تبليغ
مردمي نمونه مدارس حذف
واقعيت يا
مردمي نمونه مدارس حذف و دانشآموزان ثبتنام بهانه به
مسيري در تربيت و تعليم نظام:پرورش و آموزش وزير معاون
داشته دولتي مدرسه نوع يك تنها آينده در كه ميكند حركت
بود منظور همين به نيز نمونهمردمي مدارس برچيدن و باشيم
:پيشدرآمد
چگونگيثبتنام در كه تغييراتي و مردمي نمونه مدارس حذف
و خانوادهها موردبحث مسايل از آمده عمل هب دانشآموزان
با پرورش و آموزش وزارت.است امسال تابستان در كارشناسان
توزيع جهت در گامي مردمي نمونه مدارس حذف كه استدلال اين
محسوب كشور سطح در مدارس يكسانسازي و امكانات عادلانه
اماكارشناسان است ، برخاسته دفاع به اقدام اين از ميشود ،
مدارس سود به اقدامشتابزده يك را مردمي نمونه مدارس حذف
نمونه مدارس ميگويند ، آنهاهمچنين.ميدانند غيرانتفاعي
بهبود در مشاركت براي مردم خودجوش ازحركت نمادي مردمي
دولت سنگين بار و مشكلات از كاستن و پرورش و كيفيآموزش
حذف مخالفان و موافقان ديدگاههاي است بوده زمينه اين در
پذيرش به مربوط تغييرات ديگر و مردمي نمونه مدارس
.است شده بررسي حاضر گزارش در مدارس در دانشآموزان
است شده تصريح ايران اسلامي جمهوري اساسي قانون اصل 30 در
براي را پرورشرايگان و آموزش وسايل است موظف دولت:كه
عالي تحصيلات وسايل سازدو فراهم متوسطه پايان تا ملت همه
.دهد گسترش رايگان بهطور كشور خودكفايي حد سر تا را
راهتامينهزينههاي سر بر موجود مشكلات تمامي با تاكنون
به را مهم اين كوشيدهاند پرورش و آموزش مسئولان آموزشي ،
كاهش به توجه با راه ادامه بيشك ولي برسانند انجام
با دانشآموزان سرانه هزينه افزايش و نفتي درآمدهاي
.شد خواهد مواجه دشواريهايي
سرانهآنها هزينه و دانشآموز ميليون تعداد 20 به توجه با
حدود در سالانه اينك هم است تومان هزار يكصد بر بالغ كه
.ميشود آنان هزينههايآموزشي صرف تومان ميليارد 2هزار
رعايتاصل 30 جامعه ، عيني واقعيتهاي بر تكيه با بنابراين
موجود باحقايق پرورش و آموزش مسئولان توسط اساسي قانون
نسبي مشاركت اما مينمايد ، دشوار آموزشي بودجههاي نظام در
موجود دغدغههاي ميتواند حاشيهاي بودجههاي تامين در والدين
ياد از پيشتر.دهد كاهش حدزيادي تا را آموزشي مسئولان
رونق اوج در پرورش و آموزش وزارت قبل سالهاي كه نبردهايم
شده بودجه توماني ميليارد هزار يك كاهش دچار اقتصادي
با پرورشتوانستند و آموزش و بودجه سازمان كارشناسان بودكه
رفع مقطعي بهگونهاي را نقيصه اين عمراني ، هزينههاي حذف
خواهدبود؟ اينگونه هميشه آيا.نمايند
در موجود كاستيهاي رفع براي جديد كلاس هزاران سالانه
ديگر سوي از است ، نياز كشور سراسر در مدارس شيفتهاي
روند به توجه با ساله الي 20 مدارس 10 فرسودگي
رفاه به توجه ميبلعد ، را هنگفتي بودجههاي تخريبگرايي ،
جامعه صنفي اقشار صبورترين از كه آموزشي كاركنان عمومي
داده قرار پرورش و آموزش مسئولان راه سر را معضلاتي هستند
به مردم همياري بدون كه پذيرفت را حقيقت اين بايد است ،
هزينههاي جوابگوي نميتوان جامعه مرفه و متوسط اقشار ويژه
.شد فعلي سرسامآور
پرورش و آموزش رجوع ارباب ميليون دهها
مدارس بهتوسعه پرورش و آموزش مسئولان اهتمام و توجه شايد
از نيز گذشته طولسالهاي در مردمي نمونه و غيرانتفاعي
كه كرد كتمان نبايد البته.است ميگرفته نشات مسئله اين
ساير مانند پرورش و چونآموزش طويلي و عريض وزارت
تمامي كه چرا ندارد رجوع وزارتخانههاارباب و سازمانها
در آنها والدين يا دانشآموزان قالب ميليونيدر جمعيت 60
محسوب وزارتخانه اين پيگير حكممراجعهكنندگان
و آموزشي رويههاي در تغيير كوچكترين ميشوندبنابراين
.خواهدداشت پي در را گستردهاي بازتابهاي قبلي يارفتارهاي
نيز روشنفكرجامعه و منطقي افراد بين در حتي پژواك اين
دنبال به را حمايتاندكي عيني ، واقعيتهاي تمامي درك با
عرصههاي در روزانه اينكه والدينبا همه كه چرا دارد
عمومي مايحتاج ساير و نان انرژي ، سوخت ، اقتصادي ،
ميپردازند ، را آن به نزديك يا قيمتواقعي به خود يارانههاي
هزينههاي از بخشي بتوانند كه بود خواهد نكتهدشوار اين درك
حذف ميان ، اين در اصلي معضل شايد كنند ، تقبل آموزشيرا
.باشد جامعه اساسي قانون در قانوني ، اصل اين ياتعديل
و هزينههايمستقيم بايد دولت كه است اين بر همه پندار
تمامي راستيبا به اما بپردازد را آموزشي غيرمستقيم
به ميتوان وپرورش آموزش مسئولان راه سر بر موجود مشكلات
در اجتماعي عدالت ميتوانبه چگونه يافت؟ دست مهم اين
كرد؟ پيدا دسترسي آموزشي جامعه
درمدارس ، تجربه سالهاي گذشت با دانشآموزان ثبتنام چرا
و ميرسد راه از كه تابستان دارد؟ دنبال به دشواريهايي
مراكز و بوستان كوچه ، خيابان ، به دانشآموز ميليونها
ثبتنام اضطراب آنها والدين براي تازه ميآورند هجوم فرهنگي
و مدارس راهروهاي در سرگرداني وقت ، اتلاف ميشود ، آغاز
آزار را آنها والدين اغلب كه است كابوسي ثبتنام ، مراكز
.ميدهد
وكاستي كمي با معضل اين گذشته ساليان طول در اينكه با
آموزش كارشناسانمجرب گاه هيچ گويا اما داشته وجود فراوان
اين رفع به وبايد شايد آنگونه نتوانستهاند ، پرورش و
از ثبتنام فصل درآغاز ساله همه.آيند نايل مهم دشواري
كارشناسان تا گرفته پرورش و آموزش مسئول مقامات عاليترين
به عمومي مكانهاي و جرايد برنامههايتلويزيوني ، در آموزشي
تنها اما ميپردازند اجرايي آئيننامههاي و بخشنامهها طرح
توجه آن به مدارس پايين رده مديران كهمعمولا چيزي
به بند اجراي و جاري سال مالي دلمشغوليهاي دارندرفع
نهتنها بنابراين است ، آموزشي درشت و ريز بندبخشنامههاي
والديندانشآموزان هجوم از آموزشي اداري مراكز و مدارس
از ثبتنام ستاد عنوان تحت ستادهايي بلكه ندارند امان
.ميزند موج جمعيت
ثبتنام معضل معدلگرايي ،
در پنهان شده پذيرفته ازاصول يكي مدارس در معدلگرايي
به كه نيز آموزشي كارشناسان و مديران همه است ، ثبتنام
سعي هستند واقف دردانشآموزان نهفته تحصيلي افت به نوعي
مدرسه ، برتر دانشآموزان گزينش با كار ابتداي در ميكنند
دوران مشكلات و تحصيلي انگيزههاي و درس نظر از را خود
.كنند بيمه جواني و نوجواني
عنوانستادثبتنام تحت ستادي فلسطين سينما حوالي در
حين در والدين يكياز است ، امور فتق و رتق مشغول منطقه 6
مدارس در معدلگرايي بهپديده اشاره با منطقه به مراجعه
دبيرستان اين به هرقدر گذشته چندروز طي:ميگويد متوسطه
براي گويي گرفتم نتيجه كمتر كردم مراجعه دبيرستان آن و
دشوار از 16 كمتر معدل با دانشآموزان پذيرش مدارس مديران
كردهام ، مراجعه منطقه ستاد به معضل اين رفع براي حالا است ،
ورد ندارد وجود ثبتنام زمينه در مشكلي تكراريهيچ توصيه
معضلي اگر نميپرسد كسي ولي است آموزشي مسئولان تمامي زبان
گفتگو اجرايي ، آئيننامه بخشنامه ، همه اين پس ندارد وجود
ثبتنام بحران تشكيلستاد بالاخره و گروهي رسانههاي با
چيست؟ از ناشي
نهادهاي در شده پذيرفته اصل بايد مردمسالاري:ميافزايد وي
جامعه تمامي به را مشكلات مردم زبان با اگر باشد آموزشي
بودجههاي كاهش به توجه با آينده در بيترديد ندهيم انتقال
ثبتنام شهريههاي كسب براي ديگري ترفندهاي شاهد دولتي
.باشيم
كردهاند انتخاب را خود مردمي دولت دل و جان با كه مردمي
برآورده را آن كارگزاران خواستهاي و انتظارات ميتوانند
صرف فقط آموزشي مسئولان كليشهاي گفتگوهاي حال به تا.سازند
شهريه دانشآموزان والدين از نبايد مديران كه شده نكته اين
طرح كه هستند متفقالقول همگي كه حالي در كنند دريافت
شهريه كسب براي ترفندي مدارس در برنامه فوق برنامههاي
.است
اجباري يا داوطلبانه وجوه
هيچ وپرورش ، آموزش وزارت ثبتنام ستاد مسئولان گفته به
دريافت وجهي موظفآموزشي كارهاي براي ندارد حق مدرسهاي
قبال در هستند مجاز خانوادهها ، درخواست به مدارس اما كند
دانشآموزان از پرورشي ، و آموزشي برنامه فوق خدمات ارائه
.كنند دريافت پول
در اينآئيننامه پرورش ، و آموزش وزارت بخشنامه براساس
براساس پرورش و آموزش شوراهاي تشكيل قانون ماده 11 اجراي
.است شده تنظيم پرورش و آموزش عالي شوراي مصوبه
در وپرورشي آموزشي برنامه فوق فعاليتهاي ساعات حداكثر
و متوسطه ابتدايي ، راهنمايي ، دورههاي از هريك در هفته ،
.بود خواهد ساعت و 12 و 8و 10 ترتيب 6 به دانشگاهي پيش
مربيانهمچنين و اولياء انجمن همكاري با مدارس مديران
مالي كهتوان دانشآموزاني به درصد حداكثر 30 ميتوانند
.بدهند تخفيف ندارند
نيزموظف سابق مردمي نمونه مدارس آئيننامه ، اين براساس
و آرم بدون و داده تطبيق آئيننامه اين با را خود كه شدند
با مجازند و دهند ادامه را خود فعاليت مردمي ، نمونه مهر
را برنامه فوق فعاليت هزينه شيوهنامه اين مفاد رعايت
.كنند دريافت
فوقبرنامه فعاليتهاي ارائه آمادگي كه دولتي مدارس ساير
فوق پرورشي و آموزشي خدمات ارائه نحوه ميتوانند دارند را
صورت در آنان و برسانند دانشآموزان اطلاع به را برنامه
اقدام مدارس به مخصوص فرم ارائه و تكميل به نسبت تمايل
.نمايند
است اشكالاتيبرخوردار از مصوب ، آئيننامه اين اول نگاه در
سوي از را مناسبي پاسخ يا رويكرد ميتواند آنها ذكر كه
.باشد داشته دنبال به آموزشي متوليان
استكه 70 نهفته نكته اين برنامه فوق فعاليتهاي طرح در
شايد.برنامههاهستند نوع اين درخواستكننده والدين درصد
انتقاد نميشد مطرح آئيننامه در خواسته خود جنبه اين اگر
نداشته سابقه حال به تا مينمود ، غيرمنطقي نيز آن بر وارد
يك در همگي بتوانند دانشآموزان والدين درصد تمامي 70 كه
به باشند ، عمومي انتظار يك خواستار و يابند حضور مكان
دنبال به آنان براي نيز تبعاتي خواسته اين اينكه ويژه
مربيان و اوليا انجمنهاي انتخابات موفق تجربه باشد ، داشته
نتيجه ميتواند اوليا از درصد الي 60 حضور 50 كه داده نشان
نظرسنجي اين كه شود پذيرفته اگر ديگر سويي از باشد ، بخش
يا و پرسشنامه والدين ، مستقيم مراجعه چون شيوههايي از
را هزينههايي خود خودي به شده اتخاذ ديگر مرسوم شيوههاي
خودداري رويهها آن به پرداختن از مدارس اغلب كه دربردارد
از درصد خواسته 70 طرح كه گفت بايد ديگر عبارت به ميكنند ،
!نباشد پذيرفته معمول واقعيتهاي با شايد والدين ،
و انجمناولياء توسط درصدي تخفيف 30 زمينه در اما و
كه شد متذكر را ايننكته بايد كمدرآمد ، والدين به مربيان
والدين و دانشآموزان جابهجايي توجهبه با مدارس ساله همه
انجمن انتخاب به دست شده تنظيم پروندههاي وارزيابي آنها
از استفاده ثبتنام هنگام بنابراين ميزنند مربيان و اوليا
قانوني قاعده نظر از سابق مربيان و اولياء انجمن نظرات
و اولياء انجمن اين ديگر سويي از.ميرسد بنظر دشوار كمي
دانشآموزان مكاني جابهجايي اصل بر تكيه با مربيان
بدبيني منظر از لذا كنند ، مطرح را صائبي نظر نميتوانند
يك شايد نيز درآمد كم افراد به تخفيف درصد گفت 30 ميتوان
.شود محسوب تبليغاتي شعار
:واقعيت يا شعار مردمي ، نمونه مدارس حذف
پرورش و آموزش مناطق از يكي آموزشي كارشناس كريمي مرتضي
ارايه و مردمي نمونه مدارس حذف به اشاره با تهران
حذف واقع در:ميگويد مدارس در برنامه فوق برنامههاي
بوده تبليغاتي و ظاهري كار يك مردمي نمونه مدارس شعاري
نمونه مدارس كه نكته اين ذكر با آموزشي متوليان است ،
و ميزنند دامن والدين سطح در اجتماعي تبعيضهاي به مردمي
كه حالي در كردند ، مبادرت آن حذف به دارند اجتماعي تبعات
كه مردمي مشاركتهاي مثبت گونهاي به مدارس نوع اين ايجاد
تازه جاني را بود مانده متوقف پرورش و آموزش در سالها
سالهاي در مردمي نمونه مدارس راهاندازي چند هر.بخشيد
آموزش مسئولان دوش از مسئوليت برداشتن از ناشي بيشتر اخير
.مردم انتظارات تا بوده پرورش و
به نزديك پرورشتهران ، و آموزش منطقه 3 در مثال عنوان به
شدند تبديل مردمي نمونه مدارس به دولتي مدارس از درصد 90
ونك درده مدرسهاي كه كرد پيدا ادامه جايي تا روند اين و
به مالي ، و فرهنگي نظر از اولياء شديد محروميت عليرغم
مردمي نمونه روند ترتيب بدين شد ، مبدل مردمي نمونه مدرسه
.نمود پيدا مغايرت مدارس نمونهاي مبحث با ساختن
دارد ادامه
|