شنبه ۲ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۵ - Dec 23, 2006
شهردار تهران اعلام كرد :
پايان 40 سال سليقه فردي؛
تهران را طرح جامع اداره مي كند
.گروه شهري - شهردار تهران با تاكيد بر اينكه هم اكنون مشكل كشور كمبود منابع مالي نيست، تصريح كرد: مديران بايد با كارشان بسوزند و بسازند، يعني با دلسوزي براي يك مجموعه كار كنند.
به گزارش سما، محمدباقر قاليباف در چهارمين دوره كنفرانس بين المللي مديريت كه صبح روز پنج شنبه در محل سالن همايش هاي بين المللي اجلاس برگزار شد، با اشاره به يكي از طرح هاي مهم شهرداري تهران كه هم اكنون در دست انجام است، گفت: طرح جامع شهر تهران هم اكنون در حال بررسي است.
وي با بيان اينكه شهر تهران طي 4 دهه گذشته بدون برنامه و طرح جامع اداره مي شده است، گفت: اين به اين معناست كه شهر تهران 4 دهه است كه با سليقه افراد متعدد اداره شده است.
شهردار تهران با تاكيد بر ضرورت توجه ويژه در بخش مديريت انگيزش به منابع انساني، تصريح كرد: بارها تاكيد كرده ام اگر به من بگويند 4 ميليارد دلاري كه در تبصره 13 هزينه مي شود و بخشي از آن نيز متعلق به شهرداري است، ترجيح مي دهم نيرو و منابع انساني را انتخاب كنم. وي تصريح كرد: قطعا انتخاب اول من منابع انساني است چرا كه اگر منابع انساني در يك مجموعه از يك روحيه جهادي برخوردار باشند طبيعتا پول و سرمايه آن مجموعه را نيز به درستي مديريت كرده و آن را هدر نخواهند داد.
قاليباف با تاكيد بر اينكه هم اكنون مشكل ما در كشور مشكل منابع مالي نيست بلكه چالش هاي اصلي در جاي ديگري وجود دارد، تصريح كرد: وقتي در كشور نفت 10 دلار مي شود ما بيچاره ايم و اين در حالي است كه وقتي قيمت همين نفت به 70 دلار مي رسد باز هم مشكل داريم، پس مشخص مي شود كه مشكل اصلي ما منابع مالي نيست بلكه معضل اصلي در جاي ديگري است.
بقيه از صفحه اول
وي با تأكيد بر اينكه سعي كرده ايم امور را با نگرش سيستمي به سمت نهادمندي و پايداري طبيعي سوق دهيم تصريح كرد: از يك سال گذشته كه وارد مجموعه شهرداري تهران شده ام حدود 9 ماه را صرف اين كرده ام كه مجموعه شهرداري تهران را به خوبي شناخته و با مجموعه كاري خود ارتباط عاطفي و كاري عميقي برقرار كنم چرا كه معتقدم اگر در يك مجموعه كاري همديگر را باور كنيم و به هم اعتماد داشته باشيم قطعاً موفق خواهيم بود و در غير اين صورت اگر مديريت معنوي در يك ساختار سازماني حاكم نشود با يك ساختار خشك و بي روح كاري از پيش نخواهيم برد.
وي با بيان اينكه در طول 100 سالي كه از بلديه قديم تا شهرداري تهران فعلي مي گذرد ما در هيچ سطحي از علم و تجربه سند مدوني در شهرداري نداشته ايم، تصريح كرد: قطعاً در اين زمينه ضرر كرده ايم چرا كه مستندسازي در اين بخش صورت نگرفته و هر كسي كه وارد اين مجموعه شده به سليقه خودكار كرده و رفته است.
شهردار تهران با بيان اينكه متأسفانه جايگاه مديريت شهري در نظام برنامه ريزي و مديريت توسعه مشخص نيست تصريح كرد: اصلاً مديريت شهري در ساختار سياسي اداري كشور تعريف نشده است يعني در حال حاضر شما به درستي توزيع فضاي قدرت را در حوزه مديريت شهري نمي دانيد در كجا است.
وي با تأكيد بر اينكه اگر توسعه و چشم انداز برنامه 20 ساله را دنبال مي كنيم بايد دقيقاً بدانيم كه جايگاه مديريت شهري كجا است تصريح كرد: جالب اين است در 6 اصل قانون اساسي يعني از اصول 101 تا 106 مربوط به حوزه مديريت شهري مي باشد.
شهردار تهران ادامه داد: در قانون اجرايي كشور نيز از سال 59، 63، 65 و در نهايت سال 73، 5 بار مفادي كه در حوزه مديريت شهري مطرح شده بود تغيير كرد و در نهايت چيزي شد كه شبيه هيچ مديريت شهري در هيچ كجاي دنيا نيست. وي ادامه داد: وقتي ديده شد كه اين قانون دچار مشكلات بسيار است بنابراين در برنامه سوم و چهارم توسعه ماده 136 و 137 را نوشتيم ولي چون مديريت ابهام هنوز نيز حاكم است سرانجام معلوم نشد در ساختار سياسي و اداري ما و در توزيع فضاي قدرت در چشم انداز 20 ساله با تأكيد بر كلانشهرها بالاخره جاي مديريت شهري كجاست. شهردار تهران با بيان اينكه عمر متوسط مديريت شهري در 60 سال گذشته 14 ماه و 20 روز بوده است، گفت: واقعيت اين است كه در 6 سال گذشته در شهرداري تهران 5 مدير جابجا شده اند. پس در اين شرايط نبايد انتظار انجام اتفاقات مهم را در شهرداري تهران داشته باشيم.
قاليباف از قوانين متناقض در شهرداري به عنوان يكي ديگر از معضلات مهم اين مجموعه نام برد و تأكيد كرد: قانون بايد به گونه اي روشن باشد كه جلوي هر گونه اجحاف و خلاف را بگيرد و اين در حالي است كه ما هيچ مجموعه مدوني كه بر اساس رويكرد توسعه پايدار شهري باشد را، نداريم.

پيش بيني كاهش دما و افزايش آلودگي هواي تهران
مه مي رود دود مه مي آيد
007368.jpg
007428.jpg
گروه شهري- در حالي كه كاهش شديد افق ديد در سه روز گذشته شهروندان تهراني را نگران آلودگي هوا كرده بود، گزارش سازمان هواشناسي حكايت از آن دارد كه اين پديده ناشي از مه غليظ سطح پايين بوده و آلاينده هاي هوا نقش اندكي در شكل گيري آن داشته است.
به گزارش خبرنگار ما در عين حال اعلام شده است كه از فردا به تدريج غلظت مه كم شده اما به دليل افت دما و وقوع اينورژن، ميزان آلودگي بيشتر خواهد شد. بر اين اساس، در حالي كه امروز تهران همچنان مه آلود، ابري و احتمالا شاهد بارش هاي پراكنده خواهد بود، از فردا به تدريج دودمه (چتر آلودگي هوا) جاي مه را خواهد گرفت و پيش بيني مي شود شرايط براي تردد كودكان، كهنسالان و مبتلايان به بيماري هاي تنفسي در شهر خطرناك شود.
بقيه از صفحه اول
از سوي ديگر، مديركل محيط زيست استان تهران با رد قرارگيري هواي تهران در شرايط اضطرار، كاهش ميدان ديد در پايتخت را ناشي از مه و بخار آب عنوان كرد و گفت: اطلاعات ايستگاه هاي سنجش آلودگي هوا متعلق به سازمان حفاظت محيط زيست نشان مي دهد كه ميزان آلودگي هوا تا ظهر جمعه حدود 120 PSI بوده كه اين ميزان از ظهر به بعد كاهش يافته است.
بزرگيان، دبير كميته هماهنگي و نظارت مواقع اضطراري آلودگي هواي تهران در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به اينكه اطلاعات ايستگاه هاي سرخه حصار، آزادي و بهمن در شرايط سالم است گفت: در قلهك، پرديسان و تجريش ميزان آلودگي اندكي بالا بوده پس از مدتي كاهش يافت .
وي با اشاره به متوسط ميزان آلاينده ها در۲۴ساعت گذشته گفت: آمارها نشان مي دهد ميزان آلاينده منواكسيدكربن در اين مدت 136 و ذرات معلق 114 PSI بوده است كه اين رقم هم اكنون به 90 و 104 رسيده است.
بزرگيان با اشاره به اطلاعات ايستگاههاي سنجش آلودگي هوا در 24 ساعت گذشته گفت: اطلاعات موجود نشان مي دهد ميزان آلاينده منواكسيد كربن تنها در دو ايستگاه آزادي با 136 و پرديسان با 111 PSI در شرايط ناسالم قرار داشتند. همچنين ميزان آلاينده ذرات معلق طي اين مدت در سرخه حصار 114، پرديسان 104، تجريش و بهمن 94، قلهك 80 و آزادي 74 بوده است كه اين ميزان در ساعت 13 روز جمعه در سرخه حصار به 104، پرديسان 100، قلهك 85، تجريش و بهمن 83 و آزادي 79 PSI رسيده است.
وي تأكيد كرد: بدين ترتيب ميزان آلودگي هواي تهران به هيچ وجه وارد شرايط اضطراري نشده است، بلكه كمي فراتر از حد مجاز قرار دارد.
همچنين يوسف رشيدي، مدير عامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران با اشاره به اين كه كاهش ميزان ديد ناشي از ميزان بخار آب در هواست گفت: ميزان آلاينده ها در حد بسيار ناسالم نيست و علت كاهش ديد رطوبت است نه آلودگي هوا.
خوزستان و اصفهان هم مثل تهران
قائمي، كارشناس مركز پيش بيني سازمان هواشناسي كشور نيز با اشاره به استقرار سامانه پرفشار از نيمه غربي به ايسنا گفت: بر اين اساس پديده مه رقيق را در استانهاي خوزستان، اصفهان و تهران شاهد هستيم.
وي با اشاره به اين كه در دو روز گذشته ميزان آلاينده ها در تهران در حد بالا نبوده است، افزود: پيش بيني مي شود از روز شنبه در كل تهران با افزايش ناپايداري و وزش باد روبرو باشيم. وي پيش بيني كرد حداقل و حداكثر دماي تهران در روز شنبه به صفر و 4درجه بالاي صفر برسد.
دكتر متصدي، عضو هيأت علمي و استاد دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي نيز در گفت وگويي با ايسنا با اشاره به اين كه ميزان آلاينده  منواكسيد كربن از سال 84 در كشور رو به افزايش است گفت: به دليل استقرار مه در تهران عمق ديد كم شده است.
وي شكل هواي تهران را نوعي اسموگ ساده و غير فتوشيميايي دانست و گفت: اين پديده به دليل وجود مه و افزايش ميزان آلاينده ها در سطح زمين است لذا به افرادي كه داراي بيماريهاي قلبي و تنفسي هستند توصيه مي شود از ترددهاي غير ضروري در هواي آزاد خودداري كنند.

پاسخ مسئولان
لكه گيري انجام شده است
پيرو مطلب چاپ شده مورخ 4/7/85 آن روزنامه درباره وجود دست انداز حدفاصل ميدان شهرزيبا و ميدان شهران و نياز ترميم آسفالت آن محله، به استحضار مي رساند لكه گيري اين مكان انجام گرفته و در حال حاضر مشكلي در ميدان شهرزيبا، حد فاصل ميدان شهران وجود ندارد.
روابط عمومي شهرداري منطقه 5

از امروز اجرا مي شود
ممنوعيت اشتغال كارگران خارجي در خدمات شهري تهران
گروه شهري- از امروز فعاليت كارگران خارجي فاقد مجوز كار در شركت هاي پيمانكار شهرداري ممنوع است و پيمانكاران تنها مجاز به استفاده از آن دسته كارگران غيرايراني هستند كه داراي مجوز كار باشند.
به گزارش خبرنگار ما، تاكنون 2 هزار نفر جايگزين كارگران خارجي شده اند و شهرداري نيز به پيمانكاران طرف قرارداد خود اعلام كرده است كه در صورت به كارگيري كارگران خارجي فاقد مجوز قانوني قراردادشان با شهرداري لغو خواهد شد.
پيش از اين شهردار تهران اعلام كرده بود كه تا پايان آذرماه تمام كارگران خارجي از شهرداري جدا شده و پيمانكاران نيز از همكاري با كارگران خارجي فاقد مجوز منع خواهند شد. شهرداري تهران اعلام كرد در حال حاضر هيچ كارگر خارجي در مجموعه شهرداري مشغول به كار نيست و به تمام پيمانكاران نيز ابلاغ شده است كه از امروز (اولين روز كاري دي ماه) فقط مجاز به استفاده از نيروهاي افغاني هستند كه مجوز كار داشته باشند. از آنجا كه به پيمانكاران 3 ماه فرصت داده شده بود نسبت به جداكردن كارگران افغاني از مجموعه نيروهاي خود اقدام كنند، از اول دي ماه هر پيمانكاري كه كارگر افغاني فاقد مجوز را به كار گرفته باشد حق همكاري با شهرداري تهران را نداشته و قرارداد پيمانكاران متخلف لغو خواهد شد.
بنا به اعلام شهرداري تهران، تنها در يك بخش از آنجا كه تاكنون نيروهاي جايگزين كارگران افغاني انتخاب نشده اند اين كار صورت نگرفته و كارگران افغاني همچنان در اين بخش مشغول به كار هستند كه به زودي با جايگزين  كردن كارگران ايراني، اين افراد نيز از مجموعه شهرداري حذف مي شوند.

نگاه
007425.jpg
رسول آذرگون

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |