شنبه ۲ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۵ - Dec 23, 2006
تجهيز مدارس با صنايع آموزشي
007335.jpg
وزير آموزش و پرورش در آيين گشايش نمايشگاه محصولات آموزشي شركت صنايع آموزشي و شركت تجهيزات مدارس ايران، به لزوم استفاده از اين محصولات در برنامه آموزشي مدارس جهت افزايش خلاقيت و ابتكار در دانش آموزان تأكيد كرده است. غافل از اين كه معلمان و دانش آموزان نيز تنها در نمايشگاه هاست كه اين گونه محصولات را مشاهده مي كنند و جاي خالي آنها در مدارس، هميشه بيانگر واقعيت تلخ عدم استفاده از آنها در آموزش است.
با اينكه 31 سال از تأسيس اين شركت كه هدف آن تأمين تجهيزات مورد نياز واحدهاي آموزشي است مي گذرد و به قول مدير عامل آن جزو بزرگترين شركت هاي توليد كننده وسايل آموزشي در جهان به شمار مي رود، ولي مشاهده انواع اسلايد، مولاژ، فيلم استريپ، اورهد، ميكروسكوپ، تخته وايت برد، اپك، چارت، نقشه هاي جغرافيايي و زمين شناسي، پيل، عدسي، آينه، ولت متر، آمپرسنج، بشر، پي پت، ارنس، لانست، آنيتكر تعيين گروه خوني، معرفهاي شيميايي، اسيدها، بازها و... آرزوي دست نيافتني براي معلمان و دانش آموزان مدارس ماست و شايد تنها ميز و نيمكت اين شركت را جزو تجهيزات مدارس به حساب آورند. البته در شرايطي كه مدرسه فاقد آزمايشگاه بوده و ساعت آزمايشگاه نيز در برنامه درسي وجود نداشته باشد، لزومي براي خريد وسايل كمك آموزشي نيز احساس نمي شود.
در دهه 50 فكر تأسيس آزمايشگاه هاي مركزي در مناطق آموزش و پرورش جهت پوشش مدارس هر منطقه موجبات اميدواري جهت استفاده از وسايل كمك آموزشي توسط معلمان و دانش آموزان را فراهم آورد و در بسياري از مناطق نيز اين طرح پياده شد. ولي متأسفانه در شهرهاي بزرگ به علت بعد مسافت و همچنين عدم برنامه ريزي صحيح توسط مدارس جهت شركت دانش آموزان در آزمايشگاه مركزي و مشكلات حاشيه  اي آن، به مرور زمان متأسفانه اين طرح به فراموشي سپرده شد.
اگر مسئولان وزارت آموزش و پرورش پس از ساليان متمادي اكنون به اين باور رسيده اند كه آزمايشگاه و وسايل كمك  آموزشي، آموزش دروس را كاربردي مي كند و در شكوفايي خلاقيت ها و نوآوريها و استعداد دانش آموزان مؤثر است، با طرحي انقلابي وارد عمل شوند و با همكاري صنايع آموزشي در ايجاد آزمايشگاه و تجهيز آنها گام مثبتي در جهت نيل به اهداف عاليه آموزش قدم بردارند. طرح زير مي تواند مسئولان را در رسيدن به اين هدف ياري كند:
* در بودجه بندي ساعات درسي مدارس، حداقل 2 ساعت را جهت كارهاي آزمايشگاهي در مدارس براي درس علوم دوره راهنمايي و فيزيك، شيمي و زيست شناسي دوره متوسطه منظور كنند.
* دفتر تأليف و برنامه ريزي كتب درسي سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي كتاب مستقل آزمايشگاه را براي دوره هاي گوناگون ابتدايي، راهنمايي، متوسطه و پيش دانشگاهي تأليف و در اختيار دانش آموزان قرار دهد.
* در كتاب آزمايشگاه قبل از ذكر آزمايش، وسايل و مواد لازم جهت هر آزمايشي قيد شود.
* معلمان مربوطه توسط آموزش ضمن خدمت در طول تابستان با گذراندن دوره كوتاه مدت با وسايل كمك آموزشي و چگونگي انجام آزمايشها به طور عملي آشنا شوند.
* مكان مناسبي در مدارس جهت ايجاد آزمايشگاه اختصاص يابد.
* وزارت آموزش و پرورش بودجه اي را جهت تجهيز آزمايشگاه در اختيار سازمان آموزش و پرورش استانها قرار دهد.
* سازمان صنايع آموزشي با دريافت بودجه از استانها، ملزم به تجهيز كليه آزمايشگاه هاي مدارس با توجه به دوره تحصيلي و نوع آزمايشها باشد.
* معلماني كه دوره آموزش ضمن خدمت را گذرانده اند، ملزم به انجام آزمايشها در ساعات آزمايشگاه باشند.
* نمره آزمايشگاه به صورت نمره اي مستقل در كارنامه دانش آموزان درج شود.
* در برنامه امتحانات پايان سال، درس آزمايشگاه گنجانيده شده و از دانش آموزان به صورت عملي امتحان به عمل آيد.
* در امتحانات نهايي نيز سؤالاتي از مطالب آزمايشهاي به عمل آمده در نظر گرفته شود تا معلمان و دانش آموزان به اهميت آزمايشها و انجام عملي آن پي ببرند.
و در نهايت در صورتي كه آموزش و پرورش خود قادر به انجام چنين طرحي نيست، قرارداد مناقصه اي با صنايع آموزشي منعقد كرده و با تأمين بودجه، اجراي اين امر را به طور كامل در اختيار شركت صنايع آموزشي قرار دهد. با توجه به اينكه اينجانب به عنوان مدير و مدرس، شاهد برگزاري چند دوره از دوره هاي آموزشي موفقيت آميز اين شركت در شهرستان ها از جمله در ساري جهت معلمان استان مازندران بوده ام، مطمئن هستم كه اين شركت كه خود زير مجموعه وزارت آموزش و پرورش است و امكانات لازم را جهت اجراي اين طرح در اختيار دارد وقادر خواهد بود در صورت همكاري وزارت آموزش و پرورش، آن را شروع و به اتمام برساند.
حسين حسين  نژاد قندي

پولدارها در خدمت آموزش عالي!
007302.jpg
آلماني هاي ثروتمند زيادي وجود دارند. ميزان دارايي هاي شخصي در سال 2003 در اين كشور حدود پنج تريليون يورو برآورد شده كه نيمي از آن به دهك پولدار جمعيت تعلق داشت. اما همراه با پول،  خست نيز مي آيد،  خصوصاً هنگامي كه پاي اهداي پول به آموزش عالي در ميان باشد.
آمريكا دو برابر بيشتر از آلمان ( 6/2 درصد توليد ناخالص داخلي در برابر 1/1 درصد) بودجه به آموزش عالي اختصاص مي دهد. اين امر ناشي از مشاركت گسترده تر بخش خصوصي و كمكهاي بيشتر به اين بخش است.
اما آمار مربوط در سال آينده مطلوب تر است. در ماه نوامبر،  كلاوس ياكوبز يك ميلياردر آلماني كه خارج از اين كشور زندگي مي كند، اعلام كرد 200 ميليون يورو به دانشگاه بين المللي برمي كمك مي كند. اين بزرگترين هديه از اين دست در آلمان است. با اين كمك،  تنها دانشگاه واقعاً خصوصي و بين المللي (با 30 رشته و 1000 دانشجو از 86 كشور ) در اين كشور از ورشكستگي نجات يافت. چه بسا با اين كار، رويكرد متصلب كشور به آموزش عالي تغيير كند.
آموزش عالي آلمان همواره بخشي تقريباً تماماً دولتي بوده است،  چون از دانشگاهها انتظار مي رفت كارمندان درجه يك تربيت كنند. پس از سال 1945،  ايالتها مسئول اداره دانشگاهها و تصميم گيري در مواردي مانند امتحانات و مقررات پذيرش شدند. در سالهاي دهه 1970 كه به اسم دمكراسي، لايه هاي بوروكراسي به شكل كميته هاي خود حاكميت تقويت شد،  وضع بدتر شد.
به اسم دسترسي براي همه،  شهريه حذف شد. اما در آن زمان شمار فزاينده دانشجويان با كمبود بودجه مواجه شد و در نتيجه اصلاحات نتيجه معكوس داد. امروز شمار ترك تحصيل كنندگان دانشگاهي از جمله بالاترين ارقام از اين دست در كشورهاي ثروتمند است. از اين دانشگاه كه به نوعي يك فعاليت مربوط به نخبگان است فقط 22 درصد از جوانان آلماني مدرك دانشگاهي مي گيرند. اين نسبت در انگليس 31 درصد و در  آمريكا 39 درصد است. دانشگاههاي آلمان جايگاه پاييني در رده بندي جهاني دارند و از اين رو دانشجويان خوب راهي خارج مي شوند.
در سالهاي دهه 1980 اميد مي رفت وجود دانشگاههاي خصوصي ثمربخش باشد. دانشگاه ويتن-هرد كه اولين دانشگاه خصوصي بود تدريس در دانشگاه بين المللي برمن ( كه به زودي به دانشگاه ياكوبز تغيير نام مي دهد) از سال 2001 آغاز شد. امروز 69 دانشگاه خصوصي(به غير از نهادهاي آموزش عالي ديني) در اين كشور وجود دارد. اين رقم يك دهه قبل 24 دانشگاه بود. رقابت فشرده اي بين اين نهادها به خصوص دانشكده هاي علوم تجاري وجود دارد.
در عين حال، ايالتها شركتهاي خصوصي را وارد عرصه آموزش عالي كرده اند. در سال 2003 ، ايالت ساكسوني سفلا پنج دانشگاه را به بنياد تبديل كرد كه خودمختاري بيشتري دارند. ساير نهادها اختيار بيشتري نسبت به بودجه خود پيدا كرده اند. برخي ايالتها شروع به دريافت شهريه كرده اند. اخيراً نيز نتايج يك رقابت ملي بين دانشگاهها براي كسب بودجه بيشتر اعلام شد.
اما تمام اين كارها بهبود زيادي را باعث نشده است. دانشگاههاي خصوصي فقط سه درصد دانشجويان را در خود جاي داده اند و به همين دليل است كه در كسب منابع مالي با مشكل مواجه هستند. اين يك دليل آن است كه چرا بسياري از دانشگاهها روي رشته هاي پول ساز متمركز مي شوند. ساير دانشگاهها به بودجه دولتي وابستگي پيدا كرده اند. فقط اين اواخر است كه بنيادهاي مربوط به افراد پولدار دست به سرمايه گذاريهاي بزرگ زده اند.
در اين حال،  دانشگاههاي دولتي از خودمختاري چنداني برخوردار نيستند. كنترل مستقيم كمتر شده است اما رقابت كنترل شده بيشتر شده است، يعني بوروكراسي جديد براي ارزيابي تحقق اهداف جديد. شهريه ساليانه كه ميانگين آن 1000 يورو است، به طور متمركز توسط ايالت تعيين مي شود.
اين نخستين بار است كه آلمان داراي دانشگاه خصوصي مي شود كه ارزش اسم خود را دارد و از بنيه مالي خوبي برخوردار است. آقاي ياكوبز قول داده است در صورتي كه اين دانشگاه عملكرد خوبي داشته باشد،  در خلال پنج سال آينده هر سال 15 ميليون يورو و در سال 2011 ، 125 ميليون يورو به آن اهدا خواهد كرد. اگر اين طرح موفقيت آميز باشد،  شايد ديگر آلمانيهاي پولدار نيز وارد اين عرصه شوند.
با اين همه،  تا آينده قابل پيش بيني دانشگاههاي خصوصي سهم اندكي در آموزش عالي آلمان خواهند داشت. اين بدان معنا نيست كه دانشگاههاي دولتي بايد خصوصي شود. اما اين دانشگاهها به خودمختاري بيشتر و انگيزه براي رقابت با يكديگر نياز دارند. كمك آقاي ياكوبز چه بسا باعث شود نه فقط ديگر ميلياردرها از وي تقليد كنند ، بلكه ايالتها اختيارات بيشتري به دانشگاهها بدهند.
مترجم: وحيد رضا نعيمي
منبع: اكونوميست 13 دسامبر

بازارچه
چگونه نه بگوييم؟
گروه علمي فرهنگي - جرأت ورزي مهارتي است كه در كتابهاي جديد روانشناسي تاكيد زيادي بر آن مي شود. مهمترين ويژگي اين مهارت، نه گفتن است. جرأت ورزي به عزت نفس مربوط مي شود و مهارت ارتباطي مهمي تلقي مي شود.
جرأت ورزي متمايز از گستاخي و انفعال است. چگونگي برخورد افراد با حريم اشخاص،  حريم خود و ديگراي به تمايز بين اين سه مفهوم كمك مي كند. افراد منفعل از مرزهاي شخصي دفاع نمي كنند و اجازه مي دهند افراد گستاخ به آنان آزار برسانند يا آنان را تحت نفوذ قرار دهند. به علاوه ، نوعاً سعي نمي كنند بر ديگران نفوذ پيدا كنند. افراد گستاخ حريم شخصي افراد را رعايت نمي كنند و در نتيجه در تلاش براي نفوذ به ديگران،  آزارشان مي دهند. شخص جرأت ورز از بيان نظر يا تلاش براي نفوذ بر ديگران ابايي ندارد، اما اين كار را به روشي انجام مي دهد كه به حريم ديگران تعرض نمي كند. همچنين در برابر تعرضهاي گستاخانه، از خود دفاع مي كند.
اما چگونه مي توان توانايي جرأت ورزي را در خود پديد آورد و پرورش داد؟
انتشارات پيك بهار به تازگي كتابي را روانه بازار كرده است كه مي تواند راهنماي عملي و ساده خوبي براي كساني باشد كه مي خواهند توانايي نه گفتن را در خود تقويت كنند.
اين كتاب كه كي و چگونه نه بگوييم نام دارد، نوشته دكتر سوزان نيومن و ترجمه مهدي قراچه داغي است. چهار فصل كتاب به بررسي موقعيتهاي مختلف در خانواده،  در ميان دوستان ، در محل كار و در مواجهه با افراد سمج مي پردازد.
كتاب در شمارگان 2200 جلد و با قيمت 1700 تومان منتشر شده است.

فرهنگ و آموزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |