الگو فرهنگ ، توسعه ، ;ورزش
تامين سازمان سوي از
كفالت تشخيص نحوه
:اجتماعي
خود والدين بر بيمهشدگان
مشخصشد
الگو فرهنگ ، توسعه ، ;ورزش
2-ورزش جامعهشناسي بر مقدمهاي
تفكر از پرهيز و واقعگرايانه تفكر تمرين ورزش
ذهنگرايانهاست
است جهاني پذيرش قابل ابزار يك و مشترك زبان يك ورزش
انواع به اجتماعي توجه و شكلگيري و ورزش فراگيري سويي از
در آن شگرف تاثيرات سوي ديگر از و اجتماعي رقابتهاي
باعث -سياسي حتي و اجتماعي فرهنگي ، اقتصادي ، عرصههايمختلف
رشته يك عنوان به ورزش جامعهشناسي اخير قرن درنيم تا شده
.گيرد قرار توجه مورد اجتماعي دانش دايره اساسيدر و جدي
ورزش ، اجتماعي جنبههاي به گذرا صورت به گذشته شماره در
.شد اشاره...و بينالملل روابط در آن تاثير
پرداخته اجتماعي پديده اين به ديگر زواياي از بخش اين در
.شدهاست
ورزشپرداختيم اجتماعي -فرهنگي جايگاه ترسيم به بدينجا تا
تاثيرپذيري اينك داشتيم ، اجتماعي پديده اين از ترسيمي و
به نهايت در و تاريخي دورانهاي طي جامعه از ورزش
خواهيم آن كاركرد يعني ورزش اجتماعي و بيروني تاثيرگذاري
.پرداخت
ساختار كه يكاجتماع در اجتماعي شرايط معلول ورزش ،
دارد ، وجود كمتر ونقشها ، روابط تخصصي كاركرد و نظاممند
طي در اما دارد ، وابتداييوجود پراكنده بصورت بدني تربيت
اجتماعي ساختار آن ، در كه سمتجامعه به اجتماع تحول پروسه
ساختي و انتظام سوي به هم ورزش وجوددارد ، منظم و قانونمند
بنابراينورزش.ميرود پيش به فردي ، عوامل از مستقل شدن ،
توسعه نيز استو جامعه عقلانيت و نظاميافتگي ميزان بيانگر
.است اجتماعي تكامل پروسه بر تاثيرگذار آن ،
ميليون به 600 مربوط است امري ورزش:بود معتقد مائوتسه
باحدود چين در ورزش ساختار اينك و (چين زمان آن جمعيت)نفر
از جهان ، برخوردار جمعيت چهارم يك يعني نفر ميليارد يك
خانوادهها در را ورزش چينيها.است بودن ويژگيعمومي
توجه سنتي و محلي بازيهاي به همه از بيش و ميدهند گسترش
نفر ميليون حدود 800 چين كه آنجا از ديگر سوي از.دارند
و شده گيري جهت روستاها بسوي بدني تربيت دارد ، دهقان
بين ساله هر.ميشود برنامهريزي آنها نياز با متناسب
برگزار محصول برداشت جملهمسابقه از مسابقاتي دهقانان ،
هم بخشي و دولت عهده به بخشي روستا ، ورزش هزينه و ميشود
شرايط تاثير است اينگونه (6)است روستائيان عهده به
كشاورزي مباني تحكيم جمعيت ، كثرت.چين در ورزش بر اجتماعي
.ميدهد جهت و تعريف درچين ، را ورزش سوسياليستي ، تفكر و
پايانجنگ از پس مقاصدنژادپرستانه ، با آلمان ، كشور در
ناملودويك به فردي توسط شكستآلمانها ، و اول جهاني
وجسمي تقويتروحي جهت در جامعه تمامامكانات ، يان
تا(7).افتاد بكار بدني ، تربيت الزام يكجريان در افراد
.گرديد متجلي هيتلر در شخصيتي تبلورجنون نهايتا
از قبل -است1 جريان برخورداراز 3 ورزش ، هم ، ايران در
سازندگي دوران در -مقدس ، 3 دفاع دوران در -انقلاب 2
در مرد و زن جنس آميختگي و قهرمانپروري و ورزش برهنگي
راستاي در بدني تربيت به فردي نگرش انقلاب ، از قبل ورزش
همسو جمعي نگاه بالاخره و مقدس دفاع دوران در نفس تزكيه
و فونكسيوناليستي نگاه و ورزش به اجتماعي بافت با
فراغت اوقات كردن پر جهت در ورزش به كاركردگرايانه
مباني تقويت اجتماعي ، روابط توسعه گروهي ، تشكل جوانان ،
جريان سه اين از حكايت ;بينالمللي همبستگيهاي تحكيم و ملي
.دارد اجتماعي خاستگاههاي و مواضع از برخاسته ورزشي
de coubertin) دوكوبرتن ورزشپير اجتماعي كاركرد
سال در را المپيك بينالمللي كميته ديگر ، وعدهاي (pierre
بازيهاي براي او طرحكردند بنيانگذاري ، پاريس در 1894
فرانسه اجتماعي و سياسي شديد بحرانهاي به پاسخ در جديد ،
.شد پيشنهاد
اصلاحات طريق از فرانسه بحرانهاي حل كه بود باور اين بر او
نظام ايجاد و ورزشي باشگاههاي توسعه با و است ميسر آموزشي
از و كرد ترغيب و تهييج را جوانان ميشود رقابتآميز ، ورزشي
بود مدعي او.نمود بيدار غفلت خواب از را فرانسه طريق اين
جويي كمال به توجه با و آرمان اين كردن بينالمللي با كه
منازعات صلحآميز درحل كه ميآيد پديد نهضتي انسانها ، مشترك
يك تنها المپيك بازيهاي او نظر از.است موثر بينالمللي ،
عظيم نهضت يك اصلي كانون ميتواند بلكه.نيست ورزشي رويداد
تكامل ورزشي ، فعاليتهاي و بازي طريق كهاز باشد اجتماعي
(8).نمايد تقويت را تفاهمبينالمللي و انساني
براي اجتماعي كاركرد چند المپيك ، اوليه اهداف بنابر
:است ترسيم قابل ورزش
تمرينهاي طي اجتماعي مشاركت آموزش:آموزشي كاركرد -1
آميز رقابت ورزش درجريان ورزشي
تمريندمكراسي ورزش ، كه گفت ميتوان:سياسي كاركرد -2
و ميشود تجربه ورقابت سالاري ورزش ، شايسته در زيرا است ،
.است دمكراسي اصول از ايندو ،
و فراغت درموضوعاوقات ورزش:تربيتي كاركرد -3
كاركرد داراي روح ، استكمال و جوانان فردي ساختنشخصيت
.است تربيتي
و مشترك زبان يك ورزش:بينالمللي و فرامرزي كاركرد -4
همدلي ايجاد بر علاوه ورزش.است جهاني پذيرش قابل ابزار يك
و مياندول زباني هم براي است بهانهاي ميانملل ،
.تفاهمبينالمللي
المپيك نهضت به المپيك ملي كميته حدود 200 حاضر حال در
به را فدراسيون المپيك ، 39 بينالمللي كميته و پيوستهاند
تفاهم راستاي در تلاش از حكايت كه است ، شناخته رسميت
.ميكند بينالمللي
:ميباشد عمده كاركرد سه داراي ورزش ديگر ، زاويهاي از
اجتماعي توسعه -ارتباطات 3 توسعه -فرهنگي 2 توسعه -1
و واقعگرايانه تفكر تمرين ورزش ، :فرهنگي توسعه -1
فرهنگ به ورودورزش با.است ذهنگرايانه تفكر از پرهيز
ميبازد ، رنگ رئاليست فرهنگ نفع به تفكر اين ايدهآليست ،
ارزش و رسوم و آداب اعتقادات ، نظير ، فرهنگ غيرمادي ابعاد
تحت تكنولوژي ، و معماري نظير فرهنگ مادي ابعاد نيز و
.ميشوند تكاملي سير وارد ورزش ، تاثير
.است جامعه در زن جايگاه ماديفرهنگ ، غير جلوههاي از يكي
ميشود مشاهده مرد ، قيمومت از زن آزادي تجلي ورزش ، جهان در
سرسخت و شجاع انسان يك عنوان به زن ورزشي ، تربيت از پس و
اجتماعي موجود اين پذيرش براي آنگاه.بازميگردد جامعه به
تعريف بخش در فرهنگ اصلاح نيازمند جامعه ، در يعنيزن نوين
لزوم نيز و زنانگي و مردانگي خصوصيات نظير واژههايي
عبارت به.ميباشيم فرهنگي كليشههاي اينگونه مجدد ارزيابي
قشرزنان ، اجتماعي و فرهنگي تعريف به است ، لازم ديگر
تعريفي موارد و اضافه راهم وسرسختي ويژگيرقابتجويي
.كنيم حذف را متعارض
:مخاطب جذب -ارتباطاتالف توسعه -2
به سالن سال 1936 ، 25 در برلين المپيك مسابقات در
از مسابقات تماشاي وامكان مجهز بسته مدار تلويزيون
بعد ، سال چهل و بود فراهم نيز آلمان سرتاسر در تلويزيون
وسيله به را المپيك بازيهاي نفر ، از 300ميليون متجاوز
جهاني جام بالاخره و (9)كردند تماشا سراسرجهان در ماهواره
در بيننده ميليارد مسابقه ، 37 طي 33روز در فرانسه ، 98
(10).جهان جمعيت برابر حدود6 يعني داشت ، جهان سراسر
بازيهاي در:ورزشي وگزارشگر خبرنگار افزايش -ب
و ورزشكاران تعداد اندازه المپيك ، به تابستاني
شركت خبرنگار آنها ، برابرتعداد دو زمستاني ، دربازيهاي
المپيك بينالمللي توسطكميته اعتبارنامه اين كه ميكند
.ميگيرد قرار رسانهها اختيار در
:تلويزيون و راديو براي برنامه تامين -ج
هزار شش درمسكو ، دومينالمپيك و بيست در سال 1980 ، در
از ساعت هزار ده تلويزيونيو برنامههاي از ساعت
اختصاص خارجي كشورهاي در بازيها پخش به راديو برنامههاي
.است يافته چشمگيري افزايش حاضر ، حال در كه يافت
:ورزشي نشريههاي و روزنامه به خواننده جذب -د
خوشحالكننده كمتر خبرهاي بيشتر روزنامهاي ، هر اول صفحه در
عدهاي ورزشي ، هميشه مسابقات به مربوط اخبار اما.دارد وجود
ورزشي چشمگيرمطبوعات افزايشميكند خوشحال را مردم از
-سياسي روزنامههاي ورزشي صفحههاي به خوانندگان خاص وعلاقه
تحليلهاي و اخبار به مردم توجه ميزان از اجتماعي ، حكايت
.دارد ورزشي
و خبرنگاران از بعضي:انتقاد و نقد فضاي رواج - ه
اخبار ميكنند سعي مواقع بعضي در ورزشي ، نشريههاي سردبيران
گزارشگران اما كنند ، منتقل سياسي صفحههاي به را ورزشي
فضاي از دور به ورزشي وقايع تبيين و نقل در سعي ورزشي ،
.دارند سياسي
و ورزشي اخبار مخابره:جوانان براي الگو ايجاد -و
مينوردد در را ملي غالبامرزهاي ورزشي ، تصويرگزارشهاي
در پله مانند بينالملليميسازد چهرهاي قهرمانان ، واز
.بوكس در كلي ومحمدعلي فوتبال
:سرگرمي -ز
عامل سرگرمي ، يك عنوان به رسانه از ورزش ارائه بالاخره و
.است زندگي ساختن ومفرح فراغت اوقات كردن پر
:اجتماعي توسعه -3
.ميپذيرد تحقق كلان و ميانه خرد ، سطح سه در اجتماعي توسعه
رشد و توسعه كلان ، سطح در ورزش از ناشي اجتماعي توسعه
نيز و است ورزش به وابسته سازمانهاي نهادهاو و موسسهها
نهاد نظير جامعه كلان بانهادهاي ورزش اجتماعي پديده ارتباط
كاركرد دو كهبه تربيت و تعليم نهاد و انتظامي و نظامي
تعليم مباني تقويت و كشور دفاعي بنيه تقويت:ميانجامد
.وتربيت
متقابل ارتباط در ميتوان نيز را كلان سطح در اجتماعي توسعه
دولت به ورزش كمكهاي مهمترين.كرد مشاهده ورزش و دولت
:از است عبارت
اجتماعي ارزشمند فعاليتهاي در مشاركت به جوانان تشويق -1
سلامتي و بهداشت ترويج -2
مردم ميان در فرهنگي و اجتماعي هنجارهاي گسترش -3
بينالمللي و ملي منزلت ايجاد -4
مسابقات انجام طول در بينالمللي مبادلات -5
;ميكند ظهور موارد اين در هم ورزش به دولت كمك اما و
افزايش به كمك سازماندهي ، متخصص ، كادر تربيت هزينه ، تامين
توسعه و ;رسانهها طريق از ورزش وترويج تماشاگران مشاركت
.ودانشگاهها مدارس ورزشي برنامههاي
:زيرنويس
ص 25 -شماره 2 -ورزش نامه فصل -6
-آپريا وجمشيد بهرام عباس -ورزش و بدني تربيت تاريخ -7
الي 205 200
-المپيك بينالمللي كميته -ورزش در رهبري و مديريت -8
ص 26 -صديق دكتررحمتالله ترجمه
ص 90 -همان -9
ورزشي 17/3/77 ابرار -10
دارد ادامه
تامين سازمان سوي از
كفالت تشخيص نحوه
:اجتماعي
خود والدين بر بيمهشدگان
مشخصشد
در شخصا بايد هستند خود والدين كفالت مدعي كه بيمهشدگاني
و مطرح را خود ادعاي كتبا لازم مستندات ارائه با حيات زمان
.نمايند بررسي درخواست
و برپدر بيمهشدگان كفالت تشخيص چگونگي:اجتماعي گروه
از بعد بهوالدين ، بازماندگان مستمري پرداخت براي مادر
.شد مشخص اصلي ، بيمهشده فوت
:اعلامكرد اجتماعي تامين سازمان بيمهشدگان امور كل اداره
والدين به صورتي در متوفا بيمهشدگان بازماندگان مستمري
كفالت و ازكارافتادگي مسئله كه ميگيرد تعلق اصلي شده بيمه
مشخص پزشكي تشخيص با و اصلي بيمهشده حيات زمان در آنان
موارد در حاضر حال در ميدهد نشان بعملآمده بررسيهايشود
هيچگونه ارائه بدون او والدين بيمهشده ، مرگ از پس متعدد
و پدر كه ادعا اين براساس صرفا قبول قابل و قانوني مدرك
بازماندگان مستمري دريافت تقاضاي هستند ، بيمهشده مادر
و بررسي از ناگزير اجتماعي تامين اجراي واحدهاي و ميكنند
زمان در خود والدين بر بيمهشده كفالت درباره نظر اظهار
مدعي كه بيمهشدگاني پس ، اين از ليكن.ميباشند او حيات
با و حيات زمان در شخصا بايد هستند خود والدين كفالت
ادعاي كتبي طور به لازم مستندات ارائه با و رضايت و اختيار
شعب ديگر عبارت به نمايند ، بررسي درخواست و مطرح را خود
بر و بيمهشده حيات زمان در صرفا اجتماعي تامين سازمان
كفالت موضوع بررسي و ورود به مجاز او كتبي تقاضاي اساس
.بود خواهند مربوط مقررات و ضوابط دقيق رعايت با والدين
والدين جانب از ادعايي چنين بيمهشده ، درگذشت از پس چنانچه
.بود نخواهد بررسي و پذيرش قابل شود مطرح ثالث اشخاص يا و
|