!ميجويد را خدا كودكتان وقتي
و نظم منشاء را او بچهها خداوند ، با آشنايي با همزمان o
ميخواهند آنها اين بر علاوه.دانست خواهند جهان ترتيب
هم دردهايي و رنجها با بلكه خوبيها ، با نهتنها را خداوند
.دهند ربط ميبينند اطرافشان در كه
با فلورين ، كيم دخترچهارساله ياسمن ، وقتي عصر روز يك
خواهر رنگپوست چرا پرسيد او از ميكرد مادرشصحبت
.اوست ازمال تيرهتر نوزادش
مورد در بحثهايي بهايجاد منجر نهايت در سوالهايي چنين
.ميشود افراد فيزيكي تفاوتهاي
دوست را ما همه خداوند كه گفت دخترش سوال جواب در مادر
.نيست مهم اصلا ما پوست رنگ و دارد
از پس مادرش و است؟ چهرنگي خداوند پرسيدچشمهاي ياسمن
.نميدانم داد جواب مكثكوتاهي
البته دادخوب ، جواب مادرش ماست؟ پيش اينجا خداوند آيا
ميشد مسئلهساز آن به دادن پاسخ كه سوالاتي و است همينطور
كجاست؟ خداوند پس كه بود اين
و درست با متعارفي درحد را ياسمن مايلم:ميگويد مادر
كنم كمك او به ميتوانم چطور اما كنم ، نادرستآشنا
بسياري است اعتقادات پايه مسائلبر اين تمامي درحاليكه
اگر حتي بهطوريكه.مواجهند مادر اين مشكل با نيز ازوالدين
ديگر و مدرسه به مسائلمربوط به راجع بهراحتي آنهابتوانند
مسائل به راجع حرفزدن اما كنند ، صحبت موضوعاتبافرزندانشان
.است مشكلآفرين آنها براي خداوند همچون نظري
بهترين ميتواند خداوند مورد صحبتدر هم هنوز حال اين با
يك نيازهاي ازبزرگترين بعضي كردن برآورده براي راه
.كودكباشد
اين از خداوند مورد در صحبت:ميگويد (نويسنده) كاشند رابي
مسائل توضيح ميرودبراي بهشمار راهي كه دارد نظراهميت
مرگ يا يكنوزاد تولد طبيعت ، زيبايي جمله جهاناز در موجود
.پديدميآيد شگفتي حس كه است چنينتوضيحاتي بادوست يك
چيزي همواره كودكانمان دروجود:ميافزايد ادامه در كاشند
ميتواند همچنين خداوند مورد در صحبت.رازهاست كشف بهدنبال
ميتواند آرامش اين و ببخشد امنيت و آرامش كودكانمان به
و گذرا دنياي اين در چراكه باشد ، خدا بودن جاودانه بهعلت
قرار آنان اختيار معنويدر قدرت و تكيهگاه ميتواند او فاني
.دهد
تمام والدين كه ناشيميشود آنجا از مشكل اوقات بعضي
است فرزندانشان كامپيوتر و موسيقي كلاسهاي توجهشانمعطوف
.ميمانند غافل آنان معنوي كلاسهاي و ازمسائل كه حالي در
كردارشانروي و گفتار تمامي كه ميبرند ياد از والديني چنين
راه بهترين.گذاشت خواهد جاي بر ماندگار تاثيري فرزندان
و آشكارا كه ايناست فرزندانمان معنوي زندگي برايپرورش
.بزنيم حرف خداوند به راجع بهراحتي
هستند ، موافق آن با هم متخصصين از بسياري كه كلي ، حل راه
سپس و باشند آغازگربحث خود كودكان دهيم اجازه كه است اين
.ادامهدهيم را بحث بينشهايمان و عقايد سوالات ، با
كه فرورفت فكر به دخترش پيدرپي سوالهاي از بعد ياسمن مادر
او چرا بداند كوچكميخواست دختر و بدهد را او چطورپاسخ
با را خدا شد سرانجاممجبور مادر.نيست خدا ديدن به قادر
به قادر ما همانطوركه:گفت دخترش به او.كند مقايسه باد
را او اما ببينيم نميتوانيم نيز را خدا نيستيم باد ديدن
.دارد جاي درقلبهايمان خداوند كه چرا ميكنيم حس
و ميپردازيم كودك معنوييك رشد مراحل شرح به اينجا در
خداوند به آنهاراجع با ميتوان مرحله هر در اينكهچطور
.زد حرف
(سال تا 3 1) يك مرحله
راهرفتن به شروع تازه كه سني)ساله تا 3 كودكان 1 گرچه
هستند ، كوچك بسيار نظري معنوي مفاهيم درك براي (ميكنند
آينده در بتواند كه راههايي فراگيري براي سن اين اما
.نيست زود هم چندان كند كمك خداوند بهشناخت
است اين مهم موضوع:مذهبي ، ميگويد نويسنده ديويد ، رابي
چون لغاتي كنيم ، آغاز لغات ياددادن با را كهكارمان
.ومقدس آسماني خدا ، كتاب
چنين با بچگي از را اگرفرزندانتان:ميگويد دوناليندسي
اصلي مفاهيم تعليم بعديبراي مراحل در سازيد آشنا لغاتي
.شد نخواهيد دچارمشكل
مبنايي او به توجه و خداوند به عشق براي بايد چنين هم شما
اين در كه بچههايي براي مبنا اين كه چرا دهيد قرار را
.ميرود بهشمار خداوند شناخت عامل مهمترين دارند قرار سنين
(سال تا 5 3) دو مرحله
كنيم عنوان نيست درست سنينپيشدبستاني در:ميگويد كاشند
خداوند به كه سازيم وادار را فرزندانمان ميتوانيم چطور
تغيير شكل اين به را استسوال بهتر بلكه بياورند؟ ايمان
در خداوند كه دهيم ياد فرزندانمان به ميتوانيم دهيمچطور
دارد؟ نقش آنها زندگي
آماده كودكان كه ميدهيد انجام زماني از را كار اين شما
از ببرند ، لذت ناگهاني شادي از باشند ، عقايد پذيرش
.شوند نگران چيزي از يا و كنند تعجب دوروبرشان شگفتيهاي
ازجانب سوالاتي طرح به سنمنجر اين در كودكان برداشت گاه
در را تعطيلات خدا ميخوابد ، خدا آيا ازجمله ، ميشود آنها
برخورد براي ميشود؟ سوار دوچرخهاي نوع چه ميگذراند؟ كجا
پيشدبستاني كودكان كنجكاوي حس برانگيختن و سوالاتي چنين با
براي سپس و بدهيد آنها به همچوننميدانم درستي جواب
.بپرسيد ديگري سوالهاي آنها دوباره تشويق
فلوريدا ، سادت مذهبيدانشگاه دروس استاد موريل ، جان
پيامهاي و فكركنند انتقادي نيستند قادر كودكان:ميگويد
داشته درنظر بايد پس.دهند قرار موردارزيابي را شما
كاملا سال و سن اين در كودكان صحبتبا هنگام كه باشيد
شما پشيماني به سرانجام كه نزنيد حرفي و باشد جمع حواستان
.شود منجر
(سال تا 10 6) سه مرحله
.شد خواهد منطقي سالها دراين دبستاني كودكان تفكر طرز
مير و مرگ در خداونددخالتي آيا:ميانديشند آنهاباخود
ميدهيم انجام ما كه كارهايي تمام به خدا آيا دارد؟ افراد
است؟ واقف
درحاليكه والدين:ميگويد مدرسه ، مدير هرلينگسر ، كريستيان
بچهها به است گويندمهم پاسخ سوالها اين به سعيميكنند
.كنند توكل خداوند به كههمواره بفهمانند
همواره مدرسه به رفتن روزاول تا 3 ساله ، پسري 6 كولين ،
حرفهاي به دادن بعدازگوش اما ميكرد ترس و احساستنهايي
او به كولين پدر.رفت ميان از او ترس وپدرش ، مربي
او به وميتواند اوست مراقب جا همه كهخداوند فهماند
.كند كمك
با كودكان شخصي گسترشرابطه در بتواند كه ديگري حل راه
.است آنان براي مذهبي كتابهاي خواندن باشد ، خداوندموثر
داستانها اين در موجود نكاتاخلاقي از ميتوانند كودكان
بخصوص گيرند ، خودبهكار زندگي در را آنها و بهرهببرند
باشد همراه زمينه اين در سوالاتي و بحث با كاري چنين اگر
.داشت خواهد بهتري نتايج
و خداوند با سالهتان فرزندان 6تا 10 بيشتر آشنايي براي
و برده مقدسي اماكن رابه آنها ميتوانيد ارتباط ايجاد
.كنيد صحبت آنها با اماكن اين راجعبه سپس
(نوجواني پيش دوره) چهار مرحله
تغييرات دستخوش دورانبچگي كردن سپري با گروه اين
استقلال وبهسوي شد خواهند فكري و جسمي نظر چشمگيرياز
بايد بهخداوند راجع شما سخنان بنابراين.ميروند پيش
در تفكر بههنگام را فرزندانتان كه كند دنبال را هدف اين
.دهد ياري خداوند مورد
همچنين بچهها خداوند ، آشناييبا با همزمان:ميگويد كاشند
اين علاوهبر.خواهنددانست جهان ترتيب و نظم رامنشاء او
رنجها بلكهبا خوبيها ، با نهتنها را خداوند ميخواهند آنها
.دهند ربط ميبينند دراطرافشان كه هم دردهايي و
اينطور است ممكن موردخداوند در بحث هنگام ميگويد ، كاشند
رنج خواستار خداوندهيچگاه كه دهيد توضيح برايفرزندتان
را قدرت اين ما به خدا بلكه.نيست بندهاي برايهيچ بلا و
.آييم فائق خود مشكلات بر تا ميدهد
مورد در شما واقعي شاهداحساسات فرزندانتان بگذاريد
.ريا و دورويي بدونهيچگونه البته -باشند خداوند
نوجواني دوره -پنجم مرحله
در كه است تعاليمي تمامي براساس دوره اين در بچهها تفكر
اعتقادات اين مقابل در گاه و فراگرفتهاند زندگيشان طول
.ميدهند نشان (واكنشهايي) مخالفتهايي خود از مذهبي
و مشكلات با كه گيرد بهطرقيصورت بايد نوجوانان با صحبت
.باشند داشته هماهنگي مسائلآنان
و ميگيرند آرام خدا باياد كه را افرادي ميتوانيد شما
نوجواناني ميشوندسرمشق قائل او براي ارزشبيحدوحصري
ديگر بهعبارت.ميكنند ناامني و پوچي كهاحساس دهيد قرار
.دوستدارد اندازه يك به را تماميانسانها خداوند
يك بهعنوان را خدا ميتوانيد همچنين شما:ميگويد كاشند
.بسنجيد آن با را اعمالتان تمامي و دهيد قرار قطعي معيار
شما قوانين اين كهبا ميدهد قرار را قوانيني خداوند
مقابل در كه بدهيد را اعتماد اين نوجوانتان به ميتوانيد
.بگيرد تصميماتعاقلانهاي و بايستد مشكلات
دهيد انجام فرزندانتان ميتوانيدبراي والدين شما كه كاري
.پافشاريكنيد عقايدتان روي كه ايناست
كه سازيد فراهم را واخلاقي معنوي گستره اينكه نهايت در و
.بماند باقي پايانعمر تا
خيرانديش ليلا:مترجم
فوريه1998 - دايجست ريدرز:منبع
|