دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۷ - Mar 12, 2007
اولمرت پيش از ديدار با عباس پيشنهاد كرد:
مذاكره با كشورهاي عرب
016884.jpg
عباس در ديدار ديروز تلاش كرد طرف اسرائيلي را متقاعد كند
به محاصره كرانه باختري پايان داده و از مخالفت با دولت وحدت ملي جديد دست بردارد

گروه بين الملل- ايهود اولمرت، نخست وزير رژيم صهيونيستي روز گذشته در آستانه ديدار با محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان فلسطيني با اعلام اين كه تل آويو با دقت تمام تحولات جهان عرب را زير نظر دارد تأكيد كرد اسرائيل طرح صلح خاورميانه اي عربستان سعودي به ويژه عناصر مثبت آن را جدي تلقي مي كند و خواستار مذاكره با كشورهاي عربي در چارچوب اين طرح است.
به گزارش روزنامه جروزالم پست، اولمرت صبح روز گذشته با حضور در نشست هفتگي كابينه رژيم صهيونيستي كه پيش از نشست مشترك با عباس برگزار شد، گفت: طرح صلح خاورميانه اي عربستان سعودي كه در نشست سال 2002 ميلادي اتحاديه عرب در بيروت مورد بررسي قرار گرفت متضمن عناصر مثبتي است و ما مترصد پذيرش اين عناصر هستيم. وي افزود: ما پيش از اين نيز اعلام كرده بوديم كه اين طرح را جدي گرفته ايم و كماكان بر اين موضع پاي مي فشريم.
اولمرت درحالي از موافقت تل آويو با بخش هايي از طرح صلح خاورميانه اي عربستان سعودي خبر داده كه زيپي ليوني، وزير امور خارجه اسرائيل كمتر از 10 روز قبل در مصاحبه با روزنامه فلسطيني الايام گفته بود اسرائيل نمي تواند طرح صلح خاورميانه اتحاديه عرب را در چارچوب كنوني اش بپذيرد. او پافشاري بر حق آوارگان فلسطيني براي بازگشت به موطن خود را مهم ترين دليل مخالفت اسرائيل با اين طرح عنوان كرده بود.
موضع گيري عباس
درحالي كه عباس روز شنبه گفته بود در ديدار با اولمرت خواستار گسترش دستور مذاكرات و قرار گرفتن موضوعاتي چون توافقنامه نهايي صلح با اسرائيل و تشكيل كشور مستقل فلسطين در برنامه گفت وگوها خواهد شد روز گذشته سرويس خبري حاكميت خودگردان فلسطيني اعلام كرد عباس در ديدار عصر ديروز خود تلاش كرد طرف اسرائيلي را متقاعد كند به محاصره كرانه باختري رود اردن پايان داده و از مخالفت با دولت وحدت ملي جديد فلسطينيان كه اسماعيل هنيه عهده دار تشكيل آن شده است دست بردارد.

امضاي تفاهم نامه امنيتي بين ژاپن و استراليا
گروه بين الملل- دولت جان هاوارد، نخست وزير استراليا روز گذشته اعلام كرد تلاش هاي كانبرا براي امضاي معاهده اي امنيتي با ژاپن به دليل منع امضاي چنين معاهداتي در قانون  اساسي ژاپن ناكام ماند.
به گزارش روزنامه AGE چاپ استراليا، هاوارد كه امروز براي امضاي اعلاميه اي مشترك در زمينه امنيت در توكيو به سر مي برد معتقد است اين تفاهم نامه راه را براي همكاري هاي امنيتي توكيو و كانبرا در غياب معاهده مورد نظر استراليا هموار مي كند.
گفته مي شود در چارچوب اين اعلاميه مشترك دو طرف متعهد به مشورت با هم در رابطه با تهديدات مشترك و همكاري براي خنثي ساختن چنين تهديدهايي مي شوند. ژاپن پيش از اين تنها با ايالات متحده اقدام به امضاي توافقنامه مشابهي كرده بود.
دولت ژاپن در حالي امروز با استراليا توافقنامه امنيتي امضا مي كند كه بسياري از كارشناسان منطقه اي اين يادداشت را به مثابه عاملي براي تحريك چين توصيف كرده اند.
شينزو آبه، نخست وزير ژاپن پيش از اين امضاي معاهده امنيتي با استراليا را به دليل منع امضاي توافقنامه هاي نظامي با طرف هاي خارجي در چارچوب قانون اساسي كنوني ژاپن ناممكن دانسته بود.

كوزوو در جاده استقلال
گروه بين الملل-مذاكرات دو روزه نمايندگان جمهوري صربستان و فرستادگان كوزوو روز گذشته در حالي به پايان رسيد كه صرب ها بر مخالفت خود با استقلال اين جمهوري كوچك بالكان پاي فشردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه در پايان اين مذاكرات واويسلاو كوشتونيكا، نخست وزير ملي گراي صربستان هشدار داد چنانچه شوراي امنيت بر تلاش آلبانيايي تبارهاي كوزوو براي كسب استقلال مهر تأييد بزند خطرناك ترين حادثه در تاريخ فعاليت سازمان ملل متحد رقم خواهد خورد. اين در حالي است كه مارتي آهيتساري، نماينده سازمان ملل در امور كوزوو گزارشي را تهيه كرده كه در آن مسيري پيشنهاد شده كه به استقلال كوزوو از صربستان منتج خواهد شد.
كوزوو از سال 1999 و پس از مداخله ناتو براي پايان دادن به عمليات نظامي سركوب جدايي طلبان آلبانيايي تبار كوزوو از سوي صرب ها تحت نظارت سازمان ملل مديريت شده و به نوعي خود مختاري دست يافته است.
اين جمهوري اكنون خواستار جدايي از جمهوري صربستان است. ايالات متحده و اتحاديه اروپا از استقلال كوزوو حمايت مي كنند در حالي كه مسكو به عنوان متحد سنتي صرب ها مخالف جدايي كوزوو از جمهوري صربستان است.اولي رن، كميسيونر توسعه اتحاديه اروپا روز گذشته در واكنش به پايان مذاكرات صرب ها و آلبانيايي ها تاكيد كرد قدرت هاي بزرگ نبايد براي تعيين آينده كوزوو وقت را هدر دهند. او طرح آهيتساري را راهكاري واقع گرايانه توصيف كرد و از تصميم او براي ارايه اين طرح به شوراي امنيت سازمان ملل متحد در ماه جاري ميلادي حمايت كرد.

گزارش
بوش از بوگوتا ديدار كرد
كلمبيا در دام هرج ومرج
دولت بوش در هنگامه بالا گرفتن خصومت ها با واشنگتن در آمريكاي لاتين دوستي نزديك تر از كلمبيا در سطح منطقه ندارد.
دولت بوگوتا، پايتخت كلمبيا از آغاز دهه جاري تاكنون چهار ميليارد دلار كمك بلاعوض از واشنگتن دريافت كرده تا عليه چريك هاي شورشي كه علاوه بر اختلافات ايدئولوژيك با دولت دستي هم در قاچاق مواد مخدر دارند، بجنگند. با اين حال بحراني در حال گسترش كه جوخه هاي اعدام شبه نظاميان كلمبيايي را كه زير مجموعه گروه هاي سازمان يافته قاچاق مواد مخدر تلقي مي شوند به نزديك ترين دستياران آلوارو اورايبه، رئيس جمهور كلمبيا پيوند مي دهد وجهه تنها متحد منطقه اي آمريكا را بيش از هر زماني در گذشته مخدوش كرده است.
سنگيني اين رسوايي به وضوح بر ديدار كوتاه ديروز جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا از بوگوتا سايه افكنده بود.
مقارن با شكل گيري رسوايي اخير دمكرات ها در كنگره ايالات متحده بايد درباره دو موضوع مهم كه تأثيري عميق بر روابط بوگوتا و واشنگتن مي گذارد، تصميم گيري كنند. توافقنامه حذف تعرفه هاي تجاري بين آمريكا و كلمبيا كه مدتي قبل بين بوش و اورايبه امضا شد و درخواست كاخ سفيد براي اعطاي كمك 9/3 ميليارد دلاري جديدي به بوگوتا در زمره مواردي هستند كه كنگره بايد طي روزهاي آتي در موردشان تصميم گيري كند. علاوه بر ايراد اتهام همكاري نزديكان اورايبه با گروه هاي سازمان يافته قاچاق مواد مخدر، مخالفان رئيس جمهور متحدان سياسي او را به نقض حقوق بشر از جمله استفاده از اطلاعات دستگاه هاي اطلاعاتي و امنيتي براي اعمال فشار به فعالان سياسي و ترور رؤساي اتحاديه هاي كارگري، اساتيد دانشگاه  و ساير چهره  هاي برجسته گروه هاي اپوزيسيون دولت متهم مي كنند. اين اتهامات پيش از اين بازداشت خورخه نگوئه را، رئيس پيشين پليس مخفي كلمبيا را رقم زد كه از نزديكان اورايبه است و به دنبال پيروزي او در انتخابات رياست جمهوري به اين سمت منصوب شده بود.
پاتريك ليهي، سناتور دموكرات ايالت ورمونت كه رياست شوراي نظارت بر كمك هاي بلاعوض به كلمبيا را به عهده دارد با اشاره به افشاي رسوايي هاي پياپي در اين كشور مي گويد: در ايالات متحده اورايبه را چهر ه اي مقبول مي پندارند اما شايد لازم باشد اكنون از خود بپرسيم عملكرد او واقعاً تا چه حد قابل قبول است. وي مي افزايد: زمان آن فرا رسيده كه اندكي درنگ كنيم و از خود بپرسيم ثمره كمك هاي ما به دولت كلمبيا چه بوده است.بسياري بر اين باور هستند كه نبايد اظهارات ليهي و انتقادات گاه و بيگاه برخي مقامات ارشد ايالات متحده از دولت كلمبيا را نارضايتي واشنگتن از عملكرد اورايبه تقلي كرد. مقامات دولتي در بوگوتا سعي كرده اند فساد دولتي را در سايه پيشرفت هاي به دست آمده در سال هاي اخير بي اهميت جلوه دهند. فرانسيسكو سانتوس، معاون رئيس جمهور كلمبيا اخيراً در مصاحبه با آسوشيتدپرس گفته بود: كلمبيا مي رفت تا به سودان ديگري تبديل شود اما ما موفق به مهار خشونت ها شديم. او در اين اظهارات به نگراني از احتمال در غلطيدن كلمبيا به ورطه هرج و مرج با ادامه خشونت ها در گذشته اشاره داشت.
مقامات دولتي كلمبيا مي گويند ديدار بوش از اين كشور كه اولين سفر يكي از رؤساي جمهور آمريكا به كلمبيا پس از ديدار 1982 رونالد ريگان، رئيس جمهور پيشين آمريكا از بوگوتاست نشانگر بهبود شرايط امنيتي در اين كشور است. آنچه آنها از اشاره به آن خودداري مي كنند اين كه با وجود آن كه كلمبيا به بزرگترين دريافت كننده كمك هاي بلاعوض ايالات متحده در خارج از خاورميانه تبديل شده اين كشور كماكان بزرگترين توليد كننده كوكائين در جهان است. هنوز هم مخالفان سياسي در اين كشور به جوخه هاي اعدام سپرده مي شوند و مردم اين كشور در حال دست و پنجه نرم كردن با فقر هستند.

كوتاه
نارضايتي تل آويو از سفر سولانا به سوريه
جروزالم پست: مقامات ارشد رژيم صهيونيستي از تصميم خاويرسولانا، كميسيونر ارشد سياست خارجي و امنيت اتحاديه اروپا براي سفر به دمشق در هفته  جاري انتقاد كردند.
سولانا در حالي روز جمعه گذشته اعلام كرد قصد دارد به درخواست رهبران اتحاديه اروپا و براي كمك به ثبات اوضاع لبنان به سوريه برود كه تزيپي ليوني، وزير خارجه  اسراييل پيش از اين در نشست وزراي خارجه ي اتحاديه اروپا در بروكسل خواستار محدود شدن مراودات ديپلماتيك اروپا و دمشق با هدف انزواي ديپلماتيك سوري ها شده بود.
كريستينا گالاچ، سخنگوي سولانا اعلام كرده او امروز به رياض، پايتخت عربستان سعودي مي رود وفردا راهي بيروت مي  شود.

نخستين انتخابات رياست جمهوري موريتاني
خبرگزاري فرانسه: مردم موريتاني روز گذشته براي اولين بار در انتخاباتي دمكراتيك براي انتخاب رئيس جمهور قانوني اين كشور به پاي صندوق هاي رأي رفتند.
انتخابات رياست جمهوري موريتاني كه از صبح ديروز شروع شده بود تا شامگاه ادامه داشت و از حدود سه ميليون جمعيت مسلمان اين كشور يك ميليون نفر واجد شرايط رأي دادن هستند.
19 كانديدا در انتخابات شركت داشتند كه اگر هيچ يك نتوانند حدنصاب بيش از 50 درصد آرا را كسب كنند انتخابات به دور دوم كشيده خواهد شد. انتخابات مرحله نهايي انتقال دموكراتيك قدرت از حكومت كنوني موريتاني محسوب مي شود كه در اوت 2005 با كودتاي نظامي به قدرت رسيد.

تظاهرات گسترده اسپانيايي ها عليه زاپاترو
رويترز: شهرهاي مختلف اسپانيا عصر روز شنبه صحنه تظاهرات ضد دولتي در مخالفت با سياست هاي رودريگز زاپاترو، نخست وزير اين كشور در برخورد با اتا بود.
در اين تظاهرات كه به دعوت حزب مردم به عنوان بزرگترين تشكل مخالف دولت سوسياليست اسپانيا برگزار شد تبديل حكم محكوميت اينياكي دخوانا، از زندانيان برجسته اتا به بازداشت خانگي محكوم شد. در مادريد دهها هزار تن با سر دادن شعارهايي بر ضد رئيس دولت اسپانيا خواستار استعفاي او شدند.
ماريانو راخوي، رهبر حزب مردم و خوسه ماريا آزنار، نخست وزير پيشين اسپانيا نيز در تظاهرات ضد دولتي در مادريد شركت داشتند.

سفر البرادعي به چين و كره شمالي
رويترز: محمد البرادعي، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي براي رايزني با مقامات كره شمالي درباره بازگشت بازرسان آژانس به اين كشور عازم پيونگ يانگ شد.
البرادعي روز گذشته در حالي راهي كره شمالي شد كه وي ابراز اميدواري كرده در سايه مذاكراتش با مقامات ارشد كره شمالي شرايط بازگشت بازرسان آژانس براي انجام راستي آزمايي تعطيلي تاسيسات اتمي يونگ بيون از جمله مركز غني سازي پلوتونيم حداكثر تا اواسط ماه آوريل فراهم آيد.
كره شمالي بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي را در سال 2002 از اين كشور اخراج كرد و از پيمان منع گسترش تسليحات اتمي(NPT) خارج شد.

انتقاد كلينتون از دولت بوش
يونايتدپرس: هيلاري كلينتون، سناتور دمكرات كنگره آمريكا روز گذشته از سياست دولت بوش در حمايت از ادامه درگيري  ها بين فلسطينيان و رژيم صهيونيستي انتقاد كرد.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
سياسي
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  سلامت   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |