دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۷ - Mar 12, 2007
سخنگوي وزارت خارجه:
مذاكره مستقيمي در بغداد انجام نشد
016857.jpg
گروه سياسي- سخنگوي وزارت خارجه تأكيدكرد: هيأت ايراني در كنفرانس بغداد با هيأت آمريكايي به صورت مستقيم و رودررو مذاكره نكرده است.
سيدمحمدعلي حسيني روز گذشته در آخرين نشست خبري هفتگي با خبرنگاران درسال 85 كه ايرنا خبر آن را منتشركرد با اشاره به حمايت جمهوري اسلامي ايران از هر تلاشي براي خارج كردن عراق از مشكلات فعلي و هرگونه طرحي كه به تقويت دولت عراق و تثبيت امنيت در اين كشور بيانجامد گفت: در چارچوب اجلاس بغداد تمامي كشورها مواضع خود را اعلام كردند و ايران نيز نظرات خود را درباره برقراري امنيت و ثبات در اين كشور مطرح كرد و هيچگونه مذاكره مستقيمي ميان نمايندگان ايران و آمريكا صورت نگرفت.
اين درحاليست كه به گزارش خبرگزاري مهر سفير آمريكا در عراق با تاكيد بر اينكه در نشست بغداد با هيأت ايراني براي چند دقيقه مذاكره كرده است به اين مسئله اعتراف كرد كه در اين نشست به موضوعات مهم بين تهران و واشنگتن اشاره نشد.
زلماي خليل زاد در گفتگو با شبكه تلويزيوني
ان بي سي گفت: در كنفرانس بغداد درباره امنيت عراق كه مربوط به كشورهاي همسايه و ديگر كشورهاي بزرگ مي شود، با همتاي ايراني خود براي چند دقيقه مذاكره كرديم. درعين حال زلماي خليل زاد به اين مسئله اعتراف كرد كه در جريان اين مذاكرات، به موضوعات مهمي بين ايران و آمريكا پرداخته نشد.
خليل زاد در اين مصاحبه همچنين بارديگر ادعاي مجهز شدن شورشيان عراقي به سلاح هاي ايراني را تكرار كرد و گفت: در عين حال هيأت ايراني مسئله بازداشت بعضي از مسئولان ايراني را مطرح كرد كه من نيز به آنها در اين مورد پاسخ گفتم.
پيگيري وضعيت عسكري
سخنگوي وزارت خارجه اخبار منتشر شده از سوي برخي رسانه هاي غربي مبني بر همكاري عسكري معاون وزير دفاع سابق با سرويس هاي جاسوسي آمريكا را اخباري غيرقابل اعتماد دانست و افزود: آنچه مهم است اين است كه ما از طريق مجاري رسمي و براساس وعده دولت تركيه پيگير موضوع مفقود شدن وي هستيم.
متن كامل اين خبر را در www.hamshahri online.ir بخوانيد

هاشمي رفسنجاني: دوره انسداد باب اجتهاد تمام شد
گروه سياسي- آيت الله اكبر  هاشمي رفسنجاني خطاب به علماي اسلام گفت: بگذاريد در فضاي جامعه  اسلامي، اظهارنظر آزاد باشد،دوره  انسداد باب اجتهاد ديگر تمام شده است.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام طي سخناني در همايش جهاد علمي، وحدت اسلامي، چالش ها و راهكارها كه در دانشگاه امام صادق برگزار شد و ايسنا خبر آن را منتشر كرد، تاكيد كرد: انسداد در باب اجتهاد يكي از عوامل عقب ماندگي جوامع اسلامي بوده است.
هاشمي رفسنجاني گفت: ترديدي نيست كه وحدت، اتحاد و همكاري رمز پيروزي هر جرياني است؛ هميشه همين بوده و خواهد بود. كسي نمي تواند در اين اصل تجربه شده  تاريخ ترديد كند و شكي نيست كه تفرق مايه  ضعف و زبوني و شكست است و امتي كه عاقل باشد حدود اين وحدت را به درستي تشخيص خواهد داد. وي با بيان اين كه قرآن راهنماي خوبي براي بشر است ادامه داد: اسلام مي خواهد جهان را اداره كند و نمي توان براي چنين كاري صرفا به شكل عملي رفتار پيامبر(ص) در  ?? سال اكتفا كرد؛ بلكه بايد اجتهاد كرد. جامعه اسلامي بايد براي پذيرش نتايج اجتهاد آماده باشد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: تلاش كنيم كه با وحدت جامعه  اسلامي، كشورهاي مسلمان را نيرومند كنيم و ريشه تفرقه را بسوزانيم.
وي در بخش ديگري از سخنان خود بر چندصدايي در جامعه تاكيد كرد و گفت: تك صدايي در همه جا محكوم است. هيچ جامعه بشري تك صدايي را نمي پذيرد. در جامعه ما هم تك صدايي وجود ندارد و فضا باز است. هر كسي مي گويد و اظهارنظر مي كند و مردم راه را انتخاب مي كنند.
هاشمي رفسنجاني همچنين خاطرنشان كرد: تجربه  سياسي من مي گويد افكار عمومي كمتر دچاراشتباه مي شود.

احمدي نژاد
در جلسه شوراي امنيت شركت مي كند
گروه سياسي- سخنگوي دولت اعلا م كرد: اگر جلسه شوراي امنيت براي موضوع هسته اي ايران تشكيل شود محمود احمدي نژاد براي دفاع از حقوق ملت ايران در زمينه بهره مندي از فناوري صلح آميز هسته اي شخصاً در اين جلسه حضور خواهد يافت.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، غلامحسين الهام هدف از حضور رئيس جمهوري را در اين جلسه دفاع از منافع ملي و حقوق بين المللي ملت ايران اعلا م كرد .
در حال حاضر گروه 1 + 5 مشغول رايزني براي تهيه پيش نويس قطعنامه اي عليه ايران است  كه در صورت به نتيجه رسيدن اين رايزني ها اين پيش نويس در جلسه شوراي امنيت سازمان ملل مطرح خواهد شد.

يادداشت
چالش بزرگترين ارتش جهان
نيلوفر قديري
در آمريكا كنفرانسي برگزار شد كه در  آن افسران ارتش با تعجب به گزارشي گوش دادند كه ارزيابي شرايط عراق بود. نكته حيرت آور اين گزارش براي حاضران در جلسه اين بخش از گزارش بود: ارتش آمريكا با همه توان خود در برابر شورشي هاي سازمان نيافته عراقي از نظر تاكتيكي كم آورده است و جنگ عراق بزرگترين چالش پيش روي آمريكا در نيم قرن گذشته است. يك هفته بعد از خواندن اين گزارش مقامات ارشد آمريكا و عراق در كنار مقامات ايران، سوريه، اردن و عربستان در بغداد پشت يك ميز نشستند تا همسايگان را راضي كنند مرزهايشان را به روي جنگجويان عراقي و محموله هاي مهمات آنها و حساب هاي پولي شان مسدود كنند.
در گزارش ارزيابي شرايط عراق كه در كنفرانس هفته گذشته در واشنگتن براي افسران ارشد ارتش آمريكا قرائت مي شد، شورشي هاي عراقي بسيار باهوش، زيرك و حيله گر توصيف شدند كه بزرگترين ارتش تنها ابرقدرت جهان را در كشور كوچك عراق زمين گير كرده اند. در ويتنام آمريكا در برابر جامعه اي به شدت مسلح، سازمان يافته و با حمايت دولتي شكست خورد كه تانك، وسيله نقليه سنگين و منابع و توليدات نظامي داشت. اما اكنون بزرگترين ارتش جهان با خطر شكست از سوي چند ده هزار شورشي غيرمنظم رو به روست كه سلاح چنداني ندارند و از تاكتيك هايي استفاده مي كنند كه به نابودي وسائل و تجهيزات چند ميليون دلاري و هواپيماهاي نادر جنگي  آمريكا منجر مي شود. در واشنگتن ارتش به كم كاري در واكنش نسبت به اين چالش متهم مي شود. در گزارش جديد ارزيابي اوضاع عراق آمده است، شورشي ها بسيار سريع خود را با شرايط وفق مي دهند و از سياست هاي جديد آمريكا براي تعامل با مردم محلي سوء استفاده مي كنند و از اين سياست ها عليه نيروهاي آمريكايي استفاده مي كنند. اين نيروها در مدت كوتاهي شيوه تخريب و از كار انداختن هر تجهيزات جديدي كه آمريكا وارد عراق مي كند را مي يابند و به كار مي بندند.
ساختار فرماندهي نامشخص و پيچيده اين نيروهاي شورشي مانع از آن مي شود كه ارتش آمريكا اين هسته ها را منحل كند. اين هسته ها در تعداد بسيار زياد و كوچك هستند و فروپاشي آنها تقريبا براي ارتش غير ممكن است. در اين گزارش گفته شده، اين جنگ بزرگترين آزمون ارتش آمريكا در پنجاه سال اخير است. ارتش در اين جنگ به تكنولوژي هاي پيشرفته تري نياز دارد چرا كه با مهارت پيش بيني نشده  اي رو به روست. شورشي هاي عراقي از صحنه هاي حمله به نيروهاي آمريكايي فيلمبرداري مي كنند و آن را براي آموزش نيروهايشان براي آنها به نمايش مي گذارند تا نقاط ضعف و قوت نظاميان آمريكايي كاملا مشخص شود.
روز شنبه دقايقي بعد از پايان سخنراني نوري مالكي كه در آن نسبت به گسترش درگيري هاي عراق به كل خاورميانه هشدار داد، گلوله هايي در نزديكي محل كنفرانس به زمين نشست و يك ماشين حامل بمب هم در منطقه شيعه نشين بغداد منفجر شد تا هشدارهاي مالكي به حاضران در كنفرانس امنيتي بغداد با جديت بيشتري برداشت شود. مالكي در اين كنفرانس گفت كه تروريسم بلاي جهاني است كه بهاي آن را فعلا مردم عراق مي پردازند. جورج بوش اكنون در خواست اعزام فوري بيش از 8هزار پليس نظامي ديگر به عراق و افغانستان را مطرح كرده است. اين درحاليست كه 21هزارو۵۰۰ نفر نيروي اضافي كه به تازگي دستور اعزام آنها به عراق صادر شده هنوز به طور كامل در مناطق مورد نظر مستقر نشده اند.

ارتش آمريكا بزرگ مي شود
016812.jpg
جورج بوش رييس جمهور آمريكا در سخنراني 10 ژانويه خود در باره عراق بر ضرورت افزايش تعداد نيروي ارتش و تفنگداران دريايي تاكيد كرد. روز بعد رابرت گيتس وزير دفاع تازه منصوب شده در سخناني اعلام كرد كه به دولت توصيه كرده شمار نيروهاي ارتش در پنج سال آينده تا 92 هزار نفر افزايش يابد.
بر اساس پيشنهاد وزير دفاع جديد علاوه بر افزايش 30 تا 50 هزار نفري كه قبلا مجوز آن صادر شده بود، 35 هزار سرباز ديگر به ارتش و 22 هزار نفر ديگر به تفنگداران دريايي اضافه مي شوند. به اين ترتيب شمار نيروهاي اين دو بخش تا سال 2012 به 547هزار و 202 نفر مي رسد. اكثر اعضاي كنگره اين سياست را تاييد كرده اند.
اعضاي اصلي كميته هاي نيروهاي مسلح در مجلس نمايندگان و سناي آمريكا مدت هاست درخواست افزايش نيروي ارتش را مطرح كرده اند ولي اين درحاليست كه قوه مجريه در برابر اين درخواست مقاومت مي كند. در واشنگتن همه از مشكلات و فشارهايي كه بر روي ارتش وجود دارد مطلع هستند. بعضي افسران ارتش اكنون سومين بار پياپي است كه در عراق يا افغانستان دوران ماموريت را مي گذرانند. اما مشكل ديگري كه وجود دارد محل تامين بودجه اين افزايش نيروست.
پرسش اينجاست كه آيا ارتش آمريكا مي تواند به حداكثر توان خود برسد و اگر بتواند، هزينه اين كار چه قدر است. به هر حال تامين نيازهاي اين نيروي اضافه شده و پرداخت حقوق و تهيه تجهيزات آنها هزينه دارد. اما اين افزايش نيرو با توجه به دورنماي جنگ در عراق و افغانستان اجتناب ناپذير است. با توجه به افزايش نيروي اخير در عراق، افسران ارتش آمريكا افزايش ديگري در نيروهاي مستقر در اين كشور براي دو يا سه سال آينده را پيش بيني نمي كنند. بسياري از سياستمداران هم درخواست كرده اند كه عقب نشيني از عراق سال آينده شروع شود. بنابراين شايد اين استدلال كه افزايش نيروي ارتش آمريكا به خاطر جنگ با تروريسم امري اجتناب ناپذير است، ديگر چندان خريدار نداشته باشد. اما روند درگيري ها در عراق و حتي افغانستان هر لحظه ممكن است دچار تغيير شود و اين تغيير افزايش نيرو را ضروري كند. يكي از مشكلات اصلي كه بر امنيت جهاني تاثير مي گذارد دولت هاي ورشكسته  هستند كه مي توانند پناهگاهي براي سازمانهاي تروريستي باشند. نمونه نزديك و آشكار آن افغانستان و القاعده است. بوش با همين استدلال و براي تحكيم ثبات در عراق جنگ زده مجوز افزايش 20هزار نفري نيروي نظامي در عراق را از كنگره گرفت.
ارتش آمريكا در سالهاي اخير با مشكل جدي در جذب نيرو روبه رو بوده است. به همين دليل معلوم نيست كه پنتاگون بتواند طي پنج سال به اين تعداد افزايش نيرويي كه اعلام كرده دست يابد. البته سال 2006 از نظر جذب نيرو براي ارتش آمريكا سال خوبي بود و توانست بيش از 8 هزار نفر را جذب كند. اما اين رقم نسبت به سال پيش از آن بسيار كمتر بود. شمار نيروهاي ارتش در پايان سال 2006 ، 505 هزار نفر بود كه اين تعداد 7 هزار نفر نسبت به رقم تعيين شده قبلي كم دارد. بنابراين براي اينكه شمار نيروهاي ارتش تا سال 2012 به 547 هزار نفر برسد بايد در پنتاگون برنامه ريزي جدي براي جذب نيرو صورت گيرد. حل اين چالش به اقتصاد آمريكا بستگي دارد كه براي جذب نيروي تازه خارج شده از دبيرستان، با ارتش رقابت مي كند. هر گونه ركود اقتصادي در آينده ممكن است براي آمريكا دردسر زيادي ايجاد كند، اما براي جذب نيرو در ارتش يك موقعيت بسيار عالي فراهم مي كند. رونق اقتصاد، كار جذب نيرو را در ارتش دشوار مي كند چرا كه هم دستمزدها را بالا مي برد و هم هزينه تبليغ براي جذب نيرو.
افزايش توان ارتش به طور كامل به افزايش نيرو وابسته نيست. پنتاگون براي افزايش توان ارتش بر روي روحيه وطن پرستي سربازان و بالابردن انگيزه آنها هم كار مي كند. يكي از راههاي بالا بردن اين روحيه آن است كه ماليات بر دستمزد سربازاني كه داوطلب حضور در مناطق جنگي مي شوند را معاف مي كند. هزينه جذب نيروي ارتش و پاداش هايي كه به سربازان پرداخت مي شود از سال 2000 تا 2006 با افزايش 75درصدي همراه بوده است. از سوي ديگر آموزش نيروهاي جديد در سالهاي آينده بودجه زيادي را مي طلبد. ارتش آمريكا در سالهاي آينده فقط به نيروي آموزش ديده نظامي نياز ندارد و در كنار جنگيدن بايد مهارت هاي ديگر را هم به سربازان بياموزد. يكي از اين مهارت ها زبان هاي خارجي است.
اما در كنار نگراني از هزينه جذب و آموزش نيرو، نكته نگران كننده ديگر براي دولت، هزينه بلندمدت اين 92 هزار نيرويي است كه قرار است به ارتش اضافه شود. محاسبات نشان مي دهد كه اضافه شدن هر 10هزار نفر به ارتش و تفنگداران دريايي، 2/1 ميليارد دلار به بودجه دفاعي دولت اضافه مي كند. به اين ترتيب اضافه شدن 92 هزار نفر به ارتش اين بودجه را تا 11 ميليارد دلار در سال اضافه مي كند.
به همين دليل دولت در برابر اين افزايش نيرو تا زماني كه وضعيت بودجه روشن نشده، مقاومت مي كند. بودجه دفاعي تنها 4درصد توليد ناخالص داخلي آمريكا را به خود اختصاص مي دهد. اما وقتي شمار نيروهاي نظامي اضافه شود به همان نسبت هزينه تامين اجتماعي و درمان و بهداشت اين نيروها هم بالا مي رود و به 7درصد توليد ناخالص داخلي مي رسد. تا سال 2010 اين رقم به 8/8درصد توليد ناخالص داخلي مي رسد. در حال حاضر پنتاگون روي واحدهاي جنگي تاكيد دارد و با توجه به مشكلات بودجه اي اين واحد را در اولويت جذب نيرو قرار داده است. كارشناسان غير نظامي پنتاگون تاكيد مي كنند بهتر است روند افزايش نيرو كندتر پيش رود و زمان نهايي سال 2012 عقب تر برده شود اما نيروي بهتري جذب شود.
موسسه بين المللي مطالعات استراتژيك لندن

اردوغان : برنامه اي براي سلاح هسته اي نداريم
ايسنا: نخست وزيرتركيه تأكيد كرد تلاش براي دنبال كردن برنامه هسته اي رادرجهت تأمين نيازهاي خود در زمينه انرژي ادامه خواهيم داد.

ديدار رئيس جمهوري با سفرا
سفراي ايران در كشورهاي غرب اروپا عصر ديروز با محمود احمدي نژاد ديدار و گفت وگو كردند.

گزيده ها
شوراي نگهبان: عباسعلي كدخدايي ابراز اميدواري كرد اين شورا بتواند تا پايان سال 85 نظر خود را در مورد لايحه بودجه سال 86كل كشور اعلام كند. سخنگوي شوراي نگهبان در گفت و گو با ايرنا افزود: شوراي نگهبان براي بررسي لايحه بودجه سال 86 فرصت كمي در اختيار دارد و از اين رو در تلاش هستيم تا پايان سال 85 نظر خود را اعلام كنيم.
حوزه: سخنگوي جامعه  مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به ديدار محمود احمدي نژاد با اعضاي جامعه  مدرسين حوزه علميه  قم در روز جمعه، گفت: اعضاي جامعه  مدرسين سئوالات و دغدغه هاي خود را كه بيشتر در مورد مسائل فرهنگي، سياست خارجي، مسائل اقتصادي و مشكلات مرتبط با آن بود مطرح كردند و رئيس جمهور نيز توضيحات كافي را دادند و گفتند بسياري از اين دغدغه ها، دغدغه هاي ما نيز هست.
مجلس شوراي اسلامي: رئيس مجلس قرقيزستان كه به منظور ملاقات با مقامات عالي رتبه به ايران سفر كرده است بعد از ظهر ديروزبا رئيس مجلس شوراي اسلامي ديدار و گفت وگو كرد.
رياست جمهوري: به گزارش فارس ، عادل محمديان مدير كل ارتباطات سفرهاي رياست جمهوري روز گذشته در جلسه كارگروه هاي وام و اشتغال با موضوع مصوبات سفر رياست جمهوري در استانداري مازندران با اشاره به اين مطلب كه دولت با تمام توانش به دنبال جواب دادن به نامه هاي مردمي است اعلام كرد: در 25 سفر رياست جمهوري 5 ميليون و 400 هزار نامه براي پيگيري امور مردم به مديران استاني واگذار شد.

از خانه ملت
معاون پارلماني رئيس جمهوري درخصوص تعيين تكليف نهايي بنزين با بيان اين كه درمورد بنزين صحبت نمي كنم گفت: منتظر تصميم نهايي مجلس در اين خصوص خواهيم ماند.
مصوبه مجلس درباره بنزين پس از طرح پيشنهادات مختلف و حذف بخشي از آن در جلسه پنج شنبه موجب شده بود اظهارات متفاوتي از سوي نمايندگان درمورد سرنوشت نهايي بنزين صورت گيرد. همين امر موجب سردرگمي عجيب خبرنگاران نيز در اين زمينه شد. بسياري از نمايندگان نيز در اين زمينه ابراز بي اطلاعي مي كردند. رئيس كميسيون انرژي هم به خبرنگاران گفت:  مصوبه كميسيون تلفيق با مصوبه مجلس تفاوت جدي دارد و هنوز نظر نهايي مجلس درباره بنزين مشخص نيست. احمد توكلي هم از اظهارنظر در اين خصوص امتناع كرد.
عضو هيأت رئيسه مجلس تأكيد كرد جمع آوري 200 امضاء براي اصلاح مصوبه مجلس درباره بنزين و بازگشت به لايحه دولت خلاف آيين نامه داخلي مجلس است و چنين امضاهايي هيچ نتيجه اي دربرنخواهد داشت.
سه برابر شدن قيمت گازوئيل، انتقادهاي جدي را از سوي برخي از نمايندگان مجلس به دنبال داشت كه در اين ميان واكنش تند اعضاي فراكسيون وفاق و كارآمدي قابل توجه بود. رضا طلايي نيك به عنوان مخبر اين فراكسيون تأكيد كرد سه برابر شدن قيمت گازوئيل به اقتصاد كشور آسيب جدي مي زند و روند تصميم گيري درمورد بنزين و گازوئيل از منطق كارشناسي خارج شده است.
9 نماينده استان خوزستان لزوم تشكيل كميته ويژه براي بررسي و اقدام عاجل و شناسايي عوامل درگيري اخير انديمشك و ريشه يابي علت قصور مراجع ذي ربط در اين حادثه را به وزير كشور يادآور شدند. رفتار تبعيض آميز دولت در انتخاب طرح هاي جديد سال 86 و گراني هاي غيررسمي و غيرقانوني  به بهانه هاي واهي از ديگر موضوعات مهم مورد تذكر نمايندگان بود.

هشدار ايران به روسيه
مسكو موضوع نيروگاه بوشهر را سياسي نكند
معاون سازمان انرژي اتمي :درحال حاضر تمام مقدمات لازم براي ارسال سوخت به نيروگاه فراهم است و ما هيچ مانع حقوقي را در اين خصوص نمي بينيم
گروه سياسي- در بحبوحه تلاش هاي اعضاي دائم شوراي امنيت و آلمان براي تهيه پيش نويس قطعنامه جديد تحريم ايران، رويكرد روسيه درقبال تكميل نيروگاه اتمي بوشهر كه در 9 اسفند ماه 1383 توافق شده بود كار نصب و مونتاژ نيروگاه با افزودن به تعداد نيروهاي مونتاژكار از جانب روسيه در آبان 1384 به اتمام برسد، با دگرگوني هايي مواجه شده است.
۲روزپيش، سرگئي اشماتكو، رئيس شركت اتمزتروا اكسپورت، كه كارساخت نيروگاه برق اتمي بوشهر را برعهده دارد، درگفتگو با خبرگزاري نووستي ادعا كرد: سياسي سازي بيش از حد موضوع تكميل نيروگاه بوشهر از سوي ايران، سبب بروز تنش دراين خصوص مي شود.
پيش از اين سرگئي كرينكو، رئيس آژانس اتمي روسيه درسفراخيرش به تهران پس از مذاكره با آقازاده، همتاي ايراني خود باوجود تاكيد برنبود مشكل درراه اندازي نيروگاه بوشهرگفته بود: ما پيشرفت كاري درنيروگاه بوشهر را بررسي كرديم اما اين ميزان پيشرفت دركاركافي نيست و طبيعتا به مساعي بيشتركارشناسان فعال در نيروگاه بوشهرنياز داريم واكنون رئيس شركت روسي پيمانكار نيروگاه بوشهر، ايران را به سياسي كردن موضوع تكميل نيروگاهي كه قرار بوده اين شركت آنرا يك سال قبل تحويل دهد متهم مي كند.
محمد سعيدي ، معاون سازمان انرژي اتمي كه به تازگي پس از طرح ادعاي طرف روسي مبني بر عدم پرداخت به موقع مبلغ قراردادازجانب ايران بمنظور انجام مذاكراتي به مسكو سفركرده است، روزگذشته گفت: پيش از اين درسفري كه روميانتسف، رئيس پيشين آژانس اتمي روسيه به تهران داشت مقرر شد تا سوخت نيروگاه بوشهر درآگوست 2005 به ايران ارسال شود اما در همان زمان روس ها استدلال كردند كه لازم است سوخت نيروگاه 6 ماه قبل از راه اندازي به نيروگاه ارسال شود و باوجود اينكه اين استدلال فني و دقيق نبود ايران در اين باره انعطاف لازم را نشان داد و آن را پذيرفت.
سعيدي در پاسخ به اين سوال كه اگرسوخت دراسفندماه ارسال نشود، تكليف چيست، گفت: در آن صورت بحث از شكل فني و حقوقي اش خارج مي شود، چرا كه درحال حاضر تمام مقدمات لازم براي ارسال سوخت به نيروگاه فراهم است و ما هيچ مانع حقوقي را در اين خصوص نمي بينيم. به گزارش ايسنا وي با اشاره به پرداخت مبالغ بيشتر به طرف روسي با توجه به مشكلاتش گفت: ما اعلام كرده ايم كه براي اجراي تعهدات دولت روسيه چه براي سوخت و چه راه اندازي نيروگاه بوشهر حاضريم مبالغي را پيش ازموعد مقرر به كشور سازنده پرداخت كنيم و انتظارمان اين است كه اين پرداخت هاي زودتر از موعد منجر به انجام تعهدات از سوي روسيه شود. در همين حال رضا آقازاده، رئيس سازمان انرژي اتمي نيز روزگذشته با ابراز تاسف از اين كه راه اندازي نيروگاه بوشهر با تاخيرات زيادي روبرو شده است، از راه اندازي بخش هاي پشتيباني نيروگاه بوشهردرهفته  جاري خبرداد.
آقازاده درحاشيه  بازديدازپروژه  توليد ژنراتور موليبدن - تكنيسين افزود:  بخش هاي پشتيباني نيروگاه بوشهر ازجمله بخش هاي توليدآب صنعتي، انتقال آب دريا به سيستم و گردش آب آماده  راه اندازي است.
وي گفت: به دليل سياسي شدن نيروگاه بوشهر و در شرايط فعلي كه بحث قطعنامه اي ديگرعليه ايران مطرح است ما نيز اين ملاحظات را مد نظر داريم و اميدواريم روس ها وارد يك فضاي سياسي در مورد بوشهر نشوند. همچنين به گزارش خبرگزاري مهر سخنگوي وزارت خارجه نيز روزگذشته درباره رويكرد اخيرروسيه به موضوع ارسال سوخت براي نيروگاه اتمي بوشهر نيزاظهار داشت: اميدواريم روسها در اين باره به سياسي كاري وارد نشوند و ما با توجه به روابط نزديكمان با اين كشور توقع داريم كه براساس تعهداتشان عمل نمايند.

علاقه ويژه ايران به عراق
ايرنا: معاون اول رئيس جمهوري گفت: مردم و مسئولان جمهوري اسلامي  ايران علاقه بسيار ويژه اي به مردم و كشور عراق دارند.
پرويز داودي پس از استقبال رسمي از طارق الهاشمي معاون رئيس جمهوري عراق و هيات همراه وي، ابراز اميدواري كرد كه هيات عراقي سفر پربار و پربركتي به جمهوري اسلامي ايران داشته باشد و نتايج خوبي از اين سفر حاصل گردد.
طارق الهاشمي معاون رئيس جمهوري عراق نيز با بيان اينكه در اين سفر ما به انجام مذاكرات جدي چشم دوخته ايم، اضافه كرد: اميدواريم نتايج ثمر بخشي كه به نفع دو ملت و دو كشور باشد، بدست آيد.
پرويز داودي روز گذشته به طور رسمي از طارق الهاشمي معاون رئيس جمهوري عراق در مجموعه نهاد رياست جمهوري استقبال كرد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  سلامت   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |