دركنكور موفقيت روانشناسي
تلنگر
چند و هولناك جنايتي
اساسي سوءال
دركنكور موفقيت روانشناسي
هر در را آن ردپاي كه است مسائلي جمله از كنكور:اشاره
و ميكند زندگي جواني كه جايي هر.يافت ميتوان خانهاي
با مواجهه ميتوان ميپروراند سر در دراز و دور آرزوهاي
.كرد مشاهده نيز را آن از گذشتن در تلاش و كنكور
كارشناسي به صعود به ميل كارشناسي ، مختلف دورههاي وجود
جمله از همگي آزاد ، و دولتي دانشگاههاي دكترا ، و ارشد
كنكور با بارها و بارها را جوان يك كه ميشود مواردي
يك در فرزند چند وجود با كه مشكليميسازد مواجه
.ميكند خوش جا خانه يك در سالها گاه خانواده
در موفقيت روانشناسي" كتاب از استفاده با حاضر مقاله
عنايت با نيز و روانشناسي اساتيد از دوتن تاليف "كنكور
تهيه كنكور در شركت به مشتاق جوانان مشكلات و مسائل به
.است شده
به كنكور در رواني و روحي آمادگي بدون ميتوان آيا
و آزمون هر مانند كه است آن واقعيت يافت؟ دست موفقيت
آن با زندگي متفاوت وهلههاي در كه ديگري امتحان
تعيين و محوري نقش رواني عزم و آمادگي روبهروئيم ،
.ميكند ايفا كنندهاي
آموزشي ، كمك كتابهاي اقسام و انواع كنكور ، كلاسهاي
ميل بدون هيچگاه ديگر ، گزاف هزينههاي و خصوصي معلمهاي
.نميرساند خود مقصود به را داوطلب يك دروني ، خواست و
خود وجود در را موفقيت خواست شخص كه ميآيد پيش بسيار چه
برنامهريزي گاه.نيست برخوردار كافي اراده از اما دارد ،
به اعتماد كه ميشود زماني.است شخص حقيقي مشكل زماني
محيط خانواده گاه و ميكند سد را موفقيت امكان ضعيف نفس
.نميكند فراهم شخص براي مساعدي
باهوشم؟ من آيا
كنكور موسم در را جوانان ذهن كه است نكتهاي اولين هوش
از دريايي برابر در گرفتن قرار.ميكند متوجه خود به
اما باشد ، رعبآور اول نظر در است ممكن مشتاق جوانان
از عظيم جماعت اين اتفاق به قريب اكثر كه است آن واقعيت
تقريبي موقعيت آوردن بدست با و برخوردارند متوسطي هوش
از استفاده با را خود هوشي احتمالي ضعف ميتوانيد خود
.نمائيد تقويت اراده و پشتكار
را خود وضعيت ميتوانيد شاخصي سه مقياس يك دادن ترتيب با
در را خود پسرفت يا پيشرفت ماه هر پايان در و كرده تعيين
مورد اراده و پشتكار هوشي ، عوامل از يك هر اتكابه
.دهيد قرار بازبيني
كنيد غلبه خود برنگراني
است نكاتي جمله از امتحان نتيجه به نسبت تشويش و نگراني
.شد خواهد شما پيشرفت و خلاقيت راه سد كه
مثبت از جداي كه هستند مزاحمي افكار كننده ، نگران افكار
افراد.ميسازد درگير "وسيعا را فرد ذهن بودن ، منفي يا
نكردن باور و شك احساس نوع يك از امتحان هنگام در نگران
.ميبرند رنج خويشتن
به كننده نگران افكار با مواجهه در مختلف افراد
افكار به كه دسته يك.ميكنند رفتار متفاوتي طريقههاي
فكر ، مثل متنوعتري مزاحم مداخلات ميكنند ، توجه مزاحم
گروهي.دارند گوناگون احساسات و شك اجباري ، افكار تصوير ،
گناه احساس و ناراحتي غم ، ;ميگيرند پي را اجتناب راه كه
در تلاشي هيچگونه اندكي ، عده مقابل در.دارند بيشتري
;نميدهند انجام مزاحم مداخلات و تصورات افكار ، مقابل
نه گروه اين. سركوب نه اجتناب ، نه ميكنند ، فرار نه يعني
به نگرانيهاي بلكه ميكنند تجربه را كمتري اضطراب تنها
.ميدانند كنترل قابل راحتي به را آمده وجود
برنامهريزي
به ديگري شخص هر از كه باشيد متوجه برنامهريزي هنگام در
را خود امكانات راه اين در.هستيد آشناتر خود روحيات
.دهيد ترتيب خود براي منسجم برنامه يك و كنيد وارسي
ميتواند مطالعه و زماني برنامهريزي براي انرژي كمي صرف
آماده طولاني دوره در انرژي زيادي رفتنميزان هدر به از
ماهانه جداولي خود براي.كند جلوگيري كنكور براي شدن
شبانهروز ، ساعات و روز و هفته تعيين با و دهيد ترتيب
جدول در دقيق تيزبيني يك با را خود كار متفاوت اجزاء
.كنيد وارد
ماهانه بازبيني و منطقي و درست برنامه يك دادن ترتيب با
حتي و ديگر كارهاي به پرداختن براي بسياري آزاد ساعات آن
.يافت خواهيد سرگرمي و تفريح
كنكور در آن نقش و خانواده
خانواده.اوست خانواده كنكور ، داوطلب يك حامي بزرگترين
.دارد اساسي نقشي كنكور در مردودي يا قبولي در همواره
كه است پولي ميزان از جداي چيزي خانواده همدلي و همراهي
.ميشود صرف داوطلب يك براي
عمل پول تومان ميليونها از كارآمدتر بسيار عاطفي حمايت
از نبايد كار اين در اينكه توجه قابل نكته اما.ميكند
كه شود تصور نبايد ديگر ، عبارت بهشد خارج حداعتدال
بدون سلطان ازآن قبل و امتحان ايام در كنكور داوطلب
ديگر برادران و خواهران حق راه اين در و است خانه منازع
از خانه بخش آرامش جو نيز صورت اين در زيرا.شود ضايع
به برادران و خواهران بين ديگري منازعات و رفت خواهد بين
.ميآيد وجود
دوستان جمع و كنكور
او اجتماعي مراودات در را داوطلب يك ذهن همواره كه پرسشي
چه خود دوستان جمع با كه است اين ميدارد مشغول خود به
درست برنامهريزي يك با كه گفت بايد راه اين در كنم؟
آنكه نه و كنيد محدود دوستان با را خود رابطه ميتوانيد
.بپردازيد آن قطع به
درس جمع همراه به.كنيد تفهيم دوستان به را خود شرايط
دوستان از.دارد اندكي بسيار بازده كار اين زيرا نخوانيد
اراده خود كه كساني كنايه و طعنه از.كنيد دوري مزاحم
كه بدانيد و نهراسيد ندارند ، را خواندن درس براي لازم
.ميگذرد "سريعا محدوديت دوره
فراگيري تا خواندن از
و توجه بايد رواني ، لازم آمادگيهاي تمام كسب از پس
معطوف مطالعه نحوه و يادگيري فرايند به را خود تمركز
چند فرايندي يادگيري كه داشت خاطر به بايد.كنيد
.است مدت كوتاه حافظه آن ورودي مدخل كه است مرحلهاي
قانون از بايد جامع و عميق يادگيري يك از برخورداري براي
مطالب تمرين و تكرار همان كه جست مدد يادگيري طلايي
طبيعت فراموشي كه باشيد داشته خاطر به.است شده آموخته
با كنكور براي شدن آماده هنگام در اما است ، آدمي ذهن
حداقل به را آن بايد يادگيري طلايي قانون از استفاده
.رساند
تفريحات و تلويزيون
در عمومي توافق يك به كنكور براي شدن آماده دوره طي
حد تا را خانواده موجود پرگوترين كه است احتياج خانواده
خانوادگي مشاجرات موضوع نبايد تلويزيون.كنيد ساكت ممكن
.باشد
توافق با و خانوادگي جلسه يك در تلويزيون تماشاي الگوي
متقابل ، درك يك در.شود تعديل بايد خانواده افراد تمام
يا كرده خاموش هميشه براي را تلويزيون كه نميآيد لازم
برخوردهايي كه ميآيد پيش بسيار چه.سازيد خارج خانه از
.ميكند تضعيف را جوانان نفس به اعتماد نوع ، اين از
آن به دستيابي راه و خلاقيت
.انداخت دام به را آن بايد كه است گريزپايي مرغ خلاقيت
نزد تنها كه است اكسيري عنصر ، اين كه كنيد تصور نبايد
.ندارد وجود شما درون در و ميشود يافت برخي
گشوده ذهن خلاقيت درهاي آنگاه و كنيد باور را خود بايد
مسلط شما فكر بر گذشته مشكلات و مسائل نگذاريدميشود
در را خلاقيت جادويي كليد كنيد جستجو اگر هم شما.شوند
"يقين به قريب حدس" با.يافت خواهيد خود افكار لابلاي
داشتن راه بهترينكنيد استفاده خود خلاقيت از زدن
منفي افكار از احتراز و مثبت افكاري برروي تمركز خلاقيت ،
.است بيخود و
كنكور كلاسهاي تستها ، كتابها ،
ميكند ، را سراسري آزمون در شركت عزم داوطلب يك كه آنگاه
-درسي كمك كتابهاي انواع از دريايي با چيز هر از قبل
روبهرو كنكور متفاوت كلاسهاي و تستها اقسام و انواع
جز راهي كه اطلاعات اقسام و انواع از ازدحامي.ميشود
.نميگذارد باقي تحير و گيجي
مگر كه بپرسد خود از بايد متحير داوطلب حال ، اين در
انتخاب درسي كتب از غير جايي از را كنكور پرسشهاي
است سودمند شده طبقهبندي كتابهاي از برخي گرچه ميكنند؟
روشن گذشته امتحانهاي فرايند به نسبت را شخص ذهن و
دربر وقت اتلاف جز چيزي كلاسها از بسياري اما ميكند
.ندارد
امتحان اضطراب
.است اضطراب علت شناخت امتحان ، اضطراب بر غلبه در اول گام
از خوبي به ميتوان كه شود تصور اگر دادن امتحان در
در.نميآيد پيش ناراحتي و اضطراب برآمد ، امتحان عهده
تلاشم همه من:كه بگوئيد خود به بايد دادن امتحان هنگام
بسازيد غولي خود براي امتحان از نبايد.ميدهم خرج به را
اضطراب و رواني فشار معرض در ميكنيد فكر آن به هرگاه كه
از.ميشود شكست باعث شكست ، از ترسگيريد قرار بيشتري
در خود از كه تصويري.باشيد داشته "اميدوارانه توقع" خود
.است موفقيت بسوي حركت رمز ميسازيد ذهن
كنكور از بعد
مجوز نفر يك نفر ده هر از بزرگ مسابقه يك در كه هنگامي
فرض با داوطلبي هر "مسلما كرد؟ بايد چه ميگيرد ، ورود
براي فرض اين اما ميشود ، كنكور عرصه وارد شدن قبول
.نميگيرد واقعيت رنگ بسياري
چيز هر از قبل و نگيريد بغل به غم زانوي رو ، اين از
با هيجاني برخورد بجاي.باشيد خود قوت و ضعف نقاط متوجه
و باشيد داشته مدارانه مسئله برخورد ناموفق ، تجربه
زندگي در كاميابي و موفقيت از ما از يك هر سهم كه بدانيد
.ميدانيم سزاوارش را خود كه است همان
كنكور در موفقيت روانشناسي كتاب از گيري بهره با
جوادي منصورحكيم دكتر: نوشته
تلنگر
چند و هولناك جنايتي
اساسي سوءال
.كرد متاثر را عمومي افكار هولناك ، جنايتي وقوع بارديگر
جرايد در كه -حوادث مجموعهاي طي فراري سرباز يك اينبار
نفر شش جمله از كشور ، بيگناه شهروندان از گروهي -شد درج
.رساند شهادت به را انتظامي نيروي فداكار پرسنل از
به كه) بزهها كمي افزايش بر علاوه گذشته سال چند در
حدودي تا اجتماعي -اقتصادي شرايط و جمعيت افزايش واسطه
بوجود محسوسي تغييرات نيز بزهها كيفيت در (است طبيعي
سرقتهاي دوچهره ، جنايتكار شب ، خفاش ماجراي ;است آمده
.است آن از حاكي همگي...و مسلحانه
جمله از كه است محسوس ويژگيهاي سري يك داراي ما جامعه
و دريافت تشنه" ،"بودن جوان" به كرد اشاره ميتوان آنها
گذشته هاي نسل به نسبت"، "بودن جسور" ،"بودن فزوني
و بحرانها رخدادها ، متنوعياز مجموعه با" ،"بودن هشيارتر
پيچيده" بسيار نهايت در و..."بودن عجين تجربيات نهايت در
نه و مثبتاند نه ارزشي لحاظ به ويژگيها اين. "بودن
انكارناپذيربا رابطهاي كه آن هدايت مسير بلكه منفي
به دارد جامعه فرهنگي و سياسي اجتماعي ، اقتصادي ، شرايط
.ميدهد ارزشي بار آنها
و فراوان استعدادهاي تولد شاهد كه همانطور ترتيب اين به
رقابتهاي يا علمي المپيادهاي - "مثلا -عرصه در درخشان
بزه عرصه در استعدادهايي معدود بروز شاهد هستيم ، ورزشي
كار زمينه در مثبت جسارتهاي كه همانطور يا و هستيم نيز
جسارت بروز متوجه ميبينيم ، را سازنده پرسشهاي و تلاش و
عام است پديدهاي اين و هستيم ، نيز خشونت و خلاف عرصه در
.جوامع همه براي
يك در بزه نوع هر ظهور و بروز تحليل كه است اين واقعيت
فقط خشونت -بزه كيفي ارتقاء چرائي به پاسخ يا و جامعه
اجتماعي آسيبشناسي كه چرا است امور اين متخصصان برعهده
رشتههاي مجموعه از دشوار و جدي شاخهاي آن عام معناي در
ناآشنا افراد نظرهاي اظهار ترتيب بدين و است انساني علوم
اعتبا فاقد تنها نه علمي تخصصي دايره اين به اطلاع كم و
توجه و كارشناسان علمي تحقيق از مانع عمل در بلكه راست
.ميشود بزهكاري و بزه مقوله به شهروندان عملي
ما ، جامعه جمله از جوامع ، همه در است مسلم آنچه اما
و جرايم كيفي ارتقاء به نسبت بايد انتظامي نيروهاي
توجه با.كنند پيدا ارتقاء جرم ارتكاب روشهاي پيچيدگي
اين طي انتظامي نيروي تجهيزات و وسايل آيا مسئله اين به
است؟ كرده پيدا محسوسي كيفي تغيير مدت
اشتياق آيا است؟ كرده پيدا كيفي تغيير آموزش نحوه آيا
پيدا كيفي و كمي افزايش نهاد اين در خدمت به نخبه افراد
معدل به نسبت نيرو اين پرسنل دانش معدل آيا است؟ كرده
زمينه در ؟آيا است كرده پيدا افزايش دانشاجتماعي
صورت نوين اقدامات نيرو اين پرسنل براي انگيزهسازي
افزايش پليس با مردم عاطفي تعامل و همدلي آيا است؟ گرفته
يك از چون كه ديگر پرسش دهها ؟و است كرده پيدا چشمگيري
فراواني و كشور در سالانه بزههاي از دقيقي آمار سوي
در سرعت و جرايم كشف ميزان از دقيقي آمار نيز و آن انواع
وضعيت از آماري چون ديگر سوي از و نداريم دست در جرم كشف
در انساني نيروي و تجهيزات از اعم انتظامي نيروي كيفي
مناسبي پاسخ مقايسهاي تحليل با نميتوان نيست ، اختيار
توجه با ذيربط مسئولين اما.كرد پيدا سوءالها اين براي
بدست را سوءالات اين پاسخ ميتوانند دست اين از آماري به
.آورند
اميدوار علي
|