سوي از معلم ، تربيت مراكز
عالي آموزش گسترش شوراي
تاييدميشود
تاريخ آيينه در معلم روز
ارديبهشت از 12
;ايران معاصر
!ارديبهشت تا 12
به جهان در كودك ميليون 400
تحصيل از جسمي ، مشكلات دليل
محرومند
براي ادبي آثار فراخوان
خرداد دوم حماسه تبيين
آزاد دانشگاه دكتراي آزمون
شد برگزار رشته در 86 اسلامي
در آموزشياري آزمون برگزاري
سوادآموزي نهضت
سوي از و معلم روز با همزمان
ميگيرد انجام خلاقيت بنياد
خلاق نمونه مدير و معلم معرفي
سوي از معلم ، تربيت مراكز
عالي آموزش گسترش شوراي
تاييدميشود
مقام بزرگداشت آستانههفته در:فرهنگي علمي سرويس.
و معلم تربيت مسائلمراكز و مشكلات بررسي معلم ، گردهمايي
و آموزش كل دراداره فرهنگيان خدمت ضمن آموزشعالي
معاونت فاني حضوردكتر با تهران استان پرورششهرستانهاي
.شد برگزار وپرورش آموزش وزارت انساني ونيروي برنامهريزي
معاون نيكبخت اينگردهمايي در ما ، خبرنگار گزارش به
استان شهرستانهاي وپرورش آموزش كل اداره برنامهريزي
دانشسراهاي و مراكز فارغالتحصيلان مشكلات به اشاره تهران ، با
روز تكنولوژي با آموزش امروزه اگر كه كرد تاكيد تربيتمعلم
نخواهد دانشجويان نياز پاسخگوي و است ناقص نباشد ، همراه
.بود
با پرورش ، و آموزش وزارت معاونبرنامهريزي فاني دكتر سپس
پرورش ، و آموزش تعالي به نسبت رئيسجمهور ديدگاه به اشاره
نميتواند پرورش و آموزش از بهتر جايي هيچ كه كرد تاكيد
آموزش كه چرا كند ، محقق را اسلامي جمهوري مقدس نظام اهداف
.است ملت همان آينده آينه ملتي ، هر پرورش و
وزير ديدار در رهبري مقاممعظم سفارش بر تاكيد ضمن وي
بر مبني ايشان ، با شهريور76 سوم در پرورش و آموزش
جاي به صالح تربيتمعلمان و معلم تربيت احيايمراكز
برنامههاي با كه كرد اميدواري اظهار افرادناآگاه ،
آموزش گسترش شوراي تاييد به تربيتمعلم مراكز شده ، پيشبيني
مسائل مالي ، استقلال ضمن و برسد كشور دانشگاههاي و عالي
.شود مرتفع مراكز اين حاشيهاي
واوان تربيتمعلمعترت درمركز گردهمايي اين است گفتني
و تربيتمعلم مراكز مدرسين و استادان حضور با و اسلامشهر
.شد برگزار تهران فرهنگياناستان خدمت ضمن آموزشعالي
تاريخ آيينه در معلم روز
ارديبهشت از 12
;ايران معاصر
!ارديبهشت تا 12
و بررسيها در دلايلي به حال و گذشته سالهاي در
گروههاي از بسياري آفرين تحول و واقعي نقش بزرگداشتها ،
ميشود ديده كمتر اجتماعي
اقدام معلم نام به هفته يك يا روز يك نامگذاري ;اشاره
كمترين معلمان ، به ارجگذاري براي كهالبته بود شايستهاي
به تا كرد ، فرصتيايجاد مناسبت ، اين اما.است كار
داشته نظري هم معلمان سياسي و صنفي مبارزات پيشينه
انقلاب از پيش سالها هم بار يك كه ميدانيد آيا.باشيم
معلم روز عنوان به معلمان ، ازسوي ماه ارديبهشت اسلامي ، 12
با زمينه اين رادر زماني مهدي آقاي مطلب بود؟ شده تعيين
.ميخوانيم هم
ترسيم و اخير قرن نيم سياسي جريانهاي و رويدادها بررسي
به ايران ، معاصر تاريخ پنهان زواياي از مستندي و روشن
پيروزي تا كودتا 1332 بين ساله پنج و بيست دوران ويژه
.است اجتماعي و فرهنگي مهم ضرورت يك انقلاب ،
همه آنهاست ، هويت گنجينه و اعتبار سند ملتها ، تاريخ
و سرفرازيها شكستها ، پيروزيها ، ونشيبها ، فراز رويدادها ،
بدين.دارند حضور تاريخ سطور لابلاي در البته شرمساريها ،
ملتها تاريخ از جزيي هيچ است ، مستمر جريان يك تاريخ سان ،
تاريخ.نيست تاريخ سانسور به قادر قدرتي هيچ و شدني حذف
مسير از را حقايق فرايند دارد سعي كه تلاشهايي همه به
ادامه خود راه به و ميزند پوزخند كند ، منحرف خود طبيعي
(1).ميدهد
و اصناف گروهها ، اجتماعي ، سياسي حركتهاي و نهضتها همه در
در نظر دقت با اسلامي ، انقلاب.داشتهاند نقشگوناگون طبقات
روي و صنفي و اجتماعي همهگروههاي آن ، شكلگيري ريشههاي
وفاق سياسي ، بسيج و باحضور آن اكثريت و ملت ، همه رفته هم
.يافتهاند جمعي هماهنگي و
زمينههاي ريشهيابي و دقت بدون اسلامي ، انقلاب براي بيشك
اقشار و گروهها جنبشهاي شناخت و وداخلي خارجي گوناگون
از پس شرايط با آن ، بويژه پيروزي از پيش دهههاي در ملت
و آمريكايي 28مرداد -انگليسي كودتاي و نفت كردن ملي نهضت
از روشني تبيين و تحليل نميتوان مصدق ، دكتر دولت سرنگوني
.ارائهداد آن
و بررسيها در دلايلي به حال و گذشته سالهاي در شايد
قرار توجه مورد كمتر واقعيات و حقايق اين بزرگداشتها ،
از بسياري آفرين تحول و واقعي نقش و ميگيرد ، و گرفته
روز مناسبت به اكنون.ميشود ديده كمتر اجتماعي گروههاي
انتخاب علل و شكلگيري ريشه تا ميكوشيم نوشته دراين معلم ،
اين از يكي تلاشهاي و روشنگرمبارزهها خود كه روز اين
حد در فرهنگياناست ، و معلمان يعني آفرين ، نقش گروههاي
قشر اين آفريني تحول ارزش به شايد تا نماييم ارائه توان
آموزي دانش ميليوني جمعيت وانديشهاي علمي كهفرماندهان
.بيشترپيبريم هستند ، كشور
شرايط و زمينهها
غارت از ناشي فساد علت به كودتا رژيم سال 1339 ، اوايل در
در آن ، ادارهكنندگان بيلياقتي و ناتواني مملكتو دارايي
دلاري ميليون كمكهاي 567.بود گرفته قرار خطرناكي موقعيت
ايالات نظامي دلاري ميليون كمك 454 نيز و مالي و اقتصادي
پس نفت ، از حاصل درامد همچنين بعد ، به سال 1332 از متحده
يا و رسيده غيرلازم مصارف به كنسرسيوم قرارداد امضاي از
به دست تورم و پرداختها كسر با دولت و بود شده ميل و حيف
قرار ورشكستگي آستانه در رژيم اقتصاد و بود ، گريبان
(2).داشت
رويداد چگونگي
دبيران و آموزگاران كليه ماه 1340 ، ارديبهشت ششم روز از
اولين جريان در.كشيدند كار از وشهرستانهادست پايتخت
برابر در جمعي صورت به كننده عتصاب ا معلمان كه اعتصاب
دكتر مرحوم فجيعقتل حادثه بودند ، كرده اجتماع فرهنگ وزارت
ديگر معلمان از نفر سه شدن مجروح و خانعلي ابوالحسن
.داد رخ ودانشآموزان
خواستار فقط قبلا معلمان كه خونين حادثه اين دنبال به
خود درخواستهاي به نيز ديگري بودند ، تقاضاي بيشتر حقوق
آنان خواستهاي كليه كه روزي تا داشتند واعلام كردند اضافه
.داشت نخواهند بر دست اعتصاب از نگردد ، عملي
:از بود عبارت آنان تقاضاي
;امامي شريف دولت سقوط
;خانعلي دكتر قاتل اعدام مجازات
;فرهنگيان از اهانت رفع
;معلمان حقوق سطح تغيير
از قبل ماه چند آموزگاران ، و دبيران حقوق افزايش مساله در
معلمان ، كليه طرف از نمايندگي به باشگاهمهرگان اعتصاب ،
اگر كه كرد تسليم وزيرفرهنگ اعلم صديق دكتر به طرحي
.نميپيوست وقوع به حادثه اين ميشد ، عملي
تهران دبيران و آموزگاران قبلي قرار طبق سهشنبه ، روز صبح
وزارت عازم جمعي طور به و كردند مهرگاناجتماع باشگاه در
.كردند سد را جلويآنان شهرباني ماموران.شدند فرهنگ
ميدان به جمعي طور به گرفتند تصميم اعتصاب رهبران
را خود خواستههاي درآنجا تا بروند مجلس مقابل و بهارستان
از يكي موقع ، همين دربرسانند نمايندگان اطلاع به
طرف به دو ، كلانتري رئيس دستور به آتشنشاني ، اتومبيلهاي
به شروع بودند ، نشسته پيادهرو كف بر آرام و ساكت كه جمعيت
ديدن از كه مدارس دانشآموزان از نفر دو يكي.كرد پاشي آب
حمله آتشنشاني ماموران به بودند ، شده ناراحت صحنه اين
عمل ، اين.كشيدند بيرون دستشان از را آب لولههاي و كرده
آغاز را تيراندازي و گرديده شهرباني ماموران خشم باعث
دبير خانعلي ابوالحسن دكتر شقيقه بر گلوله اولين و كردند
متعاقب.كرد اصابت بود ، سخنراني مشغول كه دبيرستانها
.شدند مجروح شدت به ودانشآموز معلم سه ديگر ، تيراندازيهاي
تظاهرات كارگردان ميشد گفته كه درخشش موقع ، همين در
.گرديد زندان روانه و دستگير است ، معلمان
به مجلس ، رئيسه هيات طرف از خانعلي ، دكتر شهادت از پس
انتخاب نمايندگاني خود ميان از كه شد داده اطلاع معلمان
گفتندكه معلمان اما بفرستند ، مجلس به مذاكره براي و كرده
درخشش.ميبرد سر به زندان در كه است درخشش آنها نماينده
وسيعي انعكاس معلم قتل خبر مجلس در.گرديد آزاد زندان از
آن ، دنبال به و شد ، مواجه استيضاح با امامي وشريف داشت
(3).كرد تسليم شاه مرمربه كاخ در را خود استعفاي
:كه است يادآوري به لازم
تصويب ارديبهشت ، تاريخ 18 در پايتخت معلمان عمومي اجتماع
آميز موفقيت اعتصاب بود ياد به روز 12ارديبهشت كه كرد
معلم روز خانعلي مرحومابوالحسن دانشمند معلم شهادت و معلم
(4).گردد اعلام
تا فرهنگ وزارت مدارس ، بازگشايي و اعتصاب پايان از پس
حقوق پرداخت به نسبت دولت تعهد با زيرا.نداشت وزير مدتي
آنان بين در كه وحدتي يكپارچگيو با مسايل ساير و معلمان
به دولت.رانداشت وزارت قبول جرات بود ، هيچكس آمده وجود به
به را درخشش محمد و آمد معلمان جامعه سراغ به ناچار
به موكول را كار اين قبول او.كردند دعوت وزارتفرهنگ
در را دولت پيشنهاد درخشش هميندليل ، بهكرد معلمان اراده
شركت آن در اكثريتمعلمان كه مهرگان باشگاه عمومي مجمع
و مخالف سخنرانيهاي از پس و كرد مطرح داشتند ،
را او وزارت حاضران اكثريت گيري ، راي در موافق ، بالاخره
.كردند تصويب
دست نبود ، بيشتر تحصيلي يكسال فرهنگيان ، حكومت مدت
حفريات از خارجي دلالان و خواهرانشاه و شاهپورها
دستغارتگران از اوقافي اموال و شد ، قطع باستانشناسي
در انتخاباتي دمكراسي سيستم يك با معلم اراده.شد خارج
وحقوق گرديد فرهنگ سرنوشت بر حاكم واداره ، مدارس
ميرفت ، يغما به كه بودجههايي و صرفهجويي از فرهنگيان
(5).يافت افزايش
ونتيجهگيري تحليل
دهه شرائط با را (401339)سالها آن شرايط كه دانست بايد
متفاوت بايد شد ، اسلامي نقلاب ا پيروزي منجربه كه (5040)
و بود ، كمتري پليسي جو و خفقان هنگام آن در.كرد ارزيابي
حال هر به ولي داشت ، صنفي ظاهري بيشتر حركت اين اگرچه
سياسي رقابتهاي بين در را مردم اعتراضي تلاشهاي اجازه
عناصر شايد گرچهميداد حاكمه قدرت گوناگون دستههاي محدود
حركتهاي و احساسات همين از بهرهگيري پي در قدرت ، در رقيب
.بودند مردم عدالتخواهانه
قدرت گسترش و جديد عناصر قدرتيابي و سياستها تغيير با
ديگري سياسي و اقتصادي اوضاع ارضي ، انجاماصلاحات و ساواك
نوشته ، اين هدف از كه يافت ديگري چهره استبداد و آمد پديد
.است بيرون
پيروزي ماههاي اولين در كه است مهم نكته اين يادآوري
استاد و معلم كه در 12ارديبهشت 1358 و اسلامي ، انقلاب
روز اين شهادترسانيدند ، به را مطهري مرتضي شهيد فرزانه ،
و هويت شد ، برابر فرزانه معلم اين شهادت با ديگر ، بار
تثبيت معلم روز عنوان به روز اين عنوان و يافت ديگري ارزش
.گرديد
باهنر ، رجايي ، شهيدان همچون معلماني از پايان ، در جاست به
انقلاب بزرگ معلمان راستي به كه كنيم شريعتيياد و بهشتي
.بودند
شهميرزادي زماني مهدي
:پانوشتها
جلد) ايران ساله پنج و بيست سياسي تاريخ نجاتي ، غلامرضا -1
،(رسا ، 1371 فرهنگي خدمات موسسه:تهران) (سوم چاپ اول ،
پيشگفتار
صفحه 131 اثر ، همان -2
:تهران)دوم ، جلد بازرگان ، تا ضياء سيد از نجمي ، ناصر -3
.1538-1539-صص 1540 (نويسنده ، 1370
شماره 5351 ارديبهشت 1340 دوشنبه 18 كيهان ، روزنامه -4
.مرداد كودتاي 28 از پس جنبش اولين -مهرگان باشگاه -5
.و 12 صص 13.تهران 1358
به جهان در كودك ميليون 400
تحصيل از جسمي ، مشكلات دليل
محرومند
استان شهرستانهاي مدارس بهداشت مربيان گردهمايي سومين
بهداشت و تغذيه كل مدير دكترجعفري خانم حضور با تهران
پرورش و آموزش كل اداره پرورشي معاون مشاعي مدارس ،
استادان و كارشناسان از جمعي و تهران استان شهرستانهاي
منتظري محمد شهيد اردوگاه در كشور ، پزشكي علوم دانشگاههاي
.شد برگزار شهريار
جعفري دكتر خانم گردهمايي ، اين در ما ، خبرنگار گزارش به
محروميت از نيمي گذشته ، سال در آماريونيسف به اشاره با
مشكلات دليل به را تحصيلجهان از محروم دانشآموز ميليون 800
بهداشتيدر مسائل فراگيربودن به توجه با و برشمرد جسمي
باشد ، نداشته سالمي محيط مدرسه اگر كه شد يادآور مدارس ،
.بدهيم بهداشتي خدمات بهدانشآموزان نميتوانيم
سالروز شعار به اشاره با مدارس ، بهداشت و تغذيه كل مدير
;دورو است سكهاي مادران سلامت شعار كه:بهداشت ، گفت جهاني
فرزندان تولد كه است سلامتمادران همان سكه ، روي يك
ديگرسكه ، روي و ميدهد نويد فردا جامعه در را سالمتر
تاكنون متاسفانه كه است فردا مادران و امروز دختران سلامتي
سوي از جامعه كليت و يكسو ، از بيمهريخانوادهها مورد
مسئله اين به پس اين كهاز است لازم و گرفتهاند قرار ديگر
برنامههايآتي به اشاره با پايان در وي.شود خاصي توجه
سطح ارتقاء براي رفاهي برنامههاي و مسايل كل ، اداره اين
.كرد تشريح را بهداشت مربيان علمي
ضمن پرورشي ، معاون مشاعي جعفري ، خانم سخنان از قبل
مربيان شديد كمبود به بااشاره گزارشي در خيرمقدم ،
داشت اظهار تهران ، استان شهرستانهاي مدارس سطح در بهداشت
هزار و 350 ميليون يك براي بهداشت مربي حاضر297 حال در كه
يك دانشآموز و 500 هزار هر 4 براي يعني داريم ، دانشآموز
دانشآموز براي 750 مربي هر متوسط طور به كه حالي در.مربي
.نيست ما مدارس مشكلات پاسخگوي اين و است
براي ادبي آثار فراخوان
خرداد دوم حماسه تبيين
سبزوار ، دانشگاه مدرسان اسلامي انجمن:علميفرهنگي سرويس
خرداد 76 دوم در ايران فهيم ملت حماسه بزرگداشت بهمنظور
(بهرياستجمهوري خاتمي سيدمحمد حجتالاسلاموالمسلمين انتخاب)
همايش دارد نظر در ،(آزادسازيخرمشهر روز) خرداد 61 سوم و
ما ، خبرنگار بهگزارش.كند برگزار را ادبيحضور
ميتوانند مقاله صاحبان و هنرمندان شاعران ، انديشمندان ،
اسلامي انجمن دبيرخانه به زمينه دو اين در را خود آثار
ارسال (پستي 161 صندوق) سبزوار معلم تربيت دانشگاه مدرسان
.كنند
آزاد دانشگاه دكتراي آزمون
شد برگزار رشته در 86 اسلامي
در اسلامي آزاد دانشگاه دكتراي آزمون:فرهنگي علمي سرويس.
در ما ، خبرنگار گزارش بهشد كشوربرگزار شهر و 6 تهران
جمعهگذشته و پنجشنبه عصر و صبح نوبت سه در كه آزمون اين
به رشته در 86 داوطلب نفر و 244 هزار هفت گرفت ، انجام
.پرداختند رقابت
اسلامي ، 700 آزاد دانشگاه دكتراي آزمون شركتكنندگان بين از
نفر نهايتا 400 و ميشوند دعوت مصاحبه در شركت براي نفر
.مييابند راه دكترا دوره به
پايه ، 16 علوم رشته مهندسي ، 16 فني رشته در 19 آزمون اين
انجام هنر رشته و 2 انساني علوم كشاورزي ، 33رشته رشته
.شد
در آموزشياري آزمون برگزاري
سوادآموزي نهضت
استان سوادآموزي نهضت آموزشياري آزمون:فرهنگي علمي سرويس.
در جديد آموزشياران از هزارنفر دو جذب جمعهبراي روز تهران
.شد برگزار استان اين
داوطلب نفر هزار پنج آزمون دراين ما ، خبرنگار گزارش به
نهضت در خدمت براي نفر هزار كهدو بودند كرده شركت
.ميشوند پذيرفته تهران استان سوادآموزي
استان سوادآموزي نهضت آموزشياران از نفر اين 1500 از پيش
استخدام به سازمان اين در خدمت طي 60ماه پساز تهران
.درآمدند پرورش و آموزش
از 60 بيش با سوادآموزي نهضت آموزشياران مقررات ، براساس
در پرورش و آموزش استخدام به نهاد دراين خدمت ماه
.ميآيند
سوي از و معلم روز با همزمان
ميگيرد انجام خلاقيت بنياد
خلاق نمونه مدير و معلم معرفي
ماه ، ارديبهشت دوازدهم با همزمان:فرهنگي علمي سرويس.
مقام بزرگداشت روز و مطهري مرتضي شهيد استاد شهادت سالروز
و معلم مراسمي طي خلاقيت ، بنياد سوي از امروز عصر معلم ،
.ميشوند معرفي خلاق نمونه مدير
از گروهي سوي از كه بنيادخلاقيت ما ، خبرنگار گزارش به
شده تاسيس آموزشي دستاندركارانامور و دانشگاهي استادان
در كه اطلاعاتي براساس و فراوان بررسيهاي پساز است ،
مدرسه مدير تهرانيان ، مجيد گرفته ، قرار بنياد اين دسترس
آموزگار سليقهدار ليلا و منطقه 3 در افشار محمود راهنمايي
خلاق نمونه معلم و مدير عنوان به را منطقه 16 هاجر دبستان
مراسم در آنها معرفي با و انتخاب تحصيلي 7776 سال در
به.كرد خواهد قدرداني آنها خدمات از معلم ، مقام بزرگداشت
برنامههايويژهاي طراحي با تهرانيان ، ما ، مجيد خبرنگار اطلاع
در گستردهاي طور به افشار ، محمود راهنمايي مدرسه سطح در
دانشآموزان ميان در استعداد پرورش و خلاقيت فرهنگ گسترش
يك برنامه طراحي به ميتوان آنها جمله از كه است بوده موفق
و دانشآموزان توسط مدرسه اداره مدرسه ، براي پويا ساله
.كرد اشاره خلاقيت ترويج براي مختلف نمايشگاههاي برپايي
عملي راهكارهاي اجراي و طراحي با سليقهدار ، ليلا همچنين
شركت نيز و ابتدايي دوره دانشآموزان خلاقيت پرورش در مختلف
چندين تاليف و سخنراني ارائه و مختلف علمي همايشهاي در
.است داشته موثري نقش خلاق يادگيري توسعه در مقاله
تفكر ، فراشناختي ، و دانششناختي توسعه هدف با خلاقيت ، بنياد
ياريرساني براي و وفراحافظه حافظه خلاقيت ، و خلاق آموزشتفكر
دانشگاهها و پرورش و آموزش سطح در كشور آموزشي مسئولان به
.است شده تاسيس
|