شنبه ۲ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۵ - Dec 23, 2006
مسئولان خصوصي سازي باز هم وعده دو هفته ديگر را دادند
ابهامات تازه در عرضه سهام شركت مس و فولاد مباركه
گروه بورس با اظهار نظر جديد مسئولان سازمان خصوصي سازي بر ابهامات موجود در مورد عرضه سهام شركت هاي بزرگ دولتي در بورس افزوده شد؛ در حالي كه از اوايل پاييز به اين سو مسئولان بورس تهران و سازمان خصوصي سازي وعده عرضه سهام دو شركت ملي مس و فولاد مباركه را ظرف دو هفته آينده  مي دهند، بار ديگر يكي از معاونان سازمان خصوصي سازي در آغاز زمستان با تكرار اين وعده به ايسنا توضيح داده، يكي از دلايل تأخير در واگذاري سهام شركت ملي مس كاستي هاي اين شركت در بخش گزارش دهي و اطلاعات مالي بوده، البته اين مشكلات تا دو هفته آينده برطرف مي شود.
اما در عين حال، خبرگزاري فارس، در گزارشي متفاوت از وجود برخي اختلاف نظرها در مورد قيمت گذاري سهام اين شركت خبر داده است. آخرين اخبار واصله حاكي است، افزايش سرمايه ملي مس ايران بالاخره مورد توافق سازمان بورس قرار گرفته كه با اين اوصاف و با توجه به ثبت سرمايه 580 ميليارد توماني اين شركت بايد گفت عنوان بزرگترين شركت بورس از لحاظ سرمايه از سايپا با سرمايه 525 ميليارد تومان به اين شركت مي رسد.
اين افزايش سرمايه در حالي اعمال شده كه سود هر سهم اين شركت براي سال مالي جديد 150 تومان اعلام شده كه چنين سودي مي  تواند قابل توجه باشد.
با توجه  به وضعيت شركت ملي مس از لحاظ ميزان توليد، صادرات، انحصار معادن، رقبا، روند سودآوري و... مديران اين شركت اصرار دارند كه قيمت اوليه سهام اين شركت بيش از 700 تومان رقم بخورد اما مسئولين سازمان خصوصي و كارگزاري بانك صنعت و معدن معتقدند به منظور ايجاد جاذبه در نزد فعالان قيمت هاي اوليه سهام اين شركت بايد كمتر از 500 تومان باشد. اين اختلاف نظر در حالي ادامه دارد كه سازمان بورس و اوراق بهادار از اين شركت اطلاعات جديدي را در خصوص ميزان تسهيلات دريافتي، فاينانس ها، پروژه هاي در دست اجرا و آخرين وضعيت توليد و فروش درخواست كرده است.
واقعي بودن
اما در عين حال اسماعيل غلامي در گفت وگو با ايسنا، قيمت  را يكي از فاكتور هاي مهم براي ورود سهام شركت ها در بورس قلمداد كرد و افزود: قيمت ها نبايد به صورت كاذب رشد كرده و 2 تا 3 برابر بيش تر از قيمت سهام مورد معامله قرار گيرند، زيرا اين كار موجب ضرر هاي هنگفتي به سرمايه گذاران و شركت هاي سرمايه گذاري خواهد شد؛ بنابراين اگر سهامي به قيمت واقعي بر روي تابلوي بورس قرار گيرد، مردم هم از سود سهام و قيمت سهم سود خواهند برد و هم پول هاي سرگردان به بخش بازار سرمايه سوق پيدا خواهد كرد. وي در ادامه با اشاره به اين كه فولاد مباركه و مس داراي بازارهاي جهاني هستند، بنابراين با ورود اين شركت ها به تابلوي بورس، نقدينگي به سمت بخش خاصي همچون بازار سرمايه سوق پيدا مي كند، ادامه داد: اين شركت ها داراي سهام جان داري هستند كه ورود آنها به بورس مي تواند كمك زيادي به بازار سرمايه كند.

به رغم بحران يك سال و نيم گذشته
مديران غدير ابقا شدند
گروه بورس شركت سرمايه گذاري غدير مديران جديد خود را به بورس تهران معرفي كرد.
به گزارش همشهري، غدير از تابستان 84 به اين سو با بحران تقاضا در بازار سهام مواجه است، به طوري كه با توجه به صف هاي فروش طولاني تشكيل شده در پشت سر سهام اين شركت، عملاً ظرف يك سال و نيم گذشته سهامداران غدير، كه عمدتاً سهام خود را در پذيره نويسي پر سر و صداي زمستان 83 خريده بودند، نتوانسته اند به فروش برسانند. غدير در حال حاضر 6 درصد كل ارزش بازار سهام تهران را به خود اختصاص داده و قفل شدن اين حجم از ارزش بورس، به معضلي بي مانند در بورس تهران تبديل شده است.
آن طور كه خبر رسيده، سهامداران غدير بار ديگر سكان اين شركت بحران زده را بدست رحيم اسماعيلي مدير عامل سابق آن سپرده اند. اين گزارش حاكيست، غلامرضا شافعي به نمايندگي از بانك صادرات بوشهر به عنوان رئيس هيأت مديره و علي سليماني شايسته به نمايندگي از بانك صادرات اردبيل به سمت نايب رئيس هيات مديره انتخاب شده اند. همچنين قدرت الله شريفي به نمايندگي از بانك صادرات آذربايجان غربي، حميد فلاح هروي به نمايندگي از بانك صادرات آذربايجان شرقي و خسرو صداقت به نمايندگي از بانك صادرات ايلام اعضاي هيأت مديرة غدير را تشكيل مي دهند.

خصوصي سازي، بازار سهام را رونق داد
صعود 152 درصدي بورس
گروه بورس- حجم معاملات بورس تهران در هفته گذشته بيش از 152 درصد افزايش يافت.
به گزارش همشهري، هفته گذشته 732 ميليون و 805 هزار سهام و حق تقدم در بورس تهران معامله شده كه اين رقم نسبت به هفته قبل از آن حاكي از افزايش 152 درصدي حجم معاملات است. ارزش سهام ياد شده نيز نسبت به هفته پيش از آن 177 درصد افزايش يافته است؛ در حالي كه تعداد خريداران سهام در اين هفته نسبت به هفته پيش از آن يك درصد كاهش نشان مي دهد.براساس اين گزارش، در هفته گذشته همچنين 145 هزار سهم در تابلوي چهارم يا تابلوي غيررسمي به ارزش يك دهم ميليارد ريال داد و ستد شد.اين گزارش حاكيست،  شاخص كل بورس تهران در هفته گذشته نسبت به هفته قبل 41 واحد رشد را تجربه كرده است. در اين هفته شاخص صنعت 31 واحد و شاخص بازده بازار 126 واحد صعود كردند.برپايه اين گزارش، هفته گذشته سازمان خصوصي سازي 80 هزار سهم موتوژن، 196 هزار سهم گسترش ماشين آلات زراعي و عمراني ايران و 75 هزار سهم ريخته گري تراكتورسازي ايران را در تالار بورس عرضه كرد.

نحوه فروش سهام بزرگترين انبوه ساز بورس
گروه بورس- نحوه عرضه سهام شركت بين المللي توسعه ساختمان در بورس تهران اعلام شد.
طبق اعلام حجت الله صيدي قائم مقام سرمايه گذاري غدير، 500 ميليون سهم شركت بين المللي توسعه ساختمان يعني معادل 9/49 درصد سهام اين شركت در بورس تهران به فروش مي رسد.آن طور كه خبرگزاري فارس گزارش داده، عرضه اين ميزان سهام، بزرگترين داد و ستد بورس تهران ظرف دو سال اخير خواهد بود.
به گفته حجت الله صيدي، سرمايه گذاري غدير با خريدار جديد توافق كرده اند،  نسبت به عرضه 25 درصد ديگر سهام اين شركت به صورت تدريجي اقدام كنند.
شركت بين المللي توسعه ساختمان،  از نظر ارزش بازار بزرگترين شركت انبوه ساز بورس به حساب مي آيد و مهم ترين پروژه آن برج 50 طبقه تهران است.

۳۸۴ واحد به نفع شاخص
007311.jpg
گروه بورس - آذرماه 1385 را مي توان به عنوان يكي از
 به يادماندني ترين ماه ها در تاريخ فعاليت بورس اوراق بهادار تهران در سال 85 قلمداد كرد.
عبور شاخص كل از مرز رواني 10هزار واحد، همچنين عرضه هاي عمده و آغاز دور جديد خصوصي سازي، بورس را با رونق قابل توجهي همراه ساخت. در عرصه سياست داخلي نيز نشاط سياسي حاصل از رقابتهاي انتخابات شوراها شرايط را براي اعتماد بيشتر سرمايه گذاران مهيا كرد. در عرصه بين المللي نيز تعويق چندباره تصميم گيري گروه 1+5 ذهن بسياري از سرمايه گذاران ريسك گريز را تا حدود زيادي نسبت به اين موضوع آسوده كرد.در آذرماه 1385 در مجموع 814 ميليارد تومان اوراق بهادار مورد معامله قرار گرفت كه نسبت به ماه قبل از آن 114درصد رشدكرد. در اين ماه يك ميليارد و 683 ميليون برگه سهم معامله شد كه نسبت به آبان ماه به ترتيب 76درصد رشد داشت.
ميانگين ارزش معاملات روزانه طي يك ماه گذشته 38 ميليارد تومان بوده است كه نسبت به ميانگين ماه قبل، رشد حدود 2 برابري را نشان مي دهد. در مجموع، طي آذرماه 85 شاخص كل با شروع از 9694 واحد در اول آذرماه با توقف بر روي عدد 10هزار و 78 حركت صعودي خود را در اين ماه به پايان رساند كه حاصل اين حركت ، رشد 384 واحدي شاخص كل ، نزديك به 4درصد افزايش  بوده است. طي اين مدت همچنين شاخص بازده بازار نيز با 3/3 درصد رشد به۲۱۷ /31 واحد رسيد. بازگشايي احتمالي نمادهاي كالسيمين و فراوري مواد معدني، پس از تعديل مثبت قابل توجه در پيش بيني سود سالانه و نيز عرضه هاي اوليه احتمالي سهام گسترش سرمايه گذاري ايران خودرو و فولاد مباركه به عنوان برگ هاي برنده سازمان بورس در تشويق سرمايه گذاران براي دادوستد در بورس قابل توجه هستند.
IranTahlil.com

لايحه خصوصي سازي در هيأت دولت
ايسنا: با استفاده از سيستم يكپارچه الكترونيك، دبيرخانه ستاد مركزي، شركت كارگزاري سرمايه گذاري ها و تعاوني ها به راحتي مي توانند مبادله اطلاعات را با هم داشته و در اسرع وقت، تمام كارهاي انتقال اطلاعات و واگذاري سهام عدالت را انجام دهند. غلامرضا حيدري كرد زنگنه، رئيس هيأت عامل سازمان خصوصي سازي با اعلام اين مطلب، درباره لايحه خصوصي سازي گفت: اين لايحه را هفته گذشته وزير امور اقتصادي و دارايي تقديم هيات دولت كرده است. كل لايحه مربوط به سياست هاي اصل 44 و خصوصي سازي است كه بيشتر در باره اصلاح ساختار اقتصادي و طبقه بندي بازار مباحثي را مطرح كرده است. وي از طراحي نرم افزار جديد براي مرحله دوم واگذاري خبر داد و افزود: نرم افزار جديدي براي مرحله دوم واگذاري سهام عدالت كه مشمولان آن روستائيان هستند طراحي شده است كه به صورت الكترونيكي تمام كارها انجام شده و در كمترين زمان ممكن دستگاه مي تواند اطلاعات را انتقال دهد. زنگنه در ادامه با اشاره به اين كه حدود شش تا هفت ميليون فرم شناسايي وجود دارد، گفت: سعي شده از روشي استفاده شود كه هرچه سريعتر اطلاعات انتقال داده شود.

امروز سهام گسترش سرمايه گذاري ايران خودرو
در بورس عرضه مي شود
گروه بورس – در معاملات امروز سهام شركت گسترش سرمايه گذاري ايران خودرو در بورس عرضه خواهد شد. به گزارش همشهري، سهام شركت گسترش سرمايه گذاري ايران خودرو امروز براي نخستين بار پس از پذيرش و درج در تابلوي فرعي معامله خواهد شد. اين شركت مهرماه سال جاري به عنوان چهارصد و سي و سومين شركت در گروه ساخت قطعات براي وسايل نقليه موتوري در بورس پذيرفته شد.

تغييرات قيمت سهام
007290.jpg
007293.jpg
007296.jpg
007299.jpg

بـورس
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بورس
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |