عصر نيازهاي و تفاسير
(بخش واپسين) شيعه معاصر تفاسير
به نويسنده جستار ، اين نخست بخش در:جستارگشايي
برخي و شيعه همزمان تفاسير نوشتاري و سبكي ويژگيهاي بيان
بخشاين واپسين در اينكپرداخت تفاسير اين ازبرجستگان
تفاسيربرگزيده ديگر معرفي و شناسايي دنباله نوشتار ،
.خواهدگذشت ارجمند خوانندگان شما نگاه از معاصر
معارف گروه
ايازي علي محمد والمسلمين حجتالاسلام
اين.(ق م 1401) لبناني مغنيه محمدجواد علامه از الكاشف
مولف.است شده نگاشته عربي زبان به و مجلد هفت در تفسير
نهايتا و جملات تفسير و لغات تبيين و نزول شان ذكر با
سعادتگرايي و حقانيت به خواننده اقناع جهت در آيه تحليل
.است قرآن واخلاقي تربيتي اهداف بر تاكيد و دين
بهنامالمبين مجلد يك در ديگري مختصر تفسير ازمغنيه
.است دسترس در عربي زبان به
(ق م 1403) اصفهاني امين نصرتخانم حاجيه العرفان مخزن
و عصرخود پارساي دانشمندان از ايراني بهبانوي معروف
پانزده ودر دسترس در او تفسير كه اسلام جهان زن مفسر تنها
و استدلالي كلاميو تفسير اين.است درآمده نگارش به مجلد
عقلي و فلسفي بهجنبههاي و ميباشد قرآن تمام شامل و روايي
از كثيري جمع در وي بحثهايتفسيري حاصل و دارد ويژه توجه
.است اصفهان بانوان
بزرگ علماي از (ق م 1411) طيب سيدعبدالحسين البيان اطيب
و گويا ساده ، فارسي ، به را خود تفسير كه اصفهان معاصر
فراوان آن در بيت اهل روايات نقل و نگاشته مردم عموم براي
اخلاقي و مسائلاعتقادي تفسير و تبيين در و ميخورد چشم به
حاصل و شده چاپ چهاردهمجلد در تفسير اين.دارد وافر تلاش
.اصفهاناست محافل در ايشان درسهاي
م1410) نجفي سبزواري شيخمحمد القرآن تفسير في الجديد
با موجزتحليلي تفاسير از قم و نجف ساكن معاصر علماي از (ق
پيام تفسير و بيانتوضيح در تنها كه هدايتي و تربيتي اهداف
تفسير اين.قرآن لغت و واعراب مفردات يادكرد نه و است آيه
.ميباشد دسترس در و شده بيروتچاپ در مجلد هفت در
موسوي سيدعبدالاعلي القرآن تفسير في الرحمان مواهب
اين از.معاصر بزرگ فقهاي و علما از (ق م 1414) سبزواري
و رسيده چاپ به ايران و عراق در مجلد پنج تاكنون تفسير
است تفسيري.است نشده چاپ تفسير مجلدات بقيه متاسفانه
توجه آيات تدبري و تفسيري دقيق نكات به كه استدلالي و جامع
بيان و آيه معناي چگونگي بحثيدر ابتدا در مولف.دارد
آيه پيام درباره توضيحي و عام همچنينبحثهاي و آن مفردات
متعرض باشد رسيده بيت اهل از روايتي سپسچنانچه دارد ،
.ميشود
وعلماي فقها از شيرازي محمد سيد الاذهان الي القرآن تقريب
و بهتبيين تنها تفسير اين.(ق متولد 1347) قم ساكن معاصر
گاهي بهمناسبت و ميپردازد قرآن از مختصري بسيار توضيح
آشنايي تفسير ، ازنگارش مولف هدف و ميكند ، نقل را روايتي
جزو در 30 كتاب اين.قرآناست مفاهيم با مبتديان و جوانان
.است چاپشده عربي زبان به جلد ده در
متولد) صادقي محمد شيخ القرآن تفسير في الفرقان
تفسير اين.ديگر تاليفات صاحب و نجف و قم علميه حوزه
مفسر درسهاي سلسله محصول و عربي زبان به و مجلد سي در
معاصر انسان مسائل به كه تفسيري.است قم و نجف درحوزه
مشكلات به بيتوجه و ميپردازد علمي و اجتماعي ومباحث
قرآن به قرآن تفسير مفسر روش.نيست اسلامي جامعه ونيازهاي
.بهرهگرفتهاست نيز سنت از موارد بعضي در و است
ناصر نظرآقاي زير نويسندگان از جمعي اثر نمونه تفسير
حوزه بزرگ فقهاي علماو از (ش متولد 1305) شيرازي مكارم
اين.فقهي و اجتماعي تاليفاتبسيار صاحب و قم علميه
استفاده جهت و فارسي زبان به و هفتجلد و بيست در تفسير
انسان نيازهاي و اجتماعي مسائل به و است ، شده نگاشته عموم
بهره آيات در تدبر و تعقل شيوه از و دارد اساسي توجه
در مكارم آقاي.دارد ساده بيان و تحليلي جنبه و گرفته
ونيازهاي معيارها مبناي بر تفسير اين:مينويسد مقدمه
را جوان خواستههاينسل و احتياجات تا نگاشته امروز جهان
فرهنگ و قرآن بامعارف آنان آشنايي باعث و نمايد برآورده
تربيتي احيانا و علمي و تفسيرتحليلي اين روش.بشود اسلام
.است شده واقع استقبال مورد بسيار درايران و است هدايتي و
از(ق متولد 1354) فضلالله حسين محمد سيد القرآن وحي من
تفسيري.بسيار تاليفات صاحب و لبناني شيعه متفكران و علما
در قرآن وحضور هدايتي اهداف به كه تربيتي و اجتماعي است
از كلياتي ياد كهبا است تفسيري و دارد ويژه عنايت جامعه
موضوع اطراف در بهتحليل و ميگردد شروع آيه و سوره پيام
نزول شرايط تقريب و قرآن ارائهپيام در اينرو از.ميپردازد
در تفسير اين.است موفق بسيار مناسبآيه تاريخي حوادث و
گفتارهاي حاصل و رسيده چاپ به مجلد دريازده جزء وپنج بيست
.است لبنان در وي تفسيري درجلسات مولف
علما از (ق متولد 1365) مدرسي محمدتقي سيد القرآن هدي من
قرآن معاني استخراج در تفسير اين.شيعه معاصر نويسندگان و
جملات قسمت به قسمت سپس بهرهگرفته طبرسي مجمعالبيان از
بسيار تفسير وهدايتي اجتماعي بعد.ميدهد توضيح را آيات
بسيار تاكيد آيات تعقلدر و تدبر جنبه به و بوده چشمگير
آيات ميان محكم پيوند تفسيرايجاد اين مهم ويژگياست شده
امت سياسي و اجتماعي و فرهنگي واوضاع موجود واقعيت و قرآن
عربي زبان به و مجلد هيجده در كامل اينتفسيراست اسلامي
.شدهاست منتشر
از (ش متولد 1319) جويباري رستگار الدين يعسوب البصائر
در تفسيريدائرهالمعارفگونه كه قم علميه حوزه معاصر فضلاي
و بيست از بيش تاكنون و نگاشته مجلد شصت در و صفحه 57000
اقوال و آراء جامع تفسير اين.است شده منتشر آن مجلد چهار
صورت به ميباشد قرآن ترتيب آنكهبه عين در و است تفسيري
قرائت ، نزول ، غرض ، فضيلت ، مباحث فصولبيستگانه طي و موضوعي
موضوعاتمتناسب ديگر و فقه روايت ، تفسير ، تناسب ، لغت ، نحو ،
گستردگي و تفسيرجامعيت اين ويژگي از.است نگاشته را سوره
.است مفسران ميان در مطرحشده احتمالات و ذكراقوال و مباحث
(در 1407ق زنده) بازوري محمدعلي الشهاده و الغيب
به است تفسيريسوريه اهل معاصر شيعه نويسندگان از
تربيتي جنبههاي به گرايش با مجلد هشت در و عربي زبان
زهددر و عرفاني و فلسفي مباحث نقل به مولف.قرآن وهدايتي
متعاليه وحكمت عربي ابن فتوحات از و دارد ويژه عنايت دنيا
سورههاي از هريك.قولميكند نقل بسيار قوتالقلوب و ملاصدرا
خود مباحث آن براساس و خاصنامگذاري موضوعي نام به را قرآن
.ميآورد را
فضلا از (ق متولد 1347) قرشي سيدعلياكبر الحديث احسن
اين از پيش كه اروميه ساكن آذربايجاني پژوهشگران و
تفسيري.است درآورده نگارش به را قرآن قاموس كتاب
جلد دوازده در كه مردم توده براي مفيد و ساده بسيار است
آغاز در تفسير اين دراست شده تاليف فارسي بهزبان
پس ميشود ، آورده است مرتبط يكديگر با آنها مطالب آياتيكه
و شرح به نياز كه كلمههايي سپس ميشوند ، ترجمه ازآن
لازم مطالب بعدي مرحله در ميگردند ، تفسير تبييندارند
دسته آن از تفسير اين.ميشود آورده شرحها تحتعنوان
شرايط به توجه با را قرآن آيات كه است تفاسيرمعاصر
.ميكنند تبيين آن ودگرگونيهاي اجتماعي
و (ش متولد 1311) حجتيآملي محمدباقر دكتر اثر كاشف تفسير
و ازفضلا (ش متولد 1323) شيرازي بيآزار عبدالكريم دكتر
بهزبان تفسير اين.تهران ساكن و دانشگاه و حوزه اساتيد
چاپرسيده به انفال سوره تا آن مجلد پنج تاكنون و فارسي
:چنيناست دارد توصيفي جنبه كه تفسير اين ديگر نام.است
اين.روابطآيات و قرآن سورههاي موزون چهره از ترسيمي
در.است آياتبرگزيده تبيين براي را جديدي شيوه تفسير ،
مطالب آن ، نام وچگونگي سوره از عام توضيحي از پس آغاز
و كرده شروع عنوان رازير آيه يا سوره اصلي پيام و اساسي
مواردي در و پرداخته دستهبنديهايموضوعي و توضيحات به سپس
.است كرده استفاده نقشه و ازعكس مطالب بيشتر ترسيم جهت
اهميت حايز تفسير در را آياتسوره همبستگي مولفان
.دانستهاند
زنده)دخيل علي محمد علي العزيز الكتاب فيتفسير الوجيز
در را اينتفسير كه عرب معاصر نويسندگان از (ق در 1405
در سپس و بود رسانده چاپ به قرآن پاورقي و حاشيه در آغاز
بيشتر استفاده براي كوچك جزوه در 137 ق سال 1405
و است رسانده چاپ به تفسير يادگيري در سهولت و خوانندگان
شيعه كهن تفسيرهاي پالايش كهبه است تفاسيري دسته آن از
ساده صورت به را تفسيري ومباحث پرداخته مجمعالبيان همچون
اصلي مخاطب.است درآورده بهنگارش عصر زبان به و گويا و
تفسير نگارش انگيزش و است وجوانان نوجوانان تفسير اين
نوار از قرآن استماع با تفسير مطالعههمزمان براي شكل بدين
.تلويزيوناست و راديو و
تفسير اين.قرآن معارف و فرهنگ مركز محققان از جمعي و
چاپ به آن مجلد سه تاكنون كه برسد مجلد بيست به احتمالا
ميدهد ، ارائه را تفسيري مطالب جديدي شيوه به و است رسيده
منطقي ترتيب ميشودبه استفاده آيه از آنچه آيه هر ذيل يعني
و چند و متفرقه ذكرمباحث از و ميشود آورده شده دستهبندي و
شيوه اين كه فايدهاي.ميكند پرهيز آراء و اقوال چون
مطالب ذكر بدون ازقرآن كاملي تفسير كه اينست دربردارد
متفرقه بحثهاي پرهيزاز و ساده زبان با و غيرتفسيري
قرآني آيات ومفاهيم برداشتها دستهبندي روش از.ميآورد
.ميدهد ارائه را آيه بهيك مرتبط موضوعات.ميكند بهرهگيري
.ميسازد فراهم را موضوعي نقدبحثهاي و تكامل و توسعه زمينه
كوتاه معرفي و شيعه تفاسير تطور سير از گزارشي بود اين
با حاضر عصر در كه تفاسيري و پيشين ، قرون ازمفسران
اين است اميد.است درآمده نگارش به ويژگيهايخود
فهم كمال و تفسير دانش كمال در را بهتري آشناييزمينههاي
.سازد قرآنفراهم
معارف كتابخانه
|
آسماني پيشگويي
/جيمزردفيلد:نويسنده نام /آسماني پيشگويي:كتاب نام
:چاپ نوبت /روز فرزان:انتشارات /عبداللهي هرمز:ترجمه
تومان بها1500 /سوم چاپ
از خواندني و جذاب است داستاني آسماني ، پيشگويي كتاب
نويسنده.غربتكدهتاريك اين در انساني روح سرگرداني سرگذشت
چون علومي بر بشريت سالهاتمركز حاصل كه است آن بر كتاب
و تعقل نوعي در سرانجام...و زيستشناسي ، روانشناسي فيزيك ،
اين از بشريت و گرديد خواهد آشكار معنويهمگاني بيداري
:مينويسد كتابش ديباچه در نويسنده.رست منجلابخواهد
كه است اين هستيم ، آن انجام به موظف ما همه كه كاري تنها
خاطر آشفتگيهاي و دودليها و ترديدها بر يكسره را راه
آگاهي) معجزهآسا و سحرآميز واقعيت اين آنگاه و ببنديم
نويسنده ردفيلد جيمز.شد خواهد ما آن از (رهاييبخش و نوين
كتاب و امريكاست جنوب نواحيكشاورزي ساكن روزنامهنگار و
. اوست عرفاني تاملات و آگاهيروحي نوزايي شرح
قطع /نو طرح /كوثري عبدالله ترجمه /گريفين جسپرهومر
تومانابيات 470/صفحه 134/اول 1376 چاپ /رقعيكوچك
افلاطون ، مخالفتسرسختانه رغم به.ميشود آغاز هومر با غرب
چشم از هيچگاه -واديسه ايلياد -هومر جاودانه حماسه دو
خود به را يوناني آموزش وبنياد نيفتاد باستان يونانيان
;شدند حماسه دو اين جادوي اسير نيز روميان.داد اختصاص
دانته مقتداي و استاد خود كه بود ويرژيل راهنماي پير هومر
بزرگي نويسندگان بخش الهام هومر شعر بعدها.شد ميلتون و
.شد جويس جيمز و كازانتزاكيس تنيسون ، همچون
را كهآنها چيست هومري منظومههاي در تاثيرگذار روح اين اما
در كتاب اين نگاهميدارد؟ زنده و تازه اعصار غبار از بيرون
.شدهاست نگاشته موضوع اين تبيين پي
|
|