تماشاگر خنده صداي منتظر
بوديم
دزفول در تئاتر جشنواره
به امسال ، فجر تئاتر جشنواره
ميشود برگزار بينالمللي صورت
كيش در بومي و باران
تدوين مرحله در جنگي مجروح
تماشاگر خنده صداي منتظر
بوديم
نمايشي هنرهاي صحنهاي - پژوهشي نشست ششمين از گزارشي
انديشه تالار در سوره
بسيار تفاوتهاي ايراني تماشاگران با خارجي تماشاگران
هستند درونگرا ايرانيها و برونگرا خارجيها.دارند
خود پژوهشي نشست ، ششمين سوره نمايشي هنرهاي پژوهش دفتر
چشمگير حضور ميان انديشه تالار در گذشته شنبه را
.كرد برگزار نمايش دانشجويان و كارشناسان علاقهمندان ،
"نمايش در محتوا و فرم وحدت" عنوان با كه نشست اين در
ضمن داشت حضور سخنران مقام در آئيش فرهاد ميشد برگزار
همراهي با را "تقصير" نمايش سخنراني ، آغاز از پيش آنكه
اولين كه "صير تق".برد صحنه روي به "طهماسبي مائده"
تجربه از پس و است سال 1360 در آئيش فرهاد نوشته
تحرير به غيرايراني و ايراني نمايش سلسله يك كارگرداني
.اوج ، پايان ، شروع ، بدون بود نمايشي اجرا ، در است ، درآمده
و مرد ميان موجود روابط بودن نامتعادل درباره نمايشي..
محتوا و فرم رابطه راستاي در تازه تجربهاي كه زن
تبديل فرم نمايش اين در كه معنا اين بهميرفت بهشمار
درواقع ;بود گذشته فرم از لاينفك جزئي محتوا و محتوا به
در بحث مورد موضوع و شده اجرا نمايش ميان مستقيمي رابطه
.داشت وجود نشست اين
و سالن در حاضران سكوت ميان در نمايش اجراي از پس
جهت صحنه نمودن آماده براي كوتاه وقفهاي پديدآمدن
توضيح بحث شروع از پيش و رفت صحنه روي به آئيش سخنراني ،
كه داشتهايم درنظر را موضوع اين همهجا و هميشه":داد
با بسياري تفاوتهاي ايراني تماشاگران و خارجي تماشاگران
درونگرا ايرانيها و برونگرا خارجيها درواقع.دارند هم
براي امروز كه "تقصير" نمايش.مينگرند نمايش يك به
كه است طنزآميز و كمدي نمايش شد اجرا اينجا در اولينبار
ما و است داشته اروپا و امريكا در اجرا صدها اين از پيش
در را تماشاگران خنده قهقهه صداي كه بوديم كرده عادت
بود جالب بسيار برايم امروز اما بشنويم نمايش اجراي ميان
خندهاي نتوانست نمايش اين ايراني تماشاگران ميان كه
از صحنه در من بهنفس اعتماد كه آنجا تا بيافريند
حاضر تماشاگران از يكي موضوع اين تكميل در "!بينرفت
لحظاتي شايد ديديم ما امروز آنچه":داد توضيح وي براي
پيام و محتوا تلخ جنبه اما ميرسيد بهنظر خندهدار
آن در را خنديدن اجازه كه بود عميق و گسترده چنان نمايش
رابطه اين بهخاطر بيشتر را ما و نداد ما به كوتاه لحظات
از نوعي آنكه بخصوص ساخت متاثر شده داده نمايش تلخ و سرد
اين از پس ".ميشد حس آن در نيز زندگيمان روزمره حقيقت
بحث آئيش خارجي و ايراني مخاطبان ميان كوتاه مقايسه
اين به اشاره با را نمايش در محتوا و فرم رابطه پيرامون
ميرسيم كه يكديگر به مدتهاست الان":كه كرد آغاز نكته
اين از همه و ميچرخد تئاتريمان ضعفهاي پيرامون صحبت
زيرا.است درست البته كه ميبريم رنج و ناراحتيم موضوع
ارضايمان بتواند كه نشده اجرا تئاتري هيچ هنوز "واقعا
دليل هيچ بدون حتي و ديگران برخلاف من اينهمه با.كند
ايران تئاتر ميكنم فكر و اميدوارم آينده به بسيار مشخصي
بينالمللي فضاهاي به و شده جديد مرحلهاي وارد بهزودي
جنبوجوش كه روزها اين بهخصوص.كرد خواهد پيدا راه
و شده باز سالنها در.ميشود ديده تئاتر زمينه در زيادي
هستند جوانهايي ديگر سوي از.ميشوند هنر اين جذب مردم
هيجانشان و شور تمام و دارند بالايي بالقوه انرژي كه
چه شرايط اين با حالا.است عرصه اين در نهادن قدم براي
كشور؟ نمايش هنر پيشبرد در باشد موءثر گامي كه كرد بايد
تئاترتجربي بيشتر هرچه گسترش بايدبراي كه است اين من نظر
از سرشار.است نوآوري از سرشار كه تئاتري كنيم ، تلاش
قواعد و اصول تلفيق از سرشار و قواعد و اصول نهادن زيرپا
مثل درست.بارزتر بياني شيوه به رسيدن براي است جداگانه
در نميتواند اما دارد حرفهايي ديد كه نيما شعر نوآوري
جديد محتواي اين پس كند بازگو پيشين شعرسراي همان قالب
در بزرگ اتفاقي آمدن پديد به منجر و داد تغيير را فرم
تفكر ، روي از نوآوريهاي انواع بنابراين.گرديد شعر زمينه
هرچه ارتباط برقراري بهمنظور سالنها درب شدن باز
دست اين از نمايشهايي اجراي و (مخاطب) مردم با گستردهتر
به كه است عواملي همه كند برقرار هم ارتباط بتواند كه
ادامه در همچنين وي ".كرد خواهد كمك كشور تئاتر پيشبرد
نمايشي فعاليتهاي زمينه در موجود مشكلات برشمردن به
معنا اين به تئاتر بر داستاننويسي استيلاي اول:پرداخت
.دارند داستانسرايي به فرهنگي غريب وسواس ما مردم كه
اهميت برايشان داستان متن يك شنيدن و ديدن كه آنقدر يعني
دوم.نيست مهم برايشان...و فرم و بازي و دكور هرگز دارد
هنوز كه است تئاتر غيرتئاتريبر ادبيات استيلاي
يك و بنويسيم ادبي گرامر با را جملات وادارمانميكند
در نمايشي گفتگوي بهعنوان را ادبي و قشنگ حرف دنيا
فكر آنكه بدون.شود جذب تماشاگر ذهن كه بگنجانيم كارمان
.دارند اساسي تفاوتهاي تئاتري با غيرتئاتري ادبيات كنيم
كه فرم در ذهنيت و عينيت بين مرز و خط بودن مخدوش سوم
و نمايش فرم در يكدستيها پاشيدگي ازهم به ميشود منجر
كه بخصوص.بودن تصويري جاي به بودن تفسيري چهارم بالاخره
نمايشي اگر اينكهتفسيري نه است تصويري مقولهاي تئاتر
برميگردد است نرفته دست از چيزي ببينيم هم بسته چشم را
"صير تق".است نداشته وجود تصويري پس كه نكته همين به
مهم آنچه اما دارد ضعفهايي "مسلما و است من كار اولين
و فرم ميان وحدت كار اين در من غم و هم تمام اينكه است
در ميشنويد روزمره و ساده گفتگوي يكسري شما.بود محتوا
.ميكند تعيين برايتان هم را محتوا ميآيد فرم حاليكه
تلويزيوني ، .ديد صحنه روي بايد فقط را "صير تق" درواقع
را زندهاش اجراي بايد فقط نيست شنيدني يا كردني تعريف
از و است نزديكتر بهتئاتر هم همين براي ديد صحنه در
محتوا و فرم وقتي آنكه ضمن.دارد فاصله ادبيات
و مفهوم تماشاگران اندازه به ميشود شوند درهمتنيده
كه واحد يك به شدن تبديل يعني اين و كرد پيدا محتوا
نيز يافته تكامل تئاتر از تجسمي و هست هم ترجمهناپذير
كه نكته اين بر تاكيد ادامهبا در وي".باشد ميتواند
پتانسيل با كه بزرگي نسل خلاقيتهاي و نوآوريها براي بايد
نمايش هنر حركتي موج اين ميان نقشپذيري در سعي بالا
خود سخنان به بعدازظهر ساعت 7 در شد قائل ارزش دارند
صحنهاي -پژوهشي نشست ششمين اينترتيب به و داد پايان
.يافت خاتمه نيز سوره نمايشي هنرهاي پژوهش دفتر
فرجي زهرا
دزفول در تئاتر جشنواره
سينمايي فرهنگي مجتمع در خوزستان تئاتر جشنواره دهمين
.كرد كار به آغاز دزفول
آبادان ، انديمشك ، شهرهاي برتر نمايش هشت جشنواره دراين
.دارند شركت رامهرمز و اهواز سوسنگرد ، ماهشهر ،
نمايش دو:گفت خوزستان تئاتر جشنواره دهمين مقام قائم
جشنواره به خوزستان ، از بهنمايندگي جشنواره اين برتر
آژنگ عليرضا.يافت خواهند راه امسال فجر تئاتر سراسري
تعدادي حضور با تئاتر بررسي و نقد جلسات برگزاري:افزود
تئاتر آموزش كلاسهاي برگزاري نيز و كشور تئاتر ازاستادان
كارگرداني نيز و نمايش متن بازيگري ، مختلف زمينههاي در
از كشور نمايشي هنرهاي مركز استادان از تن نظرچند زير
.بود جشنواره اين برنامههاي ديگر
بچه" انديمشك ، از "نبود پرنده يك فقط او" نمايشنامههاي
دنيا همه" آبادان ، از "چشم كه به همان" و "گنجشكها
سوسنگرد ، از "هزاريوسف پيراهن" ماهشهر ، از "اينجاست
سنگ" و اهواز از "كوزه توي كبوتري" اهواز ، از "ها بيوه"
خوزستان استان تئاتر جشنواره دهمين به رامهرمز از "وآينه
.يافتهاند راه
درمجتمع جشنواره ، اين در شركتكننده نمايشنامههاي
ارشاد و فرهنگ اداره تالار و تالارايثار سينمايي ، فرهنگي
.درآمدند نمايش به مردم براي دزفول اسلامي
به امسال ، فجر تئاتر جشنواره
ميشود
برگزار بينالمللي صورت
براي:گفت كشور نمايشي هنرهاي مركز در تئاتراستانها مدير
بينالمللي صورت به امسال فجر تئاتر جشنواره بار ، اولين
.ميشود برگزار
لازم تمهيدات:افزود دزفول در دوشنبه گلي دشت محمدعلي
اروپايي ، كشورهاي برخي از گروههايتئاتر شركت براي
.است صورتگرفته مسلمان كشورهاي نيز و ميانه آسياي
در:گفت خوزستان تئاتر جشنواره دهمين گشايش آيين در وي
بههمراه خارجي نمايش گروههاي فجرامسال ، تئاتر جشنواره
اصلي بخش در ايران ، تئاتر حرفهاي گروههاي از تعدادي
.ميكنند شركت جشنواره
فجر ، تئاتر جشنواره در بار اولين براي:افزود گلي دشت
تاكنون 580 كه شده افزوده جوان عنوانتئاتر به جديدي بخش
جشنواره از بخش بهاين شهرستانها و تهران از نمايش متن
.است شده ارسال
جوان بخش به شده ارسال نمايش متنهاي بين از:گفت وي
تا12 كه 10 شده بازبيني متن فجر ، تعداد 80 تئاتر جشنواره
خواهد صحنه به و خواهدشد انتخاب آنها بين از نمايش متن
.رفت
:افزود كشور نمايشي هنرهاي مركز در استانها تئاتر مدير
عنوان تحت بخشي امسال فجر تئاتربينالمللي جشنواره در
تئاترهاي بخش دراين كه داشت خواهيم جشنوارهها جشنواره
.ميشود داده نمايش كشور مختلف جشنوارههاي منتخب
كشور پنج منطقه جشنواره سالجاري ماه دي در:گفت گلي دشت
اهواز در كشور استان شش از گروههايتئاتر شركت با
.ميشود برگزار
جشنواره به كشور پنج منطقه جشنواره منتخب:گفت وي
.مييابد راه فجرامسال تئاتر بينالمللي
كيش در بومي و باران
بانوي سينمايياش ساخته آخرين كه بنياعتماد رخشان
اپيزود شش از اپيزود يك دارد ، قرار اكران روي ارديبهشت
.رساند اتمام به را بومي و باران نام با كيش قصههاي
بومي و شهري دنياي دو به تازهاي ديدگاه با بومي و باران
دو بار اين بنياعتماد فيلم قهرمانان.ميپردازد كيش در
سفر و دنيا به را آنها زيادي ماجراهاي كه هستند نوجوان
.است تدوين حال در فيلم عروج در فيلم اين.ميبرد دريايي
بنياعتماد رخشان:كارگردان
.عبداللهي اصغر و بنياعتماد رخشان:فيلمنامه نويسندگان
.جعفريان حسين:فيلمبرداري مدير
.آبنار پرويز:صدابردار
.عارفپور شاليزه:كارگردان اول دستيار
.خرقهپوش مصطفي:تدوين
.شنبهزاده سعيد:موزون حركات اجراي و محلي موسيقي
سعيد و طباطبائي قاسم كبيري ، نصرالله:فيلمبرداري گروه
.خادمي
.قاسمي رسول:كارگردان دوم دستيار
.كاكوئي صمد و زحمتكش حسن:تداركات
.كيش سازمان:كننده تهيه
.ديباج شيرين و شيباني ابراهيم كوثري ، باران:بازيگران
و بيضايي بهرام تقوايي ، ناصر كه است يادآوري به لازم
و ميباشند صداگذاري و تدوين مرحله در نيز مخملباف محسن
نيز مهرجويي داريوش و جليلي ابوالفضل آينده هفته از
.ميكنند آغاز را خود فيلمبرداري
تدوين مرحله در جنگي مجروح
شهيد سردار زندگي اساس بر كه است فيلمي عنوان جنگي مجروح
تصوير به "نصيري اصغر" كارگرداني به و "خرمدره سيدقاسم"
.است درآمده
در عقيل مسلمابن عمليات در سال 1361 در خرمدره سيدقاسم
پرافتخار زندگي شرح.. اين و رسيد شهادت به سومار مرز
برادرش و شده نوشته شاهحسيني انسيه توسط كه اوست
.است گرفته عهده بر را او نقش خرمدره سيدمحسن
و توليد مدير محموديه محسن فيلمبرداري ، مدير سلطاني حسن
جنگي مجروح بازيگران.است فيلم اين چهرهپرداز فاني مهدي
توكلي ، رسول آشتياني ، رضا خرمدره ، محسن سيد:از عبارتند
فرخي ، حسن مختاري ، عباس پيشه ، فلاحت مهناز جوزاني ، محمد
بهروز خليلي ، داود خانمحمدي ، خسرو خرمدره ، سيدكاظم
...و خاكي منصور همتي ، فاطمه نظري ، علي پيروزيان ،
|