سناريوهاي و باستانشناسي
بيپايان
ايراد و ابهام طرحچهار با
وزير تقاضاي
;پذيرفت صورت
طرح فوريت سلب براي عالي آموزش
سراسري كنكو مرحلهايكردن
يك
سازمان اجرايي و فني معاون
يك طرح تصويب كشور آموزش سنجش
را سراسري آزمون كردن مرحلهاي
بيندازيد بهتعويق
يك آزمون
:پرورش و آموزش وزير
جديد نظام لايحه به مرحلهاي
ميزند
لطمه پرورش و آموزش
بينالمللي جشنواره نخستين
برگزار تهران در متحرك نقاشي
ميشود
سناريوهاي و باستانشناسي
بيپايان
بخش) باستانشناس يك زبان از شناخت ، اهميت در انديشههايي
(آخر
هفتم چهارشنبه روز كه نوشته اين نخست بخش در:اشاره
مربوط انديشههاي گذشت ، گرامي خوانندگان نظر از مردادماه
جذابيت و زيبايي با انسانشناسي و باستانشناسي اهميت به
بخش در.بود شده بيان خبره شناس باستان يك زبان از خاصي
ميگذرد ، گرامي خوانندگان نظر از امروز كه پاياني
بيشتر آن معرفتي ماهيت منظر از مردمشناسي و باستانشناسي
.ميگيرند قرار مداقه مورد
عليزاده عباس دكتر
شناسي باستان
وهلهاول در باستانشناسان انسانشناسي ، زيررشته منزله به
و انسان يعنيپژوهشگران ،(باشند بايد يا و) انسانشناساند
زندگي بازسازي در تنهاكوشش نه باستانشناسان.فرهنگش
درك پي در همچنين بلكه گذشتهدارند ، مردم رسوم و روزانه
توضيح يافتن در كوشش و جوامعاند در فرهنگي دگرگونيهاي
اين.دارند علمي روشهاي پايه بر دگرگونيهايي چنين براي
زماني بعد ولي دارد ، شباهت تاريخ تعريف با ظاهر ، در تعريف
گستردهتر بسيار ميكنند كار آن چارچوب در باستانشناسان كه
در كه ميكند مطالعه را دورانهايي تنها كه است ، تاريخ از
كه امر اين به توجه با.دارند وجود تاريخي مدارك آنها
زحمت به تاريخي اطلاعات محتواي نوشته مدارك پيدايش تاريخ
تاريخدانان كه دورانهايي ميرسد ، ميلاد از پيش سوم هزاره به
تشكيل نيز را بشر تاريخ درصد يك حتي ميكنند مطالعه
آغاز از را انساني جوامع باستانشناسان كه حالي در.نميدهد
.ميدهند قرار مطالعه مورد آنها پيدايش
رابا خود بررسي نياز مورد مواد و اطلاعات باستانشناسان
زندگي آنها در زماني انسانها كه باستاني مكانهاي در كاوش
ديگر ، عبارت به.ميكنند گردآوري ميكردند ، كار و
گردآوري كه است كرده ابداع را روشهايي باستانشناسي ،
وجود ديگر كه ميسازد امكانپذير را جوامعي از اطلاعات
فرهنگي انسانشناسي باستانشناسي ، علمي رشد از پس.ندارند
كرد معاصر جوامع مطالعه به منحصر را خود ميداني فعاليتهاي
.نمود جوامع اين باورهاي و رفتار به معطوف را خود توجه و
جوامع هم و جوامع اين هم باستانشناسي گسترده ، بعدي در
مانده بجاي مادي آثار تنها آنها از كه را باستاني
انسانو رفتار بين روابط بر تاكيدش اما ميكند ، مطالعه
تمامكارهايي انسان ، رفتار از منظور.اوست مادي بقاياي
پختوپز ، ابزارتا ساختن از ميدهند ، انجام مردم كه است
پيكنيك ، يا و عروسي مذهبي ، مراسم در شركت سيگار ، كشيدن
.آنها مانند و زراعت رانندگي ، خريد ،
آميختهبه محيطي در انسان رفتار باستانشناسي ديدگاه از
ابزار ، پختوپز ، ساختن روشني به.ميگيرد انجام مادي آثار
اما.است عناصرمادي درگير غيره و ساختمان كردن برپا
گوناگون مواد از درآنها اگرچه كه هستند ديگر رفتارهاي
و پيچيدهتر بسيار موادميتوانند اين ولي ميشود ، استفاده
نمونه ، براي.باشند مثلاپختوپز مواد از غيرمستقيمتر
كه لمس قابل مادي آثار خود شدن ، اگرچه بچهدار و بارداري
نميكند ، توليد كرد ، مطالعه زمان گذشت از پس را آنها بتوان
پستانك ، گهواره ، مانند آن غيرمستقيم مادي آثار ولي
اين ملموس شاهد ميتوانند بازي اسباب و نوزاد لباسهاي
.شوند مطالعه و مانده برجاي است ممكن كه باشند رفتار
باشند چيزهايي تمام شامل ميتوانند مادي بقاياي كه شد ياد
داشته تاثير آنها آفرينش و شكلگيري در انسان رفتار كه
تنديسها ، نقوش ، ابزار ، ساختمانها ، ظروف ، مانند است ،
بايد مهم نكته اين به.گورها و آب ، كانال چاله ، زباله ،
ميتوان لمساند ، قابل مادي بازماندههاي چون كه داشت توجه
مورد و كرد اندازهگيري كيفي و كمي نظر از را آنها
اينرو از.داد قرار شيميايي و فيزيكي گوناگون آزمايشهاي
نيز فنون و علوم ديگر از خود پژوهشهاي در باستانشناسان
و نقشهكشي در معمار مهندسين از نمونه برايميگيرند كمك
از ساختمانها ، برپايي چگونگي مطالعه و نقشهبرداري
از گلها ، گرده و گياهي دانههاي مطالعه در گياهشناسان
آنها ، نوع تعيين و جانوران استخوان مطالعه در جانورشناسان
ضايعات با همراه كه بيماريهايي مورد در آسيبشناسان از
.آن مانند و است استخواني
شكلامروزي به خود رشد آغاز در باستانشناسي دانش اما
و اشيايباستاني گردآوري به آغاز در باستانشناسينبود
تا بيستم آغازسده در ولي.داشت اشتغال موزهها پركردن
اشياي تحليل و تجزيه به بيشتر باستانشناسي آن اواسط
.پرداخت باستاني مناطق مقايسه و آنها ، طبقهبندي باستاني ،
عموما باستانشناسي گزارشهاي پيش ، سال سي تا بيست حدود
يافته اشياي راجعبه اطلاعات كاوش ، عمليات توصيف دربرگيرنده
ديگر از شده يافته اشياي با آنها مقايسهاي شرح و شده
رفتارهاي كه ميشد نقشي به اشاره بهندرت و بود مناطق
و اشيا ساخت در جوامع اين اجتماعي و اقتصادي ، سياسي ،
اين امروزه باستانشناسان ، .داشتند باستاني ساختمانهاي
كردهاند باستانشناسيرها كاربرد و هدف منزله به را روشها
اجتماعي و رفتارهايفردي توضيح و كردن روشن بر تاكيد و
و اجتماعي ونظامهاي باستاني اشياي آورنده بوجود كه
استفاده و آفريده چنينآثاري آنها چارچوب در كه فرهنگي
موارد اين به پرداختن باستانشناسيبا.دارند شدهاند ،
بهويژه انسانشناسان ، علاقه مورد روزافزون بهطور بنيادي
امروزه كه جايي تا است ، گرفته قرار فرهنگي ، انسانشناسان
به نهتنها خود اطلاعات كاملكردن براي انسانشناسان بيشتر
از برخي از بلكه آوردهاند ، روي باستانشناسي فعاليتهاي
نيز ، دادهاند ارائه باستانشناسان كه روشهايي فرضيههاو
در مطرح مشكلات و مسائل امروزه.ميكنند استفاده
فرهنگيمطالعه روندهاي چارچوب در بيشتر باستانشناسي
كه است بهشاخصهايي پيبردن آنها ، پژوهش از هدف و ميشوند ،
.ميكنند تعيين را فرهنگي تغييرات جهت و شدت
سيستماتيك مطالعه (Linguistics)زبانشناسيزبانشناسي
باستان زبانهاي به علم با نبايد و است علميزبانها و
علمي مطالعه علم ، منزله بهشود اشتباه (Philology)
كه زماني اما.است انسانشناسي رشته از كهنتر زبانها ،
يعني شد ، كشانده ميداني پژوهشي كارهاي به انسانشناسي
(نوشتار دربرابر) گفتار مطالعه در انسانشناسان كه زماني
رشته دو اين كه بودند ، كرده پيدا نياز زبانشناسان كمك به
ويژگيهاي بر زبانشناس تمركز برپايه.شدند نزديك هم به
كه ميشود تقسيم رشته -زير چند به زبانشناسي زبان ، گوناگون
نتايج از و هستند درارتباط يكديگر با ارگانيك شكل به همگي
.ميكنند استفاده منظم بهطور يكديگر روشهاي و
وپژوهش مطالعه (General Linguistics)عمومي زبانشناسي
ولي.برزبانهاست حاكم عمومي قوانين و اصول تاسيس براي
يك بر حاكم اصول و تاسيسدانستهها براي پژوهش كه زماني
Linguistics) توصيفي زبانشناسي انجامميگيرد ، خاص زبان
ساختار بيان اختلاف مطالعه.ميشود ناميده (Descriptive
و (Contrastive Linguistics) سنجشي زبانشناسي زبانها ،
مقايسهاي زبانشناسي به زبانها بين مشترك ويژگيهاي مطالعه
.است معروف (Comparative Linguistics)
Linguistics)همگاهي زبانشناسي بين بنيادي تمايز
(Diachronic Linguistics) ادواري زبانشناسي و (Synchronic
Saussure) ساسور دو فرديناند توسط بار نخستين كه است
linguistique generale كتاب در سال 1916 در (Ferdinandde
به تاريخي يا ادواري زبانشناسي.شد پيشنهاد Cours de
گوناگون دورانهاي در زبانها در ساختاري دگرگونيهاي مطالعه
در را زبانها ساختاري وضع همگاهي زبانشناسي و ميپردازد ،
ديگر شكلهاي با مقايسه در.مطالعهميكند خاص مقطعهاي
انسانشناسانه زبانشناسي زبانشناسي ،
كاربرد و زبانها در اختلاف (AnthropologicalIlnguistics)
.ميكند مطالعه وباورها عقايد و فرهنگي الگوهاي در را آنها
نيز (Ethnolinguistics) زبانشناسي قوم گاهي رشته اين
به زبانشناسان جسمي ، انسانشناسان مانند.ناميدهميشود
با آنها مقايسه زمانو طول در زبانهايي چنين دگرگونيهاي
پيشرفتهاي و پژوهشها.هستند علاقهمند كنونيشان صورت
نوآم امريكايي نامي زبانشناس نظريههاي بهويژه) زبانشناسي
ساختار قلمروي پيشبه از بيش را علمي رشته اين (چامسكي
(Cognition) شناخت فيزيولوژيك و فلسفي مسائل و ذهني
.است كشانده
امروزه چرا ، و چگونه كه اين درك (Ethnology)مردمشناسي
دارد تفاوت يكديگر با مردم جهانبيني و تفكر و رسوم و آداب
مردمشناسي اينرو ، از.است مردمشناسي رشته اهداف از
سازمان ازدواج ، مراسم مانند رفتاري و فكري الگوهاي
و فولكلور ، مذهب ، اقتصادي ، و سياسي سيستمهاي خويشاوندي ،
چنين الگوي گوناگوني باعث كه دلايلي همچنين و موسيقي ،
.ميكند مطالعه را ، ميشود امروزي جوامع در سيستمهايي
نيز امروزي فرهنگهاي پويايي مطالعه به همچنين مردمشناسي ،
دچار گوناگون فرهنگهاي چگونه كه معني اين به ميپردازند ،
تغيير اين در عاملهايي چه كه اين و ميشوند ، تحول و تغيير
به علاقهمند همچنين مردمشناساندارند دخالت تحول ، و
فرهنگها درون رفتارهاي و باورها بين ارگانيك رابطه دانستن
مردمشناسي ، و باستانشناسي بين بنيادي و مهم تفاوت.هستند
و سر امروزي زنده فرهنگهاي با مردمشناسان كه است اين در
آنها بين مطالعه راه از را خود اطلاعات و دارند كار
مادي آثار باستانشناسان ، كه حالي در.ميكنند گردآوري
آوردهاند ، بوجود را آنها كه مردمي غياب در را گذشته
.ميكنند مطالعه
شكل و روش نظر از مردمنگاري(Ethnography)مردمنگاري
.دارد تفاوت مردمشناسي با پژوهش ، نتيجه پاياني
و انساني ساده جوامع بين در زندگي با عموما مردمنگاران
را خود اطلاعات جوامع ، گوناگوناين مراسم در فعال شركت
در را دادههايي ميداني ، فعاليتهاي چنين.ميكنند گردآوري
كه ميدهد قرار مردمشناسان ، نهايت در و مردمنگاران ، دسترس
و مناظر جزييات بازسازي به ميتوانند آنها دادهپردازي با
به تنها نه مردمنگاران.كنند اقدام جوامع گوناگون جنبههاي
بلكه ميپردازند ، جوامع اين زندگي عمومي الگوهاي توصيف
:مانند دارند ، بنيادي پرسشهايي به پاسخ در كوشش گهگاه
دارند؟ ارتباط يكديگر با سياسي و اقتصادي رفتارهاي چگونه
انطباق محيطي زيست شرايط با ميتواند جامعهاي رسوم چگونه
و ماوراءالطبيعي باورهاي بين ارتباطي آيا يا و كند؟ پيدا
نه؟ يا دارد وجود فرهنگي در روزمره اعمال
بنيادي دگرگونيهاي دچار ساده فرهنگهاي از بسياري چون
كه مردمشناساني توسط عموما روندهايي چنين مطالعه شدهاند ،
تاريخي قومشناسان /نژاد يا تاريخي مردمشناسان
اين در.ميگيرد انجام ميشوند ناميده (Ethnohistorians)
با نوعي به كه نوشته مدارك از تاريخي مردمشناسان رشته ،
استفاده نيز ، دارد ارتباط پژوهش مورد نژاد يا و قوم
مردمنگاري ، مردمشناسي ، كه است ضروري نكته اين ذكرميكنند
نزديكاند بسيار ارتباط در يكديگر با تاريخي ، شناسي مردم و
رشتههادنبال اين متخصصان توسط ميتوانند آنها از هركدام و
يكديگر از را رشته -زير سه اين كه آنچه.شوند مطالعه و
براي.آنهاست پژوهشهاي نتيجه وساختار نوع ميسازد ، متمايز
از استراليا ، مردمشناسان بومي اقوام مطالعه در اگر نمونه ،
منابع يا و استراليا در مسيحي مبلغان تاريخي منابع
ميتواند پژوهش محصول نمايند ، ديگراستفاده مربوط نوشتاري
مطالعات مردمشناسان اگر يا و.شود ناميده تاريخي قومشناسي
نمايند ، قومي سيستماتيك و دقيق مشاهده به محدود را خود
عين در.ميگيرد قرار مردمنگاري قلمروي در پژوهشي چنين
خود ، مشاهدات و دادهها كارگيري به با مردمشناسان اگر حال ،
اجتماعي ، ساختار به بردن پي صدد در مشخص پرسشهاي طرح با
نتيجه باشند ، جامعه همان جنبههاي ديگر و خويشاوندي ،
.شود گنجانده مردمشناسي قلمرو در ميتواند آنها پژوهشي
و فضايي فيزيك مانند انساني علوم آخركاربرد سخن
مستقيم نتيجه نيستو بلافاصله و بديهي چندان ستارهشناسي ،
كارخانههاي و بازرگاني شركتهاي.ندارد بازرگاني و صنعت در
تقاضا نميكنندو استخدام را انساني علوم دانشمندان صنعتي ،
هيچ حال ، عين در.نيست محسوس علوم اين براي عمومي نياز و
بنا ، مهندس ، پزشك ، يك مانند نميتواند انساني علوم دانشمند
راه از و بيندازد راه را خود شخصي كسب و كار..و درودگر
معيشتي و اقتصادي زندگي درك اينرو ، از.كند معاش امرار آن
بنيادي رشتههاي اين پيشبرد در مردم توسط پژوهشگران اين
كشفيات به راجع ولع ، با نمونه براي كه مردمي.است مهم
ديدن موزهها از اشتياق با يا و ميخوانند باستانشناسي
گذشته كردن ياد با ملي سطح در يا و ميبرند لذت و ميكنند
واقعيات اين از بايد ميورزند ، افتخار خود به باستاني ،
.باشند داشته آگاهي
بايد خود ، مادي زندگي ادامه براي انساني علوم دانشمندان
كه درآيند موزهها و دانشگاهها ، علمي ، مراكز استخدام به
آنها جذب براي محدود گنجايشي عموما كانونها ، اين خود
غرب اندازه به آنها در سرمايه نظام كه كشورهايي در.دارند
كانونهاي بيشتر اينرو از و ،(ايران مانند) است نكرده رشد
ميشوند ، اداره دولتي بودجه با دانشگاهها ويژه به و علمي
رشتههاي فارغالتحصيلهاي استخدام و پرورش مسئوليت تنها نه
آنها عملي و علمي كارهاي از پشتيباني و انساني علوم
و آنها پژوهشي برآمدهاي كاربرد بلكه است ، دولت برعهده
با تنها كشور سطح در برآمدهايي چنين آموزش و گسترش
.است ميسر آن مستقيم همكاري و دولت پشتيباني
و علمي سطح به رسيدن به كوشش در هميشه غيرغربي ، كشورهاي
هزينههاي صرف در ابايي راه ، دراين و غرباند تكنولوژيك
بهسرمايهگذاري كشورها همين حال ، عين در.ندارند هنگفت
در كشورها اين كوششهايبيعلاقهاند انساني علوم رشتههاي در
و تكنولوژي خريد به بيشتر غربي كشورهاي با علمي رقابت
چارچوبي بنيانگذاري تا است شده منجر آن از محدود استفاده
خلق امابرسند شكوفايي به ملي استعدادهاي آن در كه علمي
ميسر تجربي علوم رشتههاي پرورش با تنها چنينچارچوبي
ما جوانان كه اين باوجود هستيم ، شاهد كه همانطور و نيست
به رياضي و شيمي ، فيزيك ، شتههاي در بينالمللي صحنههاي در
كه علمي تفكر به هرگز اما ميكنند ، پيدا دست شامخ مقامهاي
آموزش كه چرا.نميرسند است ، علمي اختراعهاي و كشفها بنياد
و علمي ، پژوهشهاي ويژه روشهاي علوم ، تحول تاريخ
آموزش در اعراب از محلي علمياند ، تفكر اساس كه معرفتشناسي
و انساني علوم نيست بيدليل.ندارد ما فرزندان پرورش و
و تاريخ ، روانشناسي ، جامعهشناسي ، فلسفه ، ويژه به اجتماعي
و علمي دستاوردهاي و پيشرفتها دوشادوش غرب در باستانشناسي
تنها نميتواند جامعهاي هيچ زيرا پيداميكنند ، تحول صنعتي
.باشد راهگشايآينده بشري دانش از گوشهاي پرورش با
ايراد و ابهام طرحچهار با
وزير تقاضاي
;پذيرفت صورت
طرح فوريت سلب براي عالي آموزش
سراسري كنكو مرحلهايكردن
يك
چهار طرح با عالي آموزش و فرهنگ وزير:فرهنگي علمي گروه
تا خواست اسلامي شوراي نمايندگانمجلس از ايراد ، و ابهام
مرحلهاي هدفيك با امروز است قرار كه را طرحي فوريت
.كنند سلب شود ، مطرح مجلس در سراسري آزمون كردن
كه طرحي تصويب:گفت خبرنگاران به ديروز معين ، دكترمصطفي
كار يك نيازمند سروكاردارد ، ايراني جوان هزاران سرنوشت با
.است كارشناسي
نمايندگان براي را امكان اين فوريت ، سلب:داشت اظهار وي
خصوص در را دقيقتري كارشناسي كار ساختتا خواهد فراهم
.دهند انجام طرح اين
گزارش وصول از پس و است شوري يك فوريتي يك طرحهاي
و ميگيرد قرار مجلس كار دستور در نوبت از خارج كميسيون ،
.ميآيد بهعمل شور آنها درباره نوبت يك
براي فوريت هر سلب تقاضاي مجلس ، داخلي نامه آيين براساس
.آمد خواهد عمل به يكبار فقط طرح ، يا لايحه
يك با دولت و عالي آموزش و فرهنگ وزارت:گفت معين دكتر
براي و است موافق دانشگاهها سراسري آزمون مرحلهايشدن
.دارد آماده نيز ، طرحويژهاي امر ، اين اجراي
طرح ، اين براساس:داشت اظهار عالي آموزش و فرهنگ وزير
يك صورت به عالي آموزش موسسات و دانشگاهها سراسري آزمون
در و دانشگاهي پيش دوره ازاتمام پس كه بود خواهد مرحلهاي
.ميشود برگزار متوسطه مقطع پايان
مربوطه اجرايي نامه آيين طرح ، اين تبصره براساس:افزود وي
پرورش و آموزش - عالي آموزش و فرهنگ وزارتخانههاي نيز را
هيات تصويب به و تهيه پزشكي آموزش و درمان بهداشت ، و
.رساند خواهند وزيران
دانشگاهي پيش كلاسهاي كيفيت كاهش عالي آموزش و فرهنگ وزير
مقطع دراين دانش كسب به نسبت كردندانشآموزان بيانگيزه و
راازديگرمشكلات رشته انتخاب در دانشآموزان دقتي بي وهمچنين
.كرد اعلام سراسريدانشگاهها آزمون شده تعيين زمان به مربوط
دوره دانشآموزان از همهساله 20درصد اينكه به اشاره با وي
برسانند ، پايان رابه دوره اين نميتوانند دانشگاهي پيش
زمان به توجه با دانشگاهها ظرفيت ترتيب اين به:گفت
.ميگيرد تاثيرقرار تحت آزمون برگزاري
ازدوره قبل سراسري آزمون زمان كه درصورتي كرد تاكيد وي
كاهش دانشگاهها علمي كيفيت شود تعيين دانشگاهي پيش
.مييابد
آزمون اين برگزاري زمان بهترين عالي وآموزش وزيرفرهنگ
دوره وپايان دانشگاهي پيش مراكز آموزشي دوره ازپايان راپس
.متوسطهقديمدانست نظامآموزش
ديگرازضعفهاي رايكي آزاد دانشگاه مستقل آزمون برگزاري وي
اسلامي شوراي مجلس تصويب به آن كليات كه واحده ماده اين
دانشگاه مستقل آزمون برگزاري وگفت ذكركرد است رسيده
آيين و دانشگاه اين اساسنامه صريح نص مخالف آزاداسلامي
.است فرهنگي انقلاب عالي شوراي نامههاي
پيش دانشگاه اين آييننامه و اساسنامه در:افزود معين دكتر
آزاديابايدبه دانشگاه به امورمربوط همه كه است شده بيني
آموزش وياباهماهنگي برسد عالي آموزش و فرهنگ وزارت تصويب
.كشورباشد عالي
دانشگاههاومراكزعلمي آزمون يكپارچگي بر تاكيد با وي
اقدامات اين گفت آزمون روشهاي و علمي ازنظرمحتواومعيارهاي
سنجش سازمان مانند علمي مستقل نهادكارشناسي يك بايدازسوي
.گيرد صورت كشور
سازمان اجرايي و فني معاون
يك طرح كشورتصويب آموزش سنجش
را سراسري آزمون كردن مرحلهاي
بيندازيد بهتعويق
و سراسري آزمون به مربوط مشكلات حل براي:فرهنگي علمي گروه
آزمون كردن مرحلهاي يك طرح فعلا است بهتر جديد نظام
براي دولت سوي از كه لايحهاي ابتدا تا بماند مسكوت سراسري
در.شود تصويب و ارائه شده تهيه متوسطه جديد نظام اصلاح
.شد خواهد كاسته آن تبعي مشكلات و سردرگمي از صورت اين
سنجش سازمان اجرايي و فني معاون پوركاظمي محمدحسين دكتر
مرحلهاي يك طرح پيرامون مبسوط نظري اظهار در كشور آموزش
مطلب اين بيان با اسلامي شوراي مجلس در سراسري آزمون كردن
معلم و كوچك كارشناس يك عنوان به اينجانب:است افزوده
سراسري آزمون امر در كه است سال قريب 10 كه دانشگاه
را نظراتم طرح اين مورد در ميدانم خود وظيفه داشته مشاركت
.نمايم اعلام
متوسطههماكنون آموزش جديد نظام لايحه به مربوط مسائل -1
اكنون جديد مشكلاتنظام و است بررسي دست در دولت هيات در
دارند نظر در طرح اين ارائهدهندگان است ، شده روشن خوبي به
پيشدانشگاهي دوره قبال در جامعهرا سردرگمي آن تصويب با كه
دوره در تنها جديد نظام مامشكلات نظر به.نمايند حل
مشكلات اين ميرود فراتر حد اين از و نشده خلاصه پيشدانشگاهي
بهتر و نمود تقسيم فرهنگي و علمي دسته دو به ميتوان را
بعد شود اقدام جديد نظام مشكلات رفع به اولنسبت است
به مقتضي تصميمگيري آن كنكور و پيشدانشگاهي درخصوصدوره
:است زير شرح به جديد نظام مشكلات.عملآيد
سال از4 متوسطه تحصيلات دوره كاهش علمي مشكل اولين -1ـ1
را جهان وضعيت اطلاع مزيد براي است بهتر.است سال به 3
.نماييد ملاحظه
دو)سال ده كشور تحصيلات 12 دوره كشور از 219 جهان در
سال كشوريازده ، 35(آسيايي كشور هشت آفريقايي ، كشور
كشورهاي اتفاقآنها به قريب كه %مجموع 21 در.ميباشد
سال يازده و ده ديپلم پايان تا تحصيلات دوره هستند فقير
كشور سال ، 26 دوازده %جمعا 56 يعني كشور ميباشد1260
ساله چهارده %يعني 3 كشور تنها 7 و ساله سيزده %يعني 20
بالا به سال تحصيلات 12 دوره كشورها از %در 79 جمعا.است
.ميباشد
را ايران كشور كه آنند بر جديد نظام طراحان ترتيب اين به
متوسطه آموزش دوره از و درآورده جهان فقير كشور %جزو 21
.بكاهند آن
كهبه است آن آموزش مساله جديد نظام مشكل دومين -1ـ2
صورتناپيوسته به دروس.است نظام اين در واحدي صورت
جديد نظام آموزشي افت باعث ناپيوستگي اين و ميشود ارائه
سوالها بقيه و مشترك سوالها %كه 70 سال 76 ، كنكور در.است
طبق بود مقايسه قابل نمرات و بود شده تراز نمرات و معادل
نمرات را دانشگاه به ورود ملاك اگر موجود بررسيهاي
دانشكده در نمونه براي ميگرفتيم نظر داوطلباندر
رشته يا و بهشتي شهيد پزشكي و تهران دندانپزشكيدانشگاه
جديدقبول نظام از نفر يك حتي شريف دانشگاه الكترونيك
روش نداشتهو اشكال هوشي لحاظ از فرزندان ايننميشد
.است آورده بار به را نتيجه اين آموزشي
و محصلين مهمانشدن علت به فرهنگي مشكلات -1ـ3
ونتايج است تامل قابل كاملا تدريس ساعات ناپيوستهبودن
.است شده آشكار آن
سراسري آزمون ميگويد واحده ماده:طرح خود مورد در -2
و سنجش سازمان توسط كه عالي آموزش موسسات و دانشگاهها
ميشود برگزار يك هر وسيله به و مستقلا اسلامي آزاد دانشگاه
.كنيد توجه آن مسائل به است ، مرحلهاي يك
لحاظقانون از را اسلامي آزاد دانشگاه مشكل ماده اين -2ـ1
كه است ايندانشگاه كنكور براي قانوني اجازه و ميكند حل
از امر اين در را نظارتي هرگز و شده برگزار مستقل سالها
تعداد آزمون ، كيفيت مورد در عالي آموزش و فرهنگ وزارت
.است نپذيرفته غيره و ظرفيت
امام دانشگاه مانند موسسات ساير خصوص در چرا -2ـ2
نيامده ميان به ذكري مفيد دارالعلم مشهد ، رضوي ،(ع)صادق
چيست؟ آنها تكليفاست
كه رشتههايي براي دانشجو انتخاب نميتوان هرگز -2ـ3
نقاشي ، ورزش مانند رشتههايي دارد علمي آزمون به احتياج
.نمود حل مرحلهاي يك كنكور يك با را... و
كنكور در ساله سه ديپلمههاي ميدهد اجازه آن تبصره 1 -3
:شود توجه زير مسائل به خصوص اين در كه است لازم كنند شركت
ديپلمههايسه يا و سوم سال داوطلبان پيش سالها از -3ـ1
پس شركتميكنند ، آزاد دانشگاه كنكور در جديد نظام ساله
اين به كه كرده رزرو را خود جاي شهريه پرداخت با قبولي از
آزاد دانشگاه هم و ميكنند كسب خود براي اطميناني هم ترتيب
شركت آن آزمون در مجددا نيز بعد سال در و ميرسد پولي به
تبصره اين لذا.ميشوند قبول بهتري رشته در غالبا و كرده
.است مفيد اسلامي آزاد دانشگاه براي
به سال77 در نفر از 1400000 سراسري كنكور داوطلبان -32
براي عديدهاجرايي مشكلات و ميرسد نفر تا 2200000 2000000
.ميكند ايجاد سازمان
اينموضوع به آشنايان ندارد ، ذخيره سراسري آزمون -3ـ3
به تهران دانشگاه پزشكي دانشكده ذخيرههاي كه ميكنند توجه
قبول كسي فرض بر اگر ميروند ، (برعكس يا) بهشتي شهيد پزشكي
دانشگاه در او جاي باشد نگذرانده را پيشدانشگاهي كه شود
.كنيم اعلام آن براي ذخيرهاي نميتوانيم ما و ميماند خالي
فارغالتحصيلاننظام براي آزمون كه شده ذكر آن تبصره 2 در -4
.دارد مشكلاتي نيز اين و است گذشته روال به قديم
قطعا ولي.باشد خوب تبصره اين سال 78 براي شايد -4ـ1
از جديد ونظام قديم نظام.مشكلزاست بعد سالهاي براي
يا 80 سال 79 از لذا.ميباشد مشترك %درسي 80 محتواي لحاظ
داوطلبان است بهتر نداريم قديم نظام فارغالتحصيل ديگر كه
واحد كنكور يك در و مطالعه را اختلاف %اين 20 قديم نظام
.كنند شركت
طرحچيست اين مورد در شما نظر كه شود پرسيده است ممكن
:كه است آن پاسخ
است مطرح دولت هيات در كه جديد نظام لايحه به توجه با -1
جديد نظام لايحه تكليف تا بماند مسكوت است بهتر موضوع
گرفته تصميم مورد اين در روشنشدن از پس و شود روشن متوسطه
.شود
يك آزمون
:پرورش و آموزش وزير
جديد نظام لايحه به مرحلهاي
ميزند
لطمه پرورش و آموزش
بيندازيد تعويق به را سراسري آزمون كردن مرحلهاي يك
كارشناسان نظريات به بيتوجهي:فرهنگي علمي گروه.
طرح در عالي آموزش و فرهنگ پرورشو و آموزش وزارتخانههاي
به جبرانناپذيري خسارت سراسري ، كنكور شدن مرحلهاي يك
.ميكند وارد دانشآموزان پرورشي و علمي كيفيت
مظفر حسين پرورش ، و آموزش وزارت عمومي روابط گزارش به
آزمون شدن يكمرحلهاي طرح كليات پرورشپيرامون و آموزش وزير
آزمون شدن يكمرحلهاي طرح كليات:گفت دانشگاهي ، سراسري
ناظر هركدام ، كه است مهم بخش دو حاوي دانشگاهها ، سراسري
آموزش و فرهنگ و پرورش و آموزش وزارتخانه دو از بهيكي
.است عالي
كه واحده ماده اول بخش با پرورش و آموزش:داشت اظهار وي
يك به مربوط و ميدهد تشكيل را مادهواحده اصل حقيقت در
.موافقاست است ، سراسري آزمون شدن مرحلهاي
مرحلهاي يك كنكور طرح دوم بخش به پرورش و آموزش وزير
نظام به مربوط شده ياد طرح دوم بخش:گفت و كرد اشاره
است دانشآموزان ورودي امتحان و پذيرش نحوه و پيشدانشگاهي
به را جبرانناپذيري خسارات برسد بهتصويب موضوع اين اگر و
و آموزش كه ميكند وارد دانشآموزان پرورشي و علمي كيفيت
.است آن مخالف پرورش
تقديمي لايحه در پرورش و آموزش پيشنهادي نظر:افزود مظفر
معنا اين به است ، شده تنظيم كنكور مرحلهايشدن دو فرض با
تناسب آزموندومرحلهاي نظام با دانشگاهي پيش نظام كه
آن ذاتي تناسب كنكور شدن بايكمرحلهاي و دارد ذاتي و ماهوي
.ميدهد منفي و معكوس نتيجه و رفت خواهد بين از
بحث هنگام در كه خواست اسلامي شوراي مجلس نمايندگان از وي
نظريات به سراسري ، كنكور شدن مرحلهاي يك پيرامون
آموزش و فرهنگ و پرورش و آموزش وزارتخانههاي كارشناسان
و آموزش وزارت مظفر ، گفته بهباشند داشته ويژه توجه عالي
آموزش و فرهنگ وزارت توافق مورد كه را خود نظراصلاحي پرورش
كرده اسلامي شوراي مجلس تقديمنمايندگان ديروز هست ، هم عالي
.است
شدن يكمرحلهاي طرح واحده ماده به پرورش و آموزش وزير
و دانشگاهها سراسري آزمون:گفت و كرد اشاره سراسري كنكور
برگزار دانشگاهي پيش دوره از پس كه عالي آموزش موسسات
.است مرحلهاي يك شد ، خواهد
قانون ، اين اجرايي آئيننامه واحده ، ماده تبصره براساس
با دانشگاهي پيش دوره در پذيرشدانشآموزان نحوه و ميزان
پرورش و آموزش و عالي آموزش و فرهنگ وزارتخانههاي هماهنگي
.ميرسد وزيران هيات تصويب به و تهيه
و آموزش وزارت تقديمي لايحه درباره:پرورش و آموزش وزير
در حاضر ، حال در پرورش و آموزش لايحهتقديمي:گفت پرورش
چهار در تاكنون و است دولت فرهنگي كميسيون در بحث حال
نيز آن مواد از برخي و گرفته قرار بررسي و بحث مورد جلسه
.است رسيده تصويب به
بينالمللي جشنواره نخستين
برگزار تهران در متحرك نقاشي
ميشود
و كودكان فكري پرورش كانون عامل مدير:فرهنگي علمي گروه
متحرك نقاشي بينالمللي جشنواره اولين:گفت نوجوانان
محسن.ميشود برگزار تهران در ماه 77 بهمن ،(انيميشن)
:افزود اسلامي ، جمهوري خبرگزاري با گفتوگو در چينيفروشان
كمتراز 10) كوتاه كاملا شامل 4بخش ، انيميشنتهران ، جشنواره
تا60 30) بلند نيمه ،(دقيقه تا 30 10) كوتاه ،(دقيقه
.است (بيشتر و دقيقه 60) بلند و (دقيقه
|