منهاي در هواپيما آزمايش تونل
سانتيگراد درجه 180
كتابفروشيها پيشخوان روي
كشور ، بين 42 در "واقعا آيا
شدهايم؟ هشتم و سي
در دفاعي آمادگي درس آموزش
شد الزامي كشور مدارس
بيبضاعت دانشآموزان وضعيت
ميگيرد قرار رسيدگي مورد تهراني
منهاي در هواپيما آزمايش تونل
سانتيگراد درجه 180
كه را خود تني سنگين 200 بار كانتينربر ، پيكر غول جرثقيل
در هواپيما آزمايش تونل مدخل جلو است ، مدل هواپيماي يك
جايگاه هواپيمادر اين بعد ، دقايقي و ميكند تخليه هلند
بسته منافذ تمام سپس.ميشود مستقر آزمايش سالن در خود
تونل داخل به مايع هيدروژن گاز مخصوص ، تلمبه يك و ميشود
تا ميآيد ، پايين سرعت به سالن هواي درجه.ميكند وارد
كار به باد توليد ژنراتورهاي سپس.ميرسد -به 180
سرعت برابر سرعت 5/3 با را كانال درون هواي و ميافتند
سرماي در مدل هواپيماي اكنون.مياندازند جريان به صوت
قرار مختلف آزمايشهاي مورد مطلوب ، باد فشار و نظر مورد
و مطمئنتر پروازهاي آينده ، بزرگ هواپيماهاي تا ميگيرد ،
.باشند داشته بيخطرتري
حل را هواپيما سازندگان قديمي مشكل يك آزمايش ، نوع اين
شرايطي در هواپيما مدل روي آزمايش گذشته ، در.ميكند
از چون.نميشد انجام فضا واقعي شرايط به نزديك اينگونه ،
(مطلوب باد سرعت و كافي سرماي) مشخصات اين با آزمايش تونل
مخصوص هم آن كه داشت وجود امريكا در نمونه يك فقط
بنابراين ، .بود (ناسا)امريكا فضانوردي سازمان آزمايشهاي
روي ابتدا صورت هر به هواپيماها كار وضعيت ارزيابي گرچه
بودن غيرواقعي دلايل همين به ولي ميشد ، انجام آنها مدل
روي به آمده بدست نتايج و اطلاعات انتقال آزمايش ، شرايط
پرواز كه ميشد لازم و نداشت امكان هواپيما خود
به بلكه مطمئن ، و رسمي صورت به نه مدتها تا هواپيماها ،
چون.گيرد صورت احتياط و نگراني با همراه و آزمايشي صورت
نشان را چيز همه مدل ، روي آزمايش كه بود شده ثابت
اين هم هواپيماها خود روي آزمايشي پروازهاي.نميدهد
ساز و ساخت در عيبي وقتي كه ميآورد بوجود را بزرگ مشكل
آن اصلاح و تغيير ميشد ، مشاهده هواپيما حركت و كاركرد و
.ميگذاشت سازنده كارخانه دست روي را سنگيني هزينههاي
شرايط با "ETW اروپا صوت فوق باد تونل" نام با جديد تونل
پرواز واقعي شرايط ارقام و اعداد ميتواند ويژه ، برودتي
و دهد نشان دقت به ميآيد ، پيش عمل در كه طور آن را
حدود 900 در امروز مدرن هواپيماي سرعت.كند منعكس
سرعت زمين ، متري هزار ده ارتفاع در.است ساعت در كيلومتر
صوت سرعت حد به هواپيما بالهاي با تماس در هوا جريان
.مينامند "صوتي ديوار مرز" را سرعت اين متخصصان.ميرسد
انجام و مرز به رسيدن براي چيز ، هر از قبل مزبور تاسيسات
و سفينهها ساختن براي نظر ، مورد شرايط در آزمايشها
در وظيفه انجام از پس كه ماهوارهها و فضاپيماها
اين در.است شده ساخته برگردند ، زمين به بايد مدارهايشان
شرايط در كه پروازهايي روي مشابهسازي ، طريق از تاسيسات
شود ، انجام بايد برودت ، سرعت ، فشار ، مختلف درجات
مسئله سه اين از كدام هر.ميگيرد صورت لازم آزمايشهاي
يكديگر ، از مستقل و جداگانه طور به (برودت و فشار سرعت ، )
هواپيما سازندگان طريق ، اين از.ميشود مشابهسازي
روي را دلخواه شرايط مدل ، هر آزمايش با ميتوانند
.كنند پياده مدل آن بزرگتر هواپيماهاي
سال به اروپا فضايي -هوائي آزمايشهاي مركز تاسيس سابقه
،(غربي)آلمان كشور چهار سال ، آن در.برميگردد 1978
برودت تونل ايجاد به تصميم هلند و فرانسه انگلستان ،
يك در برودت تونل اوليه آزمايشهاي سال 1984 ، در.گرفتند
در بالاخره و شد انجام هلند آمستردام در هوائي پايگاه
آلمان كلن شهر در آزمايشها اين مدرن تاسيسات سال 1990
مارك ميليون 660"جمعا كشور چهار.گرديد راهاندازي
Kryo Kanal" سال 1993 در و كردند تامين را آن هزينههاي
شركت يا كشور سه همزمان مركز ، اين از.شد كار آماده
سال از مركز ، اين است بوده قرار.كنند استفاده ميتوانند
استفاده ، بار هر براي استفادهكنندگان و شود خودكفا گذشته
فعاليتهاي در كسادي ولي.كنند تامين را مربوط هزينه
متصديان محاسبات آمده ، پيش دهه اين اوايل از كه هوائي
هم قراردادهائي البته.است زده هم به را مركز اين مالي
خود پاي روي نميتواند هنوز موءسسه ولي.است شده بسته
اين به را كمكشان سازنده ، كشورهاي نتيجه ، در.بايستد
آن در و داد خواهند ادامه ديگر نيم و سال دو تا مركز
قرار بررسي مورد موءسسه اقتصادي جنبههاي ديگر بار زمان ،
.گرفت خواهد
دويچلند مجله:منبع
انديشه علي:ترجمه
كتابفروشيها پيشخوان روي
رضاشاه پرماجراي زندگي
/آفرين به نشر گلفام ، نشر:ناشران /دلدم اسكندر:تاليف
وزيري ، :قطع /جلد دو در نسخه هزار سه / چهارم ، 1377 چاپ
/ (جلد دو در) صفحه 1080/روكشدار كالينگورو جلد با
.تومان جلدي3700 دو دوره بهاي
در ايران معاصر تاريخ از برگهايي حاوي حاضر ، كتاب
شهريور 1320 شوم ايام در كه روزگارياست خان رضا روزگار
پيشگفتار در مولفميرسد خود دردناكي و تيرگي نهايت به
حوادث به اصلي ، رويدادهاي كنار در كوشيدهام:مينويسد
.بپردازم نيز حاشيهاي و ناگفته
همكاري پهلوي ، خانواده اعضاي ساير زندگي كتاب ، اين در
طلاق و ازدواج شوروي ، اتحاد جاسوسي دستگاه با تيمورتاش
آخرين و رضاخان دارايي صورت و اطلاعاتي دستگاه فوزيه ،
احمدشاه ، عزل مطالبيهمچون همراه به او زندگي روزهاي
...و ايران اشغال تركيه ، به مسافرت رضاخان ، تاجگذاري
.گرفتهاند قرار بررسي مورد
(شاه محمدرضا تا آغامحمدخان از) تاريخ قضاوت
/ نسخه 2200/اول ، 1377 چاپ /علمي نشر /آسا رزم اسماعيل
2100/ روكشدار و كالينگور جلد با وزيري ، صفحه ، 590
.تومان
مدارك و اسناد از بهرهجويي و اشاره با كتاب ، اين
سلسله بنيانگذار و قاجار پادشاهان عملكرد نحوه فراوان ،
.است داده قرار مردم قضاوت معرض در را فرزندش و پهلوي
تاريخي سير فقط كه است متعددي و خواندني نكات حاوي كتاب ،
مطالب بين سنخيتي هيچ و ميدهد پيوند يكديگر به را آنها
مطالب توالي چگونگي و كتاب مختلف بخشهاي و فصلها
مقاله چند كتاب ، پايان در اين ، بر علاوه.نميشود مشاهده
انقلاب پيروزي از پس و كشور مطبوعات در كه كتاب مولف از
محتواي با كهارتباطي ميخورد چشم به شده ، منتشر اسلامي
.ندارد كتاب
(اول كتاب )اجتماعي علوم تطبيقي دايرهالمعارف
سه / اول ، 1377 چاپ /كيهان انتشارات /مهر شايان عليرضا
.تومان 2500/كالينگور جلد با وزيري صفحه ، 765/جلد هزار
مختلف شاخههاي در رايج عبارات و واژگان با كتاب ، اين در
مدخل هر ذيل كافي توضيح و تطبيقي صورت به اجتماعي علوم
تدوين علمي اصول كتاب ، تنظيم درميشويم آشنا
توزيع سرآغاز ، بر علاوه و بوده نظر مد فرهنگنامهها
الفباي حروف ترتيب به واژگان واژگان ، و عبارات الفبايي
منابع و انگليسي الفباي حروف ترتيب به واژگان فارسي ،
تاليف براي است معتقد مولف.است شده ارائه خارجي و فارسي
همراه ساعت هزار و 5 مستقل طور به ساعت هزار كتاب 57 اين
و شانزده ساده ، حساب يك با كه است كرده كار ديگران با
!است برده كار ساعت ده روزانه و سال نيم
(عاطفه و عشق تستهاي با همراه) عاطفه و عشق مديريت
روي طرح /عزيزي عليرضا:ترجمه و تاليف /كوپر رابرت دكتر
پاييز 1377 اول ، چاپ / مولف:ناشر /آغداشلو آيدين:جلد
.تومان وزيري ، 2200 صفحه ، 489/ جلد 3500
عوامل نقش و مديريت نوين تحولات به اشاره با كتاب ، اين
الگوهاي بررسي به سازمانها ، پيشرفت و كار در موثر
خواننده و ميپردازد سازمانها در انساني روابط گوناگون
آشنا دنيا برجسته سازمانهاي و مديران كاميابي با را
نشان كه است آن دنبال به عاطفه ، و عشق مديريت.ميكند
هدايت و كاميابي در يك هر ايمان ، و علم عشق ، و عقل دهد
ميتوان و دارد توجه خور در جايگاهي سازمانها و انسانها
و خلاق شاد محيطهاي ايجاد با عاطفه ، و عشق مديريت راه از
به و برانگيخت پيش از بيش را ، كاركنان و مديران سازنده ،
.بخشيد دوباره نيرويي آنها
محافل در كه است باري نخستين كتاب ، اين مفاهيم از بسياري
جهت اين از و ميشود مطرح كشور مديريت اجرايي و آكادميك
.است بيشتري بررسي و توجه شايسته
عنوان به را مديران تا معمولي افراد از خوانندگان كتاب ،
.است گرفته نظر در خود بالقوه مخاطبان
كشور ، بين 42 در "واقعا آيا
شدهايم؟ هشتم و سي
پاياني بخش - پژوهش ردپاي ;پرورش و آموزش
دروس تحصيلي پيشرفت ارزيابي در ايران ،"تيمس" طرح در
جهان ، كشور ميان 42 در ابتدايي ، دوره علوم و رياضي
طرح اين نتايج و داد اختصاص خود به را و 39 رتبههاي 38
به توجه با شده ، منتشر كتاب جلد سه در پژوهشكده توسط
براي علمي اقدامهاي چه پژوهش ، اين در آمده بدست نتايج
آمده عمل به جهاني تحصيلي پيشرفت در ايران جايگاه تغيير
با را كشور دو و چهل بين در و 39 رتبههاي 38 اين و
رياضي ، رشتههاي در علمي المپيادهاي دوم و اول رتبههاي
!ميكنيد؟ مقايسه چگونه كامپيوتر و فيزيك شيمي ،
چه و شده انجام اقدامهايي چه كه اين:اسماعيلي دكتر
و مديريت روش ، در تغييرات بايد آمده ، وجود به تغييراتي
يك شاهد ما تا بگيرد صورت پرورش و آموزش در سازماندهي
.باشيم بازدهي و نتايج در تغييري
خوب ما رياضي و علوم آموزش وضعيت فرض به كه اين ،"مثلا
درسي ، كتابهاي آموزش ، روش.دارد بستگي عواملي چه به نيست ،
همگي...و ارزشيابي نظام مدرسه ، اداري سازمان معلمان ،
بخشها برخي در تحول و تغيير.هستند دخيل عوامل جمله از
ظرف ابتدايي مدارس علوم مفاهيم مثال ، بطور.است شده شروع
به يعني.ميشود ارائه جديدي روش به "كلا اخير سال پنج
عدم بحثاست حاكم محوري فرآيند همان محوري ، محتوا جاي
پرورش و آموزش در مديريتي جدي بحث يك عنوان به كه تمركزي
بعضي هم تمركز عدم با كه است آن پي در "اساسا است ، مطرح
باروري فرصت هم و كنيم حل را مدارس اجرايي مشكلات از
كه كنيم ، بارورتر معلمان در را توانائيها و انديشهها
.است زمان صرف نيازمند اين البته
مطلوبي وضعيت ،"تيمس" مثل طرحي در ما چرا كه اين اما
باز داريم ، خوبي وضع المپيادها مثل جايي در ولي نداريم ،
حاكم ما پرورش و آموزش نظام بر آنچه كه اين به ميگردد
به جامعه سوي از حتي كه است بيمارگونه نگرش نوع يك است
و تعليم به ابزارنگري و ميشود تحميل پرورش و آموزش
در بچههايمان ميكنيم سعي ما همهاست آموزش و تربيت
نوع يك كه ميبينيم ما و بيفتند پيش تحصيلي رقابت فرآيند
ما پرورش و آموزش در ذهني تنپروري و فكري سهلانديشي
اين خود كه است ما پرورش و آموزش مشكل اين و دارد وجود
.ميكند حس خوب را آن نظام ،
بازدهي كه ميكنيم اطلاق خوب مدرسه مدرسهاي به ما
با كارنامههايي آن دانشآموزان يعني دارند ، خوب آموزشي
بدنه كه است ، نكته يك خود اين.باشند داشته بالاتر نمرات
كه آن جاي به ما.ميبرد رنج وضعيت اين از پرورش و آموزش
در را تفكر روحيه تقويت و خلاقيت آموزش ، "واقعا
اما.ميدهيم معلومات او به فقط كنيم ، تقويت دانشآموز
پروراندن المپياد موفقيم؟ المپيادها در چرا خب كه اين
.استعدادهاست از بعضي
بسيار دانشآموزان از طيفي دانشآموزانمان ميان در ما
ما اگر "طبعا.داريم هم كنار در را قوي بسيار و ضعيف
را خلاقيت قوه داراي و سرآمد تيزهوش ، دانشآموزان
رقابتهاي به هم عادي شرايط در را آنها و كنيم شناسايي
به رسد چه ميآورند ، بدست خوبي نتايج بفرستيم بينالمللي
بگذاريم اردو آنها براي (ماهه چند) طولاني مدتي ما كه آن
المپيادها نتايج بنابراين [!]بكنيم كار آنها روي و
چنين ما ، پرورش و آموزش در كه است آن نشاندهنده
"اصلا كه ميدهد نشان "تيمس" نتايج ولي هست ، استعدادهايي
بخشي.ميبرد رنج مشكلاتي چه از ما پرورش و آموزش نظام
.برميگردد پرورش و آموزش بيرون به مشكلات اين از
در ما كشور در پرورش و آموزش سرانه بودجه زمينه در "مثلا
نوسان ملي ناخالص توليد تا 7/3 بين 8/2 اخير سال چند ظرف
تا 8 به 7 رقم اين كشورها برخي در كه حالي در.ميكند
همين درصد حدود 70 چيزي مقدار ، اين از كه ميرسد درصد
صرف باقي درصد و 30 حقوق و جاري هزينههاي صرف بودجه
از بيش ما كشور در ولي.ميشود تجهيزات و تحقيقات گسترش
اين.ميشود حقوق و جاري هزينههاي صرف درصد ، تا 95 90
و دروني مشكلات سري يك از مجموعه ، اين كه ميدهد نشان
.ميبرد رنج بيروني
را شوكي يك من نظر به تيمس طرح ارزشيابي:احمدي دكتر
وضعيتي چنين چرا ما كه كرده ، ايجاد ما پرورش و آموزش در
"اخيرا خوشبختانه.باشيم داشته جهاني آيينه در بايد را
مثال بطور گرفته ، صورت فعاليتهايي وضع ، اين تغيير براي
كه درآمد اجرا به طرحي "اخيرا امتحانات كل اداره در
بيشتر ،"ثانيا و كند پيدا كاهش امتحانات تعداد ،"اولا
.شود تاكيد مرحلهاي و تدريجي امتحانات روي
كميتهاي كه هستيم اين دنبال به ما هم ، پژوهشكده در
مشكلاتي و مسايل اصلاح براي را راهكارهايي و دهيم تشكيل
.دهيم پيشنهاد پرورش و آموزش به داده ، نشان تيمس طرح كه
پژوهشكده توسط شده انجام پژوهشهاي در كه بفرماييد
عملي تجربيات دارند؟ جايگاهي چه ، معلمان تربيت و تعليم
عبارت به ميكنيد؟ ارائه و جمعبندي چگونه را معلمان
تجارب دايرتالمعارف" تدوين براي فعاليتي تاكنون آيا ديگر
آوردهايد؟ عمل به "معلمان
اساتيد توسط "معمولا ما تحقيقات:اسماعيلي دكتر
داخل در كه (عام معناي به) معلمان و محققان و دانشگاه
اخير گروه اين البته.گيرد مي هستند ، انجام پرورش و آموزش
پژوهشكده ، .نيست ما انتظار حد در تعدادشان (معلمان)
دارد ، پژوهنده معلمان بيشتر شناسايي براي را برنامههايي
جمله از پژوهشي آموزشهاي و پژوهنده معلم انتخاب طرح كه
معلمان كارهاي نمونه انتشار براي ما هنوز.است طرحها اين
دو تازه طرح ، اين چون; نيست هم وقتش.نكردهايم فعاليت
.است شده شروع كه است سال
صحرايي فريبا: از گفتگو
در دفاعي آمادگي درس آموزش
شد الزامي كشور مدارس
و وزيرآموزش سوي از بخشنامهاي طي:علميفرهنگي گروه
.شد الزامي كشور مدارس در دفاعي آمادگي درس آموزش پرورش ،
اين براساس پرورش ، و آموزش وزارت عمومي روابط گزارش به
آموزان دانش براي دفاعي آمادگي درس آموزشنظري بخشنامه ،
براي و هفته در يكساعت ميزان به راهنمايي سوم پايه پسر
ودو الزامي واحد يك بهصورت متوسطه دوره پسر آموزان دانش
.بود خواهد اختياري واحد
با نيز مذكور درس عملي آموزش:ميافزايد بخشنامه اين
اسلامي انقلاب پاسداران سپاه بسيج نيرويمقاومت هماهنگي
پايان در عملي اردوي يكروز بهصورت متوسطه دوره در فقط
.ميآيد در اجرا به نيمسال
دوره اول پايه در دفاعي آمادگي درس نمره اساس ، اين بر
يك هر به نمره اختصاص 10 با وعملي نظري بهصورت متوسطه
و كارنامه بنابرايندر بود ، خواهد نظري و عملي بخشهاي از
نمره بهعنوان نظري و عملي نمره جمع امتحانات دفتر
.ثبتميشود دانشآموز
براي دفاعي آمادگي درس محتواي:ميافزايد بخشنامه اين
مطابق دبيرستان دوم و اول راهنماييو سوم سال
دبيران راهنماييويژه كتاب و گذشته سنوات دستورالعملهاي
قرار دبيران اختيار در آموزشي كمك نوارهاي همراه به
.خواهدگرفت
آموزش كه است شده تاكيد پرورش و آموزش وزير بخشنامه در
مدارس هفتگي دربرنامه حتما بايستي آمادگيدفاعي درس نظري
نظارت آن صحيح براجراي دروس ديگر مانند و شود گنجانده
.گردد
تصويب از پس:است شده اميدواري اظهار بخشنامه اين در
هيات توسط سپاه استخدامي قانون اجراييماده 64 آييننامه
اجراي بر را پرورش آموزشو وزارت كه وزيران محترم
دروس قالب در نظامي عملي و نظري آموزشهاي
است ، كرده موظف تحصيلي مختلف الزاميدورههاي
.شد خواهند بهرهمند نظامي آموزش از نيز دختر دانشآموزان
بيبضاعت دانشآموزان وضعيت
ميگيرد قرار رسيدگي مورد تهراني
كل اداره مربيان و اوليا انجمن مسئول:فرهنگي علمي گروه
نيكوكار ، مردم كمك با:كرد اعلام تهران شهر پرورش و آموزش
معيشتي و مالي امور اصناف ، و كمكرسان نهادهاي
قرار رسيدگي مورد تشكيلات يك قالب در تهراني دانشآموزان
.ميگيرد
به رسيدگي" كميته را تشكيلات اين پورقربان ، نادر
به سال 77 در آن فعاليت كردكه ذكر "بيبضاعت دانشآموزان
.است شده آغاز رمضان مبارك ماه مناسبت
به سال 1376 در خير ، مراكز و مردم كمك با وي ، گفته به
و ميليارد سه ارزش به غيرنقدي كمكهاي مستمند دانشآموزان
.شد اعطا ريال ميليون 900
شهر پرورش و آموزش كل اداره مربيان و اوليا انجمن مسئول
و غذايي مواد پوشاك ، شامل كمكها اين:گفت تهران
.بود نوشتافزار
|