چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۱ - Jan 24, 2007
دبير شوراي عالي امنيت ملي:
در همكاري
با آژانس ،تغييري ايجاد نشده است
گروه سياسي- دبير شوراي عالي امنيت ملي در مورد ممنوعيت ورود برخي بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي به كشور گفت: اتفاق خاصي در نوع رابطه ايران با آژانس رخ نداده و همكاري ما با آژانس انرژي اتمي بر اساس معاهده ان پي تي ادامه دارد.
علي لاريجاني در گفت وگو با ايرنا اظهار داشت: در مورد بحث بازرسان مطابق روال قانوني تغييرات انجام مي گيرد و مسأله به اين نحو كه در رسانه ها منعكس شده، نيست.
ايسنا همچنين گزارش داد روز گذشته علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي با محمد البرادعي دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي در مورد موضوع تجديدنظر در پذيرش 38 نفر از بازرسان آژانس با مليت هاي خاص به صورت تلفني گفت وگو كرده است.
پس از آن كه ايران اعلام كرد در اولين گام براي اجراي مصوبه مجلس شوراي اسلامي مبني بر ايجاد محدوديت در روند همكاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي از ورود 38 بازرس آژانس به ايران خودداري مي كند، محافل سياسي و مقامات كشورهاي غربي به اين موضوع واكنش نشان دادند.
سخنگوي آژانس بين المللي انرژي اتمي با تأييد خبر درخواست ايران براي عدم ورود تعدادي از بازرسان آژانس به ايران تأكيد كرد كه اين مسأله در روند بازرسي ها خللي ايجاد نخواهد كرد.
به گزارش ايسنا، مليسا فلمينگ در بيانيه اي اعلام كرد: جزئيات تعيين بازرسان، موضوعي محرمانه ميان آژانس و كشور مربوطه است و در اين مورد ما در حال گفت وگو با ايران هستيم.
وي افزود: با اين حال تعداد كافي از بازرسان تعيين شده براي ايران  وجود دارد و آژانس قادر است فعاليت هاي بازرسي خود را مطابق با توافقنامه  جامع پادمان انجام دهد.
در همين  حال، وزارت  خارجه  آمريكا ادعا كرد: خودداري تهران از پذيرش  بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي، اين كشور را در مقابل جامعه  جهاني  منزوي مي كند.
شان مك كورمك، سخنگوي  وزارت خارجه  ايالات متحده ممنوعيت ورود برخي بازرسان آژانس به ايران  را نشانه  ديگري از قصد  ايران براي سرپيچي از خواست جامعه  بين المللي خواند و گفت: اين اقدام نمونه  ديگري از تلاش ايران براي تحميل خواست خود به جامعه  بين المللي است.
علي اصغر سلطانيه نماينده دائم ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز درباره اين تصميم گفت: مطابق قرارداد پادمان جامع ان پي تي، كشورهاي عضو حق دارند از ليست بازرسان انتصابي هر موردي را حذف نمايند و هيچ لزومي به ارائه توضيحات و دليل اين تصميم در مفاد اين قرارداد ذكر نشده است.
آژانس بين المللي انرژي اتمي 200 بازرس ويژه بازرسي از تأسيسات هسته اي ايران را در اختيار دارد و گفته مي شود بازرسان ممنوع الورود به ايران از مليت هاي فرانسوي، انگليسي، آلماني و كانادايي هستند.
معاون وزيرخارجه ايالات متحده پيش بيني كرد كه ايران در آينده فعاليتهاي هسته اي خود را سرعت خواهد بخشيد.
به گزارش خبرگزاري مهر، نيكلاس برنز در گفت وگو با روزنامه يو.اس.نيوز اعلام كرد كه ايران طي 30 روز آينده به طور ناگهاني فعاليت هاي غني سازي اورانيوم خود در نطنز را تسريع خواهد كرد.
رئيس جمهور پاكستان در جريان سفر به مصر و در گفت وگو با روزنامه الاهرام تأكيد كرد: ما به حق ايران براي دستيابي به انرژي هسته اي صلح آميز كه در چارچوب ضمانت هاي آژانس بين المللي انرژي باشد، احترام مي گذاريم.در عين حال، مشرف از ايران خواست تا تدابيري را براي جلب اعتماد جهانيان در مورد برنامه صلح آميز هسته اي خود اتخاذ كند.
وي همچنين گفت: با هرگونه استفاده از زور بر ضد ايران كه اوضاع متشنج منطقه را بحراني تر مي كند، مخالفيم و پاكستان بر اين باور است كه گفت وگوهاي مستمر نقش مثبتي در حل مسالمت آميز برنامه هسته اي ايران دارد.
همچنين ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه در آستانه سفرش به هند اعلام كرد: برنامه هسته اي ايران موردي منحصر به فرد نيست و همه كشورها حق دستيابي بدون تبعيض به فن آوري هاي برتر را دارند.

با تصويب نمايندگان
انتخابات رياست جمهوري و مجلس تجميع شد
011610.jpg
گروه سياسي - روز گذشته بالاخره پس از چند جلسه بحث و بررسي و مخالفت هاي جدي در مورد مغايرت طرح يك فوريتي مجلس براي ادغام انتخابات رياست جمهوري دهم و انتخابات مجلس هشتم با قانون اساسي، بالاخره اين طرح به تصويب نهايي مجلس رسيد.
در همين زمينه موسي قرباني عضو هيات رئيسه مجلس در گفتگو با خبرنگار ما گفت: كار بررسي اين مصوبه در مجلس به پايان رسيده و آن را به شوراي نگهبان ارسال خواهيم كرد اما برخي ديگر از نمايندگان از جمله حميد بهرام احمدي نماينده رفسنجان گفت: بايد طرح هاي جايگزين به زودي در مجلس در مورد جزئيات اين طرح مطرح شود.
شاه  بيت تذكرات
در تذكرات كتبي روز گذشته نمايندگان مشكلات كشاورزان از جمله گراني ادوات و بذر محصولات و تأثير اين امر بر قيمت هاي سال آتي مهمترين موضوعي بود كه مورد تذكر نمايندگان قرار گرفت. تذكر به وزير خارجه به خاطر نشر اكاذيب در مطبوعات آذربايجان، تذكر به وزير علوم براي اتخاذ تدابير لازم در دانشگاه ها و آزمايشگاه ها براي جلوگيري از تكرار حوادث ناگوار همانند انفجار آزمايشگاه تربيت مدرس از ديگر تذكرات مهم ديروز بود.
آخرين وضعيت فراكسيون جديد
روز گذشته راهروهاي مجلس و اكثر مصاحبه هاي نمايندگان حول آخرين تحولات فراكسيون اصول گرايان بود.
در حالي كه سعيد ابوطالب باز هم در جمع خبرنگاران حاضر شده و از تعيين اعضاي هيات موسس فراكسيون اصول گرايان خلاق خبر داد، اكثر چهره هاي برجسته مجلس وقوع اين اتفاق را نتيجه اختلاف سليقه دانستند.
حسين فدايي دبير جمعيت ايثارگران و از چهره هاي برجسته مجلس گفت: هر كس بخواهد در اين شرايط در ميان اصول گرايان اختلاف ايجاد كند، آب به آسياب غير ريخته است. اما صريح ترين موضع گيري را خود محمدرضا باهنر داشت، او علت انشعاب برخي اصول گرايان را اين دانست كه آنها مي خواهند يا با دولت نهم جدي تر برخورد كنيم اما به اعتقاد ما مردم از مجلس و دولت اصول گرا اين اختلافات را نمي پذيرند. رئيس فراكسيون اصول گرايان گفت: ما در جلسات خصوصي انتقاداتي را به دولت داريم و به آنها تذكر هم مي دهيم اما نمي خواهيم اين اختلافات را به صحن علني بكشيم. به اعتقاد ما خيلي از اين گونه موارد را مي توان با مذاكره حل كرد.
در راهروهاي مجلس
* امروز تعدادي از نمايندگان مجلس در مجمع تشخيص مصلحت نظام با اكبر هاشمي رفسنجاني ديدار مي كنند. مسائل سياسي روز، سياست هاي كلي اصل 44 و مسائل انتخاباتي اخير از جمله موضوعات اين جلسه به شمار مي رود.
* به دنبال ادعاي برخي راديوهاي بيگانه مبني بر انتشار گزارش محرمانه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در خصوص مسائل سياست خارجي در نشريه لوموند، تعداد زيادي از اعضاي اين كميسيون در گفتگو با خبرنگار ما از وجود چنين گزارشي اظهار بي اطلاعي كردند و مخبر اين كميسيون نيز اصل اين خبر را تكذيب كرد.
* فراكسيون فرهنگيان مجلس نسبت به كاهش جدي بودجه آموزش و پرورش در سال آتي به طور جد نگران است. به گفته حميدرضا حاجي بابايي بودجه اين وزارتخانه از لحاظ لايحه 3 درصد و از نظر كاركرد نسبت به امسال 180 درصد كاهش داشته است. در همين زمينه دوشنبه صبح اين فراكسيون جلسه اي را با مسئولان اين وزارتخانه برگزار كرده است.

سخنگوي دولت:
آژانس انرژي اتمي به تكاليف خود عمل نكرده است
واكنش به برگزاري همايش اصل 44
مهر: غلامحسين الهام ديروز در جمع خبرنگاران درباره غيبت دولت در همايش سياست هاي اصل 44 كه روز دوشنبه با حضور رؤساي قواي مقننه و قضائيه، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، دبير شوراي نگهبان و جمعي ديگر از مقامات ارشد كشور برگزار شد، گفت: از روند اجرايي همايش ملي سياست هاي اصل 44 كه توسط يك مركز غير اجرايي برگزار شده، مطلع نيستيم، البته بحث، سمينار و گفتگو در كشور آزاد است، ولي دولت مسئول اجرايي اين كار است. وي افزود: نبايد بر كار دولت، حواشي بست و همه دستگاه ها بايد كار خود را انجام دهند و نظارت هم بر اجراي سياست هاي كلي نظام از وظايف رهبري است و دولت در برابر رهبر مسئول است.
گروه سياسي سخنگوي دولت اظهار داشت: در چارچوب قانون PT كشورهايي كه داراي فناوري هسته اي باشند، بايد به ديگر كشورها براي دستيابي به اين فناوري در جهت اهداف صلح آميز كمك كنند، ولي آژانس تاكنون به اين تكليف خود را عمل نكرده است.
غلامحسين الهام صبح ديروز در ساختمان معاونت اجرايي رياست جمهوري به پرسش هاي خبرنگاران داخلي و خارجي، در ارتباط با موضوعات مختلف داخلي چون بودجه و لايحه  خدمات كشوري و سياست خارجي مانند روابط ايران با كشورهاي همسايه و منطقه و همچنين پرونده  هسته اي كشورمان پاسخ گفت.
الهام در اين نشست خبري كه ايسنا خبر آن را منتشر كرد، در مورد تصميمات اخير اتحاديه  اروپا مبني بر عدم كمك به ايران در ارتباط با فناوري هسته اي و تحريم ايران گفت: آن ها هيچ وقت در ارتباط با مساله  هسته اي به ما كمكي نكرده اند و اين فناوري در كشور ما بومي است.
سخنگوي دولت با توصيه به اروپايي ها براي حركت منطقي و به رسميت شناختن حق ايران افزود: كشورهاي اروپايي بايد بدانند كه تصميمات نسنجيده به نفع آن ها نخواهد بود و بايد از اين امر اجتناب كنند. آن ها بهتر است كه تعاملات خود را در چارچوب قانون ادامه دهند و مسير معقول و منطقي را در اين راستا در پيش بگيرند؛ چرا كه اين به نفع همه خواهد بود.
وي در پاسخ به سؤالي در خصوص اظهارات يكي از نمايندگان مجلس در مورد ممانعت از ورود تعدادي از بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي به كشور، گفت: اخبار رسمي بايد از منابع رسمي اعلام شود.
به گزارش ايرنا، غلامحسين الهام تاكيد كرد: دستگاههاي مسئول در موضوع هسته اي از جمله وزارت امور خارجه و شوراي عالي امنيت ملي سخنگو دارند و در مواقع لزوم اطلاع رساني مناسب و درست را انجام مي دهند.
سخنگوي دولت در عين حال خاطرنشان كرد: در مورد آژانس نيز اين حق قانوني دولتها است كه در مورد بازرسان اظهارنظر كنند و اين كار كاملا قانوني و متعارف است.
پيگيري آزادي
ديپلمات هاي ايراني
غلامحسين الهام در پاسخ به پرسشي درباره آخرين پيگيري هاي دولت جمهوري اسلامي ايران در ارتباط با ديپلمات هاي ايراني ربوده شده از سوي سربازان آمريكايي در اربيل عراق گفت: تلاش هاي ايران براي آزادي اين ديپلمات ها به صورت بي وقفه ادامه دارد و بر اين تلاش ها، تلاش هاي حقوقي نيز افزوده شده است.
وي گفت: در اين راستا درخواست كرده ايم سازمان ملل از ظرفيت خود براي پيگيري حقوقي اين مساله استفاده كند و اميد حركت موثر از سوي اين سازمان را داريم و ما هم موضوع را به شكل مستمر پيگيري مي كنيم.
وضعيت نامعلوم دادگستري
سخنگوي دولت با بيان اين كه هنوز وضعيت وزارتخانه  دادگستري معلوم نيست، گفت: ما منتظر هستيم رئيس قوه  قضائيه فردي را براي اين سمت به رئيس جمهوري پيشنهاد دهند تا رئيس جمهور نيز بعد از بررسي آن فرد را براي راي اعتماد به مجلس شوراي اسلامي معرفي كنند و هنوز در اين راستا رئيس قوه  قضائيه فردي را به رئيس جمهور معرفي نكرده اند.
كاهش وابستگي به نفت
الهام در خصوص تحقق برنامه ريزي هاي دولت در جهت كاهش وابستگي به نفت گفت: اين امر يك توان جديد قوي مديريتي را ايجاد كرده است. اين امر را در بودجه  امسال پيش بيني كرده ايم و ما فكر مي كنيم كه تحقق آن شدني است. كشور ما ظرفيت بزرگي دارد و مي تواند در اين مسير حركت كند.
وي با بيان اين كه عزم دولت در راستاي كاهش وابستگي به نفت است گفت: كاهش تراز عملياتي بودجه دولت كه رئيس جمهور نيز گزارش آن را ارائه دادند، نشان موفقيت دولت است و اين خود گامي موثر در كاهش وابستگي به نفت است.

ناكامي اشغالگران در اختلاف افكني
وزير امور خارجه سوريه با رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز ديدار و پيرامون مسايل دوجانبه  و منطقه اي گفت و گو كرد. آيت الله اكبر هاشمي رفسنجاني در اين ديدار همكاري سازنده كشورهاي منطقه  به ويژه جمهوري اسلامي ايران و سوريه را در حل مسائل و مشكلات منطقه، به خصوص عراق پراهميت عنوان كرد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، ناامني موجود در عراق را ناشي از ادامه حضور اشغالگران در خاك اين كشور عنوان كرد و افزود: آنها در تحقق اهدافشان به ويژه اختلاف افكني ميان شيعه و سني در منطقه ناكام خواهند بود.
به گزارش روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام وليد المعلم نيز در اين ديدار با تاكيد بر اهميت روابط دوستانه جمهوري اسلامي و سوريه در صلح و ثبات منطقه، گفت:  آمريكا مانعي مهم بر سر راه تقويت روابط جمهوري اسلامي ايران با سوريه و عراق است.

احمدي نژاد: آمريكا رو به افول است
گروه سياسي - رئيس جمهوري با اشاره به شكست هاي پياپي طرح هاي نظام سلطه در منطقه خاورميانه، حيات آمريكا و رژيم صهيونيستي را در منطقه رو به افول دانست و تاكيد كرد: كشورهاي اسلامي و عربي بايد با هشياري، مقاومت، وحدت، انسجام و همكاري زمينه تقويت دولت هاي مستقل و مردمي و تامين ثبات و امنيت و پيشرفت  ملت هاي منطقه را فراهم كنند.
به گزارش دفتر امور رسانه هاي رياست جمهوري، محمود احمدي نژاد صبح ديروز در ديدار وليد المعلم وزير امور خارجه سوريه به مشكلات داخلي دولت آمريكا اشاره و طرح جديد بوش براي خاورميانه را در راستاي تبليغ و ترميم وجهه دولت و حزب حاكم آمريكا در داخل اين كشور عنوان كرد و گفت: آمريكا براي ادامه حضور در منطقه و رسيدن به اهداف استعماري خود درصدد ايجاد ناامني و درگيري و تضعيف دولت هاي مستقل و مردمي منطقه است.
احمدي نژاد با بيان اينكه رژيم صهيونيستي براي تهديد، تجاوز و تفرقه افكني تشكيل شده است، تاكيد كرد: ايجاد اختلاف بين مسلمانان به ويژه شيعه و سني توطئه صهيونيسم و آمريكا به منظور تسلط و غارت منابع ملت هاي منطقه است. احمدي نژاد با بيان اينكه روابط تهران - دمشق رو به گسترش و تعميق است وجود كشورهاي قدرتمند و پيشرفته و مناسبات دوجانبه و چندجانبه پيشرفت و اقتدار خود را فراهم كنند و در اين راستا گسترش روابط استراتژيك ايران سوريه و عراق نقش مهمي در برقراري ثبات و آرامش در خاورميانه دارد.
وليد المعلم، وزير امور خارجه  سوريه نيز در اين ديدار ضمن بيان گزارشي از آخرين اوضاع منطقه و سفر رئيس جمهور عراق به سوريه، روابط با تهران را براي دمشق استراتژيك و راهبردي دانست و گفت: گسترش روابط دوجانبه بين جمهوري اسلامي ايران و سوريه به برقراري ثبات و امنيت در منطقه و پيشرفت دو ملت كمك مي كند.

شوراي نگهبان با تجميع انتخابات مخالف است
گروه سياسي - عضو حقوقدان شوراي نگهبان تاكيد كرد كه طرح تجميع انتخابات مجلس هشتم و انتخابات رياست جمهوري دهم به دليل مغايرت با اصول قانون اساسي حتما در شوراي نگهبان تاييد نخواهد شد.
محسن اسماعيلي عضو حقوقدان شوراي نگهبان در گفت وگو با ايسنا، در ارزيابي از طرح تجميع انتخابات اظهار داشت: هرگونه افزايش يا كاهش دوره هاي مجلس يا رياست جمهوري مغاير با قانون اساسي است چون قانون اساسي به صراحت دوره زماني مجلس و رياست جمهوري را 4 سال معين كرده و اين به هيچ وجه قابل كم و زياد شدن توسط قوانين عادي نيست. وي افزود: تقسيم اين مدت بين مجلس و رياست جمهوري به اين شكل كه 6 ماه به دوران مجلس اضافه شده و 6 ماه از دوران رياست جمهوري كم شود، اشكال را بيشتر مي كند نه اينكه مشكل را مرتفع كند چون در هر صورت با اصولي از قانون اساسي مغايرت خواهد داشت.
رئيس فراكسيون اكثريت مجلس هم پيش بيني كرد كه شوراي نگهبان با مصوبه مجلس در خصوص تجميع انتخابات مجلس و رياست جمهوري مخالفت مي كند. محمدرضا باهنر در حاشيه جلسه علني روز گذشته در خصوص تجميع انتخابات مجلس هشتم با رياست جمهوري دوره دهم، گفت: من مخالف اين طرح بودم و آن را مغاير قانون اساسي مي دانم و تصورم اين است كه شوراي نگهبان آن را رد مي كند. وي در پاسخ به اين سؤال كه چرا نمايندگان مجلس به رغم تصميم فراكسيون اكثريت مجلس مبني بر راي ندادن به اين طرح به آن راي مثبت دادند، گفت: مسئله فراكسيون در مجلس همچون احزاب نيست كه يك دستورالعمل صادر شود و همه اعضا مكلف به تبعيت از آن باشد، در مجلس گاهي اوقات يك تصميم فراكسيوني گرفتيم كه اعضاي فراكسيون بعضاً آن را قبول نداشتند.

يادداشت
چالش هاي راهبردي آمريكا در خاورميانه
حشمت الله فلاحت پيشه
بخشي از تحولات خاورميانه كه در ميدان ژئوپوليتيك منطقه شكل مي گيرند ريشه در گذشته دارند و اين چنين نيست كه ناشي از فرايندهاي اخير باشند.
در حال حاضر دولتي در عراق شكل گرفته كه داراي ماهيتي دموكراتيك است و زمينه هاي همگرايي در راهبردهاي منطقه اي را از خود بروز مي دهد. اما تا پيش از اين، حكومت صدام به عنوان حكومتي كه مورد حمايت غرب قرار داشت توانسته بود با به راه انداختن جنگ بر ضد ايران موجبات غفلت كشورهاي عربي از اسرائيل را فراهم كند و به حدود 30 سال جنگ اعراب و اسرائيل خاتمه دهد. از زمان شعله ور شدن جنگ بين ايران و عراق، اعراب ديگر با اسرائيل نجنگيدند و در اين ايام شاهد بيشترين نرخ رشد توسعه نظامي و اطلاعاتي اسرائيل هستيم، اما اكنون دولتي در عراق بر سر كار آمده كه ديگر نمي تواند نقش دولت صدام را براي اسرائيل بازي  كند، البته اين در حالي است كه پس از جنگ هاي اعراب و اسرائيل، تنها جنگ هاي رژيم صهيونيستي با حزب الله لبنان به عنوان منادي تفكر و آرمان انقلاب اسلامي ايران بوده كه در هر دو جنگ نيز، اسرائيل متحمل شكست شده است. از سوي ديگر، ايالات متحده آمريكا از گذشته هاي دور از حلقه هاي وابسته اي در منطقه خاورميانه سود برده است كه اكنون دچار نوعي فروپاشي راهبردي شده اند. دولتمردان وابسته به آمريكا در شرايط كنوني با موقعيتي مواجه شده اند كه حكايت از تضعيف راهبردهاي ژئوپوليتيك آنها در منطقه دارد و همين مسأله موجب شده تا نوعي احساس تحقير بر تفكر ارتجاع عرب سايه افكند. شكاف هاي به وجود آمده در دنياي عرب كه ناشي از اختلافات فكري، عقيدتي و همچنين منافع اقتصادي كشورهاي عربي است، موجب شده تا فرايندي كه از آن با عنوان فروپاشي راهبردي حلقه هاي وابسته به غرب در خاورميانه ياد كرديم، تشديد شده و به عنوان مثال جريان هايي مانند جريان هاي سلفي كه زماني در جهت عملياتي كردن اهداف غرب در منطقه مورد استفاده قرار مي گرفتند، اكنون كاركردي عكس پيدا كنند.
در شرايط كنوني ايدئولوژي برگرفته از انقلاب اسلامي يك ايدئولوژي پويا در منطقه است كه توانسته تنها شكست هاي اسرائيل را رقم بزند. از سوي ديگر الگوي دموكراسي در ايران الگويي است كه در عراق اجرا شده و نتيجه مثبت داده است، چراكه عراقي ها خود بر اجراي موفقيت آميز الگوي دموكراسي ايراني در عراق صحه گذارده اند. در چنين شرايطي، ارتجاع عرب كه 8 سال به شدت تحت فشارهاي حقوق بشري دولت دموكرات كلينتون قرار داشت پس از آن كه به ناتواني خود براي هماهنگ شدن با خواسته هاي استعماري دولت بوش پي برد و دريافت كه برخي ديدگاه ها در آمريكا خواستار عملي شدن طرح دموكراتيزاسيون در مورد تمامي كشورهاي خاورميانه است، دچار نوعي خلأ استراتژيك شده و ايالات متحده نيز دريافته است كه بايد هزينه هاي بيشتري را براي هماهنگ كردن ارتجاع عرب با اهداف خود پرداخت كند. علاوه بر اين ناكامي هاي آمريكا در افغانستان كه به  نوعي به قدرت گرفتن مجدد طالبان در بخش هايي از اين كشور منجر شده و همچنين قرارداد هسته اي جديد آمريكا و هند كه پاكستان را وادار كرده تا روابط جديدي را با القاعده آغاز كند، موجبات دوچندان شدن مشكلات راهبردي آمريكا در منطقه را فراهم كرده است. اما جداي از ميدان ژئوپوليتيك منطقه و در مقام اشاره به مشكلات كوتاه مدت ايالات متحده مي توان پيروزي دموكرات ها در انتخابات كنگره را آغاز نوعي شمارش معكوس براي جورج بوش به حساب آورد.
انتظار مي رفت دولت بوش در بحبوحه اين مشكلات بر اساس طرح بيكر- هميلتون رويكرد مذاكره با ايران را جدي بگيرد و بدين وسيله علاوه بر تسهيل شرايط براي خروج خود از عراق، افكار عمومي ايالات متحده را به سمت خود متمايل كند، اما دولت بوش با موضع گيري شديد در مقابل ايران و سوريه تاكنون اين فرصت را از خود سلب كرده است. به هر حال با نگاه به شرايط ايالات متحده در خاورميانه كه برخي از آنها مورد اشاره قرار گرفت مي توان علت سفرهاي تكراري رايس به منطقه و همچنين مسافرت اخير رابرت گيتس، وزير دفاع و ديك چني معاون رئيس جمهور آمريكا به خاورميانه را دريافت و البته پي برد كه چرا اين سه مقام آمريكايي در فاصله هاي زماني كوتاه با مقامات عربستان ديدار مي كنند. به  نظر مي رسد در شرايط كنوني جمهوري اسلامي ايران به هيچ وجه نبايد سياست مقابله به مثل را در برابر اقدامات ايالات متحده كه نمونه آن  را در مورد ديپلمات هاي ايراني در عراق شاهد هستيم اتخاذ كند، كما اين كه چنين سياستي در دستور كار ايران نيست، البته طبيعي است كه هوشياري در مقابل تحركات آمريكا در منطقه شرط لازم براي عملكرد موفق دستگاه سياست خارجي ايران است.
* عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس

برگزاري رزمايش موشكي سپاه در گرمسار
گروه سياسي - گروه توپخانه 63 خاتم الانبياء در راستاي حفظ و ارتقاي توانمندي هاي رزمي و افزايش قدرت دفاعي و پشتيباني گروههاي توپخانه موشكي نيروي زميني سپاه پاسداران، رزمايش يگاني تمرين پرتاب موشك هاي برد كوتاه و شليك راكت اندازهاي فاتح را در منطقه عمومي گرمسار برگزار كرد.
روابط عمومي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با صدور اطلاعيه اي با اعلام  اين خبر تاكيد كرد كه رسانه هاي غربي و برخي رسانه هاي منطقه در جهت اغراض سياسي رزمايش يك يگان سپاه را بزرگنمايي كردند. در اين اطلاعيه آمده است: رسانه هاي غربي و برخي رسانه هاي منطقه، علي رغم محدودبودن اين رزمايش كه درادامه سلسله رزمايش هاي تخصصي و يگاني، به صورت محدود برگزار شد، بيش از حد انتظار اخبار و ابعاد آن را بزرگنمايي كردند. به گزارش روابط عمومي كل سپاه، اين رزمايش برابر تقويم يگاني گروه توپخانه 63 خاتم الانبياء نيروي زميني سپاه با استفاده از تسليحات آزمايش شده و به كارگيري شده در رزمايش هاي قبلي به مدت دو روز از اول بهمن انجام شد. سرتيپ دوم پاسدار مجيد آيينه فرمانده يگان موشكي نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي هم از پرتاب موفقيت آميز موشك هاي زلزال و فجر۵ در اين مرحله از رزمايش موشكي اين نيرو در گرمسار خبر داد. به گزارش خبرگزاري ها تمرين پرتاب موشك هاي زلزال و فجر۵ با شركت يگان هاي تابعه نيروي زميني، يگان هاي موشكي و گردان هاي توپخانه اين نيرو در منطقه عمومي گرمسار آغاز شده است و تا دو روز آينده ادامه دارد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |