فراروي مشكلات و فارسي املاء
فراگيران
اول مرحله شدگان قبول اسامي
امروز سال 77 سراسري آزمون
ميشود اعلام
انعكاس عدم به نسبت اعتراض
حرم در دانشجويان اجتماع خبر
سيما و صدا در (ره)امام مطهر
پيام دانشگاه شرايط
امسال
دانشجو پذيرش براي نور
بدونآزمون
فراروي مشكلات و فارسي املاء
فراگيران
و تنگناها و فارسي ديكته آموزش شيوههاي به نگاهي
درس اين يادگيري -ياددهي فرآيند زمينه در موجود كاستيهاي
;اشاره
و ميشود محسوب مدارس آموزشي برنامههاي از يكي نيز املاء
در ويژه به خاص مشكلات داراي دروس ، ساير مانند آن ، تدريس
داشتن مستلزم املاء ، نوشتن.است ابتدايي پنجگانه پايههاي
قبل بايد فراگير لذا و است بسياري تواناييهاي و مهارتها
معين روابط به و بخواند درست را كلمه بتواند چيز هر از
مهارت امر اين به نسبت و آگاهي كلمات تجزيه و آوانگاري
را كلمه ظاهر و شكل بتواند بايد همچنين.باشد داشته كامل
.كند تجسم
ابتدايي ، دوره در املاء درس مشكلات تشخيص زمينه در
خطاهاي تحليل مجموع در و است عملآمده به زيادي بررسيهاي
مشكلات و موانع تشخيص براي را بيشتري دادههاي كودكان ،
موفق دروس همه در كه دانشآموزان از برخي.ميدهد ارائه
اين.ميشوند روبهرو عديدهاي مشكلات با املاء درس در هستند ،
در آنها ، از تعدادي كه است مختلفي عوامل از ناشي امر
.است گرفته قرار بررسي و بحث مورد حاضر ، نوشته
اعضاء توسط كه است پژوهشي است آمده درپي كه مطالبي
انجام تهران پرورش و آموزش ازمناطق يكي آموزشي گروههاي
.شدهاست خلاصه قاسمي فاطمه خانم توسط و گرفته
چيست؟ املاء
است شدهاي تعيين قبل از لغات يا متن گفتن ديكته ، يا املاء
خوانده فراگيران بوسيله نوشتن آموزگارانبراي توسط كه
بر و آموزشي غلط ، رايج سنت يك اساس بر نيز ، گاهي و ميشود
.باشند نوشته همه تا ميشود ، تكرار قدر آن مخاطبين سن اساس
ابتدايي دوره در املاء اهداف
را مشخص هدف لااقل 4 فارسي املاء درسي برنامهريزي براي
املاء درس آموزش با ديگر ، بهعبارت.شد متصور ميتوان
آموزشي دربرنامههاي را زير اهداف هستيم ، درصدد فارسي ،
:كنيم محقق خود
احتياج مورد و بوده معمول امروزه زبان در كه لغاتي آموختن
توسط نوشتن و خواندن كه آن براي است ، اجتماعي زندگي يك
.شود محقق فراگيران
سجاوندي ، علايم رعايت كلمات ، نويسي صحيح نگارش ، آئين تعليم
استعمال موارد و جديد كلمات مفاهيم و معاني يادگيريشكل ،
.آنها
و كمبودها تكميل و رفع براي كوشش و املايي نقايص تشخيص
.فراگيران لغوي افزايشدامنهاطلاعات
خود درسي كتابهاي در دانشآموزان كه آنچه تمرين و ارزشيابي
.فراگيران توانايي و قوه وتشخيص آموختهاند
املاء آموزش روشهاي
هفته آغاز در روش ، اين در:آزمون -مطالعه -آزمون روش -1
ميخوانند دانشآموزان براي املاء عنوان به را متن يك ابتدا
ميگردانندو باز دانشآموزان به را آن تصحيح ، از بعد و
تمرين خود غلط كلمات روي فقط هفته ، طول در فراگيران
كه ميشود گفته املاء متن ، آن از بعد ، جلسه در.ميكنند
البته.است همراه محدودي غلطهاي با يا و غلط بدون معمولا
از كه ميشود برده كار به دانشآموزاني براي بيشتر روش ، اين
.هستند برخوردار نوشتن در بالايي توانايي
و اول پايههاي براي روش ، اين از:آزمون -مطالعه روش -2
ضعيف املاء درس در كه آموزاني دانش خصوصا و ابتدايي دوم
ابتدا كه است ترتيب بدين آن روش و ميشود استفاده هستند ،
دانشآموزان و ميشود انتخاب املاء گفتن جهت درسهايي يا درس
يا درس آن روي از سپس.ميكنند تمرين آن مشكل لغات روي
ميشود ، قرائت كه املايي اگر البته.ميشود گفته املاء دروس
شود ، ارائه تلفيقي صورت به و نباشد كتاب متن همان عينا
.است بهتر بسيار
تخته يا اورهد پروژكتور از روش اين در:نمايشي روش -3
زبان در مشابه حروف آموزش براي كه استفادهميكنند سياه
لغات معلم ابتدا.دارد كاربردخوبي (ث ، ص ، س)مانند فارسي
را آنها وبعد مينويسد شفاف طلقهاي روي را خود نظر مورد
بر ناقص بهطور را كلمهاي كه آن يا.ميدهد نمايش پرده روي
كودكان توسط آن كردن كامل به و مينويسد رويتخته
آن و نوشته شفاف ورقه روي را صابون كلمه مثلاميپردازد
صاد حرف سپس.ميكند منعكس تابلو روي اورهد پروژكتور با را
حرف سه از كه ميخواهد فراگيران از و پوشانده مقوا با را
.كنند كامل را كلمه و انتخاب را يكي ياص ، و ث ، س
(وايتبرد يا)سياه تخته روي بر ميتوان را كار اين البته
.داد نمايش نيز
آموزش براي روش ، اين از:شنيداري -صوتي نوارهاي روش -4
ميتوان منزل ، در دانشآموزان املاء وتقويت املاء انفرادي
يا) آموزگار كه است صورت اين به كار روش و كرد استفاده
مختلفي متون قبلا ،(آموزشي تكنولوژيست و تجاري توليدكننده
روي بر را آنها و كرد آماده شده تعيين پيش از اهداف با را
و هنري ويژگيهاي به ضبط ، هنگام در اگرميكند ضبط نوار
دانشآموزان.بود خواهد مفيد شود ، توجه نيز صوتي نوار جذاب
نوار در شده گفته املاء و داده فرا گوش نوار به منزل ، در
را شده نوشته متن كتاب ، از استفاده با سپس و مينويسند را
.ميكنند تصحيح را آن و خوانده
سال 1955 در فيتزجرالد توسط كه روش اين:حسي چند روش -5
حواسهاي ميتواند حسي چند تكنيك يك منزله به شد ، ارائه
داراي و اندازد كار به را لامسه و حركتي شنوايي ، بينايي ،
بازخواني كلمه ، تصور كلمه ، اداي و معنا و فهم چهارمرحله
.است كلمه نوشتن و
:كامپيوتري نرمافزاري شده برنامهريزي آموزشهاي روش -6
بخشي اثر از است ، برنامهاي آموزش بر مبتني كه روش اين
بالاي هزينههاي دليل به ولي است ، برخوردار فوقالعادهاي
از يك هر فردي تفاوتهاي مبتنيبر كه اختصاصي برنامهنويسي
و كامپيوتري دستگاههاي وجود عدم نيز و باشد فراگيران
حال در كودكان ، اكثر منازل و مدارس در ارتباطي كانالهاي
نميتواند ايران در املاء آموزش براي مناسبي راهحل حاضر ،
.شود تلقي
آن رفع راههاي و املاء در دانشآموزان ضعف علل
درس در دانشآموزان ضعف براي يادگيري ، اختلالات علم علماي
به نوشتار ، اين در كه ميكنند اقامه را متعددي دلايل املاء ،
.ميكنيم اشاره علل اين از مورد 9
هنگام كه است لازم ضعف ، اين رفع براي:كلمه مفهوم درك عدم
استفاده هممعني و همخانواده مترادف ، كلمات از املاء گفتن
معضل ، اين ظاهرا.برد بهكار جملهاي در را آنها يا و كرده
.است گستردهتر دوزبانه مناطق دانشآموزان براي
چنين كردن برطرف براي:معلم جانب از كلمات صحيح تلفظ عدم
انساني ، نيروي تامين دستاندكار مسئولان است بهتر مشكلي ،
بر علاوه ابتدايي ، آموزگاراندوره نيز و ادبيات معلمان براي
.دهند ترتيب هم مصاحبه جلسات علمي ، صلاحيت تاييد
دانشآموزان كليه كه گذشته سال چند از:شنوايي نقص وجود
اين لااقل كه دارد وجود اميد اين سنجيميشوند ، شنوايي
در تحصيل به مشغول بيندانشآموزان از زمان مرور به علت ،
.بربندد رخت عادي ، مدارس
فضاي شدن گسترده با:نوشتن هنگام مناسب جاي وجود عدم
ميتوان كافي ، تعداد به نيمكت و ميز وتهيه كشور آموزشي
.كرد طرف بر را مشكل اين
و تكرار عادت بايد:نوشتن هنگام كلمات كردن هجي و تكرار
و)دانشآموزان از را املاء نوشتن هنگام در كلمات كردن هجي
.گرفت (معلمان نيز
دوره دانشآموزان كه است داده نشان تجربه:املاء حجم
سيزدهم تا دهم سطرهاي در خود ، نوشتنديكتههاي در ابتدايي
اين رفع براي.ميشوند اشتباه دچار اول سطور از بيشتر
توانائيهاي و سال و سن با متناسب املاء متن بايد مشكل ،
.شود انتخاب دانشآموزان
بايد موردي ، چنين با برخورد صورت در:رواني مشكلات داشتن
صورت در و باشد داشته نظر زير را كلاس افراد دقيقا معلم ،
و املاء به را آنها اختلالتوجه ، و حواسپرتي گونه هر مشاهده
.فراخواند خود كلاس در دقيق كار
املاء در دانشآموزان اشكالات بيشترين:همصدا حروف تعداد
(ت -ط)،(س -ث -ص):مانند.است همصدا تعددحروف به مربوط
از دانشآموزان است بهتر اينحالت در.(ظ -ض -ذ-ز -ر)و
و كلمات جمعآوري براي را دفتري ابتدايي ، اول كلاس اواخر
ادامه كار اين به نيز دوم كلاس در و كنند تهيه همصدا حروف
.دهند
نمرات كاهش در مهم معضل يك امر ، اين:املاء شدن گفته تند
تذكرات و آموزش ارائه با است لازم لذا و دانشآموزاناست
براي ديكته گفتن آهستهتر به را آنها معلمان ، به لازم
.كرد ترغيب دانشآموزان
در كه ديگر اساسي ضعفهاي شده ، ذكر گانه نه علل بر علاوه
در ضعف:از عبارتند ميشوند ، موجباختلال نوشتن كار
بصري ادارك در خطا تندخويي ، و بيقراري ، حركتي ، مهارتهاي
بينايي ، تاثرات و تجارب نگهداشتن در دشواري كلمات ، و حروف
هنگام در مطلوب آموزشي شيوههاي به تسلط عدم آموزش ، فقر
...و نوشتن تعليم
املاء تصحيح طرز
-فرد حضور در را دانشآموزان املاءهاي تمام معلم ، است بهتر
ادامه امر اين به نيز ، سوم كلاس تا و كند تصحيح آنها فرد
از كه مشكلاتي و درس كلاس در دانشآموزان تعدد البته).دهد
از نتوان هميشه تا است عاملي خود ميشود ، حاصل طريق اين
(.برد بهره شيوه اين
قوي شاگردان از ميتواند معلم پنجم ، و چهارم پايههاي در
.باشد داشته نظارت فقط خود و بگيرد كمك
رنگ با كلمه آن نوشتن صحيح و غلط كلمات زير كشيدن خط
يا دانشآموز توسط جمله در درست بردنكلمه كار به ديگر ،
ديگر از نيز كلمه مخالفآن و مترادف همخانواده ، نوشتن
.شود برده بهكار املاء تصحيح در است لازم كه است روشهايي
اول مرحله شدگان قبول اسامي
امروز سال 77 سراسري آزمون
ميشود اعلام
ورودي آزمون برگزاري تاريخ در بار نخستين براي
ايران دانشگاههاي
پسر داوطلبان از سراسري 77 دخترآزمون داوطلبان تعداد
است بيشتر
نفر هزار حدود 311 اسامي:فرهنگي علمي سرويس.
موسسات و دانشگاهها آزمونورودي نخست مرحله پذيرفتهشدگان
سنجشآموزش سازمان ويژهنامه در امروز سال 77 عالي آموزش
.ميشود اعلام كشور
آموزش سنجش سازمان رئيس رحيمي دكتر ما ، خبرنگار گزارش به
:افزود خبر اين اعلام با خبرنگاران جمع در ديروز صبح كشور
بار نخستين براي كه است آن سال 77 سراسري آزمون مهم ويژگي
تعداد ايران ، دانشگاههاي سراسري كنكور برگزاري تاريخ در
كه 57 بهطوري شده ، بيشتر پسر داوطلبان از دختر داوطلبان
تشكيل دختران آزمون اين در را جديد نظام داوطلبان از درصد
.ميدهند
سراسري آزمون اول مرحله داوطلبان كارنامه توزيع زمان وي
نخستين براي امسال:گفت و كرد آيندهذكر هفته اواخر را
كارنامه داوطلبان ، قبولي كارنامههاي توزيع با همزمان بار
.كرد خواهيم توزيع نيز را آزمون مردودين
جديد نظام داوطلبان كارنامه:گفت همچنين سنجش سازمان رئيس
حدود 20) رشته انتخاب موعد از پيش سراسريامسال آزمون
رشته انتخاب كار ميگيردتا قرار آنها اختيار در (ماه تير
.دهند انجام علميشان وضعيت به باتوجه را
جاري سال سراسري آزمون نهائي نتايج اعلام زمان دكتررحيمي
يكپارچهسازي طرح خصوص در و كرد ماهاعلام شهريور نيمه را
:گفت آزاد ودانشگاه سراسري دانشگاههاي ورودي آزمونهاي
اين اسلامي ، آزاد دانشگاه مصوب اساسنامه اساس بر
با هماهنگ آزمون برگزاري به نسبت تا است دانشگاهموظف
عدول آن از همچنان امامتاسفانه كند ، اقدام سراسري آزمون
تشكيل فرهنگيبا انقلاب عالي شوراي حاضر حال در و است كرده
و مشترك آزمون برگزاري طرح ساختن عملي پي در كميتهاي
.ميباشد يكپارچه
ورودي آزمون برگزاري نحوه و زمان خصوص در ادامه در وي
با سال 77 ، دانشگاهي پيش آزمون:پيشدانشگاهيگفت مراكز
دختر درصدآنها حدود 60 كه داوطلب ، هزار شركت 560
ميان از و ميشود برگزار ماه مرداد تاريخ 9 در ميباشند ،
.شد خواهند پذيرفته نفر هزار حدود 400 مزبور داوطلبان
سالهاي همچون نيز امسال كشور آموزش سنجش سازمان است گفتني
و جمعي رسانههاي توسط اطلاعرساني بهامر بيتوجه گذشته
مرحله اول تصاويرنفرات و اسامي كثيرالانتشار ، مطبوعات
قرار آنها نمايندگان دراختيار بموقع را سراسري آزمون نخست
براي قبلي آمادگي اعلام عليرغم نيز همشهري روزنامه و نداد
يكي در آنها اسامي و عكس چاپ از پس تنها اسامي ، اين چاپ
.شد خبردار موضوع از عصر ، روزنامههاي از
شايد كشور آموزش سنجش سازمان مسئولان كه است حالي در اين
اين تمامي سنجش ، سازمانپيك نشريهداخلي تقويت نيت به
هفته روزدوشنبه برگزيدگان ، تصاوير انضمام به را اسامي
!بودند رسانده چاپ به مذكور نشريه در جاري
آموزش سنجش سازمان رئيس گذشته روز ما ، خبرنگار گزارش به
از و جمعي رسانههاي نمايندگان شكوائيه به پاسخ در كشور
سنجش سازمان:گفت خصوص ، همين در همشهري ، روزنامه جمله
و مطبوعات همكاري از بينياز را خود هيچگاه كشور ، آموزش
ايجاد زمينه اين در مشكلي اگر و نميداند جمعي رسانههاي
به ولي شد ، نخواهد تكرار ديگر و شد خواهد حل بهزودي شده ،
شنيدن صورت در حتي كه است اين خبرنگاران وظيفه حال هر
و خبرگيري كار سخت شرايط تحمل با خشن ، و درشت حرفهاي
!دهند انجام خودرا خبررساني
انعكاس عدم به نسبت اعتراض
حرم در دانشجويان اجتماع خبر
سيما و صدا در (ره)امام مطهر
دانشجويان امور كل مديران از جمعي:فرهنگي علمي سرويس
نامهاي ارسال با كشور ، سراسر ايثارگردانشگاههاي و شاهد
جمهوري سيماي و صدا سازمان رئيس لاريجاني دكتر عنوان به
و شاهد دانشجويان اجتماع خبر مناسب انعكاس عدم به اسلامي ،
امام ، رحلت سالروز با همزمان كه وسيما صدا در ايثارگر
.كردند اعتراض شد ، برگزار (ره)امام مطهر درحرم
خبري بخش مهمترين كه ساعت 21 خبر در:نوشتهاند افراد اين
از ذكري هيچ اخبار ، خلاصه قسمت در سيماست ، اول شبكه در شب
از پس محترم ، گوينده نيز خبرها مشروح در و نشد مراسم اين
يعني 14) بود متعلق روز آن فرداي به يكي كه خبر دو بيان
به تنها ،(شب دوشنبه يعني) گذشته شب به ديگري و (خرداد
پاسداران ، از كه مردم مختلف گروههاي حضور و مراسم وجود
لحظهاي و كرد اشاره ميشد ، تشكيل ورزشكاران و دانشجويان
را خميني سيدحسن حاج والمسلمين حجتالاسلام سخنراني از كوتاه
و فرهنگ وزير حضور و سخنراني به نهتنها و كرد پخش نيز
نام حتي بلكه ننمود ، اشارهاي معين دكتر جناب آموزشعالي ،
.نشد ذكر نيز ايشان
و الفاظ كه اين همه از دردآورتر:است آمده نامه اين در
دانشجويان نام از نيز ايثارگر شاهدو غرورآفرين القاب
ياد آنها از دانشجو لفظ با فقط و شد دريغ شركتكننده
.كردند
پيام دانشگاه شرايط امسال
دانشجو پذيرش براي نور
بدونآزمون
رشته در9 امسال نور پيام دانشگاه:فرهنگي علمي سرويس
سراسري برگزاريكنكور بدون كارداني ، رشته يك و كارشناسي
.ميپذيرد فراگير معدل شرط با تنها و
اينمطلب اعلام ضمن نور پيام دانشگاه رئيس ظهور حسن دكتر
عمومي ، حسابداري ، روانشناسي جغرافيا ، :گفت ما خبرنگار به
فارسي ، ادبيات و زيستشناسي ، زبان زبانانگليسي ، رياضي ،
رشتههاي از دولتي مديريت بازرگانيو مديريت تربيتي ، علوم
بحث مورد كارداني رشته ابتدائي پرورش و آموزش و كارشناسي
.هستند
ورودبه براي كتبي شرطمعدل داشتن كه براين تاكيد با وي
:است ، گفت ضروري رشته اين 10 داوطلبان براي دانشگاه اين
رياضيفيزيك يا رياضي رشته ديپلم دارندگان كتبي معدل حداقل
.باشد بايد رشتهها 5/14 وساير تجربي 5/13 علوم رشته 5/12 ،
ديپلممتوسطهاي براي نيز كل 5/17 معدل:افزود ظهور دكتر
ذكر كل ازمعدل جدا كتبي معدل آن در كه شده گرفته درنظر
.باشد نشده
صورتي در هستند كتبي معدل شرط فاقد كه كساني وي گفته به
در و باشند كرده شركت اول مرحله سراسري آزمون در كه
رشتههاي انتخاب به مجاز كه باشد شده نوشته آنها كارنامه
كارشناسي فراگير دورههاي در ميتوانند نيز هستند خارجي
.كنند شركت نور پيام دانشگاه
نيستنددر كتبي معدل حداقل شرط داراي كه افرادي علاوه به
درهررشتهاي كارشناسي يا كارداني مدرك داراي كه صورتي
شركت نور دانشگاهپيام فراگير دورههاي در ميتوانند باشند
كارداني دوره افراددر اين معدل حداقل بايد وليكنند
.باشد كارشناسي 5/12 دوره در و 5/14
پذيرشدر براي لازم ضوابط داراي كه كساني:داشت اظهار وي
به فراگيرمشغول عنوان به نخست ترم در هستند دانشگاه اين
را درسدانشگاهي ميبايست 5 ترم اين درشد خواهند تحصيل
كه صورتي در و دهند قرار مطالعه مورد فراگير عنوان به
حداقل هم هردرس در و باشد ترم 12 اين در آنها معدل حداقل
عنوان به دوم ترم از ميتوانند باشند كرده كسب را نمره 10
.شوند تحصيل مشغول دانشجو
آموزشيدانشگاه خدمات كه مطلب اين به بااشاره ظهور دكتر
ارائه فراگير دورههاي در شركت داوطلبان بعد به دوم ترم از
هيچ داراي دورهها اين در فراگير پذيرش:داشت اظهار ميشود ،
و بوده شده اعلام ضوابط داراي كه كساني همه و نيست سقفي
.شد خواهند پذيرفته هستند دورهها اين در شركت داوطلب
فراگير دورههاي در شركت براي لازم مدارك:كرد تصريح وي
اول صفحه تصوير xعكس 43 ، قطعه شامل 2 نور پيام دانشگاه
كه است صفحهاي يك فرمي و تحصيلي مدارك تصوير شناسنامه ،
.شود فرستاده پستي 577719395 صندوق نشاني به ميبايست
پيام دانشگاه مراكز از ميتوانند را موردنظر فرم داوطلبان
.كنند دريافت نور
دورههاي براي را خود مدارك خرداد تا 30 بايد داوطلبان
.كنند ارسال نور پيام دانشگاه فراگير
|