دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۷ - Mar 12, 2007
ناله بيماران ام.اس شنيده نمي شود
016842.jpg
با توليد و ورود آونكس ايراني به بازار، قيمت نمونه خارجي اين دارو چندين برابر شده،  درحالي كه بيماران به دلايل مختلف، داروي خارجي را ترجيح مي دهند
سميه شرافتي
شايد بتوان گفت رنج مبتلا به ام.اس ، به اندازه اي هست كه ديگر نخواهيم مصيبت هاي ديگري را براي مبتلايان به آن تصور كنيم، ولي براي بيماران ايراني، مي توان رنج هاي زيادي را تصور كرد كه گراني دارو هم به تازگي به آنها اضافه شده؛ مسئله اي كه نه تنها در مورد اين بيماران، كه در مورد تمام بيماران خاص حل نشده است.
در ايران حدود 35 هزار بيمار ام.اس وجود دارد كه يك سوم آنها نياز به اينترفرون دارند؛ آونكس يكي از سه داروي مصرفي بيماران ام. اس و از خانواده اينترفرون هاست كه بيماران مبتلا به ام. اس بايد هفته اي يكبار به صورت عضلاني تزريق كنند.
در حالي كه بيماران مبتلا به ام.اس مدت ها از كمبود و گراني داروي آونكس گله مي كردند، نوع ساخت داخل اين دارو به بازار آمد و همزمان، قيمت نوع خارجي رو به افزايش گذاشت و به هر آمپول، صدهزار تومان رسيد؛ افزايش قيمتي كه البته واقعي نبود و تنها به دليل كاهش يارانه اي بود كه دولت براي اين دارو مي پرداخت. اين در حالي است كه با وجودي كه وزارت بهداشت نسبت به كيفيت و اثربخشي نمونه داروي آونكس ايراني به بيماران اطمينان داده است اما بسياري از اين بيماران هنوز از مصرف اين دارو سرباز مي زنند و معتقدند آونكس خارجي عوارض كمتري دارد و مؤثرتر است.
البته آونكس داخلي هم كه نام ديگر آن سينوكس است، در واقع توليد ايران نيست و در واقع كپي شده نوع خارجي آن است. دكتر جمشيد لطفي، رئيس انجمن ام .اس ايران در اين مورد مي گويد: اخيراً يك شركت ايراني اين دارو را در داخل كشور ساخته است و وزارت بهداشت اعلام كرده است كه تست هاي انجام شده بر روي اين دارو اطمينان بخش است و اين دارو با نمونه خارجي تفاوتي ندارد. وي در ادامه مي گويد: انجمن ام.اس نيز مخالف هدر رفتن ارز كشور به خارج براي خريد داروهايي است كه در داخل كشور توليد مي شود، ولي متاسفانه برخي از مردم و بيماران نسبت به مصرف داروهاي ايراني مقاومت نشان مي دهند و بنابراين بايد تا زماني كه بيماران نسبت به داروي جديد اطمينان پيدا كنند، صبر كنيم و تصميم عجولانه اي نگيريم.
به گفته لطفي، انجمن ام.اس ايران فعلاً نمي تواند داروي آونكس ايراني را تاييد يا رد كند و بايد مدتي صبر كرد تا نتيجه مصرف آن را روي بيماران ديد. با اين شرايط اين سؤال به ذهن خطور مي كند كه آيا بهتر نبود وزارت بهداشت قبل از ورود داروي ايراني به بازار و كاهش يارانه داروي خارجي، حداقل به پزشكان و بيماران در مورد اين دارو اطلاع رساني مي كرد و اعتماد آنها را جلب مي كرد تا بيماران ديگر چنين مشكلاتي را لمس نكنند؟
لطفي اضافه مي كند: فعلاً چه ما بخواهيم و چه نخواهيم نمونه ايراني داروي آونكس وارد بازار شده است و به طبع دولت ديگر براي خريد نمونه خارجي اين دارو هزينه نمي كند بنابراين بايد منتظر گران تر شدن بيشتر اين دارو تا مرز 300 يا 400 هزار تومان كه قيمت واقعي آن است، باشيم پس اميدواريم كه داروي ايراني اثر بخش و با كيفيت باشد.
شوك افزايش قيمت
قيمت آمپول 12 تايي آونكس در آمريكا 3305 دلار است. يعني قيمت واقعي هر آمپول آونكس حدود 255 هزار تومان است، درحالي كه در ايران، قيمت دوز 4 تايي اين دارو براي بيمه شدگان تامين اجتماعي 168 هزار تومان، براي بيمه نيروهاي مسلح 200 هزار تومان و آزاد 400 هزار تومان است. به اين ترتيب، قيمت آزاد هر آمپول در ايران، هنوز هم 150 هزار تومان زير قيمت جهاني است و مابه التفاوت اين قيمت را دولت پرداخت مي كند. با اين حال، آنچه بيماران ام اس را نگران كرده، افزايش قيمت ناگهاني داروست.
افشين كاشاني، بيمار مبتلا به ام. اس مي گويد: تا دو ماه پيش هر بسته 4 تايي آمپول آونكس خارجي به قيمت 45 هزار تومان در اختيار بيماران ام .اس قرار مي گرفت اما از اين زمان به بعد با ورود داروي آونكس ايراني به بازار قيمت اين دارو به 168 هزار تومان افزايش يافت. حالا حساب كنيد بيماران مبتلا به ام اس به اين دارو نياز مبرم دارند و حتماً بايد هر ماه 4 بار اين آمپول را مصرف كنند.
در تهران اين دارو فقط در داروخانه 13 آبان توزيع مي شود و البته در بازار آزاد ناصر خسرو نيز اين دارو به قيمت 270 هزار تومان به فروش مي رسد. كاشاني اضافه مي كند: شايد افزايش ناگهاني قيمت داروي آونكس خارجي براي اين باشد كه از توزيع اين دارو در بازار آزاد جلوگيري كنند، به همين علت هم حالا كه قيمت اين دارو افزايش يافته است ديگر داروخانه پوكه آمپول آونكس مصرفي را براي تحويل داروي جديد از بيماران نمي خواهد. نكته مهم اين است كه در ميان تمام اين گرفتاري ها و سردرگمي ها پزشكان هنوز نوع خارجي اين دارو را به بيماران پيشنهاد مي كنند.كاشاني در اين باره مي گويد: پزشك من نظرش اين است كه به هيچ وجه از داروي ايراني آونكس استفاده نكنم و اجازه اين كار را به من نداده است.
وقتي پزشكان هم مشكوكند
دكتر لطفي به عدم آشنايي پزشكان با سينوكس اشاره مي كند و مي گويد: ما هميشه از مصرف داروهاي ساخت داخل مي ترسيم و به آنها اعتماد نداريم، در حاليكه 95 درصد داروهاي داخل كشور ساخت داخل است و براي 5 درصد دارويي كه از خارج وارد مي شود وزارت بهداشت چيزي حدود 230 ميليون دلار در سال هزينه مي كند كه يك سوم آن يعني 80 ميليون دلار به سوبسيد داروهاي ام.اس تعلق دارد.
وي با اشاره به اينكه در كشورهاي ديگر نورولوژيست ها در همه موارد اجازه تجويز اين دارو را ندارند مي گويد: اين در حالي  است كه در كشور ما حتي روانپزشكان و جراحان مغز و اعصاب براي بيمار اقدام به تجويز آونكس مي كنند. در حالي كه به جز آزمايش كردن اين دارو روي بيماران چاره ديگري نيست، متخصصان و توليد كنندگان سينوكس مي گويند قرار است هم كارايي و هم عوارض اين دو دارو كاملاً شبيه هم باشند. اين در حالي است كه يكي از شكايات اصلي بيماران از نوع داخلي اين دارو اين است كه به دنبال مصرف آن علائمي شبيه آنفلوانزا در آنها ايجاد مي شود و ظاهراً براي اين مشكل چاره خاصي نيز وجود ندارد. البته به گفته رييس انجمن ام.اس، تمام آونكس ها عوارضي شبيه آنفلوانزا ايجاد مي كنند و اين فقط علامت مخصوص نوع داخلي دارو نيست و در ضمن اين علامت در همه بيماران نيز ايجاد نمي شود.
آسايش بيماران در چيست؟
در حال حاضر داروهاي توليد داخل از لحاظ عددي بيش از 95 درصد نياز كشور را برطرف مي كند، اين درحاليست كه ورود داروهاي خارجي به كشور نيز ممنوع نيست و همه داروهاي خارجي پس از طي فرآيندهاي ثبت و كنترل كيفيت مي توانند وارد كشور شوند، ولي با اين شرايط باز هم شاهديم بار اصلي درمان كشور بر عهده داروهاي توليد داخل است. دكتر ديناروند، معاون اداره غذا و داروي وزارت بهداشت با بيان اين جملات، در خصوص توليد داروي بيماران ام.اس نيز مي گويد: با اين حال ما براي آسايش بيماران هر دو نوع دارو (هم ايراني و هم خارجي ) را در بازار داريم. سؤال اينجاست كه آيا آسايش بيماران در انتخاب بين داروي گران و داروي گران تر است؟

خبر
كاركنان و بازنشستگان دولت
بيمه عمر و حوادث مي شوند

گروه اجتماعي- دستورالعمل اجرايي بيمه عمر و حوادث كاركنان و بازنشستگان دولت در بخشنامه اي از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، براي اجرا به تمام وزارتخانه ها، سازمان ها و مؤسسات دولتي ابلاغ شد.
هيأت وزيران، كليه سازمان ها و موسسات دولتي، نهادهاي انقلاب اسلامي و نيروهاي مسلح را موظف كرد، كليه بازنشستگان و مستخدمان رسمي ( ثابت) خود را مشروط بر آنكه قانوناً در قبال حوادث تحت پوشش بيمه ديگري نباشند، با مشاركت بيمه شده در سود حاصل از قرارداد بيمه حادثه و فوت، بيمه كند.
بر اساس اين مصوبه، سرمايه بيمه براي هر نفر بابت فوت به هر علت و نقص عضو يا از كار افتادگي دائم در اثر حوادث، حداكثر 20 ميليون ريال و براي يك دوره 5ساله از سال 84 تا پايان سال 88، با حق بيمه ماهانه 12 هزار ريال براي هر نفر، بدون در نظر گرفتن سقف سني خواهد بود.
همچنين در صورت نقص عضو يا از كار افتادگي جزيي يا دائم در اثر حوادث طبيعي از مبلغ 20 ميليون ريال طبق جدول نقص عضو مورد عمل سازمان بازنشستگي كشوري به بيمه شده پرداخت خواهد شد. بر اساس اين مصوبه يك دوم حق بيمه سالانه بازنشستگان توسط دولت و از مبلغ مابقي دو سوم توسط بازنشستگان و يك سوم توسط صندوق هاي بازنشستگي مربوطه پرداخت مي شود و حق بيمه سهم مستخدم بازنشسته نيز توسط صندوق بازنشستگي ذي ربط از حقوق بازنشستگي وي كسر و ماهانه به حسابي كه سازمان مذكور اعلام مي كند، واريز مي شود.

دادگاه ها در تعطيلات عيد فعال اند
مهر: محمود سالاركيا گفت: دادگاه هاي كيفري استان و دادگاه هاي عمومي و همچنين دادسراها همچون سال هاي گذشته از ساعت 8 صبح تا 12 ظهر و بعدازظهر از ساعت 15 الي 17 و دادسراي مركز (ميدان ارك) از ساعت 7 صبح تا 12 ظهر در ايام تعطيلات نوروز فعال خواهند بود و قاضي كشيك حضور خواهد داشت.معاون دادستان تهران در امور زندان ها در خصوص مرخصي زندانيان در ايام نوروز افزود: مرخصي زندانيان از 15 اسفند آغاز شده و تا 15 فروردين 86 نيز ادامه خواهد داشت.

شرق، رفع توقيف شد
گروه اجتماعي - روزنامه شرق از سوي دادگاه، رفع توقيف شد.
مهدي رحمانيان، مديرمسئول روزنامه شرق گفت : قاضي شعبه 76 دادگاه كيفري روزنامه را رفع توقيف  و مرا به 900 هزار تومان جريمه نقدي محكوم كرده است. وي در خصوص انتشار مجدد روزنامه گفت: در اين رابطه هنوز تصميمي گرفته نشده است و پس از صحبت با مديران روزنامه در اين خصوص تصميم خواهيم گرفت.اين روزنامه 20 شهريور با دستور هيأت نظارت بر مطبوعات و به استناد تبصره ماده 12 و بر اساس بندهاي 2، 4 و بويژه بند 8 ماده 6 قانون مطبوعات توقيف و پرونده آن به دادگاه ارسال شد.
دادگاه رسيدگي به كيفرخواست هاي مطروحه عليه مدير مسئول روزنامه شرق در تاريخ 9 اسفند ماه 85 برگزار شد كه در نهايت مدير مسئول روزنامه شرق در چهار مورد از موارد اعلام شده توسط دادگاه مطبوعات مجرم شناخته شد و در ساير موارد اتهامي تبرئه شد و اما هيأت منصفه مطبوعات مدير مسئول اين روزنامه  را مستحق برخورداري از تخفيف در مجازات دانست.

خطر افسردگي
در كمين نوزادان كم وزن
016845.jpg
گروه سلامت : گرفتاري نوزاداني كه موقع تولد وزنشان كم است، در دوران نوزادي تمام نمي شود. اين بار خبر پژوهش هاي جديدي در پايگاه اينترنتي بي بي سي منتشر شده كه نشان مي دهد اين نوزادان در دوران بزرگسالي هم مشكلاتي دارند، از جمله اين كه بيشتر از سايرين در معرض خطر افسردگي قرار دارند.
مطالعات قبلي نشان داده بود زمينه ابتلا به افسردگي در نوزادان كم وزن به حالت نهفته باقي مي ماند تا بعدها در شرايط تنش زا علايم خود را نشان دهد. پژوهشگران دانشگاه دوك انگلستان با بررسي اطلاعات 140 كودك 9 تا 16 ساله، دريافته اند دختراني كه با وزن كمتر از 2/5 كيلوگرم به دنيا آمده اند در سنين 13 تا 16 سالگي بيشتر از هم سن و سالهايشان كه با وزن طبيعي متولد شده اند، افسرده مي شوند. بررسي ها مشخص كرد 38 درصد اين دختران دستكم يك بار در اين سن افسردگي پيدا كرده اند. در حالي كه فقط 4/8درصد دختراني كه با وزن طبيعي به دنيا آمده اند به اين بيماري دچار مي شوند. به طور ميانگين ساليانه 5/23درصد از دختران نوجواني كه با وزن كم به دنيا آمده اند دچار افسردگي مي شوند. اين ميزان در دختراني كه با وزن طبيعي به دنيا آمده اند 4/3 درصد است. بدون توجه به وزن زمان تولد، 9/4 درصد از پسران دچار افسردگي مي شوند. البته محققان در اين مطالعه رابطه اي بين وزن كم زمان تولد با ساير مشكلات رواني مانند اختلالات اضطرابي پيدا نكرده اند.
اين يافته ها در نشريه آرشيو روانپزشكي عمومي منتشر شده است.
پژوهشگران براي توجيه اين رابطه، چند فرضيه را مطرح مي كنند. اول اين كه ممكن است شرايط سخت درون رحم مادر براي جنين، آمادگي او را براي مقابله با دشواري هاي زمان بعد از تولد كم كرده باشد.
فرضيه ديگر اين است كه اصولا بچه هايي با وزن كم به دنيا مي آيند كه مادرشان در دوران بارداري متحمل شرايط سختي مثل فقر بوده است. اين شرايط با تولد نوزاد ادامه داشته، بلكه بيشتر هم شده است. اين دشواري ها مي تواند زمينه بروز افسردگي را در همه اين كودكان، چه وزن موقع تولدشان كم باشد و چه نه، به وجود آورد.
ضمن اين كه در اين شرايط، مادر هم افسرده است و همين باعث لطمه خوردن نوزاد وكودك آينده، هم از لحاظ رواني و هم از لحاظ جسمي، مي شود. به اين ترتيب هم احتمال افسردگي كودك بيشتر مي شود و هم احتمال وزن كم موقع تولد او.
از طرف ديگر احتمال مصرف مشروبات الكلي، دخانيات و مواد مخدر هم در دوران بارداري اين مادران بيشتر است.
هر كدام از اين فرضيه ها كه درست باشد، نتيجه يكي است: مراقبت مادران باردار اهميت دو چندان پيدا مي كند. چون همه اين فرضيه ها سلامت مادر را علاوه بر ابعاد جسمي، بر مسايل رواني هم موثر مي شناسند.

سلامت در ايران
ميزان ضايعات خوني در كشور 12 درصد است
دكتر پديدار، معاون سازمان انتقال خون ايران، ميزان ضايعات خوني در كشور را بالغ بر 12 درصد عنوان كرد و به ايسنا گفت: با مديريت مصرف صحيح و علمي خون مي توان اين درصد را كاهش داد.
به گفته وي، از اين ميزان ضايعات 14 درصد مربوط به خون هاي آلوده و ويروسي، 60 درصد به دليل نظارت كمتر در بيمارستان ها و بانك خون و عدم هماهنگي در توزيع خون است. همچنين 9 درصد ضايعات خوني مربوط به خون هاي تاريخ گذشته يا برگشت داده شده است كه در كشورهاي صنعتي، اين ضايعات خوني 4 درصد مي باشد.
توصيه هاي بهداشتي به مسافران شمال كشور
گروه سلامت- وزارت بهداشت از افرادي كه قصد مسافرت به شمال كشور را دارند خواست به توصيه هاي محلي براي پيشگيري از بيماري هاي عفوني توجه كنند.
محمد مهدي گويا، رئيس مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت با بيان  اين كه تاكنون هيچ گزارش تاييد شده اي از سازمان دامپزشكي در مورد ابتلاي پرندگان به ويروس آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان نداشته ايم، گفت: مسافران نوروزي به ويژه كساني كه به شمال كشور مسافرت مي كنند حتماً به توصيه هايي كه از 23 اسفند در مبادي ورودي و خروجي اين مناطق منتشر مي شود توجه جدي داشته باشند.
برخورداري كودكان و زنان باردار فاقد دفترچه بيمه از خدمات دندانپزشكي
كودكان زير 10 سال و زنان باردار و شيرده مي توانند در مراكز بهداشتي و درماني تحت پوشش دانشگاههاي علوم پزشكي سراسر كشور با تعرفه 30 درصد حتي در صورت نداشتن دفترچه بيمه، خدمات بهداشتي و درماني دريافت كنند. خدمات دندانپزشكي براي گروه هدف در مناطق محروم كشور به صورت رايگان صورت مي گيرد.

كنگره رويكردهاي نوين در آموزش پرستاري
دومين كنگره رويكردهاي نوين در آموزش پرستاري و مامايي با عنوان نيازهاي امروز، برنامه ريزي براي فردا امروز و فردا در سالن همايش هاي رازي برگزار مي شود.

محققان مي گويند
مصائب بچه دار شدن چاق ها
تحقيقات جديد نشان مي دهد چاقي بيش از حد، شانس بچه دار شدن زوج ها را كاهش مي دهد. به گزارش خبرگزاري فرانسه، پژوهشگران همه گيرشناسي در دانشگاه آرهوس در دانمارك با بررسي 48 هزار زوج دانماركي طي سالهاي 1996 تا 2002 دريافتند هنگامي كه هر دو زوج دچار چاقي باليني باشند شانس انتظار بيش از يك سال براي بچه دار شدن، سه برابر افزايش مي يابد. نتايج اين مطالعه در مجله باروري انسان منتشر شده است. تحقيقات قبلي نشان داده بود چاقي هم بر باروري مردان و هم زنان تأثير منفي دارد. در زنان چربي بيش از حد تخمك گذاري را مختل مي كند و بارداري را با مشكل مواجه مي كند و در مردان چاقي كيفيت اسپرم را كم مي كند و ميزان انتشار هورمونهاي توليد مثلي پايين مي آيد.

از گوشت حيواناتي بخوريد كه به چرا مي روند!
مطالعه اي يك ساله در دانشگاه استنفورد آمريكا نشان داد ،خوردن گوشت حيواناتي كه به چرا مي روند نه تنها هيچ گونه عارضه جانبي ندارد بلكه موجب كاهش وزن افراد نيز مي شود. اين مطالعه نشان داده كه ميزان كاهش وزن به دنبال مصرف اين گونه گوشت ها، دو برابر ساير شيوه هاي متداول است. بررسي هاي پژوهشگران نشان داد زنان آزمايش شده در اين مطالعه در مدت يك سال به طور ميانگين 4 كيلو و هفتصد گرم وزن كم كردند.

مجوز ورود تلفن همراه به بيمارستان ها صادر شد
تازه ترين تحقيقات دانشمندان مشخص كرده است استفاده از تلفن همراه در بيمارستان ها خطري براي كار تجهيزات بيمارستاني ندارد. پژوهش هاي مايوكلينيك در روچستر آمريكا و انجام 300 نوع آزمايش مختلف بر روي بيش از 190 وسيله بيمارستاني نشان داده است از بين وسايل الكترونيكي فقط بايد در استفاده از دوتايشان در بيمارستان ها احتياط كرد. يكي سي دي پليرها كه مي توانند امواج اضافي در نوار قلب بيماران به وجود آورند و ديگري دزدگيرهاي الكترونيك، كه با كار ضربان سازهاي مصنوعي قلب (پيس ميكرها) تداخل ايجاد مي كنند.هم اكنون در اكثر بيمارستان هاي آمريكا و اروپا، استفاده از تلفن همراه ممنوع است.

بعد از زايمان، تلويزيون ممنوع
اضافه وزن بعد از زايمان يكي از مشكل هايي است كه خيلي از زنان نگران آنند. به گزارش خبرگزاري رويترز، تازه ترين تحقيقات نشان مي دهد زناني كه موقع بارداري كمتر تلويزيون نگاه كنند و بيشتر ورزش كنند، زودتر و بيشتر از بقيه زنان مي توانند به وزن قبل از زايمان شان برگردند. محققان مي گويند ورزش، به اضافه كم كردن تماشاي تلويزيون، به اضافه محدوديت در مصرف روغن هاي ترانس، اثر همديگر را در وزن كم كردن تقويت مي كنند و توصيه شده زنان بعد از زايمان هر سه تا را با هم امتحان كنند.

رابطه كباب و سرطان
البته اين موضوع نياز به تحقيقات بيشتري دارد، اما شما بدانيد كه دود دادن، كباب كردن روي زغال و بريان كردن احتمال ابتلا به سرطان را افزايش مي دهند. دكتر ابراهيم آشتياني متخصص تغذيه به ايسنا گفته است: هنگامي كه چربي گوشت و مواد غذايي بر روي آتش چوب يا زغال چوب مي ريزد، ماده سرطان زايي به نام بنزوپيرون توليد مي شود. در مرحله بعد دود آتش، اين ماده را روي غذا متراكم مي كند و همين خطر سرطان را بيشتر مي كند. بخارپز كردن، آب پز كردن، پختن، كباب كردن با اجاق و استفاده از ماكروويو از روش هاي مناسبي هستند كه اين متخصص تغذيه براي پخت و پز توصيه مي كند.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  سلامت   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |