چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۱ - Jan 24, 2007
نيرو هاي وفادار سينيوره با شليك اسلحه و سلاح سرد۱۰۰ تظاهر كننده را مجروح و۲نفر را به قتل رساندند
لبنان دردست مخالفان دولت سينيوره
011607.jpg
011634.jpg
گروه بين الملل - همانطور كه حزب الله و ديگر گروه  هاي معارض دولت لبنان خبر داده بودند ديروز تظاهرات عظيم مردمي در اين كشور برپا شد. ديروز هواداران دولت با خشونت و اقدامات تحريك آميز سعي داشتند فضاي لبنان را متشنج كرده و كاري كنند كه ارتش وارد منازعه شود اما به رغم مجروح كردن افزون بر صد نفر و قتل دو مخالف دولت و شليك تير هاي هوايي دراين امر ناكام ماندند.
تظاهرات ديروز به گزارش خبرگزاري هاي جهان در ميان تدابيرشديد امنيتي برگزار شد.
به گزارش ايسنا، در حالي كه سيد حسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان و ميشل عون رهبر حزب مستقل ملي لبنان دوشنبه شب نسبت به وجود برخي گروه هاي نفوذي ميان اعتصاب كنندگان خبر دادند و نسبت به هدف احزاب داخل دولت لبنان براي به آشوب كشيدن اين اعتصاب هشدار دادند، اعتصاب صبح ديروز معارضان با درگيري مسلحانه و به آتش كشيدن لاستيك هاي ماشين ها و بستن راه هاي اصلي در لبنان آغاز شد.
آغاز اين درگيري ها در شمال لبنان و با حمله يك گروه مسلح طرفدار دولت به طرفداران حزب ميشل عون آغاز شد و در اين درگيري ها دست كم هفت تن زخمي شدند كه حال برخي از اين افراد وخيم است.
اين در حالي است كه عزالدين رييس دفتر سياسي حزب الله لبنان در گفت وگو با شبكه تلويزيوني الجزيره اظهار داشت: اعتصاب كنندگان همان مردمي هستند كه 50 روز در خيابان ها به صورت مسالمت آميز تحصن كردند و حرف هاي خود را گفتند؛ اما دولت نامشروع و مستبد سينيوره حاضر به گوش دادن مطالبات و خواسته هاي اين مردم نبود و امروز اين مردم خشم خود را اين چنين بيان كرده اند. اميد كه دولت سينيوره و تمامي طرفدارانش خشم اين مردم را جدي بگيرند.
در پي اعتصاب عمومي ديروز، اكثر مدارس لبنان خصوصا مدارس مناطق شمال و جنوب اين كشور كاملا تعطيل شده  و طرفداران حزب حاكم در رويارويي با اعتصاب كنندگان به استفاده از ابزار آلات غير قانوني چون سلاح دست زده اند.
همچنين بر اساس گزارش هاي رسيده، تمامي مسيرهاي منتهي به فرودگاه بين المللي بيروت با به آتش كشيده شدن لاستيك هاي ماشين ها و برخي از موانع بسته شد.
در منطقه ضحله نيز درگيري ميان طرفداران حزب حاكم و اعتصاب كنندگان به وقوع پيوست كه با دخالت نيروهاي ارتش اين درگيري ها متوقف شد.
در همين حال به گزارش واحد مركزي خبر برخي جريان هاي طرفدار دولت سينيوره به خود داري ارتش و نيرو  هاي امنيتي اين كشور در سركوب مردم به شدت اعتراض كردند.اين اعتراض بخصوص از سوي وليدجنبلاط چشمگير بود.وي درحالي اين انتقاد را مطرح كرد كه هوادارانش در درگيري با هواداران ميشل عون كه از گروه هاي هم پيمان با حزب الله است تعدادي از آنها را به شدت مجروح كردند.
گفته مي شودكه مخالفان دولت سينيوره اين اعتصابات را براي سه روز متوالي طراحي كرده و معتقدند در اين مدت تحولات مهمي در لبنان بوقوع خواهد پيوست.

رودررويي ارتش آمريكا
با نيرو هاي مقتدا صدر در عراق
گروه بين الملل - آمريكايي ها از چندي پيش بطور رسمي به رويارويي با نيرو  هاي مقتدا صدر در عراق روي آورده اند. ارتش اشغالگر آمريكا در عراق مدعي است كه نيرو  هاي نظامي مقتدا صدر موسوم به ارتش مهدي از نيرو هاي تندرو نظامي در اين كشور است كه در رويارويي با نيرو  هاي  آمريكايي نقش دارد. از همين روي بارها با همراهي ارتش عراق به بخش شيعه نشين بغداد معروف به شهرك صدر حمله كرده است و طي روز  هاي اخير تعدادي از رهبران ارتش مهدي و مشاوران مقتدا صدر در نقاط مختلف عراق را بازداشت كرده است. به گزارش ايرنا ديروز ارتش آمريكا طي بيانيه اي اعلام داشت كه طي 45 روز گذشته سربازان اين كشور با همراهي ارتش عراق 600 نفر از اعضاي ارتش مهدي را دستگير و به دستگاه قضايي عراق تحويل داده اند.
براساس اين گزارش 16 نفر از دستگير شدگان از اعضاي ارشد سپاه مهدي هستند و پنج تن ديگر نيز از فرماندهان اين سپاه در شهرك صدر هستند. به اين ترتيب و با توجه به اينكه اين اطلاعيه وعده داده است كه عمليات عليه نيرو هاي صدر ادامه پيدا خواهد كرد به نظر مي رسد كه حضور نيرو هاي جديد آمريكا در بغداد به منظور تامين امنيت اين شهر بيشتر براي مقابله با نيرو هاي صدر بوده است.

آغاز مذاكرات فتح و حماس براي تشكيل دولت وحدت ملي
گروه بين الملل  - يك روز پس از ديدار محمود عباس با خالد مشعل در خصوص تشكيل دولت وحدت ملي و رفع كدورت ها بين فتح و حماس كه اولي رياست تشكيلات خودگردان دولت فلسطين را دراختيار و دومي رهبري دولت منتخب مردم را بر عهده دارد،محمود عباس بار ديگر دولت را به برگزاري انتخابات زودهنگام تهديد كرد.
واحد مركزي خبر ديروز از برگزاري نشست جنبش هاي حماس و فتح در خصوص تشكيل دولت وحدت ملي خبر دارد اما در همين حال ايسنا در خبري اعلام كرد كه در همين شرايط محمود عباس بار ديگر نسبت به برگزاري انتخابات زودهنگام هشدار داد.
به نوشته روزنامه النهار - چاپ لبنان - محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطين پس از ديدار با خالد مشعل، رييس دفتر سياسي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين، حماس، در دمشق تاكيد كرد: چنانچه طي چند هفته آينده دولت متحد ملي تشكيل نشود هيچ راهي جز برگزاري انتخابات زودهنگام پارلماني و رياست تشكيلات خودگردان وجود ندارد. وي در ادامه سفرش به دمشق بار ديگر با رهبران گروه هاي فلسطيني از جمله طلال ناجي، معاون دبير كل جبهه خلق براي آزادي فلسطين ديدار كرد.
رييس تشكيلات خودگردان هم چنين با هياتي از جبهه مبارزه ملي فلسطين به رياست خالد عبدالمجيد و محمد خليفه، دبير كل سازمان الصاعقه و هياتي از جبهه آزادي بخش فلسطين به رياست ابونضال الاشقر ديدار كرد.
عبدالمجيد پس از اين ديدار عنوان داشت كه ابومازن از گروه هاي فلسطيني خواسته تا با افزايش تلاش ها و اقدامات خود هر چه سريع تر به توافق برسند و چنانچه اين توافق ملي چند هفته آينده ايجاد نشود ما چاره اي جز روي آوردن به انتخابات زودهنگام نداريم.
عباس هم چنين پس از ديدارش با مقامات سوري و رهبران گروه هاي فلسطيني در جمع خبرنگاران هدف از اين ديدارها را بررسي اوضاع دشوار حاكم بر فلسطين و رايزني جهت تشكيل دولت متحد ملي دانست.

موج دوم رويارويي در لبنان
محمدرضا زائري / بيروت
موج دوم رويارويي معارضه لبنان با حكومت مورد حمايت قدرتهاي خارجي، از صبح ديروز آغاز شد و چنان كه سران معارضه اعلام كرده بودند جديت و قدرت معارضه را نشان داد و رويكرد تصاعدي مقابله را بيش از پيش آشكار ساخت.
پيش از اين مخالفان دولت تنها به حكومت اتحاد ملي رضايت داشتند اما اين بار و در موج دوم رويارويي برگزاري انتخابات زودهنگام مجلس نيز به خواسته صريح و قاطع مخالفان اضافه شده است. از روزهاي گذشته و پس از مصاحبه تلويزيوني و سخنراني دبيركل حزب الله در آغاز دهه محرم كه با اعلام بيانيه سران معارضه و دعوت به اعتصاب عمومي و سراسري در كل كشور همراه شد واكنش هاي شتاب زده و گسترده طرفداران دولت نشان مي داد آنان علي رغم آنچه در الفاظ و كلمات اظهار مي كنند در واقع از قدرت نمايي معارضه بسيار نگرانند زيرا از يك سو به پايگاه مردمي معارضان واقف هستند و از سوي ديگر ضعف و سستي موقعيت خود را مي شناسند.
حمايتهاي صريح و گسترده خارجي كه حتي ناباورانه دفاع علني مقامات رژيم اشغالگر قدس از كابينه ناقص فواد سينيوره را در بر داشت در عمل صادق  بودن ادعاي حزب الله و معارضه را تأييد مي  كرد كه از آغاز بر دست نشانده  بودن اين حكومت اصرار داشته اند.
اين البته به معناي پوشالي بودن قدرت دولت فعلي نيست زيرا حتي در دوره قبل كه آنان با شرايطي مشابه دولت عمر كرامي را سرنگون كرده و فواد سينيوره را به نخست وزيري رساندند از حمايت بخشي از مردم لبنان برخوردار بودند.
واقعيت غيرقابل انكار اين است كه بافت و ساختار اجتماعي و مذهبي لبنان و مناسبات مختلف ميان نهادهاي قدرت، موجب مي شود وابستگي ها و تعلقات جدي و حساسي بر اساس گرايشات مذهبي و طايفه اي به وجود بيايد كه بسياري از معادلات را رقم مي زند.
از اين روي بايد اين واقعيت را پذيرفت كه هم منافع و مصالح دولتهاي فرانسه و عربستان در لبنان بسيار ريشه دار و عميق است و هم  چنان كه حوادث فعلي عراق و حاشيه هاي منطقه اي نشان مي دهد تعصبات مذهبي و تعلقات سياسي مبتني بر آنها بسيار جدي تر از يك تصور ساده و بسيط است. لذا همان طور كه علايق و وابستگي هاي بخش عمده و اكثريت قاطع شيعيان لبنان به ارزشهاي انقلاب اسلامي آنان را به جمهوري اسلامي پيوند مي دهد، وجود ريشه هاي درازمدت تاريخي و تعصبات قومي و طايفه اي و مذهبي در هريك از عناصر شكل دهنده جمعيت لبنان چه مسيحيان ماروني يا ارتودكس يا كاتوليك و چه اهل سنت و دروزي ها مناسبات و وابستگي هاي خاصي را رقم مي زند. بنابراين نمي توان در همين حال حمايت بخشي از مردم از دولت سينيوره را ناديده گرفت. شايد همين واقعيت باعث شده است كه دبيركل حزب  الله لبنان از تجربه حركتهاي سياسي پيشينيان خود درسي جديد و كارآمد بياموزد و با تمام وجود به هم پيماني با دشمنان ديروز حزب الله وفادار بماند.
رمز همراهي جدي و استراتژيك حزب الله با ژنرال ميشل عون مسيحي و نبيه بري جنبش شيعي امل را در اين راستا مي توان دريافت و اضافه بر آن حساسيت همراهي حزب الله در معارضه با بخشهايي از اهل سنت و دروزيان است كه باعث مي شود مرزبندي مشخص مذهبي و طايفه اي به وجود نيايد بلكه تنها عامل رقم زننده رويارويي، اتفاق نظر همه آنان با تمام اختلاف ها و تفاوت ها در ضرورت شكل گيري حكومت جديد اتحاد ملي و در مرحله جديد برگزاري انتخابات زودهنگام است.
تاكنون معارضه با هدايت و تدبير تحسين برانگيز حزب الله موفق شده است ابتكار عمل را به دست بگيرد و حتي در حوزه رسانه اي بسيار هوشمندانه عمل كند و همين سابقه به اضافه اعتماد عمومي مخاطبان حتي مخالفين به وعده ها و اميدهاي سيدحسن نصرالله باعث مي شود علي رغم همه مشكلات و حوادث حاشيه اي جريان معارضه بتواند از قدرت نمايي ديروز خود بهره گيرد و نشان دهد نه تنها طبق ادعاي دولت سينيوره و رسانه هاي آن در اقليت نيست بلكه اگر بخواهد مي تواند حتي حمايتهاي گسترده خارجي از اين دولت را نيز كم اثر سازد.
محاسبات و تحليل ها از اوضاع كشورهايي با شرايط بسيار ساده و روشن نيز در شرايط كنوني جهان ساده نيست، چه رسد به تحليل اوضاع لبنان با پيچيدگي ها و حساسيت هاي كم نظير كه البته رويدادهاي اخير منطقه آن را بيش از گذشته تحت تأثير قرار داده است و اكنون هر دو سوي مقابله مي دانند در وضعيت مرگ و حيات قرار دارند و بايد كار را به پايان برسانند. در اين ميان آنچه به روشني به چشم مي آيد برنامه از پيش طراحي شده و مشخصي است كه معارضه با حوصله و تدبير آن را براي تأمين هدف خود مديريت مي كند و آشفتگي بيش از پيش دولت در مقابل آن نشان مي دهد كه اين برنامه به حصول نتيجه بسيار نزديك شده است.

كوتاه از جهان سياست
چين آزمايش سلاح ضد ماهواره را تاييدكرد
گروه بين الملل نزديك به يك هفته بعد از انجام آزمايش سلاح ضد ماهواره در چين مقامات  اين كشور ديروز و براي  نخستين  بار آزمايش  اين  سلاح  را تاييد كرده  و اطمينان  دادند اين  آزمايش  هيچگونه  خطري  براي  ساير نقاط جهان  در بر ندارد.
سخنگوي  وزارت  امور خارجه  چين  ديروز گفت ، پكن  انجام  اين  آزمايش  را به  اطلاع  ديگر كشورها و از جمله  آمريكا رسانده  بود. وي  گفت : چين  به  طرفداري  از توسعه  صلح آميز فضا پايبند بوده  و مخالف  نظا مي  سازي  و رقابت هاي  نظامي در فضا است .چين  پس  از آمريكا و شوروي  سابق  سومين  كشوري  است  كه  قادر است  شيئي  را در فضا منهدم  كند.

پوتين: روسيه به ثبات سياسي و اقتصادي رسيده است
گروه بين الملل- ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه در آستانه سفر به هند كه ازفردا آغاز مي شود در گفتگو با پي تي آي هند ابراز اميدواري كرد جانشين وي در اين مقام، به سياستهاي او ادامه دهد .پوتين كه دوره دوم و آخر رياست جمهوري خود را مي گذراند افزود: در سالهاي اخير روسيه از وضعيت بحرانهاي دائمي به ثبات سياسي و اقتصادي رسيده است كه نتيجه آن رشد پايدار اقتصادي و افزايش درآمد مردم است.
رئيس جمهوري روسيه در پاسخ به پرسشي كه آيا مردم روسيه براي ادامه رياست جمهوري وي در دوره سوم خواهان تغيير قانون اساسي هستند، گفت: اين مسئله را بايد با مردم روسيه مطرح كرد. ولاديمير پوتين از سال ????ميلادي، رياست جمهوري روسيه را به عهده دارد و در سال ????دوره دوم رياست جمهوري وي به پايان مي رسد و طبق قانون اساسي اين كشور وي اجازه تصدي اين پست براي دوره سوم را ندارد.

گفتگوي لهستان و آمريكا در مورد استقرار پايگاه موشكي
گروه بين الملل- معاون وزير امور خارجه لهستان گفت كه تا دو هفته ديگر گفتگوهاي مقدماتي در مورد استقرار احتمالي پايگاه راداري سامانه پدافند موشكي آمريكا در خاك لهستان آغاز مي شود. به گزارش خبرگزاري آلمان،اين مقام لهستاني گفت: اين گفتگوها به يك توافق بر سر استقرار اين پايگاهها در لهستان و جمهوري چك منجر خواهد شد و ما منتظر پيشنهادي صريح در اين زمينه هستيم. مقامات لهستاني پيش از اين از آمريكا درخواست كرده بودند كه در صورت استقرار پايگاههايي درلهستان، ضمانت هاي امنيتي لازم را در اختيار ورشو قرار دهند. آمريكا پيشتر نيز انجام گفتگوهاي مقدماتي در مورد استقرار اين پايگاهها در خاك جمهوري چك را تاييد كرده بود.

عمروموسي: خاورميانه بمبي در حال انفجار است
ايسنا: به نوشته روزنامه  النهار-چاپ لبنان- عمرو موسي، دبيركل اتحاديه  عرب طي سخناني در مقر روابط بين الملل پادشاهي بلژيك در بروكسل ضمن هشدار نسبت به اوضاع بحراني منطقه، تاكيد كرد: منطقه به بمبي در حال انفجار تبديل شده كه هر لحظه امكان انفجار آن وجود دارد.
موسي با اشاره به عدم پايبندي اسرائيل به تعهداتش خاطرنشان كرد كه كشورهاي عربي خواهان حل مسالمت آميز بحران اسرائيل و فلسطين هستند.
دبيركل اتحاديه  عرب ضمن انتقاد از علمكرد كميته  چهار جانبه  صلح تاكيد كرد كه نقش اين كميته در روند صلح چندان فعال نيست و اين نقش تنها به صدور بيانيه منحصر است.
وي تنها راه موفقيت طرح هاي پيشنهادي جهت كنترل بحران عراق را مشاركت تمامي احزاب عراقي در روند سياسي اين كشور، برقراري آشتي ملي و تقسيم عادلانه  ثروت به دور از گرايش هاي مذهبي و طايفه  اي دانست.

الظواهري: مقاومت ،توانايي از بين بردن ارتش آمريكا را دارد
گروه بين الملل - ايمن الظواهري مرد شماره 2 القاعده در نوار ويديويي جديدي استراتژي بوش مبني بر اعزام نيروهاي مازاد به عراق را به تمسخر گرفت.
الظواهري در اين نوار كه در اينترنت پخش شد، ضمن به تمسخر گرفتن طرح جديد جورج بوش رييس جمهوري آمريكا مبني بر اعزام نيروهاي مازاد به عراق تاكيد كرد: مقاومت توانايي از بين بردن تمام ارتش آمريكا را نيز دارد.

برژينسكي:
ديدگاه آمريكا در مورد عراق
احمقانه و كوركورانه است
گروه بين الملل- در حالي كه رئيس جمهور آمريكا در شامگاه سه شنبه به وقت آمريكا در برابر كنگره آمريكا سياست هاي خود در مورد عراق را به اطلاع اعضاي كنگره خواهد رساند، انتقاد از وي در آمريكا بالا گرفته است.
در كنار بسياري از سناتورهاي دموكرات، برژينسكي مشاور امنيتي ملي سابق آمريكا، نيز به جمع انتقاد كنندگان پيوسته است.
سخنراني بوش، نخستين سخنراني وي در كنگره پس از به دست آوردن اكثريت صندلي ها از سوي حزب دموكرات است و محافل خبري آمريكا گزارش داده اند كه وي قصد دارد مخالفان سياست خود را در عراق براي راهبرد تازه خود متقاعد سازد. ولي زبگنيف برژينسكي در مصاحبه با روزنامه آلماني دي ولت كه ديروز به چاپ رسيد، گفت كه تصور و ديدگاه آمريكا مبني بر اين كه تنها اين كشور حق تعيين سرنوشت عراق را دارد، احمقانه و كوركورانه است. وي در ادامه گفت كه اين تصور آنچنان احمقانه و كوركورانه است كه در مورد آن به سختي مي توان بحث كرد.وي در همين حال به نقش ايران در منطقه اشاره كرد و گفت كه ايران علايق و منافع مشروعي نسبت به آنچه در عراق اتفاق مي افتد، دارد. برژينسكي با اشاره به گزارش بيكر- هميلتون گفت كه آمريكا بايد با كشورهايي كه نسبت به حوادث عراق علاقه مند هستند، حتي اگر اين علاقه با منافع آمريكا تفاوت هم داشته باشد، گفت وگو كند.
مشاور امنيتي كارتر سياست جديد جرج بوش رئيس جمهوري آمريكا براي عراق را، هم از نظر راهبردي مبهم و بي محتوا و هم از نظر تاكتيكي بدون چشم انداز خواند و گفت: چنين به نظر مي رسد كه اين راهبردي براي راضي كردن طيفي است كه به بوش رأي داده اند.
مشاور سابق امنيتي آمريكا افزود: آمريكا بايد اين واقعيت را درك كند كه حضورش در عراق تنها باعث تشديد درگيريهاي قومي مي شود و حضور نظامي، اين امر را به مراتب تشديد كرده است.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |