شنبه ۲ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۵ - Dec 23, 2006
وزير دفاع آمريكا:
حضور طولاني در خليج فارس خواهيم داشت
007413.jpg
گروه بين الملل - رابرت گيتس وزير دفاع آمريكا كه سه روز پس از برعهده گرفتن اين سمت به عراق سفر كرده بود در پايان سفر سه روزه خود طي يك كنفرانس خبري اظهار داشت كه آمريكا قصد دارد به مدت طولاني در منطقه خليج فارس حضور داشته باشد و به همين دليل ناوگان دريايي خود در اين منطقه را تقويت كرده است.
وي در اين مصاحبه با اشاره به مذاكراتش با مقامات عراقي گفت كه با آنها بر سر نحوه برقراري امنيت در عراق به توافق رسيده است و هم اكنون فرماندهان نظامي دو كشور سرگرم ترسيم خط مشي ها و تبيين راهبرد ها هستند. گيتس در اين خصوص توضيح بيشتري نداد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه رئيس پيشين سازمان سيا در اين مصاحبه با اشاره به اينكه ناوگان دريايي آمريكا در خليج فارس تقويت خواهد شد گفت: كشور هاي منطقه اعم از دوست و دشمن بايد بدانند كه ما مي خواهيم به حضور نظامي خود در اين منطقه براي مدت طولاني ادامه دهيم و آنها بايد اين موضوع را به خاطر داشته باشند.
از سوي ديگر روزنامه القدس العربي از بازنشستگي زود هنگام فرمانده نيرو هاي مركزي آمريكا در عراق خبر داد. اين روزنامه به نقل از شبكه خبري سي.ان.ان اعلام داشت كه به رغم درخواست جرج بوش از جان ابي زيد، فرمانده نيرو هاي مركزي آمريكا جهت تمديد مسئوليت اش، وي خواستار بازنشستگي زود هنگام شده است. اين خبر مي افزايد، ژنرال جورج كيسي فرمانده نيرو هاي آمريكايي در عراق نيز خواهان كناره گيري از پست فعلي خود در اوايل سال جديد ميلادي شده است.

ديدار محرمانه سنيوره و اولمرت در شرم الشيخ
مهر: منابع آگاه خبر دادند كه نخست وزير لبنان و همتاي اسرائيلي اش در نشستي با مسئولان سعودي و مصري در شرم الشيخ درباره مسائل مربوط به خاورميانه بحث و تبادل نظر كردند.
به گزارش پايگاه اينترنتي محيط، اخباري دردست است مبني براينكه فواد سنيوره و ايهود اولمرت با حضور اسامه الباز مشاور سياسي حسني مبارك رئيس جمهوري مصر و بندر بن سلطان بن عبدالعزيز رئيس شوراي امنيت ملي عربستان سه شنبه گذشته با يكديگر در شرم الشيخ ديدار داشتند.
اين درحالي است كه منابع نزديك به سنيوره اين ديدار را تكذيب كرده اند . خبرگزاري معا فلسطين به نقل از يك منبع عربي آگاه به امور اسرائيل گفت : اين نشست كه به طور مخفيانه برگزار شد، 5 ساعت به طول انجاميد.
به گفته اين منابع، هماهنگي ها بين مصر و عربستان و اسرائيل و گروه هاي هم پيمان درلبنان (14مارس) براي مقابله با حزب الله و دو جنبش حماس و جهاد اسلامي از موضوعاتي بود كه در اين نشست مورد بررسي قرارگرفت.
اين درحالي است كه اخيرا يك مسئول بلندپايه آمريكايي با تاييد خبر تماس بين تل آويو و رياض گفت : در 25 سپتامبر(3 مهر) گذشته اولمرت با يكي از اعضاي آل سعود درباره مسئله صلح خاورميانه و موضوع هسته ايران مذاكراتي انجام داد.
مواد منفجره در شمال لبنان
در همين حال يك منبع امنيتي لبنان گفت كه پليس اين كشور روز پنجشنبه مقاديري سلاح و مواد منفجره را در شمال اين كشور كشف كرده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين منبع افزود : عمليات حمله و بازرسي عليه مراكز و خانه هاي چند روستاي منطقه الكوره در جنوب شرقي طرابلس از شهرهاي بزرگ شمال لبنان صورت گرفت.
از سوي ديگر، فرماندهي كل نيروهاي انتظامي لبنان نيز در بيانيه اي از توقيف چند نفر در جريان عمليات حمله و بازرسي و مصادره سلاح و مواد منفجره در منطقه الكوره خبر داد.
اين بيانيه افزود : يكي از تيم هاي امنيتي، تعدادي خانه در منطقه الكوره را بازرسي كرده و مقادير زيادي مواد منفجره، تجهيزات و ساعت هاي مورد استفاده در انفجار بمب و سلاح كشف و ضبط كردند.
از سوي ديگر فرستاده رئيس جمهور سودان و رئيس دوره اي اتحاديه عرب در چارچوب تلاش ها براي حل بحران سياسي در لبنان وارد بيروت شد.
به گزارش شبكه تلويزيوني العربيه، مصطفي عثمان اسماعيل به درخواست عمروموسي دوباره به بيروت سفر كرده است. مصطفي اسماعيل پس از ورود به بيروت بر اهميت دور كنوني مذاكرات براي حل بحران سياسي در لبنان تاكيد كرد و افزود در دور قبلي مذاكرات به اين توافق اساسي بين دو طرف دست يافتيم كه رايزني ها بر اساس اصل نه غالب نه مغلوب ادامه يابد.

نگاه
سفر خاورميانه اي بلر
عزيز شاه محمدي
توني بلر اواخر هفته گذشته به سفر دوره اي خود به خاورميانه پايان داد و به لندن بازگشت. وي در اين سفر از قاهره، آنكارا، تل آويو، غزه، بغداد و دوبي ديدن كرد و با رهبران اين مناطق به گفتگو نشست. اين سفر در حالي صورت گرفت كه همزمان با آن موسسه سلطنتي مطالعات استراتژيك لندن با انتشار گزارشي ( گزيده اي از اين گزارش در صفحه 10 روزنامه درج شده است) اعلام كرد، به رغم همه سرمايه گذاريهاي كلان انگليس در امر نظامي، سياسي و اقتصادي در عراق و افغانستان، بلر هيچ تاثيري بر جرج بوش رئيس جمهوري آمريكا ندارد.
اين گزارش كه به قلم رئيس موسسه سلطنتي مطالعات استراتژيك لندن منتشر شد به زبان بي زباني مي گويد، همراهي انگليس با آمريكا در حمله به خاورميانه هيچ سودي براي لندن نداشته است و بلر يك دنباله روي محض بوده است.
اين گزارش كه تحقير مستقيم بلر و سياست خارجي انگليس در همراهي آمريكا قلمداد شده است، بلافاصله با واكنش منفي خانم مارگارت بكت وزير امور خارجه انگليس و سفير آمريكا در لندن مواجه شد. خانم بكت گرچه به حسب وظيفه از رئيس خود دفاع كرد اما خود بهتر مي داند كه وزارت او اساساً مديون همين دنباله روي محض بلراز آمريكاست و مي داند كه تحت چه شرايطي جك استرا وزير امور خارجه قبل انگليس از كار كناره گرفت.
گزارش موسسه سلطنتي مطالعات استراتژيك لندن، گرچه بسيار مودبانه و ديپلماتيك تنظيم شده است، اما دقت در كلمات بكاررفته در گزارش حاكي از آنست كه توني بلر به دليل همراهي با آمريكا، انگليس را گرفتار همان مشكلاتي كرده است كه گريبانگير واشنگتن است.
مقامات آمريكايي و انگليسي از رشد افراط گري و تروريسم در خاورميانه به عنوان خطر ياد مي كنند، اما منظور آنان از افراط گري و تروريسم لزوماً با آنچه اين تعابير در خاورميانه معنا دارد، يكسان نيست. اين يك حقيقت است كه در خاورميانه نحله هاي افراطي و تروريست وجود دارد، اما نگراني واشنگتن و لندن اين نحله ها و فرقه ها نيستند، بلكه مهمترين نگراني آمريكا و انگليس اين است كه اگر در خاورميانه انتخاباتي (در هر يك از كشورها) برگزار شود،  هيچ اميدي نيست كه انتخاب شوندگان در چارچوب منافع غرب حركت كنند. بر همين اساس اتحاديه اروپا و آمريكا انتخابات فلسطين از سال گذشته را كه منجر به قدرت رسيدن حماس شد را به رسميت نشناختند. و از دولت سنيوره كه طبق قانون اساسي لبنان غيرقانوني است حمايت مي كنند.
در خاورميانه تعبير معتبري به نام جنبش مقاومت و بيداري وجود دارد كه در اصطلاح غربي از آن به Arab street ياد مي شود. جنبش مقاومت و بيداري يا Arab street، جنبش ضد غربي و غرب ستيز نيست، بلكه جنبشي است كه موقعيت و اعتباري براي سياست هاي غرب در خاورميانه قائل نيست.
در خاورميانه روز به روز به تعداد افرادي كه با آب لوله كشي بزرگ مي شوند، افزوده مي شود اما اين واقعيت در واشنگتن و لندن ديده نمي شود. اين نابينايي منجر به آن شده است كه توسل به استراتژي دروغ گويي و انكار هر روز بيشتر شود و حمايت از دولتهايي كه تنها ويژگي آنها حرف شنوي از آمريكا و انگليس است در دستور كار قرار گيرد.
براي رسيدن به تصوير بهتري از سياست عملي دولتهاي انگليس و آمريكا فقط كافي است بدانيم لندن و واشنگتن، اولاً فقط دولتهاي منطقه (دولتهاي عربي تا سال گذشته دولت هاي غيردمكراتيك خوانده مي شدند اما در سال 2006 دولتهاي ميانه روي عرب خوانده مي شوند) را مخاطب قرار مي دهند و ثانياً توسل به قدرت نظامي و آرايش امنيتي را وجهه همت خود قرار داده اند. اين سياست ها با آنچه بلر در تقويت دمكراسي در خاورميانه مدعي است زمين تا آسمان مغايرت دارد. چه كسي باور مي كند با حسني مبارك در مصر ومانند او در بقيه خاور ميانه دمكراسي محقق مي شوند.

بوش تحريم حماس را تمديد كرد
گروه بين الملل - جرج بوش رئيس جمهور آمريكا بار ديگر قانون تحريم دولت فلسطين به رهبري حماس را تمديد كرد.
سال گذشته در پي پيروزي جنبش حماس در انتخابات پارلماني فلسطين و تشكيل دولت در اين سرزمين كشور هاي غربي به رهبري آمريكا فشار هاي شديدي را به اين جنبش وارد آوردند تا بدين طريق بتوانند حماس را وادارند تا رژيم اسرائيل را به رسميت بشناسد، اما حماس با اين تقاضا هميشه مخالفت كرده است. در پي اين مخالفت ها آمريكا قانون تحريم حماس را تصويب كرد كه بر اساس آن ارسال هر نوع كمك به دولت فلسطين به رهبري حماس ممنوع است. به موازات آن اتحاديه اروپا نيز كه حدود 80 در صد بودجه فلسطين از طريق كمك هاي اين اتحاديه تامين مي شد، هر نوع كمك خود به دولت فلسطين را قطع كرد.
در قانون تحريم دولت فلسطين منعي براي ارسال كمك به جنبش فتح و محمودعباس، رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين وجود ندارد،چرا كه اين جنبش موضوع تشكيل دو كشور فلسطين و اسرائيل را به رسميت شناخته است.
ديروز همچنين خالدمشعل رئيس كميته سياسي جنبش حماس و مرد شماره يك اين جنبش طي سخناني در دوحه گفت كه حماس همچنان با قدرت در مقابل توطئه هاي دشمنان خارجي فلسطين مقاومت خواهد كرد.
از سوي ديگر اگر چه طي هفته گذشته دو بار بين نيرو هاي فتح و حماس آتش بس برقرار شد اما هربار اين آتش بس نقض شده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، پس از برقراري دومين آتش بس و درخواست جدي رهبران حماس و فتح به پايداري آن بار ديگر بين دو طرف درگيري صورت گرفت كه بر اثر آن يك نفر كشته و يك تن ديگر مجروح شد.

كوتاه از سياست جهان
رهبر اسلام گرايان سومالي اعلام جنگ كرد
ايسنا: در شرايطي كه خيابان هاي روستاهاي استراتژيك سومالي - جايي كه نظاميان دولت كه تحت حمايت سازمان ملل هستند با نيروهاي اسلامي درگيرند- از اجساد پرشده، رهبر اسلام گرايان اين كشور گفت كه سومالي در شرايط جنگي قرار دارد.
به گزارش آسوشيتدپرس، اين نگراني وجود دارد كه اين درگيري ها به يك جنگ بزرگ بين گروه هاي رقيب و دشمن كه اتيوپي و اريتره (دو كشور همسايه سومالي كه دشمن هم هستند) نيز در آن حضور دارند، بدل شود.اريتره به حمايت از نيروهاي اسلامي متهم است.تحليلگران معتقدند كه اتيوپي نيز احتمالا به زودي با مستقر كردن هلي كوپترهاي جنگي در حمايت از دولت سومالي به خطرها دامن خواهد زد.

خط سياسي نيازاف ادامه مي يابد
گروه بين الملل – درپي مرگ ناگهاني صفر مراد نيازاف رئيس جمهور مادام العمر تركمنستان، قربان قلي وردي محمد اف نخست وزير 49 ساله تركمنستان به عنوان كفيل رياست جمهوري زمام امور كشور را به دست گرفت.
وي در اولين اظهارنظر خود گفت: تركمنستان در آينده نيز سياست بي طرفي را دنبال خواهد كرد و مطابق با قراردادهاي موجود خود را ملزم به اجراي تعهدات بين المللي مي داند. وي تأكيد كرد سياست بي طرفي تركمنستان بر اصول حسن همجواري، احترام متقابل و همكاري با تمام كشورها استوار است.كفيل رياست جمهوري تركمنستان تعيين تاريخ برگزاري انتخابات رياست جمهوري را از وظايف شوراي مصلحت خلق، عالي ترين ارگان حكومتي تركمنستان خواند. اين شورا در روز سه شنبه اين هفته براي تعيين تاريخ انتخابات رياست جمهوري تشكيل جلسه خواهد داد.

پايان بدون نتيجه مذاكره شش جانبه مربوط به كره شمالي
واحد مركزي خبر: مذاكرات شش جانبه مربوط به برنامه هسته اي كره شمالي ديروز بدون نتيجه قابل توجهي پايان يافت و هيچ تاريخي هم براي انجام نشست هاي بيشتر در اين مورد درنظر گرفته نشده است.به گزارش آسوشيتدپرس از پكن جيانگ يو سخنگوي وزارت خارجه چين اعلام كرد اين مذاكرات كه روز دوشنبه در پايتخت چين شروع شد قرار بود با صدور بيانيه اي از طرف دولت چين كه ميزبان مذاكرات بود و نه بيانيه مشتركي از سوي هر شش كشور شركت كننده پايان يابد.يك مسئول ژاپني كه نخواست نامش فاش شود گفت هيچ تاريخ جديدي براي انجام مذاكرات بيشتر تعيين نشده است.

بودجه 469 ميليارد دلاري روسيه براي سال 2007
گروه بين الملل-رئيس جمهوري روسيه بودجه 469 ميليارد دلاري سال آينده اين كشور را تأييد و ابلاغ كرد.بخش مطبوعاتي كرملين روز پنجشنبه اعلام كرد براساس لايحه بودجه سال 2007 مصوب دوما و شوراي فدراسيون روسيه، درآمدهاي بودجه 6 تريليون و 956 ميليارد و 300 ميليون روبل، حدود 262 ميليارد و 841 ميليون دلار و بخش هزينه هاي بودجه پنج تريليون و 463 ميليارد و 500 ميليون روبل، حدود 206 ميليارد و 169 ميليون دلار، درنظر گرفته شده است.براساس اين لايحه، بودجه سال آينده روسيه كسري نخواهد داشت بلكه داراي مازادي برابر با 56 ميليارد و 671 ميليون دلار خواهد بود.در بودجه سال 2007 ميلادي براي قيمت يك بشكه نفت روسيه 61 دلار ارزش درنظر گرفته شده است.

بازجويي 17 ساعته نخست وزير فرانسه
ايرنا: نخست وزير فرانسه در 17 ساعت بازجويي در مقابل قضات، به صدها سئوال درباره پرونده، كلير استريم، كه بدترين رسوايي سياسي مالي تاريخ اين كشور محسوب مي شود،  پاسخ داد.احضار و حضور يك نخست وزير در دادگاه در جمهوري پنجم فرانسه بي سابقه و نشانه حساسيت اين پرونده است. بازجويي از دومنيك دوويلپن از ساعت 9 صبح پنجشنبه آغاز و تا ساعت سه بامداد روز جمعه به مدت 17 ساعت كه ركوردي در مدت بازجويي از مقامات در فرانسه محسوب مي شود، طول كشيد.پرونده كلير استريم مربوط به سوء استفاده تعدادي از مقامات فرانسه در جريان فروش برخي تجهيزات نظامي در سال 1991 ميلادي به تايوان و اخذ مبالغ كلاني رشوه از طريق بانك كليراستريم در لوكزامبورگ است.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |