سطحينگري قرباني ملي موسيقي
آفريني جنجال و
نونهالان گلبانگ
دانشكده دانشجويان نخستين
شدند فارغالتحصيل سوره موسيقي
نشريه معرفي
خبر يك درباره توضيح
سطحينگري قرباني ملي موسيقي
آفريني جنجال و
خجسته گروه سرپرست و نوازنده "اصلاني سوسن" با گفتوگو
در چنديپيش "اصلاني سوسن" سرپرستي به خجسته گروه:اشاره
سال از كه گروه اينپرداخت برنامه اجراي به وحدت تالار
حدود آمد ، صحنه بانوانبه موسيقي گروه اولين عنوان به 1372
همكاري (خواننده بهعنوان) رستميان علي با كه است يكسال
كرده اجرا كشور از خارج نيزدر كنسرتهايي تاكنون و دارد
.است
سنتور نوازنده عنوان به سرپرستي ، از گذشته كه اصلاني سوسن
هنرستان از موسيقيرا آموزش ميكند همراهي را گروه اين نيز
تدريس به ليسانس پاياندوره از پس و كرد آغاز ملي موسيقي
.دخترانپرداخت موسيقي هنرستان در
در را آوازي و سازي مختلف قطعات تدريس ، با همزمان اصلاني
در "خجسته" بهنام نواري و تصنيف محلي و سنتي موسيقي زمينه
تالار بزرگ اركستر در او.است كرده منتشر "چهارگاه" و "نوا"
نيز "دهلوي حسين" رهبري مضرابيبه بزرگ اركستر و رودكي
.است داشته همكاري و شركت
سوسن با وحدت تالار در خجسته گروه اخير اجراي مناسبت به
مي كه شدهاست گفتگويي گروه اين سرپرست و نوازنده اصلاني
.خوانيم
علاقهمنديتانبه و گرايش انگيزه و بگوئيد خودتان از o
موسيقي؟
هستم دهلوي حسين استاد شاگرد هميشه همسر اصلاني سوسن من
بر دستي كهپدرم يافتم نمو و رشد خانوادهاي در كودكي در و
حضور ما درخانواده نيز نقاشي و داشت شعر در ذوقي و تار
كلي بطور هنر به ازكودكي دليل همين به چشمگير ، و پررنگ
در و داشتم خاصي شيفتگي"خصوصا موسيقي به و علاقهمند
موسيقي ملي هنركده به وسپس موسيقي هنرستان به نوجواني
.دادم ادامه هنررا سنتور ، رشته در رفته
بودند؟ كساني چه شما اساتيد o
آقاي گرانقدرم و عزيز استاد شاگرد هميشه من
هنر لايزال سرچشمه از و هستم و بوده پايور فرامرز
.نوشيدهام و نيوشيده را ساز و سنتور ترنم زلال ايشان
محضرخانم از بودند رفته مسافرت به استاد كه كوتاهي درزمان
آوازي نمودمرديفهاي فيض كسب نيز حيدري آقاي و اطرايي ارفع
از و آموخته كريمي آوازمحمود و اخلاق معلم بزرگمرد نزد را
.برخوردارم "دائما نيز هنرهمسرم ناشدني تمام درياي
داريد؟ اشتغال كاري چه به حاضر حال در o
اصلي كار تدريس هنري ، كار عنوان به خانهداري ، از صرفنظر
قطعات و علاقهمندم بسيار نيز آهنگسازي به ضمن در و است من
اميد اين به كردهام تصنيف همنوازي و سنتور براي را زيادي
موسيقي هنرستان در است سال مدت22.برسد چاپ به روزي كه
سرپرستي.دارم نيز خصوصي كلاس و مدرسهستم و معلم دختران ،
شروع نوازنده خانم شركت 5 با سال 1372 رااز خجسته گروه
خارج در نيز و فارابي تالار در گروه اين تاامروز و كردم
كهبا است يكسال حدود و پرداخته برنامه اجراي به ازكشور
خوانندههمكاري عنوان به رستميان علي آقاي ارزنده هنرمند
.دارد
ميدانيد؟ مقدم را يك كدام هنري كار يا منزل كار o
كانوني ساختن و است هنر خود نيز منزل كار من اعتقاد به
هنري خود وصالح سالم فرزنداني پرورش و منزل در آرام و گرم
در با اما است زن هنريك بزرگترين بودن مادر يعني است سترگ
ابتكار و برنامهريزي نيازبه هنري كارهاي حجم گرفتن نظر
موسيقي هنرستان رييس دهلوي بااستاد كه سال 1345 از و دارد
هاله و مهرنوش نامهاي به فرزند آن 3 وحاصل كردهام ازدواج
كه مادراني و ميباشند دوقلو هومن و هاله استكه هومن و
استاما مضاعف آنان پرورش زحمت ميدانند دارند فرزندتوامان
همسري و وهمدلي همراهي و خانه برنامههاي اولويت دليل به
است ذكر به لازم.موفقيداشتهام زندگي امروز تا هنرمند مردي
.ميدانم موءثر خانواده درصفاي را هنر به علاقهمندي
است؟ داده ارائه نوار صورت به آثاري چه خجسته گروه o
نوا دستگاههاي در اجراهايي شامل كه خجسته نام به نواري
(توسطسروش) بنائي سيامك تمبكهاي همراهي با چهارگاه و
.است شده منتشر
داريد؟ علاقه هنري رشتههاي از كداميك به موسيقي از غير o
پيكره در كه دارم اعتقاد و دارم زيادي علاقه نقاشي به
احساس سينه در و عشق خون با كه است دل چونان موسيقي هنر ،
موسيقي يعني وهماهنگي وزن و ريتم به هنرها تمامي و ميطپد
.نيازمندند
اقشار و مختلف زمينههاي در ايراني موسيقي قابليتهاي o
است؟ چگونه (...و كودكان -جوانان) گوناگون
(محلي ملوديهاي و اقوام تمامي از متشكل) ما ملي موسيقي
به كمتر اماتاكنون دارد را زمينهها تمام در بالقوه توان
مظلومانه شده ، كاري اگرهم و است شده پرداخته آن در خلاقيت
يا و جنجالآفرينيها تبليغقرباني و هياهو از دور به
ميداند كسي كمتر "مثلا است شده سطحينگريهايناهنرمندان
يااپراي نشنيدهاند "اصلا يا و ميگويد چه منيژه و سوئيتبيژن
فعل به ازقوه كردم عرض تازه است كودكان براي "ماناوماني"
.نميرود راهرا آن كسي هر و است درازي راه درآوردن
چيست؟ در پاپ موسيقي از استقبال و ما موسيقي كنوني ضعف o
و ازاقبال باشد داشته بيشتري تحرك كه موسيقي هر "اصولا
انتظار ما موسيقيعرفاني از ميشود بهرهمند جوانان كرد روي
نتوانيم ما اينكه نه نيستاما صحيح قشرينگري ، و پسندي سطحي
از بحث اين.بسازيم خور در وآهنگي موسيقي جوان نسل براي
كه كنم ذكر فقط را نكته يك اما است خوانندگانخارج حوصله
مخاطب سليقه ارضاي دليل به "صرفا نبايد هيچرسانهاي
اهل و كارشناسان از استفاده بدهد تنزل را سطحفرهنگي
.كند ارضا هم را عامه اصول حفظ عين در فنميتواند
مناسبميدانيد؟ موسيقي هنر ترويج جهت در را اهدافي چه o
ديگر چون را موسيقي جامعه ، هنري مسئولان اگر
و مجرب اساتيد توسط كودكي از و بهاداده دروس
در استعدادها پرورش از پس شود داده آموزش دردآشنا ،
آن تحصيلدر و موسيقي عالي دورههاي ايجاد و هنرستانها
موزيسينهاي صاحب ما آينده نسل كه ميشود باعث مراكز
و گردد جهان موسيقي سالار قافله كه بسا چه و بسيارخوب
عنوان به بلكه تعصب دليل به نه حقير البته اينرا
رهبراركستر و همنوازي مسئول سالها كه موسيقي يكليسانسيه
.ميكنم عرض موسيقياست انواع با آشنا و بوده هنرستان بزرگ
پوراميد:از گفتوگو
نونهالان گلبانگ
هنريايران ، اجتماع آينده در موسيقي تجربه و تجربي موسيقي
به نماياندهميشود ، كتاب و موسيقي نوار نشر وسيله به
.ميافتد مسيرتكامل در و مينشيند بررسي و نقد ترازوي
بهاستعدادهاي توجه كشور يك موسيقي رشته در اقدام مهمترين
را عملي و تجربهعلمي مختلف مراحل كه است پرشوري و جوان
.ميكنند راكشف آينده چشماندازهاي و ميپيمايند
موسيقي مركز و حوزه موسيقي هنرستان مشترك كار نوار اين
جوان ، استعدادهاي شكوفايي و رشد جهت در تلاشي و هنري حوزه
.است موسيقي مختلف رشتههاي در
نوازنده كريمينژاد سياوش كمانچه ، نوازنده مهاجر شيرين
پورافضل حميدرضا تنبك ، نوازنده مهرنيك ابوالفضل سنتور ،
سالار و دايره -دف نوازنده محمدي نايب سعيد تاربم ، نوازنده
نمايي هنر به صبحدم ، در خواننده ، عنوان به عقيلي
.پرداختهاند
تصنيف قفس ، در گذشته ، ياد به كاروان ، دشتي ، درامد پيش
سه درامد پيش و الف روي قطعاتي عنوان دشتي رنگ و كن گريه
بهارمست ، و ساماني -مويه و زابل -گاه سه دوضربي -گاه
در اجرا به نوار ب روي كه است قطعاتي خراساني رنگ و صبحدم
.است آمده
با كه است قديمي قطعات بعضي بازسازي نوعي شده اجرا قطعات
.است شده تدوين منظمي رضا درويش استاد راهنمايي
دانشكده دانشجويان نخستين
شدند فارغالتحصيل سوره موسيقي
موسيقي دانشكده فارغالتحصيلان دوره نخستين
پس(اسلامي تبليغات سازمان هنري حوزه به وابسته)دانشگاهسوره
نيمسالتحصيلي 7776 در خود نامههاي پايان از دفاع جلسه از
فرهنگ وزارت ضوابط موسيقيبرابر كارشناسي درجه اخذ به موفق
سال در سوره دانشگاه موسيقي دانشكده.شدند عالي آموزش و
و موسيقيدان مهدوي رضا مهندس بهسرپرستي 1373
موسيقي هنرستان سال 1371 در كه ايراني پژوهشگرموسيقي
دبيرستان موسيقي بخش و هنري سورهحوزه
جمهوري رياست به وابسته (تيزهوشان)استعدادهايدرخشان
با وزارتعلوم سرفصلهاي برابر و شد تاسيس كرد ، راراهاندازي
از وبرخوردار آگاه و عالم مرجعي صورت به كاربردي شيوه
نظري كارآيي با موسيقيدانمتعهد تربيت هدف با اسلام به تعهد
با منطبق و متناسب اجرايموسيقي و دستيابي براي عملي و
هيات علمي هيات اعضاي.دارد تلاشمستمر ملي -فرهنگي موازين
در كه هستند معتبر دانشگاهي اساتيد دفاعيههااز داوران
ايفا را بسزايي نقش دانشجويان پروژههاي وكيفي كمي غناي
.كردند
عناوين گستردگي به توجه با دانشكده آموزشي مسئول گفته به
و چاپ قابل آنها از نيمي محتوايي لحاظ از و نامهها پايان
.است فرهنگي -علمي موسسات به عرضه و بررسي
نشريه معرفي
.انتشاريافت اينترنشنال فيلم فصلنامه شماره يكمين و بيست
منتشر هرفصل ابتداي در انگليسي زبان به كه فصلنامه اين
ايران ازسينماي ومقالاتي اطلاعات اخبار ، دربرگيرنده ميشود
خصوص به و داخل در سينمايايران به علاقمندان براي
.است ازكشور خارج در ودانشجويان منتقدان كارشناسان ،
اين انتشار سال ششمين از اولينشماره مطالب بيشترين
ايران امروز سينماي و سينماگران خبرهايياز به فصلنامه
.يافتهاست اختصاص
ياد دربزرگداشت طياب منوچهر و نفيسي حميد دكتر از همچنين
اينترنشنال فيلم مقالاتيدر ثالث شهيد سهراب فقيد فيلمساز
.است رسيده چاپ به
كه سوئدي معروف بازيگر "ليواولمن" با اختصاصي مصاحبه
زاون نيزگفتگوي و داشته همكاري اينگماربرگمان با سالها
ساز ، مستند تبار ايتالياييارمني فيلمسازان با قوكاسيان
در آنها آثار كه "لوچي آنجلاريچي" و "جيانيكيان يروان"
شمار به نشريه اين مطالب ديگر نمايشدرآمده به فجر جشنواره
.ميآيد
خبر يك درباره توضيح
ازغلامحسين حمايت در نقاش هنرمندان همايش برگزاري پي در
طي همايش برگزاركنندهاين و دبير پلنگي ناصر كرباسچي ،
غلامحسين نقاشان از اختتاميههمايش مراسم در كوتاهي سخنراني
عنوان به.. و مميز پرويزكلانتري ، مرتضي نامي ،
.است برده نام دبيرخانه برگزاركنندگان و دستاندركاران
كه اين با داشتند اظهار همشهري با تماسي طي هنرمندان اين
همايش اين در مفيدتري و جديتر همكاري كه بوديم علاقهمند
كل برگزاري و آثار گزينش در دبيرخانه ولي باشيم ، داشته
.است كرده عمل"مستقيما همايش ، امور
كتاب معرفي
|
استثنايي كودكان
فرهنگ وزارت انتشارات و چاپ سازمان /پاكزاد محمود:تاليف
.نسخه 3300/اسلامي ارشاد و
تعليم به نياز كه است كودكي استثنايي كودك آموزشي نظر از
بهره نتواند عادي وتعليم كلاس از و باشد داشته خاص تربيت و
كودكان مختلف گروههاي شناختبهتر براي.گيرد كافي
از دسته اين وضعيت تشريح به فصل در9 كتاب اين استثنايي ،
.كودكانميپردازد
مدرن انسان و خدايان يونگ ،
نشر:ناشر/مهرجويي داريوش:ترجمه /مورنو آنتونيو:نوشته
نسخه اول 3000 چاپ /مركز
و يافته نگارش تركيبي و فشرده شيوهاي به "عملا كتاب اين
در يونگ كه هرآنچه از تمام و تام تحليلي اينجا در خواننده
تنها نويسنده.يافت نخواهد نگاشته ، گوناگون مسائل باب
از يونگ تفكر كنه و گوهر وي كهبهزعم را چيزي است كوشيده
نويسندهمتذكر البته.دهد ارائه است ، دين پديدهروانشناختي
يونگ انبوه فوقالعادهآثار پيچيدگي و ابهام كه است شده
بنويسد او انديشههاي درباب كتابي بخواهد كه را كسي وظيفه
آنجا از و ميپردازد اعماق بهروانشناسي يونگ.ميكند دشوار
ماميپردازد ، وجود ژرفتر لايههاي به نيز اعماق كهروانشناسي
آساني به كه باشد سايرپديدهها از جدا پديدهاي نميتواند پس
.فهميد كردهو كشف را آن بتوان
مرجعشناسي جامع فرهنگ
انتشاراتوزارت و چاپ سازمان /محمديفر محمدرضا:تاليف
.تومان نسخه/1250 اول 3000 چاپ /اسلامي ارشاد و فرهنگ
ترتيب با و واژگان صورت به فرهنگ اين در كه مباحثي
كتاب ، انواع:از عبارتند شده تشريح انگليسي الفبايي
كامپيوتر ، مرجعغيركتابي ، منابع كتابخانه ، روزنامهنگاري ،
و مرجع منابع خاصيت مهمترين وچاپ نشر و نويسندگي و ويرايش
هر كه است خواننده به اطمينان اين دادن كتابحاضر ، جمله از
در دلخواهميتواند بسط و شرح مقدار هر با را نوعاطلاعاتي
.بيابد مرجع منابع
ناميرا تپش
موءسسه:ناشر /راد منانقيبي افروز ، آزاده:تاليف و ترجمه
نسخه اول 5000 چاپ /نوين فرهنگي
و سيارات تكامل و پيدايش معروف فرضيههاي بررسي به كتاب
.ميپردازد وقايع اين به قرآني اشارات جستجوي و زمين
هايد آقاي و جليل دكتر عجيب ماجراي
نشر /فاطميان علي ترجمه /استيونسون لوئيز رابرت نوشته
تومان 200/نسخه اول 5000 چاپ /چشمانداز
است تصويري -نوشتاري كه مجموعه اين خاص سبك به توجه با
شخصيتها ، بهتر تجسم براي و شده كوتاهتر كتاب مطالب بالطبع
خلاقانه و زيبا تصاوير داستان وماجراهاي اتفاقات چگونگي
از نيمي حقيقت در.است شده همراه آن متن نيزبا مناسب
بينصفحات ميان در يك صورت به كه است تصاويري شامل حجمكتاب
.است گرفته قرار آن متن
گربهاش و دائي خان
چاپ /زلال نشر /محمودي صوفيا:ترجمه /اوسپنسكي.ا:نوشته
تومان 300/نسخه هزار اول 5
از روسي داستانهاي با "نسبتا اين از پيش ايراني كودكان
امروز كودكان اين البته -بودهاند آشنا آنها ترجمههاي طريق
از كه است روسي نويسندهاي از هم حاضر كتابهستند ميانسال
در هم مناسبي طرحهاي از و شده ترجمه بهفارسي زبان همين
.است برده استفاده ميانمتن
شونبورن كودكان آخرين
با زلال نشر /بهروزنيا كمال:ترجمه /پازوانگ گودرون:نوشته
/ اسلامي ارشاد و وزارتفرهنگ انتشارات و چاپ سازمان همكاري
تومان نسخه/300 اول 5000 چاپ
او.است محيطزيست حفظ و دوستي و صلح پيامآور كتاب نويسنده
بشر و معاصر انسان رنج و درد رمانهايش و داستانها اغلب در
.ميدهد نشان اتمي تسليحات و جنگ سيطره زير در را آينده
انشاء بهخوبي را وحشتناك پديده اين زيستمحيطي ويپيامدهاي
خود به را بينالملليبسياري جوايز كه او آثار.ميكند
.است دهنده هشدار و آگاهيبخش دهنده ، تكان داده اختصاص
كوهي آهوي دوم هزاره
/سخن:ناشر/كدكني شفيعي محمدرضا سرودههاي از شعر دفتر پنج
510/نسخه اول 5500 چاپ/كارنامه نشر كارگاه: اجرا و طرح
تومان صفحه ، 2250
و ببيني را كدكني شفيعي از جديدي شعر كتاب است دشوار
از نشابور ، باغهاي كوچه فضاي در خاطرهات چراغ ناخودآگاه
اگر و نشود روشن موليان بويجوي و شبخواني سرودن ، و بودن
را خطي كه است دشوارتر بسي -ميشود كهگفتيم -شد گونه اين
قطعييا جملهاي گفتن كه -محتوايي يا سبكي يا زماني-بيابي
تعريفي در-مردم ما از بسياري.كند آسان را قطعي "نسبتا
دور چندان نه درسالهايي -كتابخوان محدوده از فراتر
آن در بويژهنوشيدهايم را شفيعيكدكني استاد "گون"شعر
.ميداد بيزاريمان نرفتن و ماندن از انقلاب كهالتهاب سالها
آنچنان وهمه ميداد را زمان بوي هم مجموعهها آن شعرهاي
را لحظهها به وانتساب روزمرگي مرزهاي كه داشت ادبي غناي
...سالهاست كه خواندي چه نمازعشق در تو:فروميگذاشت
برخي و ندارد زماني ترتيب شاعر صلاحديد به جديد مجموعه
شصت و پنجاه دهه شعرهاي از بيشتري با پيشتر سالهاي شعرهاي
حكمران تنها كه بيترتيب ترتيبي در هفتاد ، اول نيمه حتي و
هم كنار ، در است بوده شعر وهواي حال شاعر گفته به آن
پيش -شعرها كلي هواي و حال از كه آن امابراي.نشستهاند
كوهي ، دومآهوي هزاره مجموعه ، نام باشيم ، دانسته -ازخواندن
در كوهي آهوي" كهن بياوريمشعر ياد به اگر.است ناب اشارتي
جاي در حاضر ، مجموعه به وبنگريم را "...دوذا چگونه دشت
با سرزمين اين ادبيات و هنر تاريخ ، وحال گذشته آن جاي
و وسيعگذشتگان واژگاني مخزن از بهرهگيري با و اشاراتيزيبا
كه كتابي نامپنجاست پيوسته هم به امروز ، باشندگان
اين بر است ديگر نيزدليلي ميدهند تشكيل را حاضر مجموعه
گل براي غزل زدلتنگي ، خطي كاشمر ، سرو مرثيههاي ;مدعا
بد يا خوب.دنبالهدار ستاره و ستايشكبوترها در آفتابگردان ،
دانشتلميح اسير "بعضا حاضر مجموعه شعرهاي كه بايدپذيرفت
قوم براين كه شيرينيهايماجراهايي و تلخيها به هستند شاعر
يك توصيف البته نيز اشعار از عمدهاي.است رفته بشريت بر و
بسيار سخن جاي كوتاه ، اين.است انساني يكحس يا لحظه
شعر مجموعه اين در:بگوييم كه تنها است چنان.نيست
به-شعر تعريف از كه هم نظمهايي اندك اما است ناببسيار
يافت است دور-مولانا غزليات گزيده مقدمه در شاعر خود تعريف
كند؟ ميتوانداحتجاج كه شاعر با و ميشود
|
|