الكترونيك تمبر و پست
و تاريخ انسان ، با درگير
...فرهنگ
فعاليتهاي جديد عمل دستور
تهران مدارس هنري فرهنگي ،
ميشود
تدوين
الكترونيك تمبر و پست
كامپيوتر با كسانيكه اغلب براي:خارجي رسانههاي واحد
پست از استفاده نامه ، كردن راهپست بهترين دارند ، سروكار
با نامهاي باشدكه لازم اگر اكنون امااست الكترونيكي
كار اين در كامپيوتر فن است ممكن شود ، فرستاده معمولي پست
.كند پيدا مهمي نقش نيز ، ساده
امريكا پست پيشاداره چندي ان ، .ان.سي تلويزيون گزارش به
بدين.گذاشت عموم ديد معرض رابه كامپيوتري تمبر اولين
خريدتمبر و نامهنگاري كار ميتواند هركس پس ازاين ترتيب ،
و دهد انجام خود كامپيوترشخصي از استفاده با و منزل در را
.بود نخواهد پاكت روي تمبركاغذي چسباندن به نيازي
طراحي برايكساني اصل در كه جديد ، تمبر اين تهيه براي
انجام منزل يا كوچك دردفاتر را خود اداري كارهاي كه شده
استفاده خاصي كامپيوتري سختافزار و نرمافزار از ميدهند ،
تبديل تمبرزني دستگاه به را شخصي كامپيوتر كه ميشود
هزينه ميتوان باشد ، لازم موقع هر ديگر عبارتي به.ميكند
در پرداختي مبلغ.كرد پرداخت اينترنت شبكه طريق از را پست
.است وصل چاپگر به كه ميشود ذخيره كوچكي تراشه
جعل ، صورت تادر است شدهاي رمز اطلاعات داراي تمبر ، هر
داراي الكترونيكي ، اينتمبر.كرد پيدا را مجرم بتوان
در توزيعكننده دستگاههاي كه ديجيتالاست امضاي نوعي
.بخوانند را آن ميتوانند پست اداره
داشته گيرندهرا و فرستنده نشاني بايد پاكتها ، همه
ذخيره پاكت روي صورتباركد به نيز اطلاعات اين.باشند
مقصد به آن رساندن براي هم هنوز كارمندانپست اما ميشود ،
پاكت روي خواندن قابل صورت به اطلاعات اين كه نيازدارند
.باشد شده مشخص
از كه است قابلاستفاده صورتي در تنها الكترونيكي ، تمبر
.شود استفاده پاكت روي نشاني براينوشتن شخصي كامپيوتر
تمبرالكترونيكي اين از استفاده امريكا ، پست گرچهاداره
نيز ديگر شركتهاي ميشود پيشبيني ولي است ، كرده تاييد را
معمولي تمبرهاي البته.كنند عرضه بازار به مشابهي تمبرهاي
الكترونيكي تمبر بلكه.شد نخواهند خارج رده از مدتها تا
كارها ، راحتي براي ميتوان كه بود خواهد اضافهاي گزينه فقط
.كرد استفاده آن از
و تاريخ انسان ، با درگير
...فرهنگ
(دوم بخش) شمول جهان باورهاي و انسانشناسي
:اشاره
شمول ، جهان باورهاي و انسانشناسي تحليلي مقاله اول بخش
منتشر فرهنگي علمي صفحه در هفتممردادماه چهارشنبه روز
واقعي كاركردهاي و ماهيت تبيين با مولف مقاله ، آن در.شد
ساير با را انساني علوم مهم رشته اين ارتباط باستانشناسي ،
براي كه است بحثي ميآيد پي در آنچه.كرد بازنمايي رشتهها
يعني همبسته ولي گوناگون ، رشته سه بين تمايز روشنكردن
.است شده ارائه مردمنگاري و مردمشناسي انسانشناسي ،
انسانشناسي
دو كهاز ،(Anthropology)انسانشناسي واژهشناسي ، نظر از
شناخت مطالعهيا Logosو انسان anthroposيوناني كلمه
و پژوهش با كه رشتهاي معني به ميتواند است ، شده تشكيل
چنين.باشد است ، انساني كه هرچيزي درباره بيپايان كنجكاوي
كه جهت اين به است درست.نادرست هم و است درست هم معنايي
درباره گوناگون پرسشهاي به پاسخ جستجوي در انسانشناسان
دايما انسانشناسان اينرو ، از.هستند فرهنگش و انسان تحول
كه اين درباره هستند پرسشهايي براي پاسخ يافتن تلاش در
و ايدهها در حاضر ، و گذشته انساني جوامع چرا و چگونه
مشاهده امروزه ما كه دگرگوني به خود رسوم و آداب و سنتها
.رسيدهاند ميكنيم ،
باشد شده آغاز انساني نخستين با ميتواند انسانشناسي تاريخ
و ديگران ، رفتار خود ، رفتار مورد در را پرسش نخستين كه
سال هزار صدها به شايد اينرو از و كرد مطرح زيستش محيط
رشته يك كه كنيم موافقت نكته اين با اگر اما.برسد پيش
سختي به شود ، آموخته دانشگاهها در كه اين از پيش پژوهشي
كه گفت بايد باشد ، داشته علمي انضباط و استقلال ميتواند
زندگي كه هستند جوان علومي باستانشناسي و انسانشناسي
تفكرات زاييده اساسا و ميرسد سده 19 آغاز به علميشان
.هستند اروپا در روشنگري دوران
رشتههاي منزله به باستانشناسي و انسانشناسي رشد آغاز
فعاليتهاي محصول ، زياد اندازهاي تا و با ، همزمان علمي ،
كشورهاي در استعمار.بود غربي اروپاي كشورهاي استعماري
پژوهشگران روي بر راه گوناگون سرزمينهاي و دست دور
با گوناگون اقوام ديدن.كرد باز و 19 سدههاي 18 اروپايي
توسط اروپا به باستاني اشياي آوردن و رسومغريب و آداب
باستاني گورهاي و تپهها ، معابد ، چپاول راه از جهانگردان
.بود انسانشناسان و باستانشناسان ميداني فعاليتهاي سرآغاز
درباره پژوهشي رشتهاي منزله به انسانشناسي تعريف اما
چنين در زيرا.است نادرست شد ، عنوان كه شكلي به انسان
رشتههاي از بزرگ فهرستي دربرگيرنده انسانشناسي تعريفي
اقتصاد ، سياسي ، علوم روانشناسي ، جامعهشناسي ، :مانند ديگر
اين.است ادبيات و فلسفه حتي و انساني ، زيستشناسي تاريخ ،
نميگنجند ، انسانشناسي تعريف در تنها نه پژوهشي رشتههاي
از پيش قرنها به آنها از برخي فعاليت و تحول تاريخ بلكه
دانشگاهها در منضبط رشتهاي منزله به انسانشناسي كه اين
در معمول روشهاي با نيز آنها روشهاي و ميرسد شود تدريس
ميبايست انسانشناسي اينرو ازاست متفاوت انسانشناسي رشته
علوم رشتههاي ديگر از را آن كه باشد ويژگيهايي دربرگيرنده
و توسعه براي دليلي و ميكند متمايز اجتماعي و انساني
.دهد ارائه مستقل پژوهشي رشته منزله به آن گسترش
بهمكانهاي كه ميشوند فرض افرادي عموما انسانشناسان ،
سفر وغريب مردمعجيب مطالعه براي جهان دورافتاده
براي درآفريقا كه ميشوند گمان افرادي يا و ميكنند ،
چنين گرچه.كاوشميپردازند به اوليه انسانهاي آثار يافتن
تفاوت بيانگر اندازهاي تا اما است ، كليشه روشني به فرضي
به اجتماعي ، و انساني علوم رشتههاي ديگر با انسانشناسي
انسانشناسي.است تاريخياش بعد و جغرافيايي گستره در ويژه
و مردمان انواع مطالعه درگير مستقيم طور به و روشني به
تمام به همچنين انسانشناسي.است جهان تمام در جوامع
انسان تحول آغاز از يعني است ، علاقهمند تاريخي دورانهاي
سال ميليون چهار در ،(Australopithecus) كوس استرولوپيته
.كنوني انسانهاي تا پيش
خود پژوهشهاي در بردي چنين هميشه انسانشناسان اما
فرهنگهاي مطالعه به بيشتر انسانشناسان گذشته ، در.نداشتند
به را پيچيده و پيشرفته جوامع پژوهش و ميپرداختند غيرغربي
اما.بودند كرده واگذار پژوهشي رشتههاي ديگر و تاريخ
صنعتي و بزرگ شهرهاي در حتي ميتوان را انسانشناسان امروزه
شهري انسانشناسي نام به آنچه چارچوب در كه ديد نيز غرب
رفتارهاي مطالعه به است شده ناميده (Urban anthropology)
را انسانشناسان چيزي چه.ميپردازند متني چنين در انسانها
ميكند؟ خود مطالعات براي گسترهاي چنين انتخاب به وادار
:دارد وجود رويكردي چنين براي عمده دليل سه كم دست
بينجامعهاي ، فرهنگي تفاوتهاي رغم به كه اين به باور (1
كه دارند جوامعوجود بين بنيادي ساختارهاي در شباهتهايي
قوانين شبه بهمنزله ميتوانند اينرو از و جهانشمولاند
بشري جوامع تمام در فرهنگي و سياسي اقتصادي ، اجتماعي ،
.گيرند قرار مطالعه مورد
وجوامع انسان درباره كه عمومي نظر هر كه اين به باور (2
كه باشد ميتواندجهانشمول زماني تنها ميشود ارائه انساني
.شود گذاشته بهآزمايش گوناگون جوامع در آن درستي
و درستي به بردن پي براي ميداني آزمايش به نياز (3
.گوناگون نظريههاي و فرضيهها نادرستي
Mead)مارگرتميد امريكايي انسانشناس مطالعات از پيش تا
اقيانوس در (Samoa)ساموآ جزيره مردم بين در (Margaret
به غربي روانشناسان و جامعهشناسان تمام تقريب به كبير ،
و هورموني دگرگونيهاي خاطر به بلوغ سن كه بودند باور اين
پژوهشهاي اماانسانهاست زندگي در پرتلاطم دوراني بدني
سالهاي در ساموآ پسر و دختر جوانان بين در ميد مارگرت
ساختار به و نيست جهانشمول نظري چنين كه داد نشان بلوغ
اينرو از.دارد بستگي جوامع محيطي زيست ويژگيهاي و فرهنگي
همگاني باورهاي ميتوانند كه هستند موقعيتي در انسانشناسان
و تجزيه علمي روشهاي با را جوامعشان و انسانها مورد در
ظاهر به و عمومي فرضيههاي نادرستي و درستي و كنند تحليل
.دهند نشان را جهانشمول
انسانشناسي ، كنجكاوي جنبههاي شاخصترين و مهمترين از ولي
عنوان موردانسانها در كه است پرسشهايي و بيپايان علمي
كجا ، :مانند.دارد آنهارا به پاسخ يافتن در تلاش و ميكند
شهرنشيني به آغاز بار نخستين براي مردم چگونه و كي ،
پوست برخي و تيره پوست داراي مردم از برخي چرا كردند؟
گوش به برخي و خشن گوش به زبانها از برخي چرا دارند؟ روشن
ميتوانند مردها جوامع از برخي در چرا ميآيند؟ لطيف
برخيديگر در و باشند داشته اختيار در زن چند همزمان
سياسي ساختار داراي جوامع از برخي چرا زن؟ يك تنها
هستند؟ ديكتاتوري سياسي ساختار داراي برخي و دموكراتيك
و صنعت و علم پرورش به دموكراتيك سياسي ساختارهاي چرا
را آنها ديكتاتوري ساختارهايسياسي اما ميكند ، كمك تجارت
.آنها مانند و ميكند؟ خنثي
جسمي انسانشناسي
ديرينشناسيانساني ;است شده تقسيم شاخه دو به رشته اين
انساني فيزيكي تنوع و (Human Paleonthology)
جهان در انسان تحول و پيدايش مطالعه(Human Variation)
اين مطالعه مورد مواد.است انساني ديرينشناسي محوري بحث
در و ميشود گردآوري باستانشناسي كاوشهاي راه از رشته
گياهشناسي ديرين و زمينشناسي اطلاعات با رابطه
پرسشهايي با انساني فيزيكي تنوع.هستند (Paleobotany)
فيزيكي نظر از كه امروزه انساني جوامع چگونه و چرا:مانند
رشتههاي-زير اين.دارد كار سرو هستند متفاوت يكديگر با
ژنتيك رشتههاي علمي روشهاي و ايدهها ، اصول ، از انسانشناسي
Biology)جمعيتي زيستشناسي ،(Human Genetics) انساني
در (Epidemiology) مسري بيماريهاي علم و ،(Population
.استفادهميكنند ميداني پژوهشهاي
فرهنگي انسانشناسي
فرهنگدربرگيرنده كه است اصل اين بر فرض رشته ، اين در
جنبههاي وتمامي سنن ، و آداب رسوم ، رفتارها ، تمام
كه است مردم (غيره و موسيقي ، مذهب ، سياست ، مانند) اجتماعي
دست خودبه زيست محيط با انطباق براي تاريخ طول در
واژههايانطباق.ميبرند بكار روزمره زندگي در و آوردهاند
اين نشاندهنده چون كليدياند تعريف اين در ومحيطزيست
شرايط خاطر به و نسبياند فرهنگها كه تاريخياند واقعيت
شاخه سه.دارند تفاوت يكديگر با ويژه محيطي زيست و تاريخي
زبانشناسي باستانشناسي ، شامل فرهنگي انسانشناسي اصلي
.است (Ethnology) مردمشناسي و ،(Linguistics)
زيستي تحول و تاريخي -فرهنگي ويژگيهاي از شرايطي چنين
چنين توضيح در ميتواند آنها به پاسخ و است جوامع
پيشرفت در برنامهريزي و جامعه شناخت در ما به ويژگيهايي
ويژگيهاي يافتن واقع در.نمايد شايان كمك آن صنعتي و علمي
خصوصيات بارزترين از ويژگيها اين توضيح و جوامع
اقتصادي سيستم اقتصاددانان نمونه ، براي.است انسانشناسي
اقتصادي تفسيرهاي و ميكنند فرض مسلم را جوامع پول برپايه
.ميدهند قرار سيستمي چنين روندهاي برپايه را خود مالي و
جوامع از برخي چرا:ميپرسند نمونه ، براي انسانشناسان ، ولي
را گرانبها فلزهاي يا و (سكه) پول گذشته سال هزار چند در
از هنوز جوامع از برخي و دادند قرار ستد و داد وسيله
.ميكنند استفاده پاياپاي اقتصادي سيستم
مطالعه براي آن جانبه چند روشهاي انسانشناسي ، ديگر جنبه
جوامع كلي مقايسه از گذشته.است جوامعشان و انسانها
جنبههاي همچنين انسانشناسان جهان ، سرتاسر در بشري گوناگون
در نمونه براي.ميكنند مطالعه نيز را جوامع اين گوناگون
به انسانشناسان قبيلهاي ، يا و جامعه ، ملت ، توصيف و شرح
آن ، زيست محيط منطقه ، تاريخ تفسير و شرح و مطالعه ، بررسي ،
الگوي زبان ، كلي مناظر خويشاوندي ، ساختار خانواده ، سازمان
و هنري ويژگيهاي و مذهبي سياسي ، اقتصادي ، ساختار استقرار ،
.ميپردازند نيز جوامع اين صنعتي
انباشت گيرد ، انجام سامانيافته امري ، چنين كه زماني
ارتباط كردن برقرار كه ميرسد اندازهاي به گوناگون اطلاعات
رشته يك يا و شخص يك توسط تفسيرشان و مطالعه و آنها بين
سده نيم در اينرو ، از.شد خواهد ناممكن تقريب به پژوهشي
شده بخش پيوسته ، ولي گوناگون ، شاخههاي به انسانشناسي اخير
طوري به انساني جوامع مطالعه در را آن توانايي كه است
.است كرده تقويت چشمگير
جسمي انسانشناسي شامل انسانشناسي شاخههاي مهمترين
فرهنگي انسانشناسي ،(Physical Anthropology)
زيستي انسانشناسي ،(Cultural Anthropology)
(Linguistics) زبانشناسي و ،(Biological Anthropology)
.ميشوند تقسيم ديگر زيرشاخههاي به هركدام كه است
عليزاده عباس دكتر
فعاليتهاي جديد عمل دستور
تهران مدارس هنري فرهنگي ،
ميشود تدوين
هنري -فرهنگي مسابقات اوليندوره:فرهنگي و علمي گروه
از نفر حدود 700 باشركت ديروز كشوري ، يك منطقه
استانهاي هنري -فرهنگي مسابقات منتخب پسر دانشآموزان
در قزوين و تهران شهرستانهاي و مركزي اصفهان ، قم ، تهران ،
.كرد كار به آغاز رامسر رجايي شهيد اردوگاه محل
شهر كل اداره هنري -مسئولفرهنگي كارشناس ضرابي ، گفته به
دانشآموزان هنري -فرهنگي مسابقات كشوري مرحله تهران ،
منطقه دوره اولين كه شد خواهد برپا منطقهاي شكل به امسال
ميزباني به مردادماه الي 13 تاريخ 10 از (تهران) آن يك
رجايي شهيد اردوگاه در تهران پرورش و آموزش كل اداره
.ميشود برگزار رامسر
بهاين اشاره با همشهري باخبرنگار گويي و گفت در ضرابي
بودجه از درصد حدود 75 تحصيليجديد سال از كه مطلب
به:گفت شد خواهد مدارسهزينه در پرورشي فعاليتهاي
دستور تهران ، درمدارس پرورشي فعاليتهاي منظورتقويت
مربيان براي هنريمدارس و فرهنگي جديدفعاليتهاي عمل
استفاده آنچگونگي طي كه است ، تدوين دردست پرورشي
استان درسطح قبلا كه) مدارس بودجهپرورش از بهينه
مشخص و تشريح مدارس مربيان و برايمديريت (ميشد هزينه
.ميشود
|