دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۷ - Mar 12, 2007
سازمان ملل متحد اعلام كرد:
زنان ايراني؛ دو پيشرفت ،يك نارسايي
016848.jpg
سطح آموزش زنان در ايران از 79 به 99 درصد و وضعيت بهداشت
از 81 به 95 درصد رسيده است

گروه اجتماعي- رئيس گروه زنان سازمان ملل متحد در ايران گفت: زنان ايراني از نظر وضعيت آموزشي و بهداشتي پيشرفت چشمگيري داشته اند.
محمد عبدالاحد در كنفرانس خبري روز جهاني زن كه روز گذشته در مركز سازمان ملل متحد در تهران برگزار شد افزود: برنامه هايي براي آموزش در استان هاي محروم ايران از جمله سيستان و بلوچستان، هرمزگان و آذربايجان اجرا و نيز اقداماتي در خصوص بهبود وضعيت بهداشتي زنان ايراني انجام شده است به طوري كه سطح آموزش زنان از 79 به 99درصد و وضعيت بهداشت آنان از 81 به 95درصد رسيده است.
رئيس گروه جنسيت زنان سازمان ملل متحد يادآور شد: 12درصد از نيروي كار ايران و 4درصد از نمايندگان مجلس را زنان تشكيل مي دهند.
وي ضمن بيان بهبود وضعيت زنان ايراني در سال 85 گفت: در ايران خشونت عليه زنان به لحاظ سوء تفسيرها و همچنين حمايت نكردن مستقيم قضايي و حقوقي از حقوق زنان و نبود كيفرهاي مربوط به اعمال خشونت عليه زنان ديده مي شود.
كنوت اوتسيبي هماهنگ كننده سازمان ملل متحد نيز در مراسم روز جهاني زن در دفتر اين سازمان در خصوص خشونت عليه زنان و فعاليت سازمان ملل در زمينه كاهش آمار اين پديده گفت: آموزش از مهمترين راهكارهاي مقابله با اين پديده است. البته سازمان ملل تنها مي تواند نقش غيرمستقيم در اين برنامه ايفا كند و بيشتر نقش تشويقي و ترويجي داشته باشد.
محمد عبدالاحد نماينده صندوق جمعيت سازمان ملل متحد نيز گفت: اين معضل جهاني است و تنها در ايران مشاهده نمي شود. بر اساس آمار رسمي از هر سه زن يك نفر در سراسر جهان در طول دوران زندگي مورد ضرب و شتم و يا تجاوز قرار مي گيرد. بر همين اساس هزينه خشونت در آمريكا 12ميليارد و 600ميليون و در انگليس 23ميليارد دلار است.
وي با اشاره به تحقيق مركز توسعه قضايي در زمينه خشونت عليه زنان گفت: بيشترين اعمال خشونت عليه زنان، خشونت جنسي است كه 13 تا 63 درصد از زنان را شامل مي شود و اين امر به لحاظ نابرابري جنسي و حقوقي در جوامع مختلف رخ مي دهد.
سالاري از دفتر عمران و توسعه سازمان ملل متحد نيز در همين زمينه گفت: مركز مشاركت امور زنان و دفتر عمران سازمان ملل متحد برنامه مشتركي دارند تا با ايجاد خط ويژه تلفني براي كمك حقوقي، مشاوره و... زنان آسيب ديده تحت حمايت قرار گيرند ،پرونده هايشان به مراجع ذيصلاح ارسال شود و كمك هاي رايگان در سريع ترين وضع و در عين حفظ راز و حرمت آنها ارسال شود.گلاره مستشاري از دفتر مقابله با مواد مخدر و كاهش جرم سازمان ملل نيز گفت: با قوه قضائيه به تازگي به توافق رسيده ايم تا اطلاعات و داده هاي قاچاق انسان كه شامل زنان نيز مي شوند، گردآوري شود و اين دو مركز در تلاش براي ايجاد مركزي براي رسيدگي به اين موضوع هستند.
اوتسيبي در پاسخ به سئوالي در خصوص خشونت غيرعمد كه عليه زنان اعمال مي شود مانند انتقال آلودگي اچ آي وي- ايدز از شوهر به زن و خلأهاي قانوني پيش رو گفت: اين موضوع در چارچوب برنامه هاي مبارزه با اين بيماري مي گنجد. مسئله دسترسي به اطلاعات، ارتقاي آگاهي در مورد ايران در حال حاضر مناسب تر شده و بازتر با اين مسئله برخورد مي شود. كار اصلي در اين زمينه از طريق افزايش آگاهي و در دست بودن وسايل پيشگيري انجام مي شود.

۷۰ هزار كلاس پذيراي معلمان در ايام نوروز
گروه اجتماعي- 70 هزار كلاس در 6 هزار مدرسه در سراسر كشور براي اسكان معلمان در ايام نوروز آماده شده است.
علي قطب الديني مدير كل امور رفاهي و تعاون آموزش و پرورش با اعلام اين مطلب به همشهري گفت: 12هزار تخت نيز در مراكز رفاهي و خانه هاي معلم براي اسكان معلمان در نظر گرفته شده است.همچنين معاون برنامه ريزي و توسعه مديريت آموزش و پرورش از اختصاص يارانه 200 ميليون توماني به منظور اسكان معلمان در ايام نوروز خبر داد. محمد رضا محدث خراساني افزود: يارانه استان ها بر اساس جداول تهيه شده ميزان پذيرش آنها طي سال هاي گذشته، اختصاص داده مي شود.
به گفته وي استان هاي خراسان رضوي، استان هاي گيلان، مازندران، گلستان، خوزستان، اصفهان، فارس و سمنان در سال هاي گذشته بيشترين پذيرش معلمان مهمان را داشته اند.وي افزود: آموزش و پرورش استان ها درصدي از هزينه اسكان معلمان در ايام نوروز را مي پردازند و اين در حالي است كه ميزان دريافتي از معلمان در مدارس تنها هزينه آب و برق و گاز آنان را تامين مي كند و اين رقم در خانه هاي معلم نسبت به مدارس قدري بيشتر است.

ارائه چشم انداز 20 ساله معلولان به مجمع تشخيص مصلحت
ايلنا: رئيس انجمن حمايت از حقوق معلولان، اعلام  كرد: چشم  انداز 20 ساله معلولان تا 20ارديبهشت   ماه به دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام ارائه مي  شود.
علي  همت محمودنژاد، گفت: مجمع تشخيص مصلحت نظام پيگير تهيه چشم  انداز 20 ساله معلولان است. وي افزود: اميدواريم با اين چشم  انداز حقوق 16 ماده  اي و كنوانسيون جهاني حقوق معلولان تنظيم شود. به گفته محمودنژاد، دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام از انجمن حمايت از حقوق معلولان خواسته كه تا 20 ارديبهشت   ماه چشم  انداز را تهيه كنيم. وي، تصريح  كرد: انجمن تصميم دارد اين چشم  انداز را براساس نيازهاي اساسي و ضروري معلولان تنظيم كند. رئيس انجمن حمايت از حقوق معلولان، يادآور شد: چشم  انداز مذكور پس از تهيه و تنظيم به كميسيون فرهنگي و اجتماعي مجمع تشخيص مصلحت نظام ارائه مي  شود.

درصورت تصويب شوراي عالي آموزش و پرورش؛
تك ماده دانش آموزان محدود مي شود
گروه اجتماعي- در صورت تصويب شوراي عالي آموزش و پرورش، امتحان نهايي سال سوم راهنمايي به صورت هماهنگ استاني و منطقه اي برگزار مي شود.
دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش با اعلام اين مطلب به همشهري گفت: بر اين اساس در آيين نامه ارزشيابي دوره راهنمايي پيشنهاد شده است تا 2 سال به صورت آزمايشي آزمون جامع در 3درس كليدي برگزار شود.
بهرام محمديان اظهار اميدواري كرد آيين نامه ارزشيابي دوره راهنمايي در نشست اين هفته شوراي عالي آموزش و پرورش نهايي شود.
به گفته وي 3 بند اين آيين نامه در دست بررسي نهايي است و در اصلاح اين آيين نامه سهم ارزشيابي مستمر و تكويني حداقل 50درصد نمره دانش آموزان را تشكيل مي دهد و با توجه به راهنماي درسي مصوب شورا، اين سهم حتي مي تواند از 50درصد نيز فراتر رود.
وي در ادامه با اشاره به اين كه تك ماده از جمله بندهاي اصلاحي آيين نامه ارزشيابي دوره راهنمايي است گفت: با توجه به اصلاح اين بند تك ماده دانش آموزان از اين پس محدود خواهد شد.
وي خاطرنشان كرد: بنابراين دانش آموزان پايه سوم راهنمايي با توجه به تراكم مطالب درسي در دروس فارسي شفاهي و كتبي، رياضي و علوم به شرط كسب حداقل نمره 7 و دانش آموزان پايه دوم راهنمايي به شرط كسب حداقل نمره 5 مجاز به تك ماده خواهند بود.

معاون وزير رفاه خواستار شد :
حقوق 2 ميليون توماني
براي پزشكان خانواده
ايسنا: معاون وزير رفاه و تأمين اجتماعي بيشترين نارضايتي و مشكل در زمينه اجراي بيمه درمان روستاييان را مرتبط با ارائه خدمت و دسترسي به اولين سطح ـ پزشك خانواده ـ دانست و گفت: حقوق پزشك خانواده در سال جاري بايد حداقل 750 هزار تومان و در مناطق صعب العبور و بد آب و هوا حداكثر تا 2 ميليون تومان پرداخت شود.
شمس اردكاني با اشاره به بررسي عملكرد اجراي طرح ساماندهي بيمه درمان روستاييان ، اذعان كرد: هم اكنون حدود 6 هزار پزشك خانواده در قالب طرح بيمه درمان روستاييان و نظام ارجاع مشغول به فعاليت هستند؛ اما همچنان در مجموع 2 هزار پزشك مورد نياز است و اين نياز بيشتر مربوط به مناطق صعب العبور و بد آب و هواست و البته اين نياز در شهرهاي بزرگ نيز وجود دارد.
مديرعامل سازمان بيمه خدمات درماني در خصوص ميزان حقوق پزشكان خانواده در روستاها اظهار كرد: سازمان بيمه  خدمات درماني به ازاي هر بيمه شده روستايي، 10 هزار تومان سرانه به وزارت بهداشت و درمان در سال جاري پرداخت كرده است و وزارت بهداشت بايد 45 درصد اين اعتبار را صرف پرداخت حقوق پزشكان مجري نظام ارجاع در روستاها كند.
وي با بيان اين كه بهبود اين طرح با توجه به گستردگي ، نيازمند گذشت زمان و رفع نواقص است، گفت:  حدود 21 ميليون نفر از روستاييان و ساكنان شهرهاي با جمعيت زير 20 هزار نفر، مشمول بيمه درمان روستاييان هستند و در اين زمينه در مراحل مختلف فراخوان شده و مي توان گفت تمامي روستاييان تحت پوشش اين بيمه قرار گرفته اند و عده اي نيز كه باقي مانده اند نيز مايل به اين عضويت نبوده اند.

يارانه هاي همودياليزي ها در وزارت رفاه تجميع مي شود
معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزير رفاه گفت: طبق مصوبه
شوراي عالي بيمه يارانه هاي همودياليزي ها در وزارت رفاه تجميع مي شود.

با مردم
۹ تا 12 به استثناءروزهاي تعطيل
۲۳۰۲۳۳۳۷
تغيير ناگهاني منابع آزمون
پس از 6 ماه كه از برگزاري كلاس هاي فراگير براي داوطلبان آزمون كارشناسي فراگير دانشگاه پيام نور سپري شده، برابر دفترچه هاي آزمون كه دريافت كرده ايم، منابع دروس تخصصي تغيير كرده است. در قبال زياني كه متوجه اين گروه از متقاضيان مي شود، چه پاسخي وجود دارد؟
جمعي از متقاضيان آزمون كارشناسي فراگير

براي كاهش نرخ بيكاري
ميان وزارت كار و مراكز آموزش عالي بايد ارتباط گسترده تري جهت آماده سازي نيروهاي كار و معرفي فارغ التحصيلان به مراكز گوناگون برقرار شود تا نرخ بيكاري از اين طريق كاهش يابد.
علي رسولي- تربت جام

زيان پمپ هاي جديد
كاركرد دستگاه پمپ هاي جديد بنزين كه در بعضي از پمپ  بنزين هاي تهران نصب شده، كند است. اگر به طور متوسط هر خودرو در طول سال 90 بار، بنزين گيري  كند، با محاسبه به طور متوسط براي تعداد 2 ميليون خودرو در تهران به ازاي يك دقيقه معطلي به خاطر كندي كار پمپ هاي جديد حدود 180ميليون دقيقه نفر اتلاف وقت به وجود مي آيد كه با محاسبه معطلي كساني كه در صف انتظار قرار مي گيرند، اين رقم بيشتر خواهد بود. اين نقص فني به طريق ممكن بهتر است برطرف شود.
يك شهروند- تهران

موش ها و گربه ها
@ به تازگي، موش پس از نفوذ به داخل خودرو من، وسايل آن از جمله بخشي از صندلي ها و گردگير دور دنده را جويده است. اولا تقاضا دارم، به جاي پيش كشيدن بحث مبارزه با گربه ها، با آفت موش مبارزه شود، چون اگر گربه ها نباشند، موش ها تا درون خانه ها هم خواهند آمد. ثانيا در برنامه مبارزه با آفت موش به مناطق جنوب تهران، از جمله محله هاي واقع در منطقه،۱۰ خيابان قزوين، بعد از پل نواب كوچه مجدزاده بن بست اندام نيز توجه شود.
ب. كارگر - تهران

جاده پر دست انداز
جاده قديم كرج دچار دست اندازهاي زياد است و اين ناهمواري، به خودروها زيان وارد مي كند. براي آسفالت اساسي اين گذرگاه بايد اقدام شود.
توماري - كرج

در انتظار اجراي قانون
@ بيش از سه ماه از تصويب قانون افزايش مرخصي زايمان زنان شاغل مي گذرد، اما هنوز اين قانون به اجرا در نيامده و زنان شاغل از اين لحاظ با مشكل روبه رو هستند.
فراهاني. نظري- تهران

خانواده ها و چهارشنبه سوري
@ علاوه بر وسايل ارتباط جمعي، خانواده ها نيز مي توانند در فراخواندن جوانان و نوجوانان به برگزاري مطلوب و به دور از خسارات مراسم چهارشنبه سوري نقش داشته باشند.
س. موسوي پور- ورامين

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  سلامت   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |