چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۱ - Jan 24, 2007
در نشست مطبوعاتي انجمن ارولوژي ايران عنوان شد؛
كاهش سن ابتلا به سرطان مثانه
سميه شرافتي
011583.jpg
اورولوژيست هاي ايران پيشنهاد مي كنند يك روز در سال به عنوان روز ملي سلامت مردان نام گذاري شود. اين پيشنهاد روز دوشنبه در كنفرانس خبري انجمن ارولوژي ايران مطرح شد و پيشنهاددهندگان تاكيد كردند اين اتفاق چند سالي است در كشور چين و در بعضي كشورهاي اروپايي و آمريكا افتاده است؛ نام گذاري يك روز در سال كه يادآور جنبه هاي گوناگون بهداشت و اهميت آن باشد.
سيد جليل حسيني، رئيس انجمن اورولوژي ايران در اين نشست با اشاره به اينكه در اين روز در سراسر كشور كل ارولوژيست هاي كشور در مطب ها و كلينيك ها و بيمارستان ها به معاينه رايگان مردان مي پردازند، گفت: ارولوژيست ها زمينه را براي بررسي و جلوگيري از بيماري هاي خطير و بي علامت كه به مراحل پيشرفته با علائم خطرناك مي رسند، فراهم مي كنند. همچنين با حداقل روندهاي آزمايشي و با معاينات و همچنين با يك برنامه ريزي علمي كه توسط هيات مديره انجمن در همه استانها صورت گرفته، اين روز به شناسايي اين بيماري ها و اطمينان كامل از سلامت مردان اختصاص يافته است. محمد اسماعيل مطلق، مدير كل سلامت خانواده و جمعيت وزارت بهداشت نيز در اين نشست به ضرورت وجود روز ملي سلامت زنان اشاره كرد تا ضمن پرداختن به اولويت هاي بهداشتي گروه سني 25 تا 60 سال در زنان و مردان، به صورت اختصاصي نيز به نيازهاي بهداشتي زنان و مردان پرداخته شود.
دكتر مطلق، ضمن بيان اينكه اين حركت كليد شروع يك حركت بزرگ است، ادامه داد: علت اين كه انجمن ارولوژي اقدام به اين كار كرده، آگاهي دادن و بيمار يابي بيماري هاي خاموش پر حوادث است كه به همه مردان و پسران مربوط مي شود، مثل بيماري هاي مثانه، پروستات، تومور هاي كليه، بيضه نزول نكرده در افراد،ناتوانايي جنسي در افراد كه اين بيماري ها خاموش هستند و متاسفانه آنگونه كه به بيماري هاي قلبي و عروقي در جامعه پرداخته مي شود هنوز به آنها پرداخته نشده است.
دومين عامل مرگ و مير در دنيا
در اين نشست، دكتر سليمي، رييس كميته دستياري انجمن ارولوژي گفت: در دنيا دومين عامل مرگ و مير در سرطان ها، سرطان پروستات است، ولي در ايران سرطان مثانه بيشتر از انواع ديگر سرطان تشخيص داده مي شود.
وي با اشاره به اينكه در كتابهاي پزشكي سن بروز سرطان مثانه 60 تا 70 سالگي است ادامه داد: اين در حالي است كه در حال حاضر سن ابتلا به اين بيماري خيلي پايين تر آمده، به طوري كه بيماران در سن 30 سال هم به ما مراجعه مي كنند و حتي اخيرا يك بيمار 18 ساله با سرطان مثانه به بيمارستان هاشمي نژاد مراجعه كرد و تحت درمان قرار گرفت. اين بيماري ها اگرچه شايعند ولي قابل درمانند، يعني اگر در مراحل اوليه تشخيص داده شوند بيماري تقريبا به طور كلي از بين مي رود و در غير اين صورت مرگ و ميرهاي ناشي از اين بيماري رو به افزايش خواهند بود.
اطلاع رساني بايد درست صورت گيرد
دكتر حسيني، رييس انجمن ارولوژي ايران نيز با با بيان اينكه بيماري هايي مثل بيماري واريكوسل 10 تا۳۰ درصد مردان را گرفتار مي كند، گفت: با اين وجود، اين بيماري جزو برنامه هاي مورد توجه در روز سلامت مردان نيست، چون عوارض خطرناكي را به همراه ندارد، ولي درباره بيماري اي مثل بيضه نزول پيدا نكرده بايد اطلاع رساني بيشتري صورت گيرد، چون با يك اطلاع رساني ساده به خانواده ها مبني بر اين كه در سن زير دو سال اين مشكل بايد حل شود قابل كنترل است، ولي اگر در كودكان در سن خاصي عمل نشود عوارض متعددي مثل سرطان و ناباروري خواهد داشت.
وي با ابراز تاسف از اين كه مردم ما از اين بيماري و راه درماني آن مطلع نيستند، گفت: در مورد سرطان مثانه اگر در مراحل اوليه تشخيص داده شود با يك جراحي ساده و بعضي درمانهاي مراقبتي ما مي توانيم بيماري را كنترل بكنيم ولي عمدتا بيماران ما با علائم پيشرفته مراجعه مي كنند، در حاليكه به ريه و استخوانها متاستاز داده است.
دكتر حسيني درباره برنامه هاي روز سلامت مردان نيز به معاينات مربوطه در كليه اماكن بهداشتي دولتي و خصوصي اشاره كرد و گفت: براي اينكه مردم بدانند كه بايد به كجا مراجعه كنند به وسيله علامت ها و پوسترها اين مكانها مشخص مي شوند.
وي گفت: در ابتدا هدف اين طرح معاينه ميانسالان بود ولي چون در بعضي از كودكان هم مشكلات مادرزادي به خصوص بيضه نزول نشده وجود دارد قرار شد معاينه كودكان نيز در دستور كار قرار بگيرد.
استاندارد تعداد ارولوژيست ها
دكتر سليمي در پاسخ به سئوال خبرنگار گروه سلامت، مبني بر اين كه آيا تعداد ارولوژيست هاي كشور براي اجراي چنين برنامه هايي كافي است، گفت: ما در شهرستانهاي مختلف حدود 50 نفر و در تهران حدود 250 نفر ارولوژيست داريم و از لحاظ تخصصي و آموزشي نيز نزديك به 160 نفر ارولوژيست دستيار در حال آموزش داريم. يعني به طور كلي 750 نفر ارولوژيست در كشور داريم كه از اينها حدود۱۸۰ نفر عضو هيات علمي هستند.
وي افزود: جمعيت كشور انگليس تقريبا به اندازه جمعيت كشور ماست ولي تعداد ارولوژيست هاي اين كشور حدود 350 نفر است، اگرچه در آلمان با صد ميليون جمعيت حدود 12 هزار ارولوژيست وجود دارد كه تعدادي از آنها هم بيكارند.
وي گفت: در كشور ما بيماران از نظر تعداد اورولوژيست ها مشكلي وجود ندارد، به عنوان مثال در سال۵۸ بيماري كه سرطان پروستات داشت و مي خواست جراحي بكند حداقل يك سال سوند همراه بيمار بود تا وقتي كه بخواهد جراحي كند، ولي امروز اگر همان بيمار بخواهد جراحي كند اين امكان وجود دارد كه به فاصله يك روز تحت عمل جراحي قرار بگيرد البته اگر بيمار خودش مراجعه بكند .

مدير سابق دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت ازكمبود ريزمغذي ها در سبد غذايي مي گويد
سلول هايمان گرسنه اند!
عكس: گلناز بهشتي
صدف كوه كن
011592.jpg
هميشه عجله داريم، گاهي با يك دست فرمان را گرفته ايم و با يك دست سعي مي كنيم ساندويچي را كه قوت غالب مان شده، گاز بزنيم. اين تنها روايت زندگي شهري نيست. حتي روستايي ها هم ذائقه شان تغيير كرده. همگي غذا مي خوريم اما بدون توجه به حفظ سلامت.مي گويند سوءتغذيه ريزمغذي ها در حال حاضر بزرگترين مانع مساله تغذيه اي كشور است. مي گويند كمبود ريزمغذي ها بيشتر طبقات آسيب پذير و كم درآمد جامعه را در معرض آسيب قرار مي دهد و در دراز مدت بر سلامت، توانايي يادگيري و توليد آنان اثر مي گذارد. مي گويند جامعه به دليل ميزان بالاي بيماري ها و فقدان غم انگيز توانمندي انسان ها متحمل هزينه هاي كلان مي شود. اما چه بايد كرد؟
در يك روز سرد زمستاني، مهمان دكتر ربابه شيخ الاسلام، مدير مؤسسه تغذيه، سلامت و توسعه و يكي از مجريان طرح پژوهشي وضعيت ريزمغذي هاي ايران(پورا) در دفتر گرم ايشان مي شويم و در مورد اين بررسي مهم و نتايج آن و اقدامات انجام شده براي حل مشكل ريزمغذي ها در كشور به گفتگو مي نشينيم. خانم دكتر شيخ الاسلام، سال ها مدير دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت بوده؛ دفتري كه اغلب مطالعاتي كه درباره وضعيت سوءتغذيه ايرانيان انجام شده با نظارت آن صورت گرفته.
***
*خانم دكتر، اين كمبود ريزمغذي ها كه از آن صحبت مي كنيم، از آن چيزهايي به حساب مي آيد كه ما در دنيا رتبه اول را داريم؛ مثل آلودگي هوا و ميزان تصادفات و...؟
- خوشبختانه نه. حدود 2 ميـــلـــيارد نفر در جهان كمبود آهن دارند و مثلا بيش از يك ميليارد نفر از كمبود يد رنج مي برند . كم خوني فقر آهن، كمبود ويتامين A و اختلالات ناشي از كمبود يد از شايع ترين كمبود ها هستند و از بين آنها كم خوني فقر آهن، گسترده ترين و شايع ترين نوع كمبود ريزمغذي ها در جهان است و تقريبا يك سوم جمعيت جهان را گرفتار كرده است نزديك به 250 تا 500 ميليون كودك در جهان دچار كمبود ويتامين A هستند كه۵۰۰ هزار نفر از اين كودكان كور مي شوند كه برخي از آنان مدتي بعد مي ميرند. كمبود ويتامين A عامل بيش از يك ميليون مرگ قابل پيشگيري در كودكان است. بيش از 650 ميليون نفر در دنيا مبتلا به گواتر هستند و 20 ميليون نفـر هـم دچـار اختلالات ذهني (به دليل كاهش شديد آي كيو ناشي از كمبود يد) هستند.
*كمبود ريزمغذي ها در ايران به چه صورت است؟
- در كشور ما علاوه بر سه ريزمغذي آهن، يد و ويتامين A كمبود ريزمغذي هاي ديگري از جمله كلسيم، ويتامين B2، ويتامين D و روي هم شايع است.
* اين ريزمغذي ها چه چيزي هستند؟
ســلول هاي بدن براي رشد، اعمال حياتي و ترميم بافت ها نياز به مواد مغذي (utriet) دارند و غذاهايي كه مي خوريم اين مواد را در اختيار سلول هاي بدن قرار مي دهند. اين مواد مغذي از درشت مغذي ها و ريزمغذي ها تشكيل شده اند. به كربوهيدرات، چربي، پروتئين درشت مغذي مي گويند و به انواع ويتامين ها و املاح معدني مثل يد، كلسيم، روي، آهن ريزمغذي مي گويند. در حقيقت ريزمغذي ها بـه مقدار كم مورد نيازند، ولي وجود آنها براي انجام اعمال حياتي بدن بسيار ضروري هستند. كمبود ريزمغذي ها را گرسنگي پنهان يا گرسنگي سلولي هم مي نامند. چون كمبودها معمولا از چشم فرد و جامعه و حتي مسئولين سلامت در كشورها پنهان مي ماند.
* چرا پنهان مي ماند؟
- ببينيد. فقر، عدم دسترسي به مواد غذايي متنوع، آب و محـيـط آلـوده، شيوع بيماري هاي انگلي و عفوني، و فقر ريزمغذي ها در خاك هاي كشاورزي همه عواملي هستــنــد كــه منجر به كمبود ريزمغذي ها مي شوند و نتيجه اين سوءتغذيه افزايش مرگ و مير و ابتلاء به بيماري ها به دليل ضعف سيستم ايمني بدن، ناتواني هاي جسمي، كاهش بهره هوشي، كاهش قدرت يادگيري و افت تحصيلي، تغييرات رفتاري به صورت بي حوصلگي، بي تفاوتي و انزواطلبي است كه روند توسعه كشورها را به مخاطره مي اندازد. اما همه اين تغييرات كه خيلي هم مهم هستند، به مرور زمان ايجاد مي شوند و براي همين، خيلي مورد توجه قرار نمي گيرند. ما عادت كرده ايم مشكلات حاد را بزرگ ببينيم، ولي خيلي وقت ها مشكلات مزمن هم خيلي خيلي بزرگ هستند.
* خب، حالا بايد چه كار كرد؟
- براي پيشگيري و كنترل كمبود ريزمغذي ها بايد با توجه به شرايط سني جمعيت مبتلا راهكار هايي را انتخاب كرد، ولي برنامه هاي پيشگيري كشوري معمولا عبارتند از: مكمل ياري، غني سازي مواد غذايي، آموزش تغذيه، اصلاح عادات غذايي و اقدامات بهداشت عمومي  به منظور پيشگيري و كنترل بيماري هاي عفوني و آلودگي هاي انگلي. بكارگيري هر يك از روش هاي پيشگيري از كمبود ريزمغذي ها با توجه به وسعت مشكل، گروه هاي در معرض خطر، فايده- اثربخشي، ميزان اعتبارات و شرايط هر كشور تعيين مي شوند.
* كمي  وارد راهكارهاي عملياتي شويم. شما به كمبود ريزمغذي هاي خاك اشاره كرديد. مثلا در اين زمينه مي توان كاري كرد؟ مي خواهم بگويم بخشي از اين مشكلات نمي تواند ناشي از شرايط اقليمي كشور ما باشد؟
- چرا نمي توانيم درباره خاك كاري  بكنيم؟ البته متولي اصلي وزارت كشاورزي است. اگر براي خاك هاي كشاورزي از كود هاي مناسب استفاده نشود و فقط از كود هاي نيتراته استفاده شود خاك به تدريج از املاح مورد نياز خالي مي شود و گيا هان خود دچار كمبود مي شوند يا فاقد مواد مغذي مورد نياز مي شوند و نتيجه اينكه دام و انساني كه از گياهان استفاده مي كنند دچار كمبود مي شوند.
در شوراي سلامت در سال 1382 هم تصويب شد كه براي جلوگيري از كمبود ريزمغذي ها در خاك بايد از كودهاي ميكرو استفاده شود. بايد به اهميت مسأله پي ببريم و برايش برنامه  ريزي كنيم. بر اساس محاسبات بانك جهاني در حالي كه كمبود ريزمغذي ها ساليانه بيش از 5 درصد درآمد ناخالص ملي (GDP) كشورها را كاهش مي دهد، راه حل هاي كامل و مستمر براي غلبه بر آن معادل 3/0 درصد GDP است. بنابراين صرف هرگونه هزينه در بهبود شاخص هاي بهداشتي تغذيه اي در واقع سرمايه گذاري در جهت افزايش بهره وري جامعه و توليد ناخالص ملي است. در كشور ما نيز، با شيوع 20درصد كم خوني فقر آهن، ساليانه در حدود 575 ميليون دلار به كشور ضرر و زيان وارد مي شود، كمبود يد 5/2 ميليون سال زندگي از دست رفته به دليل ناتواني، به جهان تحميل مي كند، اثرات اقتصادي اختلالات ناشي از كمبود ويتامين A و روي نيز بسيار گسترده است و در مورد كمبود كلسيم و پوكي استخوان، بر اساس محاسبه سال 1373 سالانه هزينه اي معادل 900 ميليارد ريال به دليل شكستگي هاي گردن استخوان ران به بودجه كشور تحميل مي شود.
* ما تابه حال در زمينه مبارزه با كمبود ريزمغذي ها كاري كرده ايم؟
- مي توانم بگويم يكي از موفق ترين برنامه هاي كشوري در زمينه پيشگيري يد در كشور انجام شد كه نتايج درخشاني داشت. بررسي كشوري گواتر در سال 1368 كه در گروه سني 6 تا 18 ساله و در سطح كل كشور انجام شد، نشان داد كه ما در كشور با شيوع بالاي گواتر (تا 70 درصد) در 8 استان و شيوع كمتر آن (تا 35 درصد) در بقيه استانهاي كشور روبرو هستيم. با توجه به آمار فوق، اقدامات سريعي زير نظر كميته كشوري در برنامه كار قرار گرفت، از جمله استفاده از محلول تزريقي روغني يد و غني سازي نمك. تلاشهاي بسيار زيادي براي يددار كردن نمك صورت گرفت كه در نتيجه اجراي برنامه و پيشگيري و كنترل اختلالات ناشي از كمبود يد در كشورمان، در طول سال هاي اجراي برنامه 145 ميليون واحد ضريب هوشـي كـودكـان كشـور افــزايش يافته است و سالانه حدود 900 هزار نوزاد در برابر كمبود يد محافظت مي شوند.
* به نظر شما راز موفقيت اين تجربه چه بود؟
- رمز موفقيت برنامه پيشگيري از كمبود يد در كشور همكاري تنگاتنگ اداره كل نظارت بر مواد غذايي آزمايشگاه كنترل غذا و داروي اداره كل بهداشت محيط و توليدكنندگان نمك در بخش خصوصي و همكاري رسانه ها بود. در حقيقت هيچ برنامه تغذيه اي بدون همكاري و هماهنگي متوليان مختلف و درگير قابل پياده شدن در سطح ملي و كشوري نيست. ما در كنار هم و با كمك هيئت علمي  توانستيم در مدت كوتاهي دسترسي همه مردم كشور به نمك يددار را فراهم كنيم و بر اساس آخرين بررسي كشوري كه در زمان مديريت من با كمك مركز تحقيقات غدد دانشگاه شهيد بهشتي در سال 1382 انجام شد نشان داد كه خوشبختانه شيوع گواتر در كل كشور بسيار كاهش يافته و حدود 10درصد شده است كه نشان دهنده موفقيت اين برنامه است.
* از اين تجربه مي شود براي برنامه هاي بعدي هم استفاده كرد. حالا اين برنامه هاي بعدي چه هستند؟
- براي پيشگيري و كنترل كمبود ريزمغذي ها، چهار راهكار عمده وجود دارد: مكمل ياري (يعني دادن شربت يا قرص به گروههاي هدف)، غني سازي مواد غذايي (يعني به غذاهايي كه مردم بطور معمول مي خورند ريزمغذي مورد نظر اضافه شود)، آموزش تغذيه به منظور بهبود رژيم غذايي و تشويق به مصرف متنوع مواد غذايي از جمله انواع سبزي و سيفي و ميوه و انواع گوشت و بالاخره، ارتقاء سطح سلامت عمومي  و كنترل بيماري هاي عفوني و انگلي. البته بهتر است در هر برنامه پيشگيري تركيب متعادلي از اين راهكار ها مورد عمل قرار گيرد.

محققان مي گويند
مراقب قلب ورزشكاران باشيد
011589.jpg
گروه سلامت- البته كه ورزش خوب است و سلامت مي آورد، اما ورزشكاران حرفه اي داستان جداگانه اي دارند. محققان مي گويند آنها كه ورزشهاي سنگين و فشرده انجام مي دهند، بايد بيشتر هواي قلبشان را داشته باشند. چون ممكن است عارضه اي نادر و كشنده در بطن هاي قلبشان به وجود آمده و خودشان خبر نداشته باشند.
محققان بلژيكي در مطالعه اي كه خبرگزاري فرانسه آن را گزارش كرده، اين نتيجه گيري را اعلام كرده اند، اين كه اين ورزشكاران بيشتر از ساير افراد احتمال دارد كه دچار آريتمي بطني شوند، چرا كه ديواره بطن راست در قلب آنها ضعيف تر از ساير ورزشكاران و نيز مردم عادي است. به گفته آنها، اين مشكل بيشتر در دوچرخه سواران حرفه اي، مثل آنها كه در تور فرانسه شركت مي كنند، اتفاق مي افتد. اين نتايج، از بررسي وضعيت سلامت قلب 22 ورزشكار 18 تا 55 ساله، و سپس مقايسه آنها با ساير ورزشكاران و نيز مردم عادي به دست آمده است. پزشكان معتقدند هرچند اين وضعيت به ندرت پيش مي آيد، اما ورزشكاران بايد هنگام ورزش مراقب علائمي مانند تنگي ناگهاني تنفس باشند و به موقع براي انجام آزمايش هاي مناسب اقدام كنند. در صورتي كه مشخص شود ورزشكاري دچار اين مشكل است، بهتر است از دنياي ورزش هاي حرفه اي خداحافظي كند.
اگر نوع دوست باشيد، مي فهميم
گروه سلامت- حالا ديگر هيچ چيز از چشم تيزبين دانشمندان دور نمي ماند. كوچكترين خصوصيت شما، با ام.آر.آي قابل مشاهده است. به تازگي هم پژوهشگران علوم اعصاب در دانشگاه دوك در كاروليناي شمالي گفته اند مي توانند با تصويربرداري هاي خاصي از مغز بفهمند كه نوع دوست هستيد يا نه.به گزارش پايگاه اينترنتي رويترز، محققان دريافتند فعاليت ناحيه خاصي از مغز مي تواند رفتار نوع دوستانه را تشخيص دهد و نيت واقعي افراد را رو كند، اين كه در يك موقعيت خاص از روي خودخواهي عمل كرده اند يا نوع دوستي.
آنها مي گويند هر چند شناخت عملكرد اين ناحيه از مغز لزوما انگيزه افرادي مثل مادر ترزا را مشخص نمي كند، اما سرنخ هايي را در مورد منشاء رفتارهاي اجتماعي مهمي مانند نوع دوستي، در اختيار دانشمندان قرار مي دهد. ناحيه مورد نظر، قشر خلفي فوقاني گيجگاهي مغز است كه در لوب آهيانه اي جاي دارد.
راننده هاي آمريكايي
رانندگي نمي كنند
گروه سلامت- آقاي محترم پشت فرمان نشسته، يا دارد چيزي مي خورد، يا ايميل چك مي كند يا ريشش را مي تراشد. اين حاصل مطالعه اي است كه محققان دانشگاه سينسيناتي در اوهايوي آمريكا انجام داده اند. آنها مي گويند در آمريكا، 80 درصد افراد موقع رانندگي سرشان به كارهاي ديگري گرم است كه ممكن است حواس آنها را از رانندگي شان پرت كند.
كافي است به اين آمار توجه كنيد: 80 درصد با راديوي خودرو ور مي روند، 73 درصد با تلفن همراهشان حرف مي زنند، 68 درصد درحال خوردن اند، 19 درصد پيام تلفني مي فرستند، 5 درصد ايميل چك مي كنند و 2 درصد از پرسش شوندگان، مثل اين كه توي خانه وقت كم مي آورند و پشت فرمان خودرو، ريش مي تراشند!البته خبرگزاري رويترز نكته هاي جالب ديگري هم از اين تحقيق گزارش كرده و آن اين كه برخي افراد موقع رانندگي جاي خود را با ديگري عوض مي كنند، برخي لنز چشمي شان را مي گذارند، برخي فيلم تماشا مي كنند و حتي برخي ناخن هايشان را پشت فرمان لاك مي زنند.مجريان اين نظر سنجي اعلام كرده اند اين گونه رفتارهاي نابهنجار در راننده هاي جوان بيشتر است و به همين علت تعجب آور نيست كه قربانيان تصادف هاي رانندگي، بين 18 تا 27 سال سن دارند. پيشنهاد محققان ايراني آن است كه براي تكميل عجايب اين فهرست، سري هم به خيابان هاي كشور ما هم زده شود.
كلسيم براي مادران شيرده
لازم است
011586.jpg
گروه سلامت- در اين كه مادران با شير دادن به فرزندانشان دارند شيره جانشان را به آنها مي بخشند، شكي نيست. اما بالاخره راه هايي هم هست كه مادري كه دارد اين فداكاري بزرگ را انجام مي دهد، خودش هم سالم بماند. به تازگي محققان گفته اند شيردهي مي تواند روي دندان و لثه مادران اثر منفي داشته باشد، بنابراين مصرف مكمل كلسيمي ممكن است براي اين مادران مفيد باشد و كمك كند كه دندان هاي آنها بيشتر عمر كند.خبرگزاري رويترز گزارش كرده است محققان دانشكده دندانپزشكي توهوكو در ژاپن نتايج تحقيقات خود را در اين باره در شماره ژانويه نشريه پريودونتولوژي منتشر كرده اند. البته آنها اثر مثبت مصرف كلسيم را روي موش هاي آزمايشگاهي كه بچه شير مي داده اند، بررسي كرده اند، ولي مي گويند اين نتايج را مي توان به انسان هم گسترش داد.
اين محققان اضافه كرده اند همه زنان بين 19 تا 50 سال بايد روزانه 1000 ميلي گرم كلسيم مصرف كنند كه از لبنيات و آبميوه ها تأمين مي شود و اگر نشود بايد با خوردن قرص هاي مكمل جبران شود. در شيردهي اين موضوع حياتي تر است، چون هورمون هاي ترشح كننده شير به نوعي از محتواي استخوان هاي مادر براي تأمين محتواي شير برداشت مي كنند.

گرسنگي سلولي
سلول هاي مختلف بدن براي انجام فعاليت هاي خود نيازمند انواع ريزمغذي ها هستند. گاهي اوقات اين نياز بسيار شديد شده تا جايي كه بدون آن فعاليت سلول امكان پذير نبوده و يا دچار نقصان مي شود، مانند ريزمغذي آهن كــه هموگلوبين را مي سازد و يا يـد كه در جريان توليد هورمون  تيروئيد فعاليت مي كند و برخي از ويتامين ها كه برخي فعاليت هاي سلولي را سامان مي دهند. به همين دليل گرسنگي سلولي نيز نام ديگري است كه به كمبود ريزمغذي ها اتلاق مي شود.
وقتي سلول ها گرسنه باشند، فعاليت هاي آن ها دچار مشكل مي شود. بدن ابتدا خود را از طرق مختلف با كمبودها تطبيق مي دهد ولي اگر كمبودها ادامه داشته باشد فرد را از رسيدن به توانمندي هاي بالقوه اي كه دارد باز مي دارد. جامعه اي كه كودكانش با فقر مواد غذايي و كمبود ريزمغذي ها مواجه هستند از هوشمندي و قدرت يادگيري بي بهره مي ماند. اين كودكان معمولا"  قدرت تمركز نداشته و ناموفق در امتحانات، درس را رها مي كنند و يا چند سال در يك كلاس مي مانند. به اين ترتيب عدم توانائي در كسب مهارت هاي پيچيده اين جوامع را به تدريج در چرخه معيوب فقر و توسعه نايافتگي، از رقابت در صحنه دانش فني جهان حذف كرده و به كشورهاي عقب مانده و محتاج تبديل مي كند. بنابر اين غلبه بر گرسنگي سلولي پيش شرط اصلي براي رسيدن به سلامت جسمي  و ذهني و راه وصول به توسعه يافتن است. سياست ها و برنامه هاي تغذيه اي كشورها بايد به گونه اي طراحي و اجرا شود كه از دريافت ريزمغذي ها و غذاي كافي و مناسب براي همه گروه هاي سني و جنسي جمعيت و در تمام مناطق شهري و روستائي اطمينان حاصل شود. عواقب و ضررهاي غفلت از گروه هاي در معرض خطر و آسيب پذير و محرومان جامعه معمولاً به كل جامعه بر مي گردد و دولت ها با سرمايه گذاري در پيشگيري از كمبود ريزمغذي ها و حمايت از طبقات آسيب پذير شاهد برگشت سرمايه به صورت افزايش نيروي كار، خلق دانش فني و توسعه يافتگي خواهند شد.

پژوهشي در وضعيت ريز مغذي هاي ايران
بررسي كشوري تعيين وضعيت كمبود ريزمغذي ها (IMS) كه به نام پورا (پژوهشي در وضعيت ريزمغذي هاي ايران) مشهور است، در سال 1380 در كل كشور انجام شد. البته ما ابتدا كشور را با كمك و نظر خواهي از متخصصان متفاوت به 11 اقليم كه از نظر شاخص هاي اجتماعي و اقتصادي و فرهنگي مشابه هستند تقسيم كرديم و بعد يك گروه علمي  تشكيل داديم و اين گروه از سال 1378اين كار بزرگ را شروع كردند.اين بررسي نشان داد كه درصد بالايي از جمعيت، در گروه هاي سني مختلف دچار كمبود آهن هستند. متأسفانه حدود 33 درصد كودكان زير دو سال، 26 درصد كودكان 6 ساله، 23 درصد نوجوانان دختر و پسر و 43 درصد زنان باردار از كمبود آهن رنج مي بــرند و حـــدود 38 درصد كودكان زير دو سال و 18 درصد كودكان 6 ساله و 21 درصد زنان باردار مبتلا به كم خونـــي هستند. شيوع كمبود آهن در استان سيستان و بلوچستان، جنوب خراسان و جنوب كرمان بالاتر از ساير نقاط كشور بود.در اين بررسي كمبود روي هم اندازه گيري شد و مشخص شد كه 20 درصد كودكان زير دو سال 31 درصد كودكان شش ساله، 28 درصد جوانان 20-14 ساله و 39 درصد زنان باردار دچار كمبود روي هستند و شيوع كمبود روي هم مانند آهن در استان سيستان و بلوچستان، جنوب خراسان و جنوب كرمان بالاتر از ساير نقاط كشور است.
كمبود ويتامين A هم در زنان باردار كشور شايع است. براساس نتايج اين بررسي، حدود 15 درصد زنان باردار دچار كمبود ويتامين A هستند. بالاترين ميزان شيوع كمبود ويتامينA در استان هاي بوشهر، هرمزگان و جنوب خراسان است (حدود 33 درصد). كمبود ويتامين D در زنان باردار نيز اندازه گيري شد كه نشان داد 30 درصد زنان باردار روستايي و 42 درصد زنان باردار شهري دچار كمبود خفيف ويتامين D مي باشند. بالاترين ميزان شيــوع كمبـــود ويتامين D در استان تهران (60 درصد) و در استان هاي آذربايجان غربي، شرقي و اردبيل (50 درصد)بود.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |