيدين آغداشلو، هنرمند مطرح هنرهاي تجسمي بود كه نمايشگاه پوستر، بخش اصلي اين رويداد هنري را افتتاح كرد.
در اين نمايشگاه كه تا 24 دي ماه برپا خواهد بود، ۴۰ پوستر از بخش مسابقه،  رونمايي شدند. علاوه بر اين، چند نمايشگاه فرعي نيز در كنار اين نمايشگاه اصلي،  آثار اعضاي هيأت داوري و انتخاب و نيز نمايشگاهي از آثار ميچسلاو واشيلفسكي ، هنرمند برجسته لهستاني هم در معرض ديد علاقه مندان قرار دارد.
اما پيش از افتتاح رسمي نمايشگاه، رنه ونر ، يكي از بزرگ ترين مجموعه  داران پوستر و از اعضاي هيأت داوران در سخناني به بررسي اهميت پوسترهاي ديني در ايران و جهان پرداخت و گفت: اين يك حقيقت است كه پوسترهاي ديني را مي توان مهمترين نوع پوستر  در جهان در زمينه تكثير و فروش دانست. گرچه صنعت پوستر فيلم به لحاظ قيمت پوسترهايي كه دست به دست به فروش مي رسند، عظيم تر مي نمايد. تا جايي كه من مي دانم،  آمار مشخص و مدون در دست نيست و به ويژه عملا ادبياتي براي پوستر ديني تا كنون وجود نداشته است. اغلب گزاره هاي اين متن،  بر مشاهدات و تاثيرات شخصي مبتني بوده و مي بايستي آنان را به عنوان اولين تلاش در جهت مستندسازي حوزه اي كه در آن تحقيقات جدي به شدت ضرورت دارد،  تلقي كرد.
ونر كه يكي از بزرگترين مجموعه داران پوستر در جهان است، در ادامه افزود: من به اين نتيجه رسيدم كه تعداد پوسترهاي ديني مي بايستي بسيار كلان باشد كه به آساني در سراسر دنيا در دسترس هستند. روشن است كه اين پوسترها كالاهاي برجسته اي چون پوسترهاي فيلم نيستند كه شما تنها بتوانيد با شناخت مشخص از خود، آنها را تهيه كنيد. به طور معمول، پوسترهاي ديني در معابد، مساجد يا كليساها به فروش نمي رسند، بلكه بيشتر در فروشگاه ها و بازارها، توسط شركت هاي كاملا تجاري كه درپي كسب سود هستند فروخته مي شوند. اين ضمنا بدين معناست كه آنها كاملا از سلايق مشتريان خود آگاهند و معمولا انواع ديگر پوستر و عكسهايي در اندازه هاي ديگر، از جمله پوسترها و كارت پستال هاي تيمهاي فوتبال، ستارگان فيلم ها و موسيقي  يا تصاوير مناظر زيباي هاوايي و سوئيس را نيز به فروش مي رسانند. داور جايزه جهاني اديان توحيدي گفت: تنوع موضوعات به ويژه در آفريقا بسيار زياد است. جايي كه مي توانيد مدل آ رايش موها يا لباس عصرتان را از روز پوسترهايي كه در آرايشگاه ها يا خياطي ها نصب شده اند اقتباس كنيد. در آفريقا،  من فروش پوسترهاي ديني را 20% كل فروش پوستر برآورد نمودم. اما در مكزيك اين رقم بيشتر است، شايد 30%، و در هند به 60% درصد مي رسد و شايد در ايران هم رقم بالايي باشد. در اروپاي غربي و ايالات متحده، نرخ فروش پوسترهاي ديني در فروشگاه ها تقريبا صفر است.
هيأت داوري نخستين جايزه جهاني اديان توحيدي متشكل از آيدين آغداشلو، فرشيد مثقالي، رنه ونر (از سوئيس) و الخاندرو ماگايانس (از مكزيك) است.

پيكر خواننده ناصريا فردا تشييع مي شود
بهمني: عبد اللهي شعر را مي شناخت
007344.jpg
ايسنا: محمد علي بهمني، شاعر و ترانه سراي همشهري ناصر عبد اللهي، درباره اين خواننده فقيد گفت: شناخت عبداللهي روي شعر خوب بود،  اين واقعيتي است كه بايد به آن اعتراف كرد. بهمني كه خود ساكن بندرعباس، زادگاه و محل سكونت ناصر عبداللهي است، ادامه داد: او انساني بود كه موسيقي را خوب مي شناخت، صداي خوبي داشت و حيف شد؛ مي توانست اين صدا رساتر بماند، اما دريغ.
پيكر ناصرعبد اللهي، آهنگساز و خواننده ترانه معروف ناصريا و يا فاطمه بنت نبي فردا يك شنبه، سوم دي ساعت 10، از مقابل تالار وحدت تشييع مي شود تا براي هميشه در قطعه هنرمندان بهشت زهراي تهران، آرام گيرد. از مرحوم عبد اللهي كه دهم دي 1349 پا برخاك نهاده بود، چهار فرزند به نام هاي نويد، نازنين، نامي و نينا باقي مانده است.

اكران فيلم هاي ايراني در تركيه
ايرنا: چگونگي اكران فيلم هاي ايراني در ???سالن سينماي تركيه در ديدار معاون امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و مشاور سينمايي وزير فرهنگ تركيه مورد بحث و بررسي قرار گرفت. در اين ديدار، احسان قابيل، مشاور سينمايي وزير فرهنگ تركيه، گفت: دو شركت از سه شركت پخش كننده بزرگ فيلم در تركيه، آمريكايي هستند و شركت سوم هم كه تركيه اي است ??درصد محصولات آمريكايي را به نمايش درمي آورد. وي افزود: جاي بسي تاسف است كه فيلم هاي ايراني كه زيبايي شناسي ويژه اي دارند و مناسب خانواده ها هستند، در تركيه به نمايش عمومي  درنمي آيند. وي اظهار اميدواري كرد، با مساعدت معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و جلب نظر مديران ???سالن سينما در سراسر تركيه، فيلم هاي ايراني به صورت مرتب و گسترده در اين كشور اكران شود.

نگاه
انتشار آخرين كتاب اميرخاني تكذيب شد
تريبون شخصي، راه ميانبر
حسام الدين مطهري
خبر انتشار تازه ترين اثر رضا اميرخاني با نام بي وتن خبر كذبي بود كه بلافاصله پس از انتشار، توسط برخي سايت هاي خبري غيرحرفه اي بازنشر شد. اين كه چرا و چگونه اين خبر منتشر (يا بهتر بگويم: ساخته) شده، مورد بحث در اين سطور نيست. ماجرا به شدت ساده است، اول يك وبلاگ بعد يك سايت خبري و سپس سايت هاي خبري ديگر... .
اين كه اثر منتشر نشده ي يك نويسنده، در ميان علاقه مندان و مخاطبان آثار وي تا چه ميزان حساسيت ايجاد مي كند، خود فرصت مناسبي است براي جلب مخاطب از سوي مراجع خبري و به خصوص مراجع تازه كار و غيرحرفه اي. گرچه شايد انتشار اخباري از اين دست، بدون نيت سوء صورت گيرد، اما بي شك نمي توان از بازخوردهاي منفي چنين خبري چشم پوشيد. چند سايت خبري، محض خاطر آن كه در انتشار يك خبر نسبتاً پرمخاطب، اولين باشند، بدون ذكر سند و منبع خبري، دست به انتشار خبري كذب زده كه بلافاصله علاقه مندان  را نسبت به موضوع حساس كرده است. همين علاقه مندان بعد از مدتي متوجه كذب بودن خبر شده و از پي گيري آن دست كشيده اند. آنچه مي ماند، خبر از چاپ اثري است كه به دروغ منتشر شده. چه جاي اطمينان است كه مخاطبان احتمالي اثر، به بي تفاوتي نسبت به آن بگرايند؟
انتشار چنين اخباري در حوزه ي كتاب، شايد خيلي مسبوق به سابقه نباشد، اما به هرحال اثري منفي در ذهن مخاطب گذاشته و نويسنده را نيز دچار سردرگمي مي كند؛ چراكه خبر چاپ كتابش  در حالي منتشر مي شود كه هنوز نگارش آن به پايان نرسيده است! چه مي توان كرد؟ آيا نويسنده و حتي مخاطب حق ندارند، مراجع اين خبر كذب را مورد سؤال قرارداده و بازخواست كنند؟ و آيا مي توان مرجع قانوني و مقتدري براي عرض شكايت در اين زمينه يافت؟ و اساساً نويسنده بايد از كدام حيثيت حرفه اي  خود دفاع كند در حالي كه حتي كارش را در ميان مشاغل به رسميت نمي شناسند؟ پس نويسنده مي ماند و حوضش.
تريبون رسمي، راه حل سهل الوصول يك نويسنده براي انتشار اخبار در زمينه ي آثارش است؛ به خصوص آن كه با چنين فرصتي مي توان به ارتباط ميان مخاطب و نويسنده نيز استحكام بخشيده و نوعي نزديكي را موجب شد. سايت رسمي، از جمله ساده ترين و معتبرترين تريبون هاي شخصي و گروهي است كه متأسفانه از سوي بسياري از نويسندگان ما مغفول مانده است. اما شايد از اين طريق  بتوان، در نبود مرجعي موثق براي انتشار اخبار حقيقي حوزه كتاب، نويسنده در جايگاه سخنگوي خود، بنشيند!انتشار آخرين كتاب اميرخاني تكذيب شد
تريبون شخصي، راه ميانبر
حسام الدين مطهري
خبر انتشار تازه ترين اثر رضا اميرخاني با نام بي وتن خبر كذبي بود كه بلافاصله پس از انتشار، توسط برخي سايت هاي خبري غيرحرفه اي بازنشر شد. اين كه چرا و چگونه اين خبر منتشر (يا بهتر بگويم: ساخته) شده، مورد بحث در اين سطور نيست. ماجرا به شدت ساده است، اول يك وبلاگ بعد يك سايت خبري و سپس سايت هاي خبري ديگر... .
اين كه اثر منتشر نشده ي يك نويسنده، در ميان علاقه مندان و مخاطبان آثار وي تا چه ميزان حساسيت ايجاد مي كند، خود فرصت مناسبي است براي جلب مخاطب از سوي مراجع خبري و به خصوص مراجع تازه كار و غيرحرفه اي. گرچه شايد انتشار اخباري از اين دست، بدون نيت سوء صورت گيرد، اما بي شك نمي توان از بازخوردهاي منفي چنين خبري چشم پوشيد. چند سايت خبري، محض خاطر آن كه در انتشار يك خبر نسبتاً پرمخاطب، اولين باشند، بدون ذكر سند و منبع خبري، دست به انتشار خبري كذب زده كه بلافاصله علاقه مندان  را نسبت به موضوع حساس كرده است. همين علاقه مندان بعد از مدتي متوجه كذب بودن خبر شده و از پي گيري آن دست كشيده اند. آنچه مي ماند، خبر از چاپ اثري است كه به دروغ منتشر شده. چه جاي اطمينان است كه مخاطبان احتمالي اثر، به بي تفاوتي نسبت به آن بگرايند؟
انتشار چنين اخباري در حوزه ي كتاب، شايد خيلي مسبوق به سابقه نباشد، اما به هرحال اثري منفي در ذهن مخاطب گذاشته و نويسنده را نيز دچار سردرگمي مي كند؛ چراكه خبر چاپ كتابش  در حالي منتشر مي شود كه هنوز نگارش آن به پايان نرسيده است! چه مي توان كرد؟ آيا نويسنده و حتي مخاطب حق ندارند، مراجع اين خبر كذب را مورد سؤال قرارداده و بازخواست كنند؟ و آيا مي توان مرجع قانوني و مقتدري براي عرض شكايت در اين زمينه يافت؟ و اساساً نويسنده بايد از كدام حيثيت حرفه اي  خود دفاع كند در حالي كه حتي كارش را در ميان مشاغل به رسميت نمي شناسند؟ پس نويسنده مي ماند و حوضش.
تريبون رسمي، راه حل سهل الوصول يك نويسنده براي انتشار اخبار در زمينه ي آثارش است؛ به خصوص آن كه با چنين فرصتي مي توان به ارتباط ميان مخاطب و نويسنده نيز استحكام بخشيده و نوعي نزديكي را موجب شد. سايت رسمي، از جمله ساده ترين و معتبرترين تريبون هاي شخصي و گروهي است كه متأسفانه از سوي بسياري از نويسندگان ما مغفول مانده است. اما شايد از اين طريق  بتوان، در نبود مرجعي موثق براي انتشار اخبار حقيقي حوزه كتاب، نويسنده در جايگاه سخنگوي خود، بنشيند!

برنامه  هاي بخش
سخنراني جشنواره موسيقي فجر
ايلنا: بخش سخنراني جشنواره موسيقي فجر امسال زير نظر محمد رضا آزاده فر ، در تالار بتهوون خانه هنرمندان ايران برگزار مي ژشود. در اين بخش علاوه بر سخنراني اساتيد و پژوهشگران موسيقي ايران، پيرامون موضوعات مختلف اجراهاي پژوهشي زنده يا ضبط شده هم ارائه مي ژشود.
برنامه هاي بخش پژوهشي جشنواره امسال با سخنراني فاطمه هما سادات افسري ، با موضوع موسيقي درماني در يونان از روز شنبه 9 دي ماه آغاز مي ژشود.
در ادامه برنامه ژهاي اين بخش، شاهين فرهت در مورد روند موسيقي در ايران امروز ،  ژعليرضا مشايخي در مورد آكورد شناسي و موسيقي چند فرهنگي، محمدرضا آزاده فر در مورد ويژگي تحرير در ساختار ريتميك موسيقي ايراني، سودابه سالم در مورد نقش گمشده موسيقي در زندگي كودك و آرمين فرهنگ در مورد چالش هاي فيمابين اسلام و موسيقي به سخنراني خواهند پرداخت.
مليحه سعيدي ، حميدرضا اردلان ، محسن نفر و آرش آزاده هم در ادامه برپايي سلسله سخنراني هاي اين بخش به ترتيب با موضوع هاي سبك شناسي ساز قانون و توسعه تكنيك ژهاي اجرايي متقدم و معاصر، قياس زمان موسيقي و سينما در حوزه تفكر ، اصالت و ابداع در موسيقي ايراني و انحناي طول دسته و لزوم آن در سازهاي زهي سخنراني خواهند كرد.

اخبار كوتاه
نامزدهاي جشنواره گويا:  فيلم هاي بازگشت به كارگرداني پدر و آلمودوار و Alatriste ساخته اگستين دياز يانيز يكه تاز دريافت جايزه از جوايز گوياي اسپانيا هستند. اين دو فيلم در 14 و 15 رشته نامزد دريافت جايزه هستند. فيلم هاي هزار توي پن ساخته گيلرمو دل تورو و سالوادور اثر مانوئل هيورگا از ديگر آثاري هستند كه براي دريافت جايزه بهترين فيلم گويا به رقابت مي پردازد.
فوق ليسانس ادبيات كودك: سرپرست مركز مطالعات ادبيات كودك دانشگاه شيراز از تلاش اين مركز جهت راه اندازي دوره كارشناسي ارشد ادبيات كودك در شيراز خبر داد.
دكتر خسرونژاد گفت: تلاش در جهت راه اندازي دوره كارشناسي ارشد ادبيات كودك و راه اندازي ژورنال علمي – پژوهشي در زمينه ادبيات كودك از اولويت هاي فعلي اين مركز است.وي همچنين گفت: به زودي كتابخانه تخصصي كودك و نوجوان در قسمتي از كتابخانه مركزي دانشگاه شيراز راه اندازي خواهد شد.
قلقلك در نوروز: قلقلك به كارگرداني مسعود نوابي و تهيه و بازي بيژن امكانيان در برنامه اكران دوم نوروز 86 در گروه سينمايي استقلال قرار گرفت.
007341.jpg
در قلقلك علاوه بر امكانيان، رضا شفيعي جم،  شقايق فراهاني،  سيامك انصاري،  سحر ولدبيگي، اليزابت اميني،  ساعد هدايتي، فروغ قاجار، ابراهيم آبادي، كاظم افرندنيا، محمد بهرامي، ناصر گيتي جاه، مختار كامران فيوضات، علي اصغر طبسي و بهمن هاشمي به ايفاي نقش مي پردازند.
جايزه سينمايي آفريقا: آكادمي فيلم آفريقا براي برترين آثار اين قاره در سال 2007 جوايزي بالغ بر پنجاه هزار دلار تدارك ديده است. جوايز اين آكادمي به برگزيدگان در رشته هاي تهيه كنندگي، كارگرداني، گريم و هنرپيشه زن و مرد از بين نامزدهايي از كل اين قاره اعطا مي شود. برگزاركنندگان اين جوايز كه به اختصار (AMAA ) خوانده مي شود، اميدوارند به اين طريق به توسعه و گسترش هنر هفتم در اين قاره كمك كرده و مانع مهاجرت فيلمسازان با استعداد قاره آفريقا به ساير نقاط جهان شوند.
انيميشن هاي اسلامي: مسلمانان مالزي قصد دارند با احداث مركزي براي آموزش تكنولوژي ديجيتال به فيلمسازان مسلمان، امكان ساخت انيميشن هايي با محوريت اسلام را فراهم كنند. حسام موسي، معاون حزب مسلمانان مالزي از احداث اين آكادمي با بودجه 450 هزار دلار در كلانتان خبر داد كه سالانه 300 دانشجو را در رشته تكنولوژي فيلمسازي آموزش مي دهد و از ماه مارس آغاز به فعاليت مي كند.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |